Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 16 cze 2025, o 00:29




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3086 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 103  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 7 gru 2012, o 19:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 lip 2008, o 18:57
Posty: 2300
Lokalizacja: WZ
Podziękował : 490
Otrzymał podziękowań: 406
Uprawnienia żeglarskie: Xero z kota
W stopniu żeglarza też się zmieniło kiedyś było do 8,5m długości do 2Mm od brzegu, w porze dziennej, a teraz jest do 12m długości do 2Mm od brzegu, w porze dziennej.

_________________
Pozdrawiam
ŁJ


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 19:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Zaraz, zaraz...
Nie mam teraz czasu tego czytać, uruchamiam korespondencję ale spradźmy choćby wymagania egzaminacyjne, wymiennośc patentów, ochrone praw nabytych, sytuację żeglarzy mazurskich na jachtach powyzej 7,5m, (i powyzej 12 m jeśli się pojawią), zależnośc patentów motorowodnych i zeglarskich.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 19:07 

Dołączył(a): 23 cze 2007, o 21:00
Posty: 341
Podziękował : 48
Otrzymał podziękowań: 116
Uprawnienia żeglarskie: kojot
Cape napisał(a):
Np brak obowiązku szkolenia.


Jestem dziwnie spokojny, że szkolenia nadal będą miały się dobrze. Z tym, że teraz będą nieobowiązkowe :D

_________________
Pozdrawiam
Andrzej Szklarski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 19:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Ok, niech maja sie jak najlepiej... :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 19:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 paź 2011, o 19:00
Posty: 5018
Podziękował : 4186
Otrzymał podziękowań: 1876
Uprawnienia żeglarskie: ...
Ja nie mam do rozporządzenie żadnych uwag. Uważam, że to spory krok w bardzo dobrym kierunku. Cały czas mówimy przecież o przyjemniaczkach, jachty komercyjne to inna sprawa i nie wynika z tego rozporządzenia - skądinąd, skoro to rozróżnienie przyjemność vs. komercja zostało wprowadzone, i pewnie oczekiwać należy wyższych wymagań od "komercyjnych żeglarzy" niż od przyjemniaczków - to w interesie "komercyjnych" jest by wymagania wobec nich były wyższe raczej niż te z tego projektu niż z poprzedniego, czy też "projektów marzeń" PZŻ.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 19:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 gru 2011, o 21:55
Posty: 44
Lokalizacja: Władysławowo
Podziękował : 3
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: sternik mors
Idzie to nareszcie w dobrą stronę,oby tak dalej :D

_________________
Andrzej Szczypior


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 19:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2007, o 12:00
Posty: 4740
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: -)
Andy napisał(a):
a Ci którzy będą mieli ambicje prowadzenia lub pełnienia funkcji oficerskich na jachtach komercyjnych, pewnie będą musieli zainwestować i zdobyć dodatkowe kwalifikacje lub uprawnienia.



Ustawa o bezpieczeństwie morskim
Dz.U. z 2011 nr 228 poz. 1368 • Brzmienie od 27 października 2012



Art. 62. 1. Kwalifikacje członków załóg statków morskich muszą odpowiadać wymaganiom określonym w:

1) Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 39, poz. 201 i 202 oraz z 1999 r. Nr 30, poz. 286), zwanej dalej „Konwencją STCW”;

2) Konwencji SOLAS;

3) Konwencji (nr 69) Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej świadectwa kwalifikacyjnego kucharzy okrętowych, przyjętej w Seattle dnia 27 czerwca 1946 r. (Dz. U. z 1954 r. Nr 44, poz. 196 i 197);

4) Konwencji (nr 74) Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej świadectw kwalifikacyjnych starszych marynarzy, przyjętej w Seattle dnia 29 czerwca 1946 r. (Dz. U. z 1954 r. Nr 44, poz. 200 i 201);

5) przepisach ustawy.

2. Kwalifikacje członków załóg statków morskich w zakresie ochrony żeglugi regulują przepisy o ochronie żeglugi i portów morskich.

3. Dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej stanowią potwierdzenie kwalifikacji niezbędnych do prowadzenia jachtów rekreacyjnych oraz jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi na wodach morskich.



Art. 69. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowisk na jachtach komercyjnych, za wyjątkiem jachtów komercyjnych odpłatnie udostępnianych bez załogi, są:

1) dokumenty kwalifikacyjne określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37a ust. 15 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej albo

2) dokumenty kwalifikacyjne, o których mowa w art. 63 pkt 1, 2 i 5

— oraz świadectwa przeszkolenia według Konwencji STCW, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 70 ust. 4.



Za ten post autor Carlo otrzymał podziękowania - 2: Były user, Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 20:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Andy napisał(a):
od 25 kwietnia 2013 roku muszą zostać przerejestrowane na jachty komercyjne
O co chodzi z tą datą? Znaczy się co przestanie/zacznie obowiązywać tego dnia?

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 21:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2007, o 12:00
Posty: 4740
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: -)
Art. 5. Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1) statku — należy przez to rozumieć urządzenie pływające używane w środowisku morskim, w tym również: wodoloty, poduszkowce, statki podwodne i ruchome platformy wiertnicze, chyba że powołane w ustawie umowy międzynarodowe stanowią inaczej;

2) statku o wartości historycznej — należy przez to rozumieć statki zabytkowe i ich repliki, w tym również statki przeznaczone do wspierania i promocji rzemiosł tradycyjnych i umiejętności żeglarskich używane zgodnie z zasadami tradycyjnego żeglarstwa i tradycyjnych technik;

3) statku rybackim — należy przez to rozumieć statek przeznaczony lub używany do rybołówstwa morskiego lub pozyskiwania innych żywych zasobów morza;

4) statku pasażerskim — należy przez to rozumieć statek przeznaczony lub używany do przewozu więcej niż 12 pasażerów;

5) promie pasażerskim typu ro-ro — należy przez to rozumieć statek pasażerski posiadający urządzenia umożliwiające wjazd i wyjazd z niego pojazdów drogowych lub kolejowych;

6) statkach służby państwowej specjalnego przeznaczenia — należy przez to rozumieć statki używane wyłącznie do:

a) inspekcji i pomiarów hydrograficznych,

b) ratowania życia na morzu,

c) zwalczania rozlewów olejów i substancji szkodliwych lub zanieczyszczających środowisko naturalne,

d) obsługi oznakowania nawigacyjnego,

e) wykonywania ustawowych zadań Służby Celnej,

f) zabezpieczenia przeciwpożarowego i zwalczania pożarów,

g) łamania lodów;

7) jachcie morskim — należy przez to rozumieć jacht rekreacyjny lub jacht komercyjny, o napędzie żaglowym lub mechanicznym;

8) jachcie rekreacyjnym — należy przez to rozumieć statek przeznaczony lub używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, inny niż jacht komercyjny;

9) jachcie komercyjnym — należy przez to rozumieć statek przeznaczony do celów sportowych lub rekreacyjnych, używany do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów w ramach prowadzenia działalności polegającej na:

a) odpłatnym przewozie osób,

b) odpłatnym wykonywaniu rejsów szkoleniowych,

c) odpłatnym udostępnianiu statku w celach połowu organizmów morskich na podstawie sportowego zezwolenia połowowego zgodnie z przepisami o rybołówstwie,

d) odpłatnym udostępnianiu statku obsadzonego załogą,

e) każdym innym odpłatnym udostępnianiu statku;

Art. 146. Armatorzy statków używanych do prowadzenia działalności, o której mowa w art. 5 pkt 9, dostosują się do wymagań niniejszej ustawy w terminie 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.

Ten termin już zdaje się minął?


A na to:



Art. 70. 1. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowisk na jachtach komercyjnych są również:

1) dyplom — dla stanowisk oficerskich;

2) świadectwo — dla stanowisk nieoficerskich;

3) świadectwo przeszkolenia.

2. W celu uzyskania dokumentu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, niezbędne jest odbycie szkolenia, praktyki pływania i zdanie egzaminu kwalifikacyjnego przed Centralną Morską Komisją Egzaminacyjną.

3. Szkolenia, o których mowa w ust. 2, są prowadzone przez ośrodki uznane, w drodze decyzji, i nadzorowane w zakresie spraw objętych postanowieniami Konwencji STCW przez ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej, posiadające odpowiednią bazę szkoleniową i wykwalifikowaną kadrę oraz certyfikat systemu zarządzania jakością.

4. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, wymagane dla członków załóg jachtów komercyjnych kwalifikacje i przeszkolenia według Konwencji STCW oraz warunki ich uzyskiwania, kierując się koniecznością odpowiedniego przygotowania do wykonywania obowiązków członków załóg na jachtach komercyjnych, zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi oraz zdrowia i życia przebywających na nich osób, a także mając na uwadze istniejące systemy kwalifikacji sportowych i zawodowych członków załóg.

5. W rozporządzeniu, o którym mowa w ust. 4, zostaną określone również:

1) tryb oraz szczegółowe kryteria uznawania ośrodków szkolących załogi jachtów komercyjnych oraz sposób prowadzenia audytów tych ośrodków,

2) ramowe programy szkoleń,

3) wymagania dotyczące wyposażenia bazy szkoleniowej oraz kwalifikacji kadry,

4) wymagania egzaminacyjne dla poszczególnych dokumentów kwalifikacyjnych,

5) wzory dokumentów kwalifikacyjnych dla członków załóg jachtów komercyjnych i sposób ewidencji tych dokumentów

— z uwzględnieniem potrzeby zapewnienia właściwego przygotowania do wykonywania obowiązków członków załóg na jachtach komercyjnych, bezpieczeństwa żeglugi oraz określenia zakresu informacji niezbędnych do weryfikacji ważności kwalifikacji członków załóg takich jachtów.


Jest termin do kwietnia


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 21:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Yigael napisał(a):
Uważam, że to spory krok w bardzo dobrym kierunku.


Nie jest źle...;-)))
1. nie ma obowiązkowych szkoleń.
2. nie ma papierów od lekarza (ginekologa :D )
3. dla jsm zwiększyli uprawnienia do 24 m
4. dla motopompiarza zwiekszyli do 12 m
To tak na szybko.
Pzdr
Kocur

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

ale ...
Mam zastrzeżenia do treści paragrafu 5 pkt 4.
Po co ten zapis o konieczności zapewnieniu podjęcia akcji ratowniczej z udziałem łodzi ratunkowej ?
A zwykły rodzic na jachcie obok nie wystarcza ?
Pzdr
Kocur

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

I nie widzę obowiązku stażu na pływach ...
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 21:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12537
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4248
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Przecieram oczy ze zdziwienia. Gdzie tu jest haczyk???

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 21:23 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 lis 2011, o 20:33
Posty: 2037
Podziękował : 313
Otrzymał podziękowań: 953
Uprawnienia żeglarskie: niebieskie, plastikowe, ze zdjęciem
IMO w rozporządzeniu powinny się znaleźć zapisy dające możliwość unifikacji uprawnień żetjotów i morsów. Najlepiej bez ponoszenia dodatkowych kosztów :)

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

waliant napisał(a):
Przecieram oczy ze zdziwienia. Gdzie tu jest haczyk???

Popatrz na sondaże poparcia partii politycznych, to się dowiesz :)

_________________
Daniel
***** ***
"W demokracji wolno głupcom głosować, w dyktaturze wolno głupcom rządzić." B. Russell
"Propaganda u ruskich jest potrzebna, bo jak im wyłączycie TV zorientują się, że są głodni." Internet
"To dziwne być w tym samym wieku co starzy ludzie." tamże


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 21:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Colonel napisał(a):
wymiennośc patentów, ochrone praw nabytych, sytuację żeglarzy mazurskich na jachtach powyzej 7,5m, (i powyzej 12 m jeśli się pojawią), zależnośc patentów motorowodnych i zeglarskich


Jędrek - nie jest źle.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 21:27 

Dołączył(a): 23 cze 2007, o 21:00
Posty: 341
Podziękował : 48
Otrzymał podziękowań: 116
Uprawnienia żeglarskie: kojot
Maar napisał(a):
Andy napisał(a):
od 25 kwietnia 2013 roku muszą zostać przerejestrowane na jachty komercyjne

O co chodzi z tą datą? Znaczy się co przestanie/zacznie obowiązywać tego dnia?


http://www.transport.gov.pl/2-482d6d0017bbe-1795365-p_3.htm

_________________
Pozdrawiam
Andrzej Szklarski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 21:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
damit napisał(a):
Popatrz na sondaże poparcia partii politycznych, to się dowiesz


Ktoś traci - ktoś zyskuje... :D
Popatrz kto popierał poprzedni układ z PZZ a jak jest teraz ...
Pzdr
Kocur
ps. skoro MSiT wystawiło taki projekt to widzę utratę tam wpływów pewnych kręgów ...

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 21:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 3 cze 2007, o 12:00
Posty: 4740
Podziękował : 162
Otrzymał podziękowań: 321
Uprawnienia żeglarskie: -)
Andy napisał(a):
Maar napisał(a):
Andy napisał(a):
od 25 kwietnia 2013 roku muszą zostać przerejestrowane na jachty komercyjne

O co chodzi z tą datą? Znaczy się co przestanie/zacznie obowiązywać tego dnia?


http://www.transport.gov.pl/2-482d6d0017bbe-1795365-p_3.htm


No czyli administracja przedłużyła sobie okres przejściowy określony w ustawie :D :lol:

Cytuj:
W związku z faktem, że część nowych przepisów zaczęłaby obowiązywać w połowie sezonu nawigacyjnego, administracja morska podjęła decyzję o przedłużeniu czasu na dostosowanie jachtów komercyjnych tak, by spełniały wszystkie ustawowe wymogi.
W praktyce spełnienie wymogów przewidzianych nowymi przepisami będzie egzekwowane od dnia 25 kwietnia 2013 r.


:lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 22:26 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10508
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Ja widze niezrozumialy wymog &21.1: mozna wymienic st.j. na nowego morsa po wyplywaniu 100 godz. Dotychczasowy sternik wymagal wyplywania 200 godzin, wiec automatucznie zapis robi sie durny. Powinni nie stawiac ograniczen lub dopisac, ze te 100 godzin po uzyskaniu patentu sternika (co jest nonsensem, bo kandydatowi na nowego morsa ma wystarczyc tez te 200godz.).


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 22:47 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:17
Posty: 10508
Podziękował : 1308
Otrzymał podziękowań: 4197
Uprawnienia żeglarskie: pływam sobie gdzie chcę
Nie chce buc zbytnim optymista, ale nigdzie w tym rozporzadzeniu nie jest napisane, ze egzamin PRZEPROWADZA wlasciwy zwiazek. Jestt pkt. 17.1.3 mowiacy,ze dokumentacje z przeprowadzonych egzaminow prowadzi zwiazek LUB INNY PODMIOT UPOWAZNIONY PRZEZ MINISTRA. Nie dosc, ze prowadzenie dokumentacji nie rowna sie przeprowadzeniu egzaminu, to i mozna wystapic do Pani minister o upowaznienie np. dla Samosteru i czekac na pisemna odmowe, z ktora mozna isc dalej droga sadowa.
Prowadzenie dokumentacji to tez przyjecie protokolu egzaminu z prywatnej szkoly i wystawienie na tej podstawie patentu imho.

Chyba ze ustawa czy inny akt prawny zabezpiecza pzz w tym zakresie?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 23:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Zabezpiecza. Ustawa o tym mówi. A tak w ogóle, czytajcie uzasadnienie, to fajna lektura jest.
Tym razem bez nutki grozy... :)

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 gru 2012, o 23:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2009, o 23:40
Posty: 337
Lokalizacja: warszawa
Podziękował : 15
Otrzymał podziękowań: 28
Uprawnienia żeglarskie: plastikowy kapitan lipcowy :))
Carlo napisał(a):
Art. 70. 1. Potwierdzeniem posiadania kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowisk na jachtach komercyjnych są również:

1) dyplom — dla stanowisk oficerskich


Czy możecie wytłumaczyć ciemnemu muzykantowi czy teraz jacht czarterowy będzie w myśl tych przepisów jachtem komercyjnym? Służy wszak do odpłatnego przewozu osób...

Czyli czarterobiorca (będący kapitanem) też musi posiadać dyplom, czy ma sobie wynająć gościa z dyplomem?
A może ten gość będzie teraz na wyposażeniu standardowym?

_________________
Pozdrawiam, Krzysztof Kusiel-Moroz
_____________________________________________________
navigare... i wystarczy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2012, o 01:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13154
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3093
Otrzymał podziękowań: 2696
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
Nie doczytałeś.
Na jachtach komercyjnych, z wyjątkiem jachtów wynajmowanych bez załogi.
IMHO intencją prawodawcy jest, aby jachty tzw. czarterowe spełniały wymagania dotyczące wyposażenia itd. jak dla jachtów komercyjnych, ale wymagania dotyczące załogi, jak dla przyjemnościowych.

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2012, o 01:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2012, o 15:03
Posty: 434
Podziękował : 160
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: Kapitan do 200GT/OOW500GT; RYA YMOS CE
Kriss napisał(a):

Czy możecie wytłumaczyć ciemnemu muzykantowi czy teraz jacht czarterowy będzie w myśl tych przepisów jachtem komercyjnym? Służy wszak do odpłatnego przewozu osób...

Czyli czarterobiorca (będący kapitanem) też musi posiadać dyplom, czy ma sobie wynająć gościa z dyplomem?
A może ten gość będzie teraz na wyposażeniu standardowym?


Pierwsza (nieoficjalna) i druga (dołączona do pakietu projektów do ustawy) wersja projektu rozporządzenia dot. minimalnych kwalifikacji zawodowych w żeglarstwie (nie chce mi się szukać oficjalnej nazwy tych projektów) zostały zabite (i słusznie) śmiechem w środowisku. Ta pod debatę nadal się nie pojawiła - ministerstwo zostawiło sobie czas na opracowanie - wedle deklaracji z czerwca projekt powinien ukazać się na dniach.

W obu wersjach rozróżniano jachty czarterowane bez załogi i te z załogą. W pierwszym przypadku w projekcie wystarczające były uprawnienia amatorskie (niech mi ktoś przypomni, czy dokładano do tego STCW). W drugim - gdy ktoś chciał pływać zawodowo, przewidywano drabinkę dyplomów zawodowych (wyśmianą głównie z racji przewidywanego trybu odnawiania dyplomu w oparciu o staż), w której przewidziano dla niektórych ze stopni możliwość weryfikacji w oparciu o patenty amatorskie (sternika morskiego i kapitana jachtowego).

Tamten projekt, to była taka hybryda - z jednej strony próba dostosowania drabinki do stopni międzynarodowych w żeglarstwie określających uprawnienia dla tonażu i akwenu, z drugiej wzorowanie się na dyplomach zawodowych marynarzy ze statków (nie żaglowych, ani motorowych rekreacyjnych). To, co wkurzyło ludzi (poza rozbudowaną strukturą), to odnawianie dyplomów co 5 lat oraz bardzo wygórowany staż morski w czasie pięciolatki na dużych jednostkach (powyżej 15 metrów - a bardzo często klienci agencji żeglarskich ze względu na koszt wybierają jachty poniżej 50 stóp) liczony w dniach... pracy na jednostce, więc preferujący osoby z miast nadmorskich. Bo do stażu liczył się np. dyżur na jachcie w porcie - jak ktoś mieszka kole portu i miałby umowę, to staż by leciał, a jak każdy rejs oznaczał by wyprawę kilkaset kilometrów na jacht... no to staż by był trudny do wypełnienia.

Zobaczymy, co przygotuje Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej - to powinno niebawem się pojawić.

_________________
Piotr PanWac Nowacki
-------------------
Żyje się dla marzeń...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2012, o 03:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Stara Zientara napisał(a):
IMHO intencją prawodawcy jest, aby jachty tzw. czarterowe spełniały wymagania dotyczące wyposażenia itd. jak dla jachtów komercyjnych, ale wymagania dotyczące załogi, jak dla przyjemnościowych.

Ja proponuję skupić się nie na zgadywaniu intencji ustawodawcy, ale na konkretnym zapisie, kodyfikującym warunek niezbedny, by jacht mógł zostać uznany za komercyjny.
Otóż ustawodawca ustalił, że jacht komercyjny to tylko taki jacht, który jest używany do przewozu nie więcej niż 12 pasażerów.
Może się mylę, ale zdecydowana większość jachtów czarterowych nie przewozi pasażerów, prawda?...

BTW - możemy dyskusję tutaj ograniczyć do kwestii związanych z najnowszą propozycją rozp. "patentowego"?

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 2: Colonel, Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2012, o 10:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Słuchajcie.
Skoncentrujmy sie na razie wyłacznie na tym projekcie. Jeśli zaczniemy mieszać sprawę komercyjnych, to się pogubimy.
Pamiętajcie, że jesłi cos się w tym rozporządzeniu głupiego ukaże, to moze pozostac na długie lata, łatwiekj bedzie pewnie znieśc obowiazkowość patentów, niz dokonac w nim drobnych poprawek. Szukajmy więc wszelkich nieczytelności, niejasnych sformułowań, niekompletnej interpunkcji!

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl



Za ten post autor Colonel otrzymał podziękowanie od: peter
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2012, o 13:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Dopiero teraz przeczytałem projekt i jestem pod wrażeniem. Własciwie to wiekszość naszych postulatów liberalizujacych zeglarstwo znajduje się w tym projekcie. Oczywiście nie ma najwazniejszego, zniesienie obowiązkowych patentów, ale szczerze mówiąc nie spodziewałbym się tego jeszcze przez lata.
Najwazniejsze moim zdaniem to zniesienie durnego obowiązku szkolenia. Wreszcie. Również wazne jest zrobienie de facto dwóch kwitów żeglarskich, jeden na śródlądzie, drugi na morze. Jak ktoś zrobi nowego "morsa", to może z nim pływac do końca życia i nie potrzebuje nic wiecej.
A teraz to co zauwazyłem nieprawidłowego w projekcie:
1. Paragraf 5 ust 2. Osoba posiadająca patent żeglarza jachtowego jest uprawniona do prowadzenia jachtów zaglowych po wodach śródlądowych oraz po wodach morskich, na jachcie zaglowym o długości kadłuba do 12 m w strefie do 2Mm od brzegu w porze dziennej.
Ów zapis oznacza nic innego, tylko wprowadzenie ograniczenia na śródlądziu do pływania jachtami o długości do 12m w strefie 2Mm od brzego w porze dziennej. Czyli na śródlądziu nie można wychodzic na środek Śniardw i nie można pływac w nocy. Uprawnienia powinny być zapisane tak jak w przypadku jsm, czyli:
Osoba posiadająca patent żeglarza jachtowego jest uprawniona do prowadzenia:
1) jachtów zaglowych po wodach śródlądowych
2) jachtów żaglowych o długości kadłuba do 12 m, w strefie do 2Mm od brzegu, w porze dziennej po wodach morskich.

Zresztą taka byłą intencja legislatora zawarta w uzasadnieniu.
Druga rzecz do zmiany to pargraf 7 ust 1 p. 2:
Patent kapitana jachtowego uzyskuje osoba, która:
2) po uzyskaniu patentu jachtowego sternika morskiego odbyła co najmniej trzy rejsy po wodach morskich, w łącznym czasie co najmniej 600 godzin żeglugi, w tym co najmniej 200 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości całkowitej od 10 do 24 m, oraz odbyła co najmniej jeden rejs powyzej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości całkowitej powyżej 20 m.

Nie podoba mi się ostatni warunek.Taki zapis może łatwo być zinterpretowany w ten sposób, że nalezy odbyć rejs na jachcie o długości 20 m, który ma trwać powyżej 100 godzin. To oznaczałoby, ze tygodniowy rejs nie zawsze mógłby zaliczać staż.
Trzecia rzecz która mi się nie podoba, to zero informacji co będzie jeśli utracimy dotychczasowy patent. Czy w przypadku morsa, nalezy zdawać egzamin?
Podobnie w przypadku żeglarza, czy po to aby uzyskać nowy kartonik to nalezy ponownie zdawać egzamin?

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2012, o 13:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Dobrze, ze poruszyłes kwestie wymian. W projekcie jest bowiem jedynie w przypadku dotychczasowego sternika jachtowego jasno powiedziane, jak go wymieniać. Poza tym, jest tylko informacja ze dotychczasowe patenty zachowują ważność w granicach określonych dotychczasowymi przepisami. To nienajlepszy interes dla żeglarzy czy morsow.
Myśle, ze warto postulowac doprecyzowanie tego w rozporządzeniu i proponować, aby patenty żeglarzy i morsow były wymieniane na nowe automatycznie, po złożeniu wniosku.

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2012, o 13:50 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 wrz 2012, o 15:03
Posty: 434
Podziękował : 160
Otrzymał podziękowań: 76
Uprawnienia żeglarskie: Kapitan do 200GT/OOW500GT; RYA YMOS CE
Colonelu,
Jak dla mnie to, co można by zaproponować/zmienić zależy od tego, czy zmierzamy ku nieobligatoryjnym certyfikatom, czy uznajemy ten projekt za punkt wyjścia dla modyfikacji i chcemy, by egzamin na te stopnie dawał cień gwarancji wiedzy i umiejętności egzaminowanego.

Na razie przyjmuję to drugie. Uwagi na gorąco:

1. Staż na stopnie żeglarskie morskie
- do tej pory staż na sternika miał dawać głównie oswojenie z niedużą łódką morską. Mimo uprawnień na wody śródlądowe nie dawał żadnego zapoznania z lekkimi łódkami mieczowymi (znam przypadek sternika jachtowego, który przez komórkę wezwał motorówkę z holem dla omegi, gdy na jeziorze delikatnie powiało). W tej chwili ma udostępniać wszystko na śródlądziu i wszystko do 24 m. na morzu. No to proponuję staż min. 300 godzin w min. 3 rejsach, z tego min. 100 na śródlądziu, a reszta na wodach morskich, w tym min. 100 na jachtach morskich >=14 m. lub kwit żeglarza jachtowego + staż morski 200 godzin, w tym min. 100 na większych łódkach... - niech to coś tym ludziom da.

- staż na kojota - to dawny staż "mamuci", tyle, że tamten to było 500 godzin na jachtach >20 m. Ja nie rozumiem, czemu ma służyć staż z obecnego projektu, skoro kojot ma względem morsa różnić się tylko prawem PROWADZENIA JACHTÓW CIĘŻKICH i BARDZO CIĘŻKICH (>24 m.).
Jeśli ten staż ma morsom coś dać, to proponuję: min. 600 godzin PROWADZENIA jachtów w zakresie uprawnień (w tym. min. 200 na jachtach >14 metrów) + min. 200 godzin stażu na jachtach >24 m. (na funkcji oficerskiej???).

2. Jacht egzaminacyjny - bardzo ogólne określenie jednostki egzaminacyjnej w projekcie. Szczególnie w odniesieniu do morsa powinno to być konkretne: jacht morski balastowy, 12-15 metrów (taki środek dostępnych jachtów, nie za daleko od ciężkich jednostek), silnik stacjonarny pozwalający rozwinąć prędkość >4 węzły - czyli mniej więcej to, z czym później najczęściej się człowiek spotyka.

3. Opinie stażowe PO egzaminie - tu nie mam zdania. W sumie ułatwienie - masz czas, zdajesz manewrówkę i teorię, a potem nabierasz doświadczenia/praktyki.

4. Wymiana starego sternika jachtowego na nowego morsa: nie rozumiem warunku dodatkowego stażu w obecnym projekcie. Wymogi stażowe i egzaminacyjne projektu na morsa są identyczne z aktualnymi na sterjota.

Tyle na teraz...

_________________
Piotr PanWac Nowacki
-------------------
Żyje się dla marzeń...


Ostatnio edytowano 8 gru 2012, o 14:16 przez panwac, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2012, o 14:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Colonel napisał(a):
Skoncentrujmy sie na razie wyłacznie na tym projekcie.


Jestem zdecydowanie tego samego zdania - komercja to jakby nie nasze story.
Pzdr.
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2012, o 16:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 wrz 2012, o 21:11
Posty: 32
Lokalizacja: Smoczogród
Podziękował : 13
Otrzymał podziękowań: 4
Uprawnienia żeglarskie: Pływam, bo lubię.
panwac napisał(a):
4. Wymiana starego sternika jachtowego na nowego morsa: nie rozumiem warunku dodatkowego stażu w obecnym projekcie. Wymogi stażowe i egzaminacyjne projektu na morsa są identyczne z aktualnymi na sterjota.


Musisz pamiętać, że zdarzają się sternicy, którzy swoje uprawnienia zrobili na DZ-cie i nie mają żadnego doświadczenia na morzu. Myślę, że głównie o nich "zatroszczono się" wpisując obowiązek stażu morskiego przed wymianą patentu na morsa. Ale... to tylko moje przypuszczenia :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 8 gru 2012, o 17:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
AdamB napisał(a):
panwac napisał(a):
4. Wymiana starego sternika jachtowego na nowego morsa: nie rozumiem warunku dodatkowego stażu w obecnym projekcie. Wymogi stażowe i egzaminacyjne projektu na morsa są identyczne z aktualnymi na sterjota.


Musisz pamiętać, że zdarzają się sternicy, którzy swoje uprawnienia zrobili na DZ-cie i nie mają żadnego doświadczenia na morzu. Myślę, że głównie o nich "zatroszczono się" wpisując obowiązek stażu morskiego przed wymianą patentu na morsa. Ale... to tylko moje przypuszczenia :)


Podejrzewam tak samo jak Ty. Co wskazuje, ze ministerstwo chce wytracic potencjalny argument przeciwnikom takowej wymiany...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 3086 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 103  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 26 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL