Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 2 lip 2020, o 22:04




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 15 cze 2020, o 18:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2607
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 482
Otrzymał podziękowań: 764
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Dostałem kolejny durny "Alert RCB":
Cytuj:
Uwaga! 16.06 od 8:00 do 15:00 neutralizacja niewybuchu miny morskiej. Nie zblizaj sie do plaz na odcinku Rewa - Gdansk Westerplatte. Sledz komunikaty.


Sprawdziłem, mina jest gdzieś w okolicy dalby dewiacyjnej przy marinie w Gdyni.
Załącznik:
mina_.jpg
mina_.jpg [ 169.71 KiB | Przeglądane 719 razy ]


https://www.umgdy.gov.pl/?p=35606

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2020, o 17:37 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 20:19
Posty: 2238
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 386
Uprawnienia żeglarskie: różne
z dużej miny... małe bum?
https://trojmiasto.tv/Detonacja-miny-z-czasow-II-wojny-sw-w-Zatoce-16-06-2020-video-43289.html


Wojtek Bartoszyński napisał(a):
Sprawdziłem, mina jest gdzieś w okolicy dalby dewiacyjnej przy marinie w Gdyni.
To ciekawe, z jaką (nie)dokładnością przez kilkadziesiąt lat tabele dewiacji tam wychodziły ;)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2020, o 18:36 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 09:47
Posty: 578
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 47
Otrzymał podziękowań: 88
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Co to jest dalba dewiacyjna? Wiki bardzo mało o tym pisze. Na chłopski rozum coś do określania dewiacji kompasu a na babaski?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2020, o 19:06 

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 03:26
Posty: 4191
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 661
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
To jest coś zbudowanego z drewna, bez udziału np stali węglowej.
Najbardziej znana w Polsce to ta niedaleko Basenu Zaruskiego, nie wiem czy jeszcze istnieje.
Ustawiając jacht na szpringach w linii nabieżników określa się cp.
NR - NK = cp, a z tego znając deklinację wyprowadza się wartości dewiacji.
Dewiator zna ileś nabieżników, które stworzone są przez pary stałych obiektów.
Dzięki temu można sporządzić tabelę dewiacji, do tego dochodzi możliwość kompensacji pola magnetycznego jachtu za pomocą małych magnesików umieszczonych w wnętrzu kompasu.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 cze 2020, o 19:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 8922
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4764
Otrzymał podziękowań: 2003
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
marioczewa napisał(a):
Co to jest dalba dewiacyjna? Wiki bardzo mało o tym pisze. Na chłopski rozum coś do określania dewiacji kompasu a na babaski?
wpisz w Google "Gdynia dyrygent fal" , będzie fotka. Namiary dewiator robił niegdyś na wieżę triangulacyjna na Kamieńnej Górze a potem, po jego zbhrzeniu, na narożnik hotelu Gdynia

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 01:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 05:47
Posty: 11646
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2292
Otrzymał podziękowań: 1705
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Robiłem tam w 1990 r. "urzędową" tabelę dewiacji na "Konstantego Maciejewicza". Dewiator brał namiary na jakieś dwa obiekty, ale nie wypytywałem szczegółowo.

Druga dalba dewiacyjna, którą wykorzystywałem (ale już nie "urzędowo"), jest przy Karsiborze, niedaleko od przeprawy promowej. Robiłem tam z Wiktorem Cichockim dewiację na "Warsie".

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 01:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 16:04
Posty: 13721
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 570
Otrzymał podziękowań: 4801
ins napisał(a):
Ustawiając jacht na szpringach w linii nabieżników określa się cp.
ins napisał(a):
Dewiator zna ileś nabieżników, które stworzone są przez pary stałych obiektów.
ins napisał(a):
do tego dochodzi możliwość kompensacji pola magnetycznego jachtu za pomocą małych magnesików umieszczonych w wnętrzu kompasu.
I wpadłem w głęboką zadumę. Ins, znany na forum z dążenia do precyzyjności niemal Kuracentowej, tym razem przeleciał się po temacie dość niedbale.

Marioczewa, spróbuję Ci to nieco uporządkować:
Tabele dewiacji możesz zrobić na morzu na wiele sposobów.

1. Z Gwiazdy Polarnej. Ograniczenia: Tylko na półkuli północnej, tylko między mniej więcej 15 a 60 stopniem. Bliżej Równika Polaris jest zbyt słabo widoczna, a powyżej 60 stopnia jest zbyt wysoko nad głową, żeby można było zrobić dokładny namiar.

2. Z zachodu (lub wschodu) Słońca. Ograniczenia: W momencie zachodu musi być na zachodzie czyste (bezchmurne) niebo, Słońce musi zachodzić nad morzem, a nie nad lądem, no i musisz mieć Rocznik Astronomiczny (Almanach).

3. Przy brzegu masz też kilka sposobów:
a. Przy wykorzystaniu dowolnego nabieżnika. Metoda jest skuteczna, aczkolwiek dość upierdliwa, bo musisz zygzakować, przecinając linię nabieżnika różnymi kursami.
b. Wykorzystując stawy dewiacyjne. Jest takie coś przy południowym cyplu Półwyspu Heskiego. Każda stawa tworzy z Latarnią Hel nabieżnik. Kąt jest podany na mapie. Robiąc "przejażdżkę" półkolem w prawo, a potem w lewo - masz pomiary na sześciu kursach, co już w zasadzie wystarczy do zrobienia krzywej dewiacji, z której potem opracujesz tabelkę.
c. To, o co pytasz, czyli dalba dewiacyjna. Jak pisał Ins - dalba jest zrobiona z drewna, bez gwoździ, ale bywa też robiona z betonu. Uwaga: z betonu, a nie żelbetu, chyba, że ktoś ma tyle fantazji, żeby zrobić żelbet używając stali nierdzewnej.
Z reguły jest ona sześciokątna. Jacht ustawia się na szpringach. Nie w linii nabieżników, bo tam nie ma żadnych nabieżników. Nabieżnik tworzy dalba i jakiś obiekt na brzegu lub morzu. Ten obiekt może być dowolny, musi tylko spełniać dwa warunki: być widoczny z jachtu stojącego przy dalbie i być zaznaczony na mapie. Obracając jacht wokół dalby odnotowujemy "kurs" i namiar na ten punkt. Reszta - jak przy stawach na Helu. Dewiator nie zna "iluś tam nabieżników", bo ich tam nie ma. I jeszcze jedno: Ten obiekt na brzegu lub na morzu powinien być odpowiednio daleko od dalby, żeby uniknąć błędu paralaksy. Obiekt tworzy nabieżnik ze środkiem dalby, a jeśli dalba ma średnicę np. 3 m, a jacht szerokość 4 m, odległość między kompasem a początkiem linii nabieżnika wynosi 3,5 m, więc przy bliskiej odległości do obiektu współtworzącego nabieżnik paralaksa odgrywa sporą rolę.

Taki sposób kompensacji, o jakim pisze Ins, dotyczy tylko małych kompasów. Przy większych - magnesiki umieszcza się nie wewnątrz kompasu, lecz wewnątrz obudowy kompasu. Przy jeszcze większych, zwłaszcza na jachtach stalowych, są to dość duże kule z miękkiego ferromagnetyku umieszczone na szynach po obu stronach kompasu.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: marioczewa
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 01:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 05:47
Posty: 11646
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2292
Otrzymał podziękowań: 1705
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Zbieraj napisał(a):
Przy jeszcze większych, zwłaszcza na jachtach stalowych, są to dość duże kule z miękkiego ferromagnetyku umieszczone na szynach po obu stronach kompasu.
Te kule kompensują tylko dewiację ćwierćokrężną. Do kompensacji dewiacji półokrężnej stosuje się magnesy poziome w obudowie kompasu. Ponadto pionowe magnesy prętowe umieszczone w koszyku pod kompasem do kompensacji dewiacji przechyłowej.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 01:46 

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 03:26
Posty: 4191
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 661
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Cytuj:
I wpadłem w głęboką zadumę. Ins, znany na forum z dążenia do precyzyjności niemal Kuracentowej, tym razem przeleciał się po temacie dość niedbale.

O jejku jejku.
1. Wiadomą rzeczą jest że przy dalbie wyznaczało się dewiację dla jachtów, które mogły tam stanąć.
2. Wyznaczanie dewiacji w oparciu o dalbę i NR z obiektów na lądzie nie wyklucza zastosowania innych sposobów wyznaczenia tejże.
3. Dewiator miejscowy zna ileś tam nabieżników inaczej nie byłby dewiatorem, bo nie byłby w stanie wyznaczyć sensownej sinusoidy .
4. Przyjrzyj się kompasom na dużych jachtach/statkach, nie tylko kule kompensują pole magnetyczne jachtów.
https://msi.nga.mil/api/publications/do ... &type=view

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 02:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 05:47
Posty: 11646
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2292
Otrzymał podziękowań: 1705
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
ins napisał(a):
Dewiator miejscowy zna ileś tam nabieżników

Namiarów, nie nabieżników.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
http://wojtekzientara.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 02:28 

Dołączył(a): 20 mar 2010, o 03:26
Posty: 4191
Podziękował : 35
Otrzymał podziękowań: 661
Uprawnienia żeglarskie: K.J.
Stara Zientara napisał(a):
ins napisał(a):
Dewiator miejscowy zna ileś tam nabieżników

Namiarów, nie nabieżników.


Skoro użyto pojęcia paralaksy, w tym dyskursie, to nabieżnik jest bardziej sensowniejszy.

Piotr Siedlewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 13:23 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 09:47
Posty: 578
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 47
Otrzymał podziękowań: 88
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Im więcej wiem tym jestem głupszy :-( . Dzięki wszystkim za zaspokojenie mojej ciekawości, nawet nie zdawałem sobie sprawy, że istnieją takie rzeczy. Na moim bajorku tego nie ma :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 13:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 16:04
Posty: 13721
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 570
Otrzymał podziękowań: 4801
Zmień bajorko na duże bajoro. Dowiesz się o jeszcze innych rzeczach, które istnieją. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 16:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 gru 2012, o 17:48
Posty: 2607
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 482
Otrzymał podziękowań: 764
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
marioczewa napisał(a):
Im więcej wiem tym jestem głupszy :-( . Dzięki wszystkim za zaspokojenie mojej ciekawości, nawet nie zdawałem sobie sprawy, że istnieją takie rzeczy. Na moim bajorku tego nie ma :D
Zwróć jeszcze uwagę na - przywoływanego już - Dyrygenta fal; jego obecność potwierdza, że obecnie dewiacja kompasów przy dalbie dewiacyjnej robiona... nie jest.

_________________

***********************************************
* Gdyby wszyscy byli bogaci nikt nie chciałby wiosłować *
***********************************************


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 17:09 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 09:47
Posty: 578
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 47
Otrzymał podziękowań: 88
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
A ja myślałem, że on tam siedzi i dyryguje gdzie przycumować. Głupi ja. Jak wy to wszystko spamiętujecie? :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 17:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 16:04
Posty: 13721
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 570
Otrzymał podziękowań: 4801
Codziennie bilobil. :D

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowanie od: noone
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 17:55 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 09:47
Posty: 578
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 47
Otrzymał podziękowań: 88
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Ja codziennie piwopij ale coś słabo działa. Może muszę zwiększyć dawkę :/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 18:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 17:44
Posty: 1377
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 229
Otrzymał podziękowań: 193
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
marioczewa napisał(a):
Może muszę zwiększyć dawkę

U jednego lekarza? No co Ty. Nie zwiększaj dawki, tylko zacznij się leczyć u kilku, kilkunastu lekarzy. :-P

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 18:57 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 09:47
Posty: 578
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 47
Otrzymał podziękowań: 88
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Głos rozsądku :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 21:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 09:43
Posty: 8922
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 4764
Otrzymał podziękowań: 2003
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Na tej dalbie ostatni raz robiłem dewiację jesienią 1986...

Wysłane z mojego SM-G930F przy użyciu Tapatalka

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 cze 2020, o 21:22 

Dołączył(a): 21 lis 2017, o 09:47
Posty: 578
Lokalizacja: Częstochowa
Podziękował : 47
Otrzymał podziękowań: 88
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Miałem 7 roczków wtedy :D Ale ten czas zapi..... :-(


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 21 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 76 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Projektowanie graficzne | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Ośrodek Żeglarski AM | Setką przez Atlantyk | Kapiszonownik


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL