Forum żeglarskie https://forum.zegluj.net/ |
|
Jak działał ster średniowiecznej kogi? https://forum.zegluj.net/viewtopic.php?f=22&t=23177 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | wlodek [ 24 paź 2015, o 20:25 ] |
Tytuł: | Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
Buduję nowe pływadło rzeczne, coś w rodzaju płaskodennej łodzi z napędem mechanicznym . Sterowane bardziej niż tradycyjnie: koło sterowe, bloczki i cięgna linowe. Będę wdzięczny za linki do: stron, zdjęć, ilustracji, artykułów dotyczących przeniesienia momentu obrotowego z koła sterowego, poprzez system cięgien i bloczków na ster zawiasowy, np. średniowiecznej kogi. |
Autor: | waliant [ 24 paź 2015, o 20:43 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
Jedna uwaga, w tamtych czasach nie było kół sterowych, tylko rumple. |
Autor: | wlodek [ 24 paź 2015, o 20:59 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
Fakt. Trochę się zagalopowałem. Z pytania wykreślam trzy ostatnie wyrazy. |
Autor: | Ryś [ 24 paź 2015, o 21:14 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
To niewiele Ci pomoże ![]() Tradycyjny ster zawiasowy jaki stosuje "pływadło rzeczne, coś w rodzaju płaskodennej łodzi". A nie bez przyczyny taki ![]() ![]() http://image1.larep.fr/loiret/actualite ... 80389.html http://www.nmm.pl/images/galeries/szkuta.jpg http://www.zegluga.wroclaw.pl/images/ne ... szkuta.jpg http://www.forum.dawnygdansk.pl/files/s ... asztem.jpg |
Autor: | MarekSCO [ 24 paź 2015, o 21:23 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
wlodek napisał(a): Buduję nowe pływadło rzeczne, coś w rodzaju płaskodennej łodzi z napędem mechanicznym . Daj fotkę jakąś ![]() |
Autor: | wlodek [ 24 paź 2015, o 22:02 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
Fotek nie ma. Podaję najważniejsze parametry. Katamaran oparty na czterech pływakach szer. 0,56m i długości 4,90m, połączonych w pary. Szerokość jednostki: 3,30m, długość ( tak jak pływaki): 4,90m. Wyporność obliczeniowa: ok. 3t. Zanurzenie : 25-28 cm. Płaski pokład zabudowany sterówką z miejscami do spania. Zdjęcia będą. |
Autor: | Ryś [ 24 paź 2015, o 22:12 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
Szturwał tradycyjny: ![]() ![]() ![]() |
Autor: | wlodek [ 24 paź 2015, o 22:42 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
To chyba nie jest szturwał, tylko zwykły mechanizm sterujący oparty na cięgnach. I właśnie o ten dokładnie mi chodzi! Proszę mi przybliżyć sposób zrównoważenia długości, a tym samym naprężeń przeciwbieżnych cięgien (lin)wynikający ze zmiany kąta rumpla steru. Jest to zasygnalizowane w prezentacji, ale nie rozumiem tego. Inny problem to kompensacja zmian długości lin, zmian powodowanych stopniem zawilgocenia. Pewno nasi poprzednicy i z tym sobie poradzili. |
Autor: | Ryś [ 24 paź 2015, o 23:06 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
Szturwał (hol. stuurwal) żegl. poziomy wał z nawiniętą liną lub łańcuchem sterowym, połączony z kołem sterowym. Żadnych specjalnych 'kompensacji' nie trzeba, spora długość liny i odległość od bloczków załatwia sprawę. Po prostu proste jak konstrukcja cepa. ![]() http://nonsensopedia.wikia.com/wiki/Konstrukcja_cepa |
Autor: | wlodek [ 24 paź 2015, o 23:36 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
No i żem się doigrał ![]() ![]() |
Autor: | bury_kocur [ 24 paź 2015, o 23:45 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
wlodek napisał(a): Proszę mi przybliżyć sposób zrównoważenia długości, a tym samym naprężeń przeciwbieżnych cięgien (lin)wynikający ze zmiany kąta rumpla steru wlodek napisał(a): kompensacja zmian długości lin, zmian powodowanych stopniem zawilgocenia. Hmmmm.... 7 lat pływałem na statku, gdzie ruch kola sterowego przenoszony był na sektor steru zwykłymi - wręcz chamskimi - linami stalowymi 10 mm i o powyższych problemach nikt nie słyszał. Ale może nasze rozwiązania były za mało subtelne bo linki ze sterówki prowadzone były przez bloki pod sterówką a następnie przez kolejne bloczki do skrajnika rufowego. Całość działała dokładnie tak, jak na prezentowanym powyżej filmiku i żadnej filozofii ani poruszanych przez Kolegę Włodka problemów nie było. Przez siedem lat owa linka zerwała się tylko raz na zbyt dużym zwrocie kąta pracy w skrajniku rufowym no to ja wymieniłam i pływałem dalej. Pzdr Kocur |
Autor: | Jaromir [ 24 paź 2015, o 23:59 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
wlodek napisał(a): Proszę mi przybliżyć sposób zrównoważenia długości, a tym samym naprężeń przeciwbieżnych cięgien (lin)wynikający ze zmiany kąta rumpla steru. Ryś napisał(a): Żadnych specjalnych 'kompensacji' nie trzeba, spora długość liny i odległość od bloczków załatwia sprawę Prawda, ale jak kto chce mieć układ sterowy "na sztywno", z mocno napiętymi, całkiem nierozciągliwymi linami (np. stalowymi) - to najczęściej zastępuje rumpel (tiller) kwadrantem sterowym (sektorem sterowym) - czyli wycinkiem koła, na którym zmocowane są przeciwbieżnie nawinięte końcówki linek sterociągów. O takim na przykład: Załącznik: Przy kwadrancie zmiana długości wynikająca ze zmiany kąta rumpla - nie istnieje. |
Autor: | Jaromir [ 25 paź 2015, o 00:15 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
Ryś napisał(a): Szturwał (hol. stuurwal) żegl. poziomy wał z nawiniętą liną lub łańcuchem sterowym, połączony z kołem sterowym. Hmmm... Po polsku nie wszystko jest jednoznaczne... https://pl.wikipedia.org/wiki/Urz%C4%85 ... urwa.C5.82 Jednym z najstarszych rozwiązań jest tzw. mechanizm Daviesa nazywany potocznie szturwałem. Przedłużona oś obrotu koła sterowego jest nagwintowana przeciwskrętnie (połowa gwintu lewo-, połowa prawoskrętnie). Po niej poruszają się suwaki połączone na sztywno cięgnami z układem wychylającym płetwę sterową. Podczas obrotu steru jeden suwak zbliża się do sternika, drugi oddala, co powoduje obrót płetwy. Niepoprawnie szturwałem określa się koła sterowe. Ilustrację do prostej maszynki z mechanizmem Daviesa, czyli jak chcą niektórzy - ze szturwałem - znalazłem tu, na forum: Załącznik: Tamże ilustracja dla najprostszego rozwiązania koła sterowego ze sterociągami na kwadrancie (tyle, że "dookoła" kwadrantu): Załącznik: Współcześnie częściej wygląda to tak: Załącznik:
|
Autor: | Colonel [ 25 paź 2015, o 10:10 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
Odpowiedzi napytanie jak działaly stery średniowieczne szukałbym tu: http://www.timberships.fora.pl/okrety-wioslowe-zaglowe-i-parowo-zaglowe,12/ |
Autor: | Ryś [ 25 paź 2015, o 10:53 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
cors napisał(a): "Jednomaran", katamaran, trimaran, "czteromaran"(lub "Quadcat") Katamaran:tamil. கட்டு (kaṭṭu, ,,wiązać”) + மரம் (maram, ,,drewno”) Jaromir napisał(a): Hmmm... Po polsku nie wszystko jest jednoznaczne... Zaiste... problemy są, jak np z rejowym keczem i slupem z trzema żaglami na bukszprycie... ale wał, to wał... ![]() |
Autor: | wlodek [ 25 paź 2015, o 10:57 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
cors napisał(a): wlodek napisał(a): Katamaran oparty na czterech pływakach ...połączonych w pary. Podobnie jak w wypadku "Kurki Wodnej", mojej tratwy rzecznej, budowane pływadło ma być montowane i demontowane na wodzie przez dwie osoby, a transportowane zwykłą bagażówką z czterometrową skrzynią ładunkową. Stąd wynika: dość niski ciężar poszczególnych elementów, np. pływaków, elementów pokładu i sterówki. Dwa wąskie i lekkie pływaki będą dopiero po zwodowaniu i połączeniu tworzyły jeden z pływaków katamarana. Wiosenne zdjęcia rozwieją wątpliwości co do jego typu. |
Autor: | Alterus [ 25 paź 2015, o 11:01 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
Ryś napisał(a): cors napisał(a): "Jednomaran", katamaran, trimaran, "czteromaran"(lub "Quadcat") Katamaran:tamil. கட்டு (kaṭṭu, ,,wiązać”) + மரம் (maram, ,,drewno”) ![]() |
Autor: | Ryś [ 25 paź 2015, o 13:03 ] |
Tytuł: | Re: Jak działał ster średniowiecznej kogi? |
Alterus napisał(a): Bo ja wiem, Rysiu? Toż nie o tambylczych jednostkach mówimy, lecz o wytworach europejskiej ich ewolucji. Ano, dlategoż też się uśmiecham, przy okazji "szturwału". ![]() ![]() A zamieściłem wszak fotkę oryginału od którego nazwa (z arabskiego dhow). I już kłopot... Bo mój, przykładowo, to przekładnia ślimakowa sztywnym drążkiem popychająca rumpel. I nawet jeśli nazwę toto, per analogiam, "sztur-wałem", to mam wciąż kłopot ze "stero-ciągiem"... ![]() |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |