Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 30 cze 2025, o 06:42




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 11:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2013, o 06:35
Posty: 339
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 213
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Jak dodać do układu elektrycznego brzęczyk, który uruchamia się gdy temperatura w silniku zbyt wzrośnie. Kiedyś padło mi chłodzenie i dopiero jak się zaczęły topić elementy wydechu (mokry tłumik Plastimo z PCV) i śmierdzieć palonym plastikiem to spojrzałem na zegar temperatury silnika. Na szczęście silnik ocalał a tłumik naprawiłem dzięki angielskiemu shipchandlerowi, który sprzedał mi tylko stopiony element. Czy mogę wykorzystać tę samą czujkę do której jest podpięty zegar czy muszę/powinienem założyć nową? Brzęczyk a właściwie "wyjec" już mam. Zwykły na 12V. Nie znam oporności ale mogę zmierzyć. BTW, jaka powinna być nominalna temperatura pracy w 10 konnym, jednocylindrowym dieslu i w którym miejscu ją zmierzyć? Gdy silnik się nagrzeje to zegar pokazuje około 40 stopni. Nie wiem, czy to jest odczyt prawdziwy więc przy okazji zakładania alarmu, skalibrowałbym całe ustrojstwo.

_________________
Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 11:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Są specjalnie termometry "bezdotykowe", miewają je dobe warsztaty samochodowe.
40 stopni to przynajmniej o połowę za mała temperatura pracy dla silnika spalinowego. Ale lepsze to, niż przegrzanie :D
Sam brzęczyk bez odpowiedniego sterownika nie na wiele Ci się przyda.....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 11:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Tani bimetal pod śrubę pokrywy zaworów/kolektora i wsio.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 11:54 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Yigael napisał(a):
i wsio.

Nie wsio, przydałby się jeszcze przekaźnik, żeby nie wypalać styków na bimetalu.

_________________
noone



Za ten post autor noone otrzymał podziękowania - 2: Były user, mchanga
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 11:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
noone napisał(a):
Yigael napisał(a):
i wsio.

Nie wsio, przydałby się jeszcze przekaźnik, żeby nie wypalać styków na bimetalu.


Nie zawadzi na pewno. Diodę podpinałem na krótko i robi - ale brzęczyk faktycznie więcej ciągnie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 12:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2013, o 06:35
Posty: 339
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 213
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Yigael napisał(a):
Tani bimetal pod śrubę pokrywy zaworów/kolektora i wsio.


A możesz jaśniej? Jakiś przełącznik z bimetalem?

_________________
Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 12:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Wpisz w google "termostat bimetaliczny otwarty". Do wyboru do koloru. Nie przejmuj się tym, że 250V. Mocowania różne mają. Warto tylko sprawdzić np. pirometrem ile faktycznie mają okolice miejsca gdzie chcesz go zamontować podczas normalnej pracy i na granicy przegrzania i dobrać właściwą temperaturę zamknięcia obwodu. Okolice kolektora wydechowego to niegłupie miejsce jeśli interesuje Cię natychmiastowa informacja o wzroście temperatury silnika /nie chłodziwa!/ zanim coś spłynie. Dalej jak przytomnie zauważył Noone przekaźnik a z niego pędzisz co tylko dusza zapragnie a czego nie da się przegapić, zignorować czy pomylić z czymś innym - brzęczyki, syreny, diody...

PS. Generalnie jeśli masz dwie sygnalizacje - np. termometr i alarm to dobrze, żeby mierzyły temperaturę "czego innego" a ta krytyczna sygnalizacja - właśnie głowicy czy kolektora - na chłodziwie czy oleju masz większe opóźnienie pomiaru a kiedy nawali pompa temperatura chłodziwa w obiegu nie podskoczy w odróżnieniu od głowicy.

Edycja: Jak jeszcze przytomniej zauważył Noone - jak już dajemy przekaźnik /niekonieczny do brzęczyka - termostat wytrzymujący 250V 5A poradzi sobie bez niego/ to warto wykorzystać okazję do zrobienia układu, który sam zaalarmuje o swoim uszkodzeniu - termostat bimetaliczny zamknięty - wtedy już przekaźnik konieczny. Uruchomienie alarmu wystąpi po przerwaniu obwodu - z powodu wzrostu temperatury ale i uszkodzenia przewodów, przerwy na połączeniach etc.



Za ten post autor Były user otrzymał podziękowania - 3: Marian Strzelecki, mchanga, noone
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 13:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2013, o 06:35
Posty: 339
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 213
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Dzięki :) Reasumując, grzeję katarynę do temperatury roboczej, mierzę pirometrem temperaturę na śrubie od kolektora, dodaję +20 stopni (czy mniej?) i kupuję "bimetal" o takiej wartości temperatury zamknięcia obwodu. Brzęczyk podłączam na przekaźniku i gotowe?

_________________
Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 13:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Generalnie tak tyle, że do temperatury nie tyle roboczej co przy pełnym, dopuszczalnym w pracy ciągłej obciążeniu przez kilkadziesiąt minut - temperatura może być sporo wyższa. Zobacz, która śruba najcieplejsza i tam celuj.

Pierwszym objawem niedopinania się bilansu cieplnego silnika jest wzrost temperatury spalin a co za tym idzie zaworów i kolektorów wydechowych - jeszcze zanim przysmaży się olej czy zagotuje woda - stąd oczy domorosłych tunerów od rasowania silnika do mocy będących krotnościami fabrycznych /a i pilotów samolotów tłokowych/ wpatrzone są z niepokojem we wskaźnik EGT - Exhaust Gas Temperature.

A czy bimetal zamknięty czy otwarty to uzupełniłem wyżej pod wpływem myśli Adaśkowej.



Za ten post autor Były user otrzymał podziękowanie od: mchanga
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 18:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12542
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Tak z ciekawości zapytam, czy ten silnik nie ma kontrolki przegrzania? Ma wskaźnik temperatury, ale może ma też kontrolkę? Bo jeżeli ma, i ta kontrolka się zapala, to można do niej podłączyć wyjca (równolegle) i powinno działać.
Pytam, bo kombinujecie jak konie pod górkę, a może da się prościej? :)
Poza tym nie znam się na silnikach, na jachtowych w szczególności (ale przecież to nie przeszkadza, żebym się wypowiedział ;) ), ale wiem, że mój silnik, prosty, stary i bez wskaźnika temperatury, ma i kontrolkę i wyjca. Zdecydowanie wyjca ma, tego jestem pewien ;)
Chodzi mi o to, że silnik bez kontrolki przegrzania to chyba jednak rzadkość. A jak świeci, to może i wyć...

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 18:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2349
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Mchanga, zobacz, tak mniej więcej wygląda schemat układu wskaźnika temperatury.
Obrazek

Dobierając rezystor (nr. 6 na schemacie) wysterujesz tego wyjca o którym pisałeś wcześniej bez najmniejszych problemów i bez nadmiernego kombinowania.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowania - 2: Marian Strzelecki, mchanga
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 18:56 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Maar napisał(a):
Dobierając rezystor

Nie rezystor, tylko czujnik ;-)
Ten czujnik ze schematu ma wbudowane dwa obwody - jeden do buczka, drugi do zegara.

_________________
noone



Za ten post autor noone otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 19:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2349
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Jeżeli dobierzesz odpowiednio rezystor, to możesz styki W i G połączyć.

Jedyny szkopuł, to taki, że będzie trzeba wyskalować wskaźnik a w momencie włączenia się wyjca będzie wskazywał temperaturę na max (wskazówka się oprze o ogranicznik).

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 20:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2013, o 06:35
Posty: 339
Lokalizacja: Gdynia
Podziękował : 213
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Czujnik temperatury, ten z numerem 5 na Twoim schemacie można wymienić na dwuobwodowy, tak mnie dziś oświecono w klubie. Wtedy niezależnie obsłuży i zegar i wyjca :)

_________________
Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 20:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2349
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
mchanga napisał(a):
Czujnik temperatury, ten z numerem 5 na Twoim schemacie można wymienić na dwuobwodowy,
To problem masz rozwiązany.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 20:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12542
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
A mówiłem, żeby zapytać w klubie PRAKTYKÓW ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl



Za ten post autor waliant otrzymał podziękowanie od: mchanga
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 21:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
Nic na temat praktyków nie pisałeś, no chyba że w domyśle :-P

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 21:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12542
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Pisałem na PW :-P

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 22:04 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
waliant napisał(a):
A mówiłem, żeby zapytać w klubie PRAKTYKÓW

Chcesz powiedzieć, że my to nie praktycy, że sobie tu tylko teoretycznie plumkamy?! My ze szwagr.. tfu! z Grzywiastym i Yigaelem nie takie rzeczy u Grzywiastego na zadupiu robili ;-)

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 22:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Nie u Grzywiastego tylko u Micusia i nie na zadupiu a pod duuuużym mostem w kokpicie.

Że Ci przypomnę kwestię: co będzie jak? i śmiałe kluczyka wyjęcie wsparte obecnością pewnego cięgła :mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 22:21 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
Yigael napisał(a):
Że Ci przypomnę kwestię: co będzie jak? i śmiałe kluczyka wyjęcie wsparte obecnością pewnego cięgła

A od czego się zaczęło? "Odstawmy ten motor, bo przecież wieje"... wiatr własny qrfa :-)

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 22:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
A skończyło się fantą :mrgreen: :rotfl: :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 22:37 

Dołączył(a): 3 lut 2011, o 13:25
Posty: 2322
Podziękował : 389
Otrzymał podziękowań: 738
Uprawnienia żeglarskie: mam
A czym miało się skończyć? Szachami? :D

_________________
noone


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 kwi 2014, o 23:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12542
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
noone napisał(a):
Chcesz powiedzieć, że my to nie praktycy, że sobie tu tylko teoretycznie plumkamy?! My ze szwagr.. tfu! z Grzywiastym i Yigaelem nie takie rzeczy u Grzywiastego na zadupiu robili ;-)


Ja tam nie wiem, jacy z was praktycy... ;)
A w klubie, na wszystkich jachtach klubowych (a mamy ich trochę!), takie wyjce były w zeszłym roku instalowane. "Temi ręcami" kilku osób w klubie, które wiedzą co i jak. Uznałem, że najlepiej iść do źródeł ;)

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 22:25 

Dołączył(a): 21 lut 2011, o 22:52
Posty: 490
Podziękował : 41
Otrzymał podziękowań: 67
Uprawnienia żeglarskie: sternik
Dodam 3 grosze. W Vetuasach jest dodatkowy czujnik temperatury spalin umieszczony w rurze wydechowej po wlocie wody chłodzącej do spalin. Bardzo dobry system, bo sygnalizuje przegrzanie znacznie szybciej niż wskaźnik temperatury umieszczony w głowicy. Ten czujnik to wystarczy 0/1 - do kontrolki przegrzania, a nie do wskaźnika temperatury, podłączenie do buczka czy syreny nie stanowi problemu.

_________________
Maciej Stachowicz



Za ten post autor Moris29 otrzymał podziękowanie od: Były user
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 22:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
I do tego piłem - drugie niezależne źródło sygnału /a nie czujnik z podwójnym wyjściem/, drugi, oddzielny obwód i pomiar temperatury tam gdzie najszybciej skacze. I najszybciej zabija silnik.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 23:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13984
Podziękował : 10542
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Ja używałem termostaku wyjętego z boliera (taki długi prętowy) z przekaźnikiem "odwrotnym" (nie wiem jak taki sie fachowo nazywa).
Mierzyłem powietrze bezpośrednio nad głowicą.
MJS

ps
podobno istnieją mierniki w postaci podkładek pod śrubę.

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2014, o 23:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Marian Strzelecki napisał(a):
podobno istnieją mierniki w postaci podkładek pod śrubę.


Istnieją.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2014, o 00:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13984
Podziękował : 10542
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
A gdzie istnieją? jeśli można - bo ja słyszałem tylko o przedwojennych.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 kwi 2014, o 00:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Marian Strzelecki napisał(a):
A gdzie istnieją?

A zrób se sam -> http://www.paramotor.com.pl/tani-sposob ... y-glowicy/
:lol:

_________________
Zbyszek



Za ten post autor boSmann otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 32 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Wojciech i 29 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL