Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 08:39




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 sie 2017, o 12:57 

Dołączył(a): 7 lip 2015, o 12:36
Posty: 3
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Oficer Elektroautomaty Okrętowy
Witam,

Słyszałem, że posiadając dyplom Oficera Żeglugi Wielkiej, można ubiegać się również o patent żeglugi turystycznej, jak np. "Morskiego Sternika Motorowodnego", lub podobnego patentu. Słyszał ktoś coś o tym trochę więcej, jakich Oficerów to dotyczy i ile w tym ogólnie jest prawdy, lub kojarzy w jakich przepisach można tą informacje znaleźć?

Z góry dziękuję za pomoc!

P.S. Oczywiście również służą pomocą i w innych dziedzinach jeśli jest potrzeba.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2017, o 15:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
W skrócie:
§ 13.
4. Osoby mające uprawnienia do kierowania okrętami albo statkami w żegludze morskiej uzyskane w Marynarce Wojennej, Straży Granicznej, Marynarce Handlowej, służbie ratowniczej SAR lub rybołówstwie morskim mogą uzyskać bez konieczności zdania egzaminu patent motorowodnego sternika morskiego.
5. Osoby, o których mowa w ust. 3 i 4, w zależności od spełnienia wymagań określonych w § 9 ust. 1 pkt 2 albo § 10 ust. 1 pkt 2, dotyczących liczby rejsów i czasu żeglugi, mogą uzyskać odpowiednio patent morskiego sternika motorowodnego albo kapitana motorowodnego.
6. Osoby posiadające uprawnienia do obsługi maszyn na okrętach lub statkach w żegludze morskiej uzyskane w Marynarce Wojennej, Straży Granicznej, Marynarce Handlowej, służbie ratowniczej SAR lub rybołówstwie morskim mogą uzyskać bez konieczności zdawania egzaminu patent mechanika motorowodnego.


Te wymagania, o których mowa w p.5 są tu:

§ 9. 1. Patent motorowodnego sternika morskiego uzyskuje osoba, która:
2) odbyła co najmniej dwa rejsy po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi;


i tu:

§ 10. 1. Patent kapitana motorowodnego uzyskuje osoba, która: 1) posiada patent motorowodnego sternika morskiego; 2) po uzyskaniu patentu motorowodnego sternika morskiego odbyła co najmniej sześć rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m, oraz odbyła co najmniej jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m oraz jeden rejs powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych.

Całość - to
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI)
z dnia 9 kwietnia 2013 r.
w sprawie uprawiania turystyki wodnej
Do ściągnięcia w .pdf:
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2013/460/1

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 sie 2017, o 19:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Przy czym wymagania stażowe dotyczące uzyskania patentu morskiego sternika motorowodnego stosuje się wyłącznie wobec osób z pominiętego powyżej podpunktu 3:
3. Osoby posiadające zawodowe uprawnienia do kierowania statkami żeglugi śródlądowej mogą uzyskać bez konieczności zdania egzaminu patent sternika motorowodnego.
Osoby posiadające "uprawnienia do kierowania okrętami albo statkami w żegludze morskiej uzyskane w Marynarce Wojennej, Straży Granicznej, Marynarce Handlowej, służbie ratowniczej SAR lub rybołówstwie morskim mogą uzyskać bez konieczności zdania egzaminu patent motorowodnego sternika morskiego." - i uzyskują ów patent morskiego sternika motorowodnego bez konieczności spełniania jakichkolwiek wymogów stażowych.
Technicznie - czyni się to tu:
Załącznik:
motorowodny z zawodowych.jpg
motorowodny z zawodowych.jpg [ 136.85 KiB | Przeglądane 5825 razy ]

---
BTW - jeżeli stosować ten zapis literalnie - to patent m.st.mot może otrzymać każdy posiadacz zawodowego świadectwa "marynarza wachtowego" - bowiem wśród jego uprawnień czytamy, że może zajmować stanowisko kierownika statku o długości do 9 m i mocy silnika do 200 kW w żegludze krajowej bez prawa przewozu pasażerów,
z tym że jeżeli moc silnika przekroczy 100 kW – pod warunkiem zdania egzaminu z zakresu obsługi silników spalinowych;

A to, jakby nie patrzeć - są uprawnienia do kierowania statkami w żegludze morskiej ;)

BTW - dwa rozporządzenia "patentowe" temu było jeszcze śmieszniej - bo jako warunku uzyskania na podstawie dokumentów zawodowych patentowego kwitka motorowodnego wymagano wówczas odbycia rejsu stażowego - na jachcie... żaglowym. :rotfl:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sie 2017, o 08:09 

Dołączył(a): 14 lut 2011, o 14:17
Posty: 371
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 40
Uprawnienia żeglarskie: Starszy oficer
Posłuchaj Zbieraja prawdę Ci powie :) masz od niego przypis z obowiązującego prawa.

Sam lata temu wymieniłem jeszcze na starszego sternika motorowodnego ( po co nie wiem po dziś dzień)

A poważnie to po co Ci ten dokument ?

Jako OOW pokładowy jesteś też kapitanem do 500 jednostek rejestrowych brutto w żegludze przybrzeżnej . Więc śmiało możesz prowadzić co tylko Ci się wymarzy :)

_________________
Adam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sie 2017, o 08:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
adaswa napisał(a):
A poważnie to po co Ci ten dokument ?

Bo właściwymi dokumentami, potwierdzającym uprawnienia do prowadzenia na wodach morskich jachtów rekreacyjnych oraz jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi, są dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej. Czyli tzw. "patenty". Czyli np. dokument o który założyciel wątku pytał...

O czym można przeczytać w art 62 ust 3 ustawy o bezpieczeństwie morskim...

PS. Czyli - niekoniecznie "co tylko się wymarzy"...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sie 2017, o 09:34 

Dołączył(a): 14 lut 2011, o 14:17
Posty: 371
Podziękował : 4
Otrzymał podziękowań: 40
Uprawnienia żeglarskie: Starszy oficer
Jaromir napisał(a):
adaswa napisał(a):
A poważnie to po co Ci ten dokument ?

Bo właściwymi dokumentami, potwierdzającym uprawnienia do prowadzenia na wodach morskich jachtów rekreacyjnych oraz jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi, są dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej. Czyli tzw. "patenty". Czyli np. dokument o który założyciel wątku pytał...

O czym można przeczytać w art 62 ust 3 ustawy o bezpieczeństwie morskim...

PS. Czyli - niekoniecznie "co tylko się wymarzy"...



I tak i nie, na mocy tej samej ustawy ( a w zasadzie na powstałych na jej podstawie rozporządzeń ) wydawane są uprawnienia ŻW .

Jako kapitan floty handlowej możesz prowadzić jacht ale jako sternik motorowodny statku nie poprowadzisz.

_________________
Adam


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 sie 2017, o 09:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
adaswa napisał(a):
Jako kapitan floty handlowej możesz prowadzić jacht

Ale możesz prowadzić tylko jacht komercyjny i to z wyjątkiem jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi.
Albowiem tylko:
"Dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej stanowią potwierdzenie kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia jachtów rekreacyjnych oraz jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi na wodach morskich."

Bo uprawnienia zawodowe (opisane w art 63 pkt 1, 2 i 5 ust o bezp morskim) są potwierdzeniem kwalifikacji wyłącznie w przypadku prowadzenia jachtów komercyjnych innych niż udostępniane odpłatnie bez załogi.
"Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowisk na jachtach komercyjnych, z wyjątkiem jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi, są:
1) dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej albo
2) dokumenty kwalifikacyjne, o których mowa w art. 63 pkt 1, 2 i 5."

Co jest durne, ale takie właśnie jest...

No i nie tylko jako kapitan floty handlowej, ale jako posiadacz uprawnień do kierowania statkami w żegludze morskiej. A te ma nawet OS.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 79 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL