Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 18 lip 2025, o 21:32




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 29 kwi 2012, o 21:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
Witam

Wynająłem lokal na szkutnię, kupiłem sklejkę 2.7mm meranti, styropian styrodur, trochę belek sosnowych i składniki na żywice peter's system, tkanina 150 i 250 gram.
Konstrukcja inspirowana Maderką-proa, którą widziłem na II zlocie proa zorganizowanego przez MaszWakacje.
Załącznik:
maderka.jpg
maderka.jpg [ 31.58 KiB | Przeglądane 6885 razy ]

Założenia: długość 4.8m, waga nie większa niż 50kg.
Wyporność maksymalna 230kg (2x90+50).
W konstrukcji gdzie się da umieszczona będzie kanapka sklejkowo-styropianowa-epoksydowa.
Jedna burta, dno i pokład totalnie płaska, więc kanapkę można zastosować.
Pływak pseudo deska surfingowa, osadzona przegubowo.
Pomost rozpostarty pomiędzy dwoma bambusowymi dźwigarami ustawionymi w trójkąt.
W kadłubie osadzone wsporniki dźwigarów.
Na majówkę wziąłem urlop i zacząłem.
Cztery arkusze sklejki połączyłem po dwa, z dwóch pozostałych wyciąłem elementy pływaka i wsporników.
Nie korzystałem z plotera ani z wyrzynarki. Zwykła szpachelka do gipsu ucięta na 1cm i naostrzona i wykorzystywana jako dłuto skutecznie cięła sklejkę.
Żywica peter's sytem żeluje w temperaturze 17 stopni po 3 godzinach. Także spokojna praca.
Zdjęć 2D sklejek nie zamieszczam. Jak będzie coś 3D to wkleję.
Mój projekt w Delftshipie.
Załącznik:
proa48.jpg
proa48.jpg [ 85.51 KiB | Przeglądane 6885 razy ]

Linia wodna pływaka jest ustawiona wyżej niż kadłuba. Przy słabym wietrze pomost pochyli się w kierunku pływaka. Założenie jest żeby pływać jedynie na kadłubie głównym.
Kadłub z małym zapasem wyporności.
Róg żagla (kleszczy kraba) przemieszczać się będzie po cięciwie rozpiętej na trzeciej belce pomostu.
Wszystkie belki mają 3m. Więc i ta z cięciwą także. Jest ona bazą dla żagla i determinuje jego powierzchnię.
Obecnie wychodzi mi ok. 4.5m2. Widziałem Maderkę w akcji właśnie z takim żaglem i nieźle sobie dawała radę. Jak zdobędę dłuższy bambus to i żagiel będzie większy.

Pozdrawiam
Marcin



Za ten post autor stibur otrzymał podziękowania - 3: Gienek, LukasJ, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2012, o 22:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
stibur napisał(a):
Przy słabym wietrze pomost pochyli się w kierunku pływaka. Założenie jest żeby pływać jedynie na kadłubie głównym.

Popieram pomysl! Duzo czasu zmarnowalem glupio, by dojsc do tego... ;)
Ot, pewnie z powodu naszego glupiego, cywilizowanego, europejskiego nawyku do idiotycznej symetrii... ;)
Dalej! :D
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2012, o 19:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
Skończyłem cięcie. Prawie trzy dni nanoszenia współrzędnych trasowania i wycinania.
Dokładność cięcia zależna od skupienia operatora. Przeciętnie 0.5mm. Jak operator plotera się zagapił to 1mm.
Następny krok to sklejenie 4 kanapek. Jutro przed frontem atmosferycznym powinienem zdążyć coś pokleić.
Poniżej zdjęcie mojego plotera frezującego CNC ;) .


Załączniki:
Komentarz: Ploter Frezujący CNC
Zdjęcie0032.jpg
Zdjęcie0032.jpg [ 212.11 KiB | Przeglądane 6642 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2012, o 21:08 

Dołączył(a): 1 sie 2007, o 08:26
Posty: 19
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 5
nonono, coś nowego się klei...

interesuje mnie wybór sklejki 2,7 mm grubości. Właśnie kupiłem sklejkę na pływak i wybrałem 5mm meranti. Napis na niej głosi, że nadaje się do zastosowań na zewnątrz, ale nie może być stosowana jako element konstrukcyjny. Wykonałem szybką próbę gięcia i przy lekkim już naprężeniu zewnętrzna warstwa pękła - meranti jest strasznie kruche!
Wydaje mi się, że cały kadłub pływaka będzie trzeba oblaminować epoksydem dwustronnie, inaczej szlag go trafi na każdej większej fali.
Być może szykuję jakiś pancernik, ale chciałbym również popróbować słonej wody... a próbowałem już stawać na pokładzie mojego pływadła, który jest z 6 mm torturowanej sklejki liściastej i jednak nieco się ugina, więc po wielu takich spacerach będzie pękał.

pozdrowienia

wojtjust


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2012, o 22:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
Sama sklejka to nie wszystko. Inspirowałem się technologią sandwich - płyt warstwowych.
To tak jak z karton-gipsem. I papier i gips nie należą do wytrzymałych, a ich połączenie już taką wytrzymałość oferuje.
Płyty warstwowe Balex są różne i oferują duże wytrzymałości.
Ja łączę sklejkę 2.7mm styropian styrodur 30mm i jeszcze raz sklejkę. Dopiero taką kanapkę oblaminowuję.
Fajnie można by kiedyś zrobić torturowaną blachę aluminową klejoną na piance poliuretanowej.

Pozdrawiam
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2012, o 22:43 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
Czy od razu przewidujesz wzmocnienia sandwicha pod mocowania ,
czy chcesz zrobić "rozpoznanie bojem" ?
Sam jestem ciekaw . jak będą zachowywały się miejsca "do chodzenia" ,
ale najwyżej dołożysz troszkę więcej laminatu .
Na pewno będzie lekkie , wytrzymałe i sztywne .
Dobrze będzie .
Proszę o jak najwięcej zdjęć .
Pozdrawiam .
Eugeniusz Panek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 maja 2012, o 20:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
Zdążyłem przed frontem atmosferycznym.
Dzisiaj kleiłem kanapki pokładu, dna i usztywnienia środkowego.
Zacząłem także elementy wsporników.

Suszenie sklejki przed kanapkowaniem:
Załącznik:
Komentarz: Podsuszanie sklejki przed kanapkowaniem
Zdjęcie0035.jpg
Zdjęcie0035.jpg [ 122.99 KiB | Przeglądane 6488 razy ]


Sklejone kanapki jedna na drugiej. Pomiędzy separator z folii.
Sklejka bazowa leżąca na podłodze była dokładnie wypoziomowana.
Docisk z bloków betonowych.
Załącznik:
Komentarz: Kanapki jedna na drugiej.
Zdjęcie0039.jpg
Zdjęcie0039.jpg [ 134.9 KiB | Przeglądane 6488 razy ]


Elementy wsporników. Też bedą wykonane w technologii kanapkowej.
Załącznik:
Komentarz: elementy wsporników
Zdjęcie0040.jpg
Zdjęcie0040.jpg [ 77.65 KiB | Przeglądane 6488 razy ]


Jakaś notatka chińskiego pracownika.
Załącznik:
Komentarz: notatki pana chińczyka
Zdjęcie0038.jpg
Zdjęcie0038.jpg [ 558.19 KiB | Przeglądane 6488 razy ]


Pozdrawiam
Marcin

***********

Gienek napisał(a):
Czy od razu przewidujesz wzmocnienia sandwicha pod mocowania ,
czy chcesz zrobić "rozpoznanie bojem" ?

Przewiduję jeden taki punkt i będzie pod sandwich wklejony kołek. Dokładnie na śródokręciu jako miejsce mocowania bloczka talii.

Gienek napisał(a):
Sam jestem ciekaw . jak będą zachowywały się miejsca "do chodzenia" ,

Ogólnie pokład o szerokości 25cm lekko skośny nie bedzie nadawał się do chodzenia. Odcinek pomiędzy wspornikami na wszelki przypadem dodatkowo wzmocnię 1 warstwą tkaniny,

Pozdrawiam
Marcin

***********

Catz napisał(a):
Ot, pewnie z powodu naszego glupiego, cywilizowanego, europejskiego nawyku do idiotycznej symetrii...

Polinejzyjczycy także maja zamiłowanie do symetrii. Tyle, że jej oś jest prostopadła do kierunku ruchu.

Nasze europejskie jachty to NARTY. I halsy to śmigi.
Polinejzyjskie proa to SNOWBORD. I weksle to skręty na desce.

Pozdrawiam
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 maja 2012, o 22:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
stibur napisał(a):
Catz napisał(a):
Ot, pewnie z powodu naszego glupiego, cywilizowanego, europejskiego nawyku do idiotycznej symetrii...
Polinezyjczycy także maja zamiłowanie do symetrii. Tyle, że jej oś jest prostopadła do kierunku ruchu.

A nasza jest omniosiowa.
stibur napisał(a):
Polinejzyjskie proa to SNOWBORD. I weksle to skręty na desce.

Bywaly tam tez proa niewekslujace... Podzial proa na "polinezyjskie" i "atlantyckie" ( sic ! ) to tez europejski i dosc wspolczesny wynalazek.
stibur napisał(a):
Jakaś notatka chińskiego pracownika.

Umiem tez po chinsku, wiec Ci przetlumacze, bo jest to wazne zalecenie: przy budowie proa olewaj symetrie i rob zeby bylo dobrze!.
Tlumaczenie doslowne: to "E z" znaczy tyle co NB. (Pierwszy znak) to czlowiek kopiacy z pogarda typowy, symetryczny przekroj kadluba proa (drugi znak ) - zauwaz, ze jest przekreslony! Trzeci znak pokazuje zalecana dowolnosc, czyli asymetrie, polozenia plywaka - strona, wysokosc, kat ustawienia, etc - w stosunku do masztu zreszta tez przekreslonego (przeciez to nie reja, ani salingi.... ), bo moze byc umieszczony asymetrycznie wzgledem mozliwej kazdej osi - o zadnych niemozliwosciach, po chinsku tez, mowy byc przeciez nie moze! ;)
Powodzenia!
Catz Czekajacy na wiecej zdjec i opowiesci

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)



Za ten post autor Catz otrzymał podziękowanie od: jedrek
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2012, o 06:44 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
Gratulacje Marcinie!
super pomysł z kanapką.
pochwalę się, że też buduję półtorakadłubowca, o długości - no jakiej? 4,8 m oczywiście, bo dwa razy dwa metry czterdzieści daje cztery osiemdziesiąt :lol:
skończyłem właśnie wycinać wykroje kadłuba ze sklejki 4mm brzozowa wodoodporna, użyłem nieco innego plotera cnc - nożyk do tapet, ale ciąłem, a nie wystukiwałem. da się, choć niestety mniejsza precyzja, potrzeba mi więcej wprawy, muszę zdecydowanie częściej ciąć sklejkę.
i co ciekawe też stosuję styropian, choć w moim wypadku polistyren ekspandowany - zrobiłem z niego wręgi? buksztele? grodzie? - no takie coś, co będzie w środku kadłuba, co 50 cm.
a teraz kilka pytań
1 jak będziesz łączył ze sobą kanapki? ja w większości będę szył i kleił, ale w kilku miejscach nie mam pojęcia co zrobić...
2 kleszcze kraba - czy zamierzać zrobić rejki proste, czy gięte?
3 z czego zamierzasz robić rejki?
4 czy będziesz robić stery, czy sterowanie wiosłem?
pozdrawiam,
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2012, o 08:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17662
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
qxqx napisał(a):
pochwalę się, że też buduję półtorakadłubowca,

Na sucho Ci nie ujdzie - pokaż!!! :evil: :lol:

***
PS: Ja już widzę!!! Jestem uprzywilejowany! :D

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2012, o 08:39 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
Obrazek


jak widać, nie ma się czym chwalić... bałagan taki, że jak młotek na podłogę upadnie, to się go nie da znaleźć. na szczęście mam siedem młotków

https://plus.google.com/u/0/photos/114104201228188901294/albums/5738577239053217041?hl=pl&q=pica

coś to forum googlowego magazynu zdjęciowego nie lubi, zamieściłem skrót
projekt jest autorstwa znanego Krzyśka (zwanego tutaj Myszkiem), to ma być bałtycki outrigger canoe OC1, nazwa konstrukcji OCELOT, jeśli zlepię do kupy to pewnie zacznę się nad żaglem zastanawiać
aha, jeszcze najważniejsze - ma być pomalowany na czarno
pzdr.
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 maja 2012, o 14:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
qxqx napisał(a):
1 jak będziesz łączył ze sobą kanapki? ja w większości będę szył i kleił, ale w kilku miejscach nie mam pojęcia co zrobić...
2 kleszcze kraba - czy zamierzać zrobić rejki proste, czy gięte?
3 z czego zamierzasz robić rejki?
4 czy będziesz robić stery, czy sterowanie wiosłem?

ad.1 kanapki będą miały krawędzie płaskie i szerokie na 3,5cm więc je po prostu postawię na płaskiej burcie. Podeprę tu i tam i skleję. Później spoiny pachwinowe.
ad.2,3 zwykłe dwa pręty bambusa. 3m długie (takie są w ofercie w Starogardzie Gdańskim), średnica wybór pomiedzy 2-3cm a 3-4cm. Skłaniam się do tych cieńszych.
ad.4 brak steru, sterowanie wiosłem.

Pozdrawiam
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 maja 2012, o 14:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
Witam

Kanapki odseparowane. Oparte o ścianę choć długie na 4.8m uginają się na 5cm.
Jedna waży ok 1.3kg.
Może się uda zrobić pływak główny poniżej 20kg.
Drugie zdjęcie przedstawia elementy wsporników. Także bedą kanapkowe.

Kolej na obróbkę kanapek.

Pozdrawiam
Marcin


Załączniki:
Zdjęcie0043.jpg
Zdjęcie0043.jpg [ 88.5 KiB | Przeglądane 6224 razy ]
Zdjęcie0042.jpg
Zdjęcie0042.jpg [ 87.58 KiB | Przeglądane 6224 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 maja 2012, o 18:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
Przyjemna chwila.
Zobaczyć bryłę kadłuba.
Po obcięciu kanapek wstępnie złozyłem elementy.


Załączniki:
Zdjęcie0046.jpg
Zdjęcie0046.jpg [ 87.69 KiB | Przeglądane 6197 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 maja 2012, o 22:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10548
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Gratulacje dla obu Panów :-P
Chciałbym się dowiedzieć coś więcej o Ocelocie.
a także coś przemknęło o aluminium z przekładką.
Czy coś wiecie więcej o takim tworzywie?
... bo mi świta;
także płaskie dno; burta i pokład- tyle,
że bardziej Chardy :D
MJS

ps
Pływając na Hakeże rozmawiałem z Przemkiem,
że warto by coś zrobić z Aurorą Krzyśkową bo leży i marnieje...

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 maja 2012, o 22:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Marian Strzelecki napisał(a):
że warto by coś zrobić z Aurorą Krzyśkową bo leży i marnieje...

Zrobic co?
Bo mam kilka wlasnych lodek ( pieknych, sprawnych, szybkich-wygrywajacych ) i zadnego pomyslu realizowalnego.
I place za nie, poki co ! :evil:
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 maja 2012, o 22:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
Marian Strzelecki napisał(a):
a także coś przemknęło o aluminium z przekładką

Gdyby zamiast oblaminowanej sklejki użyć tego.
Tylko jak łączyć takie aluminiowe panele. Kleić?

Pozdrawiam
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 maja 2012, o 11:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13994
Podziękował : 10548
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
...a z wierzchu spawać...?
dla pewności :lol:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 maja 2012, o 19:11 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
OCLot w założeniach projektanta ma być
"oczywiście bałtyckie, plażowe. Przy małej fali do efektywnego poruszania się wzdłuż brzegu (używałbym wiosła kajakowego, rozstaw iako na to pozwala), przy dużej do zabawy w surfing."
jakie będzie, to się okaże, oprócz projektanta i budowniczego sklejka 4mm ma też trochę do powiedzenia, wygnie się w końcu tak, jak się wygnie...
jak będę miał zdjęcie, to jeśli Marcin się nie obrazi, zamieszczę w jego wątku

co do aluminium w przekładce, to wiem tylko tyle, że jedna z moich desek snowboardowych (ta najlepsza zresztą) składa się z drewnianego rdzenia, przekładki aluminiowej oraz dwukierunkowego włókna węglowego. wszystko jest, jak sądzę, połączone żywicą epoksydową. nie jestem jednak przekonany, czy tak skomplikowany laminat ma sens przy budowaniu łódek. w deskach snowbaordowych celem jest uzyskanie odpowiedniej elastyczności deski, która musi "pracować" i wyginać się - aluminium jest stosowane w deskach "race" do slalomu, czyli jeżdżących szybko, szybko pracujących. celem jest też eliminacja niepotrzebnych drgań, swego rodzaju tłumienie, czasami używa się gumy np. No i wszystko ma być jak najlżejsze. Być może bardziej skomplikowana "przekładka" czyli laminat miałaby sens przy budowaniu łodzi, która musi właśnie z założenia pracować na fali. Do głowy przychodzą mi łodzie wikingów i ewentualnie proa. W tym ostatnim wypadku trudno powiedzieć coś pewnego, w muzeum etnograficznym w Berlinie w Dahlem nie pozwolono mi pomajtać łodziami :lol:
pozdrawiam,
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 maja 2012, o 22:23 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
Rozważałem kanapkę aluminiową - tylko tak mgliście .
Aluminium można spawać i kleić .
Wytrzymałością (blacha) ustępuje laminatowi e-s
sztywność ma podobną , ale przewyższa twardością (odporność na przebicie) .
Wyobrażałem sobie to tak - wykonać powłokę zewnętrzną ,
wkleić i uszczelnić rdzeń , laminować powłokę wewnętrzną .
Nie potrafiłem sobie tylko wyobrazić sytuacji , w której to rozwiązanie
dawało przewagę nad kanapką :
cienka blacha z wysokowytrzymałej stali nierdzewnej , rdzeń , laminat e-s .
Metal warto wprowadzić w wypadku , gdy planujemy ostrą jazdę
małą łódką po kamieniach lub budujemy coś większego - przy tym problemy z przygotowaniem węzłów w zasadzie prowadzą do wniosku , że już jak ktoś musi ,
to lepiej kombinować z włóknem węglowym .
Szczególnie , że prawdopodobnie niezadługo z procesu zostanie wyeliminowane wygrzewanie (w sensie - zostanie obniżona wymagana temperatura) .
Skąd taki optymizm ? Pamiętam początki malowania proszkowego i
jak szybko wymagana temperatura spadała ...
Pozdrawiam .
Eugeniusz Panek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2012, o 07:46 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
odbiegamy od tematu, ale trudno, może nas Stibur jakimiś zdjęciami przywoła do porządku :roll:

Gienek - też to rozważałem - kanapkę z aluminium. ale doszedłem do wniosku, że raczej, gdybym musiał wzmacniać kadłub przed przebiciem, to użyłbym stali. ale nie w formie blachy, tylko drobnej siatki, która byłaby zbrojeniem laminatu, zamiast szkła. przewaga stali (odpowiedniej) nad "węglem" - nie pęka, "węgiel/grafit" jest bardzo wytrzymały, ale pęka. po zalaniu żywicą stal nie powinna z kolei korodować. wiedza o zbrojeniach metalowych laminatów nie jest niestety dostępna, przynajmniej ja nic sensownego nie znalazłem, oprócz informacji, że wojsko to wykorzystuje...

przy okazji kpt. Reuel Parker opowiada się za pokrywaniem kadłuba nie tkaniną szklaną lecz specyficzną tkaniną poliestrową. uważa, że jest bardziej wytrzymała na przebicia/przecięcia/przetarcia, lepiej się z nią też pracuje. niestety zużywa się nieco więcej żywicy.

pozdrawiam,
Grzegorz



Za ten post autor qxqx otrzymał podziękowania - 2: Gienek, Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 maja 2012, o 22:51 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
Mam nadzieję , że Stibur nas nie pogoni , sam jest jednym z najbardziej zainteresowanych .
Ma o tyle gorzej , że przeszedł do czynów i na jego krwawicy będziemy się uczyli .
Zastosował sklejkę 2,7 meranti + e-s (g=?) .
Będzie miał estetykę + zwiększoną odporność na przebicie .
Jaka masę właściwą ma taka sklejka?
Gdy już będzie wiadomo , co wyszło , to zrobię test na e-s o tej samej masie/grubość .
Chyba już gdzieś pisałem - test finki spadającej z wysokości 1,5 m - dla e-s 0,3 mm na styrisolu - wlazła finka jak w masło (na 11mm) . Ale początkowo miałem zamiar tak zostawić dla powłoki zewnętrznej - skoro w deskach windsurfingowych się sprawdza...
Szczególnie , że 0,3 mm uzyskałem z jednej warstwy tkaniny...
Następnie miałem zamiar zastosować cienką sklejkę (zależy mi na masie) .
W sumie tak się "zapultałem" , że dopiero Wojciech1968 przypomniał mi , że taka jest i przypomniał mi , gdzie .
Obserwuję działania Stibura z "rosnącą niecierpliwością" -
aż przebieram nóżkami , żeby zobaczyć efekt końcowy .
Szczególnie , że najpierw przygotował kanapki , a potem je zszył - ukosował ?
Na styk to zostaje "goły rdzeń" . Chyba , że na razie kanapka ma powłokę z jednej (odpowiedniej) strony i po sklejeniu kadłuba wykona drugą stronę .
Na razie niech klei , mam nadzieje , że później wyjaśni .
Za namiar na Reuel Parker podziękowanie .
Pozdrawiam .
Eugeniusz Panek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2012, o 08:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
Witam
Teraz buduję wsporniki. I kadłub poszedł pod ścianę. Urlop weekendu majowego się skończył i robię tylko popołudniami.
Docelowo kanapka zbudowana jest tak (od zewnątrz):
1 lakier
2 laminat e-s tkanina 250g
3 sklejka maranti 2.7mm
4 laminat e-s tkanina 150
5 styropian styrodur 30mm
6 sklejka meranti 2.7mm
7 laminat e-s tkanina 150

Dla wytrzymałości istotna jest warstwa 2.
Dla udarności warstwa 3+4(dla ostrych uderzeń)+trochę 5+6 dla tępych uderzeń.
Z warstwy 7 może zrezygnuję.

Kanapki są ukosowane, owszem klejone rdzeniem, dlatego od środka spoina pachwinowa plus pas laminatu e-s.
Zwykłe klasyczne szycie to też tylko jest później klejone i to klejenie nie jest kluczem do wytrzymałości.

Pozdrawiam
Marcin


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2012, o 21:02 

Dołączył(a): 17 mar 2012, o 17:21
Posty: 499
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 471
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy sternik motorowodny
Marcin , masz rację .
Klejenie rdzeniem jest OK .
Zastanawiałem się tylko , jaką metodę przyjąłeś , żeby
mieć rdzeń wszędzie osłonięty sklejką .
Teraz już wiem - ukosowaniem .
Nie rezygnowałbym z warstwy 7 .
Zabezpieczy sklejkę .
Dla wytrzymałości i sztywności ma znaczenie ,
szczególnie , że wprowadziłeś warstwę 4 .
Szkoda by było tracić właściwości kanapki -
rdzeń i warstwy zewnętrzne .
Pozdrawiam .
Eugeniusz Panek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2012, o 21:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17662
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Catz napisał(a):
Bo mam kilka wlasnych lodek ( pieknych, sprawnych, szybkich-wygrywajacych ) i zadnego pomyslu realizowalnego.
I place za nie, poki co ! :evil:
Jedną zamawiam!!! Chyba tę Zieloną... albo Usbeka... Qrde - nie mogę się zdecydować! :(

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 maja 2012, o 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
To wez obie!
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 maja 2012, o 08:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17662
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Catz napisał(a):
To wez obie!
Jedną pod pachę, a drugą w zęby...


***
Jak tam budowa kanapy proa???
Lubię oglądać eksperymentalne projekty, zwłaszcza takie, których sam bym się bał zrealizować i mocno trzymam kciuki za powodzenie!!!

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 9 maja 2012, o 21:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10925
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1335
Otrzymał podziękowań: 2622
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
robhosailor napisał(a):
Jedną pod pachę, a drugą w zęby...

... i jeszcze moje prao na plecy - pomoge zarzucic.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 12 maja 2012, o 14:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Przekładki, przekładki... Panowie napiszcie jakie zyski będą dzięki takim przekładkom, bo na pewno nie w ilości roboczogodzin, chyba że ktoś buduje dla samego budowania.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 13 gru 2012, o 18:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 sie 2009, o 07:47
Posty: 76
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 20
Otrzymał podziękowań: 15
Uprawnienia żeglarskie: sj
Zaniedbałem ten wątek. Uzupełniam.
Po zobaczeniu bryły kadłuba zacząłem robić wsporniki. Także są w technologi kanapki plus wzmocnienia ze szczytów z belki 3x3 sosnowej.
Pierwsze zdjęcie: wspornik w przekroju, drugie gotowe wsporniki.


Załączniki:
a3.jpg
a3.jpg [ 91.42 KiB | Przeglądane 4790 razy ]
a1.jpg
a1.jpg [ 124.54 KiB | Przeglądane 4790 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 33 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 27 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL