Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 21:20




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 lis 2011, o 20:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lip 2010, o 12:49
Posty: 208
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 48
Otrzymał podziękowań: 24
Uprawnienia żeglarskie: lubię żeglować
Witam,

Pod koniec zeszłego sezonu, podczas slipowania łódki i wykręceniu korków z komór wypornościowych przeraziła mnie ilość nagromadzonej w nich wody.

Temat związany w wymianą korków założyłem:
http://zegluj.net/forum_zeglarskie/viewtopic.php?f=22&t=6341

Na początku tego sezonu wymieniłem korki i gniazda. Podczas wyciągania łódki kilka tygodni temu odkręciłem korki... Wody nagromadzonej w komorach znowu było dobre naście litrów. Moje podejrzenia padają na nieszczelności w okolicach miecza (inna droga nagromadzania wody nie przychodzi mi do głowy, łódź nie mam żadnych większych otarć lub pęknięć).

Moje pytania. Na czym polegałoby uszczelnienie miejsca przecieku? Jak poważna byłaby ingerencja w kadłub łódki? Jakie byłyby koszty ewentualnej naprawy?

Poniżej zdjęcia.


Załączniki:
Komentarz: miecz
DSC00853 (Medium) (2).JPG
DSC00853 (Medium) (2).JPG [ 178.46 KiB | Przeglądane 3888 razy ]
Komentarz: Gniazda komór
DSC00830 (Medium).JPG
DSC00830 (Medium).JPG [ 164.26 KiB | Przeglądane 3888 razy ]

_________________
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Hit it.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2011, o 20:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
ratownik1980 napisał(a):
Wody nagromadzonej w komorach znowu było dobre naście litrów. Moje podejrzenia padają na nieszczelności w okolicach miecza (inna droga nagromadzania wody nie przychodzi mi do głowy, łódź nie mam żadnych większych otarć lub pęknięć).

Czy woda znajduje się w komorach pod podłogą kokpitu ?
Jak wielka jest ta komora powierzchniowo , czy od rufy do dziobu ?
Czy płetwa mieczowa nie przetarła krawędzią skrzyni mieczowej wewnątrz skrzynki ?
Czy mocowania okuć w kokpicie są osadzone na uszczelniaczu ?
Jak jest mocowana płetwa mieczowa, czy na osi obrotu ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2011, o 21:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lip 2010, o 12:49
Posty: 208
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 48
Otrzymał podziękowań: 24
Uprawnienia żeglarskie: lubię żeglować
Wojciech1968 napisał(a):
Czy woda znajduje się w komorach pod podłogą kokpitu ?

Tak, woda gromadzi się pod podłogą, w dnie.

Wojciech1968 napisał(a):
Jak wielka jest ta komora powierzchniowo , czy od rufy do dziobu ?

To jest dobre pytanie. Wydaje mi się, że na całej powierzchni. Mogę się mylić.

Wojciech1968 napisał(a):
Czy płetwa mieczowa nie przetarła krawędzią skrzyni mieczowej wewnątrz skrzynki ?

Raczej nie. W sensie miecz nie jest nigdzie wyszczerbiony lub zgięty.

Wojciech1968 napisał(a):
Czy mocowania okuć w kokpicie są osadzone na uszczelniaczu ?

Wydawać by się mogło, że tak. Oczywiście ze względu na wiek łódki też mogą puszczać.

Wojciech1968 napisał(a):
Jak jest mocowana płetwa mieczowa, czy na osi obrotu ?

Tak, ale oś umieszczona jest na bloczkach. Miecz opuszcza się pod własnym ciężarem.

_________________
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Hit it.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2011, o 21:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Rozumiem, że woda wylała sie z korka w pawęży poniżej linii wodnej ?
Przyczyną może być choćby nieszczelność w miejscu mocowania okuć pokładowych. W ten sposób woda może się przedostawać pomiędzy wklejkę denną, a kokpitową. I przede wszystkim to należałoby w pierwszym rzędzie wykluczyć....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: Pawel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2011, o 21:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17663
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Kurczak napisał(a):
Przyczyną może być choćby nieszczelność w miejscu mocowania okuć pokładowych.

To jest możliwe. Tak właśnie miałem na kupionym od znanego projektanta jachtów prototypie klasy Micro - musiałem wszystko odkręcać, uszczelniać i przykręcać od nowa. Problem w końcu zniknął.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Pawel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2011, o 21:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lip 2010, o 12:49
Posty: 208
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 48
Otrzymał podziękowań: 24
Uprawnienia żeglarskie: lubię żeglować
Kurczak napisał(a):
Rozumiem, że woda wylała sie z korka w pawęży poniżej linii wodnej ?


I tak, i nie. W sensie woda wylała się z korka w pawęży. Korki zostały wymienione na nowe i uszczelnione sikafleksem. Znajdują się powyżej linii wodnej, możliwe że są zanurzone tylko podczas pływania.


Załączniki:
DSC00852 (Medium).JPG
DSC00852 (Medium).JPG [ 190.19 KiB | Przeglądane 3815 razy ]

_________________
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Hit it.
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2011, o 21:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
ratownik1980 napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
Czy płetwa mieczowa nie przetarła krawędzią skrzyni mieczowej wewnątrz skrzynki ?

Raczej nie. W sensie miecz nie jest nigdzie wyszczerbiony lub zgięty.


Sprawdzałeś stan skrzynki mieczowej w jej części przedniej wewnątrz skrzynki mieczowej ?.
Miecz uderzając podczas opuszczania o wewnętrzną przednią część w skrzyni mieczowej powoduje wyżłobienie otworu w laminacie.
Np. w Omegach wielokrotnie takie zjawisko występowało/ występuje.

ratownik1980 napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
Czy mocowania okuć w kokpicie są osadzone na uszczelniaczu ?

Wydawać by się mogło, że tak. Oczywiście ze względu na wiek łódki też mogą puszczać.


Sprawdź uszczelnienia na okuciach.
ratownik1980 napisał(a):
Wojciech1968 napisał(a):
Jak jest mocowana płetwa mieczowa, czy na osi obrotu ?

Tak, ale oś umieszczona jest na bloczkach. Miecz opuszcza się pod własnym ciężarem.


Nie to miejsce raczej opisujesz...chodzi mi o to czy w przedniej części skrzynki mieczowej gdzie jest zabudowany miecz, czy jest on osadzony na osi obrotu , czy na tzw. wąsach ?

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2011, o 21:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Ja się nie znam - ale logicznym wydaje się, że przy stałym przecieku poniżej linii wodnej (np. przy tej skrzyni mieczowej) wlałoby się do przestrzeni między wklejką podłogi a kadłubem znacznie więcej wody. A Ty piszesz, że było jej tam kilkanaście litrów... Czyli zdecydowanie mniej niż liczy sobie objętości cała ta przestrzeń, jaką woda wypełniłaby w całości - gdyby przeciek był poniżej linii wodnej...
Dlatego stawiałbym raczej na przecieki gdzieś z okuć pokładowych/kokpitowych, któreś mogło sączyć przy każdym deszczu czy bryzgu po kropelce...
Ale wnętrze skrzyni "na sucho" z jakimś lusterkiem na patyku i latarką i tak warto sprawdzić ;)

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowanie od: Pawel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2011, o 21:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lip 2010, o 12:49
Posty: 208
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 48
Otrzymał podziękowań: 24
Uprawnienia żeglarskie: lubię żeglować
Wojciech1968 napisał(a):
Sprawdzałeś stan skrzynki mieczowej w jej części przedniej wewnątrz skrzynki mieczowej ?.
Miecz uderzając podczas opuszczania o wewnętrzną przednią część w skrzyni mieczowej powoduje wyżłobienie otworu w laminacie.
Np. w Omegach wielokrotnie takie zjawisko występowało/ występuje.


To jest moim zdaniem najbardziej podejrzane miejsce. Oczywiście stan mocowania/uszczelnienia wszystkich okuć w kokpicie sprawdzę.

***********

pierdupierdu napisał(a):
Dlatego stawiałbym raczej na przecieki gdzieś z okuć pokładowych/kokpitowych, któreś mogło sączyć przy każdym deszczu czy bryzgu po kropelce...


Kokpit jest odpływowy. Nigdy nie zauważyłem zgromadzonej wody. Oczywiście jak łódka stoi na jeziorze przez sezon to poprzez nieszczelne mocowania okuć tyle mogłoby się nazbierać.

_________________
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Hit it.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 lis 2011, o 21:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13873
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1632
Otrzymał podziękowań: 2382
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
pierdupierdu napisał(a):
logicznym wydaje się, że przy stałym przecieku poniżej linii wodnej (np. przy tej skrzyni mieczowej) wlałoby się do przestrzeni między wklejką podłogi a kadłubem znacznie więcej wody. A Ty piszesz, że było jej tam kilkanaście litrów... Czyli zdecydowanie mniej niż liczy sobie objętości cała ta przestrzeń, jaką woda wypełniłaby w całości - gdyby przeciek był poniżej linii wodnej...

Przypuszczam, że w przypadku szczelności na okuciach wewnątrz kokpitu i na korkach rufowych przy niewielkim przetarciu wewnętrznej skrzyni mieczowej w jej przedniej części może tylko minimalna ilość wody dostać się do komory wypornościowej. hej ;)

***********

ratownik1980 napisał(a):
Moje pytania. Na czym polegałoby uszczelnienie miejsca przecieku? Jak poważna byłaby ingerencja w kadłub łódki? Jakie byłyby koszty ewentualnej naprawy?


Jeżeli będzie to miejsce ( ciężko dostępne aczkolwiek możliwe do naprawy ) , które wskazuje wyżej ( otwór, bądź przetarcie w skrzyni mieczowej ) , to nieznaczny koszt.
Remont polega na wysuszeniu kadłuba w miejscu naprawy / laminowania .
Przy pomocy dłuta zdejmiesz kilka milimetrów laminatu 2-3 .
Ewentualnie przygotujesz narzędzie frez o średnicy szerokości skrzyni mieczowej , którym przy pomocy wiertarki miejsce to wyprowadzisz do laminowania...

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...



Za ten post autor Wojciech otrzymał podziękowanie od: Pawel
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 lis 2011, o 13:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lip 2010, o 12:49
Posty: 208
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 48
Otrzymał podziękowań: 24
Uprawnienia żeglarskie: lubię żeglować
Dziękuję Wszystkim za odpowiedzi.

Wojciech1968 napisał(a):
Remont polega na...


Na początku przyszłego sezonu biorę się do roboty :-)

_________________
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Hit it.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 11 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: tomasz piasecki i 38 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL