Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 30 lip 2025, o 22:08




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 43 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 gru 2011, o 13:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Ja zupełnie poważnie pytam. Iloma pływałeś i jak wrażenia. Bo 2 "dobrze dobalastowane" mazurskie czarterowe Tanga, którymi miałem nieszczęście się poruszać były skastrowane krótkimi masztami i bomami i uwieńczone taką ilością złomu w charakterze balastu, że przy stabilnej 2 nie chciały pływać. Wcale. Zero punktów wspólnych z zachowaniem "normalnego" Tanga. Może i były trudno wywracalne, ale i trudne do napędzenia bez użycia silnika. Z drugiej strony pływałem Antilą przy silnym i szkwalistym wietrze i jeśli coś mi w niej przeszkadzało to siły na rumplu w szkwałach a nie kładzenie się.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 17:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 kwi 2009, o 18:10
Posty: 437
Lokalizacja: Żory
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
To zapewne były jachty czarterowane ?
Pływałem we wrześniu Tangiem. Balast był rozwiązany w sposób zalania ołowiu betonem aż do wysokości podłogi. Jacht miał normalne parametry dł. masztu i taką nieco mniejszą genuę. Co prawda Bolero 805 mnie brało na każdym kursie ale pod wiatr wyprzedzałem Phile 880.
Yigael napisał(a):
pływałem Antilą przy silnym i szkwalistym wietrze i jeśli coś mi w niej przeszkadzało to siły na rumplu w szkwałach a nie kładzenie się.

A jak się nazywał jacht? Od kogo czarterowany?
Miałem okazję pływać Antilą 26 i 24, pod wiatr chodziły jak Twistery 800 ;)
Chyba, że chodzi ci o Antilę 27 to zwracam honor, jacht bardzo bezpieczny, o wygodzie nie wspomnę ;)

_________________
Stopy wody... Albo i nie, jak to woli.

Pozdrawiam
Gabriel Kania


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 18:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Tak jak napisałem czarterowe. 2 "moje" egzemplarze Tang /te dobalastowane i skastrowane/ brało na wodzie wszystko i na każdym praktycznie kursie pod warunkiem, że sternik tego czegoś miał pojęcie o pracy żaglami. Przy "prawie 2" był problem ze zwrotem przez sztag. Czarterodawca, podkreślał, że są bezpieczne i dobalastowane. :lol:

Antilki były Skarbkowe, na Jezioraku chybotliwymi bym ich nie nazwał. Nie są to regatówki tylko przyczepy campingowe ale jakoś szczególnie tępo nie chodziły - umożliwiały sprawną turystyczną żeglugę zarówno przy wietrze zero - do nic jak i wtedy, gdy wokół były prawie same gołe patyki na silnikach. Ale w szkwałach siły na sterze były zdecydowanie za duże.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 19:23 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Gabryss, nie rozumiem logiki. Sam piszesz o wywróconym tangu przy raptem 6B na refie, a potem piszesz, że tanga są dobrze dobalastowane, a antile nie. Gdzie logika?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 20:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 kwi 2009, o 18:10
Posty: 437
Lokalizacja: Żory
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
W tym, że nie czytasz ze zrozumieniem...
Pisząc o wywróceniu Tanga nawiązywałem do słów:

pough napisał(a):
Ile jednak błędów trzeba by było popełnić, by mieczowy jacht turystyczny doprowadzić do niebezpieczeństwa wywrócenia?


a to, który jest bardziej stabilny - Tango czy Antila to inna sprawa.

_________________
Stopy wody... Albo i nie, jak to woli.

Pozdrawiam
Gabriel Kania


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 22:06 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
gabryss napisał(a):
pough napisał(a):
Ile jednak błędów trzeba by było popełnić, by mieczowy jacht turystyczny doprowadzić do niebezpieczeństwa wywrócenia?


Przypomniała mi się sytuacja z zeszłego roku gdzie płynąc z Węgorzewa do Sztynortu ( na Darginie ) wywrócił się jacht Tango 780 Sport i to nie był nie kontrolowany zwrot przez rufę. Jacht pod wpływem silniejszego podmuchu w bajdewindzie, najzwyczajniej położył się na burcie. Fakt faktem wiało w porywach nawet do 6"B ale nigdy bym się po takim jachcie przy żeglowaniu na pierwszym refie na grocie nie spodziewał.
Ile błędów ? Po tym co zobaczyłem to nie wiele.


Mój zacytowany przez Ciebie post ma pełne brzmienie:
pough napisał(a):
Jak ktoś się uprze, to świadomie każdy jacht mieczowy wywróci w trudnych warunkach.

Ile jednak błędów trzeba by było popełnić, by mieczowy jacht turystyczny doprowadzić do niebezpieczeństwa wywrócenia?

Żadna jednostka śródlądowa nie jest dopuszczone do żeglugi powyżej 6B. A przy tym wietrze nie popełniając kardynalnych błędów naprawdę trudno wywrócić jacht.

A ostatnie zdanie mówi, że na śródlądziu w szkwalistych wiatrach dochodzących do 6B, popełniając kardynalne błędy można doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji, a nawet do wywrócenia jachtu.

A takim kardynalnym błędem w takich warunkach wiatrowych jak opisane przez Ciebie jest brak kontroli grota na przykład przez zaknagowanie bez możliwości szybkiego luzowania szotów grota.

Nie twierdzę, że taka sytuacja miała miejsce, ale dalej uważam, że można bezpiecznie prowadzić turystyczny jacht mieczowy w warunkach do 6B. I jeżeli nie popełnia się kardynalnych błędów taki jacht trudno wywrócić. Ale jak ktoś się uprze... ;)

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 gru 2011, o 22:13 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
gabryss napisał(a):
W tym, że nie czytasz ze zrozumieniem...
Pisząc o wywróceniu Tanga nawiązywałem do słów:


Gdzie jest logika Twoich słów, gdy mówisz o tangu wywróconym, a później za chwilę że nie spotkałeś niepoprawnie zbalastowanego. Dla mine jacht wywrócony przy 6B na refie nie jest poprawnie wykonany.

Edit: Robert, Twoje zdanie, że żadny jacht śródlądowy nie jest dopuszczony do żeglugi powyżej 6B jest błędne. Moja łódka ma kat. B. Wiele innych również (w tym też Antile, np. sprzedana Antila 26 Sigi). Przy 7B pływaliśmy moją łódką na pełnych (głębokich) żaglach, daliśmy radę jakoś :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 02:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13172
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2700
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
plitkin napisał(a):
Dla mine jacht wywrócony przy 6B na refie nie jest poprawnie wykonany.

Hmmm... tak sobie obserwuję dyskusję...

Takie Tango, czy Antilia, to jaki ma krytyczny kąt przechyłu? 60°? 80°? 100°? 120°? Toż to strasznie stabilne okręty są :)

Taka, na przykład, Zawisza kąt krytyczny na PB ma 55° a rozpędza się dopiero powyżej 7°B. Jak żyć, panie premierze, jak żyć?
:lol: :lol: :lol:

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 03:51 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Krytyczne - z reguły ok. 90-100 stopni.
Moja łódka ma zmierzony 104 stopnie.

Zobaczyłbym jak byś Zawiasem Guziankę przechodził :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 04:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13172
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2700
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
plitkin napisał(a):
Zobaczyłbym jak byś Zawiasem Guziankę przechodził :)
Co tam Guzianka. Ostatnio usłyszałem, że Niemcy podczas wojny atakowali śluzy kanału Sueskiego.

plitkin napisał(a):
Zobaczyłbym jak byś Zawiasem Guziankę przechodził :)
Oj tam, oj tam. Już koledzy wielokrotnie tu opisywali. Ponieważ masztów się nie da złożyć, to most na Guziance przeszedłbym w przechyle :)

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 08:05 

Dołączył(a): 20 wrz 2010, o 21:18
Posty: 1687
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 248
Uprawnienia żeglarskie: gorszego sortu
plitkin napisał(a):
Krytyczne - z reguły ok. 90-100 stopni.
Moja łódka ma zmierzony 104 stopnie.

Zobaczyłbym jak byś Zawiasem Guziankę przechodził :)

Pomiarowo, punkt gdy ŚC przechodzi na stronę przechyłu za ŚW. Jednak gdy żagle przykleisz do wody, to łódka może nie wstać i kąt bezpiecznego przechyłu maleje.

_________________
każdy ma jak lubi, a jak nie ma jak lubi to lubi jak ma...
Najgorszego sortu Robert Karney (aka) pough


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 11:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 kwi 2009, o 18:10
Posty: 437
Lokalizacja: Żory
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 26
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
plitkin napisał(a):
Gdzie jest logika Twoich słów, gdy mówisz o tangu wywróconym, a później za chwilę że nie spotkałeś niepoprawnie zbalastowanego.

Czyli według ciebie gdy jacht jest dobrze zbalastowany to nie da się go wywrócić ?
;)

***********

ps. tamte Tango się postawiło.

_________________
Stopy wody... Albo i nie, jak to woli.

Pozdrawiam
Gabriel Kania


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 gru 2011, o 18:26 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10509
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
gabryss napisał(a):
Czyli według ciebie gdy jacht jest dobrze zbalastowany to nie da się go wywrócić ?


Wywrócić dało się nawet Bona Terrę i Contessy.

Ale...
nie tylko zbalastowanie ma znaczenie. Znaczenie ma wykonanie całokształtu. W takich warunkach jak napisałeś prawidłowo wykonany i zaprojektowany jacht nie ma prawa się wywrócić na polskim śródlądziu (brak znaczącej fali w takich warunkach). Jeżeli jest coś spieprzone (w tym np. zabalastowanie ale nie koniecznie tylko ono) - wówczas on się może położyć.
Oczywiście mówię o typowych kabinowych jachtach balastowo-mieczowych, a nie mieczówkach.

W bajdewindzie na refie przy 6B taki jacht powinno poprostu wywieźć do wiatru, a nie kłaść. Oczywiście jeżeli załoga zaspała i nic nie zrobiła by zapobiec wywiezieniu.
Stawiam bardzo dobrą whisky przeciwko kartonowi soku, że mająć 3 osobową załogę przy wietrze 6B na pełnych żaglach nie wywrócisz mojej łódki w bajdewindzie do nawet 90 stopni, nawet wsadzając załogę na zawietrzną, nawet stosując siłę odśrodkową. Ale ona jest poprawnie wykonana w odróżnieniu od wielu tang, które były robione gdzie i jak popadnie, a takie drobiazgi jak zgodność z projektem nie były na porządku dziennym budowniczych.

Dlatego się dziwię: na czym to polega prawidłowość zabalastowania tang i nieprawidłowość Antil, skoro wywalone tango widziałeś, a Antili nie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 43 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 219 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL