Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 19 lip 2025, o 17:17




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 gru 2011, o 14:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 20:31
Posty: 268
Lokalizacja: Topola Mała
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Witam,
Muszę zamówić dużą genue, tak ze 40 m i zastanawiam się jak powinna być krojona, horyzontalnie czy radialnie. Moje doświadczenia mówią, że radialny krój jest lepszy. Ale prawdę powiedziawszy na zbyt wielu dużych jachtach nie pływałem, pływam głównie na swoich, więc pewnie nie mam zbyt dużego doświadczenia.
Zasięgałem opinii żaglomistrzów, ich opinie również nie są jednoznaczne.
Może koledzy forumowicze mają jakieś przemyślenie w tej kwestii i się nimi podzielą , pls.
Aha , jacht turystyczny, nie żadna tam maszyna regatowa.
Pozdrawiam
Witek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 gru 2011, o 16:33 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9036
Podziękował : 4119
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Do jachtu turystycznego polecilbym kroj horyzontalny do tego, co bardzo istotne z odpowiedniego do turystyki materialu. Dobry zaglomistrz bez problemu wyjasni dlaczego.
Generalnie materialy "turystyczne" sa nieco grubsze ale bardziej miekkie prze co lepiej znosza gorsze traktowanie i sa trwalsze. Sa takie glownie do kroju horyzontalnego.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 30 gru 2011, o 19:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 sty 2007, o 21:15
Posty: 2503
Lokalizacja: Trójmiasto
Podziękował : 281
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: JSM, SRC, STCW, MIŻ
Popieram Marka, po za tym taniej jest w razie czego wymienić bryt horyzontalny niż męczyć się z wymianą radialnego co przekłada się na cenę takiej naprawy ;)

_________________
Pozdrawiam
Paweł Goławski
http://www.jkmgryf.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 sty 2012, o 21:51 

Dołączył(a): 16 lut 2006, o 20:47
Posty: 1013
Lokalizacja: Brzozów
Podziękował : 57
Otrzymał podziękowań: 186
Uprawnienia żeglarskie: łódkarz jeziorny
M@rek napisał(a):
Generalnie materialy "turystyczne" sa nieco grubsze ale bardziej miekkie prze co lepiej znosza gorsze traktowanie i sa trwalsze. Sa takie glownie do kroju horyzontalnego.


Dokładnie. Dodał bym jeszcze, że turystyczne tkaniny wyciągają się nieco bardziej. Z tego względu nie kroi się z nich radialnych żagli. O ile powyciągane brzuchy pomiędzy horyzontalnymi brytami nie stanowią większego problemu, to przy kroju radialnym powyciągane bryty ułożone po skosie i w pionie, strasznie paskudzą profil. Tak więc jaka tkanina, taki krój.
Pozdrawiam
Przemek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 sty 2012, o 20:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 20:31
Posty: 268
Lokalizacja: Topola Mała
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Miałem nadzieje ,że ktoś miał do czynienia z jednym i drugim krojem i ma jakieś w tym względzie doświadczenia.
Sam miałem ,żagle o kroju radialnym, zapewne ze zwykłego dakronu, które bardzo dobrze zniosły dziesięcioletnią eksploatację. Natomiast genia okroju horyzontalnym którą kupiłem razem z łódką ma fatalnie wyciągnięty róg szotowy. I nie wiem czy to z powodu kiepskiego materiału , czy po prostu tak to jest z tym krojem.
Co do materiałów to te zwykłe , te "all purpouse" mają największa wytrzymałość wzdłuż wątku i osnowy, mniejszą zaś diagonalnie. Krój radialny pozwala więc na takie usytuowanie nitek w materiale aby naprężenia w żaglu były skierowane wzdłuż nitek osnowy. Przez co zmniejsza się deformacja żagla.
Pozdrawiam
Witek

_________________
Pozdrawiam
Witek
'odwierty do pomp ciepła'


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sty 2012, o 12:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2008, o 08:06
Posty: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Jeżeli chodzi o oba dakrony.
Materiał All Purpose Blade, w skrócie AP firmy Dimemsion- Polyant ma bardzo dobrą wytrzymałość w kierunku diagonalnym ( po skosie ) właśnie do żagli radialnych został stworzony. Tak samo jak materiał firmy Contender pod nazwą Radial Wide. Co ciekawe jeżeli spojrzysz na konstrukcję materiału to w AP i zwykłym dakronie turystycznym pod nazwą TNF, a od niedawna CB ilość nitek w osnowie i w wątku jest prawie taka sama, czyli dla przykładu AP o gramaturze 6,5 oz 250 x 410, dakron turystyczny CB 6,3 oz 250 x 410. Inne gramatury mają podobne ilości nitek w osnowie i wątku.
Kiedyś robiono żagle bi - radialne i tri - radialne ze zwykłego dakronu turystycznego. Wtedy większe znaczenie miało ilość brytów w danym panelu na żaglu, a co za tym idzie większa ilość szwów po skosie i to one w największym stopniu przenosiły siły jakie występują na żaglu.

_________________
Pozdrawiam.
Krzysiek
http://www.strong-sails.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 sty 2012, o 20:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 lut 2010, o 20:31
Posty: 268
Lokalizacja: Topola Mała
Podziękował : 14
Otrzymał podziękowań: 52
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Krzysztof Bień napisał(a):
Materiał All Purpose Blade, w skrócie AP firmy Dimemsion- Polyant ma bardzo dobrą wytrzymałość w kierunku diagonalnym ( po skosie )


Ale DIMENSION-POLYANT Square® ma większa wytrzymałość w kierunku diagonalnym, tak? Czyli lepiej nadaje się do kroju horyzontalnego ?

Zostawmy te rozważania i powiedz mi, czy stosując odpowiednią tkaninę dla każdego rodzaju kroju osiągniemy znaczącą różnicę w stabilności kształtu żagla ?
To znaczy czy warto dołożyć kasy na ten krój radialny?
Mając wiedzę żaglomistrza odpowiedz jako żeglarz, armator a nie jako właściciel żaglowni.

A co z laminatami turystycznymi , na przykład ACL Cruising , zamawia ktoś z tego materiału żagle do jachtów turystycznych ?
Pozdrawiam
Witek

_________________
Pozdrawiam
Witek
'odwierty do pomp ciepła'


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 sty 2012, o 09:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 wrz 2008, o 08:06
Posty: 242
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 77
Otrzymał podziękowań: 43
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Ale Squar jest materiałem stricte regatowym, a taki nie powinien Cię interesować skoro w pierwszym poście mówisz o jachcie turystycznym.


Zostawmy te rozważania i powiedz mi, czy stosując odpowiednią tkaninę dla każdego rodzaju kroju osiągniemy znaczącą różnicę w stabilności kształtu żagla ?
To znaczy czy warto dołożyć kasy na ten krój radialny?
Mając wiedzę żaglomistrza odpowiedz jako żeglarz, armator a nie jako właściciel żaglowni.


Tak osiągniemy znaczną różnicę stabilności kształtu żagla , tylko pytanie brzmi na jak długo ?
Jak sądzisz 40 m2 genua ze Squaru jak długo utrzyma zadany kształt ?, jeżeli będzie jeszcze rolowana to ten okres jeszcze się skurczy, w stosunku do genui wykonanej na przykład z ACL.
Czy warto wydać kasę na krój radialny ?, zależy kto ile tej kasy ma. Jeżeli stać go na pełnowartościowy żagiel ze Squaru na 2 do 3 sezony , to jego wybór. Są jeszcze inne rodzaje tkanin gdzie ten okres może być w zależności od eksploatacji żagla różny.
Na twoim miejscu bardziej bym się zastanawiał nad rodzajem i gramaturą materiału na żagiel. Krój choć ważny przy niektórych materiałach mniej istotny.

Tak zdarza mi mi się szyć żagle z ACL, choć częściej z materiału DC konkurencyjnej firmy o podobnych właściwościach.

_________________
Pozdrawiam.
Krzysiek
http://www.strong-sails.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 8 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: cors i 31 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL