Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 sty 2020, o 20:52




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 gru 2019, o 20:41 

Dołączył(a): 25 mar 2011, o 16:44
Posty: 218
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 18
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Cześć,

muszę wymienić gumowe łożysko we wsporniku wału śruby. Wygląda to tak:
Załącznik:
Śruba.jpg
Śruba.jpg [ 198.01 KiB | Przeglądane 594 razy ]

Śruba to Gori 15x12. Średnica wału wynosi 25 mm, długość otworu, w którym leży łożysko to 80mm. Nie znam niestety zewnętrznej średnicy łożyska.

Proszę szanownych kolegów o pomoc w następujących sprawach:

- czy muszę znać zewnętrzną średnicę łożyska, czy może jest to jakoś ustandaryzowane w zależności od średnicy wału
- gdzie kupić takie łożysko
- na czym polega proces jego wymiany

Dziękuję z góry za pomoc.

Marek

_________________
s/y Milonga
Jeanneau Fantasia 27
POL 18616


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 gru 2019, o 21:05 

Dołączył(a): 17 lis 2014, o 20:08
Posty: 1072
Podziękował : 350
Otrzymał podziękowań: 497
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
BMarek napisał(a):
- czy muszę znać zewnętrzną średnicę łożyska, czy może jest to jakoś ustandaryzowane w zależności od średnicy wału- gdzie kupić takie łożysko
- na czym polega proces jego wymiany

1-jest
2-zamówić np. W Sail-Service, Marine works...
3- Wyjąć stare włożyć nowe


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 gru 2019, o 21:08 

Dołączył(a): 25 mar 2011, o 16:44
Posty: 218
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 18
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Dzięki cors za szybką odpowiedź.
cors napisał(a):
Wyjąć stare włożyć nowe

Zdjąć śrubę i od tej strony włożyć nowe, czy muszę zdjąć cały wał?

_________________
s/y Milonga
Jeanneau Fantasia 27
POL 18616


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 gru 2019, o 21:46 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 388
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 51
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Chyba bez zdjęcia wału się nie uda. W tym konkretnie przypadku obciąbym delikatnie wystający kołnierz starego łożyska, potem najlepiej włożyć w otwór podpory od strony śruby napędowej śrubę M10x180mm z bardzo szeroką podkładką i tuleją o średnicy wewnętrznej o milimetr większej niż zewnętrzna średnica łożyska, ściance z 3 mm i długości 80 mm, aby się oparła o podporę, z drugiej strony dać podkładkę, która wejdzie w otwór podpory, ale się oprze na tulei łożyska, dać nakrętkę przedłużaną i kręcąc śrubą i trzymając nakrętkę wyciągać stare łożysko. Wejdzie do tulei. Nowe można po posmarowaniu otworu podpory i tulei zewnętrznej wbić delikatnie młotkiem gumowym, albo przez listwę z iglastego (miekiego) drewna. Taki ściągacz warto zachować do następnej wymiany.

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 gru 2019, o 07:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 12722
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1498
Otrzymał podziękowań: 1481
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ja bym je delikatnie spróbował wybić od strony silnika jakimś kawałkiem stalowego płaskownika "obstukując" ze wszystkich stron. Ostrożnie, żeby nie uszkodzić wału. Najpierw obficie potraktowałbym łożysko WD-40.
Jeśli pójdzie - to wystarczy tylko zdjąć śrubę.
Jeśli będzie opór materii - nic na siłę. :)

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 gru 2019, o 07:57 

Dołączył(a): 16 lut 2013, o 06:45
Posty: 454
Lokalizacja: Dolny Śląsk
Podziękował : 138
Otrzymał podziękowań: 170
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Chyba lepiej najpierw wyjąć wał. Każde uszkodzenie powierzchni ślizgowej wału podczas wybijania będzie później skutkowało szybkim zużyciem łożyska.
Jeżeli już w ostatecznej ostateczności miałbym próbować wybijać to przez coś „miękciejszego” od stali - mosiądz, miedź?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 gru 2019, o 08:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 12722
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1498
Otrzymał podziękowań: 1481
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Masz rację, to bezpieczniejsze od stalowego płaskownika. Może być także aluminium.
Ale tak jak pisałem. Jeśli łożysko stoi na dębowo trzeba wyjąć wał.

Kwestia jeszcze jakie to łożysko. W tulei czy bez.

https://aura.szczecin.pl/lozyska/9482-l ... 6x100.html

Z tego co widać na zdjęciach ze sklepu łożyska w tulei nie mają kryzy, więc zakładając, że inne konstrukcje nie występują, to na zdjęciu Marka jest całe z gumy.
Dlatego raczej próba wybicia odpada.

Po wyjęciu wału wystarczy je przeciąć i wyjdzie bez problemu, nowe nasmarować i wcisnąć.

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 gru 2019, o 22:54 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 388
Podziękował : 34
Otrzymał podziękowań: 51
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Kurczaku, zamiast WD40 czy CX80 polecam Ci Liquid Wrench penetrujący, używają go w warsztatach i mają lepsze zdanie niż o WD40. Do nabycia na Allegro i hurtowniach/slepach motoryzacyjnych.
A jak często bywa, my się produkujemy, a autor wątku traci zainteresowanie.

_________________
Maciej Stachowicz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 gru 2019, o 23:44 

Dołączył(a): 25 mar 2011, o 16:44
Posty: 218
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 18
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Moris29 napisał(a):
A jak często bywa, my się produkujemy, a autor wątku traci zainteresowanie.

Ależ nie! Czytam wszystko na bieżąco. Nie zawsze jednak mogę odpowiadać, bo na komórce to nie jest wygodne.

Kurczak napisał(a):
Kwestia jeszcze jakie to łożysko. W tulei czy bez.

Guma, sama guma. Gdyby to byłą tuleja, to sposobów na wymianę bez zdejmowania wału jest trochę, np.

Co do gumy, to tu gość omawia dość drobiazgowo cały proces dopasowania łożyska, widać jednak, że tu wał został zdemontowany:


Mam więc pytanie, czy jest wielkie halo taki wał zdemontować i potem dobrze zamontować? Boję się sytuacji, w której coś źle spasuję i będzie gorzej niż jest.

Marek

_________________
s/y Milonga
Jeanneau Fantasia 27
POL 18616


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 gru 2019, o 07:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 12722
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1498
Otrzymał podziękowań: 1481
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Guma z tytułu elastyczności nie da się wybić, chyba że stwardniała ze starości, ale wówczas się raczej pokruszy. Jak nie siedzi mocno można ją próbować wypchnąć pomagając sobie którymś z preparatów.
Wówczas trzeba obciąć kołnierz i próbować wypchnąć w stronę silnika. Jak wyjdzie to się ją przetnie i zdejmie.
Z wymontowaniem wału prostego jest sporo roboty i często (zwłaszcza w małych jachtach) do drugiego końca jest trudny dostęp. Zwykle jest mocowany w sprzęgle podatnym czy jak kto woli tłumiku drgań skrętnych.
Dlatego warto najpierw spróbować pozbyć się gumy bez demontażu wału.

Kiedyś takie tuleje wypalano lutlampą ale w przypadku jachtu nie polecam. :)

_________________
Fellowship 28 s/y Dulcinea
POL 17017
MMSI 261184030

Jestem "gorszego sortu" i "specjalnej troski" ...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 gru 2019, o 08:49 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 1943
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 386
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Pomocne przy wypychaniu tulejki gumowej z gniazda będzie wstrzyknięcie pomiędzy nie strzykawką z grubą igłą sporej ilości płynu do mycia naczyń lub wody. Tak jak się ściąga uchwyty z kierownicy rowerowej.
Oczywiście przy wbijaniu nowej tulejki gniazdo musi być suche :)

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 gru 2019, o 12:13 

Dołączył(a): 7 maja 2013, o 08:14
Posty: 1330
Podziękował : 221
Otrzymał podziękowań: 142
Uprawnienia żeglarskie: sj
I po ptokach.

https://www.youtube.com/watch?v=nsQ649U8lwA



Za ten post autor emeryt otrzymał podziękowanie od: Waldi_L_N
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 gru 2019, o 12:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 11288
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1223
Otrzymał podziękowań: 1409
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
BMarek napisał(a):
Mam więc pytanie, czy jest wielkie halo taki wał zdemontować i potem dobrze zamontować? Boję się sytuacji, w której coś źle spasuję i będzie gorzej niż jest.

Może lepiej zawołać fachowca;)

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 gru 2019, o 13:15 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 1943
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 386
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
emeryt napisał(a):

No, przykład na bardzo prosty ściągacz bez zdejmowania wału. Jedynie jakby te dwie blachy założył od góry to by przyrząd nie spadał (troszkę więcej kręcenia śrubami by było, bo zestaw można by było zmontować dopiero na wale). Ale idea jak najbardziej OK.

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 15 sty 2020, o 22:41 

Dołączył(a): 25 mar 2011, o 16:44
Posty: 218
Podziękował : 29
Otrzymał podziękowań: 18
Uprawnienia żeglarskie: s.j.
Cześć,

na forum właścicieli Jeanneau dowiedziałem się, że po odkręceniu dwóch śrubek, które blokują i pozycjonują łożysko we wsporniku, łożysko zejdzie łatwo. Oczywiście trzeba wcześniej zdjąć śrubę.

Dzięki wszystkim za pomoc,

Marek

_________________
s/y Milonga
Jeanneau Fantasia 27
POL 18616


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 sty 2020, o 19:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 maja 2016, o 20:25
Posty: 1735
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Podziękował : 119
Otrzymał podziękowań: 410
Uprawnienia żeglarskie: sternik motorowodny
Dziwni ci duzi chlopcy, normalnie bez jaj, żeby wymienic cokolwiek. To chyba oczywiste ze patrzymy z której strony mamy luz, z tej akurat zdejmujemy śrube i wywalamy stara gume i wsadzamy nową, wystarczy suwmiarka i poszperać w sieci. Zdejmujemy, mierzymy, szukamy, ale problem. Suwmiarkę elektroniczną niech se kupi, np limit.
jsk oczyscisz wspornik szczotką drucianą, bedziesz wiedzial co trzyma lożysko, na forach ludzie rózności wypisują, nie ma to jak samemu ogarnąć.

_________________
https://www.facebook.com/konstruktorcnc/

"jak sie nie psewrócis to sie nie naucys"

pozdrawiam wszystkich zdrowo szurniętych w temacie
Bartosz Sołtys


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 16 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: wah i 74 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Senior | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | haluksy operacja | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL