Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 21:52




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 cze 2019, o 10:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 paź 2010, o 14:59
Posty: 5447
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 2914
Otrzymał podziękowań: 2898
Uprawnienia żeglarskie: ciut ciut
Żaglowiec Elbe no. 5 zbudowany w 1883 r., po wieloletnim remoncie, tydzień temu ponownie wszedł do eksploatacji jako żaglowiec wycieczkowy. A parę dni później został staranowany przez kontenerowiec i zatonął. Kilka osób załogi jest rannych, nikt nie zginął.
https://m.gospodarkamorska.pl/MW,Sluzby ... nnych.html

_________________
Pozdrawiam,
Smoczyca



Za ten post autor Janna otrzymał podziękowanie od: Maar
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 cze 2019, o 23:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Przykra sprawa a wrak na pewno zostanie podniesiony gdyż nie może pozostać na aktualnej pozycji. Pytanie tylko czy i kiedy znajdą się odpowiednie środki na odrestaurowanie.
https://www.latitude38.com/lectronic/20 ... ander-bird

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 12:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2017, o 21:53
Posty: 181
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 85
Uprawnienia żeglarskie: używane
Czy ktos jest w stanie pojąć co oni usiłowqli zrobic przed kolizją?
Ogladam to i nie rozumiem... https://youtu.be/aXrTvVh4NOs

_________________
pozdrawiam
Bartek
S/Y Villemo POL 14366


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 12:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 kwi 2012, o 21:10
Posty: 80
Lokalizacja: Łódź
Podziękował : 84
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: mam
Szukam jakiegokolwiek logicznego wytłumaczenia zachowania i... nie widzę.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 13:39 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Logikę należałoby zestawić z sytuacją i warunkami. Prąd, wiatr, tor? Przepisy?
Ale w ostatniej chwili próbowali wykręcić klasyczny manewr ostatniej chwili, się jakoś nazywa od nazwiska. Znaczy stary, z czasów zamierzchłych, a ma swój sens: kręcąc zgodnie z kierunkiem ruchu tego drugiego zyskuje się więcej czasu/miejsca na manewr i mniejszą ew. prędkość kolizji.
Tu ponadto kręcą w prawo, czyli domyślnie. Coby nie ryzykować nieporozumień
Załącznik:
prawo.JPG


A kręcą na wiatr, co zmniejszy ich prędkość, a może i zatrzyma, czy da odkręcić szybko na wstecznym. To szkuner, odpadać może być trudniej.

Ale to za późno... a dlaczego wcześniej szli na zderzenie, to nijak pojąć. "Pierwszeństwo"? :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 15:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
Jeśli na polecenie (i tak mocno spóźnione) "hart Backbord" dzielna załoga rzuca się do pchania rumpla w lewo....

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 16:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 gru 2018, o 19:43
Posty: 118
Podziękował : 23
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: Kapitan Jachtowy
barwil napisał(a):
Czy ktos jest w stanie pojąć co oni usiłowqli zrobic przed kolizją?
Ogladam to i nie rozumiem... https://youtu.be/aXrTvVh4NOs

Tego nie da się pojąć.
Kompletna amatorszczyzna w pełnym tego słowa znaczeniu w wykonaniu Kapitana żaglowca :-?

_________________
Pozdrawiam
Andrzej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 17:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
Kapitanem Elbe5 był emerytowany pilot (pensionierter Elblotse).

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 17:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 gru 2018, o 19:43
Posty: 118
Podziękował : 23
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: Kapitan Jachtowy
To niestety o niczym nie świadczy w kontekście mojej wypowiedzi, a tylko potwierdza, że z wiekiem szare komórki obumierają, spowalniają, etc.

_________________
Pozdrawiam
Andrzej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 18:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
Krzyś Baranowski jest raptem o rok młodszy od tego ex-pilota. Powiedz mu, że jest spowolniony. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 19:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 gru 2018, o 19:43
Posty: 118
Podziękował : 23
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: Kapitan Jachtowy
Zbieraj napisał(a):
Krzyś Baranowski jest raptem o rok młodszy od tego ex-pilota. Powiedz mu, że jest spowolniony. :D

Widziałem Krzysztofa na ostatnim Sejmiku PZŻ... podtrzymuję moje zdanie.... :)
Proces spowalniania różnie przebiega w różnych jednostkach... i na dziś biologii się jeszcze nie przeskoczy.

_________________
Pozdrawiam
Andrzej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 19:50 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Zbieraj napisał(a):
Jeśli na polecenie (i tak mocno spóźnione) "hart Backbord" dzielna załoga rzuca się do pchania rumpla w lewo....
Zbieraju, pytanie - co takiem shipem słuszniej (w sensie szybciej, krócej, sprawniej) kręcić. Pomijam że tam za późno, tylko tak ogólniej w temacie praktyki żaglowcowej.
A to w zawiązku luźnem z tem, że widać tam jednako jak gość nadbiega, a szparko, od dzioba, jeszcze raz sprawdza sobie sytuację, daje 5 gwizdków - a cały czas jadąc na zderzenie - po czym idzie zluzować prawą talię rumpla, i daje prawo w chwili gdy słychać komendę.
Znaczy widział, i coś działał, nie że zaskoczenie i grom z jasnego.
Czemu tak? A może i tak miał w planie sztagać?
Tylko niepojęte na co tak czekał... :-o


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 20:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Ryś napisał(a):
A to w zawiązku luźnem z tem, że widać tam jednako jak gość nadbiega, a szparko, od dzioba, jeszcze raz sprawdza sobie sytuację, daje 5 gwizdków - a cały czas jadąc na zderzenie - po czym idzie zluzować prawą talię rumpla, i daje prawo w chwili gdy słychać komendę.

Poczytałem komentarze pod filmikiem (zawsze to jakiś inny pogląd na daną sprawę). Wróciłem do filmu. Wygląda mnie, iż kapitan miał w zamiarze zrobić ów sztag po minięciu linii płynięcia, lecz kontenerowiec zrobił mu w poprzek, robiąc zwrot lewo na burt, jak naszkicowałeś? Pięć krótkich sygnałów - (nie rozumiemy się) by to potwierdzało.
Ryś napisał(a):
Znaczy widział, i coś działał, nie że zaskoczenie i grom z jasnego.
Czemu tak? A może i tak miał w planie sztagać?

Mam więc niepewność, czy tam tak płytko, że nie mógł prawą stroną kontenerowca pójść?

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 21:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
Z tego filmiku trudno się zorientować, co autor (w sensie - kapitan) miał na myśli.
Co mógł zrobić?
Dużo wcześniej było widać, że idą na zderzenie (namiar zmieniał się minimalnie).
Najprościej - wziąć UKF-kę, wywołać feedera i zaproponować minięcie się nieprawidłowymi burtami (green to green). Jeśli tamten zaakceptuje - odchylić się 10 stopni w lewo i wystarczy.
Dalej - na wszelki wypadek machnąć ręką na żeglarskie ambicje i włączyć silniki (miał dwa Volva po 130 KM). Przy tak lekkiej (drewnianej) łódce można zakręcić w miejscu
Ryś napisał(a):
A może i tak miał w planie sztagać?
Wątpię, żeby się udało. On szedł tylko na foku i sztafoku (może jeszcze miał postawionego kliwra, ale tego nie widać). Bez grota (nawet zarefowanego) na szkunerze ciężko (a w większości wypadków wręcz niemożliwe) jest wykonanie zwrotu przez sztag.
Zresztą - komenda była "w lewo". To załoga wywaliła ster na prawo.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 21:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Zbieraj napisał(a):
Najprościej - wziąć UKF-kę, wywołać feedera i zaproponować minięcie się nieprawidłowymi burtami (green to green). Jeśli tamten zaakceptuje - odchylić się 10 stopni w lewo i wystarczy.

Wężykiem?
Zbieraj napisał(a):
Dalej - na wszelki wypadek machnąć ręką na żeglarskie ambicje i włączyć silniki

Święte słowa. Dlatego wciąż:? tego nie zrobił?
Dlatego zapytałem o głębokość w tamtym rejonie, w funkcji żaglowca, bo jak widać, nie podjął próby "Bakburta"?
Przepraszam, poprawiłem, jeśli ktoś zdążył już przeczytać poprzednią wersję.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2019, o 21:48 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Ognisty Szkwał napisał(a):
lecz kontenerowiec zrobił mu w poprzek, robiąc zwrot lewo na burt, jak naszkicowałeś?
No nie, bez jaj - ja tylko przedstawiam jakie mogłyby byc argumenty za tem skrętem w prawo, który wykonali. Bo wykonali go będąc już właściwie przed dziobem. Ten szkic to tak dla zobrazowania czemu powinni 'obydwaj w prawo'.

Oczywiste że powinni byli odpaść, wziąć na rufę szipa, na moment wcześniej. Śmiem sądzić że w chwili gdy gość bawi się syreną jeszcze by zdążyli. Nawet bez uzgadniania, wątpię by szip schodził z toru, dlaczego by miał?

To właśnie jest nienormalne: gość (może wachtowy?) patrzy na statek, stojąc przy talii rumpla (na naglu) z lewej burty; ale miast za rumpel, bierze się za syrenę... :?:
Mija pół minuty zanim chwyci za rumpel. Z nie tej strony.

Miejsce na odpadanie mieli, głębokość też, szip nie szedł chyba po krawędzi toru, zresztą to poważna rzeka, spokojnie 5-10 m.

P.S.
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2019, o 09:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
A tak na marginesie: Film o podróży tego żaglowca wokół Hornu wyświetlaliśmy na tegorocznym Festiwalu Filmów Żeglarskich w Rybniku. Żaglowiec był przez długie lata w prywatnych rękach i właściciel, Warwick M. Tompkins pływał kilkanaście razy przez Atlantyk, a w 1936 r. z rodziną, w tym dwójką małych dzieci, opłynął Horn, przy czym prawie miesiąc czekał w sztormie przed Hornem na "okno pogodowe".
Więcej tu:
http://jachtfilm.pl/film/wokol-hornu-na ... nder-bird/

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2019, o 10:21 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Obrazek
https://www.tageblatt.de/lokales/blauli ... 47413.html

A ciut więcej tu ;)



Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2019, o 16:27 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2425
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 442
Uprawnienia żeglarskie: różne
Zbieraj napisał(a):
Krzyś Baranowski jest raptem o rok młodszy od tego ex-pilota. Powiedz mu, że jest spowolniony. :D
Hm, a to nie w tamtej okolicy wjechał bukszprytem Pogorii w burtę Generała St. Popławskiego? I był wtedy dużo młodszy ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2019, o 16:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 14:47
Posty: 1328
Podziękował : 918
Otrzymał podziękowań: 237
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
Może nie lubił tego niby polskiego generała :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 cze 2019, o 23:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Już podniesiony,
http://www.oldsaltblog.com/2019/06/salv ... no-5-elbe/


Załączniki:
Schooner 5elbe.jpg
Schooner 5elbe.jpg [ 24.68 KiB | Przeglądane 6168 razy ]

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Marian Strzelecki i 155 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL