Skopiowałem opis...
Jest to jedyny oryginalny egzemplarz zbudowany w 1978 roku w/g planów konstruktora. BAŚKA 606 jest następną wersją BAŚKI. Został zachowany kształt kadłuba w części wodnej, a powiększono długość dziobu , nadając mu kształt kliprowy. Przedłużona rufa o długim nawisie mieści achterpik z silnikiem i osprzętem. Udoskonalenie pierwszej wersji jachtu wynikło z opinii o małej zwrotności BAŚKI wyposażonej w boczne miecze pod kadłubem (stateczniki nawietrzności i bocznego oporu). BAŚKA 606 nie ma tej wady. Kadłub, kabina i zabudowa ze sklejki wodoodpornej (8 mm) mahoniowej. Polakierowana wielowarstwowo epoksydem i lakierem poliuretanowym. Wzdłużniki , pokładniki i wręgi z drewna dębowego i sosnowego. Wszystkie łączniki, elementy okuć i okucia ze stali nierdzewnej polerowanej i oksydowanego aluminium. Dwa kabestany retro mosiężne. W dnie kwasoodporny stalowy profilowany falszkil mieszczący przesuwny i opuszczany miecz. Na końcu miecza na sworzniu zawieszony był bulb o wadze 120 kg w kształcie spłaszczonej torpedy. Przesuwny i podnoszony bulb z mieczem zmieniał środek ciężkości i bocznego oporu. Bulb został zamontowany po przepłynięciu Wisły z Tyńca do Zalewu Zegrzyńskiego. Tam na wniosek konstruktora został testowany w różnych warunkach. Okazał się przydatny w żegludze na fali i silnych wiatrach. Zmniejszał przechył i kąt w kursie na wiatr. Wadą było zwiększone zanurzenie jachtu. Mieczysław Pluciński wycofał wersję z bulbem z dokumentacji BAŚKI 606. Na moją sugestię o przekonstruowanie płetwy sterowej wypornościowej stałej na płetwę odciążoną - wyraził zgodę. Po powrocie z rejsu jacht czekał w hangarze 10 lat na następny rejs. W tym czasie budowana była przyczepa podłodziowa i suwnica do załadunku jachtu. Przyczepa dwuosiowa na wahaczach z amortyzacją na sprężynach nośnych i amortyzatorach olejowych została zarejestrowana do nośności 1.5 T. Suwnica bramowa o konstrukcji lekkiej rurowej o nośności 2,5 T. Po przewiezieniu na Jeziora Mazurskie Jacht pływał z załogą 4 osobową bezawaryjnie w różnych warunkach pogodowych. Po powrocie czekał na następne pływanie do 2017 roku. Uzyskał nowy drewniany maszt, dakronowe żagle, nierdzewne olinowanie stałe i nowe okucia masztu i bomu. Zmieniony został zespół wciągarek miecza i steru. Jacht został zwodowany i opływany na zalewie w Poraju. Po przeprowadzonej renowacji związanej z pływaniem w poprzednim sezonie czeka na nowego właściciela.
Dane techniczne: Długość całkowita 6,06 m Szerokość " 2,00 m Zanurzenie 0,4 - 1,4 m
Powierzchnia żagli: Grot 10,5 m kw. Fok I 6,1 m kw. Fok II 8,0 m kw. Fok III 10,2 m kw.
Wyporność 1200 kg
Silnik przyczepny Forell 7.5 z dodatkowym gaźnikiem,nową śrubą napędową,wirnikiem pompy ,zbiornikiem paliwa i innymi częściami zamiennymi Pozostały osprzęt to; 2 kotwice, koło ratunkowe, odbijacze, bramka i krzyżak stawiania masztu , 2 pagaje , bosak .liny narzędzia , śruby, wkręty i inny drobny osprzęt żeglarski.
Przyczepa podłodziowa, dwuosiowa z regulowanymi podporami rolkowymi , hamulcem najazdowym hydraulicznym z kompletną instalacją elektryczną.
Suwnica bramowa lekka , rurowa o nośności 2,5 T
Do sprzedania łącznie z jachtem.
Załączniki: |
736738773_2_1000x700_jacht-zaglowy-baska-606-ostatnia-konstrukcja-m-plucinskiego-dodaj-zdjecia_rev008 (1).jpg [ 90.18 KiB | Przeglądane 4036 razy ]
|
_________________ Wojciech1968 Port Rybnik W życiu piękne są tylko chwile...
|