Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 00:03




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 55 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 lip 2019, o 23:20 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
Alterus napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
a mój projekt sześciometrowej łódki z siatkobetonu - został tam wyróżniony nagrodą.

...Pamiętasz wymiary i ile ważyła?...


Piszę z pamięci, ale w piwnicy mam jeszcze kalki tej łódki, a jeszcze może znajdą się też papiery z obliczeniami.

Długość całkowita LOA = 6.0 m, szerokość max. Bc = 0.90 m, wolna burta ok. 35 cm, zanurzenie T = ok. 15 cm. Kadłub okrągłodenny, w pokładzie wycięty kokpit dla dwóch osób, osłonięty niskim (ok. 5 cm) falochronem.

Ciężar całkowity kompletnie wyposażonej łodzi, ale bez wioseł, z podłogami, siedzeniami, oparciami, sterem i sterociągami wynosił 162 kg.

Konstrukcja była skorupowa, bez żadnego sztywnego szkieletu, zbrojona dwoma warstwami plecionej siatki stalowej 10 x 10 x 1.0 mm.
Wzdłuż kilu, od pawęzy do dziobu, położyliśmy jeden dodatkowy pasek identycznej siatki zbrojeniowej o szerokości 15 cm.

Podłogi, siedzenia, oparcia, podnóżki, orczyk i falochron kokpitu były drewniane, natomiast ster był wykonany z siatkobetonu (!).
Pletwa była płaską płytką zbrojoną dwoma warstwami siatek stalowych 10 x 10 x 1.0 na ramce z drutu o średnicy 3 mm, do której były przyspawane zawiasy.

Łódka, chociaż zbudowana jako wiosłowa - jak tego wymagał regulamin Betondaag - w elewacji bocznej wyglądała jak niska żaglówka, z mocno pochylonym dziobem i prostą małą pawężą, ponieważ w założeniu miała to być jednostka turystyczna, wiosłowa, ale również zdolna do pływania pod żaglem i pod silnikiem.

Łódkę zbudowaliśmy na styropianowym kopycie, będącym formą wewnętrzną, odtwarzającą dokładnie linie kadłuba i monolitycznego pokładu, który zapewniał sztywność całej bryły.
Kopyto było zamocowane do hellingu w pozycji do góry dnem.

Po zakończeniu wiązania betonu kadłub został odwrócony, a cały styropian wewnątrz kadłuba został usunięty mechanicznie przez duży otwór kokpitu, a mówiąc wprost - wydłubaliśmy go wszyscy, w ciągu jednego, bardzo długiego dnia pracy.

Projekt mieszanki betonowej do budowy kadłuba opracował dr inż. Andrzej Lewczuk, architekturę łodzi, projekt kopyta i technologię - niżej podpisany, a kolorystykę - Robert Hoffman.

Malowanie, projektu Roberta, było równie awangardowe jak konstrukcja i cała łódka.
Wtedy (koniec lat osiemdziesiątych) tradycyjne malowanie jachtów miało formę różnych pasów, z zasady równoległych do linii wodnej albo do bocznej linii wzniosu pokładu.
Robert zaprojektował pasy ukośne, trójkolorowe, dzielące burtę po skosie na trzy barwne pola, które biegły nieprzerwanie - od kilu, przez burty i do diametralnej pokładu.
Części drewniane były - naturalnie - wyszlifowane na wysoki połysk i polakierowane bezbarwnie.

Wykonanie tej całej roboty w normalnych godzinach na Wydziale pracy było oczywiście niemożliwe. Dlatego siedzieliśmy tam właściwie dzień i noc, żeby zdążyć na regaty, a podczas betonowania, usuwania styropianu z kadłuba, przy wyposażaniu i malowaniu - pracowali bez wyjątku wszyscy zatrudnieni w Wydziale Doświadczalnym Siatkobetonu PW, a szklana hala przy ulicy Marzanny świeciła się do późna w nocy.

Konstrukcja, jak przystało na jednostkę wyczynową, nie była ekonomiczna, ale pozwalała na szybką budowę i w rezultacie dojechaliśmy na czas do Holandii, budząc zrozumiale zainteresowanie po drodze.

Dzisiaj opis tego nie oddaje, ale kiedy Holendrzy zobaczyli naszą łódkę, opisaną oraz wymalowaną jak na Puchar Ameryki - wyraźnie nam zazdrościli.

_______________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowania - 3: Alterus, boSmann, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 lip 2019, o 23:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5395
tomasz piasecki napisał(a):
Robert zaprojektował pasy ukośne, trójkolorowe, dzielące burtę po skosie na trzy barwne pola,
O, skubany! Prekursor gendera. :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2019, o 05:00 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Sennik egipski mówi jasno.
Skośną tęczę widzieć - spirytus znajdziesz w herbacie.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2019, o 06:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Zbieraj napisał(a):
Prekursor gendera. :lol:
Kolory były trzy, bo w tamtych czasach trudno było kupić w ogóle, jakiekolwiek farby, a do betonu ... :D
vaginal napisał(a):
Skośną tęczę widzieć - spirytus znajdziesz w herbacie.
Prorok??? :mrgreen:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2019, o 08:43 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
PioBia napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
... w strukturze wewnętrznej kadłuba pojawiają się procesy korozji zbrojenia ...


Czy istnieją przeciwwskazania do użycia zbrojenia ze stali nierdzewnej?


Oczywiście stale nierdzewne, o zawartości chromu powyżej jakichś 13 - 15%, byłyby lepsze jako zbrojenie siatkobetonu, a przecież trzeba pamiętać, że nie mówimy o prętach zbrojeniowych, tylko o siatkach, a są to dwa kompletnie różne materiały.

W okresie rozwoju i największej mody na jachty siatkobetonowe, u nas - stal nierdzewna, nie mówiąc o kwasoodpornej - była zwyczajnie niedostępna dla przeciętnego śmiertelnika, a mówimy tylko o najbardziej popularnych formach handlowych, czyli blachach, prętach i rurach.

Siatki ze stali szlachetnych były marzeniem ściętej głowy, bo nawet zakup zwyczajnej siatki tkanej ze stali węglowej, też wymagał starań.

Budując łódkę, ludzie dokonywali najdziwniejszych łamańców, żeby, jak to wtedy mówiono "zorganizować" materiał na okucia z "nierdzewki".

Była jeszcze jedna istotna różnica: na Zachodzie używano siatek "kurzych" (chicken mesh), robionych z drutu ocynkowanego, natomiast my stosowaliśmy siatki tkane, z drutów gołych.

A oprócz tego, jak zauważył Piotr 6, zastąpienie stali pospolitej zbrojeniami ze stali szlachetnej - położyłoby na obie łopatki całą ekonomikę kadłubów siatkobetonowych.
Z tego powodu ówczesna literatura dotycząca siatkobetonu milczy na temat stosowania stali szlachetnych do zbrojenia ferrocementu.

______________________________

Pozdrawiam
tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2019, o 09:17 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9897
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Z tego co wiem,to na zachodzie raczej siatki nierdzewnej nie uzywali

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2019, o 10:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Nierdzewka na zachodzie też jest droga. Głównym atutem jachtów budowanych w tej technologii była korzystna cena w stosunku do innych konstrukcji.
W przypadku wykonania "zbrojenia" z rur i prętów nierdzewnych różnica w cenie maleje lub znika.

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2019, o 10:54 

Dołączył(a): 22 gru 2012, o 20:57
Posty: 3857
Podziękował : 441
Otrzymał podziękowań: 754
Uprawnienia żeglarskie: dostateczne plus
Kurczak, nie bądź żyła.
Pokaż kosztorys.
v


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2019, o 16:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lip 2013, o 14:47
Posty: 1328
Podziękował : 918
Otrzymał podziękowań: 237
Uprawnienia żeglarskie: jkżb
W Szczecinie stoi w Centrm Żeglarskim HUBAL zbudowany chyba w końcu lat 70.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2019, o 16:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 13995
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1930
Otrzymał podziękowań: 2006
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wiemy Romku, w innym wątku była dyskusja na ten temat.

Tyle, że akurat Hubal jest dobrym argumentem na to, jak komuś wybić z głowy siatkobetonowca. :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
www.jachtdonkichot.pl


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2019, o 17:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
tomasz piasecki napisał(a):
(...) nie mówimy o prętach zbrojeniowych, tylko o siatkach, a są to dwa kompletnie różne materiały.


Wężykiem, wężykiem....
Hartley projektuje zbrojenie 3x1x3 - 3 warstwy siatki, zbrojenie z prętów, 3 warstwy siatki.
Cytuj:
(...)

Była jeszcze jedna istotna różnica: na Zachodzie używano siatek "kurzych" (chicken mesh), robionych z drutu ocynkowanego, natomiast my stosowaliśmy siatki tkane, z drutów gołych.


Znaczy się, tez wężykiem, bo tą nazwę stosuje się do różnych siatek.
Poprawna siatka wyglada tak:

Obrazek

I od czasu skończenia produkcji w UK jest dostępna tylko w Chinach. Chiny bowiem skopiowały brytyjskie maszyny... przynajmniej do 2013 tak było.

Cytuj:
Pozdrawiam
tomasz


Tez pozdrawiam, miło widzieć znów...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2019, o 19:26 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9897
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
Kurczak napisał(a):
Wiemy Romku, w innym wątku była dyskusja na ten temat.

Tyle, że akurat Hubal jest dobrym argumentem na to, jak komuś wybić z głowy siatkobetonowca. :D


Właśnie sobie obejrzałem Hubala, delikatnie mówiąc wygląda średnio ale pal licho. Mocowanie want do kadłuba bezana mocno dyskusyjne

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2019, o 20:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4065
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Szkoda, że nie zrobiłeś paru zdjęć. Istotne są szczegóły. Siatkobeton, to nie sklejka - trudno jest przerabiać np właśnie podwięzie itp. Oczywiście można, ale nie tak łatwo, jak np w sklejce.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 lip 2019, o 21:27 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
Moniia napisał(a):
tomasz piasecki napisał(a):
(...) nie mówimy o prętach zbrojeniowych, tylko o siatkach, a są to dwa kompletnie różne materiały.


Wężykiem, wężykiem....
Hartley projektuje zbrojenie 3x1x3 - 3 warstwy siatki, zbrojenie z prętów, 3 warstwy siatki.
Cytuj:
(...)

Była jeszcze jedna istotna różnica: na Zachodzie używano siatek "kurzych" (chicken mesh), robionych z drutu ocynkowanego, natomiast my stosowaliśmy siatki tkane, z drutów gołych.


Znaczy się, tez wężykiem, bo tą nazwę stosuje się do różnych siatek.
Poprawna siatka wyglada tak:

Obrazek

I od czasu skończenia produkcji w UK jest dostępna tylko w Chinach. Chiny bowiem skopiowały brytyjskie maszyny... przynajmniej do 2013 tak było.


To jest właśnie ta słynna, sześciokątna "kurza" siatka ocynkowana.

Przy okazji - były dyskusje, kiedy przyczepność betonu do stali jest lepsza - czy do stali pokrytej bardzo cienką i mocno związaną warstwą rdzy, czy do stali oczyszczonej do połysku, czy może do powlekanej, jak na zdjęciu - ocynkowanej.

Jeszcze jedno - zajmujemy się tu tylko cienkimi siatkami plecionymi lub tkanymi, ale jest jeszcze cala grupa siatek zgrzewanych, gdzie średnice drutów zaczynają się od około półtora milimetra, a górna granica zależy tylko od skali konstrukcji, a może wynosić równie dobrze parędziesiąt milimetrów.

_________________________________

:kiss: tomasz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 lip 2019, o 04:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8653
Lokalizacja: sv Nimrod, Newhaven, UK
Podziękował : 3578
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
tomasz piasecki napisał(a):
(...)

To jest właśnie ta słynna, sześciokątna "kurza" siatka ocynkowana.
(..).

Jeszcze jedno - zajmujemy się tu tylko cienkimi siatkami plecionymi lub tkanymi, ale jest jeszcze cala grupa siatek zgrzewanych, gdzie średnice drutów zaczynają się od około półtora milimetra, a górna granica zależy tylko od skali konstrukcji, a może wynosić równie dobrze parędziesiąt milimetrów.

_________________________________

:kiss: tomasz


Toż mówię, że nazwa jest stosowana dla różnych, niestety.
Wiele osób mówiąc o chicken mesh ma na myśli coś takiego, rozciąganego, czego nie powinno się zdecydowanie stosować do budowy:

Obrazek

której poprawna nazwa to expanded mesh (ta nawet nierdzewna...).

Welded mesh jest stosowana przez Hartleya do zbrojenia pokładów i pokładówek:

Obrazek

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D



Za ten post autor Moniia otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lip 2019, o 21:02 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
Moniia napisał(a):
Toż mówię, że nazwa jest stosowana dla różnych, niestety.
Wiele osób mówiąc o chicken mesh ma na myśli coś takiego, rozciąganego, czego nie powinno się zdecydowanie stosować do budowy:

której poprawna nazwa to expanded mesh (ta nawet nierdzewna...).

Welded mesh jest stosowana przez Hartleya do zbrojenia pokładów i pokładówek:


Właśnie, bardzo ważne jest to, co napisałaś, więc jak ktoś ma wątpliwości co jest co i do czego służy, powinien obejrzeć te fotografie.

Expanded mesh, a po polsku siatka cięto -ciągniona nazywana jest także, od nazwiska wynalazcy, siatką Ledóchowskiego. Jest produkowana nie z drutu, lecz z blachy o różnej grubości, od ułamka do paru milimetrów, a otwory w kształcie rombu mają wymiary od ok. 0.6 x 1.2 mm do ok. 60 x 150 mm, proporcjonalnie do grubości blachy. Od razu zaznaczam, że nie nadaje się ona do budowy kadłubów siatkobetonowych.

Jak widać wyraźnie na fotografii, siatka cięto-ciągniona jest znacznie "grubsza", czy raczej "szersza", niż blacha, z której ją wycięto. Wynika z tego wniosek, że stosowanie jej jako zbrojenia do siatkobetonu jest niecelowe, bo nie daje ona tak wysokich współczynników udziału zbrojenia w betonie, jak inne rodzaje siatek.

Ponieważ siatki cięto-ciągnione powstają w wyniku cięcia i rozciągania blach, występują wyłącznie w arkuszach, a nie z rolki. To powoduje że zbrojenie jest krótkie, nieciągle, a więc pozbawione wytrzymałości na rozciąganie.

Ponieważ siatka cięto-ciągniona jest sztywna w kierunku dłuższych osi przecięć, zatem świetnie nadaje się do zbrojenia w robotach wykończeniowych w budownictwie lądowym, gdzie jest masowo używana.

Natomiast zupełnie inna jest "chicken mesh, czyli siatka "kurza", która ma sześciokątne oczka i jest robiona z drutu. Siatka ta była w Europie Zachodniej, Australii i USA, okresie szczytowym mody na jachty siatkobetonowe, masowo stosowana do budowy jako warstwy samodzielne albo w kompozycjach z siatkami zgrzewanymi - jako warstwy zewnętrzne zbrojenia.

___________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2019, o 07:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7486
Podziękował : 5893
Otrzymał podziękowań: 2266
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ale Kochani nie pędźcie tak szybko, bo za chwilkę wejdziecie na orbitę :kiss:
tomasz piasecki napisał(a):
Ponieważ siatki cięto-ciągnione powstają w wyniku cięcia i rozciągania blach, występują wyłącznie w arkuszach, a nie z rolki.

Podaj adres a przyślę Ci rolkę ;) Dlaczego akurat w rolkach miałyby nie występować ?
tomasz piasecki napisał(a):
Ponieważ siatka cięto-ciągniona jest sztywna w kierunku dłuższych osi przecięć, zatem świetnie nadaje się do zbrojenia w robotach wykończeniowych w budownictwie lądowym, gdzie jest masowo używana.

Zastanów się dlaczego miałaby być sztywniejszą w kierunku dłuższych "osi przecięć" niż w kierunku "krótszych osi" ;)
Nie jest sztywniejsza.

Ale spróbujcie spojrzeć inaczej.
Mamy gęstość betonu i "gęstość" siatki - i tylko tymi parametrami operując spróbujcie wytłumaczyć fenomen ;)
Zauważcie też jak przebiegają "roboty wykończeniowe w budownictwie lądowym" ;)
W jaki sposób umieszcza się zaprawę wewnątrz oczek siatki... Pod jakim ciśnieniem...
( Ewentualnie jaką gęstość zaprawy )
I w ogóle w jaki sposób stosuje się ten rodzaj siatki jako zbrojenie i co ma ona zapewnić.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2019, o 17:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7486
Podziękował : 5893
Otrzymał podziękowań: 2266
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Może jeszcze kilka fotek tej expanded mesh, żebyśmy się skupili na tym o czym mówimy ;)
Obrazek

Obrazek

Obrazek
Obrazek

A tutaj zauważcie mamy tego typu siatkę po walcowaniu - to już zupełnie inna para kaloszy jest. Ta siatka jest już jakby "stabilizowana":

Obrazek
Myślę, że technologia produkcji jasna ? Jedna para walców wycina siatkę, która następnie jest rozciągana. A kolejna para walców zgniata ją i tym sposobem siatka doskonale "zapamiętuje" wymiar :)
Tak, że to nie do końca i nie od początku z tą siatką tak prosto ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2019, o 19:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
MarekSCO napisał(a):

Zastanów się dlaczego miałaby być sztywniejszą w kierunku dłuższych "osi przecięć" niż w kierunku "krótszych osi" ;)
Nie jest sztywniejsza

Jest. Rozciągając jak pisze Krzysztof szybciej uzyskamy wyraźny opór, bo "druty" zaczynają pracować zgodnie z kierunkiem w jakim biegną - podobnie jest z sieciami.
Jak wspominałem, przymierzałem się kiedyś do siatkobetonowca i między innymi robiłem wówczas próby z różnymi siatkami. Rzeczywiście te akurat wypadały najgorzej. Nic dziwnego, chodzi tu przecież o połączenie odporności na ściskanie (beton) z odpornoscią na rozciąganie (stal), a siatka L. daje się rozciągać we wszystkich kierunkach, na dodatek słabo, jak na potrzeby budowy kadłuba, kotwi się w betonie.

_________________
Pozdrawiam
Alterus



Za ten post autor Alterus otrzymał podziękowanie od: tomasz piasecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2019, o 20:18 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
MarekSCO napisał(a):
...nie pędźcie tak szybko, bo za chwilkę wejdziecie na orbitę...
...Zastanów się dlaczego miałaby być sztywniejszą w kierunku dłuższych "osi przecięć" niż w kierunku "krótszych osi"...
Nie jest sztywniejsza.
...Mamy gęstość betonu i "gęstość" siatki - i tylko tymi parametrami operując spróbujcie wytłumaczyć fenomen...
...jak przebiegają "roboty wykończeniowe w budownictwie lądowym"...
...W jaki sposób umieszcza się zaprawę wewnątrz oczek siatki... Pod jakim ciśnieniem...
( Ewentualnie jaką gęstość zaprawy )...
...I w ogóle w jaki sposób stosuje się ten rodzaj siatki jako zbrojenie i co ma ona zapewnić.


Mareczku, słowa uznania za ładne zdjęcia siatek, ale w dziedzinie rozpędzania się masz niekwestionowane pierwsze miejsce. Nie chcę ciągnąć tej sprawy bo cytaty pokazują że z pełnym powodzeniem odszedłeś od tematu, czyli jachtów z siatkobetonu :-)

Nie zajmuję się ani "gęstością" betonu i "gęstością" siatki, ponieważ znakomicie robią to moi koledzy, zawodowo projektujący zaprawy do siatkobetonu.

Twoja opinia o sztywności kierunkowej siatki Ledóchowskiego to nie dekret; ja pisałem na podstawie doświadczenia.

Jeśli projektowałeś czy budowałeś jachty z siatkobetonu, to je po prostu opisz, zamiast nic nie wnoszących komentarzy.

W sprawie konsultacji budowlanych proszę na PRV, bo tu jesteśmy na forum żeglarskim, nie budowlanym.

___________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2019, o 20:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7486
Podziękował : 5893
Otrzymał podziękowań: 2266
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Alterus napisał(a):
Jest. Rozciągając jak pisze Krzysztof szybciej uzyskamy wyraźny opór, bo "druty" zaczynają pracować zgodnie z kierunkiem w jakim biegną - podobnie jest z sieciami.

Nie. Nie jest. Może być w pewnych wypadkach ale może też być i odwrotnie.
Chodzi mi o to, że jako wnioski ogólne takie tezy się nie nadają. Nie mam nic przeciw temu co napisał Krzysztof :D Poza tymi dwoma zastrzeżeniami jakie przedstawiłem.
A przedstawiłem je dlatego, żeby pomóc, nie podważać :D
A teraz Alterusie uzasadniam dlaczego nie jest:
Oto weźmy tą siatkę i rozciągnijmy ją tak, że osie dłuższe staną się krótszymi. W przypadku delikatnych siatek wykonanych z miękkiej stali to bardzo proste.
Czy dalej zachowana zostanie zasada, że osie dłuższe gwarantują większą sztywność ?
A co, jeśli zrównamy osie, jak na fotografii:
Obrazek

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

tomasz piasecki napisał(a):
Mareczku

Tomaszu :-P
Zakwestionowałem tylko dwa fakty z Twojej wypowiedzi:
1. Siatka ta występuje w postaci rolek, zarówno w handlu, jak i w całym procesie produkcji.
2. To, ze jedne, jak to ująłeś osie są dłuższe a inne krótsze nie gwarantuje większej sztywności wzdłuż jednego z wybranych kierunków.
Poza tym kliknąłem podziękowanie pod Twoim postem.

Chcesz powiedzieć, że moje spostrzeżenia są nieprawdziwe ?
A może nieprawdziwe w kontekście budowy jachtów siatkobetonowych ?
( Dla budowniczych siatkobetonowców tego rodzaju siatki w rolkach dostępne nie są ? )
Wiesz... Czasami zdarza mi się coś robić. Nie kreuję się na eksperta w żadnej dziedzinie, ale
raczej nie odpowiadam "z buta" jeśli ktoś chce zwrócić mi uwagę na błędy jakie popełniam w mojej pracy. Raczej mu za to dziękuję...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 19 lip 2019, o 21:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 22 sie 2014, o 21:16
Posty: 7486
Podziękował : 5893
Otrzymał podziękowań: 2266
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Moniia napisał(a):
Wiele osób mówiąc o chicken mesh ma na myśli coś takiego, rozciąganego, czego nie powinno się zdecydowanie stosować do budowy:

Na wypadek ewentualnych dalszych nieporozumień ;)
Ja używam tego typu siatek przy konstrukcjach betonowych, ale po to, żeby oddzielić dwie leżące na sobie betonowe płyty ( taki mój - autorski chyba - trick przy wylewaniu fundamentów pod niektóre obrabiarki - dwie warstwy siatki jedna na drugiej a między nimi suchy beton albo wręcz sam piasek )
Czyli w celu jakiego raczej konstruktorzy siatkobetonowych jachtów woleli by uniknąć ;)
Reasumując: Tutaj zgodziłbym się w pełni :D
Ale doświadczenia w budowie siatkobetonowców nie mam. I nie wiem czy bym zaryzykował próbę zdobywania tej wiedzy tajemnej ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lip 2019, o 08:07 

Dołączył(a): 4 sty 2015, o 10:43
Posty: 1084
Podziękował : 402
Otrzymał podziękowań: 387
Uprawnienia żeglarskie:
MarekSCO napisał(a):
Tomaszu :-P
...Zakwestionowałem tylko dwa fakty z Twojej wypowiedzi:
1. Siatka ta występuje w postaci rolek, zarówno w handlu, jak i w całym procesie produkcji.
2. To, ze jedne, jak to ująłeś osie są dłuższe a inne krótsze nie gwarantuje większej sztywności wzdłuż jednego z wybranych kierunków.
Poza tym kliknąłem podziękowanie pod Twoim postem.
Chcesz powiedzieć, że moje spostrzeżenia są nieprawdziwe ?


Drogi Marku, proponuję zakopać topór wojenny, bo to nie jest dobre narzędzie do prowadzenia dyskusji czysto technicznej :D

Nie spieram się o postaci siatki, bo są i w rolce i w arkuszach. Dla formalności moje źródło (Mitchell Advanced Building Construction - Components, Services and Finishes, B.T.Batsford. Londyn, wyd. XVIII) mówi o arkuszach, i tyle.

Co do sztywności kierunkowej - każdy pozostanie przy swoim zdaniu, Ty masz swoje, natomiast my, w Laboratorium Siatkobetonu, zdobyliśmy nasze doświadczenia.

Wracam do meritum, bo się cały spór dotyczy sprawy marginalnej - wspomniałem o siatce Ledóchowskiego tylko dla porządku, aby powiedzieć, że coś takiego jest - ponieważ do siatkobetonu jest to materiał kompletnie nieprzydatny.

Nie ma znaczenia, czy mówimy o siatkobetonie do kadłuba jachtu, czy o dźwigarach typu "V", o rozpiętości ponad dwadziestu metrów (takie właśnie robiliśmy dla warszawskiego metra), ponieważ zbrojenie siatkobetonu robimy z siatek plecionych, tkanych albo zgrzewanych. Siatki cięte się do tego nie nadają.

____________________________

Pozdrawiam
tomasz



Za ten post autor tomasz piasecki otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 lip 2019, o 14:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13705
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2414
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
MarekSCO napisał(a):
Ale doświadczenia w budowie siatkobetonowców nie mam. I nie wiem czy bym zaryzykował próbę zdobywania tej wiedzy tajemnej ;)

A cóż za problem?
Problemem siatek w ferrocemencie jest ilość i rozdrobnienie żalastwa w masie betonowej.
Im cieńsze druty i im ich więcej na danym przekroju tym bardziej jest to siatkobeton.
Tak więc najlepsze były by siatki o parametrach tkaniny (szklanej ?) ;) .
Można robić jacht z perforowanych blach albo z drutów,prętów, ale to nie będzie już siatkobeton, (vide barka na Zalewie Szczecińskim)... najwyżej beton zbrojony, lub czasem: (struno-beton też bywały!)
Załącznik:
betotron siatki1m.jpg
betotron siatki1m.jpg [ 87.87 KiB | Przeglądane 4619 razy ]


Załączniki:
Betotron 1a.jpg
Betotron 1a.jpg [ 159.83 KiB | Przeglądane 4619 razy ]
betotron01m.jpg
betotron01m.jpg [ 45.92 KiB | Przeglądane 4619 razy ]

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"

Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowania - 2: MarekSCO, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 lip 2019, o 20:00 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Jak sie patrzy na szkielet porządnego betona: konstrukcja wzdłużnikowa, gęsto (co pare cali solidny wzdłużnik stalowy) na przestrzennych wręgach i grodziach spawanych, a solidnie niczem kratownice mostu...
Można by to równie dobrze poszyć brezentem na skin on frame :-P
Znaczy poszycie tej konstrukcyi stalowej spawanej to już mniejsza. Cement chyba służy za element antykorozyjny.
Gdyby te same wręgowe rame poszyć blachą to by wyszło lżej - i tyla różnicy; acz, przyznać trza, farba antykorozyjna droższa niż cement :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 55 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 145 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL