Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 17 paź 2018, o 17:14




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
 Tytuł: Baśka 606
PostNapisane: 11 sie 2018, o 16:25 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 11:01
Posty: 721
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 100
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Na stronach sprzedaży jachtów OLX zamieszczono dzisiaj ogłoszenie o sprzedaży takiego jachtu jako ostatniej konstrukcji Mieczysława Plucińskiego. Zamiast dwu kilowej to konstrukcja mieczowa z bublem który Pluciński wyeliminował z miecza po próbnym rejsie z Tyńca koło Krakowa do Warszawy. Jest to o ile to prawda rewelacja i sensacja. Norbertowi Patalasowi autorowi książki o konstrukcjach Plucińskiego i sukcesorowi jego dorobku na pewno opadłaby szczęka na tą wiadomość.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Baśka 606
PostNapisane: 11 sie 2018, o 17:31 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 11:01
Posty: 721
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 100
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Nie mogłem wytrzymać i właśnie wybudziłem Pana Norberta z poobiedniej drzemki. Był tak zaskoczony że nie wiedział co powiedzieć tym bardziej że on widząc przed laty niedoskonałości Baśki opracował Baśkę Komfort.
To tak jakby Marian Strzelecki dowiedział się dzisiaj że współautor Kaczorka ś.p. Leszek Błaszczyk testował go na poligonie w Bajkonurze z wariantem napędu rakietowego zamiast żagli.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Baśka 606
PostNapisane: 12 sie 2018, o 02:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 20:37
Posty: 10816
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1153
Otrzymał podziękowań: 1216
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Skopiowałem opis...

Jest to jedyny oryginalny egzemplarz zbudowany w 1978 roku w/g planów konstruktora. BAŚKA 606 jest następną wersją BAŚKI. Został zachowany kształt kadłuba w części wodnej, a powiększono długość dziobu , nadając mu kształt kliprowy. Przedłużona rufa o długim nawisie mieści achterpik z silnikiem i osprzętem.
Udoskonalenie pierwszej wersji jachtu wynikło z opinii o małej zwrotności BAŚKI wyposażonej w boczne miecze pod kadłubem (stateczniki nawietrzności i bocznego oporu). BAŚKA 606 nie ma tej wady.
Kadłub, kabina i zabudowa ze sklejki wodoodpornej (8 mm) mahoniowej. Polakierowana wielowarstwowo epoksydem i lakierem poliuretanowym. Wzdłużniki , pokładniki i wręgi z drewna dębowego i sosnowego. Wszystkie łączniki, elementy okuć i okucia ze stali nierdzewnej polerowanej i oksydowanego aluminium. Dwa kabestany retro mosiężne.
W dnie kwasoodporny stalowy profilowany falszkil mieszczący przesuwny i opuszczany miecz. Na końcu miecza na sworzniu zawieszony był bulb o wadze 120 kg w kształcie spłaszczonej torpedy. Przesuwny i podnoszony bulb z mieczem zmieniał środek ciężkości i bocznego oporu. Bulb został zamontowany po przepłynięciu Wisły z Tyńca do Zalewu Zegrzyńskiego. Tam na wniosek konstruktora został testowany w różnych warunkach. Okazał się przydatny w żegludze na fali i silnych wiatrach. Zmniejszał przechył i kąt w kursie na wiatr. Wadą było zwiększone zanurzenie jachtu.
Mieczysław Pluciński wycofał wersję z bulbem z dokumentacji BAŚKI 606. Na moją sugestię o przekonstruowanie płetwy sterowej wypornościowej stałej na płetwę odciążoną - wyraził zgodę.
Po powrocie z rejsu jacht czekał w hangarze 10 lat na następny rejs.
W tym czasie budowana była przyczepa podłodziowa i suwnica do załadunku jachtu.
Przyczepa dwuosiowa na wahaczach z amortyzacją na sprężynach nośnych i amortyzatorach olejowych została zarejestrowana do nośności 1.5 T. Suwnica bramowa o konstrukcji lekkiej rurowej o nośności 2,5 T.
Po przewiezieniu na Jeziora Mazurskie Jacht pływał z załogą 4 osobową bezawaryjnie w różnych warunkach pogodowych.
Po powrocie czekał na następne pływanie do 2017 roku.
Uzyskał nowy drewniany maszt, dakronowe żagle, nierdzewne olinowanie stałe i nowe okucia masztu i bomu. Zmieniony został zespół wciągarek miecza i steru. Jacht został zwodowany i opływany na zalewie w Poraju. Po przeprowadzonej renowacji związanej z pływaniem w poprzednim sezonie czeka na nowego właściciela.

Dane techniczne:
Długość całkowita 6,06 m
Szerokość " 2,00 m
Zanurzenie 0,4 - 1,4 m

Powierzchnia żagli:
Grot 10,5 m kw.
Fok I 6,1 m kw.
Fok II 8,0 m kw.
Fok III 10,2 m kw.

Wyporność 1200 kg

Silnik przyczepny Forell 7.5
z dodatkowym gaźnikiem,nową śrubą napędową,wirnikiem pompy ,zbiornikiem paliwa i innymi częściami zamiennymi
Pozostały osprzęt to; 2 kotwice, koło ratunkowe, odbijacze, bramka i krzyżak stawiania masztu , 2 pagaje , bosak .liny narzędzia , śruby, wkręty i inny drobny osprzęt żeglarski.

Przyczepa podłodziowa, dwuosiowa z regulowanymi podporami rolkowymi , hamulcem najazdowym hydraulicznym z kompletną instalacją elektryczną.

Suwnica bramowa lekka , rurowa o nośności 2,5 T

Do sprzedania łącznie z jachtem.


Załączniki:
736738773_2_1000x700_jacht-zaglowy-baska-606-ostatnia-konstrukcja-m-plucinskiego-dodaj-zdjecia_rev008 (1).jpg
736738773_2_1000x700_jacht-zaglowy-baska-606-ostatnia-konstrukcja-m-plucinskiego-dodaj-zdjecia_rev008 (1).jpg [ 90.18 KiB | Przeglądane 303 razy ]

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Baśka 606
PostNapisane: 12 sie 2018, o 11:59 

Dołączył(a): 5 lip 2015, o 11:01
Posty: 721
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 100
Uprawnienia żeglarskie: starszy sternik motorowodny
Bardzo Ci Wojciechu w imieniu Pana Norberta i swoim dziękuję. W/w zobowiązał się jak sprawę przemyśli i poszpera w archiwum Plucińskiego całość skomentować dla uczestników Naszego forum.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Re: Baśka 606
PostNapisane: 14 sie 2018, o 08:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 01:53
Posty: 11713
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 1527
Otrzymał podziękowań: 1976
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Patrząc na zamieszczone zdjęcie, odnoszę wrażenie, że od oryginału różni się głównie przedłużeniem rufy przez dodanie nawisu. Zresztą, jest tam widoczna pewna zmiana krzywizny wzdłużnika. Czy taka przeróbka mogła wyjść z deski kreślarskiej Pana Mieczysława? Tak, czy owak, znalezisko bardzo ciekawe!

_________________
Aloha!!! :)
Robert Hoffman
http://robhosailor.blogspot.com/
***
"Łysowatość jest atutem (testosteron wysoki!) przy castingu na osobę komplementarną do wyra i koryta." - by Narjess
"Wciąż tak wiele osób dba o to, abym się przypadkiem nie utopił, że pewnie będę musiał się powiesić." - moje


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: baoo i 20 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | Biopreparaty i bakterie do szamba | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Opieka Senioralna | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL