Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 25 lip 2025, o 04:19




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 sie 2011, o 21:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1336
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
AndRand napisał(a):
Namiar na przejście przed dziobem jest raczej mniej pewny.

Im mniej pewny, tym bardziej adrelinowy.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2011, o 18:55 

Dołączył(a): 16 sty 2011, o 16:00
Posty: 11
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: kj
Hmm.. dla mnie sytuacja z rysunku wygląda następująco w poz. 1. oraz 2. dwie jednostki zbliżają się do siebie kursem kolizyjnym - i niewątpliwie pierwszeństwo ma jacht żaglowy. W pozycji 3. w sytuacji nieustąpienia mu drogi przez jacht motorowy jest on zmuszony do zmiany kursu. Dopiero dalsze postępowanie jachtu żaglowego ma znamiona naruszenia prawidła 13 . Oczywiście każdy normalny ( mimo pierwszeństwa ) by odpadł w takiej sytuacji (poz 2. i 3.) przechodząc za rufą motorowego. Natomiast motorowemu honoru by nie ujęło zdjęcie obrotów i puszczenie Austriaka przed dziobem .
Gdyby doszło do kolizji to myślę że orzeczona wina byłaby obopólna ze wskazanie 60 do 40 na żaglowy. Najlepiej takich sytuacji unikać bo nigdy nie wiadomo na kogo się trafi...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2011, o 19:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
W/g mojej szkoły, żółty w tym konkretnym przypadku jest wyprzedzany przez zielonego i to on na kolizyjnym, w tym konkretnym przykładzie, ma pierwszeństwo. Zielony nawet w pozycji 4 miał większą prędkość od żółtego, więc takiego manewru jakiego dokonał nie powinien był wykonywać. O tym mówi prawo drogi mówiące o przypadku wyprzedzający - wyprzedzany, które jest przed prawem drogi mówiącym o pierwszeństwie jachtu z napędem żaglowym kontra jachtu z napędem mechanicznym. I koniec i kropka w tym konkretnym przypadku. Ale widocznie kolega na zielonym ujął się pewnie honorem (dumą - do wyboru), pomijam ewentualność niewyszkolenia czy złośliwość i pewnie postanowił pokazać wyższość ŚBN nad ŚWN, bo był pod żaglami.

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2011, o 20:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
okapi napisał(a):
dla mnie sytuacja z rysunku wygląda następująco w poz. 1. oraz 2. dwie jednostki zbliżają się do siebie kursem kolizyjnym - i niewątpliwie pierwszeństwo ma jacht żaglowy.
Nie!!!!!
okapi napisał(a):
Gdyby doszło do kolizji to myślę że orzeczona wina byłaby obopólna ze wskazanie 60 do 40 na żaglowy.
Nie!!! 100 winy ponosi wyprzedzający. Wyprzedzanemu (gdyby doszło do kolizji) można by ewentualnie przypisać część winy, że nie zastosował "manewru ostatniej szansy".

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2011, o 20:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2699
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Zbieraj napisał(a):
Wyprzedzanemu (gdyby doszło do kolizji) można by ewentualnie przypisać część winy, że nie zastosował "manewru ostatniej szansy".

Wyłączyłem autopilota i stanąłem do steru. Gdyby nie to, to do kolizji by doszło.

okapi napisał(a):
dla mnie sytuacja z rysunku wygląda następująco w poz. 1. oraz 2. dwie jednostki zbliżają się do siebie kursem kolizyjnym - i niewątpliwie pierwszeństwo ma jacht żaglowy.

Właśnie kolega oblał przepisy na stopień st.j. :(

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 22 wrz 2011, o 20:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 cze 2010, o 16:44
Posty: 1860
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 503
Otrzymał podziękowań: 325
Uprawnienia żeglarskie: Wszystkie jakie mam, kupiłem sam...
PS
Już na ż.j. tyż...

_________________
Pozdrawiam - Paweł Dąbrowski
Stopy wody pod kilem i pełnych zbiorników.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2011, o 20:38 

Dołączył(a): 24 sie 2011, o 17:29
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Stara Zientara napisał(a):
okapi napisał(a):
dla mnie sytuacja z rysunku wygląda następująco w poz. 1. oraz 2. dwie jednostki zbliżają się do siebie kursem kolizyjnym - i niewątpliwie pierwszeństwo ma jacht żaglowy.

Właśnie kolega oblał przepisy na stopień st.j. :(


ja tam cienki jestem i się słabo znam. Wierzę, że jest jak pisze S.Z.
Chętnie bym się jednak dowiedział dlaczego?

A.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2011, o 20:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2011, o 10:05
Posty: 3409
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 255
Otrzymał podziękowań: 309
Uprawnienia żeglarskie: blond bezpatencie
pierdupierdu napisał(a):
"Statek wyprzedzany jest statkiem mającym zawsze pierwszeństwo drogi w stosunku do statku wyprzedzającego, niezależnie od stopnia uprzywilejowania tego ostatniego..

A dlatego. :)

_________________
Narcyza
Nobody's perfect. Call me Nobody.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2011, o 20:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
a1564868 napisał(a):
Chętnie bym się jednak dowiedział dlaczego?
Bo błędnie odpowiedział :-)

Nie jest ważne, że jeden ze statków ma napęd żaglowy a druga mechaniczny. Ważne jest, że jeden statek jest wyprzedzający a drugi wyprzedzany.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2011, o 20:49 

Dołączył(a): 24 sie 2011, o 17:29
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
no tak.
Od kroku 3 jest to dla mnie jasne. Nie rozumiem tylko, dlaczego w kroku 2 żółty nie ustępuje zielonemu skoro zielony idzie pod żaglami, a żółty na silniku. Nie jest to jeszcze technicznie wyprzedzanie, lecz dwa jachty na kursach kolizyjnych.

A.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2011, o 20:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 wrz 2011, o 10:05
Posty: 3409
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 255
Otrzymał podziękowań: 309
Uprawnienia żeglarskie: blond bezpatencie
a1564868 napisał(a):
Nie jest to jeszcze technicznie wyprzedzanie, lecz dwa jachty na kursach kolizyjnych.

Nie jest to wyprzedzanie? Żaglowy płynie szybciej, jest więc wyprzedzający.

_________________
Narcyza
Nobody's perfect. Call me Nobody.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2011, o 20:59 

Dołączył(a): 24 sie 2011, o 17:29
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
OK, wynika z tego że jeśli żółty ma zielonego "od godziny 3 do 9" i zachodzą warunki do kolizji, to jest to wyprzedzanie i żółty ma pierwszeństwo.
Jeśli miałby zielonego "od g 9 do 3" (przed sobą) i kursy byłyby kolizyjne, to wtedy żółty ustępuje (jako napędzany mechanicznie) przed zielonym (żaglowym)?

A.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2011, o 21:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Narjess napisał(a):
Żaglowy płynie szybciej, jest więc wyprzedzający.
Narcyza - jest wyprzedzający, ale nie dlatego, że płynie szybciej :-) Znaczy się, dlatego że płynie szybciej też :-)

Statek wyprzedzający, to statek, który zbliża się z 22,5° z tyłu jego trawersu i właśnie taka sytuacja jest przedstawiona na rysunku Starej Zientary.

*****

a1564868 napisał(a):
OK, wynika z tego że jeśli żółty ma zielonego "od godziny 3 do 9"

Generalnie tak z tym, że z dokładnością do ±22,5 stopnia :-)

Chodzi o to, że statek wyprzedzający podchodzi z takiego kierunku, że w nocy nie widziałby świateł burtowych a jedynie rufowe.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2011, o 21:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
a1564868 napisał(a):
no tak.
Od kroku 3 jest to dla mnie jasne. Nie rozumiem tylko, dlaczego w kroku 2 żółty nie ustępuje zielonemu skoro zielony idzie pod żaglami, a żółty na silniku. Nie jest to jeszcze technicznie wyprzedzanie, lecz dwa jachty na kursach kolizyjnych.


Wiesz - nie chciałbym być nieuprzejmy - ale chyba miałoby sens, byś podejmując rozmowę o uregulowanej prawem sytuacji miał jakieś pojęcie o tym prawie. Jeżeli nie o stosowaniu tego prawa, to chociaż o jego literze...
Teraz specjalnie dla Ciebie cytata - czym jest "technicznie" wyprzedzanie..:

Prawidło 13 - Wyprzedzanie
a/ Bez względu na którekolwiek z postanowień zawartych w prawidłach części B rozdziałów I i II, każdy statek wyprzedzający inny statek powinien ustąpić z drogi statkowi wyprzedzanemu,
b/ Za wyprzedzający należy uważać statek zbliżający się do innego statku z kierunku więcej niż 22.5 stopnia z tylu jego trawersu, to znaczy będący w takiej pozycji w stosunku do statku wyprzedzanego, że podczas nocy mógłby widzieć tylko światło rufowe tego statku, a nie którekolwiek z jego świateł burtowych.
c/ Jeżeli statek ma jakąkolwiek wątpliwość co do tego, czy jest statkiem wyprzedzającym, powinien uznać się za taki statek i działać odpowiednio,
d/ Wszelkie następne zmiany namiaru między dwoma statkami nie mogą uczynić statku wyprzedzającego statkiem przecinającym kurs w rozumieniu niniejszych prawideł lub zwolnić go od obowiązku trzymania się z daleka od statku wyprzedzanego aż do chwili jego ostatecznego wyprzedzenia i oddalenia się.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2011, o 21:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 00:02
Posty: 1975
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 96
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
Sytuacja jak dla mnie oczywista, zielony idąc pod żaglami dogonił żółtego idącego na silniku, potem jak rozumiem wyprzedził go i zajechał mu drogę. Tym samym złamał przepisy prawa drogi.
Natomiast z własnego doświadczenia znam niestety nagminne takie przypadki myślę sobie że spowodowane zarówno brakiem znajomości przepisów oraz brakiem zdolności obiektywnego określenia czy dogania się kogoś na kursie kolizyjnym czy nie.

_________________
Stopy wody pod kilem...
Wasyl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2011, o 21:26 

Dołączył(a): 24 sie 2011, o 17:29
Posty: 5
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Dzięki wszystkim wyjaśniającym.
W tym przypadku kąt ten wynosi 17-18 stopni i z grubsza wszystko jasne.
Z ciekawości - jak w praktyce (stojąc/siedząc w kokpicie) określacie ten kąt?

pierdupierdu napisał(a):

Wiesz - nie chciałbym być nieuprzejmy - ale chyba miałoby sens, byś podejmując rozmowę o uregulowanej prawem sytuacji miał jakieś pojęcie o tym prawie. Jeżeli nie o stosowaniu tego prawa, to chociaż o jego literze...


nie miałbym Ci za złe, gdybyś był.
Sądząc po przebiegu tego wątku, nie jestem jedynym, tyle, że ja się do tego przyznaję :)

A.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2011, o 22:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
A ja nie ukrywam, że przebiegiem tego wątku jestem leciutko przerażony.
Coś mi się widzi, Wielce Szanowny Kolego Grzywiasty, że po wznowieniu cyklu Wtorkowych Spotkań Edukacyjnych, trzeba będzie rzucić w kąt (na razie) mapy i zająć się empedeemem, bo część PT Koleżeństwa wierzy w to, co wiedzą żurnaliści i gospodynie domowe, to znaczy, że statek żaglowy ma zawsze pierwszeństwo i jeszcze nie dotarło do Nich, że w hierarchii pierwszeństwa żaglowiec jest przedostatni.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 wrz 2011, o 22:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Wasyl napisał(a):
myślę sobie że spowodowane zarówno brakiem znajomości przepisów oraz brakiem zdolności obiektywnego określenia czy dogania się kogoś na kursie kolizyjnym czy nie.


Dla przypadków braku zdolności określania wymyślono Prawidło 13 c wyżej cytowane...

a1564868 napisał(a):
W tym przypadku kąt ten wynosi 17-18 stopni i z grubsza wszystko jasne.

Nie wiem skąd wziąłeś wartości jakie podajesz, i co w przypadku, gdyby były to wartości prawdziwe miałoby być "z grubsza jasne".
Na rysunku jak byk widać, że w poz "1" statek zbliżający się znajduje się ponad...45 stopni za trawersem statku doganianego. 45°>22.5°.... Co czyni statek poruszający się pod żaglami statkiem wyprzedzającym.
W pozycji jest "2" jest z resztą podobnie, czyli ponad 22.5° za trawersem statku doganianego
To tylko na wypadek gdyby ktoś uznawał, że dopiero w poz "2" powstało ryzyko zderzenia - a co to takiego - patrz Prawidło 7...


Załączniki:
spotkanie.jpg
spotkanie.jpg [ 70.28 KiB | Przeglądane 3583 razy ]

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 wrz 2011, o 06:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Zbieraj napisał(a):
to znaczy, że statek żaglowy ma zawsze pierwszeństwo i jeszcze nie dotarło do Nich, że w hierarchii pierwszeństwa żaglowiec jest przedostatni

Statek żaglowy ustępuje
1/Statkowi nie odpowiadającymi za swoje ruchy
2/Statkowi wyprzedzanemu
3/Statkowi o ograniczonej zdolności manewrowej
4/Statkowi zajętemu połowem ryb
5/Statkowi zajętemu ukladaniem kabla, rozminowywaniem itp
O czyms zapomniałem ?
W stosunku do statku o napędzie mechanicznym mamy jedynie pierszeństwo, gdy statek ten nie spełnia powyzszych warunków, a my płyniemy wyłącznie pod zaglami.
To wszystko dotyczy statków wzajemnie widocznych.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 wrz 2011, o 07:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
a1564868 napisał(a):
Z ciekawości - jak w praktyce (stojąc/siedząc w kokpicie) określacie ten kąt?

Ja w praktyce, aby określić 22,5 stopnia, odkładam dwa rumby. A rumb, jak wiadomo, to pięść z kciukiem na wyciągniętej ręce.

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 wrz 2011, o 07:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Cape napisał(a):
O czyms zapomniałem ?
Tak, o czymś zapomniałeś.

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 wrz 2011, o 07:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Zbieraj napisał(a):
Cape napisał(a):
O czyms zapomniałem ?
Tak, o czymś zapomniałeś.

O statku ograniczonym swym zanurzeniem.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 wrz 2011, o 08:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Cape napisał(a):
O czyms zapomniałem ?

Np. o 9b?
Statek o długości mniejszej niż 20 m lub statek żaglowy nie powinien przeszkadzać przejściu statku, który może bezpiecznie nawigować tylko w granicach wąskiego przejścia lub toru wodnego.

I o 10j...?
Statek o długości mniejszej niż 20 m lub statek żaglowy nie powinien przeszkadzać bezpiecznemu przejściu statku o napędzie mechanicznym, idącego torem kierunkowym.

I o 12...?
Statki żaglowe....

I o 17...?
Działania statku mającego pierwszeństwo drogi....

I o 18 d (i) ...?
Każdy statek inny niż statek nieodpowiadający za swoje ruchy lub statek o
ograniczonej zdolności manewrowej powinien, jeśli okoliczności na to pozwalają,
unikać przeszkadzania bezpiecznemu przejściu statku ograniczonego swoim
zanurzeniem i pokazującym sygnały przewidziane w prawidle 28

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 53 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 36 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL