Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 12 lip 2025, o 20:10




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 kwi 2015, o 18:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1272
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 559
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
Marian Strzelecki napisał(a):
A rwanie pomijasz? ;)

;)

_________________
Wiosna


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2015, o 21:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17658
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4522
Otrzymał podziękowań: 4277
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
jacekadamczyk napisał(a):
Ale płacić za dokumentację jakiemuś żółtkowi czy jankesowi.
Jeśli to był żart, to przekroczył granice chamstwa, jakie jestem w stanie znieść.
Dla mnie, to koniec rozmowy.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2015, o 06:01 

Dołączył(a): 26 kwi 2015, o 16:44
Posty: 55
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
jeśli chamstwem jest promowanie Polski i Polaków to ja też dziękuję za rozmowę.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2015, o 06:37 

Dołączył(a): 26 kwi 2015, o 16:44
Posty: 55
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ps. Połączenie na nakładkę w szkutnictwie wynalazł też Polak Gniewko syn rybaka.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2015, o 06:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13866
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1627
Otrzymał podziękowań: 2379
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
jacekadamczyk napisał(a):



Masz wiadomość na pw, o której już po raz trzeci informuję.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2015, o 06:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17658
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4522
Otrzymał podziękowań: 4277
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
jacekadamczyk napisał(a):
jeśli chamstwem jest promowanie Polski i Polaków

jacekadamczyk napisał(a):
jakiemuś żółtkowi czy jankesowi

Projektantowi płaci się za dobry projekt, a nie za to że jest Polakiem i nie nazywa się innych narodowości, np. azjatyckich, "żółtkami". O to chamstwo mi chodzi. Żegnam Prawdziwego Polaka.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowania - 2: el Szaman, Vlad
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 maja 2015, o 18:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
A ja myślę, że ukosowanie sklejki zajmie mniej czasu niż jazda do zakładu z maszyną CNC. Jest to najbardziej wytrzymała metoda połączenia i najbardziej " szkutnicza" Nie wymaga żadnego laminowania. Jeśli nie ma małego promienia gięcie i nie widać śmiało można zastosować nakładkę. I jeszcze jedno. Przyciśniecie połączenia cegłami nie daje dobrego docisku a właściwie to żaden docisk. Jak nie ma ścisków lub odpowiedniego podejścia to można zastosować gwoździe lub wkręty. Trzeba tylko potem zaflekować otworki po nich. Kiedyś stosowaliśmy szewskie fleki ale teraz już chyba czegoś takiego nie ma, ale za to są wykałaczki drewniane.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 maja 2015, o 20:28 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dixi napisał(a):
Przyciśniecie połączenia cegłami nie daje dobrego docisku a właściwie to żaden docisk.

To chyba zależy od użytego kleju...?

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 maja 2015, o 21:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Nie zupełnie od kleju. Jeśli damy dużo kleju ale przy słabym docisku warstwa będzie gruba to spoina będzie krucha i połączenie słabe. Klejone powierzchnie powinny być dobrze spasowane i mocno dociśnięte bez względu na rodzaj kleju. Tylko w przypadku spoin elastycznych które mocno pracują ( szyby samochodowe czy w jachtach lub Klepki na pokładzie) stosuje się gruba warstwę kleju około 2-3 mm żeby spoina mogła się rozciągać nie odrywając sie od łączonych elementów. Są też specjalne kleje do wklejania różnych elementów do kadłuba które można nanosić grubymi warstwami. nawet 2cm Ale to są specjalne zastosowania i specjalne kleje. Tutaj mówiliśmy o klejeniu sklejki a to wymaga dobrego pasowania i dobrego docisku. Im większa będzie powierzchnia klejenia tym to połączenie będzie mocniejsze i nawet jak docisk będzie mniejszy to w sumie powinno to wytrzymać. Ale ja mówię o dobrej praktyce szkutniczej. A ona mówi że skos 10X grubość sklejki to za mało. Powinno być dwa razy tyle a nawet więcej. To dotyczy nie tylko sklejki ale i litego drewna np na listwy odbojowe, wzdłużniki czy maszty. Ale kto dziś robi drewniane maszty?

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Dixi napisał(a):
Ale kto dziś robi drewniane maszty?

A właśnie że robi.... Do 15 tek są drewniane maszty i inne byc nie mogą :)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

taka_jedna napisał(a):
stół podciśnieniowy załatwia sprawę

Albo taśma dwustronnie klejąca :) jak nie ma stołu podciśnieniowego

_________________
Pozdrawiam
Darek


Ostatnio edytowano 3 maja 2015, o 22:20 przez Wojciech, łącznie edytowano 1 raz
kasacja dubla


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 07:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17658
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4522
Otrzymał podziękowań: 4277
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Dixi napisał(a):
Przyciśniecie połączenia cegłami nie daje dobrego docisku a właściwie to żaden docisk.

peter napisał(a):
To chyba zależy od użytego kleju...?

Dixi napisał(a):
Nie zupełnie od kleju.
No i kolejny expert się nawinął... :DD
Podczas klejenia epoksydem z odpowiednim wypełniaczem (a o tym właśnie tu mówimy), zbyt duży docisk jest stanowczo niekorzystny - spoina powinna być odpowiednio gruba i wypełniająca nierówności. Epoksyd z wypełniaczem wiąże w masie - docisk niezbędny, to tylko taki, aby podczas żelowania i utwardzania nie nastąpiło najmniejsze nawet przesunięcie klejonych części.

W zasadzie, wystarczy jedynie położyć części klejone na sobie (posmarowane klejem epoksydowym - epoksydem z odpowiednim wypełniaczem) i też się dobrze skleją, o ile się tylko względem siebie nie będą przesuwać.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 07:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2015, o 17:38
Posty: 1272
Podziękował : 604
Otrzymał podziękowań: 559
Uprawnienia żeglarskie: takie tam
Dixi napisał(a):
Albo taśma dwustronnie klejąca :) jak nie ma stołu podciśnieniowego


1. rzadko która cienka sklejka jest na tyle prosta, aby pozwoliła się równo przykleić wzdłuż całej krawędzi i chciała tak leżeć podczas obróbki.
2. przy większej ilości frezowań pojawia się problem każdorazowego czyszczenia stołu z taśmy, oraz ceny tejże taśmy - dobre taśmy dwustronne są drogie.

tym nie mniej jest to jakaś alternatywa.

_________________
Wiosna


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 09:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
robhosailor napisał(a):
No i kolejny expert się nawinął

Za eksperta się nie uważam ale doświadczenie mam spore.
Wiem co mówię i wg mnie nie masz racji. Gruba spoina z epoksydem będzie krucha. Chyba, że damy utwardzacz PAC lub TTF. I jak taka spoina wygląda pod lakierem bezbarwnym? Paskudnie. A żeby nam się nie przesuwał materiał to wbija się dwa cienkie gwoździki i po sprawie. Jak kleiłem swoje pierwsze jarzmo steru najechałem na nie traktorem. Nic cięższego nie znalazłem :)

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 10:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
taka_jedna napisał(a):
tym nie mniej jest to jakaś alternatywa.

Bo i o to mi chodziło. Można sobie z tym poradzić awaryjnie, ale na skale przemysłową to kiepskie rozwiązanie.

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 16:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17658
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4522
Otrzymał podziękowań: 4277
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Dixi napisał(a):
Gruba spoina z epoksydem będzie krucha. Chyba, że damy utwardzacz PAC lub TTF.
Utwardzacz taki, jaki trzeba. A do klejenia sklejki za pomocą nakładki, Z1 jest zupełnie OK, a grubość spoiny wychodzi ok 0,5 mm. Jeśli będzie grubsza, to nic się nie stanie.
Dixi napisał(a):
I jak taka spoina wygląda pod lakierem bezbarwnym?
A jaką to znowu spoinę widać po klejeniu arkuszy sklejki za pomocą nakładki???
Dixi napisał(a):
żeby nam się nie przesuwał materiał to wbija się dwa cienkie gwoździki i po sprawie.
Owszem, można i tak i tak się też robi, ale w przywołanym przykładzie prościej miałem przyłożyć parę cegieł. Traktora nie miałem i nie był mi do niczego potrzebny - parę prostych ścisków stolarskich i mocowanie wkrętami montażowymi, a do tego parę cegieł. Łódka pływa bezawaryjnie.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 17:10 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dixi napisał(a):
Ale ja mówię o dobrej praktyce szkutniczej. A ona mówi że skos 10X grubość sklejki to za mało. Powinno być dwa razy tyle a nawet więcej. To dotyczy nie tylko sklejki ale i litego drewna np na listwy odbojowe, wzdłużniki czy maszty. Ale kto dziś robi drewniane maszty?


Ukosowanie 1:8 wystarcza w większości przypadków, w masztach stosuje się 1:12 i w zupełności wystarcza (a i tak długie ukosowanie ma sens tylko w przypadku ładnego i prostosłoistego drewna). A epoksyd to klej strukturalny i docisku nie potrzebuje, a spoina o grubości 0,1-0,5 mm nawet z zastosowaniem "kruchego" Z-1 jest wystarczająco elastyczna do wszystkich szkutniczych zastosowań ( nie budujemy przecież łuku refleksyjnego...) ale i tak polecam utwardzacz w Peter's System :D

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.



Za ten post autor peter otrzymał podziękowania - 2: baoo, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 17:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 maja 2015, o 17:52
Posty: 193
Podziękował : 59
Otrzymał podziękowań: 55
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Hmmm OK. Ale ja wolę docisnąć jednak.:)

_________________
Pozdrawiam
Darek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 20:50 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dixi napisał(a):
Hmmm OK. Ale ja wolę docisnąć jednak.:)


No i w przypadku epoksydu może się okazać że po wsiąknięciu części żywicy w drewno nie zostaje jej wystarczająco dużo w spoinie (widziałem to) . Zwłaszcza powierzchnie ukosowane dużo jej "piją" z racji odsłoniętych końców włókien...

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.



Za ten post autor peter otrzymał podziękowanie od: robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2015, o 21:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Dixi napisał(a):
Wiem co mówię i wg mnie nie masz racji.

Wystarczy poczytać karty technologiczne (uczciwy producent umieszcza to na swojej stronie) a i nie zaszkodzi pooglądać filmiki szkoleniowe producentów, np. West System :-P
Możesz się zdziwić
Lektura książki " Kleje i klejenie drewna" także nie zaszkodzi

a twierdzenie klej trzyma gdy go nima zostawmy współczesnym "stolarzom" pracującym na klejach wypieniających

_________________
Zbyszek



Za ten post autor boSmann otrzymał podziękowania - 3: Marian Strzelecki, robhosailor, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 40 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL