Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 15:26




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 sty 2016, o 22:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2013, o 11:16
Posty: 67
Podziękował : 13
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Chciałbym zasięgnąć rady osób wtajemniczonych w temacie radiotelefonów , co prawda jak na razie żadnych uprawnień nie mam i wiem że nie wolno mi korzystać z łączności morskiej lecz ten problem postaram się rozwiązać latem . Sedno sprawy tkwi w tym iż wielkimi krokami zbliżają się moje imieniny :mrgreen: i fajnie byłoby podpowiedzieć to i owo żonce a że łączność na jachciku (nawet jak pływa się w zasięgu wzroku linia brzegowa ) to większe bezpieczeństwo więc i dlatego moje pytanko . Czy orientuję się ktoś może czy radio jak z linku http://allegro.pl/baofeng-uv-82-hp-8w-d ... 34881.html da się zaprogramować na częstotliwości morskie tak odbiór jak i nadawanie w sytuacjach alarmowych ? Zaznaczam jednocześnie że radio miałoby pokrowiec wodoszczelny a i tak miejsce jego byłoby w kabinie, tak po prostu miło by było mieć coś na wszelki wypadek (lub żeby zgłosić komu trzeba w porcie wypłynięcie ) a i budżetu żonki bym nie zrujnował całkowicie . Zdaję sobie sprawę że do łączności są dedykowane ręczniaki ale ostatnio i tak nadwyrężyłem portfel mikołaja :kiss: (żonki) ale za to mam nówkę echosondę he he he :)

_________________
Tylko polegli grali fair my idziemy dalej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2016, o 22:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
KURAK_II napisał(a):
Czy orientuję się ktoś może czy radio jak z linku http://allegro.pl/baofeng-uv-82-hp-8w-d ... 34881.html da się zaprogramować na częstotliwości morskie tak odbiór jak i nadawanie w sytuacjach alarmowych ?


Nie wydaje mi się, aby był z tym jakiś problem przynajmniej jeżeli chodzi o simpleks.
Wielkich łączności z tego nie oczekuj ale do przysłowiowego zgłoszenia się na wcześniej zaprogramowanym kanale roboczym portu nie powinno być kłopotu.
Programujesz po prostu kanały w banku pamięci przypisując konkretne częstotliwości do określonych numerów kanałów morskich.
Nie powinno być z tym większej mecyii ... :)
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2016, o 22:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2013, o 11:16
Posty: 67
Podziękował : 13
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Do bury_kocur dzięki za szybką poradę ale nie znając się na tym prawie wcale mam wątpliwości natury technicznej mówisz że pewnie się da zaprogramować ale krok kanału przy strojeniu (tak jest napisane) jest dość dziwny widać to w punkcie 17 1.Dual PTT keys
2. Frequency Range: 136-174 & 400-520MHz
Dual Band, Dual Display, Dual Frequency,Dual Standby
3. A/B band independent operation
4. 128 groups channels storage
5. Shortcut menu operation mode
6. VFO & Memory channels scan
7. Emergency Alarm
8. Tri-color background light selectable
9. 0~9 grades VOX selectable
10.PTT & ANI ID
11.FM radio and 25 stations storage
12.1750Hz Brust
13.Tone Time-out Timer
14.Channel Monitor
15.Battery Saver
16.Keypad Lock
17.Channel Step: 2.5/5/6.25/10/12.5/25KHz
18.Low Battery Alert
19.ROGER SET
20.Emergency Alert
21.25KHz/12.5KHz Switchable
22.FM Radio (65.0MHz-108.0MHz)
23.Large LCD Display
24.LED Flashlight
25.Hight /Low RF Power Switchable
26.Voice companding
27.50 CTCSS/ 104DCS coder & tone searching
28.PC programmable
29.Wide/Narrow Band(25kHz/12.5kHz)
30.Transmitter time-out timer(TOT)
31.High/Low TX power selectable
32.Busy channel lock-out(BCLO)
Jednym słowem nadal nie mam pewności bo po prostu akurat na tym to się nie znam niestety a tak na marginesie to kanał 16 alarmowy jaką ma częstotliwość nadawania i odbioru ?
A i jeszcze coś o zasięgu bo według strony producenta to około 10-15 km w otwartej przestrzeni ale czy z tych 8w to możliwe ? nie wiem

_________________
Tylko polegli grali fair my idziemy dalej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2016, o 23:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
KURAK_II napisał(a):
kanał 16 alarmowy jaką ma częstotliwość nadawania i odbioru ?


156 800 MHz

KURAK_II napisał(a):
według strony producenta to około 10-15 km w otwartej przestrzeni


Przyjmij góra 2 mile i to będzie max.
Na więcej z ręczniaka bym nie liczył.

Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sty 2016, o 23:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2013, o 11:16
Posty: 67
Podziękował : 13
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Bury_kocur te dwie mile to z 8w niekoniecznie bo już 6 lat temu kupiłem zwykłe walkie talkie 0,5w PMR i możesz mi wierzyć zawsze ale to zawsze miałem łączność na 3 km z małym hakiem sprawdzone dokładnie ( oczywiście jezioro lub morze ), jedynie na rozgrywkach airsoftowych w lesie skuteczny zasięg spadał do tych 450-600 metrów ale to też wina laryngofonów których używaliśmy . Więc może z tych 8w da się coś więcej wycisnąć ,nie wiem lepsza antena z podbiciem decybeli czy coś .

_________________
Tylko polegli grali fair my idziemy dalej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sty 2016, o 00:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
Ja Ci nie wróg, tu masz wykaz wszystkich potrzebnych kanałów i częstotliwości:
Załącznik:
VHF i UHF Morskie.pdf [141.42 KiB]
Pobrane 799 razy

ale weź pod uwagę, że to, co chcesz zrobić, będzie nielegalne. Stawiam dolary przeciwko orzechom, że ten ręczniak nie ma certyfikatu zgodności. Nie może mieć, bo ma za dużą moc, a Ty jeszcze myślisz o "podbiciu decybeli" w antenie.
A o 10-15 km zapomnij. Chyba, że wejdziesz na top masztu. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 sty 2016, o 00:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2013, o 11:16
Posty: 67
Podziękował : 13
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dzięki serdeczne za tabele częstotliwości na pewno się przyda a jutro zerknę dokładnie czy ten model ręczniaka da się zaprogramować dokładnie do tych częstotliwości ( zerknę czyli poszukam w necie bo radyjko jeszcze nie zamówione ) . A co do legalności to rozumiem i ogólnie znam zasady czyli brak homologacji=kłopoty (przede wszystkim w kraju) , jednakże do nasłuchu jak znalazł a w sytuacji kryzysowej (do której to mam nadzieję nigdy nie dojdzie ) pomocne . Swego czasu byłem zasięgnąć informacji w kapitanacie portu jakie papiery są mi niezbędne aby korzystać z radia i w odpowiedzi od Chief Master Harbor w Dun Laoghaire usłyszałem że tak naprawdę to nic ale jak chcę to mogę sobie wyrobić licencję choć on sam zna jedynie kilka lub kilkanaście osób z małych jachcików z licencją a radia mają prawie wszyscy. :rotfl: Taki mamy tutaj klimat że wszyscy mają tutaj wyrą..ne na wszystko he he he

^-^-^-^-^-^-^-^-^-^

I jeszcze jedno jeśli chodzi o omawiane radyjko to jak można łatwo zauważyć ma ono 3 poziomy mocy wyjściowej czyli 8-4-1 wat , więc można korzystać z rozsądnego 4watowego ustawienia co nie powinno zakłócać pobliskich stacji , a i ja już po 45 roku wiec nie należę do pokolenia szybciej- mocniej -więcej już się wyszumiałem na motorówkach różnego typu , teraz to jachcik-cygaro-ksieżycówka :cool:

^-^-^-^-^-^-^-^-^-^

No i jak nikt nic więcej nie poradzi z tym radyjkiem a może ktoś zna kogoś co takie ustrojstwo użytkuje ? :roll: Pomocy ludziska :-?

_________________
Tylko polegli grali fair my idziemy dalej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 01:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Moim zdaniem kombinujesz jak ten koń pod górę...
Chcesz radiotelefon na jacht a w pytaniu umieszczasz jakieś "uniwersalny" radiotelefon, cudo w którym trzeba ręcznie programować częstotliwości? Przy czym nie ma nawet pewności, czy da się dokładnie wcelować w częstotliwości kanałów morskiego pasma VHF, bo występuje w nim takie ficzer jak "krok programowania częstotliwości 6.25". O wygodzie użytkowania - zapomnij, o włączaniu kanału 16 dedykowanym przyciskiem - zapomnij, "podwójny przycisk PTT" to dziecko k... i szatana a o legalizacji takiego radia, czyli o otrzymaniu na nie indywidualnego pozwolenia radiowego nie ma nawet co marzyć (brak homologacji, brak funkcji wymaganych od morskiego radiotelefonu VHF, zbyt duża moc, etc). I ten wynalazek kosztuje 219 PLN...

Tymczasem podstawowe radyjko dedykowane na morskie pasmo VHF i posiadające wszystko to, co przydatne, wymagane i wygodne w radiotelefonie morskim, kosztuje od 280 - 300 PLN. Np:
http://cobra-radio.pl/index.php/en/mr-hh125-eu-2
http://allegro.pl/intek-dolphin-mr8060- ... 01338.html

^-^-^-^-^-^-^-^-^-^

KURAK_II napisał(a):
No i jak nikt nic więcej nie poradzi z tym radyjkiem a może ktoś zna kogoś co takie ustrojstwo użytkuje ? :roll: Pomocy ludziska :-?

Nie wymagaj cudów - niewielu tak sobie życie chce uprzykrzać a jeszcze bardziej niewielu się do używania czegoś takiego publicznie przyzna...

^-^-^-^-^-^-^-^-^-^

Zbieraj napisał(a):
Stawiam dolary przeciwko orzechom, że ten ręczniak nie ma certyfikatu zgodności.

No na fotce toto litery "CE" prezentuje, więc te dolary to stawiałbym raczej na to, że jego certyfikat zgodności nie dotyczy używania w morskim paśmie VHF.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: KURAK_II
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 04:10 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1633
Podziękował : 272
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Nie używaj radyjek bez DSC i nie mając SRC za zachodnią granice.
Łódka musi mieć przydział MMSI i znaku wywoławczego np. w RFN mam DF5388.
Rejestracja stacji radiowej na łódce wymaga urządzeń z DSC.
Nie stososowanie się może być bardzo drogie.

Na szlakach śródlądowych nie wolno używać UKF-ek z DSC.
Trzeba mieć ATIS (bez kanału 16-go i zredukowana moc do 1 W) i licencję radiową UBI.
Ręczniaki ATIS dozwolone są tylko dla żeglugi profesjonalnej.
Trzeba mieć radio nie przenośne.
To może być jeszcze droższe.
Wniosek: nie opłaca się kombinować.

Nie wiem jakie są przepisy w Polsce.

Mam małego ręczniaka Standard Horizon z DSC i wbudowanym GPS (bez GPS to żadne DSC). Ręczniak nie tonie.


Pozdrowienia

Andrzej

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 10:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Andrzej Kolod napisał(a):
Nie używaj radyjek bez DSC i nie mając SRC za zachodnią granice.

Bez certyfikatu operatora (najbardziej popularny to SRC) - zgoda. I kary mogą być srogie.
Bez pozwolenia radiowego - zgoda. Kary mogą być bardzo srogie.
Niezależnie od kierunku granicy - bo Konwencja i regulamin ITU obowiązuje niemal wszędzie.
Ale posiadanie urządzenia z DSC nie jest wymogiem.
Wymogiem jest posiadania licencji radiowej (w Polsce "pozwolenia radiowego"), na takie urządzenia, jakie się posiada. A urządzenia muszą posiadać homologację, jako przeznaczone do użytku w morskim paśmie VHF.
Można też używać ręcznego radiotelefonu bez wyrabiania pozwolenia radiowego na jednostkę. Wystarczy uzyskać pozwolenie radiowe "na radiotelefon przenośny". Jest ono wydawane imiennie, ale formalnie ważne pozostaje tylko na wodach polskich.
Więcej:
https://www.uke.gov.pl/pozwolenia-morsk ... dowej-4268

Andrzej Kolod napisał(a):
Rejestracja stacji radiowej na łódce wymaga urządzeń z DSC.

Nie wymaga.
Andrzej Kolod napisał(a):
Łódka musi mieć przydział MMSI i znaku wywoławczego
Nie musi, jeżeli nie ma radia i licencji radiowej. Wyrabiwjąc pozwolenie radiowe na jednostkę występujemy o przydział znaku wywoławczego i MMSI. Jak nie mamy urządzeń używajacych identyfikacji po MMSI - to go nie używamy i tyle.
Ponadto posiadacz pozwolenia radiowego"na osobę" może używać ręcznego radiotelefonu VHF na dowolnej jednostce. Jeżeli jednostka nie ma znaku wywoławczego - używa przy wywołaniu jej nazwy.
Andrzej Kolod napisał(a):
Na szlakach śródlądowych nie wolno używać UKF-ek z DSC.

Nie ma zakazu.
Nie należy w nich jedynie używać DSC. Bo takiego wywołania nie ma komu odbierać.

Andrzej Kolod napisał(a):
Nie wiem jakie są przepisy w Polsce.

Fakt.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 10:50 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1633
Podziękował : 272
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
To się chyba nie zrozumieliśmy.
Używanie nadajników radiowych na łódkach jest zabronione, jeżeli łódka nie jest zarejestrowana w "Urzędzie Sieci" i otrzymała tzw. "Przydział Częstotliwości" wraz z numerami MMSI i ATIS.

Od kilku lat taką rejestracje wydaje się na UKF- ki z DSC (i ATIS na ląd) wyłącznie.

Do posługiwania się UKF-ka na łódce potrzebne są:
- Przydział Częstotliwości (korzystania z częstotliwości)
- UKF-kę spełniającą warunki określone w "Przydziale"
- licencję SRC albo LRC na morze i UBI na ląd
Jeżeli ktoś wpływając na wody niemieckie to zignoruje i będzie przłyłapany na używaniu UKF-ki, może to kosztować kilka tysięcy €.

Opisuję sytuacje na wodach sąsiadującymi z Polską.
Każdy powinien wiedzieć co robi.
Jakieś umowy międzynarodowe były podpisane.

Decyzja należy do nas.

Pozdrowienia,

Andrzej

ps w zeszłym roku jeden z polskich żeglarzy utknął na Renie.
Czy wiadomo jakiego dokumentu mu brakowało?

^-^-^-^-^-^-^-^-^-^

Tylko starsze UKFki, które były zamontowane przed wejściem przepisów, nie muszą mieć DSC. Okres przejściowy chyba już minął. Mogą być tylko wymienione na DSC.
Nowe ręczniaki bez DSC można używać tylko jako drugą lokalną na pokładzie, w szalupie, pontonie. Główna musi mieć DSC.

W Niemczech nie ma obowiązku posiadania UKF-ki na łódce.

Wszyscy mają wybór. Albo zgodnie z przepisami i z DSC albo wcale.

Głównym powodem jest poprawienie stanu bezpieczeństwa.

Na Zachodnim i Północnym Bałtyku, Morzu Północnym słychać jak to działa.
W większości sà to fałszywe alarmy DSC, które jednak są szybko wyjaśniane przez Lyngby
Albo Bremen i kasowane.

Zabawy z DSC z fałszywymi pozycjami wpisanymi w radio są w miare szybko namierzane.
Każdy meldunek DSC jest sprawdzany. Jeżeli sam jacht nie odpowiada, prosi się jachty-statki w pobliżu o sprawdzenie sytuacji.

Wypowiedzenie formułek na kanale 16 przez wysyłającego DSC nie jest warunkiem dla rozpoczęcia akcji wyjaśniającej ewentualnie ratowniczej.
Coraz popularniejszy AIS (ten z nadajnikiem) ułatwia to wszystko znacznie.

Odbiór DSC w Polsce jest tam gdzie słychać Witowo Radio lub przez inne jednostki z DSC.
Istnieje możliwość przekazania dalej (relay) przez UKF ki przez statki i okręty.
Płynąc do Gdańska słychać było cały czas gadanie w eterze.

Wielu żeglarzy chce zachować swoją sferę prywatną.
Od tego są wyłączniki.

Pozdrowienia,

Andrzej

^-^-^-^-^-^-^-^-^-^

Ps
co do wód śródlądowych, info dla wybierających się do D.
Jednym z kryteriów jest moc nadajnika zredukowana w ustawieniu ATIS na 1 W (zmiejszony zasięg-nie trzeba chyba wyjaśniać) i zablokowany kanał 16. Ni
W Holandii mają jeszcże kanał 31? Dodatkowo.


Drugim jest wysyłanie znaku rozpoznawczego po każdym zakończeniu nadawania.
Przez Berlin Centrum nie przepłynie sie bez UKF ki. Trzeba się zgłaszać przed śluzami.
Bez UKFki tylko wokół centrum

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 14:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Andrzej Kolod napisał(a):
To się chyba nie zrozumieliśmy.
Używanie nadajników radiowych na łódkach jest zabronione, jeżeli łódka nie jest zarejestrowana w "Urzędzie Sieci" i otrzymała tzw. "Przydział Częstotliwości" wraz z numerami MMSI i ATIS.

Owszem.
Piszesz o przepisach w Niemczech i wydajesz się przekonany, że podobnie jest w innych państwach. Tymczasem nie sposób transponować wyrwanych szczeółów przepisów niemieckich na przepisy w Polsce, Szwecji, UK, Belgii, Danii, czy Holandii (by wymienić tylko te państwa, pod banderami których polskie jachty zdarzają się najczęściej).

W Polsce również nie ma obowiązku posiadania UKF-ki na łódce.
Jednocześnie nie zabrania się używania na łódce radiotelefonu przenośnego przez osobę, która uzyskała pozwolenie na przenośny radiotelefon indywidualny. Czyli taka osoba może bez obaw używać radiotelefonu VHF na jednostce nie posiadającej pozwolenia radiowego.

W Polsce nie odmawia się ponadto wydania pozwolenia radiowego na jednostkę wyposażoną w radiotelefon bez DSC. Inna sprawa, że dla kupującego nowy sprzęt - ma to mały sens, bo DSC wysoce przydatnym ficzerem jest ;)
Jednak dla rejestrującego stary jacht sprowadzony np. z UK, Holandii, Szwecji, Danii, Francji, etc - to ułatwienie, ponieważ często będzie to łódka ze sprawnym radiotelefonem VHF, ale bez DSC. Bo tam też nikt obowiązkowego DSC w radiotelefonie morskim nie wymaga...

Poza tym w Polsce wobec użytkowników "jachtowych" nie funkcjonuje procedura "przydziału częstotliwości" a warunkiem legalnego używania radiotelefonu w morskim paśmie VHF jest posiadanie pozwolenia radiowego (na jacht, lub indywidualnego) oraz certyfikatu operatora (najczęściej SRC). Czyli jeden papier mniej niż w Niemczech...

Różnic jest na pewno więcej.
I to wszystko mimo, że oba kraje (i jeszcze circa 180 innych...) podpisały te same konwencje międzynarodowe (ITU) i stosują ten sam regulamin radiokomunikacyjny.

PS. Nie mogę się powstrzymać przed uwagą, że Polsce wezwania w niebezpieczeństwie nie nazywa się na ogół "wypowiadaniem formułek na kanale 16"... A ci którym przed egzaminem na świadectwo operatora chciało się czegoś nauczyć najczęściej pamiętają, że nie ma co mieszać funkcji systemu AIS z łącznością w niebezpieczeństwie w morskim paśmie radiotelefonicznym VHF...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 14:45 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
KURAK_II napisał(a):
Zdaję sobie sprawę że do łączności są dedykowane ręczniaki
Dokładnie, takie właśnie są (marine VHF) i o innym nawet nie myśl :-x Poza tym ręczniak to taki zwykle gadżet, ważniejsza jest UKF "stacjonarna", choćby z uwagi na nieporównywalnie większy zasięg. Ręczniak to warto mieć przede wszystkim do... łączności z własnym jachtem, np. z pontonu. Lub np. z dziobu Chopina czy innego żaglowca na mostek (jaka odległość, ile łańcucha itp.). Do tego czasem nielegal, np. wołasz z brzegu, czy dowieźć chłopakom Ouzo, czy Metaxę :cool:


-----
Andrzej Kolod napisał(a):
W Niemczech nie ma obowiązku posiadania UKF-ki na łódce. Wszyscy mają wybór. Albo zgodnie z przepisami i z DSC albo wcale
Chcesz nas przekonać, że niemieckie "czarne brygady" napadają na Polaków i szukają w kojach posiadanych ręczniaków bez DSC? :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 15:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Co do prywatnej komunikacji mała uwaga z mojej strony. Dość częstą praktyką jest zbieranie na początku rejsu numerów komórek załogi. Potem szybko sie okazuje że komórki się rozładowują, nie ma ładowarek a koszty połączeń międzynarodowych powalają. Małe ręczniaki PMR to koszt ok 10-20 eur. za parę (swoje kupiłem przypadkiem za 10 eur.), przyjmując te 40zł od osoby ta inwestycja się natychmiast zwróci po jednej rozmowie na temat wyższości Metaxy na Ouzo. Umawiamy się że każdy kupuje sobie coś takiego przed rejsem i nie musimy się już gorączkowo szukać po uliczkach Myken. Wspomniane pow. urządzenie również obsługuje pasmo PMR, ale sugerowałbym tu dwa dobre nadajniki niż jeden do niczego.
Ręczniak jest przydatny podczas manewrów, do doraźnej komunikacji, stając za sterem mogłem rozmawiać z kolegą szukającym mi wolnego miejsca i nie musiałem w tym celu biegać bez przerwy do nawigacyjnej. Ważne aby ręczniak był zasilany (choćby jako opcja), typowymi sklepowymi paluszkami. To jest radio awaryjne, które ma nam służyć w sytuacji kiedy z jakiś przyczyn nie możemy korzystać z głównej radiostacji. Nie będzie wtedy czasu na ładowanie akumulatora, a opakowanie paluszków nie zajmie dużo miejsca w zestawie bezpieczeństwa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 16:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2013, o 11:16
Posty: 67
Podziękował : 13
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jaromir serdeczne dzięki za namiar na Cobra-radio jego cena jest niewiele wyższa od tego chińskiego cuda a wszelkie problemy legalizacyjne odpadają .Oczywiście łapka dla ciebie :cool: . I teraz tylko króciutkie negocjacje z żonką i niedługo będzie , jednym słowem lepiej nie kombinować i nie utrudniać sobie życia :mrgreen: pozdro wszystkim ;)

_________________
Tylko polegli grali fair my idziemy dalej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 18:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
KURAK_II napisał(a):
Jaromir serdeczne dzięki za namiar na Cobra-radio jego cena jest niewiele wyższa od tego chińskiego cuda a wszelkie problemy legalizacyjne odpadają .Oczywiście łapka dla ciebie :cool: . I teraz tylko króciutkie negocjacje z żonką i niedługo będzie , jednym słowem lepiej nie kombinować i nie utrudniać sobie życia :mrgreen: pozdro wszystkim ;)

No i fajnie ;)
Tylkomnie nie wiń, jeżeli po roku czy dwu używania zorientujesz się, że koledze, który kupił sobie ręczniaka ICOMa albo Simrada udaje się uzyskać łączności na zdecydowanie większym dystansie i że on nie musi się przejmować jeśli przez zapomnienie jego radyjko popływa sobie na dnie kokpitu, no i że jego bateryjka wytrzymuje dwa razy dłużej niż Twoja...
Słowem -Cobra to jednak morskie radio VHF wersji bardzo "basic".

^-^-^-^-^-^-^-^-^-^

j.666 napisał(a):
Chcesz nas przekonać, że niemieckie "czarne brygady" napadają na Polaków i szukają w kojach posiadanych ręczniaków bez DSC? :roll:

Ostatni raz posiadanie ręczniaka usiłował mi zakwestionować jego ekscelencja bosman portu we Władysławowie - kilkanaście lat temu. Do szukania w koi nie doszło - bo go nie wpuściłem na jacht ;)

A bardziej serio - wspomniałeś o ręczniaku z DSC. Tu niestety przepisy zupełnie nie nadążają za rozwojem sprzętu i to mimo że pierwsze takie urządzenia pojawiły się na rynku już kilka dobrych lat temu. Niemal nigdzie w Europie nie można formalnie takiego radia używać do wywołań po DSC... Nie tylko w Polsce, ale również w innych państwach.
Na szczęście - zaczyna się to zmieniać, np w UK już jest furtka, ale ręczne radiotelefony VHF wyposażone w DSC można tam obecnie używać dla wywołań w DSC - ale tylko na podstawie osobnej licencji radiowej, z używając innego niż przydzielony dla do jachtu numeru MMSI i nadal tylko na wodach terytorialnych UK...:
http://licensing.ofcom.org.uk/radiocomm ... q/vhf-faq/

^-^-^-^-^-^-^-^-^-^

beret napisał(a):
Co do prywatnej komunikacji mała uwaga z mojej strony. Dość częstą praktyką jest zbieranie na początku rejsu numerów komórek załogi. Potem szybko sie okazuje że komórki się rozładowują, nie ma ładowarek a koszty połączeń międzynarodowych powalają. Małe ręczniaki PMR to koszt ok 10-20 eur. za parę (swoje kupiłem przypadkiem za 10 eur.), przyjmując te 40zł od osoby ta inwestycja się natychmiast zwróci po jednej rozmowie na temat wyższości Metaxy na Ouzo. Umawiamy się że każdy kupuje sobie coś takiego przed rejsem i nie musimy się już gorączkowo szukać po uliczkach Myken.

Mnie do łączności z załogantami na lądzie wystarczały dwa bliźniacze radyjka VHF. No ale ja pływałem najwyżej w 4 osoby i w okolicy w której dyskutuje się co najwyżej wyższość Carlsberga nad Tuborgiem. :roll:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 20:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2013, o 11:16
Posty: 67
Podziękował : 13
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jaromir napisał
Tylkomnie nie wiń, jeżeli po roku czy dwu używania zorientujesz się, że koledze, który kupił sobie ręczniaka ICOMa albo Simrada udaje się uzyskać łączności na zdecydowanie większym dystansie i że on nie musi się przejmować jeśli przez zapomnienie jego radyjko popływa sobie na dnie kokpitu, no i że jego bateryjka wytrzymuje dwa razy dłużej niż Twoja...
Słowem -Cobra to jednak morskie radio VHF wersji bardzo "basic".

^-^-^-^-^-^-^-^-^-^

Myślę że za te 2 lata już dawno zmienię tego ręczniaka na stacjonarne bo takowe chciałbym mieć docelowo więc puki co basic ( nawet najbardziej podstawowy ) da rade he he :mrgreen:

_________________
Tylko polegli grali fair my idziemy dalej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 20:26 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
KURAK_II napisał(a):
Myślę że za te 2 lata już dawno zmienię tego ręczniaka [...] więc póki co basic da rade
Ale wiesz, że bez licencji nie będzie Ci wolno tego radia używać inaczej, niż do nasłuchu? Poza tym jak coś jest kiepskie, to jest kiepskie. Koledzy upierali się, żeby kupić koniecznie ręczniaka i koniecznie taniego, do pontonu. No i kupili (Midland? Standard Horizon? Cobra? już nie pamiętam) i w połowie sezonu odłamała się blaszka (sprężynka) od pojemnika baterii, radio nie do użytku i nie do naprawienia w trasie. A Icom'em można gwoździe wbijać.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 20:28 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9897
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
KURAK_II napisał(a):
Myślę że za te 2 lata już dawno zmienię tego ręczniaka na stacjonarne bo takowe chciałbym mieć docelowo więc puki co basic ( nawet najbardziej podstawowy ) da rade he he :mrgreen:


Mam stacjonarne i ręczniaka, to ostatnie użyłem w sezonie tylko raz .Toteż jeśli chodzi o bezpieczeństwo to jednak stacjonarne radio. Ja już pytałem gzie zamierzasz pływać?

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2016, o 20:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 778
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 366
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
KURAK_II napisał(a):
Jaromir serdeczne dzięki za namiar na Cobra-radio jego cena jest niewiele wyższa od tego chińskiego cuda a wszelkie problemy legalizacyjne odpadają


Zwróć tylko uwagę, że moc tego radyjka jest mniejsza niż doroślejszych morskich ręczniaków.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2016, o 10:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lut 2013, o 20:50
Posty: 6
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: mam :)
Poczytałem wątek trochę i zaciekawił mnie wątek prawny.
Mam pytanie do bardziej doświadczonych i obytych w gąszczu przepisów, bo straciłem przy poniedziałkowym poranku pewność siebie :) ale wyszło mi, że używając w kokpicie ręczne radio (posiadając uprawnienia SRC i stacjonarne radio jachtowe) robię te nielegalnie?

I drugie, czy dobrze rozumiem, że aby zabrać to radio np. na Omegę i popływać sobie po zatoce potrzebuję osobne pozwolenie? Znaczy wiem, zabrać to zawsze mogę, ale chodzi żeby używać również. :)

Pozdrawiam
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2016, o 15:41 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
Markens napisał(a):
wyszło mi, że używając w kokpicie ręczne radio (posiadając uprawnienia SRC i stacjonarne radio jachtowe) robię te nielegalnie?
Jeżeli stacjonarne jest legalne, to używanie ręczniaka z pokładu/kokpitu tegoż jachtu jest jak najbardziej legalne. Ewentualnie z pontonu/bączka należącego do tegoż jachtu ("tender to s/v XYZ").

Markens napisał(a):
I drugie, czy dobrze rozumiem, że aby zabrać to radio np. na Omegę i popływać sobie po zatoce potrzebuję osobne pozwolenie? Znaczy wiem, zabrać to zawsze mogę, ale chodzi żeby używać również
Słuchać (nasłuchiwać) możesz zawsze ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2016, o 22:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 cze 2013, o 11:16
Posty: 67
Podziękował : 13
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Piotr6 napisał

Mam stacjonarne i ręczniaka, to ostatnie użyłem w sezonie tylko raz .Toteż jeśli chodzi o bezpieczeństwo to jednak stacjonarne radio. Ja już pytałem gzie zamierzasz pływać?[/quote]

To że przez ostatni okres czasu tylko raz korzystałeś z radyjka to chyba dobrze a jeśli chodzi o mnie to będę pływać po morzu Irlandzkim oczywiście na razie w zasięgu wzroku lini brzegowej bo się ucze niestety sam a to rodzi pewnie sporo nieprawidłowości

_________________
Tylko polegli grali fair my idziemy dalej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2016, o 22:14 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9897
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Chciałem napisać, że reczniak sie przydaje średnio i raczej uzylem go lenistwa :D ale jest dobry w porcie czy do pogaduszek.Dla bezpieczeństwa to jednak radio stacjonarne ze względu na większy zasięg

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 24 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 46 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL