Forum żeglarskie
https://forum.zegluj.net/

Jak działał ster średniowiecznej kogi?
https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=23177
Strona 1 z 1

Autor:  wlodek [ 24 paź 2015, o 20:25 ]
Tytuł:  Jak działał ster średniowiecznej kogi?

Buduję nowe pływadło rzeczne, coś w rodzaju płaskodennej łodzi z napędem mechanicznym . Sterowane bardziej niż tradycyjnie: koło sterowe, bloczki i cięgna linowe. Będę wdzięczny za linki do: stron, zdjęć, ilustracji, artykułów dotyczących przeniesienia momentu obrotowego z koła sterowego, poprzez system cięgien i bloczków na ster zawiasowy, np. średniowiecznej kogi.

Autor:  waliant [ 24 paź 2015, o 20:43 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

Jedna uwaga, w tamtych czasach nie było kół sterowych, tylko rumple.

Autor:  wlodek [ 24 paź 2015, o 20:59 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

Fakt. Trochę się zagalopowałem. Z pytania wykreślam trzy ostatnie wyrazy.

Autor:  Ryś [ 24 paź 2015, o 21:14 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

To niewiele Ci pomoże :mrgreen:
Tradycyjny ster zawiasowy jaki stosuje "pływadło rzeczne, coś w rodzaju płaskodennej łodzi".
A nie bez przyczyny taki ;)
Obrazek
http://image1.larep.fr/loiret/actualite ... 80389.html

http://www.nmm.pl/images/galeries/szkuta.jpg
http://www.zegluga.wroclaw.pl/images/ne ... szkuta.jpg
http://www.forum.dawnygdansk.pl/files/s ... asztem.jpg

Autor:  MarekSCO [ 24 paź 2015, o 21:23 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

wlodek napisał(a):
Buduję nowe pływadło rzeczne, coś w rodzaju płaskodennej łodzi z napędem mechanicznym .

Daj fotkę jakąś :D

Autor:  wlodek [ 24 paź 2015, o 22:02 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

Fotek nie ma. Podaję najważniejsze parametry. Katamaran oparty na czterech pływakach szer. 0,56m i długości 4,90m, połączonych w pary. Szerokość jednostki: 3,30m, długość ( tak jak pływaki): 4,90m. Wyporność obliczeniowa: ok. 3t. Zanurzenie : 25-28 cm. Płaski pokład zabudowany sterówką z miejscami do spania.
Zdjęcia będą.

Autor:  Ryś [ 24 paź 2015, o 22:12 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

Szturwał tradycyjny:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Autor:  wlodek [ 24 paź 2015, o 22:42 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

To chyba nie jest szturwał, tylko zwykły mechanizm sterujący oparty na cięgnach. I właśnie o ten dokładnie mi chodzi! Proszę mi przybliżyć sposób zrównoważenia długości, a tym samym naprężeń przeciwbieżnych cięgien (lin)wynikający ze zmiany kąta rumpla steru. Jest to zasygnalizowane w prezentacji, ale nie rozumiem tego. Inny problem to kompensacja zmian długości lin, zmian powodowanych stopniem zawilgocenia. Pewno nasi poprzednicy i z tym sobie poradzili.

Autor:  Ryś [ 24 paź 2015, o 23:06 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

Szturwał (hol. stuurwal) żegl. poziomy wał z nawiniętą liną lub łańcuchem sterowym, połączony z kołem sterowym.

Żadnych specjalnych 'kompensacji' nie trzeba, spora długość liny i odległość od bloczków załatwia sprawę. Po prostu proste jak konstrukcja cepa. ;)
http://nonsensopedia.wikia.com/wiki/Konstrukcja_cepa

Autor:  wlodek [ 24 paź 2015, o 23:36 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

No i żem się doigrał :-( . A było pytać, zamiast od razu przestudiować nonsensopedię? Tam na prawdę to monopol mają tylko Holendrzy. O cepie w nonsensopedii piszą, wyjaśniają, a o cepiku ani słowa. Jakaś niedoróbka? ;)

Autor:  bury_kocur [ 24 paź 2015, o 23:45 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

wlodek napisał(a):
Proszę mi przybliżyć sposób zrównoważenia długości, a tym samym naprężeń przeciwbieżnych cięgien (lin)wynikający ze zmiany kąta rumpla steru


wlodek napisał(a):
kompensacja zmian długości lin, zmian powodowanych stopniem zawilgocenia.


Hmmmm....
7 lat pływałem na statku, gdzie ruch kola sterowego przenoszony był na sektor steru zwykłymi - wręcz chamskimi - linami stalowymi 10 mm i o powyższych problemach nikt nie słyszał.
Ale może nasze rozwiązania były za mało subtelne bo linki ze sterówki prowadzone były przez bloki pod sterówką a następnie przez kolejne bloczki do skrajnika rufowego.
Całość działała dokładnie tak, jak na prezentowanym powyżej filmiku i żadnej filozofii ani poruszanych przez Kolegę Włodka problemów nie było.
Przez siedem lat owa linka zerwała się tylko raz na zbyt dużym zwrocie kąta pracy w skrajniku rufowym no to ja wymieniłam i pływałem dalej.
Pzdr
Kocur

Autor:  Jaromir [ 24 paź 2015, o 23:59 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

wlodek napisał(a):
Proszę mi przybliżyć sposób zrównoważenia długości, a tym samym naprężeń przeciwbieżnych cięgien (lin)wynikający ze zmiany kąta rumpla steru.
Ryś napisał(a):
Żadnych specjalnych 'kompensacji' nie trzeba, spora długość liny i odległość od bloczków załatwia sprawę

Prawda, ale jak kto chce mieć układ sterowy "na sztywno", z mocno napiętymi, całkiem nierozciągliwymi linami (np. stalowymi) - to najczęściej zastępuje rumpel (tiller) kwadrantem sterowym (sektorem sterowym) - czyli wycinkiem koła, na którym zmocowane są przeciwbieżnie nawinięte końcówki linek sterociągów.
O takim na przykład:
Załącznik:
kwadrant-sterowy.jpg
kwadrant-sterowy.jpg [ 208.95 KiB | Przeglądane 6371 razy ]


Przy kwadrancie zmiana długości wynikająca ze zmiany kąta rumpla - nie istnieje.

Autor:  Jaromir [ 25 paź 2015, o 00:15 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

Ryś napisał(a):
Szturwał (hol. stuurwal) żegl. poziomy wał z nawiniętą liną lub łańcuchem sterowym, połączony z kołem sterowym.

Hmmm... Po polsku nie wszystko jest jednoznaczne...
https://pl.wikipedia.org/wiki/Urz%C4%85 ... urwa.C5.82
Jednym z najstarszych rozwiązań jest tzw. mechanizm Daviesa nazywany potocznie szturwałem.
Przedłużona oś obrotu koła sterowego jest nagwintowana przeciwskrętnie (połowa gwintu lewo-, połowa prawoskrętnie). Po niej poruszają się suwaki połączone na sztywno cięgnami z układem wychylającym płetwę sterową. Podczas obrotu steru jeden suwak zbliża się do sternika, drugi oddala, co powoduje obrót płetwy. Niepoprawnie szturwałem określa się koła sterowe.


Ilustrację do prostej maszynki z mechanizmem Daviesa, czyli jak chcą niektórzy - ze szturwałem - znalazłem tu, na forum:
Załącznik:
davies.JPG
davies.JPG [ 80.22 KiB | Przeglądane 6355 razy ]


Tamże ilustracja dla najprostszego rozwiązania koła sterowego ze sterociągami na kwadrancie (tyle, że "dookoła" kwadrantu):
Załącznik:
zwykly3.JPG
zwykly3.JPG [ 90.77 KiB | Przeglądane 6355 razy ]


Współcześnie częściej wygląda to tak:
Załącznik:
kwadrant na krzyż.JPG
kwadrant na krzyż.JPG [ 25.25 KiB | Przeglądane 6351 razy ]

Autor:  cors [ 25 paź 2015, o 09:37 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

wlodek napisał(a):
Katamaran oparty na czterech pływakach


"Jednomaran", katamaran, trimaran, "czteromaran"(lub "Quadcat")

Załączniki:
quad 2 side.JPG
quad 2 side.JPG [ 122.49 KiB | Przeglądane 6296 razy ]

Autor:  Colonel [ 25 paź 2015, o 10:10 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

Odpowiedzi napytanie jak działaly stery średniowieczne szukałbym tu: http://www.timberships.fora.pl/okrety-wioslowe-zaglowe-i-parowo-zaglowe,12/

Autor:  Ryś [ 25 paź 2015, o 10:53 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

cors napisał(a):
"Jednomaran", katamaran, trimaran, "czteromaran"(lub "Quadcat")
Katamaran:
tamil. கட்டு (kaṭṭu, ,,wiązać”) + மரம் (maram, ,,drewno”)
Jaromir napisał(a):
Hmmm... Po polsku nie wszystko jest jednoznaczne...
Zaiste... problemy są, jak np z rejowym keczem i slupem z trzema żaglami na bukszprycie... ale wał, to wał... ;)

Autor:  wlodek [ 25 paź 2015, o 10:57 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

cors napisał(a):
wlodek napisał(a):
Katamaran oparty na czterech pływakach



...połączonych w pary.
Podobnie jak w wypadku "Kurki Wodnej", mojej tratwy rzecznej, budowane pływadło ma być montowane i demontowane na wodzie przez dwie osoby, a transportowane zwykłą bagażówką z czterometrową skrzynią ładunkową. Stąd wynika: dość niski ciężar poszczególnych elementów, np. pływaków, elementów pokładu i sterówki. Dwa wąskie i lekkie pływaki będą dopiero po zwodowaniu i połączeniu tworzyły jeden z pływaków katamarana. Wiosenne zdjęcia rozwieją wątpliwości co do jego typu.

Autor:  Alterus [ 25 paź 2015, o 11:01 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

Ryś napisał(a):
cors napisał(a):
"Jednomaran", katamaran, trimaran, "czteromaran"(lub "Quadcat")
Katamaran:
tamil. கட்டு (kaṭṭu, ,,wiązać”) + மரம் (maram, ,,drewno”)
Bo ja wiem, Rysiu? Toż nie o tambylczych jednostkach mówimy, lecz o wytworach europejskiej ich ewolucji. Stąd i przychyliłbym się raczej do opinii Corsa. :-)

Autor:  Ryś [ 25 paź 2015, o 13:03 ]
Tytuł:  Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi?

Alterus napisał(a):
Bo ja wiem, Rysiu? Toż nie o tambylczych jednostkach mówimy, lecz o wytworach europejskiej ich ewolucji. :-)
Ano, dlategoż też się uśmiecham, przy okazji "szturwału". :D
A zamieściłem wszak fotkę oryginału od którego nazwa (z arabskiego dhow). I już kłopot...
Bo mój, przykładowo, to przekładnia ślimakowa sztywnym drążkiem popychająca rumpel. I nawet jeśli nazwę toto, per analogiam, "sztur-wałem", to mam wciąż kłopot ze "stero-ciągiem"... :lol:

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/