Forum żeglarskie • Zobacz wątek - Rejestracja łodzi do przewozu osób - morska czy śródlądowa?
Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 sie 2018, o 14:24




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 kwi 2018, o 23:11 

Dołączył(a): 27 kwi 2018, o 22:39
Posty: 5
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Szanowni Państwo,

po kilku dniach przetrząsywania internetu: forów, ustaw, rozporządzeń i telefonowania do różnych instytucji chciałbym poradzić się jeszcze Państwa jako osób "siedzących w temacie", bo przepisy są trochę zawiłe.

Chodzi o rejestrację kilku łodzi do przewozu osób - motorowa (20 KM), ok. 9 metrów długości, 12 pasażerów + sternik. Ma pływać z turystami po rzece, taka krótka rundka. Problem w tym, że część planowanej trasy to morskie wody wewnętrzne a część to wody śródlądowe (niektóre będą pływać na trasie tylko po morskich wodach wewnętrznych). Pytanie, co z tym robić, co będzie zgodne z prawem i zarazem najkorzystniejsze (chodzi o kwalifikacje załogi, jakieś dodatkowe wymagania itd.):

- czy rejestrować jako jacht morski komercyjny w rejestrze prowadzonym przez PZŻ - ale tutaj urzędniczka UŻŚ kwestionowała możliwość prowadzenia przewozów komercyjnych (działalność gospodarcza) taką łodzią na wodach śródlądowych (nawet gdyby to było tylko przepływanie?);

- czy może jako mały statek w rejestrze statków śródlądowych prowadzonym przez UŻŚ - ale czy wtedy z kolei będzie można prowadzić te przewozy na wodach morskich

- czy może jeszcze jakoś inaczej?


Pojawiła się też propozycja żeby zakwalifikować tę łódź jako sportowo-rekreacyjną w PZMINW i czarterować ją ze sternikiem, a pasażerowie stanowiliby wówczas załogę. Wszystko bowiem rozbija się o kwestię jego uprawnień - łatwiej byłoby znaleźć pracowników ze zwykłym patentem "sportowym" a nie np. z kwalfikacjami stermotorzysty. Jednak z tego co się już dowiedziałem taka opcja nie wchodzi w grę (nie byłaby zgodna z prawem). Jeśli jednak jest inaczej to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu.

Będę wdzięczny za wszelkie podpowiedzi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2018, o 00:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9512
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1441
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
DMH napisał(a):
Wszystko bowiem rozbija się o kwestię jego uprawnień - łatwiej byłoby znaleźć pracowników ze zwykłym patentem "sportowym" a nie np. z kwalfikacjami stermotorzysty. Jednak z tego co się już dowiedziałem taka opcja nie wchodzi w grę (nie byłaby zgodna z prawem). Jeśli jednak jest inaczej to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu.


Nie "przeskoczysz" Kolego na śródlądowych drogach wodnych konieczności posiadania patentu stermotorzysty dla świadczenia usług pływania zarobkowego.

Patent ten jest najniższym dokumentem zawodowym uprawniającym dla profesjonalnego prowadzenia jednostki służącej dla zawodowego przewozu do 12.pasażerów.

Tego po prostu nie da się obejść.

Wiem, że aby zdobyć ten patent wymagana jest wielomiesięczna praktyka + egzamin ale to jest nie do przeskoczenia.

Wielu już próbowało obejść ten przepis ale jest to bez szans.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: DMH
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2018, o 14:05 

Dołączył(a): 27 kwi 2018, o 22:39
Posty: 5
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
DMH napisał(a):
Wszystko bowiem rozbija się o kwestię jego uprawnień - łatwiej byłoby znaleźć pracowników ze zwykłym patentem "sportowym" a nie np. z kwalfikacjami stermotorzysty. Jednak z tego co się już dowiedziałem taka opcja nie wchodzi w grę (nie byłaby zgodna z prawem). Jeśli jednak jest inaczej to proszę o wyprowadzenie mnie z błędu.


Nie "przeskoczysz" Kolego na śródlądowych drogach wodnych konieczności posiadania patentu stermotorzysty dla świadczenia usług pływania zarobkowego.

Patent ten jest najniższym dokumentem zawodowym uprawniającym dla profesjonalnego prowadzenia jednostki służącej dla zawodowego przewozu do 12.pasażerów.

Tego po prostu nie da się obejść.

Wiem, że aby zdobyć ten patent wymagana jest wielomiesięczna praktyka + egzamin ale to jest nie do przeskoczenia.

Wielu już próbowało obejść ten przepis ale jest to bez szans.


Dziękuję za potwierdzenie. Czyli jest tak jak myślałem.

Dlatego też w tej chwili dużo bardziej interesuje mnie kwestia - do którego rejestru trzeba się zgłosić i czy np. w razie zgłoszenia do PZŻ jako jacht komercyjny nie będzie problemów ze świadczeniem tej działalności gospodarczej na wodach śródlądowych (lub odwrotnie). A może to zupełnie obojętne pod względem prawnym?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2018, o 17:19 

Dołączył(a): 16 kwi 2018, o 17:43
Posty: 68
Lokalizacja: Jelonka
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: jsm
Dobrze że jeszcze są w tym kraju jakieś przepisy, których nie da się obejść.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2018, o 22:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9512
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1441
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
DMH napisał(a):
A może to zupełnie obojętne pod względem prawnym?


Kolego

Nie kombinuj - sprawa jest prawnie prosta.

Jeżeli chcesz na śródlądowych drogach wodnych świadczyć posiadaną jednostką przewozy pasażerów do 12 osób to jego sternik MUSI mieć min patent stermotorzysty.

Chcesz więcej info to zadzwoń do mnie tel masz na PW

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2018, o 23:14 

Dołączył(a): 27 kwi 2018, o 22:39
Posty: 5
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
bury_kocur napisał(a):
DMH napisał(a):
A może to zupełnie obojętne pod względem prawnym?


Kolego

Nie kombinuj - sprawa jest prawnie prosta.

Jeżeli chcesz na śródlądowych drogach wodnych świadczyć posiadaną jednostką przewozy pasażerów do 12 osób to jego sternik MUSI mieć min patent stermotorzysty.

Chcesz więcej info to zadzwoń do mnie tel masz na PW


Ale ja poprzez to ostatnie pytanie nic nie kombinuję. Godzę się z tym, że są pewne wymogi dotyczące patentów, nie da się ich ominąć i kropka.

Chodzi teraz po prostu o kwestię rejestracji, gdzie się udać. Tak jak pisałem - planowana trasa rejsów obejmuje zarówno morskie wody wewnętrzne jak również wody śródlądowe (na jednej rzece tak ustalono po prostu granice). Więc chodzi o to czy zarejestrować jacht morski komercyjny w PZŻ czy jako mały statek w UŻŚ.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2018, o 02:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 02:45
Posty: 9665
Podziękował : 2750
Otrzymał podziękowań: 3182
Uprawnienia żeglarskie: różne....
bury_kocur napisał(a):

Nie kombinuj - sprawa jest prawnie prosta.

Jeżeli chcesz na śródlądowych drogach wodnych świadczyć posiadaną jednostką przewozy pasażerów do 12 osób to jego sternik MUSI mieć min patent stermotorzysty.


Jesteś pewien, że jest prosta - w sposób, który opisujesz?

Zauważ:
1. Skład załogi na wodach śródlądowych ustala ustawa o żegludze śródlądowej i wydane ne jej podstawie przepisy wykonawcze.

2. Ta sama ustawa zastrzega jednak, że
"Art.4. Przepisów ustawy, z wyjątkiem przepisów dotyczących bezpieczeństwa ruchu, sygnalizacji i łączności oraz oznakowania dróg wodnych, nie stosuje się do statków Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, Policji, Straży Granicznej i Państwowej Straży Pożarnej oraz statków morskich przebywających na śródlądowych drogach wodnych."

3. Wygląda zatem na to, że na statku morskim (czyli np. zarejestrowanym w rejestrze jachtów morskich), który przebywa na śródlądowych drogach wodnych, nie obowiązuje stosowanie przepisów dotyczących składu załogi, wynikających z ustawy o żegludze śródlądowej. W tym przepisów wymagających posiadania świadectwa stermotorzysty w przypadku używania jednostki do przewozu do 12 pasażerów.

4. Wniosek - jeżeli statek morski jest jachtem komercyjnym w rozumieniu ustawy o bezp. morskim, to sprawę składu jego załogi reguluje ustawa o bezp. morskim i wydane na jej podstawie rozporządzenie o kwalifikacjach członków załóg jachtów komercyjnych.
Wg. tych przepisów do prowadzenia jachtu komercyjnego o pojemności poniżej 200GT wystarczające jest posiadanie odpowiedniego "patentu" PZMiNW oraz dodatkowo świadectw ukończenia 4 podstawowych kursów STCW.

5. Realizacja przepisów ustawy o bezp. morskim wobec konkretnego jachtu komercyjnego, w tym ustalenie wymaganych minimalnych kwalifikacji jego załogi, następuje w trakcie inspekcji bezpieczeństwa, której jacht komercyjny musi być okresowo poddawany.
Wyniki tej inspekcji w zakresie wymaganych formalnych kwalifikacji załogi zapisane są w karcie bezpieczeństwa jachtu komercyjnego.
Ergo - jacht morski, używany do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów (czyli w rozumieniu ustawy o bezpieczeństwie morskim - jacht komercyjny), spełniający warunki ustawy o bezpieczeństwie morskim i obsadzony załogą zgodną z wymogami określonymi wg. tej ustawy - podczas przebywania na śródlądowych drogach wodnych nie musi spełniać wymogów dotyczących składu i kwalifikacji załogi określonych w ustawie o żegludze śródlądowej i wydanych na jej podstawie przepisach wykonawczych.
Ponieważ jest statkiem morskim i spełnia przepisy ustawy o bezpieczeństwie morskim...

6. Co w konkretnym przypadku interesujące - posiadacz świadectwa stermotorzysty nie może w zgodzie z ustawą o bezp. morskim prowadzić jachtu morskiego, w tym jachtu komercyjnego, po wodach morskich...

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: DMH
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2018, o 08:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 9512
Lokalizacja: Cząstków Mazowiecki
Podziękował : 161
Otrzymał podziękowań: 1441
Uprawnienia żeglarskie: Kpt jacht., kpt mot., mech. statkowy
Jaromir napisał(a):
wystarczające jest posiadanie odpowiedniego "patentu" PZMiNW oraz dodatkowo świadectw ukończenia 4 podstawowych kursów STCW.


No tak - faktycznie masz rację.

Wygląda na to, że taki stan połączenia morza i środlądzia nie jest taki widać jednoznaczny.

No to teraz autor widzi już czarno na białym co ma do wyboru :lol:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2018, o 11:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 02:45
Posty: 9665
Podziękował : 2750
Otrzymał podziękowań: 3182
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Autor powiadasz...
On powinien jednak wziąć pod uwagę poziom znajomości przepisów (w tym przede wszystkim znajomość podstawowych reguł ich stosowania...) u szeregowych czynowników biurokratycznych* . Czyli wyznacznik tego, co odróżnia teoretyczne państwo prawa od funkcjonującego państwa prawa...

Bo psu na buty formalna racja, kiedy dyletantom na stołkach i stołeczkach trzeba ją udowadniać przed sądem. Zwłaszcza kiedy same sądy oblężone przez dyletantów.

*) Ze szczególnym uwzględnieniem lokalnego UŻŚ.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 00:51 

Dołączył(a): 27 kwi 2018, o 22:39
Posty: 5
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jaromir napisał(a):
Autor powiadasz...
On powinien jednak wziąć pod uwagę poziom znajomości przepisów (w tym przede wszystkim znajomość podstawowych reguł ich stosowania...) u szeregowych czynowników biurokratycznych* . Czyli wyznacznik tego, co odróżnia teoretyczne państwo prawa od funkcjonującego państwa prawa...

Bo psu na buty formalna racja, kiedy dyletantom na stołkach i stołeczkach trzeba ją udowadniać przed sądem. Zwłaszcza kiedy same sądy oblężone przez dyletantów.

*) Ze szczególnym uwzględnieniem lokalnego UŻŚ.


Bardzo dziękuję za szczegółowe wyjaśnienia i to dopowiedzenie. Także koledze bury_kocur za wcześniejszą chęć pomocy. Dokładnie o to mi chodziło :)

Tak jak napisałem na początku, pani w UŻŚ (a nawet dwie różne panie) zarzekały się, że takim morskim jachtem komercyjnym nie będzie można prowadzić działalności gospodarczej na wodach śródlądowych. Może oni uważają, że przepływać sobie można (np. bez pasażerów), ale nie można prowadzić regularnych przewozów? Albo po prostu się nie zrozumieliśmy. Sądzę, że najlepiej będzie w takim przypadku wystąpić do UŻŚ o pisemną interpretację wraz z podaniem podstawy prawnej. Sprawa nie może budzić żadnych wątpliwości.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 kwi 2018, o 15:18 

Dołączył(a): 27 kwi 2018, o 22:39
Posty: 5
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Jaromir napisał(a):
Co w konkretnym przypadku interesujące - posiadacz świadectwa stermotorzysty nie może w zgodzie z ustawą o bezp. morskim prowadzić jachtu morskiego, w tym jachtu komercyjnego, po wodach morskich...





Interesująca jest jednak jeszcze jedna kwestia - czy posiadacz świadectwa stermotorzysty może prowadzić statek śródlądowy na regularnej trasie z pasażerami częściowo po wodach morskich ;) Tu się rzeczywiście robi skomplikowana sprawa, może z kolei w tej kwestii trzeba byłoby zapytać Urzędu Morskiego :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 13:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 05:47
Posty: 11924
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 1980
Otrzymał podziękowań: 1460
Uprawnienia żeglarskie: ...
DMH napisał(a):
byłoby zapytać Urzędu Morskiego
Najlepiej w Szczecinie, bo tam statki śródlądowe regularnie pływają po wodach morskich.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2018, o 16:13 

Dołączył(a): 18 mar 2017, o 18:28
Posty: 52
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: JSM, LRC, IWC
W Gdańsku też tramwaje wodne ZTM kursują z śródlądzia (Żabi Kruk na Motławie) przez morskie wody wewnętrzne na śródlądzie (Sobieszewo nad Martwą Wisłą)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | Biopreparaty i bakterie do szamba | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Opieka Senioralna | Druk 3D Warszawa


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL