Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 29 cze 2025, o 07:18




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 563 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 19  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 20:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Catz napisał(a):
Z obliczeniami drzewiennosci jest tak, ze sie obliczyc nie da, wiec i nie warto.
Proszę Cię, nie załamuj... To co, wrózbitę pytać? Zwłaszcza, że tu:
Catz napisał(a):
Zbyt duzo parametrow i niewiadomych: typ konstrukcji, technika klejenia, jakosc drewna ( gatunek, gestosc slojow, wilgotnosc, wiek, etc. )
masz zapewne całkowitą rację, a przynajmniej zgadza się to z moją intuicją. Mam tylko nadzieję, że jeśli da się mniej więcej wyliczyć najpierw potrzeby, a następie parametry masztu drewnianego o chociażby preferowanej przeze mnie konstrukcji klejonej jak na wyżej umieszczonym rysunku, to po wzmocnieniu go dodatkowo przekładkami powinien wytrzymać :).

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 20:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17636
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
el szaman napisał(a):
Mam tylko nadzieję, że jeśli da się mniej więcej wyliczyć najpierw potrzeby, a następie parametry masztu drewnianego

Metody przybliżone (wzory, tablice i wykresy doświadczalne) są na pewno - np. w książce "Practical Junk Rig" znajdziesz dla masztów bez owantowania.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 20:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 lis 2011, o 08:57
Posty: 12541
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 1766
Otrzymał podziękowań: 4249
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
el szaman napisał(a):
waliant napisał(a):
Podesłałem zdjecia jachtu Orion, który jest drewnainy i ma masz drewniany
Coś chyba poszło nie tak, bo nie ma zdjęć :(.


Hmm, linki działają.

_________________
Strona jachtu: http://www.zpokladu.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 20:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Catz nie chce robić OT w tak zacnym temacie, ale tu muszę sprostować. Nie jestem za marketami, niestety przez nie coraz trudniej jest zrobić zakupy wykraczające poza zainteresowanie "przeciętnych", jednak do ważenia to się te markety nadają. Jedyna waga jaką mam lżejszych rzeczy dokładnie nie zważy, a do tego łże za każdym razem jak na nią staje :lol:

Ale żeby było choć trochę w temacie; w Belce jak się wklepie nową belkę, klikamy na ikonkę książeczki "Parametry belki", w zakładce Przekrój edytujemy pierwsze pole "Moment bezwładności" klikając na "kwadracik z trzema kropkami" zaraz za polem wyboru. I tam można edytować co tam kto potrzebuje. Programik ma ograniczenia ale np. w "Inne" można zadać dowolny profil i wymiary itd. - uwaga na jednostki bo można się zdziwić :lol:

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 20:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10919
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
el szaman napisał(a):
jeśli da się mniej więcej wyliczyć najpierw potrzeby, a następie parametry masztu drewnianego o chociażby preferowanej przeze mnie konstrukcji klejonej jak na wyżej umieszczonym rysunku, to po wzmocnieniu go dodatkowo przekładkami powinien wytrzymać :).

Jak w banku! I i tak bedzie zbyt ciezki i mocny! ;)
Zamiast liczenia, zalecalbym metode porownawcza: kilkanascie podobnych jachtow, kilkanascie ( no, moze kilkadziesiat ) mail'ow.
Liczenie zostaw matematykom, sklepikarzom i ksiegowym!
Catz Perwersyjnie ;)

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10919
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
ra_dek napisał(a):
klikamy na ikonkę książeczki "Parametry belki",

Czy w tej książeczce jest cos o jakosci materialu owej "belki"?
Drzewko drzewku nierowne, techniki konstrukcji i klejenia sa bardzo rozne - masztu drzewiennego, moim zdaniem, nie da sie porownac ze zwykla "belka konstukcyjna" ( betonowa, zelazna, stalowa... ) obliczana przy stalych, kontrolowalnych i znanych parametrach.
Maszty el szaman'a nie wymagaja, moim zdaniem ( znowu ), wielkiej precyzji obliczeniowej ( o czym wlasnie pisalem bardzo niedawno ) i tu masz sporo racji.
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17636
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4515
Otrzymał podziękowań: 4272
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Catz napisał(a):
drzewiennego, moim zdaniem, nie da sie porownac ze zwykla "belka konstukcyjna" ( betonowa, zelazna, stalowa... ) obliczana przy stalych, kontrolowalnych i znanych parametrach.
A' propos książeczki... Mam tu przed sobą książkę pt. "Budownictwo drewniane" i nie chodzi w niej wcale o chałupy z bali, tylko o nowoczesne konstrukcje np. z klejonego drewna... Jakoś inżyniery liczą te hale z drewnianymi dźwigarami... A książka cała we wzorki obliczeniowe... :roll:

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:10 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Catz napisał(a):
Jest tam o niestarym drewnie, gestosci slojow i klejach wspolczesnych?
Catz
Chciałbyś sugerować klejenie masztu ze świeżego drewna gotowanego w suszarni? :shock: Bez jaj, panowie... albo dobre i sezonowane - albo kupić ten profil aluminiowy.

el szaman napisał(a):
Catz napisał(a):
Z obliczeniami drzewiennosci jest tak, ze sie obliczyc nie da, wiec i nie warto. Zbyt duzo parametrow i niewiadomych: typ konstrukcji, technika klejenia, jakosc drewna ( gatunek, gestosc slojow, wilgotnosc, wiek, etc. )
Proszę Cię, nie załamuj... To co, wrózbitę pytać? masz zapewne całkowitą rację, a przynajmniej zgadza się to z moją intuicją. Mam tylko nadzieję, że jeśli da się mniej więcej wyliczyć najpierw potrzeby, a następie parametry masztu drewnianego o chociażby preferowanej przeze mnie konstrukcji klejonej jak na wyżej umieszczonym rysunku, to po wzmocnieniu go dodatkowo przekładkami powinien wytrzymać :).
Jakimi przekłądkami? Drewno jest w istocie mocniejsze niż wszelkie sztuczne włókna, choc może nie węglowe.
Porządne drewno da się kupić, a że nie w markecie, to inna rzecz. Ale znajdzie się u kogoś. (U mojego kuzyna, gdyby kto chciał klasę extra, zero wad, sezonowane 25 lat, znajdzie. Tylko nie wiem czy taką ordynarną sosnę :lol: )
Są i metody wysuszenia w suszarni, tylko trzeba zamówić.

Parametry drewna są znane, tyle że średnie z jakimś rozrzutem. Wilgotność i tak ma być konkretna, słój o określonej gęstości i ustawiony jak trzeba - zgodnie z normą, tu zmienności być nie może i tyle. A parametry wytrzymałościowe kto wściubny może sobie samemu zmierzyć precyzyjnie. Nie przesadzajmy, niby dlaczego takie wielkiej rozpiętości dachy do hal do dziś robi się z drewna? Belki z wielką precyzją obliczone :mrgreen:
Kleje współczesne problemem? Dać odporny na wodę i temperaturę, już dobrze sprawdzony od lat, taki który trzyma mocniej niż samo drewno. Niby może i być współczesny, lecz taki resorcinol sprawdził się w samolotach II wojny, sprawdzi i dziś. A np. epoxy się może nie sprawdzić :lol:

Drzewiej nikt masztów nie liczył specjalnie bo najlepiej sprawdzały się same, doświadczalnie, są tabelki typu 'grotmaszt dla szkunera 60 stóp' - średnica tyle a tyle. Ustalone metodą "cieńsze się łamały". Tylko ktoś tu nie lubi gafli :oops:

Co dużo gadać - Sosna:
ciężar właściwy (gęstość) 0,50 (do 0,60)
moduł sprężystości Younga (E) 110 000 kG/cm2
Wytrzymałość (granica) na ściskanie (wzdłuż włókien) 380 kg/cm2
Wytrzymałość na zginanie statyczne 715 kG/cm2
na zmiażdżenie: wzdłuż włókien 250; w poprzek 50 kG/cm2
na skręcanie (sprżyste odkształcenie): wzdłuż włókien 72, w poprzek 9

Mozna brać kalkulator :D
Inne gatunki iglaste mają parametry w przeliczeniu na gęstość porównywalne, można sobie zważyć i przekalkulować, błąd wyjdzie minimalny. Przykładowo gęstość Świerk, Jodła 0,45; Modrzew 0,66.


Ostatnio edytowano 28 kwi 2013, o 21:32 przez Ryś, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
waliant napisał(a):
Hmm, linki działają.
A przysłałbyś może chociaż na maila? A linki powinny działać, ale chyba w formacie http://www.cośatm, natomiast mogą nie działać w formacie skróconym (www.cośtam)

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10919
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
RyśM napisał(a):
Chciałbyś sugerować klejenie masztu ze świeżego drewna gotowanego w suszarni?

Uchowaj boze! Gdzie to wyczytales?
RyśM napisał(a):
Drewno jest w istocie mocniejsze niż wszelkie sztuczne włókna, choc może nie węglowe

Gdyby to tylko o "mocnosc" chodzilo...
RyśM napisał(a):
Parametry drewna są znane, tyle że średnie z jakimś rozrzutem.

Zgoda.
RyśM napisał(a):
parametry wytrzymałościowe kto wściubny może sobie samemu zmierzyć precyzyjnie.

Jak?
RyśM napisał(a):
wielkiej rozpiętości dachy do hal do dziś robi się z drewna? Belki z wielką precyzją obliczone

Obliczenia czysto statyczne, oparte na statystycznym, budowlanym drewnie... i z jakim wspolczynnikiem bezpieczenstwa?
RyśM napisał(a):
Drzewiej nikt masztów nie liczył specjalnie bo najlepiej sprawdzały się same, doświadczalnie,

O czym pisalem wyzej i do czego zachecalem: "metoda" porownywalna ;)
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:30 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lut 2013, o 17:19
Posty: 160
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 89
Otrzymał podziękowań: 13
Uprawnienia żeglarskie: nie posiadam
Catz napisał(a):
Czy w tej książeczce jest cos o jakosci materialu owej "belki"?

Specjalnie policzyłem; drewna 30 rodzajów, w tym klejonego 12, no i jak pisałem wcześniej można swoje dane zadać. Przy okazji nie bronię... nie narzucam... Jest takie narzędzie. Jak ktoś lubi liczyć, lub chce wiedzieć to można go użyć. Oczywiście są inne lepsze programy, ale większość ma poważną wadę w postaci ceny w kzł. a ten jest darmowy i bardzo prosty w obsłudze.
A że kiedyś robiono metodą prób i błędów to wiadomo, ta metoda sprawdza się i dziś, jednak są już metody i narzędzia umożliwiające wyliczenie wielu rzeczy przed ich wykonaniem, to wiele ułatwia i prawie nic nie kosztuje, kto chce może korzystać.

_________________
Pozdrawiam Radek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
robhosailor napisał(a):
A' propos książeczki...

Z pewną nieśmiałością spytam; czemu nikt jeszcze nie wpomniał o Milewskim?
Coś nie tak jest z Jego metodąmi liczenia omasztowania?

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
RyśM napisał(a):
klejenie masztu ze świeżego drewna gotowanego w suszarni?
To chyba raczej nikomu nie przychodzi do głowy. Zresztą drewno suszone sztucznie też nie jest tym samym, co sezonowane. Nawet w lutnictwie :).
RyśM napisał(a):
Jakimi przekłądkami? Drewno jest w istocie mocniejsze niż wszelkie sztuczne włókna, choc może nie węglowe.
Wspominałem wcześniej - robiłem próby z przekładkami z tkaniny kewlarowej. Sądzę, że to jednak nieco poprawia parametry, choć oczywiście tylko na czuja. Ale chętnie zrobię doświadczenie - dwie listwy sklejone bez i z przekładką, tak np 1m długości. Próbki klejone epoksydem i np kaskamitem. a potem będę łamał określonymi momentami. Sam jestem ciekaw co wyjdzie :). Wyjeżdżamy teraz na kilka tygodni, ale po powrocie się za to wezmę. Akurat mi leży kawał tkaniny kewlarowej, to będzie jak znalazł!
RyśM napisał(a):
U mojego kuzyna, gdyby kto chciał klasę extra, zero wad, sezonowane 25 lat, znajdzie.
No to sobie nagrabiłeś, bo będę potrzebował! I to już wkrótce, chociażby do Caribe! Spodziewaj się ataku!
RyśM napisał(a):
Kleje współczesne problemem?
W sobotę Kudłaty przylatuje na Fuertę, w bagażu ma 6kg wiaderko kaskamitu, więc będę miał co badać. Ten, który znałem kiedyś, był uważany za jeden z najlepszych klejów szkutniczych, ciekaw czy nic się nie zmieniło. Ale żywice też wzbudzają zaufanie...
RyśM napisał(a):
są tabelki typu 'grotmaszt dla szkunera 60 stóp' - średnica tyle a tyle
Fakt, zwłaszcza, że przewidują raczej drewno lite, więc w przypadku kompozytów powinno być tylko lepiej.
boSmann napisał(a):
czemu nikt jeszcze nie wpomniał o Milewskim?
A mogę wytłumaczyć? : nie wiem! A leży jakieś 60 cm od monitora... :mrgreen:

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10919
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
ra_dek napisał(a):
A że kiedyś robiono metodą prób i błędów to wiadomo, ta metoda sprawdza się i dziś,

Domyslasz sie pewnie, ze mam do niej wieksze zaufanie? ;)
Zamawialem kiedys mnostwo drewna z tego samego zrodla ( mialem ceny ) - przychodzily rozne roznosci, zreszta zwykle zgodne z "normami".
ra_dek napisał(a):
to wiele ułatwia i prawie nic nie kosztuje, kto chce może korzystać.

Pewnie sie myle, ale ufam umiarkowanie tym "prawie nic nie kosztujacym" - chociaz w przypadku "slupow el szaman'a" pewnie masz racje - powinno wystarczyc.
boSmann napisał(a):
Coś nie tak jest z Jego metodąmi liczenia omasztowania?

Wlasnie skonczylem restudiowac :D Wszystko ok!
Zeskanerowac?
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:46 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Nic nie jest nie tak u Milewskiego. Liczy wg. Eulera i Cremony, normalnie, jak każdy.
Dałem wyżej link do bardziej skomplikowanych wzorków gdyby ktoś chciał. Ludzie, taż to nie wiedza tajemna :lol:

Catz - jak zmierzyć wytrzymałość? Ja tam się nie znam, biologiem jestem, ja to tylko miałem na ćwiczeniach z fizyki dawno temu: się wsadza w takie urządzonko, dociska śrubę i patrzy na wskazówkę :mrgreen:

Kuzyn pod Kalwarią Zebrzydowską. Wiecie, meble kalwaryjskie. Naprawdę nie podejrzewam go o trzymanie sosny akurat, dobra sosna jest z piasków północy zresztą. Ale jak coś szlachetniejszego to pewnie się znajdzie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Catz napisał(a):
Wlasnie skonczylem restudiowac :D Wszystko ok! Zeskanerowac? Catz
Przynajmniej podać numer strony, dla leniwców :)

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:49 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
el szaman napisał(a):
był uważany za jeden z najlepszych klejów szkutniczych, ciekaw czy nic się nie zmieniło

Moim zdaniem dalej jest dobry (stosuję kupowany od Brytoli) i jak na razie nie mam sygnałów aby coś puścił.
Dalej też ma certyfikat GL

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

el szaman napisał(a):
podać numer strony

od 136 :-P

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

RyśM napisał(a):
dobra sosna jest z piasków północy zresztą

albo z Syberii

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 21:55 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Do piasków mazowieckich piłem ;)
Tu u nas ma za dobrze, szybko rośnie, miękka, szeroki słój. Tu modrzew za to mamy fajny, a nawet jesiony bardzo dobre, a to też drewno masztowe... Z syberii to świerk brać.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 22:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
boSmann napisał(a):
stosuję kupowany od Brytoli
Ten "mój" właśnie od Brytoli przyleci :).

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 22:00 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10919
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
RyśM napisał(a):
Catz - jak zmierzyć wytrzymałość? Ja tam się nie znam, biologiem jestem, ja to tylko miałem na ćwiczeniach z fizyki dawno temu: się wsadza w takie urządzonko, dociska śrubę i patrzy na wskazówkę :mrgreen:

:D
I wskazówka mowi: umnascie i pol!
A po wsadzeniu innego drewienka: dziescia!
I pieknie! Dobrze jednak wiedziec, czy mierzymy twardosc, odpornosc na scinanie, lamanie, sciskanie i insekty, gietkosc i sprezystosc ( jest jeszcze modul sprezystosci! ).
Pozniej obliczamy wszystkie mozliwe kombinacje, znajdujemy nasze szczescie optymalne i zamawiamy drewno wedlug naszych, starannie dobranych parametrow.
Otrzymujemy je i pozostaje tylko robocizna, warsztat, dobor klejow, wybor konstrukcji i sprzyjajaca pogoda.
Warto?
Catz

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 22:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Catz napisał(a):
pozostaje tylko robocizna, warsztat, dobor klejow, wybor konstrukcji
Czyli sam miodek!
Catz napisał(a):
sprzyjajaca pogoda
A tego u nas ci pod dostatkiem, przez jakieś 12 miesięcy w roku :).

Ale te próby chętnie i tak zrobię. Ze zwykłej ciekawości!

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 28 kwi 2013, o 22:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 10:24
Posty: 10919
Lokalizacja: Paryz
Podziękował : 1334
Otrzymał podziękowań: 2618
Uprawnienia żeglarskie: wszelakie : )
w edycji 1970: 136-153 ( maszty same w sobie: 146-150 )
W edycjii 1999 - tak samo! ;)

_________________
Naziole, w pysk wam mówię litość moje ( prawie Wyspianski)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2013, o 00:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13983
Podziękował : 10542
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
el szaman napisał(a):
Nie martwię się natomiast jakimś butwieniem czy gniciem drewna. Odpowiednio zabezpieczone przez przesączanie przed klejeniem powinno być wystarczająco odporne.

Przesączane PO klejeniu.
Oczywiście klejenie Epidianem (bo nic lepszego nie wymyślono)
a potem nasączane olejem lnianym z terpentyną - (bo nic lepszego nie wymyślono).
Można maszt owinąć szmatami polać, a potem zawinąć szczelnie w folię strecz i zostawić np. na miesiąc a wyjdzie stradivarius :roll:
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2013, o 01:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Marian Strzelecki napisał(a):
Przesączane PO klejeniu.
Miałem na myśli wcześniejsze nasączenie rzadkim epoxem przyszłych spoin. Natomiast późniejsze, już końcowe, po obróbce, traktowanie powierzchni to tak jak mówisz. Najpierw nalać do środka, zatkać i niech się wchłania, a potem z zewnątrz. Ale:
Marian Strzelecki napisał(a):
zawinąć szczelnie w folię strecz
to nie znałem! Oj, te nowoczesne technologie... A Pan niby tradycjonalista! :mrgreen:

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2013, o 02:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
el szaman napisał(a):
Aż zapytam Andrzeja (obecny właściciel "Karfiego") jak mu się spisuje:)
No i zapytałem - przypłynął parę dni wcześniej. Ten nowy maszt był robiony raptem trzy lata temu, jakoś mi się wydawało, że trochę dawniej. Obecny jest z nierdzewki, jest kopią tego starego, i nie ma z nim więcej problemów.

Przy okazji pogadaliśmy o betonie. Andrzej, jeszcze przed pływaniem na "Głowackim", dłuższy czas poświęcił betonowemu jachtowi "Born2Sail", i jak sam twierdzi, beton to jedno z najfajnieszych tworzyw na duże jachty. Wie co mówi, bo jacht najpierw remontował, pływał, miał też okazję naprawiać awarię...
Chyba był języczkiem u wagi, która ostatecznie przechyliła szale :). Tak że decyzja zapadła: BETON :D

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2013, o 06:40 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9032
Podziękował : 4114
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
el szaman napisał(a):
Wspominałem wcześniej - robiłem próby z przekładkami z tkaniny kewlarowej. Sądzę, że to jednak nieco poprawia parametry, choć oczywiście tylko na czuja. Ale chętnie zrobię doświadczenie - dwie listwy sklejone bez i z przekładką, tak np 1m długości. Próbki klejone epoksydem i np kaskamitem. a potem będę łamał określonymi momentami. Sam jestem ciekaw co wyjdzie :).


Nie myslales o przekladkach z wegla ? Kewlar daje odpornosc na uderzenia a wegiel poprawia sztywnosc.Latwiej sie tez obrabia.
Kewlar dalbym raczej jedynie pod okucia.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2013, o 09:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
M@rek napisał(a):
myslales o przekladkach z wegla
Myślałem, a jakże. Ale węgiel jest kruchy oraz - jak sam zauważyłeś - nadaje sztywność, gdyż nie pozwala na chwilowe odkształcenia. Mi natomiast nie chodzi o zwiększenie sztywności. Kewlar rzeczywiście daje odporność na uderzenia, gdyż włókna są elastyczniejsze i dzięki temu pochłaniają energię (jeśli dobrze wiem). To powinno masztowi właśnie pomóc. On powinien mieć jak największą odporność na złamanie, czyli właśnie nie być kruchy, jeśli dobrze kombinuję...

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2013, o 10:47 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Drobne ostrzeżenie - epoksydy rozpadają się od ciepła i od słońca, a maszt potrafi nagrzać; podobno już się coniektórzy boleśnie przekonali po raptem paru latach... Zresztą generalnie klej nie dorówna drewnu, zawsze lepiej jak najcieńszą warstwę kleju i docisk.
Co warto brać pod uwagę, ludziska nic tylko pchają się do tych słonecznych, tropikalnych wysp :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2013, o 10:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
RyśM napisał(a):
zawsze lepiej jak najcieńszą warstwę kleju i docisk.
To jest prawidłowe jedynie dla klejów kontaktowych. Epoksydy są klejami wypełniającymi i w przypadku zbyt dokładnego spasowania powierzchni klejonych i wyciśnięcia żywicy spoina się osłabia. Dlatego stosuje się do klejenia na ogół nie czystą żywicę, ale z wypełniaczem, chociażby z pyłu czy bardzo drobnych trocin z tego samego gatunku drewna - spoiny stają się niemal niewidoczne. Można też zastosować mikrobalony czy krzemionkę, ale w tym ostatnim przypadku późniejsza obróbka takiej spoiny to morderstwo dla narzędzi...

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 29 kwi 2013, o 11:05 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
el szaman napisał(a):
Epoksydy są klejami wypełniającymi...
No właśnie, to i zaleta i wada. Pewnie że wypełnia i można poniekąd iść na łatwiznę; zresztą mieszałem uretanowe kleje z trocinami i też doskonale trzyma - ale nie do łódki, w domu.
Na 5 lat ten maszt czy na dłużej? Trwałość, panie dzieju, trwałość...

Ja tam wolałbym fenol-formaldehyd, resol-formaldeyd, albo urea-formaldehyd czyli Cascamit ;)
Bo jak patrzę na piekący się 50 lat na maszcie tekstolit to wiem że trwałość została udowodniona :D A że drożej i trudniej? O ile trudniej?


Ostatnio edytowano 29 kwi 2013, o 11:14 przez Ryś, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 563 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 19  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 43 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL