Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 cze 2025, o 22:12




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 13 mar 2012, o 11:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
[Maar[ Wydzieliłem z "zagadek".


tatajarek napisał(a):
mało znanego polskiego żaglowca
Oceania wcale nie jest taka mało znana :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 mar 2012, o 11:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 cze 2009, o 07:49
Posty: 4953
Lokalizacja: 50°1'N 22°3'E
Podziękował : 191
Otrzymał podziękowań: 114
Uprawnienia żeglarskie: kiper patentowany
Maar napisał(a):
Oceania wcale nie jest taka mało znana :-)

Kiedyś tu liczyliśmy, ile mamy obecnie polskich żaglowców i Oceanii tam chyba nie było... Doliczyliśmy się 7 lub 8, a tu taki rodzynek!

_________________
Słаwek vel Wąski
"Mаrynаrz powinien być chlujny i mrаwy..."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 mar 2012, o 11:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Abstrahując od zagadki - jak na Oceanii nazywacie te "kosze" na żagle? Lazy Jack?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 mar 2012, o 12:25 
To było unikatowe i, o ile mi wiadomo, jedyne na świecie tego typu ożaglowanie. Kosz nie miał żadnej nazwy (w każdym razie takiej, którą bym znał po trzech latach na niej pływania). Maszty miały reje górne i dolne. Na dolnej rei, w koszu, leżały dwa żagle. Komplet sztormowy i zwykły. Na górnym zdjęciu widać fał i kontrafał spięte razem do rogu fałowego (lewego i prawego). Żagle były podnoszone za pomocą fałów "bez końca" nawijanych na widoczne pod reją, przy maszcie, windy hydrauliczne. Róg fałowy, i w ogóle cały lik co jakiś czas, był przyszeklowany do topenanty, po której się ślizgał. Żagiel marszowy i żagiel sztormowy, każdy z nich miał swoją topenantę. Do sterowania brasami każdy żagiel miał cztery osobne windy hydrauliczne, niewidoczne na zdjęciach i umiejscowione na pokładzie głównym dla fokmasztu i na spardeku dla grota. Za moich czasów bezan był już pozbawiony ożaglowania. Zdjęto reje dlatego, ze znacznie na statku przybyło ciężarów od czasu jego zbudowania, bramownice, pontony, wyposażenie naukowe. To również było tłumaczeniem zmiany ożaglowania na trójkątne rolfoki podczas ostatniego remontu. Każdy żagiel miał jeszcze coś w rodzaju gordingów, po których się ślizgał. Opis brzmi skomplikowanie, ale to było bardzo dobre (oczywiście na wiatry baksztagowe) ożaglowanie, na dokładkę swobodnie obsługiwane przez jednego człowieka za pomoca kilku guzików z panelu umieszczonego na platformie przed mostkiem. Obsługa polegała tylko na zwolnieniu krawatów, i do tego trzeba się było wdrapać po klamrach na dolna reję, i potem juz wszystko hydraulicznie. Po zrzuceniu żagiel wpadał do kosza i wystarczyło go tylko ściągnąć krawatami.
Zdjęcia są z okolic troszke dalszych od portu zagadki.
Pozdrowienia - Jarek Czyszek


Załączniki:
Komentarz: Tutaj jeden z żagli wędruje w dół do przeszycia. Zatoka Gdańska, wrzesień 2008
reja4.jpg
reja4.jpg [ 64.28 KiB | Przeglądane 2262 razy ]
Komentarz: pod żaglami na Morzu Barentsa
reja3.jpg
reja3.jpg [ 65.02 KiB | Przeglądane 2273 razy ]
Komentarz: Reje służyły takze do umieszczenia na nich aparatury badawczej, czasami razem z naukowcami
reja2.jpg
reja2.jpg [ 65.52 KiB | Przeglądane 2273 razy ]
Komentarz: widok na reje i krajobraz Istfiordu na Szpicbergenie
reja1.jpg
reja1.jpg [ 65.57 KiB | Przeglądane 2273 razy ]
Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 21 mar 2012, o 11:35 
http://www.youtube.com/watch?v=hqBeHUTBfoA

Takie tam.
Pozdrowienia - Jarek


Góra
  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 201 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL