Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 21:57




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 120 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 wrz 2018, o 10:49 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
SIRK napisał(a):
wyostrzenie na wybudowaną fale to bezpieczeństwo odpoczywających ale i ogromne starty w prędkości,


To coś nowego dla mnie. Proszę o rozwinięcie, niekoniecznie w tym wątku.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 wrz 2018, o 00:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
ins napisał(a):
To coś nowego dla mnie. Proszę o rozwinięcie, niekoniecznie w tym wątku.

Ale co chcesz rozwijać/omawiać? Procedurę wyrzucania kogoś z koi i ponadplanowe sprzątanie czy niekorzystne zjawisko redukcji prędkości podczas zmiany kierunku ruchu i/lub zwrotu na wiatr/fale.

Jeżeli chcesz rozpętać nową „wojenkę” to sam załóż wątek o efektywności sterowania, składowych ruchu jednostki nawodnej czy może energii falowania, mi się już nie chce.

-O- napisał(a):
Mógłbyś wyjaśnić:
Czułości - czego?
Wzmocnienia - czego?
Autopilot to uradzenie techniczne a więc określenie kryteriów i parametrów powinno możliwe.

Jeżeli możesz podesłać źródła (np. instrukcję obsługi jakiegoś autopilota) opisujące te parametry, albo materiał z którego czerpałeś wiedzę, chętnie poczytam.
bury_kocur napisał(a):
Czy możesz napisać czym wg Ciebie różni się funkcja "Response level" od funkcji "Gain".

Materiałów w sieci jest aż za dużo, na początek polecam instrukcje obsługi własnego urządzenia a później to już zależy od stopnia zainteresowania, mogą to być;
- informacje reklamowe na stronie producenta
- artykuły sponsorowane w pismach branżowych
- materiały dydaktyczne
- opracowania popularnonaukowe
Kol. Senator zaproponował jedynie mały wycinek, reszta zależy tylko od was.

Co do pytań to nie wiem czy są nadal aktualne ale „czułość” jak i „wzmocnienie” dotyczy oczywiście reakcji urządzenia a różnica pomiędzy tymi nastawami jest zasadnicza.
Pierwsza decyduje czy już należy reagować a druga to z jaka siłą trzeba zareagować, może być jeszcze wspomniany „counter rudder”(nie pamiętam jak to u nas jest tłumaczone) i to będzie pomagało nam w nie przestrzeleniu kursu.
Raczej nie „jaw damping” tylko „yaw damping”.

plitkin napisał(a):
Nie musimy (...)

Ależ ja was do niczego nie zmuszam tylko nie dziwcie się później, że wasza pasja jest często dla nas niezrozumiała. Ja naprawdę zastanawiałem się nad ewentualną różnicą pomiędzy „sterowaniem laitowym, wyczynowym” a może tylko długodystansowym. Na rynku są dostępne autopiloty z predefiniowaną nastawą „Race/Cruise” i nie wiem czy to tylko marketing czy faktycznie wyraźna różnica w nastawach oraz działaniu samego automatu.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 wrz 2018, o 00:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
na początek polecam instrukcje obsługi własnego urządzenia


Widzisz - jakbym w takowym odpowiedż znalazł tobym czterech liter nie zawracał.

Ale OK - spojrzę raz jeszcze choć sukcesów sobie nie rokuję.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

SIRK napisał(a):
Pierwsza decyduje czy już należy reagować a druga to z jaka siłą trzeba zareagować, może być jeszcze wspomniany „counter rudder”(nie pamiętam jak to u nas jest tłumaczone) i to będzie pomagało nam w nie przestrzeleniu kursu.


I to jest konkretna podpowiedż.

Zobaczymy czy będę mial czas teraz się tym w weekend zając ale dziękuję.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 wrz 2018, o 07:34 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
SIRK napisał(a):
tylko nie dziwcie się później, że wasza pasja jest często dla nas niezrozumiała.


To mnie nigdy nie dziwi. Dziwi mnie coś innego, ale nie zamierzam zmieniać świata: prościej co jakiś czas się dziwić.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 wrz 2018, o 07:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
SIRK napisał(a):
że wasza pasja jest często dla nas niezrozumiała.

A ja się dziwię, czemu to może być dla kogokolwiek niezrozumiałe.
Bo chyba rozumiesz ludzi, którzy grają w brydża, w szachy, w kosza czy siatkówkę, że o piłce nożnej nie wspomnę? Którzy startują w biegach ulicznych lub zawodach na orientację? Którzy startują w rajdach samochodowych, wyścigach kolarskich czy dowolnych innych?
Jeżeli rozumiesz rywalizację w dziedzinach, które wymieniłem wyżej (oraz setkach innych, których nie wymieniłem), to czemu nie rozumiesz, że ktoś może lubić się ścigać na jachcie?
Oczywiście są ludzie, którzy żadnej rywalizacji nie lubią, i wtedy nawet w tysiąca nie grają. Ale są tacy, którzy lubią.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowania - 3: Kurczak, M@rek, WrobelSwirek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 wrz 2018, o 08:15 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
A ja dosc czesto mam okazje sie dziwic :) Najbardziej wtedy kiedy plyne sobie spokojnie turystycznie a ktos chce mnie koniecznie wyprzedzic :) Zazwyczaj jest to ktos , kto na regatach sie nie pokazuje po pierwszych niepowodzeniach :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 wrz 2018, o 08:28 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
SIRK napisał(a):
ins napisał(a):
To coś nowego dla mnie. Proszę o rozwinięcie, niekoniecznie w tym wątku.

Ale co chcesz rozwijać/omawiać? Procedurę wyrzucania kogoś z koi i ponadplanowe sprzątanie czy niekorzystne zjawisko redukcji prędkości podczas zmiany kierunku ruchu i/lub zwrotu na wiatr/fale..


Po prostu pisząc te słowa
Cytuj:
wyostrzenie na wybudowaną fale to bezpieczeństwo odpoczywających ale i ogromne starty w prędkości
wciskasz kit.
Tak się składa że do pokonania fali szybkość jest potrzebna, a nadmierne wyostrzenie powoduje jej spadek - co sam stwierdziłeś - ale nie ma to nic wspólnego z bezpieczeństwem załogi, wprost odwrotnie.
Jacht który wytracił prędkość na fali jest niebezpieczny dla załogi, ponieważ narażony jest na bezwładne zsunięcie się w dolinę. Uczestniczyłem w takim zsunięciu, skończyło się to wyłamaniem sztormklapy i obitymi żebrami faceta na pilersie
Pływając pod falę, naprzemiennie ostrzymy na falę / w granicach rozsądku / i odpadamy na jej zboczu / też w granicach rozsądku /.
Wynika to z potrzeby, między innymi, zachowania optymalnego kąta natarcia w którym siła ciągu zapewnia wchodzenie na falę.
I teraz uwaga! Właściwie skalibrowany autopilot połączony z wiatromierzem taką płynną sinusoidę naszej trasy pod falę jest wstanie zapewnić, oczywiście mam na myśli falę regularną, a nie jakąś trachoidalną kipiel.
Po to wszak się instaluje samostery wiatrowe.
Z falą gorzej, dlatego że przeciętny jacht zjeżdżając wraz z cząsteczkami wody ma małą prędkość w stosunku do nich, co wraz z małą powierzchnią steru zazwyczaj dość płytkiego czyni działania autosteru nieadekwatne do sytuacji.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 wrz 2018, o 09:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
M@rek napisał(a):
Najbardziej wtedy kiedy plyne sobie spokojnie turystycznie a ktos chce mnie koniecznie wyprzedzic


A jako kierowca nie obserwujesz tego zjawiska ?

Ja takich młodych/gniewnych natychmiast puszczam przodem i absolutnie nie korci mnie do ścigania z nimi.

Na wodzie mam podobnie :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: M@rek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 wrz 2018, o 09:31 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Dokladnie :) z tym ze slyszalem juz od kolegow ze ktos sie pozniej chwalil ze wyprzedil "Asso" Beckerem 27 .Samochody sa bardziej anonimowe :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 15:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
ins napisał(a):
Po prostu pisząc te słowa
Cytuj:
wyostrzenie na wybudowaną fale to bezpieczeństwo odpoczywających ale i ogromne starty w prędkości
wciskasz kit.

Zapewne masz racje tylko powiedz gdzie sugerowałem aby ktoś jak to ująłeś „naprzemiennie ostrzył i odpadał (poza?) granicami rozsądku lub co gorszą świadomie utracił sterowność. Jesteś inteligentnym i doświadczonym żeglarzem jeżeli chcesz mnie ośmieszyć to musisz się bardziej postarać. Tak jak już wspomniałem załóż nowy wątek to może podyskutujemy.

bury_kocur napisał(a):
Widzisz - jakbym w takowym odpowiedż znalazł tobym czterech liter nie zawracał.
Ale OK - spojrzę raz jeszcze choć sukcesów sobie nie rokuję.

bury_kocur napisał(a):
I to jest konkretna podpowiedż.
Zobaczymy czy będę mial czas teraz się tym w weekend zając ale dziękuję.

I jak tam ewentualne testy?
Odnoszę jednak wrażenie, że przykładem wielu wierzysz w swoją wrodzona inteligencje i instrukcji po prostu nie przeczytałeś. Gdybyś podał model swojego autopilota to byśmy się przekonali co i jak producent wyjaśnił.

Co do ustawień to pamiętaj, że są dwie podstawowe szkoły;
bezpieczna – ustawiamy wszelkie „pokrętła” na środek i musi być dobrze a jeżeli nie to próbujemy „trochę w prawo, trochę w lewo”
ambitna – zaczynamy od najmniejszych wartości i sprawdzamy jak nasz jacht reaguje przy różnych konfiguracjach, żmudna ale skuteczna

@ M@rek, Plitkin, Waliant i inni koledzy kochający regaty.

Nieprecyzyjnie się wyraziłem a wy (świadomie?) uciekliście w filozofie rywalizacji ale tym razem nie o to chodzi. Prosiłem, aby się zastanowić nad ewentualnymi różnicami w sterowaniu. Czy „dobre turystyczne” to niestety tylko „wystarczające” podczas regat?
Jak dobry sternik ma prowadzić łódkę, względem wiatru, kursu, fali czy jeszcze czegoś innego? Czy takie sterowanie można sprowadzić do modelu cyfrowego?

Jeden z was mówił o dobrych ale drogich autopilotach drugi natomiast stwierdził, że każdy jego kolega będzie lepiej sterował od każdego(?) autopilota. Czy ten dobry produkt to właściwy algorytm, odpowiednie nastawy i rozbudowane sensory czy może jednak jeszcze jakaś czarna magia.

Jeżeli chodzi o używanie autopilota podczas regat to jaka praktycznie będzie różnica pomiędzy ogólnymi przepisami regatowymi, przepisami klasowymi, zawiadomieniem o regatach czy instrukcją żeglugi. Czy jest problem i niektórzy chcą wprowadzić zakaz czy nie ma problemu gdyż nikt tego tak „prymitywnego” urządzenia nie będzie nadużywał?

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 17:32 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Widzisz, mozemy tu rozwijac temat w nieskonczonosc i nie dojdziemy do aprobowanych przez wszystkich wnioskow. Masz jacht ktory jest podobno szybki,masz doswiadczenie i w zeglowaniu i w zegludze profesjonalnej. Dlaczego sam nie sprobujesz sie przekonac jak to wyglada w praktyce ? Stoisz w Lubczynie, wczoraj i dzis byly na Dabskim fajne, czysto amatorskie regaty Oldermana. Za tydzien sa kolejne. Nikt Ci nie zabroni uzywac autopilota, sprobuj sam jak wypadniesz w konfrontacji z roznymi starnikami.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 17:37 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Co do roznic miedzy autopilotami. Ja ekspertem nie jestem, uzywam glownie prostych rumplowych ale wiem ze czolowi zeglarze samotni z Mini 650, Figaro, Open 40 itp w regatach uzywala glownie systemow ( bo to cale systemy) francuskiej firmy NKE. Taki zestaw to koszt ponad 10 tys euro a moze byc sporo wiecej.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 17:38 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
SIRK napisał(a):
Czy jest problem i niektórzy chcą wprowadzić zakaz czy nie ma problemu gdyż nikt tego tak „prymitywnego” urządzenia nie będzie nadużywał?


Moim zdaniem na dziś problemu nie ma. W ogóle. Zwyczajnie ktoś tutaj wyżej w wątku mijał się z prawdą sugerując, że PRŻ wprost zabraniają używania autopilotów. Zatem problemu nie ma.

SIRK napisał(a):
Jak dobry sternik ma prowadzić łódkę, względem wiatru, kursu, fali czy jeszcze czegoś innego? Czy takie sterowanie można sprowadzić do modelu cyfrowego?


Myślę, że można. Jestem w stanie wyobrazić sobie wirtualny symulator, który daje możliwość rywalizacji komputera z człowiekiem i na którym komputer będzie bezkonkurencyjny. Zatem da się to obrócić w cyfrę. Już teraz w AC gdyby dozwolony był automatyczny trym foili - zwyciężyć robiliby to automatycznie, a tak - człowiek musiał robić nastawy takie jakie sugerował komputer. Da się więc i odpowiednio zestroić sterowanie. Ale jeszcze tego nie ma


SIRK napisał(a):
Jeden z was mówił o dobrych ale drogich autopilotach drugi natomiast stwierdził, że każdy jego kolega będzie lepiej sterował od każdego(?) autopilota.


Obaj z Markiem to stwierdziliśmy, że na dziś człowiek jest lepszy od autopilota, gdyż w przeciwnym razie na dziś w regatach sterowalyby autopiloty (jako że nie ma takiego zakazu). Pamiętaj, że sterowanie w regatach to nie tylko kręcenie kółkiem. To cała pozostałą praca (np. balast, trym, taktyka, strategia). Nawet gdyby scedować samo sterowanie na autopilot - na dziś człowiek steruje lepiej. Na tyle lepiej, że moim zdaniem sterowanie gorzej niż autopilot jest sygnałem zachęcającym do szkolenia.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: SIRK
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 18:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
plitkin napisał(a):
że PRŻ wprost zabraniają używania autopilotów. Zatem problemu nie ma.

No nie wiem, sprawa nie jest taka oczywista.
Przepis 52:
Olinowanie stałe jachtu, olinowanie ruchome, drzewca i ruchome elementy kadłuba muszą być regulowane i obsługiwane tylko przy użyciu siły wywieranej przez załogę.
Pytanie czy płetwa sterowa to ruchomy element kadłuba?

Z innej strony, w przepisach ORC jest takie coś jak "non manual power". Gdy na jachcie są takie elementy, np elektryczne kabestany, to jest za to "kara".
Pytanie czy autopilot to non manual power?

Pytanie w tej sprawie w ogóle miało iść do ORC. Czy jacht używający autopilota może to robić, ale musi być zaznaczona opcja "non manual power"?
Czy w ogóle nie?

Pamiętajmy, że ZoR może zmieniać PRŻ i w sumie problemu wtedy nie ma z punktem 52. Ale co ze świadectwem ORC?

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: cors
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 18:30 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
waliant napisał(a):
Olinowanie stałe jachtu, olinowanie ruchome, drzewca i ruchome elementy kadłuba muszą być regulowane i obsługiwane tylko przy użyciu siły wywieranej przez załogę.

Tomku, wg mnie nie, gdyż w wielu regatach autopiloty są używane bez zmiany tego przepisu. Ale mogę się mylić, nigdy nie czytałem casebook w tym zakresie. Może dziś poczytam.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 19:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
plitkin napisał(a):
gdyż w wielu regatach autopiloty są używane bez zmiany tego przepisu

Być może niesłusznie. U nas się temat urodził jak wątpliwość.
Nie przyjmujmy z góry, że w regatach zagranicznych wszystko jest super-hiper, bo wcale niekoniecznie.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 20:01 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Warto spytać dobrego sędziego. Np. Z.Truchanowicz.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 20:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
plitkin napisał(a):
Warto spytać dobrego sędziego.

To zawsze warto. Ale raczej sędziego, który ma do czynienia z jachtami morskimi.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 20:34 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
waliant napisał(a):
plitkin napisał(a):
Warto spytać dobrego sędziego.

To zawsze warto. Ale raczej sędziego, który ma do czynienia z jachtami morskimi.


Wolałbym jednak dobrego :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 21:58 

Dołączył(a): 22 sty 2009, o 14:41
Posty: 502
Podziękował : 776
Otrzymał podziękowań: 90
waliant napisał(a):
Pytanie czy płetwa sterowa to ruchomy element kadłuba?

Jak sterujesz wiaderkami,to nie! :-(

_________________
jedrek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 22:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
M@rek napisał(a):
Widzisz, mozemy tu rozwijac temat w nieskonczonosc i nie dojdziemy do aprobowanych przez wszystkich wnioskow. Masz jacht ktory jest podobno szybki,masz doswiadczenie i w zeglowaniu i w zegludze profesjonalnej. Dlaczego sam nie sprobujesz sie przekonac jak to wyglada w praktyce ? Stoisz w Lubczynie, wczoraj i dzis byly na Dabskim fajne, czysto amatorskie regaty Oldermana. Za tydzien sa kolejne. Nikt Ci nie zabroni uzywac autopilota, sprobuj sam jak wypadniesz w konfrontacji z roznymi starnikami.


Nie wiem czy swiadomie ale tym „ponoć” zrobiłeś mi większą przykrość niż kol. Ins. swymi insynuacjami. Jakby nie było mówisz o moim jachcie o którego osiągach ja nigdy się nie wypowiadałem a wręcz przeciwnie bardzo często nazywałem go wygodnym „campingiem na wodzie”. Nie wypowiadałem się także o swoich możliwościach, nie ścigałem się z ASSO, KIWI czy innym jachtem i przed nikim się nie chwaliłem, że kiedykolwiek je wyprzedzałem.
Jednakże to nie znaczy, że nie staram się sterować czy żeglować efektywnie i co chyba ważniejsze znam dosyć dobrze działanie samosterów, tych mniejszych i tych większych. Dlatego może nie zamierzam także montować żadnego samosteru, gdyż uważam, że w mojej sytuacji byłby to przerost formy nad treścią. Jednakże świat żeglarski nie ogranicza się tylko do mojej łódki, regat na Dąbskim czy Bitwy o Gotland. I nie zgadzam się z twierdzeniem, że każdy powinien sterować lepiej od samosteru, przynajmniej nie w każdej sytuacji i nie na każdej jednostce.
Parafrazując kol. Plitkina powiem tak, wszyscy właściciele jachtów (motorowych?) których znam i szanuje sterują gorzej od średnio dobrego ale odpowiednio dopasowanego i skonfigurowanego autopilota (oczywiście nie powiem im tego prosto w oczy chyba, że po dobrej wódce)

@Plitkin
Podziękowałem za post gdyż chyba po raz pierwszy ktoś odpowiedział na tyle pytań ale najważniejsze pozostało nadal bez odpowiedzi;

Cytuj:
Jak dobry sternik ma prowadzić łódkę, względem wiatru, kursu, fali czy jeszcze czegoś innego?

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 22:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
SIRK napisał(a):
Odnoszę jednak wrażenie, że przykładem wielu wierzysz w swoją wrodzona inteligencje i instrukcji po prostu nie przeczytałeś.


Odnosisz złe wrażenie.

W odróżnieniu od wielu, którzy wyznają zasadę, iż instrukcję czyta się jak wszystko inne już zawiodło - to ja czytam instrukcję przed kłopotami a nie po.

SIRK napisał(a):
I jak tam ewentualne testy?


Jak napisałem - jak będę miał chwilkę czasu to się do tego przymierzę.

Na razie mam na głowie wyciąganie jachtu, bo montuję ster strumieniowy i na niewiele innego mam czas.

Jak będę miał czas to przymierzę się do testów.

A jednostką sterującą autopilotem u mnie jest ST6002 + - jako silnik wykonawczy - silnik LEWMAR, którego fotki zamieściłem wcześniej.

Ale chwilowo nie jest to rzecz dla mnie najistotniejsza.

plitkin napisał(a):
na dziś człowiek jest lepszy od autopilota


Generalnie masz Wiktorze rację, bo jak muszę to jadę z ręki lepiej od maszyny, ale ...robię to na krótkich odcinkach natomiast na dłuższych przelotach nie mam na taką długą i uważną jazdę zwyczajnie ochoty i wtedy scedowuję z przyjemnością prowadzenie maszynie nawet kosztem jakiś tam niedokładności i to się wtedy nazywa kompromis.

Po prostu pływam turystycznie a nie regatowo i to tłumaczy wszystko a przynajmniej powinno.

SIRK napisał(a):
bezpieczna – ustawiamy wszelkie „pokrętła” na środek i musi być dobrze


I tak mam - metodą prób i błędów - autopilota ustawionego.

Jedzie on naprawdę jak na maszynę bardzo dobrze - i na moje względem niego wymagania.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2018, o 22:59 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
SIRK napisał(a):
I nie zgadzam się z twierdzeniem, że każdy powinien sterować lepiej od samosteru, przynajmniej nie w każdej sytuacji i nie na każdej jednostce.


Jest parę modeli Lagoon'ów - taki camping na dwóch wannach - które sternik raczej nie będzie prowadzić lepiej niż autopilot a to z powodu usytuowania stanowiska sternika w znacznej odległości od trzonów steru. Ilość przekładni, długość sterociągów powoduje brak czucia intencji jachtu, autopilot którego serwomechnizm usytuowany jest tuż przy trzonie lepiej steruje, nawet na fali.

BTW
Gdzie znalazłeś w moim poście insynuacje pod Twoim adresem?

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2018, o 06:10 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
SIRK napisał(a):
Jak dobry sternik ma prowadzić łódkę, względem wiatru, kursu, fali czy jeszcze czegoś innego?


Brak odpowiedzi, ponieważ jedyną odpowiedzią na to pytanie, jaką można udzielić na forum, to odpowiedź: "ma prowadzić dobrze" (pytanie "jak?").
Dobrze wiesz jakie czynniki uwzględnia sternik przy sterowaniu. Reszta - to jakość. Maluch i Mercedes klasy E spełniają warunki poruszania się po drodze k przewozu kierowcy z punktu B do punktu G. Różni je jakość.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2018, o 07:40 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
SIRK napisał(a):
M@rek napisał(a):
Widzisz, mozemy tu rozwijac temat w nieskonczonosc i nie dojdziemy do aprobowanych przez wszystkich wnioskow. Masz jacht ktory jest podobno szybki,masz doswiadczenie i w zeglowaniu i w zegludze profesjonalnej. Dlaczego sam nie sprobujesz sie przekonac jak to wyglada w praktyce ? Stoisz w Lubczynie, wczoraj i dzis byly na Dabskim fajne, czysto amatorskie regaty Oldermana. Za tydzien sa kolejne. Nikt Ci nie zabroni uzywac autopilota, sprobuj sam jak wypadniesz w konfrontacji z roznymi starnikami.


Nie wiem czy swiadomie ale tym „ponoć” zrobiłeś mi większą przykrość niż kol. Ins. swymi insynuacjami.


Jesli sprawilem Ci przykrosc to bardzo przepraszam. Na pewno nie bylo to moja intencja. Podkreslam ze ja nie jestem w stanie odpowiedziec na pytania o algorytmy elektroniki samosterow, nie wypowiadalem sie o Twoich umiejetnosciach, o jachcie wiem jedynie to co pisali inni + materialy reklamowe a one sa jak zwykle entuzjastyczne. Forum ma to do siebie ze mozemy polemizowac w nieskonczonosc a malo kto chce pewne zeczy sprawdzic w praktyce a to przeciez daje najlepsze rezultaty.
Nikt z zeglujacych nie jest przeciwnikiem autopilotow, tak jak chcialbym miec nowoczesny jacht regatowy tak samo chcialbym miec zestaw elektroniki NKE ale bez wygranej w lotto tego miec nie bede. Z mojego doswiadczenia zarowno w pracy zawodowej jak i w zeglarstwie wiem ze w ciezkich warunkach zawsze przechodzilismy na sterowanie reczne. To dotyczylo zarowno statkow rybackich jak i jachtow.



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: SIRK
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2018, o 08:09 

Dołączył(a): 5 kwi 2012, o 21:12
Posty: 60
Podziękował : 16
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Na mojej łódce autopilot jest skuteczniejszy niż ja, prowadzi łódkę mniejszymi wychyleniami steru, pokonuje krótszą trasę, sumarycznie wytwarza mniejszy opór na sterze. Tysiące wychyleń płetwy sterowej po 2-3 stopnie a nie ponad 5 robią swoje. W nocy to już jestem w ogóle bez szans tym bardziej że pływam sam lub z żoną. Sprzyja temu zjawisku układ sterowania. Układ hydrauliczny i dwa koła sterowe - górne i dolne.Wydajna pompa autopilota zlokalizowana około 40 cm od bardzo dużego siłownika . Zaawansowany autopilot SPX 30. Stalowy ciężki kadłub- 22 tony i długi kil z dużą płetwą sterową. Pomaga ożaglowanie - kuter. Można go /autopilota/ trochę regulować w zależności od warunków ale bez przesady. Być może na łódce 3-5 ton z rumplem, finkilem i autopilotem typu Autohelm 1000 sytuacja jest odwrotna. Nie potrafię powiedzieć nie pływałem na takiej z autopilotem.
Aha w bardzo ciężkich warunkach na tej łódce jeszcze nie pływałem, ale do 45 węzłow wiatru na Bałtyku auto ładnie prowadzi.



Za ten post autor Doctor otrzymał podziękowanie od: bury_kocur
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2018, o 21:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Doctor napisał(a):
ale do 45 węzłow wiatru na Bałtyku auto ładnie prowadzi.


Jakby to rzec - mam podobne odczucia u siem ... :D

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 wrz 2018, o 10:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
bury_kocur napisał(a):
Czy możesz napisać czym wg Ciebie różni się funkcja "Response level" od funkcji "Gain".

W przypadku Twojego sterownika Gain oznacza "Rudder Gain".
ST6002_SmartPilot_controller_Operating_guide_81269-2_EN.pdf napisał(a):
response - The autopilot response level controls the relationship between course keeping
accuracy and the amount of helm/drive activity.
rudder gain - Rudder gain is a measure of how much helm the autopilot will apply to correct course errors. The higher the setting the more rudder will be applied.

W skrócie - gain to skuteczośc steru, a response to dokładność kontroli kursu.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 wrz 2018, o 17:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 mar 2017, o 10:29
Posty: 275
Lokalizacja: tu i tam
Podziękował : 97
Otrzymał podziękowań: 144
Uprawnienia żeglarskie: na pompę zęzową
Z punktu widzenia automatyka autopilot to regulator, który ma za zadanie utrzymać kurs (powiedzmy kompasowy) przy różnorakich zjawiskach próbujących ten kurs zmienić.

Z jednej strony mamy parametry wejściowe (kurs jakim płyniemy, prędkość, kierunek wiatru, jego prędkość, przyspieszenia, kurs jakim chcemy płynąc) a z drugiej mamy parametr wyjściowy jakim jest kąt wychylenia steru. A wszystko po to aby różnicę pomiędzy zadanym a obserwowanym kursem zmniejszyć do zera.

Ale nie o tym.

Ostatnio przy spokojnym morzu próbowałem różnie ustawiać żagle i obserwowałem na ile autopilot wychyla ster aby skompensować brak zrównoważenia.
Bestia potrafił mi pokazać wychyleniem steru o stopień czy dwa że dobrze byłoby podkręcić z ćwierć obrotu na kabestanie.

Potraktowałem autopilota jako miernik niezrównoważenia żaglowego.
Taka dodatkowa funkcja :)


pozdro

_________________
Każdy rejs czegoś uczy.



Za ten post autor Fazi otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 wrz 2018, o 19:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Dokładnie tak

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 120 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 79 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL