Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 kwi 2024, o 19:55




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3
Autor Wiadomość
PostNapisane: 9 wrz 2019, o 20:42 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Sebel napisał(a):
Chcę zrozumieć nasze przepisy.
To czytaj je ze zrozumieniem; zwróć uwagę dlaczego są takie, i po co to wszystko.
To naprawdę proste - jeśli nie będziesz cudował, dywagował, ni kombinował. A tym bardziej rozważał po której prawa.
Słowa mają znaczenie, jak kto nie zna - są słowniki.

I jeśli przyjmiesz do wiadomości, względnie świadomości, o co w samej esencji idzie; bo to nie izba sądowa, nie urząd, nie klub dyskusyjny, czy insze halachy. Idzie wszak o to by zapobiegać kolizji, i że z zasady ogólnej ustępuje ten komu łatwiej to zrobić.
Albo ten lepiej wychowany... co widać na Mazuriach. :oops:

A w razie wątpliwości ustępuje ten kto ma wątpliwości ;)

Stąd właśnie przepis że jednostki sportowe ustępuja "zawodowym". Zawodowcy są zwykle masywniejsi, nie? :mrgreen:
Zatem nie mogą szybko skręcić, ani zatrzymać się w miejscu - a lekkie jednostki mogą.

Podobnie wyglada sytuacja łodzi żaglowej w stosunku do wiosłowej czy motorowej. Żaglówka nie ma hamulców a skręcić też niekoniecznie da radę.

Zasady na szlaku żeglownym wynikają zaś z nurtu i głębokości. Statek idący w dół (czyli z prądem) nie może się zatrzymać. Statek idący głębokim szlakiem nie może z niego zejść, bo siądzie.

A poza tym jest zasada rozstrzygająca sytuacje gdy, w zasadzie, oba statki są w podobnej sytuacji i jakoś trzeba rozstrzygnąć - wówczas "prawy ma pierwszeństwo", a ściślej lewy winien ustąpić prawemu. A w razie gdy jadą na siebie mają ustępować w prawo.
A jeszcze wyprzedzający (czyli szybszy) winien ustąpić wyprzedzanemu.
I tak dalej. Czytając przepis pomyśl jaki jego powód.

Epitafium kierowcy: Miał Pierwszeństwo. :-P


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2019, o 22:02 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Ryś napisał(a):
Stąd właśnie przepis że jednostki sportowe ustępuja "zawodowym". Zawodowcy są zwykle masywniejsi, nie?
Zatem nie mogą szybko skręcić, ani zatrzymać się w miejscu - a lekkie jednostki mogą.


Mały statek, ot taki otwarto pokładowy o Lc 10m, o napędzie mechanicznym służący do rozstawiania sieci, w trakcie przepływania na łowisko jest zarobkowym? I czy w związku z tym mamy mu ustępować żeglując na Twisterze 36 pod żaglami?

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2019, o 22:10 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
A, to nie wiedziałem, Twisterem Waszmości po śródlądziach jeżdzą? ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2019, o 22:13 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Ryś napisał(a):
A, to nie wiedziałem, Twisterem Waszmości po śródlądziach jeżdzą? ;)


Ja akurat nie, ale sporo innych ludzi owszem.
Na Mazurach wynajmiemy takiego "mastodona" bez problemu, poza tym można czarterować jednostki o napędzie nieprzekraczającym 75 kW, V do 15 km/h i Lc do 13 metrów bez patentu.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2019, o 22:37 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
A owszem, pamiętam... przed "Biegnącą" też siem wszystko drobne rozbiegało :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 wrz 2019, o 23:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12941
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2909
Otrzymał podziękowań: 2585
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Ryś napisał(a):
Stąd właśnie przepis że jednostki sportowe ustępuja "zawodowym".
Jedno z najgłupszych uproszczeń przepisów, za to chyba najczęściej powtarzane.

Nie ma takiego przepisu, a jeśli uważasz inaczej, to wskaż źródło.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664



Za ten post autor Stara Zientara otrzymał podziękowania - 2: Colonel, Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2019, o 16:31 

Dołączył(a): 31 sie 2019, o 23:33
Posty: 14
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Ryś napisał(a):
Sebel napisał(a):
Chcę zrozumieć nasze przepisy.
To czytaj je ze zrozumieniem; zwróć uwagę dlaczego są takie, i po co to wszystko.
To naprawdę proste - jeśli nie będziesz cudował, dywagował, ni kombinował. A tym bardziej rozważał po której prawa.
Słowa mają znaczenie, jak kto nie zna - są słowniki.

Kolejny przemądrzały. Prosty jest COLREG, są prawidla, są zasady i jest wyczuwalny duch przepisów.
Natomiast nasze przepisy to mix COLREGu i bezmyślności piszącego, czego dowodem jest chociażby fakt, że do tej pory nikt tu nie potrafił udzielić jednoznacznej odpowiedzi na moje pytania.
Widać że nawet nie zajrzałeś do rozporządzenia, ale nie przeszkadza Ci to w temacie się autorytatywnie wypowiadać.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2019, o 18:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Żegluję od 40 lat, nigdy nie miałem problemu z pierwszeństwem. Po przeczytaniu tego wątku, zaczynam się bać... ;)

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2019, o 18:29 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8017
Podziękował : 1870
Otrzymał podziękowań: 2411
Uprawnienia żeglarskie: -
Stara Zientara napisał(a):
Jedno z najgłupszych uproszczeń przepisów, za to chyba najczęściej powtarzane.
Fakt, ale zrozumienie ułatwia jeśli komu trudno załapać.
Sebel napisał(a):
Kolejny przemądrzały. ...
Widać że nawet nie zajrzałeś do rozporządzenia, ale nie przeszkadza Ci to w temacie się autorytatywnie wypowiadać.
Jak sobie życzysz. Rozporządzenie zresztą znam, a że źle pisane nie zaprzeczę.
Oczywiście nie miałem żadnego obowiązku odpowiadać Ci na pytania (ani nikt inny), jesli zatem odpowiedzi się nie spodobały to już Twoja prywatna sprawa.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 wrz 2019, o 20:50 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Sebel napisał(a):
. Prosty jest COLREG, są prawidla, są zasady i jest wyczuwalny duch przepisów.
Natomiast nasze przepisy to mix COLREGu i bezmyślności piszącego,

Muszę rozczarować Ciebie. Przepisy panujące na polskich
wodach śródlądowych są przepisami międzynarodowymi.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 wrz 2019, o 00:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Sebel napisał(a):
Prosty jest COLREG, są prawidla, są zasady i jest wyczuwalny duch przepisów.
Natomiast nasze przepisy to mix COLREGu i bezmyślności piszącego, czego dowodem jest chociażby fakt, że do tej pory nikt tu nie potrafił udzielić jednoznacznej odpowiedzi na moje pytania.

Zaczynam wątpić czy chodziło tobie o wiedzę, czy może jednak o „bicie piany” i jakże popularne krytykanctwo.

Moja odpowiedz była jak najbardziej jednoznaczna i dodatkowo odwołująca się do zunifikowanych regulacji międzynarodowych. Wszelkie różnicę wynikające z lokalnych uwarunkowań tak naprawdę nas nie dotyczą gdyż w naszym (żeglarzy) wypadku najczęściej mają zastosowanie standardowe zalecenia.
Porównaj proszę "Article 6.03 bis – Crossing" z naszym „Paragrafem 6.03 bis Kursy przecinające się”, jak widzisz nawet numeracja jest identyczna.

Cytuj:
Article 6.03 bis – Crossing
1. When two vessels are crossing in such manner that there is a risk of collision, the vessel which has the other vessel to starboard shall give way to it and, if circumstances permit, avoid crossing ahead of it. This rule shall not apply to small craft in relation to other vessels.
2. The provision in paragraph 1 shall not apply when any one of articles 6.13, 6.14 or 6.16 is applicable.
3. Notwithstanding anything to the contrary in paragraph 1 above, when, in the case of small craft of different categories, two small craft are crossing in such a manner that there is a risk of collision, motorized small craft shall give way to all other small craft and small craft neither motorized nor under sail shall give way to small craft under sail.
4. Notwithstanding anything to the contrary in paragraph 1 above, when, in the case of vessels under sail, two vessels are crossing in such a manner that there is a risk of collision, one of them shall give way to the other as follows:
(a) When each vessel has the wind on a different side, the vessel with the wind on the port side shall give way to the other;
(b) When both vessels have the wind on the same side, the vessel which is to windward shall give way to the vessel to leeward;
(c) If a vessel which has the wind on the port side sees another vessel to windward and cannot determine with certainty whether the other vessel has the wind on the port or on the starboard side, the first shall give way to the other.
CHAPTER 6 – RULES OF THE ROAD 53
This paragraph shall not apply to small craft in relation to other vessels.
5. By derogation from paragraphs 1, 3 and 4 above, the vessel navigating close to the boundary of a marked fairway with the boundary on its starboard side shall continue following the boundary of the fairway; the other vessel shall give way. This paragraph shall not apply to small craft in relation to other vessels.

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 5e_WEB.pdf

A teraz wypadałoby szczerze przeprosić i wyjaśnić o jaki to „wyczuwalny duch przepisów” tobie chodzi.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2019, o 11:42 

Dołączył(a): 31 sie 2019, o 23:33
Posty: 14
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: jsm
SIRK napisał(a):
Zaczynam wątpić czy chodziło tobie o wiedzę, czy może jednak o „bicie piany” i jakże popularne krytykanctwo.


No cóż, tylko o wiedzę - cały czas mam wątpliwości interpretacyjne, a nawet nie wątpliwości - po prostu nie rozumiem zapisów w naszym prawie.

SIRK napisał(a):
Moja odpowiedz była jak najbardziej jednoznaczna i dodatkowo odwołująca się do zunifikowanych regulacji międzynarodowych. Wszelkie różnicę wynikające z lokalnych uwarunkowań tak naprawdę nas nie dotyczą gdyż w naszym (żeglarzy) wypadku najczęściej mają zastosowanie standardowe zalecenia.
Porównaj proszę "Article 6.03 bis – Crossing" z naszym „Paragrafem 6.03 bis Kursy przecinające się”, jak widzisz nawet numeracja jest identyczna.


Numeracja jest identyczna ale tekst nie.

Cytuj:
Article 6.03 bis – Crossing
1. When two vessels are crossing in such manner that there is a risk of collision, the vessel which has the other vessel to starboard shall give way to it and, if circumstances permit, avoid crossing ahead of it. This rule shall not apply to small craft in relation to other vessels.
2. The provision in paragraph 1 shall not apply when any one of articles 6.13, 6.14 or 6.16 is applicable.
3. Notwithstanding anything to the contrary in paragraph 1 above, when, in the case of small craft of different categories, two small craft are crossing in such a manner that there is a risk of collision, motorized small craft shall give way to all other small craft and small craft neither motorized nor under sail shall give way to small craft under sail.
4. Notwithstanding anything to the contrary in paragraph 1 above, when, in the case of vessels under sail, two vessels are crossing in such a manner that there is a risk of collision, one of them shall give way to the other as follows:
(a) When each vessel has the wind on a different side, the vessel with the wind on the port side shall give way to the other;
(b) When both vessels have the wind on the same side, the vessel which is to windward shall give way to the vessel to leeward;
(c) If a vessel which has the wind on the port side sees another vessel to windward and cannot determine with certainty whether the other vessel has the wind on the port or on the starboard side, the first shall give way to the other.
CHAPTER 6 – RULES OF THE ROAD 53
This paragraph shall not apply to small craft in relation to other vessels.
5. By derogation from paragraphs 1, 3 and 4 above, the vessel navigating close to the boundary of a marked fairway with the boundary on its starboard side shall continue following the boundary of the fairway; the other vessel shall give way. This paragraph shall not apply to small craft in relation to other vessels.

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/tran ... 5e_WEB.pdf

A teraz wypadałoby szczerze przeprosić i wyjaśnić o jaki to „wyczuwalny duch przepisów” tobie chodzi.[/quote]

Przeprosić kogo i za co? Niemniej jednak przepisy powyższe są bardziej jednoznaczne niż polskie. Np. tam gdzie mowa o prawej krawędzi szlaku żeglownego w polskich (co można rozumieć jako krawędź prawej strony szlaku) w odpowiedniku angielskim jest mowa o krawędzi znajdującej się z prawej burty.
Dla mnie różnica jest kolosalna i naprawdę wiele wyjaśnia. Jednym słowem, mały statek stosujący zasadę ruchu prawostronnego na szlaku - czyli idący blisko krawędzi szlaku/brzegu, która jest z jego prawej burty ma ZAWSZE pierwszeństwo przed innym małym statkiem.
Jak idzie na silniku, ma pierwszeństwo przed żaglem, jak idzie lewym halsem, ma pierwszeństwo przed prawym.
I w zasadzie znalazłem odpowiedzi na moje pytania. Wiem teraz, że praktyka mazurska stoi w całkowitej sprzeczności z zapisami prawa.
Dziękuję za przytoczenie powyższych zapisów. Temat zamknięty.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2019, o 12:33 
*** Ban ***

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 02:26
Posty: 4717
Podziękował : 39
Otrzymał podziękowań: 706
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Sebel napisał(a):
Jednym słowem, mały statek stosujący zasadę ruchu prawostronnego na szlaku - czyli idący blisko krawędzi szlaku/brzegu, która jest z jego prawej burty ma ZAWSZE pierwszeństwo przed innym małym statkiem.


boundary of a marked fairway

Moim zdaniem nie ma tam wzmianki o brzegu tylko o granicy oznakowanego toru.
To w polskich przepisach jest rozszerzenie również na brzeg prawy, ale i to wcale nie oznacza brzegu znajdującego się po prawej burcie każdego statku.

Radzę naprawdę wnikliwie przeczytać rozporządzenie Pana Ministra Pola, mając w głowie istnienie znaków z grupy B2. B3 i B4
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downl ... 032072.pdf

a tu wersja kolorowa https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.200 ... dnych.html

Przydatne będzie jeszcze to http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDe ... 0032122072

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 wrz 2019, o 15:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Sebel napisał(a):
Przeprosić kogo i za co?

A choćby za te słowa;
Sebel napisał(a):
Natomiast nasze przepisy to mix COLREGu i bezmyślności piszącego,

Nie masz żadnych podstaw aby coś takiego wygłaszać i choć takim stwierdzeniem bardzo dobrze wpisujesz się w powszechnie panujące krytykanctwo to jednak w żaden sposób nie jest to usprawiedliwieniem.

Sebel napisał(a):
Niemniej jednak przepisy powyższe są bardziej jednoznaczne niż polskie.

To nie są jakieś „inne” przepisy tylko jak najbardziej „nasze”, które nie tylko na forum europejskim zostały wspólnie ustanowione ale także wprowadzone do naszego systemu prawnego i jak najbardziej ciebie dotyczą.

Sebel napisał(a):
Wiem teraz, że praktyka mazurska stoi w całkowitej sprzeczności z zapisami prawa.

Nie znam „praktyki mazurskiej” ale mając na uwadze ogólnie dostępne wiadomości myślę, że dosyć dobrze spełnia ona swoje zadanie gdyż nie słyszałem o jakichś masowo występujących kolizjach. I sugeruje abyś wziął sobie do serca to co już wcześniej zostało wyraźnie stwierdzone, masz nie tylko stosować się do przepisów ale także kierować rozsądkiem.

Sebel napisał(a):
Temat zamknięty.

Raczej dopiero będzie zamknięty gdy przeprosisz i dodatkowo wyjaśnisz co miałeś na myśli pisząc o „wyczuwalnym duchu” przepisów oraz wyższości „colregu” nad naszym „siermiężnym mikście” w przeciwnym razie to niczym się nie różnisz od swoich wcześniejszych szyderców.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 wrz 2019, o 07:42 

Dołączył(a): 31 sie 2019, o 23:33
Posty: 14
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: jsm
SIRK napisał(a):
Sebel napisał(a):
Natomiast nasze przepisy to mix COLREGu i bezmyślności piszącego,

Nie masz żadnych podstaw aby coś takiego wygłaszać i choć takim stwierdzeniem bardzo dobrze wpisujesz się w powszechnie panujące krytykanctwo to jednak w żaden sposób nie jest to usprawiedliwieniem.

Kogo mam przeprosić? Kto się poczuł urażony.
Moje zarzuty do przepisów napisałem wcześniej. Są niejednoznaczne.
Choćby w tym punkcie, w którym mowa o prawej krawędzi szlaku żeglownego w przepisach polskich (to jest ewidentnie niejednoznaczne) co jest niespójne z przepisami w języku angielskim, w których mowa jest o krawędzi leżącej z prawej burty (całkowicie jednoznaczne). Wniosek - tłumaczyła to osoba niekompetentna.

SIRK napisał(a):
Nie znam „praktyki mazurskiej” ale mając na uwadze ogólnie dostępne wiadomości myślę, że dosyć dobrze spełnia ona swoje zadanie gdyż nie słyszałem o jakichś masowo występujących kolizjach. I sugeruje abyś wziął sobie do serca to co już wcześniej zostało wyraźnie stwierdzone, masz nie tylko stosować się do przepisów ale także kierować rozsądkiem.


Ja się nie pytałem w tym wątku o to co mam wziąć do serca i jak sobie radzić. Interesuje mnie kwestia prawna, tj. stan prawny i jego interpretacja praktyczna.
Pływam po Mazurach 15 lat i żadnej kolizji nie miałem, nie pytam o dobre rady w tym zakresie.

SIRK napisał(a):
Sebel napisał(a):
Temat zamknięty.

Raczej dopiero będzie zamknięty gdy przeprosisz i dodatkowo wyjaśnisz co miałeś na myśli pisząc o „wyczuwalnym duchu” przepisów oraz wyższości „colregu” nad naszym „siermiężnym mikście” w przeciwnym razie to niczym się nie różnisz od swoich wcześniejszych szyderców.


Popłynąłeś....w dodatku przy prawej krawędzi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2019, o 14:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 22:06
Posty: 1574
Podziękował : 137
Otrzymał podziękowań: 303
Uprawnienia żeglarskie: ActiveCaptain & more
Ty natomiast udowodniłeś, że nie znając podstawowych zasad ruchu można co najmniej przez piętnaście lat pływać bezkolizyjnie na Mazurach. Podziwiam i gratuluje.

_________________
Boat swapping, zapraszam viewtopic.php?f=3&t=23581

Pozdrawiam,
Krzysztof


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 101 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL