Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 kwi 2024, o 11:53




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 wrz 2019, o 00:16 

Dołączył(a): 31 sie 2019, o 23:33
Posty: 14
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Z góry przepraszam jeśli temat był poruszany, ale nie mogłem znaleźć odpowiedzi na moje pytania w wyszukiwarce.
Chodzi o relacje między małymi statkami na śródlądziu.
Otóż byłem uczony, że jacht o napędzie mechanicznym ustępuje drogi żaglowemu, a żaglowy płynący lewym halsem temu, który płynie prawym.
Tymczasem, czytam teraz w rozporządzeniu ministra w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych i...
okazuje się że to co powyżej napisałem to prawda chyba, że statek płynie prawą stroną szlaku żeglownego lub blisko prawego brzegu.
Wówczas jak rozumiem z przepisow, to ten statek ma pierwszeństwo.
Krótko mówiąc, jeśli płynę prawą stroną szlaku na silniku, mam pierwszeństwo przed statkami na żaglach. Jeśli jestem na żaglach i płynę lewym halsem, mam pierwszeństwo przed tymi, którzy płyną prawym.
Czy ktoś może potwierdzić, lub zaprzeczyć, że żyłem w tak niebezpiecznej niewiedzy?

Przy okazji, w książce Żeglarz i sternik jachtowy -Kolaszewski, Świdwiński jest powiedziane że jacht wyprzedzany ma pierwszeństwo przed wyprzedzającym. Tymczasem niczego takiego w przepisach nie znalazlem. Jak to więc jest? Przypomnę że wciąż mowa o śródlądziu...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 wrz 2019, o 07:02 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Sebel napisał(a):
Tymczasem, czytam teraz w rozporządzeniu ministra w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych i...
okazuje się że to co powyżej napisałem to prawda chyba, że statek płynie prawą stroną szlaku żeglownego lub blisko prawego brzegu.
Wówczas jak rozumiem z przepisow, to ten statek ma pierwszeństwo.
Krótko mówiąc, jeśli płynę prawą stroną szlaku na silniku, mam pierwszeństwo przed statkami na żaglach. Jeśli jestem na żaglach i płynę lewym halsem, mam pierwszeństwo przed tymi, którzy płyną prawym.


Nic nowego nie odkryłeś i powinni byli Ciebie uczyć o tym na kursie. Odróżnia tylko szlak i tor wodny. Tor jest oznaczony bokami. Szlak - to całe jezioro w przypadku Mazur, więc oczywistym jest, że jacht znajdujący się tuż przy brzegu nie ma gdzie ustępować. Jest to w praktyce egzekwowane np. W Przeczce lub przesmyku Kalskim.
Pamiętaj też, że mało kto w realu zna przepisy, więc ich skuteczne egzekwowanie może być problemem. Pamiętaj też, że masz obowiązek unikania kolizji nawet kiedy masz prawo drogi.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowania - 2: Kris3k, reed
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 wrz 2019, o 12:04 

Dołączył(a): 31 sie 2019, o 23:33
Posty: 14
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: jsm
To jeszcze jedno pytanie dla uściślenia...
Czy prawa i lewa strona szlaku żeglownego lub prawy i lewy brzeg są określone arbitralnie gdzies w przepisach czy też odpowiadają stronom statku - z lewej burty mam lewą stronę szlaku/lewy brzeg a z prawej burty prawą stronę/brzeg.
To wydawałoby się logiczne, ale z drugiej strony mamy np. coś takiego jak lewy i prawy brzeg Wisły i lewo i prawobrzeżną Warszawę co oznacza, że bez względu na to czy płynę w dół czy w górę rzeki, raz lewy brzeg mam po lewej a raz po prawej...
Nie chciałbym żeby kiedyś się okazało, że płynąc blisko brzegu, który mam z prawej burty i myśląc że mam pierwszeństwo tak naprawdę płynąłem blisko lewego brzegu...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2019, o 08:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
Sebel napisał(a):
Czy prawa i lewa strona szlaku żeglownego lub prawy i lewy brzeg są określone arbitralnie gdzies w przepisach czy też odpowiadają stronom statku - z lewej burty mam lewą stronę szlaku/lewy brzeg a z prawej burty prawą stronę/brzeg.
To wydawałoby się logiczne
Sebel napisał(a):
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Nie mam więcej pytań. :D
Domyślam się tylko, że jak chcesz samochodem cofnąć się na drodze o parę metrów, to przejeżdżasz na lewą stronę drogi, bo wtedy tył samochodu jest przodem, prawa strona - lewą, przekładasz reflektory na tył, a światło stop na przednią maskę i wtedy jedziesz tyłem, to znaczy chwilowo przodem wzdłuż lewego rowu, który dla Ciebie staje się prawym rowem.
A jak zawiadamiasz innych kierowców, że właśnie zmieniłeś kodeks drogowy?
Jeszcze raz:
Sebel napisał(a):
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Hm, a Bazar Różyckiego już prawie nieczynny. :roll:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowania - 3: Kurczak, reed, Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2019, o 10:19 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 08:47
Posty: 741
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 145
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Kolego Sebel swoim drugim postem poprawiłeś mi humor w poniedziałek. Dziękuję :D

_________________
***** ***


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 wrz 2019, o 15:10 

Dołączył(a): 31 sie 2019, o 23:33
Posty: 14
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Zbieraj napisał(a):
Sebel napisał(a):
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Nie mam więcej pytań. :D
Domyślam się tylko, że jak chcesz samochodem cofnąć się na drodze o parę metrów, to przejeżdżasz na lewą stronę drogi, bo wtedy tył samochodu jest przodem, prawa strona - lewą, przekładasz reflektory na tył, a światło stop na przednią maskę i wtedy jedziesz tyłem, to znaczy chwilowo przodem wzdłuż lewego rowu, który dla Ciebie staje się prawym rowem.
A jak zawiadamiasz innych kierowców, że właśnie zmieniłeś kodeks drogowy?
Jeszcze raz:
Sebel napisał(a):
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Hm, a Bazar Różyckiego już prawie nieczynny. :roll:


Rozumiałbym gówniarza, który czyimś kosztem usiłuje sobie ego podreperować, ku poklaskowi i uciesze gawiedzi, ale człek wydawałoby się dojrzaly, żeby się na takie prostackie teksty łasił.... no coz... Jaki pożytek płynie z tych Twoich mądrości?

Pytam, bo mam wątpliwości, a chciałbym mieć w tej sprawie stuprocentową pewność. Jeśli nie możesz pomóc to chociaz nie przeszkadzaj. Forum wydaje się właściwym miejscem na tego typu pytania... Być może jednak nie jest.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2019, o 06:41 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Swbwl, dobrze, że pytasz na forum o sprawy, co do których masz wątpliwości. Wiele osób nie pyta, z czego wynikają problemy. Nikt nie urodził się z wiedzą żeglarską, nikt z nas też nie nauczył się wszystkiego na jednym kursie. Więc to żaden wstyd nie wiedzieć, a szacunek może wzbudzać chęć zdobycia tej wiedzy.


Sebel napisał(a):
Nie chciałbym żeby kiedyś się okazało, że płynąc blisko brzegu, który mam z prawej burty i myśląc że mam pierwszeństwo tak naprawdę płynąłem blisko lewego brzegu...


Mam jedną poważną propozycję: dopóki nie będziesz miał dużej wiedzy, a przede wszystkim doświadczenia- zapomnij o tym, że "masz poerwszeństwo". Później już zrozumiesz, że takie pojęcie jak "pierwszeństwo" na wodzie nie istnieje w praktyce.

Odpowiadając na pyyanie: kierunek szlaku jest podany w odpowiednim rozporządzeniu dot. śródlądowych dróg wodnych. Napisz jaki akwen Ciebie interesuje, to znajdzie się odpowiedź. Przykładowo, na WJM szlak prowadzi z Pisza do Węgorzewa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2019, o 07:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Dobrze, że Sebel pyta, źle, ze skądś uzyskał uprawnienia

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: Stara Zientara
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2019, o 09:47 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Colonel napisał(a):
Dobrze, że Sebel pyta, źle, ze skądś uzyskał uprawnienia


Andrzeju, podać Ci cytat osoby, pływające od 25 czy 30 lat i nie mającej pojęcia o tym w którą stronę prowadzi szlak żeglowny? W dodatku uważającej, że nie ma to znaczenia? A dowod na to, ze nawet policja wodna nie ma o tym pojęcia? A podać link do dyskusji, w której wielu doświadczonych żeglarzy pokazało, że też nie ma o tym pojęcia?
A podać link do twierdzeń, wg których system obowiązkowych uprawnień jest w ogóle bez sensu (a zatem i ubolewanie, że ktoś takowe dostał nie mając kompletnej wiedzy przy takim podejściu do uprawnień jest nielogiczne)? A opowiedzieć jak egzaminatorzy potrafią zostawić egzaminowanych samych że sobą i książkami, podczas egzaminu, który się odbywał po kursie, który prowadzili sam egzaminator?

Chłopak chcę zdobywać wiedzę - chwała Mu za to.



Za ten post autor plitkin otrzymał podziękowania - 2: urbos, waliant
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2019, o 09:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 11624
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1622
Otrzymał podziękowań: 3871
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Mam uprawnienia. Nie mam pojęcia o przepisach śródlądowych. Zanim mi uprawnienia zabierzecie mogę dodać, że po śródlądziu w ogóle nie pływam.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

plitkin napisał(a):
takim podejściu do uprawnień jest nielogiczne

Brak konsekwencji i spójności logicznej poglądów wśród ludzi w ogóle, a pewnych forumowiczów zwłaszcza, jest porażający. Ale o tym nie raz już pisałem, tylko że w politycznym.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2019, o 10:10 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Politycznego praktycznie nie czytam. Bardzo rzadko i mocno wybiórczo.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2019, o 12:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Wiktor, a przeczytałeś moje pierwsze zdanie?

Waliant, można nie pamiętać szczegółów przepisów, też przez lata nieobecności zapomniałem większość ale pytania dowodzą całkowitego braku wiedzy.

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2019, o 13:23 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
plitkin napisał(a):
Chłopak chcę zdobywać wiedzę - chwała Mu za to.
A zatem bądźta może litościwe? ...
Sebel napisał(a):
To jeszcze jedno pytanie dla uściślenia...
Czy prawa i lewa strona szlaku żeglownego lub prawy i lewy brzeg są określone arbitralnie gdzies w przepisach czy też odpowiadają stronom statku - z lewej burty mam lewą stronę szlaku/lewy brzeg a z prawej burty prawą stronę/brzeg.
To wydawałoby się logiczne, ale z drugiej strony mamy np. coś takiego jak lewy i prawy brzeg Wisły i lewo i prawobrzeżną Warszawę co oznacza, że bez względu na to czy płynę w dół czy w górę rzeki, raz lewy brzeg mam po lewej a raz po prawej...
Nie chciałbym żeby kiedyś się okazało, że płynąc blisko brzegu, który mam z prawej burty i myśląc że mam pierwszeństwo tak naprawdę płynąłem blisko lewego brzegu...
Strony szlaku (śródlądowo) są stąd, że spływa do morza. Może na wsiakij słuczaj przypomnę że w Polsce woda spływa z południa ku północy i ze wschoda na zachód. :mrgreen:
Acz zasię z morza statkiem płyniem na ląd ;)
Istnieje zatem prosta zasada, owszem; a w razie wątpliwości - słyszałeś o znakach drogowych? :)
Obrazek
A rozporządzenie ministerstwa całkiem dobrze sprawy wyjaśnia, tylko przeczytaj cały kawałek. Nie wyrywaj każdego podpunktu z kontekstu.



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2019, o 15:22 

Dołączył(a): 20 cze 2013, o 11:39
Posty: 126
Podziękował : 26
Otrzymał podziękowań: 36
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ryś napisał(a):
A rozporządzenie ministerstwa całkiem dobrze sprawy wyjaśnia, tylko przeczytaj cały kawałek. Nie wyrywaj każdego podpunktu z kontekstu.

Tutaj jest to fajnie podane "w pigułce": https://www.tawernaskipperow.pl/czytelnia/poradniki/szkola-zeglarstwa-4winds-locja-srodladowa-2/3695



Za ten post autor Kapitan Kwak otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2019, o 21:43 

Dołączył(a): 31 sie 2019, o 23:33
Posty: 14
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Tak, to prawda, żyłem w przekonaniu, że obszar oznaczony zielonymi i czerwonymi bojami na Mazurach to tor wodny, a szlakiem żeglownym jest cały akwen, który ten tor wodny zawiera.
Ubawiliście się (co poniektórzy), ok, rozumiem. Macie prawo w jednym palcu a prawo drogi to dla Was bułka z masłem.
Aby nie przedłużać i nie nudzić Was dłużej moimi wątpliwościami, proszę o merytoryczny komentarz do obrazka.

4 sytuacje - dwa MAŁE statki, A i B rzecz dzieje się na Mazurach - konkretnie, który któremu ustępuje i dlaczego? (jacht z trójkątem jest na silniku).

Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2019, o 22:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Obstawiam;
1 – A
2 – B
3 – B
4 – A
Dlaczego? Tak naprawdę to nie jestem w stanie przytoczyć odpowiednich numerów prawideł. Powiedzmy, że na logikę z uwzględnieniem wcześniej podanej reguły kol. Plitkina. Jesteśmy tak długo „stand on vessel” jak długo będziemy usatysfakcjonowani działaniem „give way vessel”. Reguła ta dotyczy każdej sytuacji a w szczególności przykładu 4.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 wrz 2019, o 23:09 

Dołączył(a): 31 sie 2019, o 23:33
Posty: 14
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: jsm
SIRK napisał(a):
Obstawiam;
1 – A
2 – B
3 – B
4 – A


Tak dla pewności... Wpisałeś starki, które ustępują, bo o takie pytałem, czy te, z pierwszeństwem?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2019, o 22:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Zgodnie z pytaniem określałem jednostkę która powinna ustąpić z drogi, mam trochę czasu to mały komentarz;
1. Żadna jednostka nie płynie swoim torem kierunkowym i mają zastosowanie przepisy ogólne. Jednostka A jest „give way vessel” gdyż jest jednostką o napędzie mechanicznym i ma wystarczająco dużo miejsca po swojej prawej stronie.

2. Jednostka A płynie swoim torem kierunkowym i jest „stand on vessel” tym bardziej, że nie ma miejsca na manewr w prawo. Jednostka B jest „give way vessel” gdyż dopiero zamierza wejść na tor kierunkowy.

3. Sytuacja jw. rodzaj napędu i/lub halsy nie zmieniają hierarchii.

4. Akwen bliżej nieokreślony i mają zastosowanie przepisy ogólne, jednostka A o napędzie mechanicznym powinna ustąpić z drogi jednostce B (żaglowej). Sytuacja na tyle może być „kłopotliwa” gdyż jednostka A może nie mieć wystarczającego miejsca na manewr w prawo i pozostanie jedynie redukowanie prędkości. Nie wiem czy w tym przypadku nie obowiązują jakieś lokalne uregulowania np. „prawego brzegu” ale logicznym jest, że jednostka żaglowa B powinna umożliwić miniecie się lewymi burtami. Nie zalecałbym nieuzgodnionego manewru w lewo chyba, że z dużym wyprzedzeniem i nie jako typowy manewr celem uniknięcia kolizji.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2019, o 22:16 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
SIRK napisał(a):
Zgodnie z pytaniem określałem jednostkę która powinna ustąpić z drogi, mam trochę czasu to mały komentarz;
1. Żadna jednostka nie płynie swoim torem kierunkowym i mają zastosowanie przepisy ogólne. Jednostka A jest „give way vessel” gdyż jest jednostką o napędzie mechanicznym i ma wystarczająco dużo miejsca po swojej prawej stronie.

2. Jednostka A płynie swoim torem kierunkowym i jest „stand on vessel” tym bardziej, że nie ma miejsca na manewr w prawo. Jednostka B jest „give way vessel” gdyż dopiero zamierza wejść na tor kierunkowy.

3. Sytuacja jw. rodzaj napędu i/lub halsy nie zmieniają hierarchii.



Ciekawa interpretacja. Ja uważam inaczej. Przytoczyłbyś przepisy na podstawie których tak byś to rozstrzygnął? Poważnie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 wrz 2019, o 22:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
I tego się obawiałem.
Na chwile obecną nie mam czasu na szukanie odpowiednich przepisów i założyłem, że nasze ostatnie poprawki dostosowały przepisy śródlądowe do „standardowych regulacji na wodach europejskich”. Postaram się w niedługim czasie zacytować holenderskie przepisy które nie ukrywam, że znam o wiele lepiej a które są identyczne(?) z regulacjami obowiązującymi na wszystkich(?) europejskich rzekach żeglownych.

Ale podaj swoje typy, przecież obiecałeś naszemu nowemu koledze a dodatkowo to chyba masz „dojścia” do odpowiednich służb na Mazurach.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2019, o 07:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4460
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 757
Otrzymał podziękowań: 1527
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
SIRK napisał(a):
nie mam czasu na szukanie odpowiednich przepisów
Proszę bardzo: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20032122072. :cool:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2019, o 11:23 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Dojść do służb na Mazurach nie mam, a raczej nie szukam tych dojść ani nie zamierzam wykorzystywać w dyskusji na forum. Raczej znam dziesiatki lub setki przypadków kolizji i ich rozstrzygnięcia. A służby - ostatnio kolega na forum opisał przypadek kiedy policja wodna na WJM po prostu gadała głupoty przy rozstrzyganiu kolizji.

Moje typy (Nie aspiruję do jedynej prawdy):
UWAGA: odpowiadam na pytanie "kto komu ustępuje" (rzecz jasna - początkowo, gdyż, jak wiemy, kiedy jest już jasne, że jacht na którym ciąży taki obowiązek tego nie robi, to ten drugi ma obowiązek unikania kolizji):
1. A (motorowy)
2. A (motorowy)
3. A (lewohalsowy)
4. Moim zdaniem za mało informacji (czy jest to zwężenie czy nie). Jeżeli jest to otwarte jezioro, to moim daniem ważny jest kierunek. U dopiero to pozwoli określić kto komu ustępuje. Czyli gdybym był sternikiem motorówki- bezwzględnie bym ustępował.


Uzasadnienie: pytano nas konkretnie o Polskę i WJM, a nie o Holandię czy rzekę. Nie pytano o miejsce zwężenia szlaku czy mi3jsce niebezpieczne, a nie znam takowych na WJM pasujących do obrazka, zwłaszcza 4go.
Mając to na uwadze wytypowalem powyższe odpowiedzi jako poprawne dlatego, że moim zdsniem w Polskich przepisach dot. mały statek znajdujący się na oznakowany torze nie nabywa żadnych dodatkowych praw względem drugiego małego statku, zatem liczą się przepisy ogólne: motorowy ustępuje żaglowemu, lewy ustępuje prawemu, wyprzedzający wyprzedzanemu. Z tego co pamietam, przepisy nadają tylko możliwość zachowania KURSU dla małego statku, płynącego prawą stroną szlaku blisko końca. Ale nie znoszą jego obowiązku występowania, co ciekawe.

Jezeli ejst inaczej - chętnie się o tym dowiem. Ta dyskusja najwyraźniej jest potrzebna by sprostować i wyprowadzić z błędu każdego z nas, gdyż już teraz widać, że żeglarze mają rożne spojrzenie na tą samą sytuację. Nie dziwię się: moim zdaniem przepisy można "znać" albo ciągle czytać, i tak naprawdę ten co "zna" nigdy przepisów nie zna, a ten co ciągle do nich wraca i czyta - zna je naprawdę. Warto więc wykorzystać okazję...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2019, o 12:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4460
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 757
Otrzymał podziękowań: 1527
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
plitkin napisał(a):
moim zdsniem w Polskich przepisach dot. mały statek znajdujący się na oznakowany torze nie nabywa żadnych dodatkowych praw względem drugiego małego statku,
Załącznik:
prawa_strona.JPG
prawa_strona.JPG [ 142.89 KiB | Przeglądane 6896 razy ]

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2019, o 13:18 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Zapomniałeś zacytować ten fragment:

plitkin napisał(a):
. Z tego co pamietam, przepisy nadają tylko możliwość zachowania KURSU dla małego statku, płynącego prawą stroną szlaku blisko końca. Ale nie znoszą jego obowiązku występowania, co ciekawe.


Zauważ, że możliwość zachowania jedynie kursu (nawet nie prędkości) nie znosi obowiązku ustępowania.
Przy czym na załączonych obrazkach nie mamy w żadnej sytuacji tej "prawej strony szlaku" (chyba że na ostatnim obrazku - ale nie wiemy która to strona, o czym pisałem).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2019, o 14:11 

Dołączył(a): 31 sie 2019, o 23:33
Posty: 14
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
.

Zadajaesz sobie trud, odsyłasz do rozporządzenia, wklejasz obrazki z podkreśleniami... Ok. Ale to jest teoria. A pytanie jest o konkretne sytuacje... tj. jak zacbowac się na akwenie a nie gdzie znaleźć przepisy...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2019, o 16:53 

Dołączył(a): 1 gru 2014, o 07:53
Posty: 219
Podziękował : 40
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Czyli jak widać łatwo wyśmiać kolegę ale jak przychodzi co do czego to jakoś z tą wiedzą nietęgo...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2019, o 17:16 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Jumper, o kim mówisz?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2019, o 18:51 

Dołączył(a): 27 lis 2011, o 22:03
Posty: 3355
Podziękował : 212
Otrzymał podziękowań: 389
Uprawnienia żeglarskie: nikt
Fajny temat i pouczający ale mam pytanie czysto praktyczne. Czy któryś z dyskutantów wytłumaczy mi jak przymusić szypra 30m barki załadowanej piaskiem do ustąpienia drogi 8m żaglówce?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2019, o 18:54 

Dołączył(a): 16 lip 2014, o 11:44
Posty: 20
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: SJ+VB
W żaden - taka barka to nie jest "mały statek" - żaglówka 8m ustępuje


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 wrz 2019, o 18:56 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Jacek Woźniak napisał(a):
Fajny temat i pouczający ale mam pytanie czysto praktyczne. Czy któryś z dyskutantów wytłumaczy mi jak przymusić szypra 30m barki załadowanej piaskiem do ustąpienia drogi 8m żaglówce?


Załóż wątek o barkach - też pogadamy. Ten wątek jest o małych statkach. ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 64 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL