Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 cze 2025, o 00:32




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 230 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 sty 2013, o 19:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1319
Podziękował : 192
Otrzymał podziękowań: 214
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
W swojej łódce, przy skrzyni takiej technologi bym nie zastosował.
Wlaminowanie wzmocnień to nie to samo co postawienie metrowej skrzyni .

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2013, o 21:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1319
Podziękował : 192
Otrzymał podziękowań: 214
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Mam prośbę, opiszcie technologię zalecaną przez konstruktora.

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2013, o 21:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Jutro pogrzebię w dokumentacji...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 sty 2013, o 22:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10919
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
Kurczak napisał(a):
Wiem, że taka technologia jest powszechnie używana.

Nie mam pretensji do wiedzenia wszystkiego, ale pierwsze slysze.
Marian i mariaciuncia maja racje... z tego, co wiem.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2013, o 08:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Piszemy o wlaminowywaniu elementów z metalu przy pomocy eposkydu.......

To jest powszechne. Widziałem wiele takich rozwiązań na jachtach, sam mam wlaminowany tą żywicą nierdzewny koker........

Tyle, że jest to nierdzewna rura bez pokrycia farbą, minią lub inną chemią.....

A skrzynia mieczowa jest pomalowana ....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2013, o 09:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Tutaj masz przykład takiej konstrukcji w innej łódce p. Maderskiego czyli "Pasji 800"

Tyle, że zostało to zrobione tak jak ja to sobie wyobrażałem.
Skrzynia jest wykonana z nierdzewki, ma kołnierz, który służy do przylaminowania do drewnianej stępki od wewnątrz dna. Sama skrzynia jest wpuszczona w otwór wycięty w stępce i poszyciu , tak , że sięga do zewnętrznej strony tego poszycia. Oczywiście jest spasowana i wklejona w ten otwór na epoksyd. W moim przypadku skrzynia stoi na stępce bo wkładajac palce w otwór od zewnątrz wyczuwam drewno, a nie metal.....
A to różnica zasadnicza.....


http://www.szkutnikamator.pl/index.php/ ... ikq-budowa

Rozumiem Catz, że jeśli czegoś nie widziałeś to znaczy, że nie istnieje ? :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 sty 2013, o 09:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 gru 2012, o 13:11
Posty: 190
Podziękował : 1
Otrzymał podziękowań: 86
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz
Kurczak napisał(a):
Piszemy o wlaminowywaniu elementów z metalu przy pomocy eposkydu.......

To jest powszechne. Widziałem wiele takich rozwiązań na jachtach, sam mam wlaminowany tą żywicą nierdzewny koker........

Tyle, że jest to nierdzewna rura bez pokrycia farbą, minią lub inną chemią.....

A skrzynia mieczowa jest pomalowana ....


pamiętać należy, że podstawowa zasada mówi w skrócie:
"połączenie będzie maksymalnie tak mocne jak maksymalnie mocny będzie jeden z jego elementów", laminowanie epoksydem będzie więc posiadało taką siłę wiązania, jak podłoże na którym je wykonamy.

Dobre podkłady epoksydowe antykorozyjne zawierają najczęściej ok 70% części stałych słabsze 40-50%, reszta to zazwyczaj rozcieńczalniki, a powłoka po ich odparowaniu ma właściwości podobne do właściwości 100% epoksydów.
W omawianym przypadku, zabezpieczenie wykonałbym podobnie do zabezpieczenia samego miecza,czyli:
1- oczyszczenie skrzyni / miecza
2- pokrycie Podkładem epoksydowym antyosmotycznym HS - 100% epoksyd lub antykorozyjny w przypadku uszkodzeń powierzchni (ruda pani), następnie antyosmotyczny 100% - dający większą odporność mechaniczną na ścieranie, a także twardość.
3- wlaminowanie skrzyni
4- pokrycie kolejnymi warstwami lakierów w zależności od potrzeb

Jeżeli rzeczona w temacie skrzynia jest czysta - można też najpierw wykonać wlaminowanie, następnie zabezpieczyć odpowiednim systemem podkładowym i nawierzchniowym. Dlatego punkt 2 i 3 można stosować wymiennie - w zależności od stanu w jakim znajduje się skrzynia. Zdecydowanie łatwiej jest zabezpieczyć wnętrze skrzyni mieczowej, kiedy nie jest ona dostępna tylko od strony dna łodzi.

Jeżeli nie znamy rodzaju podkładu wykorzystanego do zabezpieczenia, warto go całkowicie usunąć, choćby ze względów bezpieczeństwa własnego bezpieczeństwa i trwałości wykonania naprawy, a na pewno w miejscu gdzie będziemy laminować epoksydem. pozostałą cześć możemy zabezpieczyć na warstwy już nałożone, pod warunkiem zachowania podstawowych zasad dotyczących aplikacji lakierów.

na skorodowaną powierzchnię miecza czy skrzyni, po oczyszczeniu można użyć epoksydów antykorozyjnych, lecz gdy powierzchnia jest czysta (np. wypiaskowana) można pominąć ten składnik, epoksyd zabezpieczy przed dostępem wody i powietrza, więc dodatki antykorozyjne nie są wymagane.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 sty 2013, o 08:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Skontaktował się ze mną pan Janusz Maderski ze sprostowaniem.

Według jego projektów metalowa skrzynia mieczowa nie powinna być wlaminowywana, a tylko przykręcona wkrętami na szczeliwo.......
Ja w swoich dokumentach też takiej informacji nie znalazłem....
Więc jeżeli ktoś tak zrobił - to na swoją odpowiedzialność.....

Czyli budowniczy kadłuba mojej utki dał ciała ( nie pierwszy raz....) :evil:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 lut 2013, o 17:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Dzisiaj dokonaliśmy przy pomocy flex-a u paru innych narzędzi ekstrakcji skrzyni mieczowej....

Napiszę jak to wyglądało, i prosze o opinie co do zastosowanej przez budowniczego technologii umocowania skrzyni mieczowej.

A wyglądało to tak:

Najpierw usunęliśmy laminat, którym w 70% obwodu była oklejona, wycinając ją flex-em z tarczą do metalu. Pod laminatem były wilgotne i butwiejące przyklejone na bezbarwny silikon listewki około 4 x 3 cm, którymi obite było połączenie skrzynia/stępka.

Załącznik:
Zdjęcie0022000.jpg
Zdjęcie0022000.jpg [ 42.6 KiB | Przeglądane 4819 razy ]


Ponieważ spodziewaliśmy się jakiegoś kołnierza, którym skrzynia jest osadzona w stępce pogłebialiśmy jej połączenie tak długo, aż się okazało, że kołnierza po prostu nie ma.

Załącznik:
Zdjęcie0023000.jpg
Zdjęcie0023000.jpg [ 36.21 KiB | Przeglądane 4819 razy ]


Skrzynia została postawiona dolną krawędzią na listewkowym dnie kadłuba, a w centymetrowe szpary pomiędzy ścianą skrzyni mieczowej, a wyciętą aż do listewek stępką wciślięto na jakiś klej na pionowo po dwa puste w środku profile 1 x 1 cm z jakiegoś plastiku.

Po usunięciu tego badziewia okazało się, że na początku skrzynia była przymocowana w trzech miejscach : z przodu obejmą do pilersu ( u góry), z tyłu na dole przyspawanym wspornikiem na dwie śrubki fi 3 mm i mniej więcej w połowie długości na dole podobnymi wspornikami do buksztela.

Po usunięciu skrzyni wraz z mieczem wyglądało to tak:

Załącznik:
Zdjęcie0026000.jpg
Zdjęcie0026000.jpg [ 46.78 KiB | Przeglądane 4819 razy ]


Stępka i listewki dna przy szparze miecza też są wilgotne, ale nie zbutwiałe. To dobrze bo widząc stan listewek wzmacniających baliśmy się , ze stępka też zgniła :D

Teraz trzeba poczekac aż stępka dobrze wyschnie .....

Domyślamy się, że skrzynia była budowana w ten sposób, że miała być osadzona kołnierzem na dnie i jakoś przymocowana ( choć nie ma jej do czego przykręcić bo dno to listewki 15x15 mm). Następnie nastąpiła zmiana i szczelinę wypełniono profilami i zaklejono silikonem a skrzynie przykręcono wspornikami. Ponieważ nie trzymała się za bardzo, przybito dookoła listewki i oblaminowano. Następnie zaostała zabudowana drawniana obudowa. Ponieważ skrzynia dalej nie była stabilna w dolnej tylnej cześci dokręcono gruby wspornik łączący ją z buksztelem, a na koniec po z obydwu boków podparto obudowę solidnymi stalowymi kątownikami.........

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 4 lut 2013, o 21:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2835
Podziękował : 438
Otrzymał podziękowań: 721
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kurczak napisał(a):
Domyślamy się, że skrzynia była budowana w ten sposób, że miała być osadzona kołnierzem na dnie i jakoś przymocowana ( choć nie ma jej do czego przykręcić bo dno to listewki 15x15 mm). Następnie nastąpiła zmiana i szczelinę wypełniono profilami i zaklejono silikonem a skrzynie przykręcono wspornikami. Ponieważ nie trzymała się za bardzo, przybito dookoła listewki i oblaminowano.
To może teraz wzmocnić dno, zrezygnować ze skrzyni mieczowej, dodać stały balast i na ocean? :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 5 lut 2013, o 07:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Ty mnie nie podpuszczaj... :D Bo chodzi mi to dalej po głowie.... tzn. stały balast, a nie ocean. Ocean jest wielki i jeszcze bym do domu nie trafił.
I powstałaby nowa żeglarska opowieć o "Latającym Kurczaku" :lol:

Na poważnie brałem pod uwagę taką możliwość - stały balast według oryginalnego projektu, demontowalny do transportu....

Dno i tak będę wzmacniał pod falszkil więc jeden pies....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2013, o 12:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wczoraj rozciąłem po spawach skrzynkę mieczową (tak, żeby można ją było zespawać z powrotem). Wewnątrz poniżej lini wodnej znalazłem sporo rdzy. Czyli minia nie jest wystarczającym zabezpieczeniem blachy, która moczy się przez parę miesięcy rocznie.... Wewnątrz dospawano płaskowniki, które miały wypełnić luz między mioeczem, a znacznie szerszą skrzynką. Żeby się wewnątrz nie telepał :)
Po usunięciu tych płaskowników zmieści się wewnątrz ze spokojem dwa razy grubszy
(i cięższy miecz). Obecny waży 24 kg + 16 kg skrzynka mieczowa + razem z 10 kg dwa ajzole, które w zamyśle miały ją ustabilizować. Cuzamen do kupy całe 50 kg.

Doradźcie mi co dalej , bo sam już nie wiem :roll:

Rozpatruję obecnie z braku rąk do pomocy trzy warianty.

1) pozostawienie oryginalnego miecza, wypiaskowanie i zespawanie skrzynki, dospawanie kołnierza którym będzie spoczywała na stępce. Dobalastowanie utki balastem wewnętrznym z ołowiu,

2) jak zdobędę kawał grubej 15 mm blachy wycięcie jej na wzór oryginalnego miecza dalej jak w punkcie 1 + dołożenie dębowej nadstępki (20 mm deska),

3) wykonanie stałego balastu o powierzchni odpowiadającej mieczowi i z dospawanym bulbem. Balast demontowalny na czas transportu. Oczywiście także dębowa nadstępka związana z buksztelami, które i tak są wzmocnione w częsci dennej. Łódka będzie miała wtedy zanurzenie 80 - 90 cm. ( muszę przeliczyć powierzchnię nieregularneg wycinka koła na kwadrat)

Doradźcie coś bo już cały gupi jestem :roll: :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2013, o 14:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Zapomniałem skrzynka zostanie w całości ocynkowana ogniowo. Miecz też....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2013, o 14:48 

Dołączył(a): 8 wrz 2010, o 13:36
Posty: 1389
Podziękował : 101
Otrzymał podziękowań: 244
Uprawnienia żeglarskie: kj
A jakie warianty rozpatrujesz z ręcami do pomocy :)
Wg mnie to wersja 2 tylko z nową skrzynką, zbyt dużo już pracy włożyłeś aby wstawiać starą.

_________________
Pozdrawiam
Krzyś


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2013, o 15:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Z pomocą Helixa miałem poważniejsze plany.
Ale teraz niestety muszę sobie radzić sam....

Stara skrzynka jest OK, szkoda ją wyrzucać. To tylko cztery scianki z 3 mm blachy stalowej. Wyspawanie nowej ze zwykłej blachy to ładne kilkaset złotych, z nierdzewki tysiaka będzie za mało...
Trzeba ją tylko wypiaskować i ocynkować....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2013, o 15:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Kurczak napisał(a):
zostanie w całości ocynkowana ogniowo

Pamiętaj, że w cynkowaniu ogniowym może dojść do odkształceń.
Przerabiałem to już z mieczami; problem jak to wyprostować aby ocynku nie uszkodzić.
Kurczak napisał(a):
nadstępka związana z buksztelami

:lol:
idziesz w ślady mego znajomego co Maka budował i nie wiedział, że buksztele* trzeba wyjąć? (pływa tak biedaczysko do dzisiejszego dnia)
------
*buksztele - szablony montażowe

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2013, o 16:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Dobre :lol:
Moje "buksztele" są tam na stałe bo to wręgi :D

Przy takiej grubej blasze ? Nawet nie brałem tego pod uwagę, byłem przekonany, że nie ma takiej możliwości....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2013, o 16:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1319
Podziękował : 192
Otrzymał podziękowań: 214
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
A może tak
Wylaminować skrzynię z dolnym kołnierzem, wpuścić ją od spodu w kadłub i zlaminować, uzyskujesz w ten sposób jednorodne poszycie kadłuba i pełną szczelność.

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2013, o 17:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Problem w tym, że tego nie potrafię :-(
A i tak trzeba zrobić dziurę na wylot na oś obrotu miecza.....
I musiałbym do tej operacji obrócić utkę do góry dnem, a nie bardzo mam do tego warunki...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 6 kwi 2013, o 21:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
boSmann napisał(a):
*buksztele - szablony montażowe

A ja żeglowałem na BM-ce, co miała ramy montażowe ze zwykłych nieheblowanych desek nie wyjęte - i to w 20 lat po wybudowaniu.
Normalne, przewidziane planami budowy wręgi (też z desek, ale porządnych) tam też były - i całość sprawiała wrażenie drewnianego pancernika :-P

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2013, o 08:01 

Dołączył(a): 5 paź 2012, o 15:48
Posty: 2453
Podziękował : 563
Otrzymał podziękowań: 544
Uprawnienia żeglarskie: sernik morski gotowany
Rzuć odpowiednio wcześniej hasło "mam robotę potrzebuję rąk do pomocy" myślę, że ktoś się znajdzie :cool:

_________________
Miłego dnia :)
Pozdrawiam
Waldi


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2013, o 12:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1319
Podziękował : 192
Otrzymał podziękowań: 214
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Kurczak napisał(a):
Problem w tym, że tego nie potrafię

Wiem że już laminowałeś
Kurczak napisał(a):
A i tak trzeba zrobić dziurę na wylot na oś obrotu miecza.....

Wiele łódek tak ma
Niekoniecznie można miecz powiesić na wąsach mocowanych powyżej linii wodnej
Kurczak napisał(a):
I musiałbym do tej operacji obrócić utkę do góry dnem,

Całą robotę można zrobić polegując sobie pod łódką :D
Napisz jakiej szerokości jest szpara w stępce

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2013, o 15:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Już to obmyśliłem :D
Musiałbym wykonać kopyto w postaci płyty odpowiadającej wewnętrznej części skrzynki i przymocować ją do drugiej prostopadle.
Pokryć ją czymś co zabezpieczy przed przylaminowaniem i oblaminiwać tkaniną i epoksydem .
Po stwardnieniu wybić płytę ze środka i gotowe.....

Moje skrzynia miała miecz zawieszony na wąsach ....

Ale wklejenia od spodu spod łódki jakoś nie widzę....

Szpara w drewnianym dnie ma około 1 cm, szpara w stępce 5 cm.
Nie wiem dlaczego.....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2013, o 15:35 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13983
Podziękował : 10542
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Przyklej "tłustą dyktę"* od spodu i zalamniuj od środka wszystko.
potem wytniesz nową dziurę.
* dobry będzie do tego tekpol komorowy cienki
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2013, o 16:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Kurczak napisał(a):
Pokryć ją czymś co zabezpieczy przed przylaminowaniem

najprościej - szara taśma klejąca (taka do zaklejania paczek). jak równo położysz paski to i powierzchnia będzie ok. Nie trzeba też używać żadnych rozdzielaczy.

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 7 kwi 2013, o 16:58 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 09:33
Posty: 1319
Podziękował : 192
Otrzymał podziękowań: 214
Uprawnienia żeglarskie: zeglarz
Piotr skrzynia sasanko podobna wygląda tak. Powiększyć szparkę do wymiaru stępkowego i wkleić (ja bym robił od dołu) skrzynię na sikę lub podobne a potem zlaminować
P/s Bosman tu zajrzał to może skoryguje moje amatorskie pomysły.


Załączniki:
Setka.jpg
Setka.jpg [ 11.74 KiB | Przeglądane 5866 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Marian Jasiński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 23 kwi 2013, o 22:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Utka od niedzieli stoi już na podwórku, co znaczy, że prace remontowe ruszyły opóźnione przez dziwną wiosnę :roll:

Skrzynka mieczowa została rozcięta i w dwóch częściach przewieziona do wypiaskowania. Po wypiaskowaniu zostanie ponownie zespawana.
Drewno wyschło więc można przystąpić do pracy.
Szparę miecza powiększyłem z szerokości około 15 do 20 mm tak, żeby nowa 10 mm szpara była wycinana tylko w laminacie. Zakleję ją od dołu szarą taśmą McGyvera. Zaleję szparę w dnie i wycięcie w stępce żywicą epoksydową wymieszaną z ciętym włóknem szklanym do poziomu górnej powierzchni stępki. Oblaminuję stępkę i wyszlifuję na płasko. Na niej stanie skrzynka z dospawanym kołnierzem i wspornikami mocującymi ją dodatkowo do pilersa i wręg. Skrzynka po dopasowaniu zostanie ocynkowana ogniowo i przykręcona do stępki na sikę.

Miejmy nadzieję, że mój chitry plan się uda :D

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 kwi 2013, o 22:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 cze 2010, o 19:37
Posty: 13855
Lokalizacja: Port Rybnik
Podziękował : 1624
Otrzymał podziękowań: 2373
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Kurczak napisał(a):
Szparę miecza powiększyłem z szerokości około 15 do 20 mm tak, żeby nowa 10 mm szpara była wycinana tylko w laminacie.

Piotr, czy nie możesz wlaminować paska np. sklejki owiniętego folią o długości i szerokości otworu, który chcesz wycinać po wylaminowaniu otworu?
Wówczas pasek sklejki po utwardzeniu laminatu wyciśniesz bez konieczności wycinania w laminacie.

_________________
Wojciech1968 Port Rybnik
W życiu piękne są tylko chwile...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2013, o 14:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14364
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1957
Otrzymał podziękowań: 2053
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Wojtuś wpadłem dokładnie na taki sam pomysł. Poszerzyłem szparę do 20 mm tak, żeby było po 5 mm żywicy ze wszystkich stron. Kupiłem w Leroy'u listewkę 10x50x100 mm i wkleiłem ją w dwa kawałki sklejki, które leżą na stępce i robią za wieszaki. Niestety listewka jest za krótka ( nie wiem jakim cudem - bo zmierzyłem grubość sklejki i poszycia) więc będę musiał dokleić na krawędzi listewkę 10x10 mm. Potem obrysuję profil dna i zeszlifuję ją, żeby nie wystawała ze szpary. Owinę szczelnie listewkę streczem, ustawię w diametralnej i przybiję "wieszaki" do stępki, żeby się nie przesunęły. Zakleję szparę taśmą McGyvera tak żeby się przykleiła także do listewki. Potem zaleję warstwą żywicy, prawdopodobnie do poziomu dolnej krawędzi stępki. Resztę do górnej krawędzi stępki + jej górną powierzchnię wypełnię żywicą zmieszaną z ciętym włóknem szklanym i wyszlifuję na gładko.
Potem wybiję listewkę i gotowe :D
Dzisiaj przy okazji wiosenno - grilowych porządków znalazłem prawie całą puszkę żywicy epoksydowej z utwardzaczem (Sealine), której nie wykorzystałem w zeszłym roku i zapomniałem o niej :D

Skrzynka jest już u piaskowania. W przyszłym tygodniu zostanie zespawana z powrotem do kupy. Muszę zdjąć z niej wymiary i zamówić wycięcie laserem kołnierza mocującego ją do stępki, przyspawać wspornik mocujący do pilersa i dwa do wręgi. Potem całość pojedzie do cynkowania ogniowego....

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 27 kwi 2013, o 14:29 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17636
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Zamiast tak kombinować, przygotowałbyś swój okręt do regat:

http://www.maderskiyachts.alpha.pl/regaty.htm

Obrazek

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 230 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 37 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL