Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 mar 2024, o 02:21




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 7 sty 2020, o 14:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Cześć.

Komercyjne firmy produkują urządzenia alarmujące, gdy ktoś z załogi wypadnie za burtę. Systemy te są jednak dość drogie. Na przykład takie rozwiązania:
- Raymarine LifeTag http://c470.jerodisys.com/470Lib/lifetags.pdf
- Sea-Tags https://sea-tags.com/?lang=en
- MOBi-lert 720i by Mobilarm https://www.sailingworld.com/gear/mobi-lert-720i-mobilarm/
- AutoTether https://autotether.com/
- CrewWatcher https://crewwatcher.com/
i tym podobne.

Pomyślałem, że można by użyć tanich tagów bluetooth (iTag lub podobne) by robiły to samo za kilkakrotnie mniej.
Załącznik:
smart-key-finder-bluetooth-locator-tracer.jpg
smart-key-finder-bluetooth-locator-tracer.jpg [ 77.27 KiB | Przeglądane 8268 razy ]
https://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=smart%20itag . Każdy załogant musiałby oczywiście nosić iTag cały czas przy sobie (w kieszeni, jak nieśmiertelnik...) - tak jak w systemach komercyjnych. Kwestia wodoodporności tagów - do rozwiązania później.

Generalnie: Aplikacja „iSearching” na komórę częściowo spełnia zadanie (dedykowana do tych breloczków) umożliwia alarmowanie, gdy śledzony iTag będzie poza obszarem, ale tylko pokazuje współrzędne geograficzne lub lokalizację na mapie google. Mapa google na morzu jest słaba, a przepisywanie pozycji geograficznej... trwa.

Byłoby fajnie gdyby – w przypadku „zgubienia” członka załogi (dystans pomiędzy znacznikiem iTag a komputerem większy niż, lub zanik sygnału) – system nawigacyjny (myślę o OpenCPN) zapamiętywał pozycję jachtu (w momencie "zgubienia" znacznika, lub z "chwili" przed - bo KDD i SOG znamy) i oznaczał ją jako „MOB”.
Zapewne trzeba byłoby ten system kalibrować (zależnie od wielkości jachtu, materiału kadłuba, położenia nadajnika...), fabryczna apka ma do wyboru trzy poziomy "oddalenia".

Moim zdaniem idealnie byłoby aby to zrealizować jako wtyczkę do openCPN – ale nie wiem czy tak się da. Nie potrafię tego zrobić, ale może ktoś wie czy to jest możliwe do zrobienia? Dodatkowy sprzęt (odbiornik) wymagałby zasilania i podłączenia do komputera-plottera, a przecież ów komp ma BT... Może musiałoby to być jednak inne rozwiązanie. Ostatecznie - aplikacja na telefon. Czy to byłoby użyteczne? Czy ktoś potrafi to zrobić?

Może wykorzystać sekwencję NMEA MOB: https://www.nmea.org/Assets/21030814%20nmea%200183_man%20overboard%20notification_mob_sentence%20amendment.pdf, albo sentencję AIS-MOB?

Wyczerpanie baterii - nie powinno być problemem:
1. Fałszywy alarm utraty kontaktu wynikający z padnięcia baterii - nie grozi niczym szczególnym
2. To jest BLE, standardowa bateria wytrzymuje pół roku
3. iTag potrafi informować o stanie baterii - można to wykorzystać: http://100-x-arduino.blogspot.com/2018/05/itag-ble-jak-je-odczytac.html

Czy ktoś chce i potrafi coś takiego urzeczywistnić?

PS.
Tak, wiem że iTag nie ma wbudowanego odbiornika GNSS, nie podaje swojej pozycji, nie zastąpi PLB, nie jest częścią GMDSS. Chodzi o prosty sygnalizator oddalenia.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2020, o 16:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Będę kupował takie bryloczki, jeżeli ktoś jeszcze zainteresowany zabwką, kupie jeden więcej i przywioze na SIZ.



Za ten post autor beret otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2020, o 18:29 

Dołączył(a): 7 maja 2013, o 08:14
Posty: 1380
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 150
Uprawnienia żeglarskie: sj
beret napisał(a):
Będę kupował takie bryloczki


A "skolko stoi"?

emeryt


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2020, o 18:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
1eur za sztukę, kupię kilka i pewnie za przesyłkę najwięcej zapłacę.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Wojtku, reverse engineering tych breloczków masz tutaj:
https://thejeshgn.com/2017/06/20/revers ... rgy-button
Jak dotrą z Azji, sprawdzę to u siebie.



Za ten post autor beret otrzymał podziękowania - 2: emeryt, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2020, o 19:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
beret napisał(a):
Wojtku, reverse engineering
Przeceniasz mnie. :-( Ale cieszę się że udało mi się Cię zainteresować... może coś z tego będzie... :lol:
Jestem chętny do ewentualnego beta-testowania. Albo dyskusji jak powinno działać, ale nie jak to zrobić... :geek:

Jedno mnie zastanawia: zainstalowałem apkę nRF Connect i pokazuje stan naładowania baterii dla wszystkich czterech breloczków, które posiadam = 99%. Dziwne szczególnie że tu http://100-x-arduino.blogspot.com/2018/05/itag-ble-jak-je-odczytac.html też jest 99%... :-|

Tu trochę informacji (na dole artykułu sporo linków) http://100-x-arduino.blogspot.com/2018/05/esp32-ble-itag-nowy-rozdzia-iot.html
emeryt napisał(a):
A "skolko stoi"?
Kurde-no, a po co ja linka do e-baya zapodałem? A na allegro nie łaska sprawdzić czy na google :evil: :rotfl:

beret napisał(a):
kupię kilka i pewnie za przesyłkę najwięcej zapłacę.
Nie zapomnij o bateriach (ta samą przesyłką).

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Ostatnio edytowano 7 sty 2020, o 19:23 przez Wojtek Bartoszyński, łącznie edytowano 2 razy


Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2020, o 19:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Ojć, nie pacaj emeryta, podalem cenę, kupie kilka więc jak są chętni aby się tym na SIZ pobawić, mogę zamówić więcej, cena jednego to i tak ok. 1500% kosztów wysyłki.



Za ten post autor beret otrzymał podziękowanie od: emeryt
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2020, o 21:12 

Dołączył(a): 7 maja 2013, o 08:14
Posty: 1380
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 150
Uprawnienia żeglarskie: sj
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Kurde-no, a po co ja linka do e-baya zapodałem? A na allegro nie łaska sprawdzić czy na google


Wojtku, przeprosiny przyjmiesz?
Nawet jak nie, to i tak przepraszam!

emeryt


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2020, o 21:24 

Dołączył(a): 7 maja 2013, o 08:14
Posty: 1380
Podziękował : 246
Otrzymał podziękowań: 150
Uprawnienia żeglarskie: sj
beret napisał(a):
1eur za sztukę, kupię kilka


Dla mnie proszę trzy sztuki, i
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Nie zapomnij o bateriach

Na SIZ-ie nie będę, ale myślę "intensywnie" jak to odebrać. Coś wymyślę. Do marca trochę dni zostało.

emeryt



Za ten post autor emeryt otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 sty 2020, o 21:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
emeryt napisał(a):
Wojtku, przeprosiny przyjmiesz?
Oczywiscie :kiss: mi nie o przeprosiny chodzi... człowiek się męczy, cyzeluje posta, wstawia linki... A i tak wątek dryfuje... O kolejny (mój) niepotrzebny post rozwadniający temat... :oops:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: emeryt
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2020, o 02:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2017, o 21:53
Posty: 181
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 85
Uprawnienia żeglarskie: używane
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Byłoby fajnie gdyby – w przypadku „zgubienia” członka załogi (dystans pomiędzy znacznikiem iTag a komputerem większy niż, lub zanik sygnału) – system nawigacyjny (myślę o OpenCPN) zapamiętywał pozycję jachtu (w momencie "zgubienia" znacznika, lub z "chwili" przed - bo KDD i SOG znamy) i oznaczał ją jako „MOB”.
Zapewne trzeba byłoby ten system kalibrować (zależnie od wielkości jachtu, materiału kadłuba, położenia nadajnika...), fabryczna apka ma do wyboru trzy poziomy "oddalenia".

Próbowałem ze dwa sezony temu coś takiego zrobić. Niestety, w moich rękach (być może miałem wadliwego iTaga) życie na baterii było bardzo krótkie (typu dwa dni) i łączność bardzo zawodna - więc odpuściłem.

Niemniej jeśli jest zainteresowanie i Wasze doświadczenia wskazują na dobry czas działania na bateriach, to chętnie do tego wrócę.

Co do "odpalania" alarmu MOB w opencpn, to chyba najprościej napisać to w postaci serwera, który by udostępniał dane w postaci komunikatów NMEA udających AIS. Wygląda na to, że OpenCPN to obsługuje (https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku. ... omatically) i można nawet przypisać jakieś MMSI do tych MOBów, żeby było wiadomo, który Jtag "wypadł"... z zasięgu.

_________________
pozdrawiam
Bartek
S/Y Villemo POL 14366


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2020, o 02:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2017, o 21:53
Posty: 181
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 85
Uprawnienia żeglarskie: używane
barwil napisał(a):
Co do "odpalania" alarmu MOB w opencpn,

Tutaj ciekawa dyskusja nt. tego typu zabaw w opencpn. Co prawdadwa lata temu, ale warto przeczytać - ostatecznie nie uznano problemu za wart rozwiązania, ale warto wiedzieć, że openCPN odpala od razu nawigację w kierunku MOBa, co może czasem (np. jtag, który odpala się co chwilę) dawać irytujące efekty.

_________________
pozdrawiam
Bartek
S/Y Villemo POL 14366


Ostatnio edytowano 8 sty 2020, o 02:36 przez Wojciech, łącznie edytowano 1 raz
kasacja dubla


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2020, o 03:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Tak, obsługuje sygnały NMEA i można mu ustawiać źródła.
Sam OpenCPN jest napisany w Qt, źródła są czytelne, dobra dokumentacja do wtyczek.
Można zrobić akpę na telefon, a telefon wyśle sekwencję do OpenCPN.
Albo i wtyczkę na OpenCPN, BT na Qt jest i na Linuksie działa.
Tylko w trakcie rejsu ma się włączony telefon ale raczej nie laptop.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2020, o 03:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2017, o 21:53
Posty: 181
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 85
Uprawnienia żeglarskie: używane
barwil napisał(a):
Tutaj ciekawa dyskusja

Schrzaniłem chyba linka. Powinien być ten: http://www.cruisersforum.com/forums/f13 ... 83590.html

_________________
pozdrawiam
Bartek
S/Y Villemo POL 14366


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 sty 2020, o 07:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
beret napisał(a):
Tylko w trakcie rejsu ma się włączony telefon ale raczej nie laptop.
Zależy na jakim rejsie, jakim jachcie, jaki laptop... ja często mam. Poza tym OpenCPN można używać i na telefonie czy tablecie i na Raspberry Pi.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

barwil napisał(a):
Co prawdadwa lata temu, ale warto przeczytać - ostatecznie nie uznano problemu za wart rozwiązania, ale warto wiedzieć, że openCPN odpala od razu nawigację w kierunku MOBa, co może czasem (np. jtag, który odpala się co chwilę) dawać irytujące efekty.
Chyba to zostało poprawione (ostatni #7 post w wątku):
http://www.cruisersforum.com/forums/f134/mob-itag-like-lifetag-plugin-ocpn-idea-198869.html#post3050712 Jeszcze tu ciekawa dysputa:
http://www.cruisersforum.com/forums/f134/one-ais-sart-message-many-mob-waypoints-196636.html

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2020, o 08:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 lip 2014, o 23:27
Posty: 537
Lokalizacja: s/y Nimrod, Newhaven UK
Podziękował : 170
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: mors plastik
Co do urządzeń, informacja o problemach z zasilaniem i kalibracją potwierdziła moje obawy. Natomiast zastanawiam się nad czymś takim: https://www.dfrobot.com/product-1259.html
15$ zamiast 1$ ale to płytka prototypowa, gdyby nam się trafił sprawny elektronik, może potem zrobić z tego PCB i koszta drastycznie spadają.
Na zasilanie widzę dwie opcje, albo pętla indukcyjna, ale to nie wyjdzie ze względu na kompas.
Albo bateria słoneczna i superkondensator, zestaw nie do zdarcia na lata. Tylko potrzebna by była elastyczna przetwornica impulsowa step-up.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2020, o 10:49 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
beret napisał(a):
Co do urządzeń, informacja o problemach z zasilaniem i kalibracją potwierdziła moje obawy. Natomiast zastanawiam się nad czymś takim: https://www.dfrobot.com/product-1259.html
15$ zamiast 1$ ale to płytka prototypowa, gdyby nam się trafił sprawny elektronik, może potem zrobić z tego PCB i koszta drastycznie spadają.
Na zasilanie widzę dwie opcje, albo pętla indukcyjna, ale to nie wyjdzie ze względu na kompas.
Albo bateria słoneczna i superkondensator, zestaw nie do zdarcia na lata. Tylko potrzebna by była elastyczna przetwornica impulsowa step-up.


Chyba Panowie za bardzo kombinują. Po zrozumieniu idei myślę, że nie chodzi o sam nadajnik ale o program do OpenCPN. Breloczek można zawsze wybebeszyć i włożyć do pudełka z dwoma bateriami AAA. Zapewnimy w ten sposób wydłużenie czasu pracy i hermetyczność nadajnika. Baterie będzie można wymieniać np. na początku sezonu wraz z testem zadziałania. Koszt to 1 złoty za koszyczek i może z 10 za hermetyczną obudowę.



Za ten post autor Suhur Mash-ha otrzymał podziękowania - 3: beret, Marian Strzelecki, Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2020, o 11:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
barwil napisał(a):
Próbowałem ze dwa sezony temu coś takiego zrobić. Niestety, w moich rękach (być może miałem wadliwego iTaga) życie na baterii było bardzo krótkie (typu dwa dni) i łączność bardzo zawodna - więc odpuściłem.


Przeprowadzałem wczoraj "badania" iTagów z aplikacją iSearching. Chodziło mi o test wyczerpywania baterii. Sparowane miałem dwa (z czterech posiadanych) breloczków iKey. Zasięg, przy ustawieniu na "far" (dostępne jeszcze "near" i "centre") wydaje się być OK. Alarmowanie po opuszczeniu zasięgu jest OK. Wyje telefon oraz pika breloczek.
Jednak wiele razy aplikacja "sama z siebie" przestawała śledzić iTagi (efekt jakby ktoś wcisnął "disconnect"). Breloczek wtedy pika, ale aplikacja nie alarmuje. Po około 5 minutach nieśledzony (niesparowany) iTag się wyłącza. Sądzę jednak, że to problem aplikacji, a nie samego iTaga, bo zawsze zaprzestawał śledzenia obu testowanych breloczków. Wciśnięcie przycisku "Connect" powodowało ponowne połączenie (bez problemu). Rozłączenie nie miało związku z zasięgiem (następowało także gdy odległość telefon - itag wynosiła pół metra).

Myślę, że to problem po stronie aplikacji, bo utrata zasięgu powinna podnosić alarm, poza tym zawsze aplikacja traciła oba tagi. Aplikacja jest niestaranna, na przykład wciśnięcie "connect" przy jednym z tagów powoduje połączenie wszystkich aktywnych a nie tylko tego jednego.

Być może ewentualna aplikacja powinna próbować kilkukrotnie nawiązywać połączenie ze znacznikiem (zapamiętując pozycję geograficzną pierwszej utraty połączenia) i dopiero po nich alarmować? Któryś z opisów komercyjnych produktów z pierwszego posta mówi o podniesieniu alarmu po... 30 sekundach - pewnie wynika to z praktyki czy przemyśleń... :mrgreen:

A może ten ubogi procesor ST17H26 jest zbyt uproszczony (to rozważania na podstawie opisu tutaj) i należałoby testować iTagi z prockiem BK3431? Albo nie iTag a iBeacony https://en.wikipedia.org/wiki/IBeacon - tu piszą o zużyciu baterii rzędu miesięcy (do 3 lat nawet):
Cytuj:
A study on 16 different iBeacon vendors reports that battery life can range between 1–24 months. Apple's recommended setting of 100 ms advertising interval with a coin cell battery provides for 1–3 months of life, which increases to 2–3 years as advertising interval is increased to 900 ms.


Poza tym są gotowe, wodoodporne (IP67):
Załącznik:
waterproof-ibeacon-ticc2541-ibeacon-eddystone-bluetooth-ibeacon-module-with-power-button-1676.jpg
waterproof-ibeacon-ticc2541-ibeacon-eddystone-bluetooth-ibeacon-module-with-power-button-1676.jpg [ 100.04 KiB | Przeglądane 7957 razy ]
https://www.ezgiz.com/product/waterproof-ibeacon-ticc2541-ibeacon-eddystone-bluetooth-ibeacon-module-with-power-button/ - 10$ sztuka.

A nawet takie zegarkokształtne
Załącznik:
ibeacon_zegarek.jpg
ibeacon_zegarek.jpg [ 12.38 KiB | Przeglądane 7957 razy ]

https://www.amazon.com/Bluetooth-Eddystone-Waterproof-Compatible-Programmable/dp/B01K9R669C, ale tylko IP44 i aż 22$...

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2020, o 12:18 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
Poszukałem i nawet nie trzeba bebeszyć breloków.
https://pl.aliexpress.com/item/33057264414.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.667e23e4TR7t6Z&algo_pvid=165471da-2c9a-4dee-b0e9-d8039fdade2f&algo_expid=165471da-2c9a-4dee-b0e9-d8039fdade2f-4&btsid=fb1d463c-90a9-4715-9595-ec243b840899&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3,searchweb201603_53

Na początek nie tanio ale gdyby się zrzucić...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2020, o 12:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Suhur Mash-ha napisał(a):
Na początek nie tanio ale gdyby się zrzucić...
Jeśli ktoś uważa, że ma wiedzę, umiejętności i czas aby napisać wtyczkę do openCPNa - to ja ufunduję potrzebny do testów sprzęt... :cool:

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2020, o 16:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2017, o 21:53
Posty: 181
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 85
Uprawnienia żeglarskie: używane
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
napisać wtyczkę do openCPNa

Ja na pewno nie mam czasu, więc nic nie trzeba sponsorować.

Ale twój wątek przypomniał mi o tym pomyślę na tyle, że pewnie do niego wrócę. Choć ja nie będę tego robił w formie wtyczki do OpenCPN, bo myślę, że coś takiego nie powinno się wyłączać w momencie kiedy openCPN jest wyłączony.

Ja mam zamiar to zrobić w formie programu działającego na raspberry pi, który śledzi cały czas pewien zestaw "pastylek", które np. są na stałe przypięte do kamizelek ratunkowych. W tej wersji jeśli ktoś "wypada za burtę" (czyli traci zasięg), to raspberry Pi zaczyna alarm dzwiekowy i wysyła sygnał MOB do wszystkich odbiorników NMEA po Wifi, w szczególności może to być openCPN (na laptopie, czy telefonie, czy jak tam kto ma).

To pasuje bardziej do mojego systemu (już mam echosondę i AIS podłączone do serwera k-plex na raspberry), ale myślę, że nie tylko mojego.

_________________
pozdrawiam
Bartek
S/Y Villemo POL 14366



Za ten post autor barwil otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2020, o 17:11 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
W Twoim rozwiązaniu chyba rozsądnie będzie aby urządzenie zadziałało dopiero po wpadnięciu do wody. Coś na kształt lampki w pasie ratunkowym. Po co wszczynać alarm jak załogant przynaglany potrzebą bez 'wylogowania" zaraz po zacumowaniu zbiegnie z jachtu do... Odpada też problem fałszywych alarmów od kończących żywot baterii czy "radiowym" ukryciu kamizelki.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2020, o 17:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2017, o 21:53
Posty: 181
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 85
Uprawnienia żeglarskie: używane
Suhur Mash-ha napisał(a):
urządzenie zadziałało dopiero po wpadnięciu do wody

No, to by było idealnie, ale nie musi być łatwe w implementacji, bo wpada do wody "pastylka" a zadziałać ma "centrala". Triggerem ma być utrata zasięgu, co utrudnia weryfikację powodu utraty zasięgu...

Oczywiście, wszystko się pewnie jakoś da zrobić - jakaś dodatkowa łączność, czy stopniowanie utraty zasięgu, ale to ew. pieśń przyszłości.

Na razie zamówiłem nowe iTagi i pewnie będę powolutku w wolnym czasie implementował to co na razie wymyśliłem. Napisałem o tym nie po to żeby chwalić "moje rozwiązanie" którego sam jeszcze nie zrobiłem, ale żeby podrzucić pomysł, gdyby ktoś inny coś robił.

_________________
pozdrawiam
Bartek
S/Y Villemo POL 14366


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2020, o 17:43 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
barwil napisał(a):
Na razie zamówiłem nowe iTagi i pewnie będę powolutku w wolnym czasie implementował to co na razie wymyśliłem. Napisałem o tym nie po to żeby chwalić "moje rozwiązanie" którego sam jeszcze nie zrobiłem, ale żeby podrzucić pomysł, gdyby ktoś inny coś robił.
Każde rozwiązanie ma swoje zalety i wady przy czym wady w jednym rozwiązaniu mogą być zaletą w drugim. Każdy też może różnie określić priorytety, którymi będzie oceniał przydatność rozwiązania.
Nie ma jak zrobić i sprawdzić.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2020, o 18:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 16:48
Posty: 4446
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 754
Otrzymał podziękowań: 1514
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
barwil napisał(a):
Ja mam zamiar to zrobić w formie programu działającego na raspberry pi, który śledzi cały czas pewien zestaw "pastylek", które np. są na stałe przypięte do kamizelek ratunkowych. W tej wersji jeśli ktoś "wypada za burtę" (czyli traci zasięg), to raspberry Pi zaczyna alarm dzwiekowy i wysyła sygnał MOB do wszystkich odbiorników NMEA po Wifi, w szczególności może to być openCPN (na laptopie, czy telefonie, czy jak tam kto ma).
Pasuje, bo myślę też o OpenCPN na Raspberry Pi, a jak Twoje rozwiązanie zadziała i się nim podzielisz - to pewnie i do OpenPlottera by można włączyć...

Suhur Mash-ha napisał(a):
Odpada też problem fałszywych alarmów od kończących żywot baterii czy "radiowym" ukryciu kamizelki.
Wolę fałszywe alarmy w porcie, niż nie zadziałanie czujnika wilgoci. Zresztą - tu logika jest IMHO "lepsza": brak zasięgu, pad baterii (można jej poziom monitorować), zalanie elektroniki, rozbicie taga bomem - powoduje alarm - czyli brak sygnału = alarm. W takim rozwiązaniu jak proponujesz musi parę rzeczy zadziałać: bateria, elektronika, czujnik, nadajnik... niezadziałanie jednego elementu = brak alarmu. Wykonanie niezawodnego nadajnika kosztuje - to dlatego AIS-MOB czy EPIRB (PLB) kosztuje ponad 1.000 złotych...

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 sty 2020, o 18:47 

Dołączył(a): 6 sty 2020, o 18:38
Posty: 121
Podziękował : 11
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: chce mieć
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Wolę fałszywe alarmy w porcie, niż nie zadziałanie czujnika wilgoci. Zresztą - tu logika jest IMHO "lepsza": brak zasięgu, pad baterii (można jej poziom monitorować), zalanie elektroniki, rozbicie taga bomem - powoduje alarm - czyli brak sygnału = alarm. W takim rozwiązaniu jak proponujesz musi parę rzeczy zadziałać: bateria, elektronika, czujnik, nadajnik... niezadziałanie jednego elementu = brak alarmu. Wykonanie niezawodnego nadajnika kosztuje - to dlatego AIS-MOB czy EPIRB (PLB) kosztuje ponad 1.000 złotych...

Kosztuje niezawodność, badania, certyfikacje itd a poza tym dlaczego ma być tanio skoro kupują? Bariera cenowa nie została osiągnięta.

Wybór rozwiązania jest kwestią podejścia i nie ma siły aby wypracować ten jedynie słuszny.

Przeglądałem mininadajniki 433MHz. Może by się znalazło coś przydatnego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sty 2020, o 15:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 sie 2013, o 12:57
Posty: 125
Lokalizacja: wawa
Podziękował : 238
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: kj
Zamówiłem kilka takich tagów ok 1,5 roku temu, testowałem z różnymi apkami, w domu i na jachcie, ale się zniechęciłem. Malutki zasięg, fałszywe alarmy, brak alarmu kiedy powinien się włączyć, itp. Mogę sztukę komuś oddać do testów w wawie. Nawet z baterią, bo mam zapas.

Pomysł ma perspektywy, ale do efektywnego działania droga raczej daleka.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sty 2020, o 16:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 sty 2017, o 21:53
Posty: 181
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 85
Uprawnienia żeglarskie: używane
burbon napisał(a):
Zmówiłem kilka takich tagów ok 1,5 roku temu, testowałem z różnymi apkami, w domu i na jachcie, ale się zniechęciłem. Malutki zasięg, fałszywe alarmy, brak alarmu kiedy powinien się włączyć, itp.

No, właśnie takie były też moje doświadczenia, tj. pisałem wcześniej:

barwil napisał(a):
Próbowałem ze dwa sezony temu coś takiego zrobić. Niestety, w moich rękach (być może miałem wadliwego iTaga) życie na baterii było bardzo krótkie (typu dwa dni) i łączność bardzo zawodna - więc odpuściłem.


Ale teraz, zainspirowany tym, że są inni zainteresowani, zamówiłem dwa różne rodzaje tagów: te najtańsze (https://allegro.pl/oferta/ag410a-lokali ... 7699407341) ale też i jeden taki trochę jakby porządniejszy: https://ivel.pl/p10005,lokalizator-bluetooth-piri.html

I mam nowy zestaw doświadczeń, który można podsumować dwiema wiadomościami - dobrą i złą:

- dobra jest taka, że duża część problemów leży w kiepskich apkach na telefon, czyli aplikacja na raspberry pi może być mniej zawodna, nawet dla tanich tagów
- zła jest taka, że raczej nie będzie można polegać na wykrywaniu odległości (np. siły sygnału) i trzeba będzie oprzeć się na kompletnej utracie łącznośći, co oznacza kilku(nasto)sekundowe opóźnienie alarmu.

Jak coś będę miał więcej to napiszę.

_________________
pozdrawiam
Bartek
S/Y Villemo POL 14366



Za ten post autor barwil otrzymał podziękowanie od: Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 20 sty 2020, o 23:58 

Dołączył(a): 25 mar 2011, o 16:44
Posty: 239
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Lekko off-topic, bo tu się rozmawia o rozwiązaniu DIY, jednak pomyślałem, że skoro wpadłem na to właśnie dzisiaj całkiem przypadkiem, to się podzielę:

https://www.nasamarine.com/product/mobi-mob-indicator/

Za około 1500 pln można mieć kompletny system dla trzech osób z możliwością rozbudowy. Nie znalazłem niestety żadnego podręcznika na ich stronie, ani żadnej informacji na jakiej zasadzie system wykrywa wypadnięcie za burtę. Z tego opisu:
Cytuj:
In the event of a crew member falling overboard the drop in signal level is detected by the base unit which sounds a high intensity audible alarm.

można by wnioskować, że jakiś czujnik tam jest, ale jaki, nie mam pojęcia.

Wysłałem im pytanie - zobaczymy, co odpiszą.

Marek

_________________
s/y Milonga
Jeanneau Fantasia 27
POL 18616


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2020, o 00:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13705
Podziękował : 10172
Otrzymał podziękowań: 2415
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
BMarek napisał(a):
Wysłałem im pytanie - zobaczymy, co odpiszą.
Marek


Wydaje mi się ,ze co by nie odpowiedzieli, to: cena 1000 różni się zasadniczo od ceny 1E.
Zachwycił mnie pomysł, widzę , że badano już go kilka razy ze skutkiem zniechęcającym. Ale czy małe (być może upierdliwe) błędy nie są dopuszczalne, gdy mamy do wyboru mieć, albo nie mieć w ogóle zabezpieczenia?

MJS

_________________
Po 15 latach (na forum) przestałem być VIP-em. za co? i po co?

"Jeszcze nigdy tak wielu nie oddało tak wiele wolności, tak łatwo"-Churchil.

Kłania się orłel... hukslej.

[size=70]Zapraszam na fejsa:"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
i "Marian Strzelecki"


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 sty 2020, o 00:44 

Dołączył(a): 25 mar 2011, o 16:44
Posty: 239
Podziękował : 30
Otrzymał podziękowań: 20
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Marian Strzelecki napisał(a):
cena 1000 różni się zasadniczo od ceny 1E

Nie wiem, czy o to chodzi, ale ja podawałem cenę w pln.

Marek

_________________
s/y Milonga
Jeanneau Fantasia 27
POL 18616


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 46 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 94 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL