Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 23:49




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 14 paź 2013, o 08:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2056
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Zostałem zachęcony do wykonania kilku filmików instruktażowych dotyczących manewrów portowych.
Manewry będę wykonywał z udziałem najwyżej jednego członka załogi.
Na początek: Cumowanie alongside przy odpychającym wietrze.
Manewr zazwyczaj wykonywany jest przy użyciu springu dziobowego. Na filmie pokazuję inny sposób, który może okazać się przydatny w wielu sytuacjach.


_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com



Za ten post autor -O- otrzymał podziękowania - 22: D40, dudeusz75, gwidon, JarekM, Kefas, Kriss, m.a.j.o.r, Maar, Magister, marconnn, Moniia, Moris29, nauaag, Nicram, niebieski, Piotr Kasperaszek, plitkin, rafotek, rudekolek, Sąsiad, tuptipl, W.W.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2013, o 16:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Jeden drobiazg: mogę się założyć, że 90% przypadków delikwent na kei nie będzie wiedział co zrobić z tą długa cumą. Pojawia się tu więc konieczność kompromisu między jej krótkością, a potrzebą zapewnienia sobie "sięgnięcia"z większej odległości. A najlepiej jest mieć możliwość wybierania cumy z kluzy na śródokręciu w kokpicie. Wtedy podanie cumy z gotowym uchem minimalizuje ryzyko błędu obsługi na kei.

Na moim jachcie nie ma knagi ani kluzy na śródokręciu. Pływając w pojedynkę wypraktykowałem odmianę takiego podejścia - szpringi z dziobu i rufy wyprowadzone na śródokręcie, po dojściu burta wyrzucam je oba naraz, wysiadam w ślad za nimi i wiążę do pachoła - mam jacht kontrolowany przez dwie liny.Cumy także wyprowadzone na śródokręcie,zdejmuje je z jachtu, zakładam na pachoły, wracam na pokład i kolejno wybieram. Słabym punktem jest dobranie z góry długości szpringów i zatrzymanie jachtu we właściwym miejscu, przy pachole.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2013, o 20:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2009, o 23:40
Posty: 337
Lokalizacja: warszawa
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 28
Uprawnienia żeglarskie: plastikowy kapitan lipcowy :))
Ten sposób z cumospringiem ze śródokręcia wypatrzyłem parę lat temu w Yachting Monthly, stosując go z powodzeniem także przy wiatrach dużo bardziej odpychających niż pokazuje na swoim filmiku Janneau. Na Bałtyku, nie widziałem, aby ktoś korzystał z tego tricku, ale jest on ze wszech miar godzien rozpropagowania dla powodów o których Marek mówi w filmie. Dlatego dałem podziękowanie, ale też za pomysł, który uważam za nadzwyczajny - wszak dzielić się - zwłaszcza za darmo - z innymi swoimi umiejętnościami i doświadczeniem, zamiast trzymać je dla siebie - czy może być coś szlachetniejszego...

_________________
Pozdrawiam, Krzysztof Kusiel-Moroz
_____________________________________________________
navigare... i wystarczy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2013, o 20:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2056
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Colonel napisał(a):
mogę się założyć, że 90% przypadków delikwent na kei nie będzie wiedział co zrobić z tą długa cumą

Andrzeju, jeżeli delikwentem na kei będzie żeglarz to zapyta co ma zrobić, jeżeli nie żeglarz, to faktycznie bywa różnie. Niechętnie korzystam z oferowanej pomocy odebrania cumy, wolę desantować kogoś z pokładu.
Kriss napisał(a):
Na Bałtyku, nie widziałem, aby ktoś korzystał z tego tricku

Faktycznie jest to rzadko spotykane podejście. Docenić należy głównie to, że jedną liną opanowuje się sytuację w bardzo krótkim czasie. Przy silniejszym wietrze odpychającym ma to bardzo duże znaczenie. No i nie trzeba koniecznie podchodzić na jajo do nabrzeża.
Ja stosuję również odejście od nabrzeża przy odpychającym wietrze zostając na jednej, właśnie tej środkowej, linie.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 14 paź 2013, o 20:43 

Dołączył(a): 23 wrz 2010, o 09:40
Posty: 571
Podziękował : 127
Otrzymał podziękowań: 44
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ją często pływam w ograniczonym składzie i przy odpychajacym wietrze lubie podchodzić na środkowy szpring , zwany przez moją małżonkę hamulcem :-), dociskajac potem silnikiem do nabrzeża. Ma to podstawową przewagę nad szpringiem dziobowym, że nie ma szans, żeby odbijacz sam z siebie wyskoczył, więc nikt nie musi go pilnować. Druga rzecz, to, że ze srodokrecia nie wystaje kotwica...

Pozdrawiam,
Maciek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2013, o 07:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 cze 2013, o 10:51
Posty: 32
Podziękował : 7
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: ż.j.
Dzięki! Właśnie takich materiałów video z różnymi manewrami mi ciągle brakuje.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2013, o 09:05 

Dołączył(a): 22 wrz 2013, o 18:45
Posty: 97
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: Żeglarz
Kriss napisał(a):
Dlatego dałem podziękowanie, ale też za pomysł, który uważam za nadzwyczajny - wszak dzielić się - zwłaszcza za darmo - z innymi swoimi umiejętnościami i doświadczeniem, zamiast trzymać je dla siebie - czy może być coś szlachetniejszego...

Nic dodać


Ostatnio edytowano 14 lis 2013, o 12:31 przez Magister, łącznie edytowano 1 raz
Poprawiłem cytowanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2013, o 09:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 sty 2012, o 00:16
Posty: 441
Lokalizacja: Wrocław
Podziękował : 95
Otrzymał podziękowań: 69
Uprawnienia żeglarskie: mate
Dzięki Jeanneau za kolejną lekcję. Są naprawde pouczające.

Mogłbyś dopowiedzieć do "Manerów portowych I" jaka jest reguła wychylenia płetwy sterowej vs. praca silnikiem (przód - tył) od 3.30 sek filmu, czyli od kiedy Kasia wydała ok 2m... cumy/szpringu/brestu i składasz jacht jak "nożyczki"

dziekuje i pozdrawiam
Paweł


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 paź 2013, o 10:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 maja 2008, o 17:28
Posty: 2056
Lokalizacja: Nowa Zelandia
Podziękował : 779
Otrzymał podziękowań: 1679
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
dudeusz75 napisał(a):
Mogłbyś dopowiedzieć do "Manerów portowych I" jaka jest reguła wychylenia płetwy sterowej vs. praca silnikiem (przód - tył) od 3.30 sek filmu, czyli od kiedy Kasia wydała ok 2m... cumy/szpringu/brestu ..

Co do zasady ster ustawiony jest na wprost.
Lekkie wychylenie może okazać się konieczne gdyby wiatr odstawiał bardziej dziób niż rufę. Ale to wyczujesz odruchowo.

_________________
Marek (dawniej Jeanneau - wszystko się kiedyś kończy)
Czas ruszać. www.newkate.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 46 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL