Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 17:06




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 maja 2019, o 06:19 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Cześć,
Zakładam osprzęt do refowania grota z kokpitu. Zrobiłem kilka prób " na sucho" z różnym ustawieniem linek i bloczków i wygląda na to, że ten sposób jest najbardziej korzystny z punktu widzenia występujących sił. Przy tego typu systemie jest problem z powrotnym wyciąganiem pełnej powierzchni grota. Aby było to możliwe konieczne jest wyciągnięcie, poluzowanie linki tej najbliższej masztu co może być kłopotliwe przy założonym Lazy Jacku. Aby system działał idealnie w obie strony konieczne jest założenie dodatkowej linki która połączy linę refującą z fałem grota. Wyporóbowałem i działa ale to chyba przesada.
Teraz muszę przygotować odpowiednie zblocza i schować linki do środka bomu. Muszę zrobić potrójne zblocze na noku bomu aby zmieściły się dwie linki do refu i jedna na topenantę.

Mam pytanie jakie zblocze ( kółka) zastosować na noku bomu, z metalu czy plastikowe?
Pozdrawiam
Cezary


Załączniki:
Ref3 (1).jpg
Ref3 (1).jpg [ 115.3 KiB | Przeglądane 3464 razy ]
Ref2 (1).jpg
Ref2 (1).jpg [ 99.96 KiB | Przeglądane 3464 razy ]
Ref1 (1).jpg
Ref1 (1).jpg [ 141.16 KiB | Przeglądane 3464 razy ]


Ostatnio edytowano 8 maja 2019, o 06:48 przez cjedra, łącznie edytowano 7 razy
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 06:23 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Super. :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 08:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Rolki z tworzywa (kupione czy dorabiane) mogą być z tworzywa, będą choćby lżejsze.
Ale czy system jest całkiem dobry, to mam wątpliwości. Chodzi o to, że refszkentla biegnie do noku bomu, a to trochę za daleko od rogu żagla.
To ma być jeden ref?
System refowania też opisałem na swojej stronie. Co prawda tam jest dużo informacji w tym wypadku nadmiarowych, ale może warto zerknąć.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 08:36 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
waliant napisał(a):
Chodzi o to, że refszkentla biegnie do noku bomu, a to trochę za daleko od rogu żagla.
To ma być jeden ref?


ad1. Robiłem kilka prób z ustaleniem pozycji końcowej w stosunku do noku bomu. Poczatkowo uznałem, że optymalny byłby kąt prosty ściągający refbantę do bomu. Po wykonaniu kilku prób i odsuwaniu bloczka w kierunku noku bomu okazało się że najmniejsze siły oraz najbardziej równomierne ściąganie żgla w dół następuje po wybraniu położenia bloczka na końcu bomu ( może to jest kwestia kroju grota). Zastanawiałem się nad sankami z zamocowanym bloczkiem, ale pewnie to już by byla przesada
Skorzystałem już z wielu opisów, które umie
ad.2 Tak mam tylko jden ref w aktualnie posiadanym żaglu.

Dziękuje za uwagi zastosuje plastikowe rolki. Skorzystałem już z wielu rad, które umieściłeś na swojej stronie chyba czytałem też część dotyczącą refowania jeszcze raz sprawdzę. Fajnie jak ktoś z doświdczeniem dzieli się radami z nowicjuszem te praktyczne są bardzo cenne.


Pozdrawiam
Cezary


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 09:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
cjedra napisał(a):
może to jest kwestia kroju grota)

Może i tak, ale raczej stawiałbym na to, że robiłeś próby bez wiatru. Gdy zaczynasz refować na wietrze, to wszystko trochę inaczej się układa.
cjedra napisał(a):
Tak mam tylko jden ref w aktualnie posiadanym żaglu.

Żagiel wygląda na dość zużyty, więc za jakiś czas pomyślisz o nowym. Wtedy raz, że może materiał będzie inny, znacznie sztywniejszy i gorzej się układający w ciasny rulonik pod linkami, a dwa, że może zechcesz mieć dwa refy.
Może warto to przemyśleć? :)

http://zpokladu.pl/glowna/edu_re/refowanie.html

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 09:10 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
waliant napisał(a):
Może warto to przemyśleć?


Zastosuje się do Twoich rad, dzisiaj spróbuję systemu jak na załączonym obrazku. Pewnie masz rację, żę warto nad tym się jeszcze zastanowić i zrobić jeszcze kilka prób.
Pozdrawiam
Cezary


Załączniki:
ref.jpg
ref.jpg [ 94.02 KiB | Przeglądane 3420 razy ]
ref 1.jpg
ref 1.jpg [ 58.41 KiB | Przeglądane 3420 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 12:30 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Jeśli wolałbyś refszkentlę na nok bomu (jak na fotce) to wspomnę staroświecki patent: reflinę prowadzisz z rogu halsowego (remizki) wokół bomu (w dół) i z powrotem do remizki, i dopiero do bloku na noku. Tym sposobem wybierając ściągasz zarazem róg do bomu. Tak sobie zamierzam powiązać, bo mam bom do rolowania.
Praktycznie na końcu refliny przetkniętym przez remizkę dawano przewłokę; ale na mały żagiel to zapewne można wiązać jakkolwiek. W każdym razie próba nic nie kosztuje, i dziur nie trzeba :)
Oczywiście mozna też zaczepić reflinę na bomie we właściwym punkcie, i poprzez remizkę ściągać do noku. Ale to już by trzeba tam coś przykręcić, a w takim razie równie dobrze można refblok ;)



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 13:08 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
waliant napisał(a):
sztywniejszy i gorzej się układający w ciasny rulonik pod linkami,


Jeszcze raz przeczytałem twój opis i chyba część koncepcji załapałem.
Interpretuje to tak:
1. Od strony noku na bomie sprowadzasz linki w miarę pionowo do bomu
opierając węzeł na luwersie ? ( rzeczywiście nawis żagla powinien się układać po przeciwnej stronie)

" W tym układzie ważne jest, żeby wszystkie linki refszkentli były prowadzone po jednej stronie żagla. Wtedy fałdy układają się swobodnie po drugiej stronie."

Stosując tę metodę nie będę miał problemu ze zmieszczeniem powstających fałd żagla.


2. Nie bardzo łapie jak rozwiązujesz temat poprowadzenia tej samej linki do luwersa tego od przedniego liku grota?

Jak możesz, naskrob jakiś odręczny rysunek. Czy może jest to tak jak na rysunku poniżej. Jesli tak to w bomie masz trzy bloczki pływające?

Pozdrawiam
Cezary


Załączniki:
ref 3.jpg
ref 3.jpg [ 71.11 KiB | Przeglądane 3380 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 13:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
cjedra napisał(a):
2. Nie bardzo łapie jak rozwiązujesz temat poprowadzenia tej samej linki do luwersa tego od przedniego liku grota?

Tu jest pies pogrzebany. Ja nie stosuję systemu jednolinowego.
Mam (docelowo, do każdego refu) dwie osobne linki i osobne knagi.

Jeżeli chcesz zastosować system jednolinowy, to poszukaj wpisów Burego Kocura na ten temat i zdjęć, ładnie pokazują co i jak.

Gdy kupiłem jacht, miałem zainstalowany system jednolinowy, ale nie podobało mi się, jak działa, i zmieniłem na dwulinowy. Ale Kocur chwali, więc wszystko ma wady i zalety.
Na pewno dużo zależy od wykonania.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 19:37 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
waliant napisał(a):
Jeżeli chcesz zastosować system jednolinowy,


Cześć,
Lepsze wypiera dobre, Twój pomysł z prowadzeniem reflinki tylko po jednej stronie jest genialny. Zmodyfikowałem go dodając wózek na bomie oraz zgodnie z powyższym rysunkiem pływający bloczek, który łączy przedni ref do tej samej linki. Refuje się genialnie szybko i są znacznie mniejsze opory tak jak pisałeś na swojej stronie. Pod nowy grot zamontuje jeszcze jeden wózek i powielę całe rozwiązanie. NIe wiem jak będzie się spisywało na wietrze ale na sucho chodzi idealnie.

Dziękuje za ten pomysł
Pozdrawiam
Cezary


Załączniki:
imgonline-com-ua-CompressToSize-IGunMePPHeyv.jpg
imgonline-com-ua-CompressToSize-IGunMePPHeyv.jpg [ 133.24 KiB | Przeglądane 3332 razy ]
imgonline-com-ua-CompressToSize-9XMn4HsGSrOfU27.jpg
imgonline-com-ua-CompressToSize-9XMn4HsGSrOfU27.jpg [ 140.36 KiB | Przeglądane 3332 razy ]
Refowanie grota 6.jpg
Refowanie grota 6.jpg [ 127.15 KiB | Przeglądane 3332 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 21:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11602
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1618
Otrzymał podziękowań: 3848
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
To powodzenia i niech działa. :)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 22:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
cjedra napisał(a):
Jesli tak to w bomie masz trzy bloczki pływające?


Wyrzuć te wewnętrzne bloczki - niepotrzebnie wydłużają linki do refowania - zrób system jedno-linkowy bez tych bloczków wewnętrznych.

Na poprzednim jachcie miałem dwa refy - po jednym na każdej stronie bomu.

Pływałem tak 20 tys mil po Bałtyku w przeróżnych warunkach refując jedno-osobowo grota i nigdy nie miałem z tym problemu.

Miałem wszyte bloczki w grota i takie prowadzenie ich linek:
Załącznik:
Bloczek refowy grota.JPG
Bloczek refowy grota.JPG [ 133.17 KiB | Przeglądane 3274 razy ]

Załącznik:
DSC08786.JPG
DSC08786.JPG [ 140.44 KiB | Przeglądane 3274 razy ]

Załącznik:
DSC08796.JPG
DSC08796.JPG [ 140.33 KiB | Przeglądane 3274 razy ]


Wszystko działało znakomicie nawet przy silnym wietrze rzędu 40 kn.

Jak masz pytania to pisz.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 23:26 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
System jednolinowy ma sens tylko wtedy gdy zastosuje się duże dobre bloczki zwrotne.
Na Sportinie 595 to chyba zbędne.
Moim zdaniem na remizce refhalsowej trzeba zastosować pierścień na troku zapinany na karabińczyku przy pięcie bomu, natomiast refszkentla powinna być zamocowana tak by po wybraniu naciągała należycie "nowy " lik dolny. Czyli okucie na bomie powinno być przesunięte do tyłu o parę centymetrów w stosunku do remizki refowej na liku tylnym żagla.
Jeśli koniecznie refowanie ma odbywać się w całości z kokpitu to zdecydowanie zalecam dwuliniowy system.
Osobno refhals i osobno refszkentla.
Stosowałem, bez względu na powierzchnię żagla 15 - 100 m/2 osobne liny wybiera się szybciej i z mniejszym wysiłkiem.

Piotr Siedlewski



Za ten post autor ins otrzymał podziękowanie od: cjedra
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 maja 2019, o 00:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ins napisał(a):
System jednolinowy ma sens tylko wtedy gdy zastosuje się duże dobre bloczki zwrotne.


Mało, że dobre to im większej średnicy tym lepsze...

Ale do tych rozwiązań trzeba dojść samemu.

ins napisał(a):
Jeśli koniecznie refowanie ma odbywać się w całości z kokpitu to zdecydowanie zalecam dwuliniowy system.


Na szczęście system dwu-linkowy od jedno-linkowego różni się już niewiele.

Piotr ma doświadczenie w takim - ja w takim.

Każdy musi wypróbować i zdecydować jaki jemu pasuje.

Jak to mawiają - jak sobie stryjenka winszuje.

Ja po latach pływania doszedłem do skręcania grota do-masztowo, ale to inna bajka.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 maja 2019, o 00:23 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Ja rozumiem Twoją pełną dobroci chęć pomocy, ale zwróć uwagę, że wątek traktuje o Sportinie 595.
Zanim zaczniemy polecać zastosowanie rozwiązań rodem z jachtu pełnomorskiego na jacht w założeniach śródlądowy to musimy zdać sobie sprawę że nie zawsze rozwiązania skuteczne na dużym jachcie będą skuteczne i sensowne na małym.
Opisz proszę schemat Twojego refowania na jachcie dysponującym sporą statecznością, silnikiem stacjonarnym i autopilotem i porównaj to z schematem refowania na Sportinie 595.

Zdaję sobie sprawę z opryskliwości moich wypowiedzi, ale do licha, rozmawiamy o żeglarstwie.
Zastosowanie bloczków zwrotnych na likach żagla na jachcie pełnomorskim ma sens, nawet jak się w jakiś nieszczęśliwy sposób zablokują, albo linka się obkręci to mając silnik, autopilot i podejmując decyzję o refowaniu dostatecznie wcześniej możesz wszystko zostawić i zająć się problemem.
Na Sportinie 595 nie masz takich luksusów w związku z tym dąży się na takim jachcie do usuwania źródeł problemów w sytuacjach narastającego zagrożenia.
Żadnych bloczków zwrotnych na żaglu, tylko solidne remizki.
Żadnego uzależniania dociągnięcia rogu refhalsowego od pracy linki na rogu refszkentli.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 maja 2019, o 06:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2785
Podziękował : 411
Otrzymał podziękowań: 698
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
ins napisał(a):
Ja rozumiem Twoją pełną dobroci chęć pomocy, ale zwróć uwagę, że wątek traktuje o Sportinie 595.
Zanim zaczniemy polecać zastosowanie rozwiązań rodem z jachtu pełnomorskiego na jacht w założeniach śródlądowy to musimy zdać sobie sprawę że nie zawsze rozwiązania skuteczne na dużym jachcie będą skuteczne i sensowne na małym.
Niezależnie od wszelkich udogodnień ułatwiających refowanie to na śródlądziu często decyzje o refowaniu możemy podjąć i zarefować się przed odpłynięciem od brzegu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 maja 2019, o 07:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ins napisał(a):
Opisz proszę schemat Twojego refowania na jachcie dysponującym sporą statecznością, silnikiem stacjonarnym i autopilotem i porównaj to z schematem refowania na Sportinie 595.


Piotrze - to nie ja namawiam na siłę autora na taki sposób refowania - kol. Cezary sam do tego doszedł a ja jedynie podpowiadam swoje doświadczenia i szczegóły takiego systemu refowania.

Ja zanegowałem jedynie ten wewnętrzny bloczek w bomie natomiast to co proponujesz czyli:

ins napisał(a):
Żadnych bloczków zwrotnych na żaglu, tylko solidne remizki.


czyli brak bloczków zwrotnych na rzecz remizek na linkach grota to mam wrażenie, że niezależnie od jachtu - morski czy śródlądowy - powodować będzie zwiększenie oporów na wybieraniu tych linek.

Osobiście tak kiedyś miałem i bardzo szybko wszyłem owe bloczki.

I to wszystko.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 maja 2019, o 07:30 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Abstrahując od rozwiązań refowania na jachcie morskim. Na Sportinie 595 refowanie i przebieg reflin ma być taki by z "łapy" bez kabestana można było dociągnąć rogi do bomu.
Po drodze im mniej upiększeń tym lepiej.
Nie ma sensu przekładanie patentów z Bav 40 na Sportinę 595.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 maja 2019, o 07:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 13977
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 338
Otrzymał podziękowań: 2423
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
ins napisał(a):
Nie ma sensu przekładanie patentów z Bav 40 na Sportinę 595.


Tu sie zgadzam - ale akurat na Bav. 40 mam refowanie domasztowe.

Ten system jednolinkowy miałem na 30 stopówce.

Miłego dnia.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 maja 2019, o 18:20 

Dołączył(a): 1 paź 2018, o 08:32
Posty: 138
Lokalizacja: GB
Podziękował : 129
Otrzymał podziękowań: 16
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
Mało, że dobre to im większej średnicy tym lepsze..

Cześć,
Zastosowałem bloczki pływające 35mm ze stali nierdzewnej, jak na rzaie system chodzi znakomicie dam znać jak wypróbuje na wodzie.
Oglądałem Twoje rozwiązanie i zasadniczo również mi się podoba. Ale wcześniej zrobiłem już zamocowałem ten bloczek pływający. Jeśli nie będzie działało to pozwolę sobie skopiować Twoje rozwiązanie.

Pozdrawiam
Cezary

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

ins napisał(a):
Moim zdaniem na remizce refhalsowej trzeba zastosować pierścień na troku zapinany na karabińczyku przy pięcie bomu, natomiast refszkentla powinna być zamocowana tak by po wybraniu naciągała należycie "nowy " lik dolny. Czyli okucie na bomie powinno być przesunięte do tyłu o parę centymetrów w stosunku do remizki refowej na liku tylnym żagla.


Cześć,
Tak jak wspomniałem zastosowałem szynę z wózkiem co pozwoli wypełnić Twoje zalecenia. Dzięki temu można będzie dowolnie przestawiać okucie w stosunku do remizki. Próbowałem na sucho i działa prawidłowo naciągając lik dolny tak jak napisałeś.
Również remizka refhalsowa została przypięta do pięty masztu. Sprawdzałem dynamometrem siły i wychodziło że czym bardziej przesuwam położenie w kierunku dziobu tym siły są mniejsze.

Pozdrawiam
Cezary


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 20 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 165 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL