Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 09:00




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 86 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 gru 2016, o 21:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 778
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 366
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Od pewnego czasu próbuję znaleźć odpowiedź na tytułowe pytanie.
Po co? W celach powiedzmy publikacyjnych oraz z czystej ciekawości.

Interesuje mnie na przykład komu mogę zadać różne pytania o funkcjonowanie "Witowo Radio", nie tylko w sensie rozmieszczenia nadajników i częstotliwości (co akurat podawane jest wszędzie), ale treści, formy i pory przekazywanych informacji, itp.

Na początek chciałem się więc dowiedzieć komu podlega ta szacowna instytucja.

Google nie dało odpowiedzi. Strony Urzędów Morskich, strony rządowe - też nie. W różnych nieoficjalnych materiałach przewijają się informacje o "Radiowym Ośrodku Odbiorczym Witowo Radio w Jarosławcu" i jego "ekspozyturach"
(np http://www.gmdss.republika.pl/filessar/witowo.html). Szukam jednak informacji oficjalnej i nadal zupełnie nie wiem komu właściwie podlega "Witowo Radio".

Znajduję gdzieś adres, Jarosławiec, ul. Nadworska 44a.
Takiej ulicy w Jarosławcu nie ma, a przy Nadmorskiej 44a, mieści się Ośrodek .. wczasowy Exploris. No ładne pokoje i domki, z łazienkami, blisko morza, tylko co to ma wspólnego z "Witowo Radio"?

Dość szybko w wynikach poszukiwań pojawia się nazwa "Emitel sp. z o.o.", jako nazwa operatora. Znajduje nawet dokument:

Ogłoszenie o udzieleniu zamówienia "z wolnej ręki" odnośnie:
"Zapewnienie w latach 2016–2019 łączności alarmowej i bezpieczeństwa w obszarach polskiej administracji morskiej w obszarach morza A1 i A2 systemu GMDSS."
http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:1838-2016:TEXT:PL:HTML

Instytucja zamawiająca: Ministerstwo Rozwoju.

Czyli Emitel jest operatorem. Operator to nie nadawca. Emitel transmituje np wiele różnych programów radiowych i telewizyjnych, ale nie oznacza to, że odpowiada za ich treść.

Szukając dalej, dowiaduje się jednak, znowu tylko z nieoficjalnych źródeł, że Emitel jest nie tylko operatorem, ale jakby "właścicielem" Witowo Radio. To jak to w końcu jest?

Kto np decyduje o tym, że "Witowo Radio" nadaje prognozę pogody z 2.5 godzinnym opóźnieniem w stosunku do rozpoczęciu okresu, którego prognoza dotyczy?
(przykładowo, prognoza ważna od godz. 7:00, przez VTS Zatoka nadawana jest koło 7:00, Słupsk Radio podobnie, Witowo Radio rozpoczyna transmisję o 9:33)

Kto odpowiada za to, że speakerzy "Witowo Radio" z trudem dukają po angielsku prognozy
i ostrzeżenia, kalecząc ten język potwornie, a dogadać się po angielsku czasami w ogóle nie potrafią?

Ciekaw też jestem, czy jest gdzieś jakieś "centrum operacyjne" Witowo Radio, a także skąd pochodzi Witowo w nazwie.

Ktoś coś wie?

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 gru 2016, o 23:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Hmmm
Odpowiedzi tylko pozornie jest faktycznie prosta:
http://www.gmdss.republika.pl/filessar/witowo.html

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 gru 2016, o 23:28 
*** Ban ***
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 sty 2012, o 00:32
Posty: 2084
Lokalizacja: gdzie zawieje :-)
Podziękował : 455
Otrzymał podziękowań: 766
Uprawnienia żeglarskie: mam
marcin_palacz napisał(a):
Kto odpowiada za to, że speakerzy "Witowo Radio" z trudem dukają po angielsku prognozy
i ostrzeżenia, kalecząc ten język potwornie, a dogadać się po angielsku czasami w ogóle nie potrafią?
Ktoś coś wie?

Marcin


czepiasz się ;-) a dlaczego mają mówić płynnym angielskim, skoro są w Polsce ?
Ciesz się, że w ogóle nadają . to chyba nie jest obowiązek, a skoro się mylę to daj jakąś podstawę .

_________________
Seba

"Są dwie naprawdę bezgraniczne rzeczy - Wszechświat i ludzka głupota; co do Wszechświata nie jestem całkiem pewien. Albert Einstein


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 gru 2016, o 00:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
marcin_palacz napisał(a):
speakerzy "Witowo Radio" z trudem dukają po angielsku prognozy
i ostrzeżenia, kalecząc ten język potwornie, a dogadać się po angielsku czasami w ogóle nie potrafią?

Oj muszę potwierdzić - kilka razy słuchałem prognoz Witowo Radio podczas pracy na statku - na Bałtyku a nawet na Północnym (na MF). Przestałem, kiedy zauważyłem, jak przebywający na mostku i słuchający przez przypadek głosu pań z Witowa brytyjscy kadeci najpierw przybierają miny pełne niedowierzania a potem zwijają się ze śmiechu...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 gru 2016, o 08:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Jaromir napisał(a):
kilka razy słuchałem prognoz Witowo Radio (...)Przestałem, kiedy zauważyłem, jak przebywający na mostku i słuchający przez przypadek głosu pań z Witowa brytyjscy kadeci najpierw przybierają miny pełne niedowierzania a potem zwijają się ze śmiechu...


Niepotrzebne się denerwowałeś - trzeba było słuchać tylko części drugiej - tej po polsku i wtedy obserwować miny angoli :lol:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: boSmann
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 gru 2016, o 14:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 778
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 366
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Drążąc temat, czy ktoś potrafi wskazać oficjalne źródło informacji choćby o porach nadawania komunikatów pogodowych i ostrzeżeń nawigacyjnych przez Witowo Radio?

Są oczywiście różne prywatne zestawienia, jedne podają 9:33, itd,
inne z kolei 9:35...
Nawet uznając, że to drobna nieścisłość, z zasady, gdzieś chyba powinny być takie informacje podane wiarygodnie, formalnie i oficjalnie?

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 gru 2016, o 15:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
marcin_palacz napisał(a):
gdzieś chyba powinny być takie informacje podane wiarygodnie, formalnie i oficjalnie?

ALRS Volume 3 (NP283 Part1) w kwestiach dotyczących prognoz i MSI (Maritime Safety Informations - ostrzeżenia, etc).
ALRS Volume 5 - w kwestiach dotyczących GMDSS, czyli łączności w niebezpieczeństwie i bezpieczeństwa.

Jak ktoś ma dostęp (jest wersja papierowa i digital) to dla stacji Witowo Radio powinno tam chyba być chyba podane "source".
Jak nie - można spytać Admiralicji ;)

A bardziej serio - w ALRS Vol.5 jest adres i kontakt do "national GMDSS authority" (chyba któreś ministerstwo) - i tam muszą wiedzieć. Tam też mają obowiązek odpowiedzieć na pytanie - jeśli będzie zadane w trybie dostępu do inf. publicznej...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sty 2017, o 18:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 778
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 366
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Jakiś czas temu pytałem o namiary na byt o nazwie "Witowo Radio".

Jaromir napisał(a):
marcin_palacz napisał(a):
gdzieś chyba powinny być takie informacje podane wiarygodnie, formalnie i oficjalnie?

ALRS Volume 3 (NP283 Part1) w kwestiach dotyczących prognoz i MSI (Maritime Safety Informations - ostrzeżenia, etc).
ALRS Volume 5 - w kwestiach dotyczących GMDSS, czyli łączności w niebezpieczeństwie i bezpieczeństwa.

Jak ktoś ma dostęp (jest wersja papierowa i digital) to dla stacji Witowo Radio powinno tam chyba być chyba podane "source".
Jak nie - można spytać Admiralicji ;)

A bardziej serio - w ALRS Vol.5 jest adres i kontakt do "national GMDSS authority" (chyba któreś ministerstwo) - i tam muszą wiedzieć. Tam też mają obowiązek odpowiedzieć na pytanie - jeśli będzie zadane w trybie dostępu do inf. publicznej...


Okazuje się, że istnieje jeszcze inny sposób pozyskania informacji o Witowo Radio.
Należy za kwotę 23 zł i 10 groszy nabyć drogą kupna w BHMW "Spis Radiostacji Nautycznych", część III.

Otwieramy i tam na pierwszym miejscu stoi:

Witowo (SPS)
telefon: +48 59 8109425
e-mail: witoworadio@emitel.pl

Miła pani, która podnosi słuchawkę, potwierdza, że to faktycznie jest całodobowy numer Witowo Radio. Rzeczywiście urzędują w Jarosławcu.

Zapomniałem zapytać skąd właściwie się wzięło "Witowo" w nazwie. Ktoś wie?

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sty 2017, o 11:57 

Dołączył(a): 6 sie 2015, o 06:45
Posty: 17
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Marcin,

>>Zapomniałem zapytać skąd właściwie się wzięło "Witowo" w nazwie. Ktoś wie?

Na zachód od Jarosławca znajduje się miejscowość Wicie.
Przez pewien czas miejscowość nosiła nazwę Witowo (więcej tu: http://naszewicie.pl/historia.php)
Radiowy Ośrodek Odbiorczy (ROO) znajduje się w Jarosławcu, i wygląda tak: http://emi.emitel.pl/EMITEL/przeglad_ob ... najem.aspx (w parametrze [Obiekt] wybierz Jarosławiec)
Natomiast Radiokomunikacyjny Ośrodek Nadawczy znajduje się w miejscowości Barzowice i wygląda tak: http://emi.emitel.pl/EMITEL/przeglad_ob ... najem.aspx
(w parametrze [Obiekt] wybierz Barzowice).

Kiedy spojrzysz na mapę, zauważysz że Barzowice położone jest "na wysokości" Wicia/dawniej Witowo (będąc w pobliżu trawersu Wicia, biorąc namiar na maszty w Barzowicach "patrzysz" na Wicie).

Nie jestem natomiast pewien (nie jestem związany z Emitelem) czy cała infrastruktura "Witowo-Radio" to tylko maszty i urządzenia w Jarosławcu oraz Barzowicach - pewnie nie.
Nie jestem pewien, czy obiekty te obsługują tylko "Witowo-Radio" - ale pewnie również nie, bo ta wyszukiwarka Emitela służy również do oglądania obiektów na których ich klient chciałby być może posadowić swoje urządzenia.

Dygresja: z nazwami tzw. stacji brzegowych w ogóle jest i ciekawie i trochę zawile,
np. "Gdynia-Radio" to bodajże kilka obiektów m.in. Gdynia-Oksywie,
Gdynia-Witomino i Rekowo koło Redy.
Kiedyś tłumaczyłem sobie że Witowo to akronim/kalambur: od Wito(my)Wo(s) ;-)

--
Serdecznie pozdrawiam,
Mariusz Frączek



Za ten post autor shrimpyman otrzymał podziękowanie od: marcin_palacz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sty 2017, o 14:25 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2425
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 442
Uprawnienia żeglarskie: różne
Pisałem w tym w wątku http://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=18&t=25568
"Witowo-radio" jest własnością spółki Emitel będącej obecnie w rękach zagranicznego funduszu kapitałowego.

A zamiast płacić za udostępnienie przez BHMW informacji publicznej można za darmo (nno... za cenę połączenia internetowego) ściągnąć od "Wielkiego Brata zza Wielkiej Wody" http://msi.nga.mil/MSISiteContent/StaticFiles/NAV_PUBS/RNA/Pub117bk.pdf - dziś coś mi nie ciągnie? tutaj starsze wydanie też za darmo https://www.uscg.mil/nmc/training/exams/Deck%20Reference%20Material/Radio%20Navigational%20Aids.%20PUB.%20117.pdf lub [url]

Tam nie ma danych adresowych, ale są chociaż ujawnione nadajniki/odbiorniki "Witowo-radio"
Swinoujscie 53-55N 14-15E (zasięg NM) 20
Grzywacz 53-57N 14-30E 35
Kolowo 53-20N 14-41E 40
Kolorzeg 54-11N 15-33E 25
Barzowice 54-28N 16-30E 30
Rowakol 54-39N 17-13E 35
Rozewie 54-50N 18-20E 25
Oksywie 54-33N 18-32E 30
Krynica Morska 54-24N 19-30E 20



Za ten post autor _jp_ otrzymał podziękowanie od: marcin_palacz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sty 2017, o 17:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 778
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 366
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
shrimpyman napisał(a):
Na zachód od Jarosławca znajduje się miejscowość Wicie.
Przez pewien czas miejscowość nosiła nazwę Witowo (więcej tu: http://naszewicie.pl/historia.php)


I kto by pomyślał, że Witowo Radio zawdzięczamy w istocie Szwedom.
"Wicie to niewielka miejscowość założona około 1400 r. przez Szwedów jako Vitja, co po szwedzku oznaczało “przylądzie”. "

:-)

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sty 2017, o 18:58 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2425
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 442
Uprawnienia żeglarskie: różne
... a dzisiaj na rozprawie i po rozprawie w NSA pewien, skądinąd sympatyczny pan w swetrze z dystynkcjami próbował przekonywać, że amerykańska armijno-rządowa agencja NGA swoich publikacji nawigacyjnych nie udostępnia bezpłatnie. Zapraszam na ich serwer, żeby każdy sobie pobrał, co potrzebuje - sporo ciekawych rzeczy (pdf. wydań książkowych) na cały świat i Bałtyk też ;)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

marcin_palacz napisał(a):
I kto by pomyślał, że Witowo Radio zawdzięczamy w istocie Szwedom.
"Wicie to niewielka miejscowość założona około 1400 r. przez Szwedów jako Vitja, co po szwedzku oznaczało “przylądzie”. "
Mam wrażenie, że infrastrukturę Witowo-radio to zawdzięczamy raczej służbom łączności Kriegsmarine :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sty 2017, o 19:57 

Dołączył(a): 6 sie 2015, o 06:45
Posty: 17
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Seba napisał(a):
to daj jakąś podstawę .


Zakładając że Witowo-Radio jest stacją nadbrzeżną (coastal radio station), z przyznanymi oficjalnie przez UKE pasmami częst. (z tego co zrozumiałem, ich częst. nadawcza to 2720 kHz dla łączności fonicznej - i to na tym MF słuchamy "mówienia po angielsku"), to teoretycznie operator na fonii Witowo-Radio powinien mieć jakieś świadectwo/certyfikat, aby móc transmitować swój głos w eter.
2720 kHz jest w paśmie od 1605 kHz do 4000 kHz, które to w kolejnym innym rozporządzeniu (Rozp. Rady Min z dnia 3 lipca 2012 r. w sprawie nasłuchu radiowego oraz osłony meteorologicznej na potrzeby Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa) uznane jako pasmo pracy dla "brzegowej stacji radiowej morskiej radiokomunikacyjnej służby ruchomej tzw. stacja nadbrzeżna".

Jeżeli teoretycznie operator fonii Witowo-Radio powinien mieć "papier", to na moje, wymagania na taki "papier" reguluje Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 16 stycznia 2015 r. w sprawie świadectw operatora urządzeń radiowych.
Tam jest napisane takie coś jak "świadectwo operatora stacji nadbrzeżnej".
Dla osoby ubiegającej się o takie świadectwo rozporządzenie przewiduje, aby "osoba ubiegająca się o świadectwo operatora stacji nadbrzeżnej powinna wykazać
się: (...) znajomością języka angielskiego w mowie i piśmie w stopniu umożliwiającym
komunikowanie się".
Wymaganie raczej nieprecyzyjne, moim zdaniem.

W tym rozporządzeniu jest również takie coś jak "świadectwo radioelektronika pierwszej klasy (GMDSS)". Dla osoby ubiegającej się o to świadectwo rozporządzenie przewiduje, aby "Osoba ubiegająca się o świadectwo radioelektronika pierwszej klasy (GMDSS)
powinna wykazać się: (...) biegłą znajomością języka angielskiego w mowie i piśmie"
Wymaganie również mało precyzyjne, moim zdaniem.

Rodzajów świadectw jest w tym rozporządzeniu jeszcze kilka innych (pośrednich między w/w), z wymogami dot. angielskiego "dobrej znajomości języka angielskiego w mowie i piśmie" itd.

Tyle w tych rozporządzeniach. Teoretycznych.
Przepraszam za to przydługie mędrkowanie :-), ale chciałeś "jakąś podstawę".

IMO, patrząc na te wymagania z rozporządzeń w tym mówionym angielskim było i może sporo "nosić-kalosić", i bardzo ręce bolały od gestów, i podwójne "o" brzmiało jak zamknięte "ó", lecz było to w zgodzie z takimi wymaganiami ministra :D

Z drugiej mańki/dygresja: miałem kiedyś przyjemność prowadzić konwersację z operatorką w okolicach Bilbao. Szczerze mówiąc, jej angielski mnie "nie powalał". Ponieważ mój poziom hiszpańskiego był taki sam, jak jej poziom angielskiego - finalnie nasza rozmowa przebiegła i po angielsku, i po hiszpańsku. Ale nawet z tym kaleczonym przez nią angielskim nie było aż tak tragicznie, aby się nie porozumieć tylko w tym języku. Być może trafiłem na słabszego językowo operatora.

--
Serdecznie pozdrawiam,
Mariusz Frączek

_________________
--
Serdecznie pozdrawiam,
Mariusz Frączek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sty 2017, o 21:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 778
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 366
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
shrimpyman napisał(a):
ich częst. nadawcza to 2720 kHz dla łączności fonicznej - i to na tym MF słuchamy "mówienia po angielsku"


Mówienia po angielsku słuchamy również na VHF, przy okazji prognoz pogody i ostrzeżeń nawigacyjnych. Co więcej, w przypadku akcji ratowniczej, zdarza się, że Witowo Radio pośredniczy w kontakcie między SAR a jednostką w tarapatach. Byłem w eterze "świadkiem" sytuacji, gdy niemiecki jacht wezwał pomocy i śmigłowiec leciał, by zdjąć z pokładu chorego. Z jachtem rozmawiała operatorka Witowo Radio. Niemiec mówił, wyraźnie, powoli, niezłym angielskim. Operatorka z trudem formułowała najprostsze zdania, pytania, nie rozumiała odpowiedzi.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 sty 2017, o 23:33 

Dołączył(a): 6 sie 2015, o 06:45
Posty: 17
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Marcin,

marcin_palacz napisał(a):
shrimpyman napisał(a):
ich częst. nadawcza to 2720 kHz dla łączności fonicznej - i to na tym MF słuchamy "mówienia po angielsku"


Mówienia po angielsku słuchamy również na VHF,


Podałem 2720 kHz, ponieważ ta częst. nie jest wymieniona expresis verbis jako operacyjna w rozporządzeniu w sprawie nasłuchu radiowego - co interpretuję, że 2720 kHz "niekoniecznie podlega" pod to rozporządzenie (jest to moja prywatna interpretacja - ale skoro przepis nie jest jasny, to przecież mogę interpretować, oczywiście na własną odpowiedzialność, godząc się na konsekwencje). Czyli, jeżeli operator robi broadcast na 2720 kHz, to niekoniecznie musi mieć "papiery" na najwyższym poziomie drabinki certyfikacyjnej (tj. biegły angielski) - w efekcie w eterze słychać pokaleczony angielski, i to jest co najwyżej tylko śmieszne.

Pozostałe częstotliwości, w tym VHF, mają wskazany zakres operacyjny w tym rozporządzeniu i wykorzystanie w sytuacjach typu search-and-rescue. Dlatego dla faktów, które przytaczasz (tj. rozmowy na VHF, ale również jak rozumiem rozmowy na 2187,5 kHz używanej w PL dla obszaru A2), to zgrzyta, bardzo zgrzyta.

Zacytowałem w poprzednim post-cie jednak też wymagania "na angielski" z tego drugiego rozporządzenia, dot. świadectw operatora. Dla mnie te wymagania są wieloznaczne. Moim zdaniem te wymagania mogą być interpretowane różnie, niekoniecznie te interpretacje muszą być racjonalne, niestety. Kolejny koszmarek legislacyjny, gdzie jest ryzyko polegnięcia na "zdolnym prawniku" (jest to moje zdanie, wynikające z osobistych doświadczeń w jakiś sądach czy izbach odwoławczych, gdzie dowolność interpretacyjną albo inne "porozumienie dorozumiane" poczułem to własnej d..ie).

Nie piszesz jednak, czy po tym zdarzeniu, zostały wyciągnięte jakieś wnioski przez stację i/albo MSPiR (domyślam się, że chyba jednak nie). Masz jakąś wiedzę na ten temat (np. wysłali ich do szkoły językowej na Maltę)?

--
Serdecznie pozdrawiam,
Mariusz Frączek

_________________
--
Serdecznie pozdrawiam,
Mariusz Frączek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sty 2017, o 22:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
shrimpyman napisał(a):
ale również jak rozumiem rozmowy na 2187,5 kHz używanej w PL dla obszaru A2), to zgrzyta, bardzo zgrzyta.

Drogi kolego, jeżeli twoja znajomość języka angielskiego jest na tym samym poziomie, co znajomość podstawowych procedur alarmowych GMDSS to z całym szacunkiem, ale nie masz żadnego prawa do oceny innych.
marcin_palacz napisał(a):
Mówienia po angielsku słuchamy również na VHF, przy okazji prognoz pogody i ostrzeżeń nawigacyjnych. Co więcej, w przypadku akcji ratowniczej, zdarza się, że Witowo Radio pośredniczy w kontakcie między SAR a jednostką w tarapatach. Byłem w eterze "świadkiem" sytuacji, gdy niemiecki jacht wezwał pomocy i śmigłowiec leciał, by zdjąć z pokładu chorego. Z jachtem rozmawiała operatorka Witowo Radio. Niemiec mówił, wyraźnie, powoli, niezłym angielskim. Operatorka z trudem formułowała najprostsze zdania, pytania, nie rozumiała odpowiedzi.

Całkiem niedawno w wątku o SAR prosiłem innego kolegę, aby nie oczerniał hurtem wszystkich operatorów WitowoRadio tylko po prostu podał sprawdzalne fakty, np. kto i kiedy nie był w stanie przeprowadzić korespondencji w języku angielskim. Niestety, nie doczekałem się.

Teraz ty rozpoczynasz kampanie oszczerstw i szkalowania nieznanych tobie osób, które dodatkowo nie mogą się bronić. Przypominam, że jesteś członkiem/działaczem(?) SAJ i jako uświadomiony i doświadczony żeglarz posiadasz odpowiednie narzędzia i możesz a nawet powinieneś oficjalną drogą zgłaszać nieodpowiednie użycie radiostacji tak brzegowej jak i ruchomej. Czy mógłbyś podać przynajmniej jedno udokumentowane zgłoszenie naruszenia regulaminu korespondencji radiowej i/lub niemożliwość przeprowadzenia skutecznej korespondencji w języku angielskim?

Jeżeli nie to chyba powinieneś ugryźć się w język i przeprosić.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sty 2017, o 22:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
nie oczerniał hurtem wszystkich operatorów WitowoRadio tylko po prostu podał sprawdzalne fakty, np. kto i kiedy nie był w stanie przeprowadzić korespondencji w języku angielskim.


Drogi Krzysztofie
Język angielski Witowa radio jest delikatnie mówiąc TRAGICZNY...
Nie wnikam w to kto przekazuje informacje - pani Ziuta czy Pan Ziuta :rotfl:
Język angielski jest TRAGICZNY ...
Oni i po polskiemu językowości mają kłopot z mówieniem a co dopiero w po angielsku....
Cóż Ci jeszcze do tego dodać .... ? :rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sty 2017, o 23:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 778
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 366
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Określenie "opóźnienie", które (bez sensu ;-) ) padło w odniesieniu do prognoz pogody w innym wątku (o "polskiej strefie brzegowej"), przypomniało mi o jeszcze jednej kwestii:

Czy ktoś mi potrafi wyjaśnić, dlaczego Witowo Radio transmituje prognozy z 2,5 godzinnym opóźnieniem w stosunku do początku okresu, którego te prognozy dotyczą?

Początek okresu obowiązywania prognozy to 7:00.
Witowo nadaje tę prognozę o 9:35.

Ta sama prognoza transmitowana jest przez VTS Zatoka i Słupsk Traffic o 7:05.
Analogicznie z prognozami podawanymi o innych porach.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2017, o 04:57 

Dołączył(a): 6 sie 2015, o 06:45
Posty: 17
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Marcin

>>źródło informacji choćby o porach nadawania komunikatów pogodowych i ostrzeżeń nawigacyjnych przez Witowo Radio?

Spróbuj jeszcze tu:
Radio Navigational Aids (http://msi.nga.mil/NGAPortal/MSI.portal ... bCode=0009), chap. 3 radio navigational warnings.

Wg danych tam zawartych Witowo-Radio nadaje w UTC, VTS-y w local time (rozpiska wartości w tym pdf-ie)

marcin_palacz napisał(a):
Początek okresu obowiązywania prognozy to 7:00.
Witowo nadaje tę prognozę o 9:35.


No nie są zsynchronizowani z BMPM.
Pytanie czy to ma aż takie znaczenie, skoro przykładowo prognoza NA OBSZAR BAŁTYKU POŁUDNIOWEGO I POŁUDNIOWO-WSCHODNIEGO ważna od godz. 01:00 dnia 07.01.2017 do godz. 13:00 dnia 07.01.2017, jest opracowana na podstawie SYTUACJA BARYCZNA Z GODZINY 18.00 UTC z 06.01.2017

A tymczasem, nomen-omen, Madeira :-), wg w/w wykazu nadaje tak:
VHF -> Local navigational warnings and weather -> Ch. 11 -> Times (UTC) -> 1030, 1630 local time
RT (MF) -> Local navigational warnings and weather -> 2657 kHz -> Times (UTC) -> 0735, 1935

:D

--
Serdecznie pozdrawiam,
Mariusz Frączek

_________________
--
Serdecznie pozdrawiam,
Mariusz Frączek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2017, o 09:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 778
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 366
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
shrimpyman napisał(a):
Wg danych tam zawartych Witowo-Radio nadaje w UTC, VTS-y w local time


Również w polskim "Spisie Radiostacji Nautycznych" podane są czasy nadawania w UTC dla Witowo Radio, ja jednak w poprzednim poście wszystkie czasy podałem jako letnie lokalne (prognoza o 9:35 itd).

Minuty typu "35" i również "05" wynikają, z istnienia (niegdyś, przed wprowadzeniem GMDSS) tzw. "ciszy radiowej" po każdej pełnej godzinie i pół godzinie. Dlatego również inne stacje (wspomniana Madeira, a bliżej Kaliningrad) nadają o tej samej porze co Witowo.

Szwedzi jeszcze w 2005 roku też nadawali o "35". Potem przestawili się na "normalne" godziny (ogólna prognoza dla Bałtyku o 8:00 i 20:00).

Jeśli chodzi o strefy czasowe, to w komunikatach Witowa, jest haczyk: czasy w anglojęzycznych ostrzeżeniach nawigacyjnych podawane są w UTC, a po polsku w czasie lokalnym. To oczywiście nie jest "wina" Witowa. Tak jest w tekście ostrzeżeń nawigacyjnych przygotowanych przez BHMW. Chwila roztargnienia i można się naciąć. (Dotyczy np komunikatów o zamykaniu/otwieraniu stref.)

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 10:12 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 388
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Mamy przecież odpowiednie ministerstwo i urzędującego ministra więc pytania o to, kto właściwie odpowiada za treść, czas i jakość komunikatów raz prowadzenia łączności ze statkami jest komu zadać.
http://gospodarkamorska.bip.gov.pl/
http://gospodarkamorska.bip.gov.pl/departamenty-i-biura/biuro-ministra.html


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 13:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Ja bym się jeszcze chętnie dowiedział, czemu Witowo nie przekazuje informacji o sile wiatru w jednostkach SI czyli m/sek ?
Może ktoś to wie ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 14:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bury_kocur napisał(a):
Ja bym się jeszcze chętnie dowiedział, czemu Witowo nie przekazuje informacji o sile wiatru w jednostkach SI czyli m/sek ?
Może ktoś to wie ?

Kocurku - ja wiem tyle, że siła wiatru nie może być określona w jednostkach SI. Bo układ SI żadnych jednostek siły wiatru nie przewiduje...
Zaś wspomniane przez Ciebie m/s mogą określać jedynie prędkość wiatru, a nie jego siłę... (Piszę m/s - bo na pewno poważnie o żadnych m/sek nie pisałeś... wszak w metrach na koronę szwedzką nie sposób mierzyć czegokolwiek ;) )

PS. Mam nadzieję, że wielbiąc układ jednostek SI ponad przeciętną miarę nie zaczniesz za chwilę pytać, czemu w prognozach podawana jest temperatura w Kelvinach albo nie zaczniesz żądać, by w nawigacji odstąpiono od mierzenia kątów w stopniach - na rzecz radianów...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: Kitt
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 15:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Jaromir napisał(a):
wielbiąc układ jednostek SI ponad przeciętną miarę nie zaczniesz za chwilę pytać, czemu w prognozach podawana jest temperatura w Kelvinach albo nie zaczniesz żądać, by w nawigacji odstąpiono od mierzenia kątów w stopniach - na rzecz radianów...


Cieszyć się Jarku jeszcze należy, że nie miarą odległości nie są łokcie, miarą głębokości sążnie, wzrostu nie podajemy w stopach i calach, prędkość na drodze w km/h a nie w milach i na zakończenie ciśnienia w silnikach oraz przy pompowaniu opon nie podajemy w funtach na cal kw. :rotfl: :rotfl: :rotfl: bo to dopiero byłaby katastrofa.

Jaromir napisał(a):
Zaś wspomniane przez Ciebie m/s mogą określać jedynie prędkość wiatru, a nie jego siłę... (Piszę m/s - bo na pewno poważnie o żadnych m/sek nie pisałeś... wszak w metrach na koronę szwedzką nie sposób mierzyć czegokolwiek


Z tego co wiem to korona szwedzka skraca się albo przez SEK albo kr.
O "sek" nie słyszałem :lol:

Jaromir napisał(a):
siła wiatru nie może być określona w jednostkach SI. Bo układ SI żadnych jednostek siły wiatru nie przewiduje...


No patrzaj Panocku - a ja byłem święcie przekonany,że przewiduje....
Jak to człek mało wie o życiu ... :oops:

Ale nie odpowiedziałeś mi na pytanie - w krajach dzikiego zachodu przeszli już chyba wszędzie na m/s.
A u nas furt są te paciorki ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 16:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bury_kocur napisał(a):
Ale nie odpowiedziałeś mi na pytanie

Ależ odpowiedziałem - siły wiatru nie sposób mierzyć w jednostkach SI!
bury_kocur napisał(a):
w krajach dzikiego zachodu przeszli już chyba wszędzie na m/s.

Cóż, z Twojej zacytowanej powyżej wypowiedzi najbliżej prawdy stanął wyraz "chyba"...
Nadal jednak stał bardzo, ale to bardzo od prawdy daleko.

No chyba, że oficjalne morskie serwisy pogodowe Niemiec, Holandii, Francji, Hiszpanii czy UK, które podają siłę wiatru (w stopniach Beauforta) a nie prędkość wiatru (w m/s, mph, węzłach, czy jak tam jeszcze) nie są wg Ciebie tworzone i nadawane z "krajów dzikiego zachodu":

http://www.dwd.de/EN/ourservices/kueste ... richt.html

http://www.metoffice.gov.uk/public/weat ... g-forecast

https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/w ... n-noordzee

http://www.meteofrance.com/previsions-m ... e-la-hague

http://www.aemet.es/en/eltiempo/predicc ... &area=coo1

etc, etc...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 16:57 
bury_kocur napisał(a):
Cieszyć się Jarku jeszcze należy, że nie miarą odległości nie są łokcie, miarą głębokości sążnie, wzrostu nie podajemy w stopach i calach, prędkość na drodze w km/h a nie w milach i na zakończenie ciśnienia w silnikach oraz przy pompowaniu opon nie podajemy w funtach na cal kw. bo to dopiero byłaby katastrofa.

No ale prędkość na morzu zawsze była wyrażana w knotach i dalej takowa jest stosowana...To jaka ma być w stosunku do wiatru? :-(


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 17:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12932
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2903
Otrzymał podziękowań: 2579
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
bury_kocur napisał(a):
miarą głębokości sążnie,
To akurat wcale nie byłoby takie głupie. ;)

Znakomita większość czarterowych mydelniczek ma zanurzenie 1,80 m. Na pewno pływającym na nich turystom byłoby łatwiej, gdyby głębokości były na mapie i echosondzie w sążniach.
:rotfl:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 18:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Wszystko to pikuś - panienka w gdańskiej TV3, omawiając prognozę pogody na Bałtyk przed chwilą stwierdziła, że:
"wiatr wiać będzie z prędkością 2 do 3 stopni Beuforta"...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 18:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Jaromir napisał(a):
nie są wg Ciebie tworzone i nadawane z "krajów dzikiego zachodu":


Może.
To popatrzmy tu:
www.klart.se
W lewą rubrykę wyszukiwania należy sobie wpisać np. Gdańsk i popatrzeć.
Nie wiem jak dla innych ale dla mnie podawana tutaj wersja siły wiatru jest jakby bardziej precyzyjna...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2017, o 19:14 
bury_kocur napisał(a):
Nie wiem jak dla innych ale dla mnie podawana tutaj wersja siły wiatru jest jakby bardziej precyzyjna...

To raczej kwestia wyszkolenia..w jakich jednostkach. Jednemu pasuje spalanie paliwa w mpg inny chce na 100 kilometrów.
A ja wolę NM mi to pasuje do obwodu Ziemi co do stopni/minut oraz wiąże się również z jednostką prędkości.


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 86 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 38 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL