Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 10:16




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 176 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 lis 2018, o 21:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
piotr6 napisał(a):
ten roller salda na do tanich nie należy swoją drogą


Czasem dzwoni do mnie klient i mówi - panie inżynierze - niech mi pan zrobi taką dobrą instalację - ale wie pan - taką dobrą i tanią ...

Pytam się wtedy człeka - ale po co panu dwie instalację ? mogę panu zrobić dobrą ...

Po co panu ta tania ?

I ze wszystkim tak niestety jest ... :-(

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 00:36 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
bury_kocur napisał(a):
Wszystko już wiem Maćku - MAST robi takie rolery do wielkości jednostki max. rzędu 9 m.
Czyli dla mnie kicha - muszę kupić jakiś roler markowy.


Tak myślałem, bęben ma ze 16-17 cm średnicy, spodziewałem się, że to za mało na 75-80 m2 żagla i nie chodzi chyba o wytrzymałość tego rolera na rozerwanie siłami naprężającymi, tylko właśnie mała średnica to mała dźwignia przy zwijaniu. Na 12 metrowych jachtach widziałem takie po 22 - 24 cm średnicy. Porównaj jeszcze ceny Facnora i innych. Masz jeszcze dużo czasu, spróbój na e-bayu w USA albo UK, czasami można trafić używkę w dobrym stanie za pół ceny, najwyżej będzie model sprzed paru lat.
Chyba, że Mariusz Dziedzic dałby się namówić na opracowanie kolejnego większego modelu, coraz więcej dużych jachtów w RP, więc rynek rośnie.

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 09:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
A ja mam jeszcze jedno pytanie do znawców żagli dodatkowych.

Spójrzcie uważnie na fotką poniżej - sorka za jakość, ale nasze forum nie akceptuje zdjęć przyzwoitej wielkości a przy zmniejszaniu traci się jakość.
Załącznik:
IMG_7956.JPG
IMG_7956.JPG [ 113.81 KiB | Przeglądane 5857 razy ]


Na obu burtach - na listwie stop-relingu lub jak kto woli na zrębnicy pokładu - pomiędzy słupkami relingowymi - są po trzy na każdej burcie - przykręcane do tej listwy uchwyty z otworami.

Są to elementy regulowalne - znaczy można je przesuwać.

Do czego one mogą służyć ?

Do bloczków zwrotnych prowadzenia genakera, spinakera, czegoś CODE-podobnego ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 09:41 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Przy tej jakości zdjęcia nie widać tych uchwytów. Możesz wysłać foto w pełnej rozdzielczości na maila (mój nick z forum małpa interia.pl). Ale z opisu wynika, że poprzedni armator jednak pływał pod spinakerem, przy czym starał się to robić efektywnie i stosował regulowane miejsca mocowania tak zwanych barber-haulerów (inne nazwy: tweekery / odciągi). Są to okucia, przez które się puszcza bras spinakera by zmienić jego kąt pracy.

Obrazek

Obrazek

Co bardziej sprytni wykorzystują te okucie również do prowadzenia genui, również w turystyce. Przykładowo: przy wąskim kącie trymu żagli przednich kiedy już odpadamy i luzujemy foka/genuę - są one mocno zawinięte przy liku tylnym, gdyż szot ściąga róg szotowy do środka. W takiej sytuacji lepiej jest zastosować tak zwany zewnętrzny szot lub wlaśnie odciąg.

Obrazek

Obrazek

Niektóre jachty wymagają użycia dla żagli przednich inhaulerów (odiągów do środka) jak i outhaulerów / barber-haulerów (odciągów na zewnątrz / w dół). Poprawia to np. ostrość żeglugi. To jest jedno z bezkosztowych rozwiązań, które Kurczak, mimo moich rad, skutecznie pomija w swoich rozważaniach, idąć w kierunku bezsensownych inwestycji. :)

U Ciebie, sądzę, te okucia były stosowane do różnych spinakerów, albo do trymu genui na kursach pełniejszych. Czyli mądrze. Powinieneś używać.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 10:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
plitkin napisał(a):
Możesz wysłać foto w pełnej rozdzielczości na maila (mój nick z forum małpa interia.pl). Ale z opisu wynika, że poprzedni armator jednak pływał pod spinakerem,


Fotkę Ci wysłałem.

Czy pływał pod spinakerem to nie wiem ale, że pod genakerem to wiem bo nawet mam fotkę z jego rejsu na Spitsbergen.
Załącznik:
DSC_0515.JPG
DSC_0515.JPG [ 102.51 KiB | Przeglądane 5844 razy ]


Także jak sie zdecyduję na ten dodatkowy żagiel to pewnie uchwyty się przydadzą.

A tak przy okazji - looknij jeszcze Wiktorze na tę fotkę:
Załącznik:
100_2037.JPG
100_2037.JPG [ 126.79 KiB | Przeglądane 5844 razy ]


Może to głupie pytanie - ale co oni robią ?

Czy oni na jakiejś "nakładce" wokół genuy stawiają mniejszy żagiel ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 10:44 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
bury_kocur napisał(a):
Czy oni na jakiejś "nakładce" wokół genuy stawiają mniejszy żagiel ?


Na to wygląda: stawiają fok sztormowy czy silnowiatrowy na pokrowcu genui. Zapewne pokrowiec jest postawiony na fale spinakera właśnie. Ciekawe rozwiązanie, nie spotykałem. Widziałem żagle sztormowe, które przy swoim liku przednim mają doszyte owiewki zapinane na zrolowany sztaksel, ale to rowziązanie wydaje się być nawet lepszym, bo dodatkowo zabezpiecza genuę przed rozrolowaniem (zwłaszcza w części górnej). Z drugiej strony skuteczność takiego żagla (zwłaszcza na wiatr) jest dużo mniejsza niż gdyby postawić go na sztagu lub zastąpić nim genuę.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 10:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
plitkin napisał(a):
Z drugiej strony skuteczność takiego żagla (zwłaszcza na wiatr) jest dużo mniejsza niż gdyby postawić go na sztagu lub zastąpić nim genuę.


Być może tak, ale nie dziwię im się, bo zdjęcie tej genuy 45 m.kw nie jest w warunkach morskich proste a poza tym ona jest ogromna i trzeba ją potem gdzieś położyć a tu mógł być problem, bo płynąc wtedy w 6 osób na dwa miesiące mieli cały jacht wypchany żarciem i ciuchami.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 14:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2018, o 18:25
Posty: 949
Podziękował : 166
Otrzymał podziękowań: 349
Uprawnienia żeglarskie: posiadam, rzecz dziwna...
Kocurze,
na zdjeciu jest pewnie tak jak pisze Plitkin,
ale "nakladka" do stawiania spinakera istnieje,
zobacz tu:
http://www.atninc.com/atn-sailing-equip ... ucts.shtml

The patented Tacker has been developed to control the tack of the cruising spinnaker (asymmetric) by fastening it over the furled headsail and it allows you to use your conventional (symmetric) spinnaker like an asymmetric spinnaker from beam reaching to broad reaching without the need of the spinnaker pole.

a w internecie znajdziesz wideo, jak tanim kosztem, poswiecajac troche czasu i jeden (stary?) obijacz zrobic wlasna!

_________________
Pozdrawiam, Anna


"Arkę zbudowali amatorzy, Titanica -zawodowcy" Czeremcha


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 lis 2018, o 18:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2018, o 18:25
Posty: 949
Podziękował : 166
Otrzymał podziękowań: 349
Uprawnienia żeglarskie: posiadam, rzecz dziwna...
Wiedzialam, ze gdzies to jest,tylko nie pamietalam gdzie, ale... szukalam, szukalam i znalazlam:
to jest artykul ktory dobrze porownuje code zero/gennaker/cruising chute napisany dla osob NIE bedacych zainteresowynymi regatami. Innymi slowy opisuje zarowno roznice miedzy zaglami, jak i sposobami ich zwijania, z punktu widzenia wygody uzytkowania.Tytul mowi sam za siebie:

Cruisers Can Fly Spinnakers Too! – The Rigging Company

https://theriggingco.com/2015/05/08/725/
(ang.)

_________________
Pozdrawiam, Anna


"Arkę zbudowali amatorzy, Titanica -zawodowcy" Czeremcha



Za ten post autor 01_Anna otrzymał podziękowania - 2: burzum, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2018, o 13:19 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
01_Anna napisał(a):
Plitkinie,
zaproszenie do nas jak najbardziej na powaznie!
Mam spinaker north sails, i jib tez! Skusisz sie? ;)


Jestem onieśmielony i bardzo dziękuję za zaproszenie. Tak, skuszę się. Nawet bym się skusił jeszcze w tym roku, bo brakuje mi pływania trochę, ale mam sporo pracy i kilka wyjazdów. Nie wyrwę się. Ale tak - skuszę się w przyszłym sezonie. Dziękuję!

01_Anna napisał(a):
Ja, byc moze jako piata, tylko ze w czasie roku szkolnego na prawde nie mam jak jechac.
Czyli:
Ktory z tych maxusow, Ty poleclbys wyczarterowac, i od kogo?


Aniu, przy takim składzie polecam maxusa 26 lub Maxusa 28. Mały i fajny Maxus 22 jest mało liczną klasą, niestety. Maxus evo 24 też fajna klasa, ale największą sportową rywalizację z dużą dozą frajdy z pływania będziecie mieli z Maxusie 26 lub Maxusie 28.

Maxus 33.1RS to liczna klasa, ale to duże jednostki, przez co bardziej majestatyczne (nie mylić ze złą szybkością - to nadal największa i raczej najszybsza klasa kiedy wieje). Ale subiektwynie najwięcej frajdy mam w małych klasach, jednak 22 jest mało liczną klasą, a mocno obstawione klasy to Maxus 28 i Maxus 26. Maxus evo 24 też jest bardzo mocno obstawiona i całkiem wrażliwa łódka, dająca dużo frajdy, jednak na 5 osób jest mniej miejsca niż w 26 czy 28. Z tych 3 klas możesz wybierać śmiało (Maxus 28, Maxus 26 i Maxus evo 24). Będziesz zadowolona.

https://northman.pl/regata/regaty-northman-cup-2018/ - tutaj masz oficjalne informacje z poprzednich edycji regat (to strona organizatora). W tym filmy, zdjęcia, czasem relacje.


Naturalnie, jako osoba związana z organizatorem zawodowo, polecam czarter bezpośrednio od firmy czarterowej organizatora - czyli Ahoj Czarter (http://www.ahoj.pl). Nie dość, że to największa firma czarterowa w kraju z największą flotą czarterową w kraju, to i fakt, że firma ta jest firmą rodzinną wraz ze stocznią Northman - producentem tych jachtów i organizatorem regat, to jest to flagowy czarterodawca Maxusów w kraju. Ahoj ma w swojej ofercie ok. 100 jednostek każdego roku. Są to jachty objęte stoczniowym serwisem, bardzo często nowe (tegoroczne) lub 2-letnie jachty (wybierasz kategorię przy zamówieniu). Czarterując z Ahoja w jednym miejscu załatwiasz i wpisowe na regaty i całą resztę, gdyż w regatach Northman Cup przyjmowaniem zgłoszeń regatowych i współorganizacją zajmuje się Ahoj. Jeżeli weźmiesz jacht z Ahoja z Węgorzewa - to jest to port macierzysty i port startowy regat. Wszystko masz pod ręką.

01_Anna napisał(a):
Jesli czarter trzeba zamawiac z wyprzedzeniem, czy w/g Twojej wiedzy, mozna zmowic na kilka dni wczesniej, zeby sobie turystycznie po Mazurach poplywac, czy tez te lodki dostepne sa wylacznie na czas regat?


Oczywiście, że tak i tą opcję gorąco polecam. Poznanie jachtu, poznanie akwenu no i żeglowanie po Mazurach - to bardzo ważne aspekty przedregatowe. W tym roku z okazji X edycji regat robiliśmy przed dniem regatowym taki dzień treningowy. Miał być dla kilku jachtów, a było chyba z 50, więc było mnóstwo zabawy.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2018, o 23:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2018, o 18:25
Posty: 949
Podziękował : 166
Otrzymał podziękowań: 349
Uprawnienia żeglarskie: posiadam, rzecz dziwna...
Cytuj:
Tak, skuszę się. Nawet bym się skusił jeszcze w tym roku, bo brakuje mi pływania trochę, ale mam sporo pracy i kilka wyjazdów. Nie wyrwę się. Ale tak - skuszę się w przyszłym sezonie. Dziękuję!

To zapraszamy! Wyslalam PM.
A+A

_________________
Pozdrawiam, Anna


"Arkę zbudowali amatorzy, Titanica -zawodowcy" Czeremcha


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2018, o 07:51 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1419
Podziękował : 516
Otrzymał podziękowań: 643
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
01_Anna napisał(a):
Nawet bym się skusił


O, jednak jesteś "chłopem".


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2018, o 08:41 

Dołączył(a): 7 sie 2015, o 08:47
Posty: 860
Podziękował : 271
Otrzymał podziękowań: 225
Uprawnienia żeglarskie: morski
Piotrze , to był cytat z Wiktora - Plitkina.
Krzychu.



Za ten post autor krzychuAPIA otrzymał podziękowanie od: 01_Anna
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lis 2018, o 17:45 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Włodek, wstawiam obiecane zdjęcia, niestety jak byłem w Górkach w ostatni piątek i sobotę to było mglisto i mżawka, prawie wcale nie wiało, więc oczywiście nie wystawiłem nosa poza AZS/NCŻ. Zatem zdjęcia każdego elementu oddzielnie.


Załączniki:
Krętlik Mastu.jpg
Krętlik Mastu.jpg [ 328.42 KiB | Przeglądane 5525 razy ]
Roler Mastu.jpg
Roler Mastu.jpg [ 400.61 KiB | Przeglądane 5525 razy ]
Ucho na kaczym dziobie..jpg
Ucho na kaczym dziobie..jpg [ 289.92 KiB | Przeglądane 5525 razy ]

_________________
Maciej Stachowicz
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 09:05 

Dołączył(a): 6 lis 2014, o 17:57
Posty: 272
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 104
Uprawnienia żeglarskie: Starego typu, z lat 80-tych.
A tak wygląda roler firmy Bartels :D :


Załączniki:
Bartels.JPG
Bartels.JPG [ 165.28 KiB | Przeglądane 5486 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 09:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Moris29 napisał(a):
Włodek, wstawiam obiecane zdjęcia


Dzięki - rozmawiałem z Mariuszem Dziedzicem ale nie chciał się dać namówić na duże rolery.

A jak usłyszał o 80 m.kw to nawet nie chciał komentować tego....

Ma racje - dla Niego temat niszowy bardzo a zaangażowanie środków duże.

Zostanę przy czymś markowym.

Ale dziękuję za fotki.

PS. swoją drogą mamy do siebie tak blisko, że można by się w jakiś weekend spotkać przy flaszce wina i pogadać ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 09:45 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1633
Podziękował : 272
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Mam na Librze roller Bartelsa, na gennakera.
Różnica to dodatkowy zaczep na łożysku dla gennakera, który umożliwia „top down” rolowanie.
Wydając troszeczkę więcej masz roller na Code 0 i gennakera.
W nowym wydaniu „Yacht” jest kilkustronicowy artykuł piświęcony różnym typom Code0,
dodatkowego wyposażenia i trochę o technice pływania.
Niestety, znam tylko wersję niemiecką.
Warto się potrudzić decydując się na spory wydatek.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Obrazek.
Bartels oferuje również adaptery do typowych code0 rollerów.


Załączniki:
9A05D6A4-B7B4-43D1-B938-4320A203DDE6.jpeg
9A05D6A4-B7B4-43D1-B938-4320A203DDE6.jpeg [ 353.1 KiB | Przeglądane 5470 razy ]

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 10:32 

Dołączył(a): 6 lis 2014, o 17:57
Posty: 272
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 104
Uprawnienia żeglarskie: Starego typu, z lat 80-tych.
Andrzej Kolod napisał(a):
W nowym wydaniu „Yacht” jest kilkustronicowy artykuł piświęcony różnym typom Code0,

10/2018 czy 11/2018 ?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 10:58 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Włodek, masz na myśli spotkanie w Górkach?
Patrząc na rysunek powyżej, to roler mastowski można użyć też do genakera, moim zdaniem wystarczy umieścić dodatkowo szeklę w widełkach w których siedzi kausza z liną nieskrętną i do niej róg halsowy i to samo w krętliku górnym, szekla na róg topowy.
Może się komuś przyda, kto chciałby sprawić sobie genakera, a nie chce wydać 1kEuro na roler. Swoją drogą, jak się patrzy na solidne wykonanie rolera Mastu, to mam wrażenie, że spokojnie wytrzyma żagiel 60m2, a może i większy. Muszę kiedyś przyjrzeć się firmowym rolerom do żagli 70-80 m2, sądzę, że główna różnica będzie w średnicy bębna, do większego żagla lepszy jest większy, bo łatwiej zwijać, ale jak ktoś ma trochę siły w rąsiach, to i przy mniejszym rolerze da radę.

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 11:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Moris29 napisał(a):
że spokojnie wytrzyma żagiel 60m2, a może i większy.


No tak Maćku ale już sam twórca tego dzieła odradzał go do tak dużego żagla jak u mnie miałby być.

Także nie bardzo chcę eksperymentować z tym.

Moris29 napisał(a):
Włodek, masz na myśli spotkanie w Górkach?


Ano ino. Albo na takim np. Helu...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 17:20 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1633
Podziękował : 272
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
J-23 nadaje napisał(a):
Andrzej Kolod napisał(a):
W nowym wydaniu „Yacht” jest kilkustronicowy artykuł piświęcony różnym typom Code0,

10/2018 czy 11/2018 ?


21/2018 z 4.10.2018
To już nie jest najnowszy!

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 17:30 

Dołączył(a): 12 lut 2015, o 12:49
Posty: 1633
Podziękował : 272
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: Morskie-turystyczne
Kształty, materiały, hardware itd.
Tak pod kątem porady dla tych, którzy ruszają w nieznane dotąd regiony.
Technologie pędzą, a my za nimi.
Przygodę z gennakerze zacząłem kilka ładnych lat temu.
Nadtąpiła nowa era.
Muszę zgrać żagiel z łódką i ograniczeniami związanymi z ewentualnym bukszprytem lub kaczym dziobem.

_________________
—————————
Søren Kierkegaard:
Ironia życia leży w tym, że żyje się je do przodu, a rozumie do tyłu.
http://bobbyschenk.de/yacht2020_1.html#sp16


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 21:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2015, o 15:50
Posty: 897
Podziękował : 891
Otrzymał podziękowań: 436
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
też kupiłem spinaker :cool: o taki :rotfl:


Załączniki:
zagiel.jpg
zagiel.jpg [ 11.71 KiB | Przeglądane 5372 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 21:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 sty 2018, o 18:25
Posty: 949
Podziękował : 166
Otrzymał podziękowań: 349
Uprawnienia żeglarskie: posiadam, rzecz dziwna...
Kocurze,
przepraszam za opóźnienie z wysłaniem, nie wyrobiłam się.
To są moje streszczenia. W razie wątpliwości proszę napisz, a postaram się "dopytać" regatowców i napisać.
1.
urządzenie ułatwiające mocowanie gennakera NA ROLERZE przedniego żagla. Czyli mamy już roler, i NA jego WIERZCHU mocujemy drugi żagiel. Taka po prostu plastikowa "obejma". Ustrojstwo opatentowała firma ATN, a miało wyeliminować konieczność użycia spinaker bomu jak i ochronę już istniejącego żagla przed tarciem.
Tu oryginał:

http://www.atninc.com/atn-sailing-equip ... ucts.shtml

A tu Zrób to sam, za grosze...ze starego obijacza:

https://www.youtube.com/watch?v=vu0uXjSaZR4

2.Artykuł o stawianiu spinakerów dla turystów ;)

Cruisers Can Fly Spinnakers Too! (streszczenie)

Obawiasz się użycia foka w fordewindzie? A może użycia spinakera, bo to w końcu mnóstwo pracy?! A poza tym, wszystko może się skopać nie mówiąc już o tym, że pływasz sam. No to po prostu, jeśli przywieje zrolujesz go i poplyniesz na samym grocie. Albo w przypadku halsowania, w zamian za szybkość przepłyniesz dłuższe odcinki (halsowe).

Czy faktycznie tak jest?
Kilka możliwości dla wiatrów pełnych, dla żeglarzy turystycznych.
Wiatr mocny do słabego:
cruising assymetrical spinnaker (gennaker); albo żagiel code; używany z STAŁEGO, wysuwanego albo zdejmowanego bukszprytu może dawać duże korzyści dla całej łódki.
Da się używać od pełnego bajdewindu do prawie fordewindu.
Można powiedzieć że to nie dla turystów ale ja się z tym nie zgadzam.
To że jesteś turystą, żeglarzem nie oznacza przecież że nie chciałbyś popłynąć jaknajszybciej, w ostatecznym rozrachunku to tylko żeglowanie.

podpis pod rysunkiem: Code zero na zwijaczu (nie wymaga tłumaczenia, ;) )

Do tej pory jedynym sposobem dost. dla turystów było użycie "skarpety" aby płynąć ze spinakerem.
Skarpety, były wybierane do łatwego podnoszenia, trymowania i gaszenia spinakera.
Wady: ciężkie, nieporęczne i niełatwe w opsłudze w porywach(?) na dziobie. Chyba chodzi o porywy=szkwały.
A poza tym, nikt nie chce wiadra nad spinakerem.

W takim razie używamy:
Code zero -zwijanego.
Wypróbowany system, zarówno przez regatowców jak i przez turystów.
Albo zwijany od góry (top down); używany początkowo na b.dużych jachtach. Potem regatowcy. A w końcu przeciętnej wielkości łódki które kupują turyści.


podpis: Zwijacz marki selden, i zdejmowany bukszpryt

Zwijacz działający z góry na dół ułatwia użycie asymetrycznego spinakera. Z tego co wiemy, nawet już istniejące asym. spin. można zmodyfikować do użycia tego systemu.
MOJA UWAGA: ważne:

Różnica między zwijaczami Code Zero i top down; polega na linie antyskretnej,
Top down lina jest NIEZALEŻNA od żagla;
w code zero jest wszyta w lik.

Code zero jest bardziej podatny na zmiany naprężenia fału.
Top down, po prostu się stawia i więcej się nim nie zajmuje (bo działa).

Obywa systemy mają liny antyskrętne umieszczone między bloczkiem obrotowym u góry, i bębnem u dołu.

Code zero trudniej się zwija w silniejszym wietrze ponieważ zwija się cały żagiel na raz {ta wszyta lina!}

W top down tack (szoty) działa niezależnie od bębna Czyli można go zwijać od góry, zmniejszając dł. liku żagla, i szybko go gasząc; co pozwala na bardzo szybkie stawianie jak i gaszenie.

Ostatnio producenci opracowali systemy pozwalajaące na wymienne używanie Code zero i top down.

CZyli można wykorzystać ten sam bęben i bloczek górny (to się chyba nazywa krętlik?) ze wszystkimi dostępnymi nam żaglami na wiatry pełne.

Jedyne co musimy zrobić to zamontować linę antyskrętną odpowiednią do danego typu żagla.

Wtedy wpina się linę w bęben i bloczek i gotowe.
(napisalam o tym w wątku spinakerowym, regatowcy robią to na prawdę szybko, ale wykonalne jest i dla zwykłego niżej podpisanego amatora).

I w ten sposób udowodniliśmy, że pływanie z dużymi żaglami w wiatrach pełnych, nie jest jedynie domeną dobrze obsadzonych łódek regatowych.

podpis: Asymetryczny spinaker na zwijaczu top-down.

Jeszcze garść uwag ogólnych o Code zero i asymetrycznych spinakerach:
1. mają zupełnie inne kąty;
Code -głównie półwiatry, plus minus;
2. wszyta lina antyskrętna może być pomocna przy używaniu żagla w okolicy bajdewindu; jest bardziej sztywny lik, co z kolei daje nam lepszy napęd przy słabszych wiatrach w bajdewindzie.
Spinaker asymetryczny ma najczęściej ładnie wyprofilowany pełny lik (przedni) co daje najlepsze działanie od półwiatru do prawie fordewindu.

Zarówno Code zero jak i top down, używają lin antyskrętnych. Źagle mogą wymagać mniejszej lub większej powierzchni zwijania w zależności od siły wiatru.
Dla obydwu typów żagli konieczne jest umiejscowienie bębna na przodzie (przed sztagiem); lub przednim furlerem (chodzi chyba o żagiel na furlerze, na sztagu?);

To pozwala na maksymalne wysunięcie (tych) żagli przed dziób łodzi podczas płynięcia pełnym kursem. Zapobiega to też niebezpieczeństwu owinięcia żagla w oprzyżądowanie znajdujące się na dziobie, sztagi, olinowanie etc. na maszcie; lub też zapobiega "kontaktom" ze znajdującymi się już na łodzi zwijaczami (innych żagli).
Najlepszym sposobem umiejscowienia jest użycie bukszprytu, albo zdejmowanego bukszprytu, albo w ostatecznosci windy kotwicznej (tam są linki do innych stron internetowych).

Prosimy zauważyc, że zalecamy, jako dodatkowe zabezpieczenie używanie obciągacza bukszprytu=bob-stay (tu nie znam polskiej nazwy); co przeciwdziała sile skierowanej pionowo. Chodzi o naciąg fału, tak sądzę.

I to chyba cały artykuł. Proszę o wyrozumiałość nie jestem tłumaczem, starałam się wiernie oddać treść. Jest to jednak artykuł reklamujący wyroby tej firmy, co trzeba wziąć pod uwagę, czytając całość.

_________________
Pozdrawiam, Anna


"Arkę zbudowali amatorzy, Titanica -zawodowcy" Czeremcha


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 21:50 

Dołączył(a): 6 lis 2014, o 17:57
Posty: 272
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 104
Uprawnienia żeglarskie: Starego typu, z lat 80-tych.
Andrzej Kolod napisał(a):
21/2018 z 4.10.2018
To już nie jest najnowszy!

Dzięki.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 21:57 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1419
Podziękował : 516
Otrzymał podziękowań: 643
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
01_Anna napisał(a):
Zrób to sam, za grosze...ze starego obijacza


Mam stary odbijacz i dam. Do pracy Bury Kocurze. :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 22:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
01_Anna napisał(a):
Kocurze,
przepraszam za opóźnienie z wysłaniem, nie wyrobiłam się.


Aniu - bardzo Ci dziękuję - ja już podjąłem decyzję co do uszycia dodatkowego żagla typu Code 1 lub Drifter.

Czekam teraz już na sezon bo żaglomistrz musi przyjść i jednak z tzw. "natury" pomierzyć przyszły żagiel.

Musi mi także odpowiedzieć na kilka pytań.

Także raz jeszcze dzięki.

cors napisał(a):
Mam stary odbijacz i dam. Do pracy Bury Kocurze.


Jaki Ty masz Piotrusiu wysublimowany sarkastyczny dowcip...

No rewelacja ....

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 22:38 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
:D
Ponieważ pono już nie folia, a Anna pytała (cichcem/milczkiem ;) ) przypomnę i tu przestarzałą metodę zacofańców bezrolerowych. Co że miast cuda-wianków starczy sznurek.
Nu, wiem, kto bogatemu...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 23:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3847
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ryś napisał(a):
przestarzałą metodę zacofańców bezrolerowych

Załoga jachtu Orion (skromne 13 metrów długości) radzi sobie bez żadnych patentów ze spinakerem symetrycznym o powierzchni 114 metrów, oraz z genakerem o pow. 93 m kw.
Oba żagle stawiają z worków, zrzucają na pokład dziobowy.
Widocznie są ludźmi większej wiary...
Albo zacofańcami, skoro na tak dużym jachcie pływają bez rolerów.
Przy czym, co ciekawe, jest to całkiem możliwe i co jeszcze ważniejsze, nie jest to wyczyn - może trudno w to uwierzyć, ale to fakt.
https://jkmgryf.pl/our-team/s-y-orion/

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 lis 2018, o 23:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
waliant napisał(a):
Załoga jachtu Orion (skromne 13 metrów długości) radzi sobie bez żadnych patentów ze spinakerem symetrycznym o powierzchni 114 metrów, oraz z genakerem o pow. 93 m kw.
Oba żagle stawiają z worków, zrzucają na pokład dziobowy.
Widocznie są ludźmi większej wiary...
Albo zacofańcami, skoro na tak dużym jachcie pływają bez rolerów.
Przy czym, co ciekawe, jest to całkiem możliwe i co jeszcze ważniejsze, nie jest to wyczyn - może trudno w to uwierzyć,


Ależ Tomku - ja w to całkowicie wierzę.

Tylko, że:

1. na pewno są oni ludźmi większej wiary ode mnie, bo ja jako niewierzący jestem człowiekiem wiary kompletnie zerowej i brak tej wiary jak widać przekłada się na brak chęci posiadania żagli bez-rolerowych :rotfl:

2. Używasz liczby mnogiej jeżeli chodzi o załogę powyższego jachtu a poza tym jak widać - także na zdjęciu - jest to jacht do żeglugi stadnej:

"Załoga max. 8 osób, 7 koi: 2 w forpiku, 4 w mesie i jedna ‘hundka’ (...) , kambuz z wyposażeniem dla 10 osób"

- ja z Marzeną pływam praktycznie sam (znaczy w teorii dwuosobowo) - uprawiam żeglugę bezstresową i nie zamierzam się szarpać z żaglami bez-rolerowymi

Wiem, zaraz przytoczysz mi przykłady stachanowców nie używających rolerów.

Można tak oczywiście pływać - wiem to - tylko po co ?

Podobnie jak można oczywiście jeździć samochodami ze skrzyniami biegów ręcznymi - można - tylko po co skoro ludzkość wymyśliła skrzynie automatyczne ?

Ja nie mam po prostu ochoty na wycieczki na dziób dla postawienia lub zrzucenia jakiegokolwiek żagla bo i po co - po to ludzkość wymyśliła nawijarki, żeby z nich korzystać.

3. Jak piszę Tomku powyżej - nie zamierzam szarpać się z jakimkolwiek żaglem bez rolera - i powiedz mi - ileż jeszcze mogę Cię prosić, abyś nie namawiał mnie - nawet drogą takich "subtelnych" sarkazmów jak powyżej - bo sądzę, że do mnie adresujesz tą wypowiedź skoro piszesz na moim wątku - do posiadania i użytkowania jakiegokolwiek żagla stawianego inaczej niż ze zwijarki ?

Ja wiem, że to może być dla Ciebie nie do zrozumienia - i co za każdym razem każe Ci Tomku wracać do punktu wyjścia w rozważaniach o rolerach - niemniej przyjmij proszę za aksjomat, że ja nie chcę żagli bez rolerowych - bez względu na Twoją ocenę tych urządzeń.

Po prostu zaniechaj proszę zniechęcania mnie do rolerów - ja pływam TYLKO turystycznie i dla takiej żeglugi chcę mieć możliwość rolowania każdego żagla jakiego mam.

Podobnie jak - w przypadku niekorzystnego wiatru - Ty się wtedy za wszelką cenę halsujesz się a ja w takim przypadku zwyczajnie odpalam Diesla i jadę po prostej do przodu - nawet, jakby to miał być odcinek Bałtyku w poprzek - bo ... po to Niejaki Rudolf Diesel wymyślił ten silnik :lol:

Mamy po prostu różne Tomku spojrzenia na pływanie - w tym na stosowanie zwijarek do żagli.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 176 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 118 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL