Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 30 cze 2025, o 13:14




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 83 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 25 maja 2012, o 11:58 

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 22:00
Posty: 89
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: brak
witam

przymierzam się do zbudowania łódeczki 2.6m pram i prosiłbym o kilka rad, ewentualnie o potwierdzenie lub sprostowanie moich przemyśleń.
I tak na początek :
1.po wycięciu i zszyciu kleimy łączenia pasami maty szklanej 450 szerokości 100 mm i żywicą (czy epidian 53 + PAC) będzie do tego odpowiednia ?
2.na zewnętrznych kątach zaokrąglamy i kleimy pasy.A na wewnętrznych ? i tu pytanie czy łączenie należy czymś wypełnić, żeby mata lepiej przylegała i czy może to być żywica jak wyżej, ewentualne zagęszczenie pyłem drewnianym, czy może jakaś szpachlówka się do tego lepiej nadaje. a może wcale nie wypełniać, bo mata sama dobrze wypełni, ale z tego co miałem doświadczenie z matą, to ona wcale nie chce tak łatwo dojść w tak ostre kąty.
Załącznik:
bez tytułu.JPG
bez tytułu.JPG [ 7.72 KiB | Przeglądane 9900 razy ]

3. i na razie ostatni problem to czym zabezpieczyć skrzynkę mieczową od wewnątrz i jak to zrobić

a może ktoś budował ta łódkę i mi udzieli paru rad, byłbym ogromnie wdzięczny

pozdrawiam wszystkich


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2012, o 14:37 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
proponuję nie używać maty, tylko tkaniny, tkanina szklana wzmacnia, mata nie tak bardzo, mata jest właściwie wypełnieniem. przy pracach ze sklejką można zasadniczo zrezygnować z używania maty. choć E53, jako że zawiera styren, rozpuści "kleiwo" maty. do tkaniny można używać również innych żywic epoksydowych.

czyj to projekt ten "pram 2,6"?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2012, o 17:28 

Dołączył(a): 1 gru 2011, o 11:00
Posty: 385
Lokalizacja: Drawsko Pomorskie
Podziękował : 86
Otrzymał podziękowań: 95
Uprawnienia żeglarskie: bez ogranczeń do 7,5m :), st.moto.
qxqx napisał(a):
czyj to projekt ten "pram 2,6"?


Jest to projekt Radosława Werszki http://www.dinghy.pl .

Na sąsiednim forum jest relacja z budowy Prama powiększonego o 20%, myślę że budowniczy na pewno pomoże link.

_________________
https://www.youtube.com/watch?v=XyKOyCsCMZU _- Jak powstało Quick Canoe



Za ten post autor artur_k otrzymał podziękowania - 2: nastik, qxqx
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2012, o 18:41 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
a to ten, mało pramowaty ten pram, mylna nazwa, ale pewnie fajna łódka


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2012, o 19:18 

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 22:00
Posty: 89
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: brak
dokładnie jest to projekt Radosława Werszki tyle że ja buduje w oryginalnych wymiarach co do tkaniny dobrze wiedzieć, skoro tkanina wypełni nie trzeba wstępnie wypełniać kątów na przykład szpachlówką


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2012, o 20:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10922
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2620
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Obawiam sie, ze bez "wypelniacza" od wewnatrz sie nie obejdzie - nazywa sie to "spoina pachwinowa", szpachlowke uzyskuje sie zwykle dodajac do epoksydu spulweryzowane drewno, albo "mikrobalony" czyli "kurz" poliestrowy ( oba kosztuja grosze...)
Odpowiedni ksztalt spoiny latwo uzyskac uzywajac zarowke ( w przypadku pram 2,6 srednica 3-4 cm wystarczy, choc im wiecej, tym lepiej ). Tkanine lepiej nalozyc na "prawie mokro" !
Oprocz tkaniny, istnieja tez cuda bi-osiowe, ale moze nie warto sobie tym zawracac glowy?
Wnetrze skrzynki mieczowej zabezpieczylbym kilkoma warstwami epoksydu ( jesli dobry.. ) i juz - swiatlo tam nie dociera!
Nie wiem nic o epidianie 53.
Catz
Edit !!!!!!!!!!!!!!! Sorry, nie srednica - promien!!!!! Zarowki....

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Ostatnio edytowano 25 maja 2012, o 21:22 przez Catz, łącznie edytowano 1 raz


Za ten post autor Catz otrzymał podziękowania - 2: nastik, qxqx
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2012, o 20:10 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
nastik napisał(a):
skoro tkanina wypełni nie trzeba wstępnie wypełniać kątów na przykład szpachlówką

Tkanina nie "wypełni"!! Na wewnętrznych kontach można ją położyć o ile powierzchnie są spasowane. Jednak o wiele lepiej jest położyć szpachlówkę półokrągłą szpachelką (łatwą do zrobienia) i dopiero na nią kłaść tkaninę. Zakryje to drut lub trytrytki. Z zewnątrz musisz zaszpachlować szpary, zokrążyć i dopiero laminiować. Ja jeszcze minimalnie fazuję sklejkę w pasie gdzie idzie tkanina. Jest potem mniej szpachlowania i bardziej profesjonalnie to wygląda.
marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl



Za ten post autor marek48100 otrzymał podziękowanie od: nastik
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 maja 2012, o 23:41 

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 22:00
Posty: 89
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: brak
i o takie wypowiedzi mi chodziło bardzo rzeczowe wielkie dzięki, co do szpachlówki to tak jak podejrzewałem że trzeba wypełnić. Co do skrzynki mieczowej to tez kłaść tkaninę, czy wystarczy (pomalować epoksydem) i czy z waszego doświadczenia robić to przed jej skręceniem czy mordować się po. no i kolejne pytanie jak już kolega marek wspomniał
Cytuj:
Ja jeszcze minimalnie fazuję sklejkę w pasie gdzie idzie tkanina. Jest potem mniej szpachlowania i bardziej profesjonalnie to wygląda.

jak z zewnątrz zaokrąglę i zalaminuje połączenia pasem tkaniny, to czy na taką łódkę kłaść jeszcze laminat na całość, czy jest to konieczność. Bo tak jak na sąsiednim forum kolega pokrył całość laminatem to opinie i komentarze są dla mnie nie jasne, że niby za ciężkie no i to problem jeżeli się laminuje to jak mata-tkanina i czy kolejność jest właściwa: odtłuścić, mata, żywica, tarcie,szpachla,tarcie,szpachla,tarcie-do uzyskania pożądanej powierzchni i malować.
A jeżeli się nie laminuje to co, tylko szpachla, tarcie i farba.
A może (pomalować) samą żywicą i ewentualnie trzeć i trochę szpachlować i farba.
Zaznaczę może że łódka ma być w miarę ładna i nie chciałbym by na burcie było widać coś takiego jak łączenie pasem tkaniny, no ale bez przesady ideał też nie musi wyjść,ma być też względnie tanio
Jeszcze jedno pytanie, ma ktoś namiar na sklep najlepiej wysyłkowy, gdzie można kupić profil na maszt i czy kupuje się go na metry ewentualnie przybliżone koszty mile widziane


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2012, o 15:40 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
nastik napisał(a):
jak z zewnątrz zaokrąglę i zalaminuje połączenia pasem tkaniny, to czy na taką łódkę kłaść jeszcze laminat na całość, czy jest to konieczność

Nie jest to koniecznością. Dołożysz sobie tylko pracy i kosztów. Biorąc pod uwagę wielkość łódki, to będzie na wodzie tylko okazyjnie i laminowanie całości nie ma sensu. Obecnie stosowane farby i lakiery w zupełności zabezpieczają sklejkę.
Skrzynkę najlepiej zabezpieczyć przed złożeniem.
marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2012, o 15:51 

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 22:00
Posty: 89
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: brak
no to rozwiałeś moje wątpliwości i jeszcze zaoszczędziłeś trochę grosza.
To teraz tak, jak już położę pasy tkaniny to całość szpachluje trę i maluje


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2012, o 15:56 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
nastik napisał(a):
To teraz tak, jak już położę pasy tkaniny to całość szpachluje trę i maluje

Po co całość? Sklejkę w miejscach gdzie nie będziesz laminował wystarczy wyrównać papierem ściernym. Podkład i parę warstw farby przecieranej papierem wyrównają powierzchnię. Szpachluj jedynie tkaninę i jej łączenie ze sklejką.
marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 26 maja 2012, o 19:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10922
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2620
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Dopisuje sie do przedpiscow!
Tym chetniej, ze "laminowanie kadlubow" stalo sie niemal norma!
Po co i dlaczego, nie wiem.
Moja sprawdzona recepta: dobry epoksyd w odpowiedniej ilosci warstw na drewno i byleco ozdobnie i kolorowo i antyUV. Wprawdzie na Catz'a uzylem poliuretan bi, ale mialem dojscia...
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2012, o 10:25 

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 22:00
Posty: 89
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: brak
no i jak na razie wszystkie pytania znalazły odpowiedz i już mniej więcej wszystko wiem. Może poza jednym, z tą żywicą, czy epidian 53 będzie dobry, koledzy polecali havla, ale są trochę drogie i jeszcze jaki utwardzacz PAC czy Z-1 do niej zaznaczam, że łódka będzie w kolorze więc na przeźroczystości mi nie zależy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2012, o 13:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Zamiast E53 spróbuj E6011 - tańszy i łatwiej się laminuje. Osobiście stosuję E6011+Z1, ewentualnie Peter's System.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ



Za ten post autor LukasJ otrzymał podziękowanie od: nastik
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2012, o 14:48 

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 22:00
Posty: 89
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: brak
czyli jednak epidian 53 się nie nadaj.Powoli zaczynam głupieć.To co radzicie zastosować, może ktoś się jeszcze wypowie. Uściślając łódka nie będzie cała laminowana tylko pasy na łączeniach. Z tego co wyczytałem na kilkunastu stronach to E6011 jest do impregnacji czy nie będzie oby za słaba na łączenia? jeżeli się nadaje to może ktoś ma namiar na jakiś w miarę tani sklep gdzie można ja kupić i jeszcze jaką szpachlówkę zastosować na wypełnienie czy może zakupić więcej e 6011 i zagęszczać pyłem drewnianym


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2012, o 15:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Do klejenia stosuję E6011+Z1+krzemionka. Spoina jest wystarczająco mocna, przy próbach pęka drewno, a nie spoina.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2012, o 15:45 

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 22:00
Posty: 89
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: brak
no i znalazłem jeszcze PETER'S System co wy na to
i co z tą szpachlówką


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2012, o 15:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17638
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4516
Otrzymał podziękowań: 4273
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
nastik napisał(a):
no i znalazłem jeszcze PETER'S System co wy na to
i co z tą szpachlówką

Peter's System, to sposób stosowany z powodzeniem przez naszego forumowego kolegę @peter.

Szpachlówka... epoksydową szpachlówkę robisz sam - z tego samego, czym kleisz (epidian ileśtam + krzemionka koloidalna, albo pył drzewny, albo pył bawełniany, albo...), tylko regulujesz konsystencję, aby Ci się lepiej szpachlowało i aby nie spływała.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: nastik
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 maja 2012, o 22:48 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Człowieku!!
Dam Ci jedną dobrą radę - nie słuchaj dobrych rad!!
Rób jak uważasz i kieruj się intuicją. Jeżeli coś spieprzysz, to następnym razem będziesz mądrzejszy!! Nie budujesz krążownika tylko przyjemnościową łódkę!! I niech ta budowa da Ci frajdę!! Zapewniam Cię że łódka i tak będzie pływała (o ile będzie szczelna)!!
marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 06:10 

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 22:00
Posty: 89
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: brak
no tu masz w zupełności racje, ale słuchanie rad i wasza pomoc pozwoli mi zaoszczędzić trochę czasu. pracy, pieniędzy, mam nadzieje ogólny zarys i tak już w głowie mam, chciałbym tylko rozwiać pewne wątpliwości więc im więcej rat tym lepiej można coś wybrać


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 08:38 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
hej,
wystarczyłoby się podpisać pod wszystkimi poradami powyżej, ale jednak,
uwaga,
włączam tryb "wujekdobrarada":
1. to jest mała łódka. zlepisz każdą żywicą epoksydową z utwardaczem do niej. możesz użyć e53, e52, e601, havla, lg i wielu innych. nie przejmuj się. problem możesz mieć jedynie z gęstymi żywicami, np E5 które stosuje się do klejenia, bo będą źle przesączać tkaninę.
2. do wypełnienia "łącza pachwinowego" (co za kretyńska nazwa) musisz zagęścić żywicę. użyj czego chcesz, krzemionka, pył drzewny (byle drobny i suchy, jak będzie mokry to niektóre utwardzacze wchłoną wodę i będzie bryndza), mąka spożywcza (taka ze zboża), bawełna siekana (nigdy nie stosowałem, ale podobno dobre). odradzam talk, bo kiepskie opinie. mi osobiście nie pasują mikrobalony, bo się jakoś rozpływają, ale może to tylko mi się ciapią.
3. przy łączeniu żywicy epoksydowej z utwardzaczem uważaj na proporcje. zazwyczaj podawane są proporcje wagowe, które są różne od proporcji objętościowych.
4. nie łącz za dużo żywicy i utwardzacza na raz, bezpiecznie na początek to jakieś 100 gram żywicy. im więcej żywicy, tym szybciej przechodzi reakcja wiązania, jak zmieszasz całe wiadro, to się zadymi i stwardnieje od razu. poza tym musisz te 100 gram dość szybko zużyć. zacznij od 50 gram. Użyj kubeczków jednorazowych, takich na piknik, najlepiej przezroczystych (nie wchodząc w szczegóły - niektóre substancje mogą zeżreć te białe) albo papierowych.
5. niektóre utwardzacze (np. Z1) dają po stawrdnieniu coś, co nazywane tu byłoby "polep". Nie wchodząc w szczegóły co to jest, to trzeba się tego pozbyć przed malowaniem. aby się tego pozbyć najlepiej umyć, ciepłą wodą z detergentem. aby nie dopuścić do powstania polepu po zalaminoawniu przykryć to czymś. np. przylepić folię "strech" - taką folię śniadaniową. albo jakiś materiał, ale taki, który nie przylgnie na stałe. polietylen nie przylgnie.
6. nie laminuj całości, szkoda roboty, tylko pasy wzmacniające łączenia. laminuj na mokro te "łącza pachwinowe" (brrr, co za nazwa...), na mokro, czyli gdy żywica jeszcze nie związała do końca, ale już jest taka twardsza trochę.
7. łącze możesz wyprofilować żarówką (super pomysł Catz, dzięki!) albo też i łyżeczką plastikową z supermarketu na piknik. nożyki piknikowe też całkiem nieźle działają jako szpachelki.
8. jeśli możesz, to używaj maski pgaz. używaj rękawiczek. chroń oczy. jak się zapaćkasz żywicą, zmywaj octem, takim zwykłym, ze spożywczego.
9. gdy będziesz szlifował nałóż maseczkę przeciwpylną, taką białą, za grosze.
10. wracając po robocie na łono rodziny (jeśli taką masz) zmień ciuchy. Naprawdę warto.
koniec trybu "wujekdobrarada"
powodzenia!
Grzegorz



Za ten post autor qxqx otrzymał podziękowania - 4: artur_k, Marian Strzelecki, nastik, robhosailor
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 11:12 

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 22:00
Posty: 89
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: brak
wielkie dzięki za dobre rady na pewno się przydadzą, oczywiście kliknąłem, co do żywicy to chyba peter's system bo i tak wychodzi najtaniej lub prawie najtaniej, za laminuje też dno, nie dużo roboty, a trochę wzmocni zważając że łódka będzie jeździć na dachu, całość pomaluje ze 2,3 razy żywicą a potem zwykła farba chlorokauczuk jak się nie mylę ktoś na forum tak zrobił i podobno się sprawdza, chyba robhosailor jak się nie mylę, jeszcze muszę tylko rozkminić, jak logistycznie rozwiązać laminowanie pasów,piszecie mokre na mokre najlepiej, więc jak najpierw samą żywicą zagruntować, potem zaszpachlować żywicą z pyłem i potem na to jeszcze pas 10 cm, i to wszystko w ciągu pół godziny będzie ciężko :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 11:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17638
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4516
Otrzymał podziękowań: 4273
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
nastik napisał(a):
potem zwykła farba chlorokauczuk jak się nie mylę ktoś na forum tak zrobił i podobno się sprawdza, chyba robhosailor jak się nie mylę

Ja i nie tylko. Najpierw zrobił to Wojtek Bagiński (nie ma go tu na forum) swojemu "Doppio", a potem Łukasz lj78 swojemu proa i Errak swojemu GIS-owi. Nie spodziewaj się cudów, ale to działa.
nastik napisał(a):
mokre na mokre najlepiej, więc jak najpierw samą żywicą zagruntować, potem zaszpachlować żywicą z pyłem i potem na to jeszcze pas 10 cm, i to wszystko w ciągu pół godziny będzie ciężko :)

Nie trzeba w ciągu pół godziny, tylko zanim wszystko się utwardzi. Masz pewnie minimum ze 2 godziny na każdą z operacji.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 11:39 

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 22:00
Posty: 89
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: brak
no to skoro tyle osób i jeszcze nie zatonęli to ja też się podepnę a drogie farby i lakiery zostawię na swoje wielki marzenie BM na razie zawieszone z racji przeprowadzki i braku miejsca na budowę większej jednostki :(
co do czasów myślałem że mokre na mokre to krócej ale jak dwie godziny to dam rade żeby się tylko ten polep pieroński nie wytrącił.jak dobrze pójdzie, jutro jadę po sklejkę,


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 11:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
Tylko nie kupuj chorokauczuku w hipermarketach budowlanych, tam mają kosmiczne ceny, za litr białej chcieli w Casto - 40zl, a w zwykłym składzie budowlanym 24zl.
Sklejkę kup brzozową, jest ładniejsza od sosnowej, a tylko 1-2zl droższa na arkuszu.

***********

...i tkaninę dotnij na wymiar przed laminowaniem, zaoszczedzisz sporo czasu.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 14:17 

Dołączył(a): 30 paź 2009, o 14:25
Posty: 191
Podziękował : 82
Otrzymał podziękowań: 75
Uprawnienia żeglarskie: kandydat na toliwagę
nie przejmuj się tym polepem, to nie jest nic strasznego, on nie gryzie, tylko, jeśli wystąpi, to farba nie będzie się chciała go trzymać :-P no i trzeba umyć, ale nie żadnymi acetonami, tylko np. płynem do mycia naczyń Ludwik lub jakimś innym
aby oszczędzić czas to możesz na "mokrą" żywicę położyć coś najtańszego, czego się żywica nie chwyci (np folię). szlifowanie będzie prostsze.
malowanie żywicą sklejki przy użycia pędzla jest dość czasochłonne i męczące, najlepiej jest wylać trochę na sklejkę żywicy (z utwardzaczem) i rozprowadzać szpachelką. jako szpachelki do rozprowadzania można używać:
a) karty kredytowej (mniejsze powierzchnie)
b) starej wycieraczki samochodowej (duże powierzchnie)
c) kawałka blistera odpowiednio przyciętego z zaokrąglonymi rogami
d) kawałka opakowania płyty CD (byleby ostrych rogów nie było)

nie sądzę, żebyś musiał sklejkę żywicą malować aż trzy razy, jeden raz powinien wystarczyć.

malowanie farbą chlorokauczukową jest OK. ale przeczytaj instrukcje na opakowaniu, trochę inaczej się nią maluje niż innymi farbami (druga warstwa przed wyschnięciem pierwszej, a ewentualna kolejna chyba dopiero po pięciu dniach).

teraz jeszcze jedno - wybór grubości tkaniny szklanej. jest on podawany w gramach na m2. Jeśli projektant nie zaprojektował, sugeruję 150g/m2 lub 200 g/m2. ale mogę się mylić
kto da więcej?
pzdr.
Grzegorz
ps. jeślibyś mógł gdzieś kupić, nie za drogo, tkaninę bazaltową, to bardzo polecam, lepiej się z nią pracuje niż ze szklaną i ma lepsze parametry. ale tak naprawdę to nie jest do Twojej łodzi potrzebna.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 14:23 

Dołączył(a): 27 cze 2010, o 16:33
Posty: 873
Podziękował : 87
Otrzymał podziękowań: 136
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
lj78 napisał(a):

...i tkaninę dotnij na wymiar przed laminowaniem, zaoszczedzisz sporo czasu.

Taka drobna uwaga - tkaninę tnij pod kątem 45 stopni, a nie prosto. Ucięta pod skosem dużo lepiej się układa i łączenie jest dużo mocniejsze.
marek

_________________
http://www.boatbuilders.glt.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 15:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 maja 2012, o 22:18
Posty: 30
Lokalizacja: Braniewo
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Ja mam propozycję szybkiego przygotowywania Peter's System.
Potrzeba 6 przezroczystych kubeczków, strzykawka 20ml i jakie tam znajdą się w domu pojemniki po np. maśle, śmietanie itp.

Oznaczmy (chwilowo) kubeczki literami A, B, C, D, E, F
1. Wstrzykujemy 10 ml wody do kubeczka E, wstawiamy go w A, na A malujemy kreskę na poziomie wody, wstrzykujemy nast. 10 ml i zaznaczamy na kubeczku A następną kreskę.
Opisujemy kubeczek A "Peter's Hardener/ Z1".
2. Przekładamy kubeczek E do kubeczka B dostrzykujemy 40 ml wodi i kreska na kubeczku B, następnie kolejne 60 ml i kolejna kreska. Opisujemy: "Peter's Resin/Tff".
3. Wylewamy wodę z kubeczka E i wycieramy do sucha. :-)
4. Opisujemy: kubeczek C - Z-1, kubeczek D - TFF, kubeczek E - Żywica, F - utwardzacz.
I już.

Przygotowanie 60 ml żywicy z utwardzaczem:
Do kubeczka B wstawiamy kubeczek E wlewamy żywicy do 1-szek kreski - przelewamy do pudełka po maśle, Wyjmujemy E wstawiamy D - nalewamy do 1 kreski TFF przelewamy do pudełka po śmietanie (żeby nie mieszać z ilością kubeczków :-) ). Do kubeczka A wstawiamy C - nalewamy Z-1 do pierwszej kreski i przelewamy do pudełka z TFF. Do A wstawiamy F i wlewamy z pudełka po śmietanie wymieszane utwardzacze do 1-ej kreski. Wlewamy F do pudełka z żywicą mieszamy i można pracować.
Utwardzacza wystarcza na 3 żywice.
120 ml robi się do górnych kresek.
Kurde opis zajął dużo więcej czasu niż wykonanie tegoż.

_________________
Pozdrawiam

Krzysiek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 16:16 

Dołączył(a): 8 sty 2010, o 22:00
Posty: 89
Podziękował : 8
Otrzymał podziękowań: 6
Uprawnienia żeglarskie: brak
tkanina ma być 450 znalazłem taką http://www.zywica.eu/sanit//index.php?p ... prod_id=57 , co do marketów to raczej się wystrzegam bo są drogie, jak potne to tkaninę na pasy pod kontem 45 stopni to uzyskam pasy niecałe 1,5 metra ale to nie problem tylko z kawałków trzeba będzie robić, sklejka ma być brzozowa , mam sporo foli tej co się palety zawija więc pewnie będę chciał ją wykorzystać, tylko dalej nie bardzo rozumiem po co tą folie stosować co ona mi da ? brak "polepu" gładką powierzchnie a może i jedno i drugie. Co do prostego przepisu na peter's system to choć dobry raczej jestem z matematyk,i to jakoś nie zrozumiałem i czy przypadkiem proporcje nie powinny być wagowo,choć przy rozrabianiu tak małych ilości podejrzewam ze objętościowo tez się będzie zgadzać



Za ten post autor nastik otrzymał podziękowanie od: Yogi_
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 maja 2012, o 17:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 maja 2012, o 22:18
Posty: 30
Lokalizacja: Braniewo
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: nie mam
Właśnie w tym biznes, że Peter w mieszaniu używa objętościowo.
.
.
.
OŻ kur.....
DZIĘKI!!!!
POPRAWKA:
2. Przekładamy kubeczek E do kubeczka B dostrzykujemy 30 ml wody i kreska na kubeczku B, następnie kolejne 50 ml i kolejna kreska. Opisujemy: "Peter's Resin/Tff".

Teraz powinno być w zgodzie z matematyką.
Konkretnie kubeczek A 1(2) części objętościowo, kubeczek B 5(10) części objętościowo.
C, D, E, F są po to, żeby nie trzeba było nanosić na nowo kresek.

_________________
Pozdrawiam

Krzysiek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 83 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL