Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 28 lip 2025, o 18:05




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 5 paź 2011, o 11:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Dotąd w Norwegii można było pozostawić jacht na co najwyżej 6 tygodni. Po tym czasie właściel był wzywany do zapłacenia wszystkich opłat importowych, co jest kwotą niebagatelną. Ostatnio głośna była sprawa szweda, który po przezimowaniu jachtu w Norwegii zapłacić musiał chyba ponad 200 tyś koron i nie pomogły odwołania i sprawy w sądzie.

Teraz zmieniono przepisy i można pozostawić jacht na zimę, a jeśli to konieczne i na kolejną, zle trzeba wcześniej wystąpić z wnioskiem do władz celnych.

Może się komuś ta informacja przyda.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2011, o 11:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Dokładnie VAT, bo zasadniczo nic innego nie wymagają (chyba, że masz dokładniejsze info?). Pisałam o tym niedawno (no dobrze, w czerwcu :) ) u Jurka. Czy możesz, będąc na miejscu, sprawdzić jak dokładnie jest z uzyskiwaniem zezwolenia od władz celnych i jakie są koszty (bo pewnie są?). Norweska ambasada olała sprawę i nie odpowiedziała :(

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2011, o 11:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Moniia napisał(a):
Dokładnie VAT,

Właśnie niedokładnie.

Sprowadzjąc jacht do Norwegii płaci się VAT oraz opłatę za silnik.
25% VAT płaci się od całkowitej wartości: wartość łodzi + koszt sprowadzenia + opłata za silnik
Za silnik płaci się 153 kr za każdego KM powyżej 9 HK.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2011, o 12:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
OK, to dobrze wiedzieć. Popatrzysz, jak z tym zezwoleniem?

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2011, o 12:26 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
A dotyczy to też innych krajów - dłuższe trzymanie łódki na zagranicznej banderze w marinie?

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2011, o 12:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Tymczasem nie znalazłem odpowiedniego formularza. Możliwe, że zwyczajnie jeszcze go nie opracowali.
Z tego co piszą, to wniosek trzeba wysłać celnikom w czasie kiedy się w Norwegii przebywa, znaczy nie można zostawić jachtu a później prosić o pozwolenie. Trzeba też dokładnie określić miejsce, gdzie będzie statek zimował i poinformować celników w razie zmiany.

@AndRand - Norwegia jest poza UE stąd komplikacje. Zdaje się że w UE nie ma problemu z pozostawieniem jachtu na dłużej.

@Moniia - A jak jest w UK?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2011, o 12:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Z tego co mi wiadomo - od pewnego czasu Hiszpanie przejawiają niezdrowe zainteresowanie łódkami. Otóż były sytuacje, gdy przy dłuższym pobycie (ponad 6 miesięcy, konkretnie) zaczynali ścigać o podatki, banderę i tak dalej. Wychodząc z założenia, że 6 miesięcy plus 1 dzień to rezydentura do celów podatkowych. Głównie dotyczyło to jednostek przechodzących jakieś poważniejsze remonty w hiszpańskich stoczniach - Brytyjczycy lubią Hiszpanię, do niedawna było im tam bardzo tanio robić coś przy łódce więc jeśli żeglowali w tamtych okolicach, to czemu nie. Nie pamiętam szczegółów, ale było to na tyle istotne, że znalazło oddźwięk w prasie żeglarskiej. Jak się już w końcu przeprowadzę i odzyskam tam internet (kilka dni jeszcze) to poszukam szczegółów.

W każdym razie Hiszpania już od pewnego czasu nie jest tania. I zrobiła się znacznie mniej przyjazna "remontowiczom". Ci, co stamtąd się wynieśli, polecają sąsiada - Portugalię - gdzie znaleźli to co ich ściągnęło do Hiszpanii poprzednio.

W UK nie ma problemów... Nic o takowych nie słyszałam przynajmniej.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2011, o 12:46 

Dołączył(a): 27 mar 2011, o 14:52
Posty: 853
Podziękował : 21
Otrzymał podziękowań: 29
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
zosta napisał(a):
@AndRand - Norwegia jest poza UE stąd komplikacje. Zdaje się że w UE nie ma problemu z pozostawieniem jachtu na dłużej.

A o krajach bałkańskich ktoś może coś wie?

_________________
Wodę jeziora pozorowała wielka szklana płyta. Powierzchnia szkła była twarda i lekko pomarszczona. Kiedy oddaliłem się na odległość jednego kilometra od brzegu w Pial Edin, dotarłem do krawędzi szkła. Począwszy od tego miejsca aż do brzegu pod Lesaiolą woda była prawdziwa.
Adam Snerg Wiśniewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2011, o 13:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2010, o 09:24
Posty: 2793
Lokalizacja: Norge
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 332
Uprawnienia żeglarskie: hm...
Nowe przepisy wyglądają tak:
Cytuj:
I forskrift 17. desember 2008 nr. 1502 til lov om toll og vareførsel (tollforskriften) gjøres
følgende endringer:
Ny § 6-1-34 skal lyde (endringer i kursiv):
”§ 6-1-34. Etterlatelse
(1) Fartøy og luftfartøy som er innført midlertidig, skal utføres når den som er
berettiget til tollfri innførsel forlater tollområdet. Transportmiddelet kan likevel
etterlates i tollområdet i inntil seks uker i løpet av en tolvmåneders periode, men kan
ikke disponeres av andre i denne perioden.
(2) Tollmyndighetene kan etter søknad tillate at et fartøy som er innført og benyttet i samsvar
med regelverket kan etterlates og lagres privat i inntil ett år regnet fra tidspunktet for
innførsel av fartøyet. Gjenutførselen kan etter søknad forlenges med ett år, jf. § 6-1-33. Søknad
skal innleveres og godkjennes av tollmyndighetene før den berettigede forlater tollområdet.”
Nytt tolvte ledd i § 4-10-2 skal lyde:
”(12) Søknad om etterlatelse av fartøy etter § 6-1-34 tredje og fjerde punktum skal skje ved
bruk av skjema RD 00[xx].
Rett skjemanummer vil bli presisert så snart dette er fastsatt av direktoratet

co znaczy:
1) jacht lub samolot, który czasowo znajduje się w Norwegii, powinien opuścić kraj kiedy osoba odpowiedzialna za bezcłowe przekroczenie granicy opuszcza obszar celny. Obiekt tem może jednakże pozostać w obszarze celnym do sześciu tygodni w trakcie 12-to miesięcznego okresu, ale nie może być udostępniona osobom trzecim.
2) Władze celne mogą na podstawie złożonego wniosku zezwolić by jacht który znalazł się w Norwegii zgodnie z przepisami mógł zostać pozostawiony prywatnie na okres do jednego roku od momentu przekroczenia granicy. Okres ten może być na podstawie kolejnego wniosku przedłużony o jeden rok. Wniosek należy złożyć i musi być zatwierdzony przez władze celne zanim odpowiedzialna osoba opuści obszar celny

Nie całkiem po polsku ale chyba w miarę zrozumiale?

*****

Znalazł się formularz: http://www.toll.no/upload/skjema_blanke ... fartoy.pdf

A więcej informacji tu: http://www.toll.no/templates_TAD/Newsit ... anguage=no



Za ten post autor zosta otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2011, o 15:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2010, o 20:20
Posty: 1597
Podziękował : 287
Otrzymał podziękowań: 446
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
AndRand napisał(a):
zosta napisał(a):
@AndRand - Norwegia jest poza UE stąd komplikacje. Zdaje się że w UE nie ma problemu z pozostawieniem jachtu na dłużej.

A o krajach bałkańskich ktoś może coś wie?


W Grecji trzymam łódkę od 2008 roku, mam rejestrację UK ( czyli Unia ). Jedyne co musisz zrobić to:
Wpływasz na wody Greckie, zgłaszasz się w porcie wejścia ( Port of entry ), jako że jesteś z EU, to przechodzisz tylko odprawę paszportową. Musisz także wykupić DEKPA (Private Pleasure Yacht Maritime Trafffic Document - jak to wygląda w załączniku) , kiedyś kosztował ok. 30 Euro. W dokumencie tym masz miejsce na pieczątki wyjśc i wejść z portów. Teoretycznie powinineś każde wejście i wyjście zgłaszać w maritime Police. Piszę teoretycznie gdyż ja nagminnie tego nie robię i na razie tylko w Kissamos na Krecie miałem małe problemy - ale nadal tego nie robię.


Załączniki:
DeKPA.gif
DeKPA.gif [ 36.24 KiB | Przeglądane 3752 razy ]

_________________
pozdrawiam
Piotr Kasperaszek dawniej "Grek Zorba"
http://www.kasperaszek.pl
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 paź 2011, o 17:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 mar 2011, o 08:35
Posty: 37
Lokalizacja: Wawa, Atlantyk, Śródziemie
Podziękował : 5
Otrzymał podziękowań: 8
Uprawnienia żeglarskie: Korsarz JKM
AndRand napisał(a):
A dotyczy to też innych krajów - dłuższe trzymanie łódki na zagranicznej banderze w marinie?


Jacht, na którym teraz pracuję ma banderę POL i stoi na stałe we Włoszech. Jedyne o czym muszę pamiętać to uiszczenie opłaty w marinie za kolejny rok i odnowienie OC (wymaga marina). Guardia di Finanza z uśmiechem informuje, że jacht z polską banderą ich nie interesuje.

Sprawdzają za to sumiennie, ale bardzo kulturalnie, jachty z banderami spoza UE (głównie wyspy egzotyczne podatkowo), czy na pewno opuszczały w ciągu ostatnich 180dni teren UE (faktury z portów itp.).

Jarek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 22 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL