Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 sie 2019, o 01:50




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 69 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 maja 2019, o 10:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 11704
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 207
Otrzymał podziękowań: 1817
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Witam

Nie wiem czy w dobrym dziale zamieszczam wiec jak coś nie tak to proszę o przesunięcie.

Temat męczy mnie od dłuższego czasu i pomimo konsultacji z fachowcami nie jestem przekonany do Ich tłumaczeń bo są jakby to powiedzieć niejednoznaczne.

Pytanie jest proste - po co w nowych jachtach z laminatu - posiadających trzy przewodową instalację 230 V - instaluje się panel w nawigacyjnej informujący o odwróceniu fazy i zera przychodzącej z lądu ?

Czyli mówiąc inaczej - czym szkodzi podanie do instalacji jachtowej odwróconej polaryzacji ?

Pierwsze co mi przyszło do głowy to wątpliwość czy różnicówka, na którą podamy fazę i zero odwrotnie niż powinniśmy będzie działać poprawnie ?

Tu uzyskane informacje nie są jednoznaczne.

Szczerze mówiąc w laminatowym jachcie z instalacją 3.przewodową nie znajduję powodów takiego rygoru pilnowania polaryzacji, ale nie jestem elektrykiem tylko mechanikiem od Diesli, tak że proszę Kolegów Elektryków o wytłumaczenie problemu.

Czy jest to problem wynikający z zabezpieczania się producentów przed trylionem nieprzewidzianych pomysłów użytkowników, które mi nawet nie przychodzą do głowy czy jest faktycznie jakiś konkretny problem z tym związany ?

Z góry dziękuję za łagodne potraktowanie tematu jak pytania blondynki :oops:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Colonel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 11:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 16:04
Posty: 13413
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 547
Otrzymał podziękowań: 4524
Zaraz siem zacznie. :lol: Idę po colę i chipsy. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 11:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 11704
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 207
Otrzymał podziękowań: 1817
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Zbieraj napisał(a):
Zaraz siem zacznie. :lol: Idę po colę i chipsy


A co się Januszku ma zacząć ?

Nie wszyscy są alfą i omegą elektryczną.

Zostaw te śmieci szkodliwe dla organizmu tylko odpowiedz na pytanie ....

Może już kiedyś temat był omawiany, ale nie znajduję go.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 11:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12264
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1424
Otrzymał podziękowań: 1420
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Zasadniczo nie stanie się nic. Większości domowo-jachtowych urządzeń zasilanych prądem przemiennym jest dokładnie obojętne, na którym kablu będzie "faza". :)
Oczywiście nie jest to bez znaczenia ponieważ włącznik zasilania urządzenia powinien odcinać fazę a nie "zero" ale podłączony odwrotnie też zadziała.

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 12:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 09:20
Posty: 4505
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1182
Otrzymał podziękowań: 1125
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Może być tak że elementy stalowe w tym i silnik, przekładnia, wał, śruba są w pewien sposób połączone z przewodem zerowym a co za tym idzie ich polaryzacja w wodzie będzie miała znaczenie. Jezeli mamy w instalacji 230V np metalowe zlewy, krany, spusty a do tego obsługującą to wszystko elektryczna pompę 230V możemy mieć problem ze zlą polaryzacją.
Sęk w tym wszystkim jest taki czy w jachcie mamy zero łączące sie z żelastwem bo sam kabel zasilający jest z reguły trzy żyłowy.

_________________
" Sol Angelica" Compis 28 POL 19874



Za ten post autor Micubiszi otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 12:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 10338
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4330
Otrzymał podziękowań: 1907
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Micu, jak połączone z zerem i po co?

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 13:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 19:20
Posty: 7642
Podziękował : 1643
Otrzymał podziękowań: 2124
Uprawnienia żeglarskie: -
Kurczak napisał(a):
Większości domowo-jachtowych urządzeń zasilanych prądem przemiennym jest dokładnie obojętne, na którym kablu będzie "faza". :)
Chyba że faza wyjdzie na obudowę - czego nikomu nie życzę :-P Albo ma w sobie jaką ciekawszą elektronikę. I tu zaczynają się schody.
Jacht jachtem, ale w domu mam urządzenia którym odwrócenie fazy zaszkodzi, znaczy definitywnie. Np. nowoczesne ogrzewanie, cenniejsze niż rolls-rojsy. :evil:
A zważcie że dzisiejsza elektronika nieustającem sprintem bieży z postempem :mrgreen:

_________________
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 13:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 paź 2011, o 09:20
Posty: 4505
Lokalizacja: Miasto Cudów nad Kamienną
Podziękował : 1182
Otrzymał podziękowań: 1125
Uprawnienia żeglarskie: sternik mieliźniany
Colonel napisał(a):
Micu, jak połączone z zerem i po co?


Jak? Zazwyczaj przewodem. Po co? Nie mam pojecia :roll:

_________________
" Sol Angelica" Compis 28 POL 19874


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 13:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12264
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1424
Otrzymał podziękowań: 1420
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
IMHO jedyne ryzyko jest takie, że w przypadku podłączenia zasilania gdzie wyłącznik odcina "zero" a nie "fazę" w teoretycznie niedziałającym urządzeniu jest doprowadzone napięcie i jakiekolwiek "lewe" doprowadzenie "zera" np. zalanie wodą może spowodować niebezpieczną sytuację.

Zasadniczo to urządzenie ma informować, że w przypadku układu TN-S (z osobnym przewodem ochronnym) przyłącze lądowe ma odwrotną polaryzację - co znaczy, że tak samo są podłączone wszystkie urządzenia zasilane prądem przemiennym 230V.

Przecież nikt nie będzie raczej z tego powodu rozbierał wtyczek i gniazdek zamieniając przewody miejscami.

Chyba, że jakiś bardzo ostrożny armator zamontuje sobie jakiś przełącznik lub dodatkową przejściówkę, która spełni takie zadanie. :D

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 13:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 19:20
Posty: 7642
Podziękował : 1643
Otrzymał podziękowań: 2124
Uprawnienia żeglarskie: -
Aleć jako człek słusznego wzrostu powinieneś łapać czemu wyłącznik żyrandola odcina fazę, a nie zero. I wyobraź sobie że do całej instalacji wprowadzasz prąd z przyłącza 'na abarot'... ;)
A Micu słusznie prawi :D

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Kurczak napisał(a):
Przecież nikt nie będzie raczej z tego powodu rozbierał wtyczek i gniazdek zamieniając przewody miejscami.
I dlatego parokroć musiałem rozbierać gniazdka - coby zmienić na EUropejsko :roll:

_________________
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 14:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12264
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1424
Otrzymał podziękowań: 1420
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ryś napisał(a):
Aleć jako człek słusznego wzrostu powinieneś łapać czemu wyłącznik żyrandola odcina fazę, a nie zero. I wyobraź sobie że do całej instalacji wprowadzasz prąd z przyłącza 'na abarot'... ;)


Żyrandol na jachcie ? :-o W sumie kto komu broni... :rotfl:

Ale z lampką nocną na jedną żarówkę już problemu nie będzie. :-P

Ryś napisał(a):

A Micu słusznie prawi :D



A ktoś twierdzi, że nie ?

Pytanie nie dotyczyło instalacji domowej więc dobrze byłoby się ograniczyć do tego o co pytał Buras. :)

Należy się zatem zastanowić, które urządzenia na jachcie są wrażliwe na zmianę polaryzacji. Na Dulciostanie są : ładowarka akumulatorów, kuchenka indukcyjna, ekspres do kawy, grill, używam tez elektronarzędzi, zasilacza od laptoka i czasami farelka lub innego grzejnika.
Tym urządzeniom wisi kalafiorem jak zostaną podłączone. W przypadku np. bojlera do grzania wody także polaryzacja raczej nie ma znaczenia.
Więc jest to tylko kwestia opisana wyżej przeze mnie czyli niebezpieczeństwo porażenia prądem ze złudnie wyłączonego urządzenia, które w rzeczywistości jest pod napięciem w przypadku np. przebicia na obudowę, zalania wodą. Nie jest to fajne ale w przypadku współczesnego, sprawnego technicznie, uziemionego sprzętu nie powinno się raczej zdarzyć :)

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 15:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 19:20
Posty: 7642
Podziękował : 1643
Otrzymał podziękowań: 2124
Uprawnienia żeglarskie: -
A jak się jednak zdarzy? A uziemionego czem do czego?
Ludziska to i kompjutry, i telewizory satelitarne, na jachtach instalują, i jeszcze bóg wi co...
A mojej ładowarce nie jest wszystko jedno. :roll:

_________________
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 15:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 11704
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 207
Otrzymał podziękowań: 1817
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Chyba, że jakiś bardzo ostrożny armator zamontuje sobie jakiś przełącznik lub dodatkową przejściówkę, która spełni takie zadanie. :D


Wiele firm dodaje Piotr krótką "przejściówkę" do odwracania przewodów faza / zero.

Kurczak napisał(a):
Więc jest to tylko kwestia opisana wyżej przeze mnie czyli niebezpieczeństwo porażenia prądem ze złudnie wyłączonego urządzenia


To tutaj mam dodatkowe pytanie - czy "różnicówka" odcina tylko przewód fazowy czy także zero?

https://pl.wikipedia.org/wiki/Wy%C5%82% ... %C4%85dowy

Bo to, że nie należy traktować różnicówki jako wyłącznika to wiadomo, ale co odcina ten bezpiecznik ?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Ryś napisał(a):
A mojej ładowarce nie jest wszystko jedno.


Znaczy co jej nie jest "wszystko jedno" Rysiu ?

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 15:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12264
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1424
Otrzymał podziękowań: 1420
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Dla mnie ważne, żeby armator miał taką świadomość, że jeśli zapali się lampka wskazująca na odwrotną polaryzację zasilania to mamy trzy wyjścia :
- olewamy ją zachowując ostrożność i nie korzystamy (odłączamy oba bieguny) z wrażliwego na polaryzację urządzenia,
- odłączamy się od słupka i rezygnujemy z zasilania z lądu,
- zamieniamy kolejność przewodów w wtyczce przyłącza co nie jest łatwe gdy z te często nierozbieralne są. Można się też zaopatrzyć w przejściówkę wtyk - gniazdo z odwróconą kolejnością przewodów i to by było czwarte rozwiązanie. :D

Wszystko to ma sens jedynie wówczas gdy mamy prawidłowo rozprowadzoną instalację 230V na jachcie.

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 15:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2150
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 413
Otrzymał podziękowań: 599
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
po co w nowych jachtach z laminatu - posiadających trzy przewodową instalację 230 V - instaluje się panel w nawigacyjnej informujący o odwróceniu fazy i zera przychodzącej z lądu ?
Żebyś wiedział! :roll:

Jeśli ktoś ma zainstalowany jednobiegunowy wyłącznik nadprądowy (bezpiecznik nadprądowy) to przy odwróconej polaryzacji jego zadziałanie odłączy linię neutralną (N), a faza (L) zostanie pod napięciem... Teoretycznie nic się nie dzieje (urządzenie przestaje działać). Jednak próba "naprawy" urządzenia na takim "odłączonym" obwodzie... może się skończyć różnie... więc: żebyś wiedział! :cool:

Chyba nikt nie ma na jachcie kotła (gazowego czy na olej na 230V), bo część kotłów z zapłonem iskrowym będzie pracować tylko wtedy kiedy polaryzacja będzie odpowiednia.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: bury_kocur
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 16:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2150
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 413
Otrzymał podziękowań: 599
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
To tutaj mam dodatkowe pytanie - czy "różnicówka" odcina tylko przewód fazowy czy także zero?
Obadwa. Zobacz na schemat na różnicówce. To znaczy: nie spotkałem takiej co odcinałaby tylko jeden tor, ale może ktoś coś takiego wydumał. Łatwo sprawdzić.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 16:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 11704
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 207
Otrzymał podziękowań: 1817
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Jeśli ktoś ma zainstalowany jednobiegunowy wyłącznik nadprądowy (bezpiecznik nadprądowy) to przy odwróconej polaryzacji jego zadziałanie odłączy linię neutralną (N), a faza (L) zostanie pod napięciem... Teoretycznie nic się nie dzieje (urządzenie przestaje działać). Jednak próba "naprawy" urządzenia na takim "odłączonym" obwodzie... może się skończyć różnie...


I to jest argumentacja bardzo przekonywująca - dzięki Wojtek.

Pytam bo właśnie instaluję taki wskaźnik faza/zero i chciałem wiedzieć czy robię coś z sensem i dlaczego :mrgreen:

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 16:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2150
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 413
Otrzymał podziękowań: 599
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
bury_kocur napisał(a):
I to jest argumentacja bardzo przekonywująca
Może warto zainstalować wyłączniki nadprądowe dwutorowe (odcinające i fazę i zero)? Jak mało miejsca w rozdzielni (na szynie), to są takie jednomodułowe też.
Załącznik:
dwutorowy_2.JPG
dwutorowy_2.JPG [ 35.13 KiB | Przeglądane 855 razy ]
Załącznik:
dwutorowy_1.JPG
dwutorowy_1.JPG [ 13.8 KiB | Przeglądane 855 razy ]

Ale - jak masz różnicówkę na tym obwodzie - nawet próba odizolowania zębami niebieskiego kabelka (przy odwróconej polaryzacji) nie powinna zakończyć się zejściem*) "elektryka"... :-P

----
*) bynajmniej nie chodzi o zejście tylko z pokładu...

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************



Za ten post autor Wojtek Bartoszyński otrzymał podziękowanie od: mariaciuncia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 16:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 11704
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 207
Otrzymał podziękowań: 1817
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Może warto zainstalować wyłączniki nadprądowe dwutorowe (odcinające i fazę i zero)?


Wojtek - u mnie nie jest to takie proste...

Mam tak - patrz:
Załącznik:
IMG_9001.JPG
IMG_9001.JPG [ 119.18 KiB | Przeglądane 846 razy ]

Załącznik:
IMG_9002.JPG
IMG_9002.JPG [ 104.24 KiB | Przeglądane 846 razy ]


Nie mam tych bezpieczników jak widzisz na listwie. :-(

A przeróbka tego na listwę jest dość kłopotliwa niestety ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 16:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12264
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1424
Otrzymał podziękowań: 1420
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Jeszcze jedno Rysiu.
Jeśli masz w domu gniazdko podwójne a zapewne masz, sprawdź w nich polaryzację. Zaprawdę powiadam Ci, że się zdziwisz. :D

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 16:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12264
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1424
Otrzymał podziękowań: 1420
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Nie przerabiaj.

Poszukaj najmniejszej rozdzielnicy z szyną jaką znajdziesz w sklepie i zamontuj nadprądówki osobno między przyłączem a tym dobrem, które widać na zdjęciu.

Możesz kupić np. taką:

https://www.castorama.pl/rozdzielnica-l ... re=8054%3F

Ale są mniejsze.



Nie wiem czy to będzie super fachowo ale powinno działać. :D

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 17:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2150
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 413
Otrzymał podziękowań: 599
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Kurczak napisał(a):
Poszukaj najmniejszej rozdzielnicy z szyną jaką znajdziesz w sklepie i zamontuj nadprądówki osobno między przyłączem a tym dobrem, które widać na zdjęciu.

Ale przecież poszczególne obwody (3 szt.?) są poprowadzone z nadmiarówek wmontowanych w to coś. A wcześniej (tak wygląda) jest w odwodzie różnicówka. Jak ma wyprowadzić obwody z tej dodatkowej rozdzielni?
Kocurze, zostaw tak jak jest.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 17:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 11704
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 207
Otrzymał podziękowań: 1817
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
A wcześniej (tak wygląda) jest w odwodzie różnicówka. Jak ma wyprowadzić obwody z tej dodatkowej rozdzielni?
Kocurze, zostaw tak jak jest.


I zostawię - mam tam różnicówkę i trzy bezpieczniki nadprądowe zabezpieczające obwody idące na cały jacht.

Chcę jedynie przed róźnicówką - na samym wejściu napięcia na jacht - dołożyć wskaźnik kabli faza/zero oraz wyłącznik całości sieci 230 V na jachcie, bo różnicówka jak widać w opisach nie służy do odcinania napięcia (szczególnie pod obciążeniem).

I to cała planowana przeróbka.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Ostatnio edytowano 8 maja 2019, o 17:17 przez bury_kocur, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 17:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 12:32
Posty: 12264
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1424
Otrzymał podziękowań: 1420
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Na moje także jest to różnicówka - wskazuje na to przycisk testowy oznaczony "T" i 3 bezpieczniki.

Nie z rozdzielnicy Wojtku tylko między przyłączem a rozdzielnicą. Tam idą tylko 3 przewody.

Ale ja bym nie kombinował.

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 17:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 01:42
Posty: 11704
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 207
Otrzymał podziękowań: 1817
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kurczak napisał(a):
Ale ja bym nie kombinował.


I ja też Piotrze nie zamierzam kombinować - pytanie zadane na początku dotyczyło sensu oznakowania przewodów faza/zero wchodzące na jacht, ale Wojtek Bartoszyński przytoczył logiczny argument co mi całkowicie wystarczy.

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 18:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2150
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 413
Otrzymał podziękowań: 599
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Kurczak napisał(a):
Nie z rozdzielnicy Wojtku tylko między przyłączem a rozdzielnicą. Tam idą tylko 3 przewody.

Ale w ten sposób mogłoby wywalić nadmiarówkę obwodu (jednego z trzech), a nadmiarówka "główna" zostałaby włączona (i wraz z nią włączony byłby przewód "zerowy" z fazą z powodu złej biegunowości). Chyba, że nadmiarówka "główna" byłaby na mniejszy prąd niż najniższa z "obwodowych" ale to bez sensu IMHO...

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 20:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 17:44
Posty: 1103
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 132
Otrzymał podziękowań: 134
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Chyba, że nadmiarówka "główna" byłaby na mniejszy prąd niż najniższa z "obwodowych"

Różnicówka, nie mylcie z nadmiaroprądówką, to zabezpieczenie przed przebiciem z różnych powodów i jest ustawiona że ma zadziałać, jak człowiek dotknie czegokolwiek, co ma przebicie na obudowę czy inne części z metalu i ma zadziałać, gdy upływ prądu sięgnie od ok. 5 do 40mA. Takie zabezpieczenie żeby nie popieściło.
A nadmiarówka jak piszecie, jest to zabezpieczenie obwodu przed prądem większym niż obliczeniowy, który może płynąć w danym obwodzie w przewodach o danym przekroju, czyli zwykły bezpiecznik.
I różnicówka, która zabezpiecza człowieka, żeby mu pikawa nie wysiadła lub nie dostał konwulsji jest tylko na obwód który ma zabezpieczać. Tak więc jak Wojtek słusznie zauważył, wskaźnik fazy może zabezpieczyć instalację jachtu, przed "nie zadziałaniem" ewentualnym różnicówki gdyby gdzieś doszło do przebicia przewody fazowego na metalową (przewodzącą) osłonę/obudowę bo faza byłaby w przewodzie masowym.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 20:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2150
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 413
Otrzymał podziękowań: 599
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Ognisty Szkwał napisał(a):
Tak więc jak Wojtek słusznie zauważył, wskaźnik fazy może zabezpieczyć instalację jachtu, przed "nie zadziałaniem" ewentualnym różnicówki gdyby gdzieś doszło do przebicia
Nic takiego nie zauważałem... Rożnicówka IMHO zadziala nizaleznie od polaryzacji, wszak wyzwala ją różnica prądów... pisałem o nadmiarówce.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2019, o 21:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 17:44
Posty: 1103
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 132
Otrzymał podziękowań: 134
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
Przepraszam Wojtek, zlepiło mi się. Za szybko czytałem wątek.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 maja 2019, o 08:52 

Dołączył(a): 5 sty 2008, o 12:11
Posty: 11
Lokalizacja: Łomianki
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 1
Można zastosować transformator separacyjny 230/230 V. Wtedy polaryzacja w gnieździe na kei nie ma znaczenia.
pozdrawiam, Andrzej


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 69 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 20 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Opieka Senioralna | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL