Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Free!SHIP dla początkujących cz.1 https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=14759 |
Strona 1 z 4 |
Autor: | LukasJ [ 20 mar 2013, o 21:22 ] |
Tytuł: | Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
Dla wszystkich, których interesuje amatorskie projektowanie łódek, przygotowałem mały tutorial z podstaw Freeshipa. Użyłem wersji 3.35+. Tutorial dla prawdziwych lajkoników ![]() ![]() Będę znęcał się nad "sklejkowcem" a'la Sportina 597 czy PiP 550. 1. Zaczynamy ![]() 2. Oczywiste opcje ![]() 3. Parametry kadłuba ![]() 4. Kadłub początkowy o wcześniej podanych parametrach ![]() 5. Wyłączamy linie teoretyczne ![]() 6. Robimy sklejkowca ![]() 1. Zaznaczamy linie siatki kontrolnej, wzdłuż której mają być łączone sklejki, 2. Klikamy w Switch selected... 7. Efekt - widoczne płaty poszycia ![]() Wstępna wizualizacja. 8. Obie połówki kadłuba ![]() 9. Zwiększamy poziom dokładności modelu ![]() 10. Wyłączamy siatkę kontrolną (edycyjną) ![]() 11. Włączamy cieniowanie modelu ![]() 1. Klikamy prawym przyciskiem myszy (PPM) bezpośrednio w model. 2. Wybieramy opcję zgodnie z powyższym screenem. 12. Efekt wybrania opcji Shade ![]() By powrócić do wcześniejszego widoku, należy wybrać wireframe zamiast shade. Modelowanie kadłuba 13. Modelowanie ![]() 1. Współrzędne punktu kontrolnego. 2. Róg/Kant - powierzchnia kadłuba będzie "dociągnięta" do punktu kontrolnego z zaznaczoną opcją. 3. Skokowa zmiana współrzędnych punktu kontrolnego. 13a. Skokowa edycja współrzędnych punktu kontrolnego ![]() 1. Klikamy (PPM) w okienko z wartością skoku. 2. Zmieniamy wartość. 3. Klikając w strzałeczki, zmieniamy skokowo współrzędne o ustaloną wcześniej wartość. 14. Parametry kadłuba ![]() Wyświetlane "na bieżąco". 1. Klikamy w ikonkę - on/off. 2. Wysokość metacentryczna - najprościej tłumacząc, im wyżej tym łódka bardziej stabilna. 3. Środek oporu bocznego dla wiatru z wartością w m². 4. Środek linii wodnej. 5. Wyporność - wartość w m³ . 6. Środek oporu bocznego dla wody z wartością w m². 14a. Dodatkowe parametry kadłuba ![]() 14b. Główne - właściwie to informacje dodatkowe ![]() 14c. Wymiary główne - możemy tu poprawić założenia wstępne (punkt 3) ![]() Edycja siatki kontrolnej 15. Ustawianie punktów w idealnej linii prostej - prostowanie krzywego dziobu ![]() ![]() 16. Opis rysunkowy ![]() ![]() 1. Po kolei zaznaczamy punkty które mają znaleźć się na jednej linii. 2. Klikamy w Project selected points... 3. Cieszymy się efektem. 17. Prosty dziób ![]() 18. Blokowanie punktów kontrolnych Czasami konieczne jest zablokowanie możliwości edycji wybranych punktów. ![]() 1. Zaznaczamy punkty które mają zablokowane. 2. Klikamy w Lock all selected... 3. Punkty zablokowane zmienią kolor na szary. Dodawanie punktów i siatki kontrolnej 19. Dodawanie punktów kontrolnych ![]() 1. Zaznaczamy fragmenty siatki kontrolnej, na których mają zostać dodane punkty. 2. Klikamy w Create new controlpoint... 3. Efekt -pojawiają się nowe punkty ![]() 20. Dodawanie siatki kontrolnej ![]() 1. Zaznaczamy punkty między którymi będzie przebiegała siatka. 2. Klikamy w Split a face... 3. Efekt - siatka między punktami. ![]() Hint: Gdy chcemy zaznaczyć kilka punktów jednocześnie, należy przytrzymać klawisz CTRL i następnie zaznaczać wybrane punkty. Gdy przytrzymamy CTRL i klikniemy w fragment siatki kontrolnej - zaznaczymy pełną linię. Koniec części pierwszej. Pierwotnie ten wątek miał nosić tytuł "Jak zrobić konkurencję Strzeleckiemu i Skrzatowi." ![]() ************* UWAGA - link do spakowanej strony: https://drive.google.com/file/d/0B0Z2TE ... sp=sharing |
Autor: | mbober1 [ 21 mar 2013, o 15:50 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących |
Nareszcie ktoś się zlitował ![]() Czekam na ciąg dalszy z niecierpliwością ![]() |
Autor: | Wasyl [ 21 mar 2013, o 18:23 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących |
Fajne to a zaciągnąć to najlepiej gdzie? |
Autor: | Wojciech [ 21 mar 2013, o 18:29 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących |
Wasyl napisał(a): Fajne to a zaciągnąć to najlepiej gdzie? Piszą, że tu viewtopic.php?f=73&t=14760#p217354 |
Autor: | LukasJ [ 21 mar 2013, o 18:52 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących |
Najlepsze źródło jest na stronie hydronship.net - stronie domowej programu. Podane powyżej źródło do wersji 3.39+ może być problematyczne, bo po zainstalowaniu, może krzyczeć o braku bibliotek/dll Najbezpieczniej zainstalować wersję która ma 32,7 MB objętości. np tą: http://hydronship.net/download/Freeship+330_full.zip a dopiero później doinstalować wersję wyższą. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 23 mar 2013, o 23:04 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących |
Dla ułatwienia dodam, że tak męczyłem Łukasza pytaniami, iż postanowił się mnie pozbyć jednym (słusznym) pociągnięciem. ![]() Oraz, że spolszczenie do tego programu napisał mjs-Sziwa i mam je na dysku: działa!. Nawet zacząłem je poprawiać trochę - taki mondry się zrobiłem* ![]() Dodam także, że był już na forum kurs dla bardzo zaawansowanych: viewtopic.php?f=22&t=5708&hilit=curvature z którego wtedy nic nie pojmowałem ![]() Chwała im za to. MJS * mogę przesłać na maila. |
Autor: | Mir [ 24 mar 2013, o 00:15 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących |
Tytuł tego wątku zasługuje na jaskrawy kolor, by był z daleka widoczny, albo awansować go ponad "beleczkę" na stałe miejsce. Żeby nie powiedzieć honorowe. Już zasługuje na to, aż strach pomyśleć co będzie dalej? Poprawiaj Marianie, poprawiaj, bom ze słownikiem siedział przez dwa tygodnie, więc poprawiać co, jest. ![]() Czy "gwałtowny" wzrost konkurencji dla zacnych nazwisk się ujawni pod wpływem tegoż cennego tematu? Oby tak się stało, ale raczej chyba nie, gdyż program jest jak cyrkiel, ekierka i krzywik, ołówek, gumka i kalkulator - w jednym. - Komu by się chciało... chcieć? Z ciekawością czekam na dalszy ciąg, gratulacje za już! |
Autor: | gelorad [ 2 kwi 2013, o 19:56 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących |
lj78 napisał(a): Najbezpieczniej zainstalować wersję która ma 32,7 MB objętości. np tą: http://hydronship.net/download/Freeship+330_full.zip a dopiero później doinstalować wersję wyższą. Link już nie działa, bo jest nowsza wersja 3.40 http://hydronship.net/download/Freeship+340_full_EN.rar plik rar 29,8 MB Uruchomił mi się bez problemów. |
Autor: | gelorad [ 14 kwi 2013, o 19:27 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
Mam pytanko. W kroku 3.Parametry kadłuba podaje się liczbę punktów kontrolnych wzdłuż. Czy ma jakieś znaczenie jeśli tam podam 4 zamiast np 6? Chodzi mi o wygodę modelowania mniejszą liczbą węzłów, ale czy to nie będzie miało jakiegoś niepożądanego wpływu na kształtu kadłuba? Drugie pytanie to głębokość zanurzenia, jaka powinna być mniej więcej dla łódki 4m? Zakładam wypłaszczenie dna na długości, bo to ma być łódka wędkarska. |
Autor: | LukasJ [ 14 kwi 2013, o 19:37 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
Więcej punktów kontrolnych, to bardziej skomplikowane kształty kadłuba, a niekiedy wystarczą tylko 3 punkty wzdłuż. To ty zakładasz wielkość zanurzenia, potem regulujesz np: szerokością linii wodnej. Porównaj z darmowymi projektami W.Kasprzaka czy R.Wereszki. |
Autor: | Mir [ 15 kwi 2013, o 15:37 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
gelorad napisał(a): Drugie pytanie to głębokość zanurzenia, jaka powinna być mniej więcej dla łódki 4m? Zanurzenie kadłuba. Zwykle mieści się pomiędzy 10 a 15 cm. Możesz je zmieniać w okienku: Project/Project Settings/Main dimensions wtedy linia wodna zmienia swoje położenie. Zmienia się oczywiście wyporność, co można sprawdzić pod: Calculations/Design hydrostatics |
Autor: | gelorad [ 17 kwi 2013, o 08:14 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
Project / Project Settings / Main dimensions nie działa mi poprawnie (chyba). Można zmieniać główne wymiary i zmiany w tym oknie są zapamiętywane przez program, ale nie wpływa to w żaden sposób na pierwotny projekt kadłuba. Rysunki (rzuty) pozostają niezmienione. Prawidłowo działa tylko w przypadku tworzenia nowego projektu. Coś popsuli w wersji 3.4 czy co? Doszedłem już, że dla mojej łódki najlepsze zanurzenie to około 17cm. Wiem że to nierealne, za duże, ale przy zanurzeniu 15cm burty a tym samym ławki wychodzą za niskie w stosunku do innych łódek wędkarskich produkowanych fabrycznie i trzeba je podnosić. |
Autor: | LukasJ [ 17 kwi 2013, o 08:31 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
gelorad napisał(a): Prawidłowo działa tylko w przypadku tworzenia nowego projektu. Coś popsuli w wersji 3.4 czy co? Działa, działa. Najlepiej widoczne przy zmianie zanurzenia - zmienia się odległość DLW od Base. Dla poprawności projektu pamiętaj by Base była na poziomie 0. Wielkość kształtu, oraz położenie kadłuba, względem układu wymiarowego, zmieniasz w Tools za pomocą Transform i Move. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 22 kwi 2013, o 22:44 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
Aby było razem: Zacznę wrzucać dodatki które mi mjs=Sziwa rozsiewa po różnych wątkach ![]() za co Mu wciąż dziękuję. .................................................................. Cytuj: Marian Strzelecki napisał(a): Na razie nie umiem jeszcze we FS zrobić rozwinięcia sklejek, Cytuj: To niemożliwe, Maestro... Przeca w ściądze na: viewtopic.php?f=22&t=8532 lj78 wszystko opisał. Mistrz musiał przeoczyć chyba, albo cóś... Aaaa, już wiem! Tam jest haczyk nie do przejścia, zaraz, zaraz - ooo jest: gdy jest mowa o kliknięciu w "develop plates", to trzeba (dla zmyłki) kliknąć w Tools, a potem to już samo leci prosto na ekran! ![]() ps. a jeśli chodzi o przechył, że tak powiem kontrolny, to bezwzględnie trzeba uderzyć w Transform i Rotate, potem w OK i w Longitudinal axis - wpisać kąt "przechyłu". OK v. Cytuj: Marian Strzelecki napisał(a): Ale warstw jeszcze nie opanowałem. Cytuj: To proste. Klikasz na Add a new empty layer to the model (pierwsza ikonka na pasku). W okienku warstw wyświetla się potwierdzenie nowej warstwy: Layer 2. Wybierasz dla niej kolor i wszystko (np. pokład) w tej warstwie jest już innego koloru. Luzik. ![]() Cytuj: Marian Strzelecki napisał(a): bo sam jeszcze kanciatych kształtów nie umiem wklepać od zera Cytuj: MJS napisał:
To niemożliwe... ![]() 1/ Kliknij na wybraną linię* kontrolną (żeby świeciła na żółto). 2/ Kliknij na: Załącznik: Załącznik: Kant.jpg [ 6.08 KiB | Przeglądane 28770 razy ] 3/ Kliknij na tę samą linię* drugi raz. *)Linię lub linie. ps. Przydaje się też funkcja Deselect (do wygaszania wszystkich linii i punktów kontrolnych). |
Autor: | Marian Strzelecki [ 10 maja 2013, o 22:25 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
No to jeszcze Pan M.J.Sziwa naucza: ( chyba już było, ale utrwalić zawsze można): : Cytuj: Marian Strzelecki napisał(a): Nie umiem wstawić miecza i steru. Jeśli o miecz się rozchodzi, to łatwizna jest. Na osi dna wstawiasz punkty graniczne (Creative newcontrolpoints...) skrzynki iiiii... zaznaczasz odcinek na żółto (pomiędzy nimi ma się rozumieć) dalej poprzez kolejne (wstawione) punkty rozszerzasz szparę skrzyni dalej uaktywniasz obwód otworu skrzynki (w sensie na żółto) iii klikasz na Creative new controlfaces... pojawia się tabelka Extrusion vector wpis wartości trzeba zrobić do Vertical direction (w sensie H) no i OK I wyrasta skrzynka mieczowa jak marzenie. Ale jak miecz zrobić, na ten przykład, w sensie dosłownym? W zasadzie tak samo, ale ze znakiem ujemnym czyli w drugą stronę. W partnerstwo... I jeszcze dodam, że można zapodać luz w skrzynce mieczowej, żeby nie tarło za bardzo. Muszę to sprawdzić...czy działa Żeby tak jeszcze umieć to po naszemu, bo przecież mjs=Sziwa już przetłumaczył EreeShipa na nasz, a teraz zmusza do przestawiania lengłidża. ![]() |
Autor: | krzychuz [ 30 maja 2013, o 20:21 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
Witam Wszystkich!!! Wielkie dzięki lj78 za opracowanie manuala do Freeship. Doszedłem do punktu ustaw punkty w jednej linii i klapa. Jak po kolei zaznaczyć punkty, co zrobić by wszystkie wraz się pokazały na żółto i ustawienie dziobnicy w jednej lini było możliwe. Pozdrawiam!!! i dziękuje Krzysztof |
Autor: | Mir [ 30 maja 2013, o 22:47 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
krzychuz napisał(a): Doszedłem do punktu ustaw punkty w jednej linii i klapa. Omiń ten punkt i idź dalej. ![]() |
Autor: | LukasJ [ 31 maja 2013, o 09:04 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
krzychuz napisał(a): Doszedłem do punktu ustaw punkty w jednej linii i klapa. Jak po kolei zaznaczyć punkty, co zrobić by wszystkie wraz się pokazały na żółto i ustawienie dziobnicy w jednej lini było możliwe. Pod koniec części pierwszej przeczytamy: Hint: Gdy chcemy zaznaczyć kilka punktów jednocześnie, należy przytrzymać klawisz CTRL i następnie zaznaczać wybrane punkty. Gdy przytrzymamy CTRL i klikniemy w fragment siatki kontrolnej - zaznaczymy pełną linię. |
Autor: | Marian Strzelecki [ 31 maja 2013, o 11:56 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
![]() ![]() |
Autor: | krzychuz [ 31 maja 2013, o 12:06 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
Wielkie dzięki udało się!!!! Będę kroczył dalej. Pozdrawiam Brać żeglarską. początkujący Krzysztof |
Autor: | LukasJ [ 31 maja 2013, o 12:39 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
krzychuz napisał(a): Będę kroczył dalej. Powodzenia! |
Autor: | Marian Strzelecki [ 3 cze 2013, o 19:19 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
A ja dalej proszę o połączenie tych dwóch wątków w jeden: Tego z cz.1 i tamtego z cz.2 MJS ps tego trzeba dać nasamprzód ![]() |
Autor: | tjaman [ 2 lip 2013, o 07:41 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
Witam Wszystkich mam problem nie widać żadnych obrazków; co może być nie tak w moim komputerze? tjaman |
Autor: | LukasJ [ 2 lip 2013, o 17:56 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
Może masz imageshack.us zablokowany? |
Autor: | LukasJ [ 19 wrz 2013, o 20:34 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
Jest to krzywa wartości pól powierzchni poprzecznych, kolejnych sekcji kadłuba. Po ludzku - gdzie ile mamy wyporności, im wyżej tam więcej. Laik napisał(a): lub odczytać kształty wręg Do tego potrzeba już poważniejszych programów do CAD'u. Laik napisał(a): rozrysowane płaty sklejki na poszycie kadłuba? viewtopic.php?f=22&t=8532#p92130 |
Autor: | gelorad [ 23 wrz 2013, o 08:56 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
Laik napisał(a): nie znalazłem ani jednego rysunku czy schematu np. wręgi, Laik napisał(a): odczytać kształty wręg Trochę od d**y strony, ale da się też we FreeShip odczytać: http://forum.zegluj.net/viewtopic.php?p=221988#p221988 |
Autor: | sina2 [ 26 lis 2013, o 21:27 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
hm, witam gdzie można dostać spolszczenie tej najnowszej wersji ?? |
Autor: | Marian Strzelecki [ 11 gru 2013, o 16:24 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
U mnie ![]() ...mamy trzy trochę różna wersje; pasujące do większości Free!Shipów 1/mjs'a pierwsza wersja polska.(polish) 2/mjs'a z kilkoma poprawkami MJS'a (pol-b) 3/ Gelorad'a z dość dużymi zmianami i o dużo większym zakresie tłumaczenia. (polski g) pliki wsadzamy do katalogu "Lengłidż" (languages) obok innych, (tamte możemy wyrzucić ![]() ![]() a potem z menu: files/preferences/language/okienko: wybierz ... wybieramy na: plik/preferencje/język... ![]() MJS |
Autor: | LukasJ [ 11 gru 2013, o 16:55 ] |
Tytuł: | Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1 |
Marian, pamiętam, pamiętam ![]() ![]() |
Strona 1 z 4 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |