Wojciech1968 napisał(a):
pierdupierdu napisał(a):
Twoje pytanie świadczy o zupełnej nieznajomości procesu tworzenia rozporządzeń...
Jakże mam znać ten proces , skoro i Ty podzieliłeś go na dwa sposoby tworzenia, a zapewne jest tych sposobów więcej ?
Jeżeli czegoś nie znasz - to wystarczy byś pogoglał w poszukiwaniu aktów prawnych opisujących formalnie poprawny proces tworzenia rozporządzeń raz zasady lobbingu w procesie ich powstawania.
Gdyby Ci brakło czasu - podpowiem - legalny i zgodny z zasadami legislacji jest tylko pierwszy z opisanych powyżej sposóbów tworzena prawa - i jakoś nie wierzę, że nie domyśliłeś się tego sam...
Wojciech1968 napisał(a):
Zatem czego byśmy oczekiwali od MSiT w tworzeniu nowego rozporządzenia dot. uzyskania patentów, które "niebawem " wejdzie w życie ?
Każdy ma zapewne różne nieco oczekiwania. Ważne, by sobie je uświadamiać i by umieć je wyartykułować...
Ja - oczekiwałbym uwzględnienia choćby części postulatów wysłanych do MSiT w zeszłym roku, na etapie konsultacji założeń projektu.
Te postulaty, które odpowiadają moim przekonaniom można znaleźć w PDF pod tym postem albo po prostu na stronie BIP MSiT, tu:
http://bip.msit.gov.pl/portal/bip/21/76 ... tyki_.htmlW skrócie:
1. Dla prowadzenia jednostek od 7.5m do 13m długości - wystarczać powinno oświadczenie własne o posiadanych umiejętnościach - bez żadnego egzaminu (analogia z hausbotami 13m/75kW - nie wymagającymi od kilku lat żadnych papierów).
Oświadczenie działałoby identycznie dla pływania po morzu i po śródlądziu, bez żadnych "kresek na wodzie", tak samo na jednostkach żaglowych i motorowych (*ale patrz pkt2).
Logicznym byłoby uzupełnienie o oświadczenie własne dla jednostek motorowych pow. 10kW (bo obowiązuje restrykcyjna pod tym względem ustawa)2. Oświadczenie byłoby niewystarczające jedynie w przypadku zamiaru prowadzenia jednostek motorowych, krótszych niż przyjęta długość graniczna (proponowane 13m), ale dostosowanych konstrukcyjnie do rozwijania prędkości pow. 15km/h lub wyposażonych w silnik pow 75kW (ustawa i dalszy ciag analogii z "hausbootami"). Dla prowadzenia takich jednostek motorowych - konieczny byłby patent mototorwodny (*patrz punkt 4).
3. Jeden "patent" żeglarski - wydawany po odbytym egzaminie, uprawniający do prowadzenia jachtów żaglowych, od przyjętej (proponowane 13m - patrz pkt1.) długości jachtu do 24m. Bez podziału na morze i na śródlądzie, bez żadnych "kresek na wodzie".
4. Jeden "patent" motorowodny - wydawany po odbytym egzaminie, uprawniający do prowadzenia jachtów motorowych od przyjętej (proponowane 13m - patrz pkt1.) długości jachtu do 24m, lub jachtów motorowych wyposażonych w silniki o mocy powyżej 75kW (bo ustawa), lub jachtów motorowych dostosowanych technicznie do rozwijania prędkości pow. 15km/h. Bez podziału na morze i na śródlądzie, bez żadnych "kresek na wodzie".
5. Zakres wiedzy egzaminacyjnej a także forma i sposób przeprowadzania egzaminów - powinny być powiązane ściśle z ograniczoną wielkością jednostek. Szczegóły do ustalenia.
Osobiście widziałbym tu egzamin testowy, jednokrotnego wyboru, o znanej publicznie bazie pytań dotyczących wyłącznie bezpieczeństwa, prawa drogi, sygnałów, znaków nawig., sposobów wzywania pomocy, etc..
Coś jak egzamin na SRC albo jak test na żeglarską "licencję" w niektórych stanach USA - opis:
viewtopic.php?f=3&t=6167&p=139459&hilit=springfield#p1394596. Rezygnacja z obowiązku odbywania szkoleń przed egzaminem, możliwość zdawania egzaminu "eksternistycznie". Rezygnacja z wymagań stażowych, jako warunku dopuszczającego do egzaminu. Jedyny warunek "dopuszczenia" do egzaminu - to limit wieku (do omówienia, np 16 lat...)
7. Wyłączenie z obowiązku posiadania patentów osób posiadających uprawnienia zawodowe lub zagraniczne świadectwa kwalifikacji żeglarskich.
8. Brak konieczności wymiany dotychczas posiadanych "patentów" na jeden patent obowiązujący od 2013 - osiągnięty przez nadanie posiadaczom dotychczas wydanych patentów uprawnień do prowadzenia jachtów od przyjętej (proponowane 13m - patrz pkt1.) długości jachtu (lub 75kW, lub ponad 15km/h) do 24m.
Dobrowolna wymiana patentów dotychczas wydanych na jeden patent żeglarski lub motorowodny, obowiązujący od 2013 - od "ż.j." i "st.mot." włącznie.
Zachowanie możliwości wystawiania duplikatów patentów wydanych na podstawie dotychczas obowiązujących rozwiązań.