Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 mar 2024, o 17:16




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 113 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 paź 2019, o 22:22 

Dołączył(a): 7 paź 2019, o 22:58
Posty: 19
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: jstm,iż.
Królowa wszystkich proa, Te-puke

https://youtu.be/KXt4PL2R1aU



A...a


Y...k


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2019, o 23:08 

Dołączył(a): 7 paź 2019, o 22:58
Posty: 19
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: jstm,iż.
pozwoliłem sobie zacytować wypowiedz Krzysia Mnicha "Myszka" nt. tego jak się pływa na proa.Dodam tylko że ta te-puke mająca 9,8m długości i 18 m/2 żagla,przy wietrze 3B ,z czterema osobami na pokładzie. bez problemu osiągała 6w.Jej maksymalna prędkość to lekko ponad 16w.Jej faktyczny ciężar (pustej) to 360 kg.


05.07.2009
Czesc
Plywalem podwodnym zaglowcem, i wcale nie byla to katastrofa.
Zaglowiec podwodny (no, prawie) zostal wymyslony kilkaset lat temu
na Wyspach Salomona i nazywa sie Te Puke. Opis mozna znalezc tu:
http://www.pacifictraditions.org/vaka/
Wyglada nieziemsko i mnie najbardziej kojarzy sie z 'Wodnym swiatem'
Costnera.

Otoz wczoraj mialem przyjemnosc uczestniczyc w pierwszym rejsie
pod zaglem pierwszej tego typu jednostki w Polsce, Europie
i w ogole wszedzie poza ich ojczyzna.

Zbudowal to cudo Jurek, ktorego poznalem w Szczecinie. Zwodowal
na razie na jeziorze Jamno, kiedy okret bedzie juz dobrze oswojony,
to do morza ma rzut beretem. Statek ma 8m dlugosci, kabinke,
w ktorej moga pomiescic sie na wcisk 3 osoby i kilkanascie m^2 zagla.

Jak toto plywa?
Pierwsze wrazenie: to nie jest canoe, to nie jest lodka. To jest
statek! Te puke byly w koncu statkami towarowymi i to sie czuje
od pierwszej chwili, czyli od momentu wejscia na poklad.
Wazy pewnie ze 400kg, niby niewiele, ale jest zaskakujaco stabilne.
Po zawietrznej znajduje sie platforma, wysunieta jakies 1.5m
od osi, mozna spokojnie wejsc na te platforme i nic sie nie rusza,
nie przechyla w zadnym odczuwalnym stopniu. Mozna zejsc z centralnego
pomostu na poklad dziobowy czy rufowy, przespacerowac sie po tym
pokladzie bez trzymanki, zero wrazen. Solidne, stabilne,
nie do ruszenia. Wrazenie powiekszaja jeszcze solidne belki
konstrukcji i grube liny, jakimi calosc jest powiazana.

Zagiel, ktory mial byc mozliwie najbardziej zblizony do oryginalu,
wymaga jeszcze sporo dotrymowywania, ale i tak lodz plynela
calkiem ostro do wiatru, tak jak kazdy inny jacht. Szybkosc
na dosc slabym wietrze nie byla imponujaca, dobrze wytrymowana
Sportina robila wokol nas koleczka, no ale w koncu to statek
a nie jakas wyscigowka ;-) Zrownowazenie zaglowe bez zarzutu,
potezne wioslo sterowe bylo rzadko uzywane; preferowalismy
raczej zmiane polozenia srodka bocznego oporu poprzez spacery
na dziob i rufe. Co ciekawe, te puke jest niezle zrownowazone
na kursach z wiatrem - moment sily aerodynamicznej, dzialajacej na
kabinke, rownowazy w duzym stopniu moment od wysokiego, smuklego
zagla.

Konstruktor zamknal kadlub dosc szerokim pokladem, co ma swoje wady
i zalety. Zaleta jest mozliwosc wygodnego przejscia na dziob i rufe,
wada - klapanie na fali. Przy wietrze 2B na jeziorze fali nijakiej
nie bylo, wiec lodz nie miala okazji wyprobowac swojej dzielnosci,
a to jest w tej konstrukcji najciekawsze. 'Podwodny' kadlub
jest malo wrazliwy na fale, przebija je na wylot bez specjalnych
sensacji. Mam nadzieje, ze kolejne proby pojda dobrze i niebawem
statek poplywa i po szerszych wodach, bardziej nierownych.

Zegluga jest bardzo spokojna, zadnej walki o zycie. Przy tych 2B
dwie osoby siedzialy caly czas na zawietrznej platformie, drugie
dwie tu i owdzie, ale raczej nie po nawietrznej, ani razu nie bylo
potrzeby jakiegokolwiek balastowania. Nie znaczy to, ze obsluga
jest prosta: wykonanie zwrotu wymaga (na razie) wspolnej pracy
4 osob, utrzymanie kursu tez wymaga uwagi, gdzie kto siedzi
czy stoi. A wlasnie - na wielu fotkach zaloga te puke stoi.
To nie pozowanie, po prostu taka jest naturalna pozycja na tym
statku. Niekoniecznie siedzaca, jak zwykle w jachtach, tylko
wlasnie stojaca. W kokpicie, na pomoscie, na pokladach, na belkach
obok kabiny... po 5 godzinach zeglowania troche nas nogi bolaly :-)
Z innych strat opalilismy sie na raczka, a Jurek utopil telefon.
Jak na oplyniecie calego jeziora, bilans chyba dodatni ;-)

Zdjecia beda niebawem (nie robilem za duzo, bom plywal...), reszta
zalogi plywala jeszcze dzisiaj, sam jestem ciekaw jak im szlo.
Wrazenie ogolne: bajka. Opowiesc z morz poludniowych, wlasnie
taka jak na tych fotkach z Taumako.

pozdrowienia

krzys


A...a

Y...k



Za ten post autor YaYurek otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 paź 2019, o 23:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8759
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1740
Otrzymał podziękowań: 2016
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Trafiłem na zupełne monstrum 62,5 ft proa w nowoczesnym ujęciu...

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2019, o 11:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8759
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1740
Otrzymał podziękowań: 2016
Uprawnienia żeglarskie: sternik
W innym egzotycznym zakątku świata też żeglują, na swoich wymyślnych konstrukcjach...

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2019, o 11:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 16755
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4064
Otrzymał podziękowań: 3961
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
W naszym, egzotycznym zakątku, na targach pokazano właśnie m in nowe proa PJOA FOLK, do kupienia w elementach do montażu, lub same plany, do budowy ze sklejki:

Obrazekfot. Paweł Kowalski - PJOA

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: Mir, YaYurek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2019, o 20:48 

Dołączył(a): 7 paź 2019, o 22:58
Posty: 19
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: jstm,iż.
Mir napisał(a):
Trafiłem na zupełne monstrum 62,5 ft proa w nowoczesnym ujęciu...


Mir specjalnie dla Ciebie.....też 60 ft....


Załącznik:
nemo (2).jpg
nemo (2).jpg [ 449.64 KiB | Przeglądane 5741 razy ]




A...a

Y...k


Załączniki:
nemo2.jpg
nemo2.jpg [ 357.55 KiB | Przeglądane 5742 razy ]

Za ten post autor YaYurek otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 paź 2019, o 22:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8759
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1740
Otrzymał podziękowań: 2016
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Dzięki, gdzieś go widziałem. Ale tego chyba nikt nie widział - HARRYPROA - koncept, chociaż 5 lat już ma.

Mocno zaawansowana koncepcja współczesnego proa przyszłości. ;)

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 paź 2019, o 19:57 

Dołączył(a): 7 paź 2019, o 22:58
Posty: 19
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: jstm,iż.
Mir napisał(a):
Dzięki, gdzieś go widziałem. Ale tego chyba nikt nie widział - HARRYPROA - koncept, chociaż 5 lat już ma.

Mocno zaawansowana koncepcja współczesnego proa przyszłości. ;)


Witaj Mir-u
dla (zatwardziałych :rotfl: ) proamaniaków koncepcje i konstrukcje HarryProa to klasyka.
Nasze czasy wyprzedzają inne konstrukcje.Takie jak koncept Volvo

Załącznik:
VolvoProa_03.jpg
VolvoProa_03.jpg [ 25.66 KiB | Przeglądane 5694 razy ]

Załącznik:
volvo2.jpg
volvo2.jpg [ 198.78 KiB | Przeglądane 5691 razy ]

Warto zajrzeć na stronę,naprawdę ciekawa.


A...a

Y...k

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

no i jeszcze to;
Załącznik:
volvo2.jpg
volvo2.jpg [ 198.78 KiB | Przeglądane 5691 razy ]


A...a

Y...k


Załączniki:
volvoproa_01.jpg
volvoproa_01.jpg [ 115.97 KiB | Przeglądane 5694 razy ]

Za ten post autor YaYurek otrzymał podziękowania - 2: Mir, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 paź 2019, o 20:32 

Dołączył(a): 7 paź 2019, o 22:58
Posty: 19
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: jstm,iż.
Aha;adres strony

blurb with deep ww foil 006 - Harryproa


A...a

Y...k


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2019, o 06:10 

Dołączył(a): 7 paź 2019, o 22:58
Posty: 19
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: jstm,iż.
Tytuł wątku brzmi "ciekawy wielokadłubowiec".Myślę że ten poniżej też jest ciekawy i dlatego pozwalam sobie go zamieścić.

Załącznik:
volvo tri.jpg
volvo tri.jpg [ 101.81 KiB | Przeglądane 5666 razy ]


Widać Volvo mocno zaangażowało się w tworzenie wizjonerskich konceptów.
można by pomyśleć że foile,to przyszłość żeglarstwa.Przynajmniej tego regatowego.

A...a

Y...k



Za ten post autor YaYurek otrzymał podziękowanie od: Mir
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 paź 2019, o 14:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1091
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 615
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
YaYurek napisał(a):
Widać Volvo mocno zaangażowało się w tworzenie wizjonerskich konceptów.
można by pomyśleć że foile,to przyszłość żeglarstwa.Przynajmniej tego regatowego.


Ale chyba poza kilkoma koncepcjami nic z tego niestety nie wynikło.

Przy okazji: proa całkowicie latające jest akurat tak samo sensowne jak katamaran czy trimaran, może czasami bardziej. Zauważcie, że w wodzie są tylko ruchome skrzydełka, które - w propozycji Roba Deneya - halsują, wbrew pozorom, zupełnie normalnie.
Część nadwodna natomiast powinna być ustawiona tak, aby generować jak najmniejszy opór powietrza...

pozdrowienia

krzys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2019, o 16:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8759
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1740
Otrzymał podziękowań: 2016
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Aue, aue!

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie



Za ten post autor Mir otrzymał podziękowania - 2: robhosailor, YaYurek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2019, o 00:18 

Dołączył(a): 7 paź 2019, o 22:58
Posty: 19
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: jstm,iż.
https://youtu.be/cPAbx5kgCJo


A...a

Y...k



Za ten post autor YaYurek otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2019, o 14:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1091
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 615
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
Byłem zresztą pod wrażeniem dbałości twórców tego filmu o szczegóły i realia.
Łódka, na której bohaterowie odbyli swoją podróż, to co prawda normalnie halsujący outrigger, odpowiedni raczej do rejsów po lagunach, ale już w filmiku przytoczonym przez Mira mamy bardzo ładnie pokazane łodzi typu Ndrua z wysp Fidżi.

Ndrua to nie było zresztą proa z jednym głównym kadłubem i małym pływaczkiem do stabilizacji, lecz asymetryczny, wekslujący katamaran. Podobne konstrukcje były potem używane aż do wyspo Tuamotu.

Przy okazji: uważa się, że rzeczywiście, tak jak w filmie, Tahiti została zasiedlona przez mieszkańców wysp Fidżi, ale było to ok. 100r. n.e., raczej przed skonstruowaniem pierwszych ndrua.

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowania - 2: robhosailor, YaYurek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lis 2019, o 08:31 

Dołączył(a): 7 paź 2019, o 22:58
Posty: 19
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: jstm,iż.
Myszek napisał;
Ndrua to nie było zresztą proa z jednym głównym kadłubem i małym pływaczkiem do stabilizacji, lecz asymetryczny, wekslujący katamaran. Podobne konstrukcje były potem używane aż do wyspo Tuamotu

https://youtu.be/VpT5FsF2YOE


A...a

Y...k



Za ten post autor YaYurek otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lis 2019, o 09:21 

Dołączył(a): 7 paź 2019, o 22:58
Posty: 19
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: jstm,iż.
Aloha

https://youtu.be/w8LjLIM3U4w

Jeśli ktoś przypadkiem ma kajak i kanadyjkę.....

A...a

Y...k



Za ten post autor YaYurek otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2019, o 13:23 

Dołączył(a): 7 paź 2019, o 22:58
Posty: 19
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: jstm,iż.
coś dla Mir-a
https://youtu.be/IgFM1f4es9U

A...a

Y...k



Za ten post autor YaYurek otrzymał podziękowanie od: kooniu
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2019, o 19:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8759
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1740
Otrzymał podziękowań: 2016
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Eee, te zabawki muszą być trochę większe, żeby poczuć siłę na sterze. :D
https://www.youtube.com/watch?v=FJDYe7cweWw
2 metry, to już jest coś. ;)
Proa jest bardzo trudny do ujarzmienia przez RC. Właściwie, to musi być maszt w połowie długości (lub dwa) i wtedy da się tym jakoś sterować...
https://www.youtube.com/watch?v=NfmoYQBCa0A
Tak jak i w skali 1 : 1.
https://www.youtube.com/watch?v=h_ILYfWTEbk

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2019, o 20:30 

Dołączył(a): 7 paź 2019, o 22:58
Posty: 19
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: jstm,iż.
Mir-u
A zwróciłeś uwagę na sposób prowadzenia żagla??? na filmie który Tobie dedykowałem?


A...a


Y...k


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 lis 2019, o 22:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8759
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1740
Otrzymał podziękowań: 2016
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Widziałem, widziałem, spodobało mi się usztywnienie masztu wytykiem obrotowym. Żagiel prowadzony promieniowo od dziobu do dziobu, aż chciałoby się puścić go w szynie biegnącej od dziobu do dziobu po pokładzie. Generalnie takielunek główny w formie ruchomej nie należy do pewnych. Za dużo jest tam elementów podatnych na awarię i trudne do opanowania nawet w modelu sterowanym radiem. Ale podoba mi się szukanie nowego. :D

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 lis 2019, o 23:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 16:50
Posty: 8759
Lokalizacja: 17 E
Podziękował : 1740
Otrzymał podziękowań: 2016
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Jeszcze jeden innowacyjny trimaran (od 0:55 min.):

_________________
Jeśli jest coś, gdzie nie ma nic, to tam jest wszystko.
Indiańskie


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lis 2019, o 10:42 

Dołączył(a): 7 paź 2019, o 22:58
Posty: 19
Podziękował : 10
Otrzymał podziękowań: 14
Uprawnienia żeglarskie: jstm,iż.
Ten też jest ciekawy

Załącznik:
WOLF 14 conept model rig-8-7-18 004 (1).JPG
WOLF 14 conept model rig-8-7-18 004 (1).JPG [ 446.07 KiB | Przeglądane 5200 razy ]



A...a


Y...k


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 lis 2019, o 14:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lut 2010, o 13:20
Posty: 1091
Podziękował : 55
Otrzymał podziękowań: 615
Uprawnienia żeglarskie: zapoznany wynalazca
YaYurek napisał(a):


Hi hi, ileż razy wymyślane jest to samo...
Załącznik:
model2.jpg
model2.jpg [ 21.55 KiB | Przeglądane 5181 razy ]

Model zbudowany w roku 1988. Testowany na Jezioraku, wychodził na hydroskrzydła i był w tej pozycji stabilny.

Jego wersja powiększona miała już nieco inne ożaglowanie...
Załącznik:
nietoperz.jpg
nietoperz.jpg [ 85.83 KiB | Przeglądane 5181 razy ]

(acz na bardzo podobnej zasadzie działające)

pozdrowienia

krzys



Za ten post autor myszek otrzymał podziękowanie od: MarekSCO
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 113 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Rolfok i 149 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL