Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 14:27




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 mar 2019, o 21:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Postanowiłem zmodernizować nieco takielunek, i puścić fały wewnątrz masztu. O ile w okuciu topowym wystarczy wyfrezować otwór, o tyle cała podstawa masztu wymaga przebudowy - chcę wypuścić liny dołem, a nie przez otwory z boku masztu. W podstawie będą zamocowane rolki, i liny dalej pójdą do kokpitu. I tu pojawia się pytanie. Podstawa masztu będzie 8-10 cm wyższa, i zastanawiam się czy mogę bezkarnie podnieść o tyle maszt (dodając przedłużenia want, i dokładając roler na sztagu). Jeżeli można, to wolałbym uniknąć obcinania masztu, zeby zawsze móc wrócić do oryginalnego ustawienia. Jacht: Jaguar 22.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 21:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
JamesB0T napisał(a):
chcę wypuścić liny dołem, a nie przez otwory z boku masztu


A możesz powiedzieć dlaczego ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 22:10 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
JamesB0T napisał(a):
chcę wypuścić liny dołem,

JamesB0T napisał(a):
W podstawie będą zamocowane rolki, i liny dalej pójdą do kokpitu.

Co natychmiast nakłada obowiązek umieszczenia na dachu kabiny minimum 4 (czterech) bloczków zwrotnych. Chyba że masz całkowicie asymetryczne ( poza osią wzdłużną pokładu) wejście do kabiny.
Sorry że nie na temat wysokości podstawy masztu, ale tak mię najszło.

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 23:04 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9897
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Podnieść maszt możesz,tam jest trochę zapasu balastu ale raczej bym przy okazji wymienił takielunek niż się bawił w sztukowanie.Jesli chcesz kiedyś popłynąć na Zalew czy morze to to się będzie opłacać

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 23:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
bury_kocur napisał(a):
A możesz powiedzieć dlaczego ?

Nie widzę zalet takiego rozwiązania. Znaczy zaletą był by brak przeróbki stopy. Ale ilość rolek pozostaje stała, za to albo robię duże otwory w bokach masztu i go osłabiam czego jednak wolałbym uniknąć, albo małe, i lina przy tym kącie trze o osłonę otworu, więc będę niszczył zarowno linę jak i okucie. A rozwiązanie z rolkami w stopie widziałem dla jachtu wielkości mojego i spodobało mi się. Jedynie kąt rolek dla siebie zamierzam zmienić dla lepszego prowadzenia lin.

Bombel napisał(a):
Co natychmiast nakłada obowiązek umieszczenia na dachu kabiny minimum 4 (czterech) bloczków zwrotnych.

Na ten sezon tylko 2. Dla foka i grota. Po jednym na fał. A w sumie to nie tyle dołożyć, co zamienić obecny, na lepiej dopasowany do nowego prowadzenia lin. Bo obecnie stopery fałowe zamontowane są na podnoszonej części dachu, i zamierzam je przemieścić. Oczywiście taka zmiana to kolejne przeróbki typu zmiana mocowabia handrelingów, ale to w skali całości działań już drobiazg.

piotr6 napisał(a):
Podnieść maszt możesz,tam jest trochę zapasu balastu ale raczej bym przy okazji wymienił takielunek niż się bawił w sztukowanie.Jesli chcesz kiedyś popłynąć na Zalew czy morze to to się będzie opłacać

Sztukowanie wantownikami - tylko na ten sezon. Dopiero po testach na żywym organizmie będę wiedział czy to działa tak jak chcę. A żeby zamówić nówki na wymiar, to zwyczajnie się nie wyrobię.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 mar 2019, o 23:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Dodam tylko że planuje wszystkie, a przynajmniej większość zmian jako odwracalne, więc jeżeli zdążę, to zamiast frezować otwór w okuciu topowym, to przygotuję osobne - nowe, ale to od ilości czasu zależy...
A co do samej ideii tej przeróbki/modernizacji, to wiem że sie da, bo jaguar 25 ma właśnie tak okucie (topowe) zrobione.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 00:43 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
JamesB0T napisał(a):
A co do samej ideii tej przeróbki/modernizacji, to wiem że sie da,
Dać to się da wszystko. Nawet założyć majtki przez głowę. :oops:
JamesB0T napisał(a):
Na ten sezon tylko 2. Dla foka i grota. Po jednym na fał. A w sumie to nie tyle dołożyć, co zamienić obecny, na lepiej dopasowany do nowego prowadzenia lin

Tak to nie da rady.
Przy wypuszczeniu lin dołem
JamesB0T napisał(a):
liny dalej pójdą do kokpitu

masz fały idące wzdłuż osi pokładu. Pierwszy bloczek blisko masztu jest po to by odchylić bieg liny od osi pokładu ( w bok pod dowolnym kątem) drugi bloczek by wprowadzić linę w stoper czy też do knagi. I tak dla każdego fału a więc 4 bloczki. Przetrenowane :-P

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 07:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Bombel napisał(a):
Pierwszy bloczek blisko masztu jest po to by odchylić bieg liny od osi pokładu ( w bok pod dowolnym kątem) drugi bloczek by wprowadzić linę w stoper czy też do knagi. I tak dla każdego fału a więc 4 bloczki. Przetrenowane :-P

Oryginalne rozwiązanie (to które podpatrzyłem) zawiera wbudowane w stopę rolki odchylające liny pod kątem 90 stopni od osi Łodzi. U mnie bardziej będzie pasowało odchylenie pod kątem około 60 stopni, i tam trafi na bloczki kierujące na stopery fałowe przy kokpicie. Czyli razem 4 rolki jak wspominałeś, natomiast 2 pierwszych zintegrowanych ze stopą nie liczyłem jako dachowych, stąd drobna rozbieżność.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 08:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Bombel napisał(a):
Tak to nie da rady.
Przy wypuszczeniu lin dołem

Czerwone - obecne prowadzenie, zielone - planowane nowe.

Obrazek

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 10:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
JamesB0T napisał(a):
Czerwone - obecne prowadzenie, zielone - planowane nowe.


No nie wiem - chyba bym jednak zostawił dotychczasową wersję prowadzenia tych lin.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 10:28 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
JamesB0T napisał(a):
Oryginalne rozwiązanie (to które podpatrzyłem) zawiera wbudowane w stopę rolki odchylające liny pod kątem 90 stopni od osi Łodzi

Z takiego gwinta jeszcze nie piłem. Poddaję się. :roll:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 10:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1316
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 212
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
bury_kocur napisał(a):
No nie wiem - chyba bym jednak zostawił dotychczasową wersję prowadzenia tych lin.


Ale problem prawdopodobnie tkwi tu:

JamesB0T napisał(a):
Bo obecnie stopery fałowe zamontowane są na podnoszonej części dachu

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 10:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
mariaciuncia napisał(a):

Ale problem prawdopodobnie tkwi tu:

JamesB0T napisał(a):
Bo obecnie stopery fałowe zamontowane są na podnoszonej części dachu


Aaaaa......

Mea Culpa - sorka - nie doczytałem o podnoszeniu dachu - to takie dość nie typowe rozwiązanie.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 11:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Bombel napisał(a):
JamesB0T napisał(a):
Oryginalne rozwiązanie (to które podpatrzyłem) zawiera wbudowane w stopę rolki odchylające liny pod kątem 90 stopni od osi Łodzi

Z takiego gwinta jeszcze nie piłem. Poddaję się. :roll:

Teraz nie mam przy sobie zdjęcia tego elementu. Postaram się wieczorem je znaleźć.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 13:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1316
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 212
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Ma być podobnie?
Ale pod masztem i chyba nie 90 stopni.


Załączniki:
dla Jemsa.png
dla Jemsa.png [ 89.3 KiB | Przeglądane 5371 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 13:46 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Bombel napisał(a):
Z takiego gwinta jeszcze nie piłem. :roll:
A to zdrowie Wasze :D
Albowiem to bardzo stare pomysły, dziś ciężko znaleźć w sprzedaży :roll:
ObrazekObrazekObrazek

Obrazek
Obrazek



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowania - 2: Bombel, JamesB0T
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 14:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Ryś napisał(a):
Albowiem to bardzo stare pomysły, dziś ciężko znaleźć w sprzedaży :roll:

Obrazek

Dokładnie o takie rozwiązanie mi chodzi! :D Rolka wprawdzie samą linę odchyla o mniej więcej 90 stopni - od pionu do kąta pochylenia dachu, ale pod względem osi łodzi ma iść pod kątem ~60 stopni - na rolki i dalej do kokpitu.

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 14:35 

Dołączył(a): 9 lut 2011, o 19:45
Posty: 4709
Lokalizacja: ES
Podziękował : 390
Otrzymał podziękowań: 963
Uprawnienia żeglarskie: galernik
JamesB0T napisał(a):
Dokładnie o takie rozwiązanie mi chodzi! Rolka wprawdzie samą linę odchyla o mniej więcej 90 stopni - od pionu do kąta pochylenia dachu, ale pod względem osi łodzi ma iść pod kątem ~60 stopni - na rolki i dalej do kokpitu.

No to cafam swoje dotychczasowe herezje. Człek siem całe życie uczy i ciągle wie...mało :lol:

_________________
Pozdrawiam
Wiesław


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 mar 2019, o 15:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2017, o 21:40
Posty: 116
Lokalizacja: Żerków
Podziękował : 9
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz Szuwarowy
Udało mi się zorganizować zdjęcia tego na którym sie wzoruję. Trochę lepiej widać budowę.

ObrazekObrazekObrazek

_________________
--
JamesB0T
Wstrząśnięty i Zmieszany



Za ten post autor JamesB0T otrzymał podziękowanie od: Bombel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 102 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL