Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 00:54




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 6 sie 2018, o 01:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 sie 2018, o 00:15
Posty: 2
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
Drodzy,
Pomóżcie policzyć! :)

2 pytania:
1. Ile średnio na km będzie spalał silnik 6KM zamontowany na jachcie żaglowym 3 tony?
2. I jak to się w ogóle liczy?

Wolę porównać Wasze doświadczenia z tym, co powie armator.

Silnik: przyczepny zewnątrzburtowy Tohatsu 6KM. Jeszcze czekam na szczegóły dot. konkretnego modelu i spalania od firmy czarterującej. Są jakieś szczególne problemy generalnie z Tohatsu?

Jacht: Antila 26cc - waga 2650 kg, kadłub 7,8 m. Już nim pływałam - duża bezwładność, więc w trakcie manewrów w porcie trzeba dawać w rurę, więc spalanie większe

Warunki: Mazury, sierpień, na silniku w portach i kanałach


Na trasie będzie tylko jedna stacja benzynowa dla jachtów, w porcie macierzystym, więc muszę to jakoś w miarę rozsądnie policzyć + wziąć zapas.

Będę przeogromnie wdzięczna za odpowiedzi, bo stawiam pierwsze kroki jako samodzielny żeglarz i Wasze wsparcie znacznie ułatwi mi planowanie rejsu i da zastrzyk wiedzy na kolejne wyprawy. <3


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2018, o 07:26 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2235
Podziękował : 353
Otrzymał podziękowań: 675
Uprawnienia żeglarskie: mam
Silnik pali tyle samo, niezależnie od wagi jachtu. Różnica polega na tym, że jeden będzie płynął wolniej, drugi szybciej przy tym samym ustawieniu manetki :)

Policz średnio 2l/h, jak zostanie, to dokupisz mniej na następnej stacji.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2018, o 07:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
noone napisał(a):
Policz średnio 2l/h, jak zostanie, to dokupisz mniej na następnej stacji.
Sprawdzić czy nie jakiś starszy dwusuwowy model. Bo dwusuwy mają wyraźnie większy apetyt na paliwo...

BTW - czterosuwowa, sześciokonna Yamaha zamocowana do 3-tonowej, zatokowej łódki pali przy 80-90% obrotów maksymalnych od 1,0l/h na gładkiej wodzie do 1,5l/h pod falę / wiatr. Na 100% zasysa niemal o połowę więcej, niemal bez różnicy w prędkości...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2018, o 08:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Zamiast pytać się ile Ci spali na godzinę, bo i tak nie masz na to wpływu, dopilnuj żeby w bakiście była bańka z zapasowym paliwem (na Mazurach najczęściej jest to ok. 5l, które trzeba odkupić po zużyciu), a Ty przed każdym wejściem do kanału, zwłaszcza tych dłuższych, sprawdź zapas w zbiorniku podstawowym i ewentualnie uzupełnij, żeby nie zabrakło w kanale.
I to chyba tyle z mądrości z życia wziętych.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2018, o 15:48 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
noone napisał(a):
Silnik pali tyle samo, niezależnie od wagi jachtu. Różnica polega na tym, że jeden będzie płynął wolniej, drugi szybciej przy tym samym ustawieniu manetki :)

Policz średnio 2l/h, jak zostanie, to dokupisz mniej na następnej stacji.


O,8 l/h Tohatsu 6km Iława-Gdańsk 2,8 t, 28 stóp.
Na żadnym silniki podczas manewrów w porcie nie trzeba dawać "w rurę". Jeżeli tak się dzieje - to oznacza, że popełniłaś błąd w podejściu lub planowaniu manewru.

Jeżeli założysz bezpieczne 1,5l/h - powinno z. zapasem wystarczyć moim zdaniem, chyba że silnik rozregulowany.

Co do stacji: z trudem sobie wyobrażam kilkudniowy rejs po Mazurach po kilku jeziorach bez dostępu do stacji. Zwlaszcza, że masz zamiar pokonywać "kanały". Zapas 5l plus to co w silniku wystarczy Ci przy mądrym pływaniu na dotarcie od stacji do stacji na silniku.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2018, o 18:28 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2235
Podziękował : 353
Otrzymał podziękowań: 675
Uprawnienia żeglarskie: mam
noone napisał(a):
Policz średnio 2l/h, jak zostanie, to dokupisz mniej na następnej stacji.

Ja napisałem 2 litry z zapasem, na następnej stacji dziewczę będzie wiedziało, ile toto pali i sobie skoryguje zapasy.

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2018, o 18:40 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Dokładnie. To jest dobra metoda.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 sie 2018, o 19:25 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9897
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Wiktor jak masz port na rzece gdzie jest prąd i wiatr to niestety czadem trzeba użyć silnika na maxa. Niestety.Ale to wyjątki

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sie 2018, o 16:43 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Na Mazurach nie ma wiele takich portów na rzece (znam dwa, ale na tyle trudno dostępne, że nigdy tam nie stałem turystycznie (raz przymusowo). Co do wiatru - tak, może tak się zdarzyć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2018, o 00:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 sie 2018, o 00:15
Posty: 2
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz jachtowy
To ja zaczęłam ten wątek i wszystkim najogromniej dziękuję za odpowiedzi, są mega pomocne! Policzę sobie bezpieczne zapasy na 2-4l/h. Dziękuję najogromniej!!! <3

Ale nie rozumiem teorii, że waga jachtu i jego bezwładność nie wpływają na spalanie podczas manewrówki w porcie. Wytłumaczcie mi to, proszę. Dlaczego to nie ma wpływu?

Dla mnie jest to czysta fizyka i trzeba w odpowiednich miejscach poprzykładać wektory, by ta krowa się obracała. Aby to zrobić, trzeba czasem zrobić wysokie obroty, póki te 3 tony się nie obrócą (4 tony z pasażerami i ładunkiem ich bagażu). I to nie jest szarżowanie w porcie, to jest łapanie prędkości jakkolwiek manewrowej. I tu daje się w rurę, by w ogóle jacht chciał podążać za płetwą sterową lub odwróceniem silnika zewnątrzburtowego.

Pytanie do dyskutantów: jak się manewruje w porcie jachtem 4 tony, spala się tyle samo, co w tym samym czasie płynąc tym samym jachtem pod mikrofalę na jeziorze?

Silnik 6 KM na 4 tony jachtu to mało do manewrów w porcie. Nie jedzie się na najniższych obrotach. To wiem z doświadczenia. Stąd moje pytanie.

Nowe pytanie: A czy jest taka zależność w Tohatsu: wyższe obroty = spalanie x milion, bo to taki żrący silnik?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2018, o 08:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13327
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1509
Otrzymał podziękowań: 2196
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Żoanna napisał(a):
Wolę porównać Wasze doświadczenia z tym, co powie armator.

Niebawem zbierzesz materiał na doktorat ;)

Przy porównaniu informacji, które uzyskasz na foroch żeglarskich, a precyzyjną informacją od armatora- bo kto jak nie armator zna lepiej swój silnik, którego powierza Tobie wraz z jachtem- otrzymasz wyniki zużycia paliwa na silniku Tohatsu w skali aptecznej.

Każdy silnik ma podany zakres obrotów WOT – czyli dolny i górny zakres dopuszczalnych obrotów silnika pod obciążeniem. Gdy będziesz w żegludze na mniejszych obrotach silnika wówczas spalanie paliwa będzie mniejsze. Na biegu jałowym jeszcze mniejsze jak pod obciążeniem. Średnie zużycia paliwa w danym czasie zależne jest od wielu czynników.
Statystyczny błąd pomiarów nie ma zastosowania jak na łodziach motorowych, w których podstawowym napędem jest silnik zaburtowy lub stacjonarny.

Proponuję przeliczyć sobie przed rejsem trasę, którą zamierzasz przebyć na silniku w godzinach, jeśli nie to w kilometrach i zabezpieczyć na pokładzie taką ilość paliwa aby w sytacjach awaryjnych zapas był wystarczający. Kontrolować stale ( np. co godzinę ) ilość paliwa w zbiorniku zabudowanym na silniku gdy korzysta się z lini paliwowej wbudowanej na silniku lub też w zbiorniku zewnętrzym gdy te rozwiązanie jest zastosowane gdy nie masz pewności jakie zużycie paliwa było po przebytej trasie.

Dla silnika Tohatsu zużycie paliwa odnajdziesz w danych technicznych dla danego modelu, który zamierzasz użytkować http://www.tohatsu.pl/silniki-czterosuwowe/mfs-6/

I nie sprzeczaj się z armatorem gdy zużycie paliwa po rejsie tygodniowym będziesz miała większe od zakładanego w danych technicznych danego silnika czy też uzyskanych z netu.

W zapytaniu nie podałaś ile godzin zamierzasz na rejsie mazurskim przebyć na żaglach podczas żeglugi równocześnie na pomocniczym silniku zaburtowym.
Bez tych danych wszelkie podane przez informatorów wyliczenia nie bedą wiarygodne ;)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2018, o 12:36 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Żoanna napisał(a):
To ja zaczęłam ten wątek i wszystkim najogromniej dziękuję za odpowiedzi, są mega pomocne! Policzę sobie bezpieczne zapasy na 2-4l/h. Dziękuję najogromniej!!! <3

Ale nie rozumiem teorii, że waga jachtu i jego bezwładność nie wpływają na spalanie podczas manewrówki w porcie. Wytłumaczcie mi to, proszę. Dlaczego to nie ma wpływu?

Dla mnie jest to czysta fizyka i trzeba w odpowiednich miejscach poprzykładać wektory, by ta krowa się obracała. Aby to zrobić, trzeba czasem zrobić wysokie obroty, póki te 3 tony się nie obrócą (4 tony z pasażerami i ładunkiem ich bagażu). I to nie jest szarżowanie w porcie, to jest łapanie prędkości jakkolwiek manewrowej. I tu daje się w rurę, by w ogóle jacht chciał podążać za płetwą sterową lub odwróceniem silnika zewnątrzburtowego.

Pytanie do dyskutantów: jak się manewruje w porcie jachtem 4 tony, spala się tyle samo, co w tym samym czasie płynąc tym samym jachtem pod mikrofalę na jeziorze?

Silnik 6 KM na 4 tony jachtu to mało do manewrów w porcie. Nie jedzie się na najniższych obrotach. To wiem z doświadczenia. Stąd moje pytanie.

Nowe pytanie: A czy jest taka zależność w Tohatsu: wyższe obroty = spalanie x milion, bo to taki żrący silnik?


Kombinujesz więcej niż temat jest wart. Mało tego, skoro sama zakładasz ogromną rezerwę względem tego co podajemy (3-4 krotną), to po co sobie w ogóle głowę zawracać pierdołami takimi jak manewry portowe? Manewry na maksymalnym gazie trwają 30 sekund/minutę/dwie podczas całego cumowania, które trwa też munitę-dwie? Nawet jeżeli nazbierasz łącznie godzinę takich manewrów na maksymalnym gazie, to przy Twoich założeniach co do rezerwy jest to NIEZAUWAŻALNE w skali rejsu.

Tohatsu 6km 4-suw to jeden z najbardziej oszczędnych silników z jakim się spotkałem. Albo i najbardziej w tym zakresie mocy.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: Jaromir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2018, o 13:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2011, o 19:02
Posty: 78
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 41
Uprawnienia żeglarskie: st.m.
Niedawno pływałem na Antili 26 Tourist - spalała ok 2l/h

pozdrawiam
Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sie 2018, o 13:35 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
jarmiel napisał(a):
Niedawno pływałem na Antili 26 Tourist - spalała ok 2l/h


Super wiadomość. A ja pływałem na Maxusie i nic nie spalał przez 2 doby :rotfl: Szymon na nim wcześniej przez kilkadziesiąt miesięcy ciągłej żeglugi nic nie spalił :)

Zmierzam do tego, że to informacja bezwartościowa bez podania informacji o silniku.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 14 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 35 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL