Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 cze 2025, o 07:05




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 22 wrz 2010, o 08:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13854
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Ahoj.
Nauczeni przypadkiem rozkręcania się ściągaczy wantowych,mimo to iż śruby(kontry) są na maxa dokręcone do "beczki" stosujemy dodatkowe zabezpieczenie prowizoryczne ale bardzo skuteczne.
Mianowicie należy przygotować drut miedziany o przekroju pozwalającym na łatwe przeplatanie i owijanie na ściągaczu,przekrój około 1,5-2mm.
Na zabudowanym prawidłowo wybranym ściągaczu przeplatamy drut miedziany w zaczepie śruby(tam gdzie jest przetyczka-bolec z zawleczką),owijamy kilka razy 3-5 na gwincie,następnie przeplatamy przez otwór w beczce i przeprowadzamy koniec druta do drugiego końca ściągacza przeplatając w zaczepie i owijamy kilka zwojów na gwincie.
Metoda ta na pewno w jakimś skutku zabezpieczy nas przed niekontrolowanym rozkręceniem się ściągacza podczas żeglowania i postoju jachtu w porcie(uniemożliwiając uszkodzenie masztu ,co gorsza upadkiem masztu na osoby,na i w pobliżu jachtu).

Wojciech Port Rybnik

Ps.Jeżeli ktoś z Was zna inne skuteczne metody zabezpieczenia ściągacza przed "samo-rozkręceniem" to piszcie.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2010, o 10:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Wojciech1968 napisał(a):
Ahoj.
Nauczeni przypadkiem rozkręcania się ściągaczy wantowych,mimo to iż śruby(kontry) są na maxa dokręcone do "beczki" stosujemy dodatkowe zabezpieczenie prowizoryczne ale bardzo skuteczne.
Mianowicie należy przygotować drut miedziany o przekroju pozwalającym na łatwe przeplatanie i owijanie na ściągaczu,przekrój około 1,5-2mm.


Jak Pan Jourdain
:roll:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2010, o 11:51 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Wojciech1968 napisał(a):
Ps.Jeżeli ktoś z Was zna inne skuteczne metody zabezpieczenia ściągacza przed "samo-rozkręceniem" to piszcie.


Można też ,po uprzednim wyregulowaniu napięcia takielunku za pomocą ściągaczy,używając spawarki typu TIG delikatnie zespawać beczkę ściągacza z obydwoma śrubami,jeżeli zrobi się to dobrze to mogę gwarantować że maszt z powodu rozkręcenia ściągaczy nigdy się nie przewróci.

Z żeglarskim pozdrowieniem Ahoj...Piotr :D

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2010, o 13:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13854
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Jaromir napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
Ahoj.
Nauczeni przypadkiem rozkręcania się ściągaczy wantowych,mimo to iż śruby(kontry) są na maxa dokręcone do "beczki" stosujemy dodatkowe zabezpieczenie prowizoryczne ale bardzo skuteczne.
Mianowicie należy przygotować drut miedziany o przekroju pozwalającym na łatwe przeplatanie i owijanie na ściągaczu,przekrój około 1,5-2mm.


Jak Pan Jourdain
:roll:


W powyższym przypadku miało zastosowanie porady autorstwa Adama Słodowego "Zrób to sam" :lol:

*****

peter napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
Ps.Jeżeli ktoś z Was zna inne skuteczne metody zabezpieczenia ściągacza przed "samo-rozkręceniem" to piszcie.


Można też ,po uprzednim wyregulowaniu napięcia takielunku za pomocą ściągaczy,używając spawarki typu TIG delikatnie zespawać beczkę ściągacza z obydwoma śrubami,jeżeli zrobi się to dobrze to mogę gwarantować że maszt z powodu rozkręcenia ściągaczy nigdy się nie przewróci.

Z żeglarskim pozdrowieniem Ahoj...Piotr :D


Gdyby ktoś posiadał zamiast TIG-a MIG,to mig mig i trzyma. :lol:

Pozdrawiam Cię chlopie zloty.
Tak mówi mój dobry znajomy Serb Aca Denda.
Jego też pozdrawiam.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2010, o 14:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14362
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
A jak będziesz chciał położyć maszt - to bez "gumówki" nie podchodź :lol:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2010, o 14:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Piotr K napisał(a):
A jak będziesz chciał położyć maszt

Nie zapominaj, że są mosty.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2010, o 15:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13854
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
O!.Zapowiada się przeniesienie postu bynajmniej do HydePark. :wink:

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2010, o 16:29 

Dołączył(a): 19 paź 2006, o 07:55
Posty: 980
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 196
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Ahoj Braci Żeglarska
Nauczeni przypadkiem konieczności pokonywania mostów przy jednoczesnym super pewnym zabezpieczeniu ściągaczy za pomocą spawania,stosować można jedną z dwóch metod.Stosuje się je w zależności od tego ile "brakuje" do przejścia mostu.W przypadku kiedy różnica pomiędzy wysokością mostu od lustra wody ,a wysokością topu masztu od tegoż samego lustra wody jest niewielka,powiedzmy nie więcej niż wysokość wolnej burty,stosuje się metodę częściowego zanurzenia z angielska zwaną semi-submerge , za pomocą nabrzeżnych kamieni,żwiru lub głazów.W przypadku zaś kiedy metoda pierwsza nie dała pozytywnych rezultatów,nawet po mimo kilku prób i stosowania maksymalnej prędkości to stosuje się metodę drugą tzw. zwisową. Po uprzednim usunięciu balastu stosowanego przy metodzie pierwszej należy zawiesić całą załogę na fałach aż do osiągnięcia właściwego przechyłu i dzięki temu obniżenia topu masztu do pożądanej wysokości.W przypadku kiedy masa załogi uniemożliwia osiągnięcie zadanej wysokości topu nad lustrem wody należy balast stosowany w metodzie pierwszej nie usuwać za burtę ale wypełnić nim kieszenie zwisającej z fałów załogi w stopniu umożliwiającym osiągnięcie właściwej wysokości topu masztu nad lustrem wody.Metoda druga ma tą zaletę że w przypadkach szczególnych jest możliwe osiągnięcie odległości ujemnej topu masztu od lustra wody.

Z żeglarskim pozdrowieniem Ahoj...Piotr

_________________
Piwo jest dowodem na to że Bóg nas kocha i chce żebyśmy byli szczęśliwi.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2010, o 19:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Zapomniałeś o stawaniu na bomie :-)
http://www.youtube.com/watch?v=OEx504WaE0I

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2010, o 19:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2010, o 21:11
Posty: 201
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: kpt. j.
Skromnie dodam, że jest obszerny dział na temat zabezpieczeń gwintów w każdym "Poradniku Mechanika", a szczególności w najlepszym wydaniu WNT "Poradnika Mechanika Warsztatowca". Ja bym dał pod kontr nakrętkę podkładkę falistą, lub sprężystą (wole faliste bo łatwo sprawdzić kiedy popuszcza).

Rozwiązanie eleganckie, ładne i technicznie poprawne - takie inżynierskie. A na "olimpie" gwint owinięty jest paskiem z taśmy zbrojonej, tak zwanej srebrnej. Ale tu nie ma drgań od silnika i często tam zaglądam.

_________________
Pozdrawiam
Konrad Futera



Za ten post autor Konrad.futera otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2010, o 20:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 kwi 2010, o 22:07
Posty: 3015
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 451
Uprawnienia żeglarskie: Jachtowy Sternik Mazurski
W przypadku dużych wibracji dobrze sprawdzają się kleje do gwintów. Kleje oferowane są w różnych wersjach wytrzymałości. Trzeba pamiętać że większość tych specyfików pełną wytrzymałość osiąga po kilkunastu godzinach (te które znam najdłużej wiążą stal nierdzewną - ok. 3 dni). Takie połączenie można bez problemu odkręcić kluczem, a resztki kleju usunąć szczoteczką drucianą. W dokumentacji producentów podane są warunki w których zaleca się stosowanie konkretnych wersji kleju.

Nie ma to takiej mocy jak smarknięcie elektrodą po, ale zawsze coś :)

_________________
Olek Kwaśniewski



Za ten post autor Olek otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2010, o 22:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Najlepszy przykład do czego prowadzi postęp :P Jak były talrepy to tam nic się nie odkręcało.
A żegby nie było OT; bracia Germanie też chyba mają swego Słodowego. W jednym z ich pism polecano zabezpieczanie ściągaczy płaskownikami z trzema otworkami na śrubki.
Pewnie skuteczniejsze niż owijanie drutem.

_________________
Zbyszek



Za ten post autor boSmann otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 wrz 2010, o 06:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 kwi 2010, o 21:11
Posty: 201
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 19
Otrzymał podziękowań: 12
Uprawnienia żeglarskie: kpt. j.
Rzeczywiście kleje gdzieś mi umknęły. Kleje typu LokcTitie do gwintu, można dobrac siłę kleju do potrzeb.

_________________
Pozdrawiam
Konrad Futera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 wrz 2010, o 19:02 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
U mnie sciagacze zabezpieczone sa zawleczkami wetknietymi w dzurki na gwintowanych koncach.
Dziala znakomicie :) Sciagacze Selgena i Hasselhof( czy jakos tam )



Za ten post autor M@rek otrzymał podziękowanie od: Wojciech
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 wrz 2010, o 07:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Haselfors :)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 209 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL