Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 17:39




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 maja 2019, o 11:03 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Jakie metody i rozwiązania techniczne - miejsca zaczepu kontrabrasu, topenanty - zalecają specjaliści od spinakera, dla ułatwienia zwrotu przez rufę.
Warunki.
1. Powierzchnia około 100 metrów kwadratowych.
2. Niewypinany babysztag.
3. Spinakerbom symetryczny z klasycznymi zaczepami na obu końcach.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 11:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 11:45 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Ten filmik nie daje mi dużo to typowy zwrot na jachcie bez babysztagu.


Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 12:12 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Co to jest kontrbras ?

Na Taurusie jedyna istotna roznica jest moim zdaniem miejsce zaczepienia obciagacza spinakerbomu bo wygodniej go zaczepic w punkcie mocowania babysztagu na pokladzie.
Przy niezbyt silnym wietrze manewr jednoosobowo do ogarniecia :)
U mnie baby nie ma i mocowanie jest przy stopie masztu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 12:15 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
I jeszcze jedno, rozwiazan koncowek spinakerbomu jest wiele, nie wiem co oznacza "klasyczne". Osobiscie polecam takie , ktore umozliwiaja wpiecie w ucho lub szot/bras bez ciagania za lnke czyli jedna reka.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 12:22 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
M@rek napisał(a):
Co to jest kontrbras ?

Na Taurusie jedyna istotna roznica jest moim zdaniem miejsce zaczepienia obciagacza spinakerbomu bo wygodniej go zaczepic w punkcie mocowania babysztagu na pokladzie.
Przy niezbyt silnym wietrze manewr jednoosobowo do ogarniecia :)
U mnie baby nie ma i mocowanie jest przy stopie masztu.


Kontrabras to nazwa stosowana wymiennie z obciągaczem spinakerbomu.

Czyli po odczepieniu bomu od masztu i brasu, trzeba go przerzucić przed babysztagiem.
Dużo roboty nawet przy słabym wietrze

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

M@rek napisał(a):
I jeszcze jedno, rozwiazan koncowek spinakerbomu jest wiele, nie wiem co oznacza "klasyczne". Osobiscie polecam takie , ktore umozliwiaja wpiecie w ucho lub szot/bras bez ciagania za lnke czyli jedna reka.


Taka własnie dla mnie to klasyczna, ale linka tak czy owak być musi by odczepić bom od liny lub gniazda bez potrzeby sięgania do końcówek.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 12:57 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Nie wiem kto i gdzie taka nazwe stosuje bo, moim zdaniem nie ma to zadnego uzasadnienia.
Jak napisalem, jesli sie potrafi, przy umiarkowanym wietrze i dobrym osprzecie trwa to sekundy :) Najistotniejsze jest sprawne zlapanie szotu, wpiecie go w okucie i wpiecie spinakerbomu w ucho na maszcie. Dlatego wlasnie rozwiazanie koncowek jest takie istotne.
Jesli bedziesz mial okazje to obejzyj spinakerbom na "Kingfischerze" stojacym na Pogoni.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 13:10 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
M@rek napisał(a):
Nie wiem kto i gdzie taka nazwe stosuje bo, moim zdaniem nie ma to zadnego uzasadnienia.


W specyfikacjach Harkena to gaja - nie kicker, ani vang. Czyli nie nazwa tylko przeznaczenie jest istotne.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 13:16 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
ins napisał(a):
M@rek napisał(a):

Taka własnie dla mnie to klasyczna, ale linka tak czy owak być musi by odczepić bom od liny lub gniazda bez potrzeby sięgania do końcówek.

Piotr Siedlewski


Widzisz ale istotna roznica jest to czy do wpiecia w ucho i bras musisz pociagnac za te linke, czy nie. Te najlepsze maja samoczynne zwalniaki i to bardzo ulatwia prace dzibowego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 13:21 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
ins napisał(a):
M@rek napisał(a):
Nie wiem kto i gdzie taka nazwe stosuje bo, moim zdaniem nie ma to zadnego uzasadnienia.


W specyfikacjach Harkena to gaja - nie kicker, ani vang. Czyli nie nazwa tylko przeznaczenie jest istotne.

Piotr Siedlewski


Poszukam katalogu i sprawdze :) Co do przeznaczenia to zapytam , do czego sluzy gaja ?
Dla mnie sluzy do ustawienia dzewca we wlasciwym polozeniu, prawda ?
W praktyce regatowej w jezyku angielskim obciagacz spinakerbomu to downhual i tyle.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 13:25 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Acja, na wiekszych jachtach, przy wiekszych powieszchniach spinakera lepiej stosowac podwojne szoty/brasy. rTo pewniejsze a zarazem bezpieczniejsze rozwiazanie.

Oczywiscie na brasach? szotach warto miec inhaulery i je odpowiednio uzywac :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 13:32 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
M@rek napisał(a):
Acja, na wiekszych jachtach, przy wiekszych powieszchniach spinakera lepiej stosowac podwojne szoty/brasy. rTo pewniejsze a zarazem bezpieczniejsze rozwiazanie.

Oczywiscie na brasach? szotach warto miec inhaulery i je odpowiednio uzywac :)


Nawet mam podwójne zblocza na rufie jachtu, na którym dużo pływam. Ten inhouler to jak rozumiem najzwyklejszy bloczek na bulinie przyciągający bras do burty w najszerszym/właściwym miejscu?
Kolejna nowomowa.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 13:42 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
To nie jest nowomowa, po prostu zeglujac niewiele miales do czynienia z regatami i stad Twoja niewiedza w temacie. Zresta z moich obserwacji wynika ze to dotyczy co najmniej 90% zeglarzy . Jesli chcesz to podam literature przyblizajaca zagadnienie ale oczywiscie z koniecznosci ogolnie. P "Sail & Rig Tunning"olskiego tlumaczenia podrecznikow RYA nie polecam za to prosto i dobrze podstawy sa wyjasnione w "Sail & Rig Tunning" Ivara Dedekama.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 13:56 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
M@rek napisał(a):
To nie jest nowomowa, po prostu zeglujac niewiele miales do czynienia z regatami i stad Twoja niewiedza w temacie. Zresta z moich obserwacji wynika ze to dotyczy co najmniej 90% zeglarzy . Jesli chcesz to podam literature przyblizajaca zagadnienie ale oczywiscie z koniecznosci ogolnie. P "Sail & Rig Tunning"olskiego tlumaczenia podrecznikow RYA nie polecam za to prosto i dobrze podstawy sa wyjasnione w "Sail & Rig Tunning" Ivara Dedekama.


Nie wiem z jakimi angielskimi żeglarzami miałeś do czynienia, ale sądzę że większość z nich, w tym regatowcy angielscy, nazwie linę z bloczkiem zmieniającą kąt pracy brasu lub szota barberhouler'em, a nie inhoulerem. Przeczytaj ten podręcznik jeszcze raz.

Abstrahując od tego jak brzmi z angielska prawidłowa nazwa liny z bloczkiem zmieniającej trym jakiegoś drzewca lub liny.

Jak życzysz sobie w czasie żeglugi zmiany pracy przedniego żagla to posługujesz się nazwą jib by wybrzmiało to bardziej profesjonalnie czy też używasz tak plebejskiej nazwy jak fok?
Pewnikiem słowo szkentla z ust prawdziwego profi też się nie wydobędzie, wszak taki outhouler dźwiękowo zapewnia podziw słuchaczy.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 14:29 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Uwaga. Muszę coś odszczekać guy - gaja to odpowiednik brasa a nie jak napisałem kontrabrasa lub obciągacza.

Powinno się użyć nazwy foreguy, dla kontrabrasa lub obciągacza, spinakerbomu.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 14:37 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Widzisz, zadales pytania na kture staram sie odpowiedziec jak umiem najlepiej na podstawie swojej wiedzy i doswiadczenia ale widze ze chyba nie warto bo naruszam Twoj nimb dlugoletniego instruktora :)
Mam za soba kilkadziesiat startow na regatowych jachtach z angielskojezycznymi zalogami w RPA, Kanadzie USA, na Karaibach i paru innych miejscach gdzie miedzynarodowe zalogi tego jezyka uzywaly i nigdy nie mialem klopotow z komunikacja :)
Jesli wiesz lepiej, to po co pytasz ? Ja sie na badacza pisma nie nadaje :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 14:40 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Rozni nas to, ze ja wole sie regacic niz kogos uczyc , nawet za pieniadze . Jesli kogos szkole to jedynie wlasne zalogi. Dlatego przesadnie o autorytet dbac nie musze bo o nim swiadcza moje wyniki. :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 14:45 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
M@rek napisał(a):
Widzisz, zadales pytania na kture staram sie odpowiedziec jak umiem najlepiej na podstawie swojej wiedzy i doswiadczenia ale widze ze chyba nie warto bo naruszam Twoj nimb dlugoletniego instruktora :)
Mam za soba kilkadziesiat startow na regatowych jachtach z angielskojezycznymi zalogami w RPA, Kanadzie USA, na Karaibach i paru innych miejscach gdzie miedzynarodowe zalogi tego jezyka uzywaly i nigdy nie mialem klopotow z komunikacja :)
Jesli wiesz lepiej, to po co pytasz ? Ja sie na badacza pisma nie nadaje :)


Ja się nie pytałem o nazwy osprzętu, ani o to gdzie startowałeś tylko o rozwiązania techniczne i zalecane algorytmy czynności przy zwrocie, a konkretnie o przekładanie spinakerbomu przy żaglu o powierzchni 100 metrów kwadratowych gdy pojawia się problem w postaci trwałego babysztagu.
Zakładam ze ktoś na forum takie coś wielokrotnie wykonywał bez użycia dwóch spinakerbomów.

Ego regatowców też mnie nic nie obchodzi.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 15:06 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 8807
Podziękował : 3978
Otrzymał podziękowań: 1915
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
No to przeczytaj od poczatku caly watek :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 16:11 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
M@rek napisał(a):
No to przeczytaj od poczatku caly watek :)


Przeczytałem. Nie wzbogacono mnie na razie w wiedzę. O tym jak wyglądają końcówki spinakerbomu, i że szoty i brasy warto mieć zdwojone to wiedza z zakresu średnio zaawansowanego kursu na patenty sprzed 30 laty.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 17:13 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
W czym konkretnie jest problem że zwrotem? Robiłem to wielokrotnie. Jeżeli podasz istotę problemu - może się znajdzie rozwiązanie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 17:27 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Po prostu spinakerbom ma 4,5 metra długości jeśli nie więcej i trudno go sprawnie przełożyć przed babysztagiem, o solowym przerzucaniu nie wspominając. Trzeba na siłę jeden koniec cisnąć w dół, by spinakerbom przeszedł przed sztagiem.

BTW
Zajrzałem do Ivara, lina z bloczkiem przyciągająca szot/gaję to ta sama lina znana od setek lat, zwana w anglosaskim narzeczu barberhoul. Zalecany przez Marka rzeczony Ivar tak ją właśnie nazywa.


Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 17:53 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Przy klasycznym wymetrycznym zaczepie nie trzeba spibomu nigdzie przerzucać, tylko normalnie wpiąć z drugiej strony w maszt. Jeżeli okucie jest asymetryczne, to spibomu ustawia się w pionie. W tym pomaga szyna o ile takowa jest lub pomoc drugiego załoganta na topenancie spibomu.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 18:03 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
plitkin napisał(a):
Jeżeli okucie jest asymetryczne, to spibomu ustawia się w pionie. W tym pomaga szyna o ile takowa jest lub pomoc drugiego załoganta na topenancie spibomu.


Czy robiłeś to na jachcie z sztagiem wewnętrznym?
Topenanta i kontrabras/obciagacz powinny być zamontowane przed tym sztagiem w związku z tym obojętnie czy mam spinakerbom asymetryczny z kielichowym gniazdem na maszcie czy symetryczny, muszę go przerzucić pomiędzy forsztagiem a babysztagiem.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 18:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2013
Lokalizacja: Meksyk
Podziękował : 773
Otrzymał podziękowań: 1532
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
ins napisał(a):
muszę go przerzucić pomiędzy forsztagiem a babysztagiem.

Jeżeli musisz to masz problem.
Ja nie muszę. Bom przechodzi za baby.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 18:37 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
-O- napisał(a):
ins napisał(a):
muszę go przerzucić pomiędzy forsztagiem a babysztagiem.

Jeżeli musisz to masz problem.
Ja nie muszę. Bom przechodzi za baby.


Czyli mieści się Tobie pomiędzy masztem a babysztagiem po wciągnięciu wózka pięty do góry?

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 18:45 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
ins napisał(a):
plitkin napisał(a):
Jeżeli okucie jest asymetryczne, to spibomu ustawia się w pionie. W tym pomaga szyna o ile takowa jest lub pomoc drugiego załoganta na topenancie spibomu.


Czy robiłeś to na jachcie z sztagiem wewnętrznym?
Topenanta i kontrabras/obciagacz powinny być zamontowane przed tym sztagiem w związku z tym obojętnie czy mam spinakerbom asymetryczny z kielichowym gniazdem na maszcie czy symetryczny, muszę go przerzucić pomiędzy forsztagiem a babysztagiem.

Piotr Siedlewski


Robiłem, jak pisałem. Przerzucalem za babysztagiem. Nie bardzo widzę sens przerzucania przed. Może to cecha konkretnego jachtu? W dowolnym przypadku, przy zaczepie symetrycznym nie ma to znaczenia.

Jaki jest powód przerzucania spibomu przed babysztagiem?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 18:52 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
plitkin napisał(a):
Robiłem, jak pisałem. Przerzucalem za babysztagiem. Nie bardzo widzę sens przerzucania przed. Może to cecha konkretnego jachtu? W dowolnym przypadku, przy zaczepie symetrycznym nie ma to znaczenia.

Jaki jest powód przerzucania spibomu przed babysztagiem?


Oryginalny szyberblok do topenanty spinbomu znajduje się ponad okuciem masztowym babysztagu.
Co oznacza, że nawet podciągnięcie pięty na szynie max do góry i zakończone pozytywnym efektem przerzucenie noku przed baby wymusza przepinanie topenanty.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 19:24 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4172
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Masz kilka możliwości. Najprostsza: spibom dajesz na topenancie w pion po wypięciu z brasa i pięty. Nie trzeba się z nim siłować - on wisi środkiem na topenancie. Najwyżej trzeba deczko podciągnąć topenantę.

Obciągacza spibomu w ogóle nie musisz stosować - można go dość skutecznie zastąpić barberhaulerami. Ale i tak w tej technice w zależności od sposobu prowadzenia obciągacza - albo problemu nie masz, albo trzeba go przepiąć, albo zastosować podwójny.

Dla wygody można zastosować system podwójnych brasów.

Jakie w końcu masz okucie na tym spibomie? Symetryczne haki, czy kielich masztowy? Jeżeli symetryczne, to problemu nie widzę żadnego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2019, o 19:34 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
plitkin napisał(a):
Masz kilka możliwości. Najprostsza: spibom dajesz na topenancie w pion po wypięciu z brasa i pięty. Nie trzeba się z nim siłować - on wisi środkiem na topenancie. Najwyżej trzeba deczko podciągnąć topenantę.

Obciągacza spibomu w ogóle nie musisz stosować - można go dość skutecznie zastąpić barberhaulerami. Ale i tak w tej technice w zależności od sposobu prowadzenia obciągacza - albo problemu nie masz, albo trzeba go przepiąć, albo zastosować podwójny.

Dla wygody można zastosować system podwójnych brasów.

Jakie w końcu masz okucie na tym spibomie? Symetryczne haki, czy kielich masztowy? Jeżeli symetryczne, to problemu nie widzę żadnego.


Mam symetryczne haki, ale tak czy owak przerzucanie tej rury wygodne nie jest, by skutecznie to zrobić trzeba lawirować końcówkami. Topenanta by działała musi być na lince łączącej nok z piętą, czyli aby rurą manewrować trzeba topenantę mocno wybrać i dusić w dół spinakerbom by dało się go w miarę sprawnie przemieścić.
Obciągacz też musi być już przy 2 B żagiel podnosi spinbom.
Wygląda na to że docelowo na tym jachcie Comet 420, najlepiej było by mieć dwa spinbomy.

BTW
Nawet w internecie nie mogę znaleźć filmiku z zwrotem na spinakerze na jachcie z sztagiem wewnętrznym

Piotr Siedlewski


Ostatnio edytowano 26 maja 2019, o 19:48 przez ins, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 149 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL