Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 23 cze 2025, o 09:53




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 cze 2013, o 07:49 

Dołączył(a): 29 mar 2013, o 13:04
Posty: 367
Lokalizacja: Czeladź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 32
Uprawnienia żeglarskie: licencja na ciągnięcie narciarza wodnego
http://www.indianexpress.com/news/merchant-vessel-mol-comfort-splits-into-two-off-mumbai-coast-crew-rescued/1130174/

_________________
Jarek Madejski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2013, o 09:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 sty 2011, o 00:02
Posty: 1975
Podziękował : 96
Otrzymał podziękowań: 96
Uprawnienia żeglarskie: kapitan jachtowy
W takich sytuacjach zastanawia mnie co było przyczyną:
- amplituda i długość fali sprawiające, że kadłub zaczyna również wchodzić w rezonans.
- przeładowanie statku
- czy zmęczenie materiału

_________________
Stopy wody pod kilem...
Wasyl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2013, o 10:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Zdarzenie miało miejsce na Oceanie Indyjskim, statek szedł jak wygląda z pełnym ładunkiem. Jest stosunkowo nowy - 2008 rocznik. Tu http://worldmaritimenews.com/archives/86777/mol-comfort-suffers-damage-during-trip-to-jeddah/ jako przyczynę podają złą pogodę.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2013, o 11:39 

Dołączył(a): 29 mar 2013, o 13:04
Posty: 367
Lokalizacja: Czeladź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 32
Uprawnienia żeglarskie: licencja na ciągnięcie narciarza wodnego
Wasyl napisał(a):
W takich sytuacjach zastanawia mnie co było przyczyną:
- amplituda i długość fali sprawiające, że kadłub zaczyna również wchodzić w rezonans.
- przeładowanie statku
- czy zmęczenie materiału

albo
- projekt do bani

_________________
Jarek Madejski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2013, o 11:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17561
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2348
Otrzymał podziękowań: 3695
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
JarekM napisał(a):
albo
- projekt do bani

Tych statków trochę po świecie pływa. Jeden to nawet w nazwie ma Poland :-)

Zapewne przyczyną jest wiele WYSTĘPUJCYCH JEDNOCZEŚNIE powodów.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2013, o 13:29 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Pływa? ;)
Maritime Rescue Coordination Centre Mumbai (MRCC) said that the sections are still afloat and are being monitored
A MOL informuje że organizuje holowniki.
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2013, o 13:45 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
Maar napisał(a):
Zapewne przyczyną jest wiele WYSTĘPUJCYCH JEDNOCZEŚNIE powodów.

Ogólna teoria katastrof mówi, że do zaistninia katastrofy niezbędne jest wystapienie szeregu przyczyn (warunków), kazdy z nich jest konieczny ale żaden nie wystarczajacy, czyli jeśli tylko jeden nie zaistnieje, to katastrofy nie będzie.

Tu można zgadywać tylko.
Mógł być jakiś błąd konstrukcyjny - "twardy" lub słabszy punkt, który zainicjował pękniecie.
Mógł być błąd wykonawczy (niedoróbka spawania albo niedoróbka materiałowa), mogła być jakaś nieudolna przeróbka konstrukcji.
Mogł być błąd w dokumentacji regulującej procedurę załadunku i rozladunku. Kolejność i rozmieszczenie.
Statek mógł być załadowany niezgodnie z dokumentacją.
Mogły być skraje warunki sztormowe.
Statek mógł byc źle prowadzony, forsowany w sztormie, np. z powodu pospiechu.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2013, o 20:52 

Dołączył(a): 29 mar 2013, o 13:04
Posty: 367
Lokalizacja: Czeladź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 32
Uprawnienia żeglarskie: licencja na ciągnięcie narciarza wodnego
Podobno zatonął http://www.gospodarkamorska.pl/wydarzenia/olbrzymi-kontenerowiec-przeamal-sie-na-dwie-czesci-i-zatonal-na-morzu-arabskim.html

_________________
Jarek Madejski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 cze 2013, o 21:37 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
:mrgreen:
MOL Comfort’s position at 18 JUN 2013 at 20:18:12 GMT (znaczy połówka z AISem)
Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 cze 2013, o 22:06 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Obie połówki nadal pływają, z większością kontenerów! http://www.mol.co.jp/en/pr/2013/13040.html Będzie próba zholowania ich do portu. A więc projekt statku pod względem grodzi wodoszczelnych i stateczności jest wręcz wzorcowy! Obciążenie kontenerami jak z tego widać jest równomierne. Co zawiodło?


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 cze 2013, o 22:39 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Stal, IMHO. "MOL Comfort was the first container ship to utilize ultra high-strength steel with an yield strength of 470 MPa in her hull structure"
Znaczy niby mocna, lecz cieńsza stal - to i cieńszy spaw. Nikt mi nie powie że spawano metalem równie "ultra wytrzymałym" jak stal konstrukcji. Oblicza się projekt na teoretyczne parametry wytrzymałościowe, lecz powodem awarii zazwyczaj jest zmęczenie materiału. Swoje lata ma. Podawali że napotkał trudne warunki i ostrą falę, zatem coś miało prawo puścić tak czy owak.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 24 cze 2013, o 23:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13980
Podziękował : 10540
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Pływa bo pływa, ale i tak ze 100 kontenerów pływa? luzem.
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 07:09 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 lut 2009, o 08:43
Posty: 9782
Lokalizacja: ....zewsząd
Podziękował : 5574
Otrzymał podziękowań: 2184
Uprawnienia żeglarskie: prawo człowieka wolnego
RyśM napisał(a):
Oblicza się projekt na teoretyczne parametry wytrzymałościowe, lecz powodem awarii zazwyczaj jest zmęczenie materiału. Swoje lata ma. Podawali że napotkał trudne warunki i ostrą falę, zatem coś miało prawo puścić tak czy owak.

Na statku z 2008 roku "nie mialo prawa". Zmęczenie materialu też uwzględnia sie w obliczeniach. Pachnie to jednak błędem - byc moze przy okazji spawania tej stali PW.

_________________
Jestem tylko szarym człowiekiem
www.armator-i-skipper.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 15:03 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Marian Strzelecki napisał(a):
Pływa bo pływa, ale i tak ze 100 kontenerów pływa? luzem.
MJS
Popatrz wyżej, na zdjęcia z chwili pękania kadłuba i po jego przełamaniu. Jeśli spadło do morza "ze 100 kontenerów", to jest to tylko jeden rząd kontenerów!, ten nad miejscem przełomu, nad literą "L" namalowaną na lewej burcie. Kilkanaście kontenerów w rządku wszerz pokładu od burtu do burty razy 6 warstw pionowo i wychodzi właśnie "ze 100". Jeżeli pozostałe rządki się nie posypały, to ten statek (a raczej jego połówki) ma naprawdę niesamowitą stateczność.


Ostatnio edytowano 25 cze 2013, o 15:29 przez _jp_, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 15:20 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13980
Podziękował : 10540
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Cytuj:
Popatrz wyżej na zdjęcia...

A na podstawie czego ja pisałem? :-P

MJS
ps
Hmm ... stateczność mówisz?

...nno tak - to przecie statek. :roll:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 17:32 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
_jp_ napisał(a):
Kilkanaście kontenerów w rządku wszerz pokładu od burtu do burty razy 6 warstw pionowo i wychodzi właśnie "ze 100".


"6 warstw pionowo"? Ja tylko tak nieśmiało zwrócę uwagę, że kontenery są nie tylko na pokładzie ale i pod pokładem... I tam jest hymmm trochę więcej niż "6 warstw pionowo"...

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła



Za ten post autor Jurmak otrzymał podziękowanie od: Marian Strzelecki
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 25 cze 2013, o 18:27 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13980
Podziękował : 10540
Otrzymał podziękowań: 2484
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
To taki "schemat" myślowy:
liczę co widzę; ja też tak zacząłem :roll:
MJS

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 11 lip 2013, o 20:17 

Dołączył(a): 31 mar 2013, o 19:19
Posty: 2431
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 449
Uprawnienia żeglarskie: różne
Niestety :-( , przednia "połówka" zapaliła się podczas holowania i pomimo prób gaszenia wczoraj zatonęła http://www.mol.co.jp/en/pr/2013/index.html
"TOKYO-Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL; President: Koichi Muto) reports the fore part of the containership MOL COMFORT sank in the high seas near 19'56"N 65'25"E (water depth about 3,000m) at 19:00 UTC on July 10 (04:00 on July 11 JST)."
Tylna "połówka" zatonęła już wcześniej
"TOKYO- Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL; President: Koichi Muto) reports the aft part of the containership MOL Comfort sank in the open sea near 14’26”N 66’26”E (water depth about 4,000m) at 16:48 JST (11:48 Dubai time) on June 27."

A przy okazji: czy taki sposób opisywania pozycji geograficznej 14'26''N zamiast 14° 26' N jak to drzewiej bywało, jest gdzieś unormowany? Bo może być to czasem mylące.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 18 ] 


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 23 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
cron
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL