Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Free!SHIP dla początkujących cz.1
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=14759
Strona 1 z 4

Autor:  LukasJ [ 20 mar 2013, o 21:22 ]
Tytuł:  Free!SHIP dla początkujących cz.1

Dla wszystkich, których interesuje amatorskie projektowanie łódek, przygotowałem mały tutorial z podstaw Freeshipa. Użyłem wersji 3.35+.
Tutorial dla prawdziwych lajkoników ;) - czyli Przemek i mjs nie dla was ;)
Będę znęcał się nad "sklejkowcem" a'la Sportina 597 czy PiP 550.


1. Zaczynamy

Obrazek


2. Oczywiste opcje
Obrazek


3. Parametry kadłuba
Obrazek


4. Kadłub początkowy o wcześniej podanych parametrach
Obrazek


5. Wyłączamy linie teoretyczne
Obrazek


6. Robimy sklejkowca
Obrazek
1. Zaznaczamy linie siatki kontrolnej, wzdłuż której mają być łączone sklejki,
2. Klikamy w Switch selected...

7. Efekt - widoczne płaty poszycia
Obrazek


Wstępna wizualizacja.

8. Obie połówki kadłuba
Obrazek


9. Zwiększamy poziom dokładności modelu
Obrazek


10. Wyłączamy siatkę kontrolną (edycyjną)
Obrazek


11. Włączamy cieniowanie modelu
Obrazek
1. Klikamy prawym przyciskiem myszy (PPM) bezpośrednio w model.
2. Wybieramy opcję zgodnie z powyższym screenem.


12. Efekt wybrania opcji Shade
Obrazek
By powrócić do wcześniejszego widoku, należy wybrać wireframe zamiast shade.


Modelowanie kadłuba

13. Modelowanie
Obrazek
1. Współrzędne punktu kontrolnego.
2. Róg/Kant - powierzchnia kadłuba będzie "dociągnięta" do punktu kontrolnego z zaznaczoną opcją.
3. Skokowa zmiana współrzędnych punktu kontrolnego.


13a. Skokowa edycja współrzędnych punktu kontrolnego
Obrazek
1. Klikamy (PPM) w okienko z wartością skoku.
2. Zmieniamy wartość.
3. Klikając w strzałeczki, zmieniamy skokowo współrzędne o ustaloną wcześniej wartość.


14. Parametry kadłuba
Obrazek
Wyświetlane "na bieżąco".
1. Klikamy w ikonkę - on/off.
2. Wysokość metacentryczna - najprościej tłumacząc, im wyżej tym łódka bardziej stabilna.
3. Środek oporu bocznego dla wiatru z wartością w m².
4. Środek linii wodnej.
5. Wyporność - wartość w m³ .
6. Środek oporu bocznego dla wody z wartością w m².


14a. Dodatkowe parametry kadłuba
Obrazek


14b. Główne - właściwie to informacje dodatkowe
Obrazek


14c. Wymiary główne - możemy tu poprawić założenia wstępne (punkt 3)
Obrazek


Edycja siatki kontrolnej

15. Ustawianie punktów w idealnej linii prostej - prostowanie krzywego dziobu ;)
Obrazek


16. Opis rysunkowy ;)
Obrazek
1. Po kolei zaznaczamy punkty które mają znaleźć się na jednej linii.
2. Klikamy w Project selected points...
3. Cieszymy się efektem.

17. Prosty dziób
Obrazek


18. Blokowanie punktów kontrolnych
Czasami konieczne jest zablokowanie możliwości edycji wybranych punktów.
Obrazek
1. Zaznaczamy punkty które mają zablokowane.
2. Klikamy w Lock all selected...
3. Punkty zablokowane zmienią kolor na szary.


Dodawanie punktów i siatki kontrolnej

19. Dodawanie punktów kontrolnych
Obrazek
1. Zaznaczamy fragmenty siatki kontrolnej, na których mają zostać dodane punkty.
2. Klikamy w Create new controlpoint...
3. Efekt -pojawiają się nowe punkty
Obrazek

20. Dodawanie siatki kontrolnej
Obrazek
1. Zaznaczamy punkty między którymi będzie przebiegała siatka.
2. Klikamy w Split a face...
3. Efekt - siatka między punktami.
Obrazek

Hint: Gdy chcemy zaznaczyć kilka punktów jednocześnie, należy przytrzymać klawisz CTRL i następnie zaznaczać wybrane punkty.
Gdy przytrzymamy CTRL i klikniemy w fragment siatki kontrolnej - zaznaczymy pełną linię.



Koniec części pierwszej.

Pierwotnie ten wątek miał nosić tytuł "Jak zrobić konkurencję Strzeleckiemu i Skrzatowi." ;)


*************
UWAGA - link do spakowanej strony:
https://drive.google.com/file/d/0B0Z2TE ... sp=sharing

Autor:  mbober1 [ 21 mar 2013, o 15:50 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących

Nareszcie ktoś się zlitował :D

Czekam na ciąg dalszy z niecierpliwością :D

Autor:  Wasyl [ 21 mar 2013, o 18:23 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących

Fajne to a zaciągnąć to najlepiej gdzie?

Autor:  Wojciech [ 21 mar 2013, o 18:29 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących

Wasyl napisał(a):
Fajne to a zaciągnąć to najlepiej gdzie?

Piszą, że tu viewtopic.php?f=73&t=14760#p217354

Autor:  LukasJ [ 21 mar 2013, o 18:52 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących

Najlepsze źródło jest na stronie hydronship.net - stronie domowej programu.
Podane powyżej źródło do wersji 3.39+ może być problematyczne, bo po zainstalowaniu, może krzyczeć o braku bibliotek/dll

Najbezpieczniej zainstalować wersję która ma 32,7 MB objętości.
np tą:
http://hydronship.net/download/Freeship+330_full.zip

a dopiero później doinstalować wersję wyższą.

Autor:  Marian Strzelecki [ 23 mar 2013, o 23:04 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących

Dla ułatwienia dodam,
że tak męczyłem Łukasza pytaniami,
iż postanowił się mnie pozbyć jednym (słusznym) pociągnięciem. :lol:
Oraz,
że spolszczenie do tego programu napisał mjs-Sziwa i mam je na dysku: działa!.
Nawet zacząłem je poprawiać trochę - taki mondry się zrobiłem* :roll:
Dodam także,
że był już na forum kurs dla bardzo zaawansowanych:
viewtopic.php?f=22&t=5708&hilit=curvature
z którego wtedy nic nie pojmowałem :lol:
Chwała im za to.

MJS

* mogę przesłać na maila.

Autor:  Mir [ 24 mar 2013, o 00:15 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących

Tytuł tego wątku zasługuje na jaskrawy kolor, by był z daleka widoczny,
albo awansować go ponad "beleczkę" na stałe miejsce. Żeby nie powiedzieć
honorowe. Już zasługuje na to, aż strach pomyśleć co będzie dalej?

Poprawiaj Marianie, poprawiaj, bom ze słownikiem siedział przez dwa tygodnie,
więc poprawiać co, jest. :lol:
Czy "gwałtowny" wzrost konkurencji dla zacnych nazwisk się ujawni pod wpływem
tegoż cennego tematu? Oby tak się stało, ale raczej chyba nie, gdyż program
jest jak cyrkiel, ekierka i krzywik, ołówek, gumka i kalkulator - w jednym.
- Komu by się chciało... chcieć?

Z ciekawością czekam na dalszy ciąg, gratulacje za już!

Autor:  gelorad [ 2 kwi 2013, o 19:56 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących

lj78 napisał(a):
Najbezpieczniej zainstalować wersję która ma 32,7 MB objętości.
np tą:
http://hydronship.net/download/Freeship+330_full.zip

a dopiero później doinstalować wersję wyższą.

Link już nie działa, bo jest nowsza wersja 3.40
http://hydronship.net/download/Freeship+340_full_EN.rar
plik rar 29,8 MB
Uruchomił mi się bez problemów.

Autor:  gelorad [ 14 kwi 2013, o 19:27 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

Mam pytanko. W kroku 3.Parametry kadłuba podaje się liczbę punktów kontrolnych wzdłuż. Czy ma jakieś znaczenie jeśli tam podam 4 zamiast np 6? Chodzi mi o wygodę modelowania mniejszą liczbą węzłów, ale czy to nie będzie miało jakiegoś niepożądanego wpływu na kształtu kadłuba?

Drugie pytanie to głębokość zanurzenia, jaka powinna być mniej więcej dla łódki 4m? Zakładam wypłaszczenie dna na długości, bo to ma być łódka wędkarska.

Autor:  LukasJ [ 14 kwi 2013, o 19:37 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

Więcej punktów kontrolnych, to bardziej skomplikowane kształty kadłuba, a niekiedy wystarczą tylko 3 punkty wzdłuż.

To ty zakładasz wielkość zanurzenia, potem regulujesz np: szerokością linii wodnej.
Porównaj z darmowymi projektami W.Kasprzaka czy R.Wereszki.

Autor:  Mir [ 15 kwi 2013, o 15:37 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

gelorad napisał(a):
Drugie pytanie to głębokość zanurzenia, jaka powinna być mniej więcej dla łódki 4m?

Zanurzenie kadłuba.
Zwykle mieści się pomiędzy 10 a 15 cm. Możesz je zmieniać w okienku:
Project/Project Settings/Main dimensions
wtedy linia wodna zmienia swoje położenie.
Zmienia się oczywiście wyporność, co można sprawdzić pod:
Calculations/Design hydrostatics

Autor:  gelorad [ 17 kwi 2013, o 08:14 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

Project / Project Settings / Main dimensions nie działa mi poprawnie (chyba). Można zmieniać główne wymiary i zmiany w tym oknie są zapamiętywane przez program, ale nie wpływa to w żaden sposób na pierwotny projekt kadłuba. Rysunki (rzuty) pozostają niezmienione. Prawidłowo działa tylko w przypadku tworzenia nowego projektu.
Coś popsuli w wersji 3.4 czy co?

Doszedłem już, że dla mojej łódki najlepsze zanurzenie to około 17cm. Wiem że to nierealne, za duże, ale przy zanurzeniu 15cm burty a tym samym ławki wychodzą za niskie w stosunku do innych łódek wędkarskich produkowanych fabrycznie i trzeba je podnosić.

Autor:  LukasJ [ 17 kwi 2013, o 08:31 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

gelorad napisał(a):
Prawidłowo działa tylko w przypadku tworzenia nowego projektu.
Coś popsuli w wersji 3.4 czy co?

Działa, działa. Najlepiej widoczne przy zmianie zanurzenia - zmienia się odległość DLW od Base. Dla poprawności projektu pamiętaj by Base była na poziomie 0.
Wielkość kształtu, oraz położenie kadłuba, względem układu wymiarowego, zmieniasz w Tools za pomocą Transform i Move.

Autor:  Marian Strzelecki [ 22 kwi 2013, o 22:44 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

Aby było razem:
Zacznę wrzucać dodatki które mi mjs=Sziwa rozsiewa po różnych wątkach :lol:
za co Mu wciąż dziękuję.
..................................................................

Cytuj:
Marian Strzelecki napisał(a):
Na razie nie umiem jeszcze we FS zrobić rozwinięcia sklejek,


Cytuj:
To niemożliwe, Maestro...
Przeca w ściądze na: viewtopic.php?f=22&t=8532 lj78 wszystko opisał. Mistrz musiał przeoczyć chyba, albo cóś... Aaaa, już wiem! Tam jest haczyk nie do przejścia, zaraz, zaraz - ooo jest: gdy jest mowa o kliknięciu w "develop plates", to trzeba (dla zmyłki) kliknąć w Tools, a potem to już samo leci prosto na ekran! :lol:

ps. a jeśli chodzi o przechył, że tak powiem kontrolny, to bezwzględnie trzeba uderzyć w Transform i Rotate, potem w OK i w Longitudinal axis - wpisać kąt "przechyłu". OK v.


Cytuj:
Marian Strzelecki napisał(a):
Ale warstw jeszcze nie opanowałem.


Cytuj:
To proste.
Klikasz na Add a new empty layer to the model (pierwsza ikonka na pasku).
W okienku warstw wyświetla się potwierdzenie nowej warstwy: Layer 2.
Wybierasz dla niej kolor i wszystko (np. pokład) w tej warstwie jest już innego koloru.
Luzik. :D



Cytuj:
Marian Strzelecki napisał(a):
bo sam jeszcze kanciatych kształtów nie umiem wklepać od zera


Cytuj:
MJS napisał:
To niemożliwe... :roll:
1/ Kliknij na wybraną linię* kontrolną (żeby świeciła na żółto).
2/ Kliknij na:
Załącznik:
Załącznik:
Kant.jpg
Kant.jpg [ 6.08 KiB | Przeglądane 28770 razy ]

3/ Kliknij na tę samą linię* drugi raz.
*)Linię lub linie.
ps. Przydaje się też funkcja Deselect (do wygaszania wszystkich linii i punktów kontrolnych).

Autor:  Marian Strzelecki [ 10 maja 2013, o 22:25 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

No to jeszcze Pan M.J.Sziwa naucza:
( chyba już było, ale utrwalić zawsze można): :

Cytuj:
Marian Strzelecki napisał(a):
Nie umiem wstawić miecza i steru.

Jeśli o miecz się rozchodzi, to łatwizna jest.

Na osi dna wstawiasz punkty graniczne (Creative newcontrolpoints...) skrzynki
iiiii...
zaznaczasz odcinek na żółto (pomiędzy nimi ma się rozumieć)
dalej
poprzez kolejne (wstawione) punkty rozszerzasz szparę skrzyni
dalej
uaktywniasz obwód otworu skrzynki (w sensie na żółto)
iii
klikasz na Creative new controlfaces...
pojawia się
tabelka Extrusion vector
wpis wartości trzeba zrobić do
Vertical direction (w sensie H)
no i OK
I wyrasta skrzynka mieczowa jak marzenie.

Ale jak miecz zrobić, na ten przykład, w sensie dosłownym?
W zasadzie tak samo, ale ze znakiem ujemnym czyli w drugą stronę.
W partnerstwo...
I jeszcze dodam, że można zapodać luz w skrzynce mieczowej,
żeby nie tarło za bardzo. Muszę to sprawdzić...czy działa

Żeby tak jeszcze umieć to po naszemu,
bo przecież mjs=Sziwa już przetłumaczył EreeShipa na nasz, a teraz zmusza do przestawiania lengłidża.
:D

Autor:  krzychuz [ 30 maja 2013, o 20:21 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

Witam Wszystkich!!!
Wielkie dzięki lj78 za opracowanie manuala do Freeship.
Doszedłem do punktu ustaw punkty w jednej linii i klapa.
Jak po kolei zaznaczyć punkty, co zrobić by wszystkie wraz się pokazały na żółto i ustawienie dziobnicy w jednej lini było możliwe.
Pozdrawiam!!! i dziękuje
Krzysztof

Autor:  Mir [ 30 maja 2013, o 22:47 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

krzychuz napisał(a):
Doszedłem do punktu ustaw punkty w jednej linii i klapa.

Omiń ten punkt i idź dalej. :mrgreen:

Autor:  LukasJ [ 31 maja 2013, o 09:04 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

krzychuz napisał(a):
Doszedłem do punktu ustaw punkty w jednej linii i klapa.
Jak po kolei zaznaczyć punkty, co zrobić by wszystkie wraz się pokazały na żółto i ustawienie dziobnicy w jednej lini było możliwe.


Pod koniec części pierwszej przeczytamy:
Hint: Gdy chcemy zaznaczyć kilka punktów jednocześnie, należy przytrzymać klawisz CTRL i następnie zaznaczać wybrane punkty.
Gdy przytrzymamy CTRL i klikniemy w fragment siatki kontrolnej - zaznaczymy pełną linię.

Autor:  Marian Strzelecki [ 31 maja 2013, o 11:56 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

:mrgreen: :mrgreen:

Autor:  krzychuz [ 31 maja 2013, o 12:06 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

Wielkie dzięki udało się!!!! Będę kroczył dalej.
Pozdrawiam Brać żeglarską.
początkujący Krzysztof

Autor:  LukasJ [ 31 maja 2013, o 12:39 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

krzychuz napisał(a):
Będę kroczył dalej.

Powodzenia!

Autor:  Marian Strzelecki [ 3 cze 2013, o 19:19 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

A ja dalej proszę o połączenie tych dwóch wątków w jeden:
Tego z cz.1
i tamtego z cz.2

MJS

ps
tego trzeba dać nasamprzód :D

Autor:  tjaman [ 2 lip 2013, o 07:41 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

Witam Wszystkich
mam problem nie widać żadnych obrazków;
co może być nie tak w moim komputerze?
tjaman

Autor:  LukasJ [ 2 lip 2013, o 17:56 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

Może masz imageshack.us zablokowany?

Autor:  Laik [ 19 wrz 2013, o 19:01 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

Witam!
Widocznie etap "dla początkujących" jest dla mnie zdecydowanie za wysoki, bo pomimo kilkakrotnego przeglądania "wykładu" niewiele z tego zrozumiałem. Tzn. rysunki są ładne, kształty opływowe, ale... nie znalazłem ani jednego rysunku czy schematu np. wręgi, czy płatu sklejki na poszycie.
Zgadzam się z zarzutami, że przecież to "gołym okiem" itd. owszem, ale ja tego nie widzę!
I nie wiem jak to znaleźć.
Podobnie, na wielu schematach (rysunkach) widzę linię, którą na poniższym rysunku oznaczyłem czerwoną strzałką.

Obrazek

Skoro ta linia jest, to z pewnością daje jakieś ważne informacje, czytelne dla pozostałych forumowiczów, bo nikt (poza mną) nie pyta o jej znaczenie.
Przykro mi tak odstawać od "reszty klasy", ale jak nie zapytam, to nigdy się nie dowiem!
O czym "mówi" ta linia, oraz; w którym miejscu, albo z którego schematu można wykreślić, lub odczytać kształty wręg i rozrysowane płaty sklejki na poszycie kadłuba?
Pozdrawiam!

Autor:  LukasJ [ 19 wrz 2013, o 20:34 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

Jest to krzywa wartości pól powierzchni poprzecznych, kolejnych sekcji kadłuba. Po ludzku - gdzie ile mamy wyporności, im wyżej tam więcej.
Laik napisał(a):
lub odczytać kształty wręg

Do tego potrzeba już poważniejszych programów do CAD'u.
Laik napisał(a):
rozrysowane płaty sklejki na poszycie kadłuba?

viewtopic.php?f=22&t=8532#p92130

Autor:  gelorad [ 23 wrz 2013, o 08:56 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

Laik napisał(a):
nie znalazłem ani jednego rysunku czy schematu np. wręgi,

Laik napisał(a):
odczytać kształty wręg

Trochę od d**y strony, ale da się też we FreeShip odczytać:
http://forum.zegluj.net/viewtopic.php?p=221988#p221988

Autor:  sina2 [ 26 lis 2013, o 21:27 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

hm, witam gdzie można dostać spolszczenie tej najnowszej wersji ??

Autor:  Marian Strzelecki [ 11 gru 2013, o 16:24 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

U mnie :D Tylko dla porządku piszę, bo sina2 już dostał.

...mamy trzy trochę różna wersje; pasujące do większości Free!Shipów
1/mjs'a pierwsza wersja polska.(polish)
2/mjs'a z kilkoma poprawkami MJS'a (pol-b)
3/ Gelorad'a z dość dużymi zmianami i o dużo większym zakresie tłumaczenia.
(polski g)

pliki wsadzamy do katalogu "Lengłidż" (languages) obok innych, (tamte możemy wyrzucić :!: - oprócz Ukrainy i Anglii (bo to oryginały) :idea:
a potem z menu:
files/preferences/language/okienko: wybierz ...
wybieramy na:
plik/preferencje/język... :mrgreen:

MJS

Autor:  LukasJ [ 11 gru 2013, o 16:55 ]
Tytuł:  Re: Free!SHIP dla początkujących cz.1

Marian, pamiętam, pamiętam ;) jak zrobić dziurę, jak wstawić profilowaną płetwę sterową i kil... :D

Strona 1 z 4 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/