Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 kwi 2024, o 09:06




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 sty 2011, o 10:07 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Znalazłem ważne moim zdaniem informacje dla żeglujących w Egipcie z AIS.
By nie dublować podaję linka (w końcu większość ludzi czyta tu i tu):
http://www.sailforum.pl/viewtopic.php?p=215439#215439

Chodzi o możliwość pójścia do więzienia za niewłaściwe użycie AIS w Egipcie.

Edit: zgodnie z sugestiami Maara i kolejnymi wyjaśnieniami autora blogu chcę skorygować: problem był nie w związku z niewłaściwym użyciem AIS, lecz z retransmisją danych otrzymywanych za pomocą AIS na stronę www.marinetraffic.com. Czy jest to niewłaściwe użycie systemu AIS czy komputera czy w ogóle właściwe czy niewłaściwe zachowanie - pozostawiam do oceny lingwistom. Żeglarzy ostrzec chcę przed retransmisją jakichkolwiek danych w Egipcie.
Hm... Tak sobie teraz pomyślałem: taki mayday relay z podaniem pozycji statku wzywającaego pomocy też by się łapał pod retransmisję... :( Chore...


Ostatnio edytowano 28 sty 2011, o 10:33 przez plitkin, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2011, o 13:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17297
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2167
Otrzymał podziękowań: 3585
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
plitkin napisał(a):
Chodzi o możliwość pójścia do więzienia za niewłaściwe użycie AIS w Egipcie.

Nie bardzo z tego google-translajnientego tekstu mogę zrozumieć, co ten człowiek faktycznie zrobił a w szczególnosci co to jest tajemnicza transmisja PE, ale jeżeli on po prostu miał stację retransmitującą odebrany sygnał AISów na serwer marinetraffic, to użycie określenia niewłaściwe użycie AIS jest nietrafne ;-)

Zakaz dotyczy retransmisji informacji uzyskanych drogą radiową i w wielu dzikich krajach on obowiązuje (ale dotyczy ruchu lotniczego). Widocznie nasi brązowi bracia Egipcjanie są bardziej papiescy niż sam pan papież.

BTW chyba nie często na jachtach trafiają się stacje retransmisyjne AIS? Nie słyszałem, żeby jakiś polak łączył się w tym celu z siecią będąc za granicą.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 sty 2011, o 17:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
Maar napisał(a):
BTW chyba nie często na jachtach trafiają się stacje retransmisyjne AIS? Nie słyszałem, żeby jakiś polak łączył się w tym celu z siecią będąc za granicą.


A czy nie robi tego automatycznie AIS aktywny?

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2011, o 00:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17297
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2167
Otrzymał podziękowań: 3585
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Macieq napisał(a):
A czy nie robi tego automatycznie AIS aktywny?
Możliwe, że nadaktywny tak robi, ale aktywny (jeśli pisząc aktywny miałeś na myśli AIS wyposażony w nadajnik) nie ma nic wspólnego z internetem.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2011, o 12:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
Maar napisał(a):
Macieq napisał(a):
A czy nie robi tego automatycznie AIS aktywny?
Możliwe, że nadaktywny tak robi, ale aktywny (jeśli pisząc aktywny miałeś na myśli AIS wyposażony w nadajnik) nie ma nic wspólnego z internetem.

Źle zrozumiałem Twój wpis. Chodziło mi o transmisję sygnału przez inne jednostki w kierunku brzegu (serwera).

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2011, o 13:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17297
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2167
Otrzymał podziękowań: 3585
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Macieq napisał(a):
Źle zrozumiałem Twój wpis. Chodziło mi o transmisję sygnału przez inne jednostki w kierunku brzegu (serwera).
To i tak masz lepiej :-) Ja Twojego nie zrozumiałem wcale.

A tak na poważnie, to nie rozumiem co się wydarzyło w Egipcie. Dlaczego człowieka ciągali i co faktycznie on zrobił.

On coś tam pisze o informowaniu rodziny o swojej pozycji - myślę, że clue leży właśnie w tym, ale... ale nie wiem, bo tak jak napisałem wyżej - nie wiem o co chodzi.

BTW normalnie pracujący AIS wysyła w eter w paśmie UKF informację o samym sobie i nic więcej. Nie łączy się z internetem, nie ma konta na facebooku ani na naszej klasie, ma ambiwalentny stosunek do rodziny (w tym kapitana) i generalnie wszystko ma gdzieś :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2011, o 13:07 

Dołączył(a): 23 lis 2010, o 23:26
Posty: 319
Podziękował : 205
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: ...
Może ktoś wytłumaczyć, dlaczego wysyłanie informacji z AISa na marinetraffic.com jest w pewnych państwach przestępstwem? Jak oni to uzasadniają? I to tylko tam, czy gdzieś indziej też tak jest?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2011, o 13:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17297
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2167
Otrzymał podziękowań: 3585
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
aa1975 napisał(a):
to tylko tam, czy gdzieś indziej też tak jest?
W cywilizowanym świecie nie ma żadnych problemów, ale... także w Polsce funkcjonuje prawo, które jest porąbane i mówi:

Kodeks karny:
Art.267
§ 1. Kto bez uprawnienia uzyskuje dostęp do informacji dla niego nieprzeznaczonej, otwierając zamknięte pismo, podłączając się do sieci telekomunikacyjnej lub przełamując albo omijając elektroniczne, magnetyczne, informatyczne lub inne szczególne jej zabezpieczenie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
§ 2. Tej samej karze podlega, kto bez uprawnienia uzyskuje dostęp do całości lub części systemu informatycznego.
§ 3. Tej samej karze podlega, kto w celu uzyskania informacji, do której nie jest uprawniony, zakłada lub posługuje się urządzeniem podsłuchowym, wizualnym albo innym urządzeniem lub oprogramowaniem.
§ 4. Tej samej karze podlega, kto informację uzyskaną w sposób określony w § 1--3 ujawnia innej osobie.
§ 5. Ściganie przestępstwa określonego w § 1-4 następuje na wniosek pokrzywdzonego.


To inne urządzenie z §3, to równie dobrze może być odbiornik AIS.

Na dokładkę § 2 art. 159 Prawa Telekomunikacyjnego:

2. Zakazane jest zapoznawanie się, utrwalanie, przechowywanie, przekazywanie lub inne wykorzystywanie treści lub danych objętych tajemnicą telekomunikacyjną przez osoby inne niż nadawca i odbiorca komunikatu, chyba że:
1) będzie to przedmiotem usługi lub będzie to niezbędne do jej wykonania;
2) nastąpi za zgodą nadawcy lub odbiorcy, których dane te dotyczą;
3) dokonanie tych czynności jest niezbędne w celu rejestrowania komunikatów i związanych z nimi danych transmisyjnych, stosowanego w zgodnej z prawem praktyce handlowej dla celów zapewnienia dowodów transakcji handlowej lub celów łączności w działalności handlowej;


Skoro w Polsce mogą Cię wsadzić za używanie scannera radiowego, to w takim Egipcie prawo może śmiało być zmutowane do poziomu absurdu.
Teraz nie mogę wygooglać, ale zdaje się, że w Szwajcarii zakazane jest rozpowszechnianie informacji o ruchu samolotów, gdy są jeszcze w powietrzu.

Świat jest pełen mniej lub bardziej głupich przepisów, których z przyczyn naturalnych nie da się poznać i w czasie morskich podróży po krajach dzikich i nieznanych należy postępować zgodnie ze słowami piosenki "Listy" Kaczmarskiego: "Będziemy żyli, jakby nas nie było" ;-)
Wtedy jest dużo prościej.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2011, o 15:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5396
aa1975 napisał(a):
Może ktoś wytłumaczyć, dlaczego wysyłanie informacji z AISa na marinetraffic.com jest w pewnych państwach przestępstwem? Jak oni to uzasadniają? I to tylko tam, czy gdzieś indziej też tak jest?
Głupoty firmowane przez państwo (każde) są różne, panie, różniste. Część wyjaśnił Ci Grzywiasty. Dodam, że są kraje, w których jest nielegalny Skype i takie, w ktorych nie działają żadne (poza lokalnymi) telefony komórkowe, bo kraj ten nie podpisał żadnych umów roamingowych.
Aha, żebyś nie myślał, ża ja o Libii czy jedynie słusznej Korei. Nie, to się dzieje w krajach, które chwalą sie ustrojem demokratycznym.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2011, o 16:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12941
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2909
Otrzymał podziękowań: 2584
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
W Egipcie jest zabronione posiadanie GPS. Ostatnio turystów się przestali czepiać, ale może się to znowu zmienić.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2011, o 16:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17297
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2167
Otrzymał podziękowań: 3585
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
A jak zakaz posiadania GPS był (jest?) egzekwowany na statkach?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2011, o 16:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1316
Podziękował : 166
Otrzymał podziękowań: 212
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Kwiecień 2009,
Rząd Egiptu usunął przepis zakazujący używania na terenie kraju odbiorników GPS.

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2011, o 16:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17297
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2167
Otrzymał podziękowań: 3585
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
mariaciuncia napisał(a):
Rząd Egiptu usunął przepis zakazujący używania na terenie kraju odbiorników GPS.
No dobra, ale zanim usunął, to przepis funkcjonował. Pytam całkiem poważnie - jak to było egzekwowane na statkach.
No przecież przez sueski każdego roku przepływa trochę jachtów, o flocie handlowej nie wspomnę - ciekawe jak to było rozwiązane.

A może chodziło w tym przepisie o ląd? :-) O posiadanie GPS na lądzie?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 sty 2011, o 17:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 12941
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2909
Otrzymał podziękowań: 2584
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Maar napisał(a):
O posiadanie GPS na lądzie?

Tak

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2011, o 08:31 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10463
Podziękował : 1300
Otrzymał podziękowań: 4173
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Aktualizowałem wątek. Skontaktowalem się z autorem bloga. W wątku podałem odpowiedzi na kilka pytań które padły.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2011, o 09:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17297
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2167
Otrzymał podziękowań: 3585
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
plitkin napisał(a):
Aktualizowałem wątek. Skontaktowalem się z autorem bloga. W wątku podałem odpowiedzi na kilka pytań które padły.

Tak czytałem i nie do końca jestem przekonany, że było to niewłaściwe użycie AIS. Po przeczytaniu tego:
z sailforum.pl napisał(a):
Teraz odpowiem na Twoje pytania:
- retransmisja danych zrealizowana była w następujący sposób: na moim notebooku mam zainstalowany program AISdispatcher sciągnięty ze strony marinetraffic.com. Program ten jest ustawiony na przekazanie danych otrzymanych z mojego odbiornika AIS. Ten soft używany jest również na brzegowych stacjach re-transmisji w sieci marinetraffic.com, dlatego właściwie występuję jako stacja brzegowa. Z mojego AISa przekazywane są dane o WSZYSTKICH statkach, które "widzi" mój odbiornik. To właśnie był problem numer jeden - gdybym przekazywał wyłącznie swoje dane, być może nie byłoby problemu. Program ten ma tryb w którym przekazywane są WSZYSTKIE dane POZA swoimi własnymi, ale nie odwrotnie. Połączenie z internetem mam tylko przy brzegu - przez WI-Fi (przykłądowo w marinie czy w porcie) lub przez modem 3G.
Jeszcze raz chciałbym zaznaczyć - jest to STANDARDOWE wykorzystanie odbiornika AIS, notebooka i strony marinetraffic.com.
uważam, że było to wykorzystanie standardowe programu i komputera ale nie koniecznie odbiornika AIS.
Standardowe wykorzystanie AISa, to (oprócz nadawania własnej) obrazowanie na własnym ekranie pozycji statków w okolicy.

No przecież gdy się strzela z procy za pomocą kulek od łożysk i zbije się komuś szybę, i policja się przyczepi, to nie mówi się, że było to "nieprawidłowe wykorzystanie łożyska" :-) Tutaj z tym AISem jest troszkę podobnie i ostrzegając żeglarzy powinno się (przynajmniej według mnie) napisać, że w Egipcie zabroniona jest retransmisja danych uzyskanych przez AIS.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 10 lut 2011, o 23:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 mar 2010, o 10:41
Posty: 64
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: jacht. kpt. żegl. wlk.
Ja tam połowy Waszych terminów nie rozumiem, więc się nie będę stosunkował, ale dorzucę tylko to, co pamiętam tylko z Egiptu, w którym siedziałem przez rok na dużym jachcie, że statki płynące Czerwonym starały się przekazywać jak najmniej danych o sobie i położeniu z powodu piratów grasujących przy Sokotra i dalej, a potem słyszałem też o tym, że powszechną praktyką jest wyłączanie AIS w tranzycie morza Czerwonego z tych samych powodów.

_________________
Best Sailing Club
Yacht Delivery Worldwide


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL