Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 18:13




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 mar 2018, o 17:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
W trakcie Konferencji Bezpieczeństwa w Gdyni kpt. Janusz Maziarz z SARu zaapelował, aby nie używać MAYDAY lecz PAN PAN w przypadku wejścia na mieliznę.

Tu nasuwa się pytanie, co ma SAR do wejścia na mieliznę? (Jeśli nie jest bezpośrednio narażone życie lub zdrowie załogi).

I zadałem pytanie o procedurę, jaką stosuje wtedy SAR.

Odpowiedź mnie zaskoczyła. Okazuje się, że obecnie jest stan przejściowy i SAR holuje takie łódki. Docelowo ma się to zmienić. Mam mieszane uczucia, co do ratowania mienia przez SAR. Przecież w tym czasie, ktoś może naprawdę potrzebować pomocy.

Prelegent uzasadniał to m.in. tak, że lepiej jest holować jacht, niż podejmować człowieka na inny statek. To jest faktycznie argument.

A jakie jest Wasze zdanie?

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2018, o 18:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2014, o 10:35
Posty: 1166
Podziękował : 284
Otrzymał podziękowań: 617
Uprawnienia żeglarskie: polskie i zagraniczne
Moim zdaniem lepiej jest holować jacht, niż podejmować człowieka na inny statek.

_________________
Z wyrazami
JM


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2018, o 19:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Oczywiste jest, że ratować życie trzeba jak najbardziej efektywnie. W większości będzie to podanie holu.
A co do PAN PAN... na mieliźnie zapewnie siadamy w zasięgu komórek. Wystarczy zatelefonować do MRCK i nie trzeba robić rabanu w radiu. Po to jest m.in. naklejka wydana przez SAJ.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2018, o 19:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17288
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2165
Otrzymał podziękowań: 3581
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Kuracent napisał(a):
obecnie jest stan przejściowy i SAR holuje takie łódki. Docelowo ma się to zmienić.
W sensie, że łódki będą holować SAR? :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2018, o 19:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Colonel napisał(a):
Wystarczy zatelefonować do MRCK i nie trzeba robić rabanu w radiu. Po to jest m.in. naklejka wydana przez SAJ.


Najlepszą formą jest... Telefon do przyjaciela :rotfl: Co zresztą Maar wypraktykował :rotfl: :rotfl:

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 mar 2018, o 19:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Kuracent napisał(a):
Prelegent uzasadniał to m.in. tak, że lepiej jest holować jacht, niż podejmować człowieka na inny statek. To jest faktycznie argument.


Logiczne...

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła



Za ten post autor Jurmak otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2018, o 10:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4794
Podziękował : 652
Otrzymał podziękowań: 347
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Jurmak napisał(a):
Kuracent napisał(a):
Prelegent uzasadniał to m.in. tak, że lepiej jest holować jacht, niż podejmować człowieka na inny statek. To jest faktycznie argument.


Logiczne...


Czytelnicy tego działu znajdą w nim przykłady potwierdzające to. I w przypadku ratowania życia - O.K.

Moja wątpliwość jest taka, że najczęściej przy wejściu na mieliznę nie ma bezpośredniego zagrożenia życia. A SAR gratis holuje jacht. Czy nie powinno to być płatne? Jest to przecież ratowanie także mienia.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2018, o 12:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
Kuracent napisał(a):
A SAR gratis holuje jacht. Czy nie powinno to być płatne?
Spokojnie Jędruś, oddychaj głęboko. Jutro Ci załatwię wizytę u psychologa. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowania - 2: Jurmak, reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2018, o 12:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 mar 2012, o 22:53
Posty: 92
Podziękował : 33
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j., IŻ PZŻ, SRC, RD PADI
Kuracent napisał(a):
Moja wątpliwość jest taka, że najczęściej przy wejściu na mieliznę nie ma bezpośredniego zagrożenia życia. A SAR gratis holuje jacht. Czy nie powinno to być płatne? Jest to przecież ratowanie także mienia.


To nie tak jest. Jeśli SAR uzna, że nie ma zagrożenia życia, to nie zholuje jachtu. Może też uznać, że ludzi ratuje się poprzez holowanie jachtu. To znaczy, dokładnie jak powiedział prelegent, że ewakuuje się ludzi za pomocą holowania całego jachtu, zamiast przekładać ich na ponton czy inną jednostkę.

Jak jacht leży na plaży i załoga stoi po kostki w wodzie, to SAR po ludzi wyśle karetkę albo ciężarówkę z BSR. Ale jak siedzisz gdzieś daleko na mieliźnie i nie ma jak dojść do takiego jachtu - to lepiej go w całości - razem z ludźmi zholować.

Mówiąc krótko, holowanie jachtu z załogą może być sposobem ratowania załogi.

Seascout

_________________
100% seascout
www.seascout.pl



Za ten post autor seascout otrzymał podziękowania - 3: Jurmak, Kurczak, marcin_palacz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2018, o 15:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Dyrektor Maziarz mówił to także na Spotkaniu Czwartkowym SAJ rok temu. I to jest. naprawdę logiczne.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 mar 2018, o 15:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 lis 2009, o 17:14
Posty: 778
Podziękował : 154
Otrzymał podziękowań: 366
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kuracent napisał(a):
A SAR gratis holuje jacht. Czy nie powinno to być płatne?

SAR wogóle nie wykonuje odpłatnych usług (np holowania jachtu).
Tak jak przedpiścy napisali, zholowanie jachtu może być natomiast najskuteczniejszym sposobem uratowania ludzi. Wtedy SAR holuje, za darmo.

A jak potrzebujesz holownika, przy braku zagrożenia życia, to nie SAR jest od tego. Ratownicy mogą ewentualnie pomóc w zorganizowaniu holownika, podobnie jak kapitanat najbliższego portu, zapewne również Witowo Radio, znajomi, itp....

Napisałeś na początku, że coś się ma zmienić. Właściwie co miałoby się w tej kwestii zmienić?
Mam nadzieję, że nic.

Marcin

_________________
Marcin Palacz
http://marcinpalacz.pl



Za ten post autor marcin_palacz otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 kwi 2018, o 16:23 

Dołączył(a): 22 lis 2013, o 17:10
Posty: 56
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Francuski SAR ściągnął nas z mielizny i pobrał opłatę 300 euro/8 mil/ .Warunkiem było że odstawią nas na swoją boję w bezpiecznym miejscu gdzie będziemy mogli sprawdzić jacht.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 kwi 2018, o 17:31 

Dołączył(a): 22 lis 2013, o 17:10
Posty: 56
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Na Gotlandzie byłem świadkiem jak polski jacht przy dochodzeniu do pomostu przy dosyć silnym wietrze odpychającym urwał się z cumy dziobowej / żle zawiązany węzeł knagowy ,bez owinięcia podstawy knagi/.SAR szwedzki /sami społecznicy/ ściągnął ich z mielizny.Po krótkiej namowie szwedzcy ratownicy przyjęli 200 koron na remonty sprzętu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 kwi 2018, o 19:51 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2425
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 442
Uprawnienia żeglarskie: różne
Zapewne bardziej ucieszyliby z tradycyjnej polskiej flaszki. Co to za pomysł, aby płynąć do Szwecji (Systembolaget) bez odpowiedniego zapasu? :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 133 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL