Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 02:28




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 lis 2017, o 19:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Pare dni temu miałem ogłosić, że pierwszy z helikopterów, które mają odnowić flotę ratowniczą dotarł na lotnisko koło Stavanger... ale nie zdążyłem. Pozostało ogłosić, że sprawa jest niebyła, bo tenże pierwszy dzisiaj stał się wrakiem.
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/qnp ... adene-gikk

A miało być tak pięknie...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 lis 2017, o 22:43 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2425
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 442
Uprawnienia żeglarskie: różne
A czy mógłbyś więcej szczegółów podać? Z googlowego tłumaczenia wynikałoby, że... łopaty wirnika mu odleciały przy kołowaniu???

Ciekawe, jak to skomentuje pewien pan z Leonardo (wcześniej ze Świdnika), który obiecywał produkować je w Polsce.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 09:00 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
zosta napisał(a):
pierwszy dzisiaj stał się wrakiem. A miało być tak pięknie.
A co na to Jurmak?
:-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 10:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Napisano tam, że śmigłowiec przewrócił się podczas testów z nieznanych przyczyn. W chwili wypadku miał uruchomiony silnik, a wirnik był w ruchu. Śmigłowiec kołował (czy jak to się tam w helikopterowej terminologii mówi).
Po przewróceniu łopaty wirnika się oderwały, uszkodzeniu też prawdopodobnie uległ silnik i kadłub. Nikomu nic się nie stało.


Ostatnio edytowano 25 lis 2017, o 11:09 przez zosta, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 11:07 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2425
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 442
Uprawnienia żeglarskie: różne
Nie władam norweskim, ale z informacji na polskim forum lotniczym wynikałoby, że "wpadł w rezonans". Czyli upraszczając sprawę: drgania od silników (to AW101, więc 3 silniki), przekładni i wirnika tak się zgrały częstotliwościowo z resztą maszyny, że aż zaczęła podskakiwać (a kilkanaście ton waży!). No i się śmigłowiec "sam z siebie" wykopyrtnął na bok.

To między innymi z powodu dużych drgań MW początkowo nie chciała przyjąć "zmodernizowanych" Anakond, dopóki trochę ich nie wytłumili.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 13:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
666 napisał(a):
A co na to Jurmak?


Jurmak tylko nieśmiało zwróci uwagę, że po uwaleniu Caracali rozważano kupno śmigłowców tego typu...

Tak wiem... Ale na szczeniacką zaczepkę odpowiedź dostosowana poziomem do zaczepiającego.

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 14:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
_jp_ napisał(a):
dopóki trochę ich nie wytłumili

Stosując starej konstrukcji płaty - w miejsce "nowych-lepszych" opracowanych przez Świdnik...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 14:12 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
_jp_ napisał(a):
Ciekawe, jak to skomentuje pewien pan z Leonardo (wcześniej ze Świdnika), który obiecywał produkować je w Polsce.

Ja tam się nie znam na wiertolotach ale...
Norweskie AW 101 to nie ""nasze"" świdnickie. To wyrób angielsko-włoskiego konsorcjum AugustaWestland
Śmigłowce są produkowane w Yeovil w Anglii i Vergiate koło Mediolanu.
Norwegia podpisała umowę o zakup (chyba)20 sztuk z zakładami w WB.
Jak widać i wyspiarzom zdarza się coś spartolić :oops:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 20:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2789
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Nic nowego tu nie mówią, ale jest kilka ciekawych zdjęć: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/J1W ... et-pa-Sola


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 lis 2017, o 20:35 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2425
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 442
Uprawnienia żeglarskie: różne
Bombel - Niektóre części do AW-101 robią w Świdniku http://www.pzl.swidnik.pl/pl/dla-prasy/aktualnosci/aktualnosci-strona-glowna/aw101-nowy-program-smiglowcowy-w-pzl-swidnik/0,-6m,1
http://www.defence24.pl/556296,aw101-zaprezentowany-w-swidniku
Cytuj:
W przypadku odpowiedniej skali zamówienia i uzgodnień offsetowych z Ministerstwem Obrony Narodowej jesteśmy w stanie w Świdniku robić cały kadłub takiego śmigłowca, nie mówiąc o tym, że na koniec on będzie dostarczany przez Świdnik i będzie tutaj finalnie wykonywany. To jest ogromna szansa dla zakładu
- Krzysztof Krystowski, Wiceprezes Leonardo Helicopters

"W tej chwili robimy elementy struktury kadłuba i części przy silnikach, pracuje przy tym około stu osób. Gdybyśmy wygrali przetarg na dostawę, to w zależności od liczby sztuk, można liczyć na pracę dla kilkuset osób w produkcji i procesach związanych z oblotami, finalną konfiguracją i innymi" – dodał prezes PZL-Świdnik Mieczysław Majewski.



Za ten post autor _jp_ otrzymał podziękowanie od: Bombel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 lis 2017, o 13:50 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2425
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 442
Uprawnienia żeglarskie: różne
Hm, nie pierwszy to AW-101, który się przewrócił...
Obrazek Japonia, w sierpniu b.r.

Obrazek Nigeria, 2016r.

i jeszcze inne przypadki (np. duński w Afganistanie w 2014), ale zdjęć nie znalazłem.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 gru 2017, o 12:18 

Dołączył(a): 8 lis 2015, o 10:53
Posty: 1938
Lokalizacja: W-wa
Podziękował : 52
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: jkzw, IYT Master of Yachts Ocean 200 ton
https://dlapilota.pl/wiadomosci/muzeum-lotnictwa-polskiego/kawaleria-powietrzna-w-wietnamie-wtorkowy-seans-w-kinie-lotnik
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 19.12.2017 r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. "Kawaleria Powietrzna w Wietnamie".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2018, o 16:55 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2425
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 442
Uprawnienia żeglarskie: różne
Trochę wieści o tym, co się przewrócił https://twitter.com/szczrx/status/955438645808435203
Cytuj:
AW-101 MGB need replacement - waiting time over 12 months.
It is going to be expensive for Norway.
Final report expected in +-6 months


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 sty 2018, o 18:50 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
_jp_ napisał(a):
Trochę wieści o tym, co się przewrócił https://twitter.com/szczrx/status/955438645808435203
Cytuj:
AW-101 MGB need replacement - waiting time over 12 months.
It is going to be expensive for Norway.
Final report expected in +-6 months

A ty jakby wiecej informacji

W dniu 3 stycznia 2018 r. SHF (prowadzący dochodzenie w sprawie wypadków wojskowych) poinformowało, że nie doszło do technicznej awarii, a dochodzenie "koncentrowało się na interakcji między personelem a maszyną, w tym takie czynniki, jak projektowanie, interfejs, dokumentacja, procedury i szkolenia".

Na tyle co z googlobełkotu zrozumiałem to nawalili piloci a nie maszyna. Niedoszkoleni???

https://translate.google.pl/translate?h ... rev=search

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2018, o 11:51 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2425
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 442
Uprawnienia żeglarskie: różne
Z angielskiego tekstu, który sobie przetłumaczyłeś googlem
Cytuj:
On 3 Jan 2018 the SHF (the military accident investigators) reported that no technical malfunction occurred and that the investigation was "focusing on the interaction between personnel and the machine, including factors such as design, interface, documentation, procedures and training".
można też wywnioskować nie tyle winę niedoszkolonych pilotów, co kiepsko zaprojektowany kokpit maszyny (w sposób niezbyt przyjazny i małointuicyjny dla użytkownika) + niepełne lub niejasne instrukcje obsługi...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 152 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL