Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 22 lip 2025, o 19:44




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 30 paź 2008, o 19:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
SRC, czy ktoś z Koleżanek lub Kolegów ma wiedze na temat przedłużenia SRC. Moje pochodzi z 2004 i jego ważność wygasa w 2009. Niedawno dowiedziałem się, że wydawane póżniej swiadectwa SRC są bezterminowe. Czy muszę ponownie zdawać egzamin na SRC, czy też jest możliwość przedłużenia bez egzaminu w trybie administracyjnym. Czy ktoś ma doświadczenia w tej sprawie ???

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł: Znam ten ból
PostNapisane: 1 lis 2008, o 07:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Wszyscy w tamtym roku dostawali certyfikaty terminowe i muszą je wymienić. Trzeba się zgłosić w ostatnim roku ważności i certyfikat zostanie wymieniony bez egzaminu. Bez stówy się raczej nie obejdzie. A jak będzie, wkrótce się przekonam :roll:

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 5 lis 2008, o 22:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Zgodnie z informacją zawartą w książce Łącznośc na Morzu Andrzeja Pochodaja, jezeli ktoś uzyskał świadectwo operatora GMDSS ( SRC) przed wejściem w życie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 29 sierpnia 2005, to wystawione ono zostało na czas określony. Obecnie takie świadectwo podlega wymianie na czas nieokreślony na wniosek osoby zainteresowanej. Wynika z tego, ze obecnie nowe świadectwa są wystawiane na czas nieokreślony. Zwrócę sie do UKE o informacje, jak dokonać wymiany i powiadomie Was o procedurze. Mnie osobiscie cieszy taka możliwość wymiany.

[ Dodano: Sro 03 Gru, 2008 21:10 ]
Na podstawie informacji UKE i rozmowy telefonicznej. Celem wymiany świadectwa SRC należy przesłać wniosek, dwa zdjecia, orginał świadectwa i wpłacić.....12,50 Zł. Biały Wielorybie, jestem do przodu ze dwa piwa w Alinge.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 22 sty 2009, o 20:21 

Dołączył(a): 30 sie 2008, o 09:29
Posty: 4
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Witam.
Koledzy,mam kilka pytań odnośnie egzaminu na SRC.
Sam (we własnym zakresie) przygotowuję się do egzaminu na SRC. Staram się jak najlepiej przygotować i prosiłbym o opis jak wygląda egzamin (żeby mie być zaskoczonym jakimiś nieoczekiwanymi sytuacjami).
Czy egzamin odbywa się wyłącznie w postaci pisemnego testu , czy są też pytania zadawane ustnie przez komisję?
Czy praktyczna obsługa radiostacji i programowanie DSC też jest elementem egzaminu(czy tylko opis obsługi zawarty w testach -zresztą bazsensowny)? Jeśli tak to na jakim modelu są przeprowadzane egzaminy(nauczę się obsługi :smile: ).
I wreszcie język angielski-czy jest przeprowadzany egzamin ustny czy tylko testy?
Proszę o informację, chciałbym uzupełnić swoją wiedzę na ten temat, żeby do minimum zmniejszyć stres wywołany egzaminem.
Dziękuję za wszelkie informacje


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 23 sty 2009, o 09:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 kwi 2007, o 09:37
Posty: 240
Lokalizacja: Warszawa/Toruń
Podziękował : 197
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
TYLKO TESTY.

Jest bodajze 15 pytan testowych i tylko to. Wszystko z puli zamieszczonej na stronach www.uke.gov.pl

_________________
Rafał Natzke-Kruszyński

http://www.nazagle.pl/s2


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 23 sty 2009, o 11:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
cape napisał(a):
jestem do przodu ze dwa piwa w Alinge.

Chętnie to piwo wspólnie zdegustuję. Certyfikat do mnie dotarł dość szybko po wysłaniu wniosku. Wg. danyh ze strony UKE wymiana kosztuje 15 złociszów i tyle zapłaciłem.

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 17 mar 2009, o 14:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2009, o 14:39
Posty: 15
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Sternik Jachtowy
Rafał napisał(a):
TYLKO TESTY.

Jest bodajze 15 pytan testowych i tylko to. Wszystko z puli zamieszczonej na stronach www.uke.gov.pl
Spokojnie egzamin SRC jest tylko papierowy ,żadnego przepytywania z anglika i obsługi radia.Tylko test tak z 15-cie pytań.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 12:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
dehler napisał(a):
żadnego przepytywania z anglika i obsługi radia.


To, że egzamin jest "papierowy" nie oznacza, że nie ma pytań z angielskiego i obsługi urządzeń. Są takie pytania a z obsługi to jest nawet cały dział :-))

BTW uważam, że sprawdzanie obsługi radia za pomocą papierowych testów jest chore. Podobnie jak egzamin kapitański w Czechosłowacji - oni mieli manewrówkę na papierze milimetrowym :-)

Link do przykładowego testu: http://www.grzywa.waw.pl/varia/test_src.pdf

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 13:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
ale to ktoś generalnie skomplikował ta łączność na morzu ;)

to nie można jak w CB zagadać do kogoś, bez tych skomplikowanych procedur i guzików w radiu ? ;)

a tu pytam serio bo sie nie znam :

A czy można przez radio vhf prowadzić sobie z innym statkiem luźnej rozmowy typu : a co u twojej teściowej ? Czy tylko służy toto do rozmów w niebezpieczeństwie i tego typu proceduralnych przekazów.

Czy można z tego radia "zadzwonić" "na miasto" - do np. żony i sprawdzić czy tęskni ?

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 13:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
banan70 napisał(a):
Czy można z tego radia "zadzwonić" "na miasto" - do np. żony i sprawdzić czy tęskni ?

Proszę bardzo - jeśli tylko żona jest w zasięgu, w co wątpię. Natomiast procedury wymyślono po to, żeby nie blokowano zastrzeżonych do konkretnych celów kanałów ( np. 16 )

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 13:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
rozumie po trosze, ale w CB też jest jakiś kanał, 9 chyba, dla ratownictwa i nikt chyba go nie używa z zasady własnie.
no ale ok - ktoś stworzył te procedury widać tak trzeba.

Ale pytanie, czy nie można połączyć się przez radio z lądem (jakimś portem jeśli będzie zasięg ) i tam żeby operator zestawił połączenie z numerem centrali w dowolnym mieście lub numerem tel. komórkowego ?

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 13:38 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 lut 2009, o 03:32
Posty: 663
Lokalizacja: Trelleborg
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Banan70-chodzi o to ze lacznosc ma przede wszystkim sluzyc bezpieczenstwu, do pogaduch jest lacznosc szyfrowana jadaca po innych pasmach (na przyklad telefon). A kanaly sluzace do bezpieczenstwa sa po to zeby ich nei blokowac niczym innym. Ostatecznie mozesz poprosic zainteresowanego na takim ogolnym kanale zeby przeszedl na jakis inny, o to nikt sie nie obrazi i pogadacie bardziej kameralnie na innym kanale, troche ich jest na pokretle.

_________________
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym - Razorblade


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 13:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
tak to bardzo dobrze rozumie ze sa kanały "bezpieczeństwa" i tam w zasadzie cisza powinna być i tylko nasłuch.
Ale ja właśnie o te inne na pokrętle pytam

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 13:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
WhiteWhale napisał(a):
Proszę bardzo - jeśli tylko żona jest w zasięgu,

Chyba Bananowinumerowanemu chodziło o zadzwonienie, czyli o zestawienie połączenia VHF - telefon domowy.
Jeśli tak to nie. Znaczy się w Polsce nie a na świecie w różnych miejscach tak, ale nie zawsze, bo czasami nie. Żresztą historia zna przypadki, że nawet w Polsce czasami tak ale tylko jeśliś chory, bo inaczej to tak jak pisałem nie.

Ufff. A niech Baban ma za swoje - trudna sztuka zadawania pytań warta jest poznania, bo od szansy zrozumienia pytania zależy szansa na prawidłową odpowiedź :-)

Witowo Radio jakiś czas temu, przestało świadczyć usługę zestawiania połączeń VFH-sieć telefoniczna, ale ponieważ istnieją jeszcze warunki techniczne (czyt.: nie zostały zdemontowane urządzenia), to w przypadkach szczególnych (wypadek, choroba) miłe panie z Witowa łączą ze szpitalami, policją, etc. Co ciekawe robią to za darmo.

Na świecie jest jeszcze wiele stacji brzegowych łączących po VHF, ale ten typ połączeń jest mało popularny - zasięg ukaefki jest podobny do zasięgu GSM, więc sensu dużo w takich połączeniach nie ma, a kłopotów z rozliczeniami wiele.

Natomiast jeśli chodzi o połączenia radio-telefon na niższych pasmach, to jest to jeszcze możliwe w naszym kraju i w pewien sposób popularne na świecie, choć najprawdopodobniej zniknie wyparte przez telefony satelitarne.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Ostatnio edytowano 18 mar 2009, o 13:56 przez Maar, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 13:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
banan70 napisał(a):
Ale ja właśnie o te inne na pokrętle pytam

Po to właśnie jest kurs, byś wiedział, które kanały do czego są zalecane. Ponadto, w locji są opisane kanały na których pracują traffic controll etc. A generalnie, na kanałach zadedykowanych statek - statek także obowiązuje zasada, że się nikomu w rozmowę nie wcinasz. Niestety - często słyszy się długie rozmowy o niczym na kanale 16, który powinien służyć tylko do wywołania. Głównie po polsku, niestety. :oops:

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 16:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Włączę się, bo nie ze wszystkim się zgadzam. Kanałami w łączności w niebezpieczeństwie jest 16 i 72. Na wszystkich innych można gadać do woli bez ograniczeń. Często podsłuchuję rozmowy dwóch statków. Przed wprowadzeniem DSC (łączność cyfrowa), jeżeli VHF był w zasięgu stacji brzegowej bez problemu można było "zadzwonić" do żony i zapytać czy tęskni. Było to płatne, rozliczane w fr. szwajcarskich. W ramach egzaminu na VHF zdawałem również z komercyjnego wykorzystania radiotelefonu, w tym wysyłania telegramów np na ozdobnych blankietach. Obecny stan opisał Maar, ale chyba w łączności pośredniofalowej jest taka możliwość.
Dla jasności, kanał 16 służy również do wywołania innego statku (lub statków) i stacji brzegowej, w tym portu. Po wywołaniu przechodzimy na dowolny inny kanal. Taka sytuacja ma miejsce, gdy nie mozemy skorzystać z wywoływanie selektywnego ( DSC ). Od 1999 luty ??? statki i stacje brzegowe nie mają obowiązku nasłuchu na kanale 16, ale na szczęście to robią.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Ostatnio edytowano 18 mar 2009, o 16:43 przez Cape, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 16:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2009, o 14:39
Posty: 15
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: Sternik Jachtowy
cape napisał(a):
Włączę się, bo nie ze wszystkim się zgadzam. Kanałami w łączności w niebezpieczeństwie jest 16 i 72. Na wszystkich innych można gadać do woli bez ograniczeń. Często podsłuchuję rozmowy dwóch statków. Przed wprowadzeniem DSC (łączność cyfrowa), jeżeli VHF był w zasięgu stacji brzegowej bez problemu można było "zadzwonić" do żony i zapytać czy tęskni. Było to płatne, rozliczane w fr. szwajcarskich. W ramach egzaminu na VHF zdawałem również z komercyjnego wykorzystania radiotelefonu. Obecny stan opisał Maar, ale chyba w łączności pośredniofalowej jest taka możliwość.
Dla jasności, kanał 16 służy również do wywołania innego statku (lub statków) i stacji brzegowej, w tym portu. Po wywołaniu przechodzimy na dowolny inny kanal. Taka sytuacja ma miejsce, gdy nie mozemy skorzystać z wywoływanie selektywnego ( DSC ). Od 1999 luty ??? statki i stacje brzegowe nie mają obowiązku nasłuchu na kanale 16, ale na szczęście to robią.
Z sensem i na temat.Dokładnie tak jest.Jacek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 16:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 lut 2009, o 03:32
Posty: 663
Lokalizacja: Trelleborg
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Cape-czyli jak dobrze rozumiem rozumiem robic tak-na 16 wywolac jednostke z nadzieja ze wlasnie ktos tam siedzi przy pudle i poprosic o przejscie na kanal inny? I wtedy mozna sobie tam gadac?

To ze nie ma obowiazku nasluchu na kanale niewiele zmienilo, jakos wszyscy z przyzwyczajenia tam czuwaja, bo w razie czego sami tez chcieliby otrzymac pomoc szybko jak mozliwe.

_________________
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym - Razorblade


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 16:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
vv3k70r napisał(a):
Cape-czyli jak dobrze rozumiem rozumiem robic tak-na 16 wywolac jednostke z nadzieja ze wlasnie ktos tam siedzi przy pudle i poprosic o przejscie na kanal inny? I wtedy mozna sobie tam gadac?

Dokładnie tak, procedura nawiązania łączności na 16 (anologowo) jest następująca. Nazwa własna (raz), nazwa wywoływana (dwa razy).Odpowiedź alalogiczna. Np "Wisła, Oka, Oka" odpowiedź "Oka, Wisła, Wisła". i Dalej "Wisła,... przejdź na knałał 9". Kanał zwyczajowo wybiera rozpoczynający. Teraz na 9 możecie nawet słuchac opery. Oczywiscie po przejściu na 9 należy poczekać z minutę, czy komuś w jego "operze nie przeszkadzamy, ale to dobry zwyczaj, a nie wymóg prawny. Pamiętajcie, że to łączność simpleksowa, jak dwóch gada, to nikt się nie słyszy. Na Egejskim często wołam, "moja nazwa i polskie jachty, polskie jachty".
Selektywne wywoływanie DSC polega na wybiórczym wywołaniu statku (lub stacji brzegowej) przy pomocy nr MMSI ??? Coś ze skrótem mogłem pomylić, lub w przypadku statku, geograficznie, np 5 Mm na E i 5 Mm na S od włanej pozycji. Taki komunikat odbiorą tylko statki w tym kwadracie.

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 17:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 cze 2005, o 07:24
Posty: 2639
Lokalizacja: Lublin
Podziękował : 277
Otrzymał podziękowań: 266
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
cape napisał(a):
Nazwa własna (raz), nazwa wywoływana (dwa razy).

Sorry - właśnie odwrotnie.
Wołasz kogoś ( może być all ships ) a następnie podajesz swoją nazwe.

Na swojej stronie w rozdziale Informacje - nawigacja - DSC spisałem ściągawkę dotyczącą łączności, ale to raczej do wykorzystania DSC

Certyfikat kompetencji SRC ( lub LRC ) jest międzynarodowym wymaganiem nie związanym bezpośrednio z żeglarstwem. Generalnie na statku ( jachcie ) na którym znajduje się radiostacja wymagana jest osoba posiadająca stosowny certyfikat ( nawet jeśli nie jest używana. Takie certyfikaty są ( nie zawsze ) sprawdzane przez czarterodawców.

_________________
Stopy wody pod tym, no, kilem!

Biały Wieloryb czyli...
(Marek Popiel)

http://whale.kompas.net.pl


Ostatnio edytowano 18 mar 2009, o 17:31 przez WhiteWhale, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 17:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2008, o 13:58
Posty: 283
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: JSM
WhiteWhale napisał(a):
Wołasz kogoś ( może być all ships ) a następnie podajesz swoją nazwe

Popieram, dokaldnie tak :)

oftop: Janek z Lidką sie nie trzymali żadnych zasad przy wolaniu ;)

_________________
"Na świecie nie ma nic bardziej giętkiego ani delikatnego niż woda;
a jednak nie ma też niczego, co przewyższa ją twardością i siłą"
Lao-tse, chiński mistrz tao


Ostatnio edytowano 18 mar 2009, o 17:23 przez Mirko, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 17:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 lut 2009, o 03:32
Posty: 663
Lokalizacja: Trelleborg
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
A wolno mi uzywac tego ustrojstwa bez posiadania certyfikatu? Oczywiscie w zgodnych z przznaczeniem celach, a nie do przeszkadzania innym.

_________________
Forum to miejsce spotkań ludzi, którzy mają "zryty palnik" w pewnych kwestiach i do tego dobrze im z tym - Razorblade


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 17:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 mar 2008, o 13:58
Posty: 283
Podziękował : 2
Otrzymał podziękowań: 2
Uprawnienia żeglarskie: JSM
vv3k70r napisał(a):
A wolno mi uzywac tego ustrojstwa bez posiadania certyfikatu?

Certyfikat z samej zasady tylko stwierdza ze potrafisz, a przecież możesz potrafić i bez certyfikatu. Elementy posługiwania się radiem są wymagane na egzaminie na sternika, łacznie z obsługą i podstawowymi wołaniami.

_________________
"Na świecie nie ma nic bardziej giętkiego ani delikatnego niż woda;
a jednak nie ma też niczego, co przewyższa ją twardością i siłą"
Lao-tse, chiński mistrz tao


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 17:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Mirko napisał(a):
Certyfikat z samej zasady tylko stwierdza ze potrafisz, a przecież możesz potrafić i bez certyfikatu. Elementy posługiwania się radiem są wymagane na egzaminie na sternika, łacznie z obsługą i podstawowymi wołaniami

Nie zupełnie, jeżeli na łódce jest VHF ( zarejestrowany) to musi być osoba z "certyfikatem", to wymóg konwencji międzynarodowej. Ale to chyba ??? nie dotyczy analogowej VHF. Co do wywołania, macie rację, cos mi się pochrza.....

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 17:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Się wezmę, połączę i do róznych odpowiedzi się ustosunkuję.

cape napisał(a):
Kanałami w łączności w niebezpieczeństwie jest 16 i 72.

Cape! Bój się Boga! :-)
W paśmie VHF jest JEDEN (podobnie jak jeden powszechny i apostolski Kościół :-) ) kanał do łączności w niebezpieczeństwie. Kanałem tym jest kanał 70 (156,525 MHz).

Kanał 16 jest kanałem WYWOŁAWCZYM, na którym można (ale nie trzeba) prowadzić łączność w trakcie akcji ratowniczej.
Kanał 72 jest zwykłym kanałem do łączności ship-ship (drugim po k.6)

cape napisał(a):
Na wszystkich innych można gadać do woli bez ograniczeń.

Ale nie wszędzie. Gdy jesteś na środku morza - okiean krugom - to sobie gadaj, ale radia to najczęściej używa się w okolicach brzegów, portów i innych przeszkód terenowych, a w takich okolicach obowiązują przepisy wydane przez te "przeszkody". Przykładem niech będzie k. 14 (kapitanat Gdańsk) czy k. 72 (VTS Zatoka). Poza tym kanały 15 i 17 jako kanały ochronne, też nie są do dowolnego użycia, i mozna na nich nadawać tylko ze zredukowaną mocą.

WhiteWhale napisał(a):
Proszę bardzo - jeśli tylko żona jest w zasięgu, w co wątpię.

To tez nie do końca tak jest.
Odnośnie komunikacji radiowej w brzegiem to RYA w swoich materiałach takie coś zapodaje:
TRANSMISSION RULES ON MARITIME FREQUENCIES
The following simple rules are essential and, in most cases, required to
conform to international rules of conduct.
The following are strictly forbidden:
(...)
11. The broadcast of messages intended for reception of addresses on shore.
(If you have a VHF scanner installed in your home you cannot 'broadcast' to
your wife that you will be home for lunch at 1300)

Nie chce mi się po stronach ITU szukać, ale na pewno jest tam to podobnie sformułowane.

vv3k70r napisał(a):
To ze nie ma obowiazku nasluchu na kanale (k.16 - dopisek mój) niewiele zmienilo, jakos wszyscy z przyzwyczajenia tam czuwaja,

Nie wszyscy. Duńczycy już nie.

i jako post scriptum:
vv3k70r napisał(a):
do pogaduch jest lacznosc szyfrowana jadaca po innych pasmach (na przyklad telefon)

Zwykłe telefony komórkowe nie korzystają z łączności szyfrowanej :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 18:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Tak, oczywiście 70, jest zresztą chyba ??? zablokowany. Oczywiście, że w regionach portów nie używa się "portowych". Te są w locjii. Jednakże te kanały nie są prawnie chronione ( w rozumieniu konwencji). W Norwegii też nie udawało nam się wywołać na 16 port control (Kristiasand), więc pewnie nie słuchali. 16 jest nadal kanałem łączności w niebezpieczeństwie ( zwyczajowo), bo na 16 nadaje się Mayday, Pan Pan i Securite w przypadku nie posiadania systemu GMDSS. Tak, jak uzgodnilismy, statki i stacje brzegowe od 1999 roku nie maja obowiazku nasłuchu na 16 ( dawniej miały)

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 18:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Mirko napisał(a):
vv3k70r napisał(a):
A wolno mi uzywac tego ustrojstwa bez posiadania certyfikatu?

Certyfikat z samej zasady tylko stwierdza ze potrafisz, a przecież możesz potrafić i bez certyfikatu. Elementy posługiwania się radiem są wymagane na egzaminie na sternika, łacznie z obsługą i podstawowymi wołaniami.


Do używania radia VHF w paśmie morskim w tym z DSC obowiazkowe jest posiadanie co najmniej certyfikatu SRC. To międzynarodowy wymóg, nawet w Szwecji.

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 18:26 

Dołączył(a): 4 lip 2007, o 18:30
Posty: 317
Lokalizacja: Świdnik
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
vv3k70r napisał(a):
A wolno mi uzywac tego ustrojstwa bez posiadania certyfikatu? Oczywiscie w zgodnych z przznaczeniem celach, a nie do przeszkadzania innym.

Kiedyś kapitan pewnej jednostki nadał MAYDAY bo szli na dno. Przed Izbą Morską okazało się że nie miał certyfikatu radiooperatora i ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania i wygrał w sądzie... :roll:

A i co do kanałów to 75 i 76 też są zabronione bo mają częstotliwości podobne do 16... Także lepiej zrobić ten certyfikat chociażby dla samej wiedzy i umiejętności... Co jednak nie znaczy że forma egzaminu jest do końca przemyślana...

_________________
www.ycpl.pl


Ostatnio edytowano 18 mar 2009, o 18:28 przez Konrad.Śwd, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 18:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
cape napisał(a):
Oczywiście, że w regionach portów nie używa się "portowych". Te są w locjii. Jednakże te kanały nie są prawnie chronione ( w rozumieniu konwencji).

Są prawnie chronione. Zgodnie z postanowieniami ITU, administracje państw członkowskich mają prawo dysponować zastosowaniem określonych częstotliwości.

Nie wiem dokładnie, kto ustalił (pewnie UM) i jakim ukazem podział częstotliwości w Polskiej strefie brzegowej, ale to jest prawo państwowe a nie zwyczajowe i za jego złamanie można odpowiadać przed sądem (pomijam egzekwowanie tego prawa :-) ) ale tak jest.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 18 mar 2009, o 18:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 paź 2008, o 20:15
Posty: 7584
Lokalizacja: Poznań
Podziękował : 452
Otrzymał podziękowań: 942
Uprawnienia żeglarskie: wystarczające
Maar napisał(a):
Nie wiem dokładnie, kto ustalił (pewnie UM) i jakim ukazem podział częstotliwości w Polskiej strefie brzegowej, ale to jest prawo państwowe a nie zwyczajowe i za jego złamanie można odpowiadać przed sądem (pomijam egzekwowanie tego prawa ) ale tak jest

W charakterze skipera wprowadzałem jachty do dziesiątków, z funkcją pierwszego do kolejnych dziesiątków portów. W zeszłym roku po raz pierwszy wpływałem jako skiper na Hel i się nie zameldowałem (bo nigdy tego nie robiłem) i zaraz była afera. Wniosek jest taki, im dalej od polskiego portu, tym lepiej. Niech sobie tu robią "przepisy", mnie to śmierdzi PRL.
W każdym razie z wyłączeniem kanałów chronionych, w tym portowych, możemy sobie do woli gadać na kanałach pozostałych (a jest ich wystarczająco dużo).

_________________
Żeglarstwo polega na tym, że pływając całe życie i będąc starym i schorowanym człowiekiem, nigdzie nie dopłynąć.
Krzysztof Chałupczak


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL