Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 5 lip 2025, o 07:34




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 563 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 maja 2013, o 08:35 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9033
Podziękował : 4115
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
A moze warto zainteresowac sie kupnem tego

http://www.udkik.dk/app/admsshow.jsp?lo ... hiquita+46

Dokladnie taka lodka jest juz ponad rok remontowana a w zasadzie budowana od nowa bo wlasciciel przed kupnem zdal sie na "doswiadczonych" kolegow zamiast wydac pare setek na raport surveyera :) Konstrukcja i ladna i przemyslana.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 08:37 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9033
Podziękował : 4115
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Nie dosalem ze na mojej przystani w Szczecinie :)


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 09:12 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Marian Strzelecki napisał(a):
Wiec trzymajmy: :roll:
...Ale za to Delftszip potrafi inne (sreberka) pokazywać ładniej.
co by się podobało każdemu wg. gustu i preferencji.
Bo to podobno programy które mają służyć do projektowania i obliczeń
a nie do blichtru. :lol: :lol: :lol:
MJS

ja i tak Cię podziwiam ze tak szybko je opanowales... Ja jakoś glupieje przy nich, wychowałam sie niby na komputerach i Milewskim a jak siadam do Free/Delftshipa to nie potrafię kajaka narysowac, a chciałabym Wiedźmę narysowac sobie przed remontem ;(

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 09:18 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
apfelsaft napisał(a):
W załączniku jest tabelka gdzie porównałem masę różnych profili masztowych przy takich samych sztywnościach. Wybrałem typowe profile z katalogu i dobrałem odpowiedni profil z drewna (western red cedar), inne drewno będzie cięższe.(...)


Dziękuje za robotę, ale... Nie chce, aby było ze sie czepiam, ale cedr to tak jakoś rzadko na maszty używany jest. Żeby mieć pojęcie co taki maszt waży, lepiej byłoby najpopularniejsze dwa użyć, świerk lub daglezje (spruce i douglas fir...). Na podstawie moich skromnych obserwacji odpowiedzialne za jakieś 95% masztów na jachtach (przy czym daglezja wbrew pozorom częściej, łatwiej dostępna jest w odpowiedniej jakości i dlugosciach...).

Ps. No i wyjdzie, ze sie czepiam :) ale przypominam, ze maszt drewniany tak duzy NIGDY nie jest o jednolitym przekroju. Przykładowo norskowy maszt ma u podstawy 10 cali średnicy (25 cm) zaś na topie już jakieś 10 cm, jesli dobrze pamietam (może 15, do dokumentacji mam tak jakby daleko). W stosunku do równego słupa redukuje masę co najmniej o 1/3 i znacząco obniża środek ciężkości.
Ponadto, jestes pewien momentu bezwladnosci? Jesli rzeczywiście jest TAK duży poprzecznie - to dobry powód aby ten maszt jednak owalny zrobić - znow pozbywajac sie z setki czy wiecej kilogramów...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 09:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17645
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4516
Otrzymał podziękowań: 4274
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Moniia napisał(a):
apfelsaft napisał(a):
W załączniku jest tabelka gdzie porównałem masę różnych profili masztowych przy takich samych sztywnościach. Wybrałem typowe profile z katalogu i dobrałem odpowiedni profil z drewna (western red cedar), inne drewno będzie cięższe.(...)


Dziękuje za robotę, ale... Nie chce, aby było ze sie czepiam, ale cedr to tak jakoś rzadko na maszty używany jest. Żeby mieć pojęcie co taki maszt waży, lepiej byłoby najpopularniejsze dwa użyć, świerk lub daglezje (spruce i douglas fir...). Na podstawie moich skromnych obserwacji odpowiedzialne za jakieś 95% masztów na jachtach (przy czym daglezja wbrew pozorom częściej, łatwiej dostępna jest w odpowiedniej jakości i dlugosciach...).

Tak czy owak, różnica w masach może wyjść jeszcze większa, bo gęstość drewna daglezji jest większa od gęstości western red cedar.

Ma to duże znaczenie dla stateczności, jeśli okazuje się, że maszty mają masę 20-30% większą, lub mniejszą - wbrew temu, co pisał wcześniej RyśM.

Za użyciem drewna przemawia więc chyba głównie łatwość wykonania w amatorskich warunkach, wygląd, cena i ewentualnie, nie wspomniana dotąd właściwość drewna: drewno (odwrotnie, niż metal) nie ulega z czasem zmęczeniu materiału, czyli dopóki nie spróchnieje i nie zeżrą go korniki, to jego wytrzymałość pod wpływem zmiennych naprężeń nie zmienia się na niekorzyść.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 09:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
robhosailor napisał(a):
(...)

Ma to duże znaczenie dla stateczności, jeśli okazuje się, że maszty mają masę 20-30% większą, lub mniejszą - wbrew temu, co pisał wcześniej RyśM.

Za użyciem drewna przemawia więc chyba głównie łatwość wykonania w amatorskich warunkach, wygląd, cena i ewentualnie, nie wspomniana dotąd właściwość drewna: drewno (odwrotnie, niż metal) nie ulega z czasem zmęczeniu materiału, czyli dopóki nie spróchnieje i nie zeżrą go korniki, to jego wytrzymałość pod wpływem zmiennych naprężeń nie zmienia się na niekorzyść.


Warto pamiętać, ze policzono PEŁNY maszt z drewna. Przy tak dużym maszcie warto poświęcić dodatkowy czas i wysiłek na zrobienie masztu klejonego, pustego w środku. I takie rzeczywiście niewiele sie różnią masa od metalu, a zyskuje sie to co powyżej...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 09:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17645
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4516
Otrzymał podziękowań: 4274
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Moniia napisał(a):
Warto pamiętać, ze policzono PEŁNY maszt z drewna. Przy tak dużym maszcie warto poświęcić dodatkowy czas i wysiłek na zrobienie masztu klejonego, pustego w środku. I takie rzeczywiście niewiele sie różnią masa od metalu, a zyskuje sie to co powyżej...

Tak, maszt klejony, rurowy będzie sztywniejszy i przynajmniej o 20% lżejszy od pełnego... :)

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 09:43 

Dołączył(a): 1 wrz 2010, o 10:14
Posty: 9033
Podziękował : 4115
Otrzymał podziękowań: 1968
Uprawnienia żeglarskie: kpt.j.
Juz wczesniej pisalem. ok 73-74 robilismy na "Dal II" aluminiowy maszt spawany ktory okazal sie ok 30 % lzejszy od stoczniowego drewnianego pustego w srodku.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 09:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
robhosailor napisał(a):
Ma to duże znaczenie dla stateczności
Maszt oczywiście będzie taperowany, , przy długości grota ok. 20m nie bardzo sobie wyobrażam inaczej. Moment przechylający (pomimo szerokości kadłuba) w innym wypadku byłby raczej nieakceptowalny. Z tego też powodu nie chcę stosować masztu o profilu pełnym.
Moniia napisał(a):
a chciałabym Wiedźmę narysowac sobie przed remontem
Najtrudniejsze wbrew pozorom jest samo zdjęcie wymiarów. Ciągle powtarzam, że za słabo znam się na fs/ds, ale jeśli masz gotowe wymiary, to reszta jest jedynie prostą, mechaniczną robotą - trzeba tylko cierpliwie powklepywać punkty. Ja robię to teraz dla Caribe - zanim zacznę zapełniać wnętrze. Dzięki temu będę mógł na komputerze wszystko dokładnie rozplanować i - wykorzystując umiejętności innych :D pooglądać sobie w 3d zanim zacznę zabudowę.
Monia, jeśli podejmujesz się zdjąć te wymiary, to ja podejmę się w 15 min. na skype nauczyć Cię jak je wklepywać. Zdolniejszym niż ja zajmie to pewnie 5 min :).

Te łódki, które proponujecie, są może ładne, ale odpadają... Wymiary, wymiary, a zawłaszcza szerokość...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Pisaliśmy równocześnie! podsumowując: maszt taperowany, rurowy, z drewna wzmacnianego diagonalnie aramidem na powierzchniach klejonych (ukośnych do powierzchni masztu). Wprawdzie, jak niektórzy uważają, te wzmocnienia niewiele dzxadzą, ale "niewiele" to też dużo. A na ile dużo będę wiedział po testach spoin. Tak czy inaczej, KAŻDE wzmocnienie jest cenne, zwłaszcza, że wkład pracy jest minimalny, a koszt też nie mający raczej wpływu na całość.

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 10:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
el szaman napisał(a):
(...). Ja robię to teraz dla Caribe - zanim zacznę zapełniać wnętrze. Dzięki temu będę mógł na komputerze wszystko dokładnie rozplanować i - wykorzystując umiejętności innych :D pooglądać sobie w 3d zanim zacznę zabudowę.
Monia, jeśli podejmujesz się zdjąć te wymiary, to ja podejmę się w 15 min. na skype nauczyć Cię jak je wklepywać. Zdolniejszym niż ja zajmie to pewnie 5 min :).
.

No właśnie to samo chce zrobić. Wymiary postaram sie zdjąć, pytanie czy mi sie uda dokładnie ale muszę sie postarać. Co do nauki to jeszcze kwestia, czy laptopa uda mi sie uruchomić - wlacznik sie zbiesil, a na Maka jeszcze nic takiego nie znalazłam... :(

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 10:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Właśnie dokładność wymiarowania jest kwestią podstawową. Upierdliwa robota, uwierz. Dobrze jest sobie zapewnić kogoś do pomocy. Wygodny jest też elektroniczny dalmierz elektroniczny, ale musi być laserowy - ultradźwiękowy się do tego nie nadaje.

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 12:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13987
Podziękował : 10545
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
To jak zaczniesz Monię uczyć to dubluj i do mnie przesyłaj.
bo ja umiem tylko samą śmietankę z tych programów :oops:
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 12:56 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Marian Strzelecki napisał(a):
bo ja umiem tylko samą śmietankę
Nie denerwuj mnie przy okazji Święta Pracy!!! Właśnie próbowałem dorysować skeg do jednego projektu i skończyło się na :evil:. Wklepywanie posiadanych punktów to chyba najprostsze! Spijaj tę śmietankę , spijaj, ja zostanę przy obierkach :mrgreen:

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 14:39 

Dołączył(a): 29 kwi 2013, o 19:08
Posty: 3
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 3
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Lubie tabelki, więc w załaczniku są dwie nowe.

Co do masy samego profilu - to w zależności od przyjętych założen wyniki są różne. Tym razem zrobiłem zestawienie trezch profili, z tego samego drewna, ale o różnych wymiarach. Da się zrobić maszt cienkościenny kołowy o porównywalnej sztywności i nawet lżejszy od węglowego. Problemem może być jedynie jego przekrój.

Druga tabelka pokazuje jaki wpływ ma zwiększenie masy masztu na polozenie srodka ciezkosci. Zazwyczaj srodek ciezkosci masztu zz salingami i olinowaniem jest w 1/3 jego dlugosci. Zalozylem do porównanie że będzie to 6.5m ponad KLW. Założyłem też że środek ciężkości dodatkowego balastu będzie 1.8m poniżej KLW. Porównałem trzy maszty o różnych masach i sprawdziłem ile trzeba by dodać balastu żeby środek ciężkości się nie zmienił.
Wniosek jest taki że żeby mieć cięższy jacht trzeba dodać balastu. To ile balastu trzeba dodać zależy od położenia jego środka ciężkości.


Załączniki:
Maszty - wplyw masy na balast.png
Maszty - wplyw masy na balast.png [ 8.09 KiB | Przeglądane 527 razy ]
masa masztow - profile kolowe.png
masa masztow - profile kolowe.png [ 6.23 KiB | Przeglądane 527 razy ]

Za ten post autor apfelsaft otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 15:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13987
Podziękował : 10545
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Czyli (o ile dobrze pamiętam) sprawdza się stara zasada: 1kg na topie = 100kg balastu.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 16:39 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Marian Strzelecki napisał(a):
Czyli (o ile dobrze pamiętam) sprawdza się stara zasada: 1kg na topie = 100kg balastu.
MJS
I założenie iże kadłub jest ciałem doskonale nieważkim. ;)
Bo zważmy że łódka jakąś tam stateczność musi mieć i tak, przydałoby się, to i zwykle ma.
Ale dobra, środek ciężkości masztu na 6,5 m, a balastu na 1,8 - na kilo masztu 3,6 kg balastu... zatem dla dodatkowych 100 - 361,11 (bądźmy precyzyjni :roll: )
Wielkie mi halo. Inna rzecz - naprawdę na tej wielkości łajbę da się zrobić profil lżejszy niż 5 kg/m? Kurczę, moje chyba z ołowiu, a pisali alu :evil:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 16:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
RyśM napisał(a):
a pisali alu
nie pisali alu, tylko drzewianny! I taki będzie :). Pusty w środku. Taperowany. Wysoki na 20m (grot). I tylko za cholerę nie wiem nic więcej. Ale się wezmem i się wywiem! :mrgreen:

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 16:57 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Nie o tym - chodzi mi że na moich pisze alu, a ważą... Inna sprawa że pytałem o ceny gdyby chcieć wymienić, lecz bez powodzenia: "tych mocnych profili już nie sprzedają" :lol:
Pewien jesteś, swoja drogą, że musi być 20 m wysoki, na szkuner?
Ale nie będę mieszał, jeszcze tu heretykiem obwołan zostanę... :cry:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 17:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Nie załapałem w pierwszym rzucie, mi czasem trzeba widać dosadniej :). Teraz to jasne.

A w kwestii mieszania: nie bój się, stosy zlikwidowano ponoć już parę lat temu :)

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 17:13 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
A nigdy nie wiadomo, teraz tyle nowych praw przeciw "terroryzmowi w sieci", kto wie co przyszłość przyniesie? Człek leniwy, nie chce mu się odzywać by rzec to samo co wszyscy, to odstaje. Odstawać od tłumu dziś nie wolno!
A zobacz reakcję w obronie epoxydu... Jakbyś komu zakazał nim kleić. Taż sam używam... :oops:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 17:28 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
Ano tak...

Ciekawe te tabelki :).
Na razie walczę z różnymi parametrami, chociaż to tak trochę walka z wiatrakami.

Np założywszy, że średnica zewnętrzna masztu u podstawy wyniesie ok 25 cm, grubość ścianki ok 4 cm, to otrzymujemy stosunek grubości do średnicy 32%. Milewski zaleca minimum 20%, więc mamy zapas, i to duży. Zakładam, że te wklejki jeszcze też trochę dołożą. Wszystko pięknie, tylko ciągle pozostaje pytanie: a może 30 cm średnicy? A może 20? i grubszą ściankę (co de facto nie musi wpłynąć na masę, ale to policzę chwilę później, arkusz sobie muszę najpierw zrobić). Taperować od salingu? itd... Ehh, zachciało mi się :).
A co gorsza przekonaliście mnie o jednym: tego się tak naprawdę nie da wyliczyć, więc oprzeć trzeba się będzie na doświadczeniu innych. Nic przeciwko temu nie mam, ale to zawsze będzie pi razy oko :evil:

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

A tak w ogóle dzięki szafie Mariana dowiedziałem się czegoś ciekawego. Dyskutujemy cały czas nad nieużytecznością betonu, a tymczasem "cudze (AU, NZ, CA) chwalimy, swego nie znamy". W Jastarni jest firma, która cały czas produkuje betonowe kutry dla rybaków na podstawie linii wziętych z projektu jachtu Bruce'a Robertsa. Takie prawie 8,5m. I rybaki na tym ponoć pływają i sobie chwalą!

ehh, ta szafa Mariana, ciekaw jestem jakie ona ma wymiary!

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 18:43 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13987
Podziękował : 10545
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
RyśM napisał(a):
Marian Strzelecki napisał(a):
Czyli (o ile dobrze pamiętam) sprawdza się stara zasada: 1kg na topie = 100kg balastu.
MJS
...
Ale dobra, środek ciężkości masztu na 6,5 m, a balastu na 1,8 - na kilo masztu 3,6 kg balastu... zatem dla dodatkowych 100 - 361,11 (bądźmy precyzyjni :roll: ) ...

No to bądźmy precyzyjni:
...pisałem -1kg na topie, a nie w połowie czy 1/3. :D
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 19:21 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Marian Strzelecki napisał(a):
No to bądźmy precyzyjni:
...pisałem -1kg na topie, a nie w połowie czy 1/3. :D

:D
to bądźmy jeszcze precyzyjniejsi - sprowokowała mię tabelka, ta z: maszt typowy - balastu 0, maszt cięższy - balastu dodatkowo 1444 kg :mrgreen:
Jeśli jednak o 100 kg na topie idzie - dobrze wiedzieć, zaiste; jakbym tak, nieświadom, wylazł na top - dyć balastu jeno tona ósiemset... oj... :shock: .
Serdecznie pozdrawiając с праздником!
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 19:39 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Marian Strzelecki napisał(a):
RyśM napisał(a):
Marian Strzelecki napisał(a):
Czyli (o ile dobrze pamiętam) sprawdza się stara zasada: 1kg na topie = 100kg balastu.
MJS
...
Ale dobra, środek ciężkości masztu na 6,5 m, a balastu na 1,8 - na kilo masztu 3,6 kg balastu... zatem dla dodatkowych 100 - 361,11 (bądźmy precyzyjni :roll: ) ...

No to bądźmy precyzyjni:
...pisałem -1kg na topie, a nie w połowie czy 1/3. :D
MJS

No to bądźmy jeszcze bardziej precyzyjni, bo widzę niektórzy od tylu zaczynaja liczyć... Rozmiary (przekroje znaczy) masztu to tak dość bezpośrednio od tego co pod spodem zależą... Wypornosci znaczy,... Ten moment bezwladnosci nie bez powodu w tych wzorach sie pojawia...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 19:42 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Ano właśnie :) to co, coś było o 20 a potem 25 ton - jak teraz stoi projekt?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 22:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13987
Podziękował : 10545
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Teraz walczę z garbatą curwą, która oporuje mi na wykresie resistance... ruchu*: :lol:
Załącznik:
Resistance curve 4139561169976.jpg
Resistance curve 4139561169976.jpg [ 346.35 KiB | Przeglądane 4585 razy ]

MJS

* (W DelftSzipie) bo we Freeszipie jest bardziej spolegliwa.


ps
V~~ 2,6T
Moniu;
my tu się tylko tak przekomarzamy... aby z wprawy nie wypaść. :D

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 22:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 lut 2012, o 16:35
Posty: 881
Lokalizacja: Morro Jable / Fuerteventura
Podziękował : 85
Otrzymał podziękowań: 121
Uprawnienia żeglarskie: kapitan
RyśM napisał(a):
jak teraz stoi projekt?
mi tam wychodzi, że gdzieś około 30... Podobno trzydziechy niezłe są! :mrgreen:

_________________
silnych wiatrów, małych fal...
Grzegorz "el Szaman" Roman
http://www.bluewateracademy.com


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 23:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13987
Podziękował : 10545
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Czeska aszibka : ~26T
ale w FS iDS to nie problem:
ile chcecie?
szacher macher i jest. :roll:

więcej powiem; chcecie u góry; u dołu; czy w środku?
Nasz klient naszpan :lol:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 maja 2013, o 23:28 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
No to byle falka tego nie ruszy :cool:
Marian Strzelecki napisał(a):
Moniu;
my tu się tylko tak przekomarzamy... aby z wprawy nie wypaść. :D
Ba, chciałbym do wprawy wrócić to i czytam bardziej doświadczonych, zawsze się przyda :D
Ale poprzekomarzać - czemu nie? wrócę do klejów; znalazłem nowszą wersję książki, ściągalną, każdemu polecam (lubię uczelnię ;) ) - Woodworker Handbook. Hamerykańskie, lecz może się przydać, dużo konkretnych danych.
http://www.fpl.fs.fed.us/documnts/fplgtr/fpl_gtr190.pdf

A dla Moni - długi cytat ;)
"[...] phenol-formaldehyde (PF) and phenol–resorcinol–formaldehyde adhesives are still considered the most moisture-durable wood adhesives. The ability of these adhesives to form strong, water-resistant bonds is surprising given the brittleness of cured adhesive films.
In contrast, the generally tougher epoxy adhesives often give poor results in wood durability tests.
The answer why these rigid phenolic resins exhibit such great durability appears to lie in the ability of phenolic adhesives to infiltrate cell walls and decrease their ability to swell. PF resin’s alterations of the wood swelling properties has been known for many years. Thus, data for PF support the concept that PF entering the cell wall to decrease its swelling plays a role in the durability of these bonds. [...] adhesives can alter the wood interphase to allow the swelling strain to be distributed away from the interface between the adhesive and the wood and to provide water-durable bonds.
On the other hand, not all the in situ polymerized adhesives can provide moisture-durable bonds; epoxies, in particular, have in many cases not provided ‘durable’ bonds. Although they are not major adhesives for wood bonding, the extensive literature on epoxies helps to explain their poor performance. These results led to the model of nterfacial strain being critical to understanding performance of the epoxy resins. Dry and wet tests for an epoxy adhesive using five different wood species (white oak, hard maple, aspen, southern yellow pine and Sitka spruce) supported the concept that the greater the swelling strain, the less durable was the epoxy bond." http://www.fpl.fs.fed.us/documnts/pdf20 ... art001.pdf

I drugi
" Although epoxies give strong and durable bonds to many substrates, they do not result in durable bonds to wood under all conditions. There is some disagreement on the durability of epoxy bonds under wet conditions, but most standards limit epoxies for load bearing applications. Considerable work has been done on supporting the use of epoxies for restoration work, but examination under rigorous testing shows that commercial epoxies do not pass the test requirements. Examination of the failure indicates that much of the failure is in the epoxy interphase region (Frihart 2003a). Higher wood failure
under wet conditions has been found using acetylated wood (Frihart et al. 2004), while using a hydroxymethylated resorcinol primer allowed the bonded assemblies to pass the durability tests (Vick 1997). "
http://www.fpl.fs.fed.us/documnts/pdf20 ... art001.pdf pochodzi z: http://books.google.pl/books?id=QMn6rsl ... &q&f=false

I o klasyfikacji - tudzież kleju do mebelków :-P
Wood adhesives categorized according to their expected structural performance at warious levels of environmental exposure:
Fully exterior (withstands long-term water soaking and drying):
Resorcinol-formaldehyde
Phenol-formaldehyde
Phenol-resorcinol-formaldehyde
Emulsion polymer isocyanate
Melamine-formaldehyde
Isocyanate
Limited exterior (withstands short-term water soaking):
Melamine-urea-formaldehyde
Epoxy
Polyurethane
Interior (withstands short-term high humidity):
Urea-formaldehyde :mrgreen:
Casein



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: mbober1
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 maja 2013, o 01:35 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
PS. Doszukałem jeszcze to nieszczęsne lotnictwo http://rgl.faa.gov/REGULATORY_AND_GUIDA ... r%2001.pdf


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 563 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 19  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 44 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL