Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 lip 2025, o 18:34




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 368 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 9, 10, 11, 12, 13
Autor Wiadomość
PostNapisane: 3 wrz 2011, o 06:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
pough napisał(a):
Coś podobnego do obracającego się koła. Im szybciej się kręci tym trudniej zmienić położenie osi obrotu tego koła?
Porównanie do koła chybione. To są zupełnie inne zjawiska. Vide siły Coriolisa.
pough napisał(a):
Tak w przypadku miecza im szybciej przepływa wokół miecza woda tym trudniej taki miecz przesunąć na boki, a zatem większa stateczność poprzeczna jachtu?

Niekoniecznie: http://www.windsurfing.pl/post/1126,19- ... i-z-zaglem

Zasadniczo są to bardzo skomplikowane zagadnienia i dość trudne do policzenia. Łatwiej inżynierom pewne rzeczy wyznaczać doświadczalnie niż liczyć... Pewne teorie do dzisiaj nie są do końca zrozumiałe i trwają nadal spory w świecie nauki. Np. istnienie tzw. drugiej krytycznej wartości liczby Reynoldsa...

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 wrz 2011, o 09:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 15:19
Posty: 100
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
plitkin napisał(a):
20 stopni dryfu mi się raczej nie zdarzało.


Przypomnij sobie Mistrzostwa Polski jak zielsko złapaliśmy w ostatnim biegu. Albo Kraka 22 (z szybrem) na górnej boi w pierwszym biegu. On to miał ze 40 stopni dryfu... :lol:

O czym to świadczy? To efekty zaburzonego przepływu wokół płetwy mieczowej...

_________________
A moim morzem jest Solina...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 wrz 2011, o 12:09 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
plitkin napisał(a):
AndRand, niestety, nie żegluję na wykresach płatów lotniczych, więc nie jestem w stanie się ustosunkować. Mówię tylko o tym co czuję na wodzie i zbyt słaby jestem by jednoznacznie to interpretować w teorii. Zresztą, nie jestem od teoretyzowania ani konstruowania jachtów, jestem od pływania. Wiem, że profilowane płetwy to zupełnie inna bajka niż płetwy płaskie i nie chodzi wcale o opór. Na płetwie sterowej wyraźnie widać i czuć, że chodzi o zerwanie strug, objawiające się swego rodzaju "syczeniem". Powierzchnia nie ma nic do tego, opór czołowy również - to profil.

Aż chcę teraz gdzieś sprawdzić profilowaną płetwę sterową, bo na niej to zerwanie strug (ta dziwna charakterystyka profilu symetrycznego) sprawdzić najłatwiej. Wg wykresu profilowana płetwa powinna stawiać na początku dwa razy większy opór niż płaska (i być dwa razy bardziej skuteczna), a przy wychyleniu powyżej 15° opór powinien nagle zmaleć, a za płetwą zamiast w miarę laminarnego przepływu pojawić się turbulencje - to syczenie to pewnie pojawiające się wiry i bąbelki.
Cytuj:
20 stopni dryfu mi się raczej nie zdarało.

Wydaje mi się, że nie wolno przenosić działania powietrza i grawitacji przy nieznanej prędkości na płat bezpośrednio na wodę. W związku z tym te wykresy poza walorami estetycznymi dla mnie stanowią zerową wartość w tym temacie.

Wzór jest taki sam dla wszystkich ośrodków:
Obrazek
gdzie:
Pz – wytworzona siła nośna (kG)
Cz – współczynnik siły nośnej, obliczony teoretycznie po raz pierwszy przez Żukowskiego, wyznaczany jednak głównie empirycznie, zależny od kąta natarcia, ale także od kształtu ciała.
ρ – gęstość płynu (kg/m3)
S – powierzchnia skrzydła (m²)
V – prędkość ciała względem płynu (m/s)
Cytuj:
Spróbuj kiedyś na wodzie zobaczyć to zjawisko o którym mówię: "zaskoczenie" miecza w słabowiatrowych warunkach. Jego boczna powierzchnia się nie zmienia, opór czołowy też, a jednak jest zupełnie inny efekt jego pracy.

Jak będę miał okazję, chętnie spróbuję.

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2011, o 21:47 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Dzisiaj po dłuższej przerwie pływałem na mieczu obrotowym (nie profilowanym). Nikt mi nie wmówi że hydrodynamika nie istnieje albo ważna jest tylko powierzchnia bocznego oporu!!! :evil:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2011, o 21:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 sty 2010, o 15:19
Posty: 100
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
plitkin napisał(a):
Nikt mi nie wmówi że hydrodynamika nie istnieje albo ważna jest tylko powierzchnia bocznego oporu!!! :evil:


A policzyłeś to? Dowiodłeś metodą indukcji matematycznej że pozwalasz sobie na takie śmiałe stwierdzenia w tym wątku? :lol:

_________________
A moim morzem jest Solina...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2011, o 22:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
barbital napisał(a):
plitkin napisał(a):
Nikt mi nie wmówi że hydrodynamika nie istnieje albo ważna jest tylko powierzchnia bocznego oporu!!!
A policzyłeś to? Dowiodłeś metodą indukcji matematycznej że pozwalasz sobie na takie śmiałe stwierdzenia w tym wątku?

...albo przynajmniej kilka cytatow kilku Autorytetow. ;)
Catz Powatpiewajacyjednakowoz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2011, o 22:44 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
siła bocznego oporu JEST siła hydrodynamiczną.

Tyle że dla profilu symetrycznego ma ciekawy przebieg.

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 wrz 2011, o 22:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Wiecej powiem: ciekawszy!
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 368 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 9, 10, 11, 12, 13


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 91 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL