Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 24 cze 2025, o 18:06




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 31 paź 2016, o 17:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13982
Podziękował : 10541
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Alterus napisał(a):
Jako reguła brzmi sensownie, ale malo jest reguł bez wyjątku...
Poniżej pewnego rozmiaru ten wyjątek się tworzy. ;-)
I wtedy zaczynają się problemy z nomenklaturą

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2016, o 20:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
Mnie zastanawia jeszcze jedno, to co przytoczył Pagaj58:
Cytuj:
ale konstruktor twierdzi,że te boczne pływaki z rur pcv pełnią raczej funkcje podpór podczas dużego przechyłu. Załoga ma balastować i utrzymywać oba pływaki ponad linią wody.

Czy rzeczywiście dużo zyskamy utrzymując oba pływaki nad wodą..? Podnosząc pływaki zwiększamy jednocześnie zanurzenie kadłuba środkowego, nie bez wpływu na zwiększenie oporów. Na łodzi z pływakiem robiłem takie próby i prawdę mówiąc czy z pływakiem w górze, czy sunącym (acz niezbyt głęboko zanurzonym) różnicy w prędkości nie dało się zauważyć. Za to przy dłuższej żegludze nie bardzo sobie nawet wyobrażam ciągłe balansowanie w chwiejnej równowadze jako uciążliwe i mało potrzebne.

_________________
Pozdrawiam
Alterus



Za ten post autor Alterus otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 31 paź 2016, o 21:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Kto wierzy konstruktorom?
Problem znam polowicznie, bo tylko z typu proa: Przy malych predkosciach liczy sie glownie opor tarcia i zeglowanie na samym kadlubie moze byc oplacalne, acz mniej wygodne.
Przy dużych niby tez, ale absolutnie wszystko zalezy od proporcji miedzy objetoscia i dlugoscia obu plywakow ( trimaran jest to proa z jednym plywakiem zbyt duzo, katamaran z jednym plywakiem zbyt duzym )
Testowalem kilka (plywakow ) i roznice byly przeogromne, tyle, ze zalezaly bardziej od predkosci, wiec i sily wiatru.
Pamietam debiut: przyspieszenie bylo tak niesamowite, ze kompletnie zbaranialem i nieslawnie wjechalem we flote konkurentow. Straty byly tylko na honorze, ale za to po raz pierwszy wykonalem dlugi i efektowny lot ornitologicznie-powietrzny.
Nie da sie porownywac "multi" turystycznego z regatowym, albo i "fun".
Rozmowa zeszla na kadluby, wiec dopisze, ze zagiel "lacinski", podobnie jak i pokazywany tu licznie "arabski" bynajmniej do sprawnych nie naleza.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2016, o 21:00 

Dołączył(a): 12 sty 2010, o 14:23
Posty: 61
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Alterus napisał:
Alterus napisał(a):
przy dłuższej żegludze nie bardzo sobie nawet wyobrażam ciągłe balansowanie w chwiejnej równowadze jako uciążliwe i mało potrzebne.
.Rzeczywiście - na nielicznych filmikach na YT Little tri płynie z częściowo zanurzonym pływakiem zawietrznym. Dlatego zrezygnowałem z rur PCV fi 160 mm, jako podpór na rzecz lekkich,(ok. 11 kg) pływaków o wyporności ok. 130 l i długości 4,13 m. Taka zmiana mam nadzieję pozwoli mi na w miarę bezstresową żeglugę ( bez nadmiernego balastowania) nawet przy silnych wiatrach.
Co do prędkości łódki, to,ci, którzy już pływają Little tri, piszą o max. osiągach rzędu 10-12 węzłów. Czy to możliwe przy 7 mkw łacińskiego żagla?
Catz napisał:
Catz napisał(a):
zagiel "lacinski", podobnie jak i pokazywany tu licznie "arabski" bynajmniej do sprawnych nie naleza.

No to jaki, poza " kleszczami kraba", byłby dla tego tupu łódki odpowiednio sprawny.
Zakończyłem dopiero budowę kadłuba (bez mocowania miecza) i mogę jeszcze wiele zmienić w realizowanym projekcie. Liczę na fachowe porady życzliwych Forumowiczów,
bowiem jak słusznie zauważył Catz -
Catz napisał(a):
Kto wierzy konstruktorom?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 lis 2016, o 21:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10918
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
pagaj58 napisał(a):
piszą o max. osiągach rzędu 10-12 węzłów. Czy to możliwe przy 7 mkw łacińskiego żagla?

Pytanie wprawdzie nie do mnie, ale bywac to mozliwe byc moze. Raczej rzadko.
Po obejrzeniu filmu raczej miales racje rezygnujac z rur PCV. Kostruktorom mozna wierzyc, albo nie, ale czy to byl "konstruktor"?
pagaj58 napisał(a):
No to jaki, poza " kleszczami kraba", byłby dla tego tupu łódki odpowiednio sprawny.

Nie znam odpowiedzi.
Zalezy od przeznaczenia, twojego temperamentu, umiejetnosci i czego oczekujesz: spacery? Adrenalina?
Na swoim proa zeglowalem pod kilkoma typami ozaglowania: KK (oczywiscie )ale i slup (marconi i gaflowy), ket ( idem ).
Jesli moge cos doradzic: rob jak czujesz i co mozesz! Zagiel lacinski, jest taki sobie, ale i jest bardzo piekny, efektowny ( nie mylic z efektywoscia...) i romantyczny. Zalezy ci na 0,5 wezla wiecej?
Kazda lodka, i jeszcze bardziej jej ozaglowanie, jest rozwojowa... w nieskonczonosc.
Zycze powodzenia i zabawy przy eksperymentowaniu i zeglowaniu.
Catz Bez Recept Magicznych ( tez mi lodki plywaly krzywo... ale do czasu ;) )

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2016, o 18:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
pagaj58 napisał(a):
Rzeczywiście - na nielicznych filmikach na YT Little tri płynie z częściowo zanurzonym pływakiem zawietrznym. Dlatego zrezygnowałem z rur PCV fi 160 mm, jako podpór na rzecz lekkich,(ok. 11 kg) pływaków o wyporności ok. 130 l i długości 4,13 m. Taka zmiana mam nadzieję pozwoli mi na w miarę bezstresową żeglugę ( bez nadmiernego balastowania) nawet przy silnych wiatrach.
Pływaki z rur PCV mają swoje zalety, łatwość pozyskania i montażu, bardzo dobre zachowanie na wodzie, ale wadą jest wygląd. To trochę jak z bejcowaną sosną... Sam jednak je stosowałem i stosuję doświadczalnie, właśnie dla wygody błyskawicznej implementacji. Dodatkowo pasują do mojej koncepcji łodzi i połączenia jej z pływakami, która stawia na eliminację bocznego oporu. Wiąże się to z warunkami w jakich pływam.
Jeśli ująłeś ciężaru pływakom, to dobrze, dla takiego trimarana powinny być jak najlżejsze, w odróżnieniu od pojedynczego pływaka, który musi mieć masę zależną od wyporności łodzi i odległości w jakiej się od niej znajduje, aby pracować na obu halsach. W trimaranie najlepiej, aby pływaki miały wyporność znaczną, a wagę znikomą. Przejście na mniejszą średnicę pływaka zmniejsza zwrotność.
Cytuj:
Co do prędkości łódki, to,ci, którzy już pływają Little tri, piszą o max. osiągach rzędu 10-12 węzłów. Czy to możliwe przy 7 mkw łacińskiego żagla?
Już Catz swoją powściągliwością postawił znak zapytania, dodam, że owszem, możliwe, ale przy wietrze przy którym bezpieczniej siedzieć na brzegu. :-D Żegluga będzie raczej mokra przy tak mocowanym pływakach i prostych burtach.
Łaciński ma dobrą sprawność, urodę też, ale nie bez przyczyny króluje ożaglowanie bermudzkie-marconi, które można stosować od wersji skrajnie uproszczonej po rozbudowane systemy wielogadżetowe. W kleszczach kraba zadziwia sprawność i prostota wykonania żagla, zniechęca uciążliwość obsługi.
Cytuj:
bowiem jak słusznie zauważył Catz -
Catz napisał(a):
Kto wierzy konstruktorom?

Trzeba mieć dobre powody aby konstruktorom, tym prawdziwym, nie wierzyć. Co zasadza się na znajomości tematu, własnych potrzeb i zrozumieniu celu do jakiego konstruktor dążył. Wtedy można to i owo, pod kątem własnym, zmienić, co nie zawsze oznacza "ulepszyć".

_________________
Pozdrawiam
Alterus


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2016, o 21:43 

Dołączył(a): 12 sty 2010, o 14:23
Posty: 61
Podziękował : 18
Otrzymał podziękowań: 10
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
Catz napisał(a):
Zagiel lacinski, jest taki sobie, ale i jest bardzo piekny, efektowny ( nie mylic z efektywoscia...) i romantyczny. Zalezy ci na 0,5 wezla wiecej?

Nie zależy. Pływałem już szybko i bardzo szybko też , więc pozostanę przy łacińskim . No, może nie 7 a 9 m kw. powierzchni. Potem poeksperymentuję, albo i nie.
Alterus napisał(a):
Trzeba mieć dobre powody aby konstruktorom, tym prawdziwym, nie wierzyć. Co zasadza się na znajomości tematu, własnych potrzeb i zrozumieniu celu do jakiego konstruktor dążył. Wtedy można to i owo, pod kątem własnym, zmienić, co nie zawsze oznacza "ulepszyć".

Co do konstruktora B. Kohlera - nie było moją intencją kwestionować jego wiedzy , dorobku, doświadczenia itp. Moje wątpliwości wzbudził jednak fakt, że wkrótce po opublikowaniu planów Little tri, zaprojektował bardzo podobną, choć nieco mniejszą łódkę, ale z żaglem bermudzkim i pływakami bocznymi o nieporównywalnie większej wyporności, zbudowanych z szytej sklejki...
Cóż, czas pokaże, czy mój wybór był trafny. W żadnym wypadku nie zamierzam "ulepszać" zaprojektowanego projektu, a każdą zmianę uzgadniam z konstruktorem. Pozdrawiam! Pagaj58.



Za ten post autor pagaj58 otrzymał podziękowanie od: Alterus
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lis 2016, o 22:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2013, o 01:08
Posty: 4216
Lokalizacja: Pomorze
Podziękował : 1719
Otrzymał podziękowań: 1773
Uprawnienia żeglarskie: samowodniak flisaczy
pagaj58 napisał(a):
Co do konstruktora B. Kohlera - nie było moją intencją kwestionować jego wiedzy , dorobku, doświadczenia itp.
O którym nie mam pojęcia, więc nie była moją intencją obrona jego akurat koncepcji, a tylko sygnalizowałem, że do planów konstruktora należy podchodzić z rozwagą i dwa razy pomyśleć nim coś się zechce zmienić. Co nie znaczy, że zmienić nie można, bo jest to niedopuszczalne. Dla przykładu mówiłem o ważnej rzeczy - znajomości celu jaki przyświecał konstruktorowi gdy coś projektował w ten, a nie inny, też dopuszczalny sposób. Załóżmy, że tym celem było uzyskanie mocnej, odpornej na bliskie spotkania z kamienistymi płyciznami łódki, a Ty zamierzasz pływać po spokojnym, piaszczystym akwenie. Możesz więc bez skrupułów i ryzyka zmniejszyć grubość poszycia. I tak dalej.
Cytuj:
Moje wątpliwości wzbudził jednak fakt, że wkrótce po opublikowaniu planów Little tri, zaprojektował bardzo podobną, choć nieco mniejszą łódkę, ale z żaglem bermudzkim i pływakami bocznymi o nieporównywalnie większej wyporności, zbudowanych z szytej sklejki...
Widać czegoś się nauczył. :-D
Jednak o rurach PCV trzeba wiedzieć, że te same średnice występują w kilku grubościach ścianki, mogą być więc i lekkie.

_________________
Pozdrawiam
Alterus



Za ten post autor Alterus otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 178 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL