Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 16:42




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 28 cze 2009, o 18:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
Natala Rakowska napisał(a):
Szplajsowanie na kursie na stjota? Fajnie, bym chciała.


Po co? Żeby zapomnieć po paru miesiącach? Mimo tego ,że kiedyś dużo robiłem szplajsów na polipropylenkach teraz jak chce zrobić splot muszę rzucić okiem do książki...

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 28 cze 2009, o 20:16 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Może komuś się przydadzą? :wink:
http://www.phillystran.com/370.htm
http://www.neropes.com/SplicingGuideChoice.aspx
-------
Zbyszek, zwolennik szplajsów

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 28 cze 2009, o 20:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1448
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 605
Otrzymał podziękowań: 475
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
no dobra zaplatanie zaplataniem ale nie lepiej uzyc skrecanych zaciskow?
http://www.hurtmet.pl/172_0_zacisk_ryni ... ny_a4.html
np takiego

przeciez to bedzie mocniejsze (chyab) niz plecionki ktore moim zdaniem tylko rozwala line przez wbijanie szpikulca

[ Dodano: Nie 28 Cze, 2009 21:08 ]
bajdełej sprawdzcie ten sklep internetowy - totalnie wypasiony pod katem wyposazenia w elementy metalowe - mozesz nawet sobie wybrac rodzaj stali:) w zadnym sklepie takiej informacji nie dostaniesz


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 28 cze 2009, o 21:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
sirapacz napisał(a):
ale nie lepiej uzyc skrecanych zaciskow?

nie :razz:
brzydkie to to, śruby wystają i coś może się zaczepiać.
sirapacz napisał(a):
niz plecionki ktore moim zdaniem tylko rozwala line przez wbijanie szpikulca

trochę się mylisz :wink:
te zaciski wprowadzono nie dlatego, że lepsze ale dlatego, że szybciej można ucho zrobić (czas to pieniądz)
------
piszcie co chcecie a ja i tak za tydzień będę szplajsował bo właśnie kończę łódkę budować


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 28 cze 2009, o 21:53 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
sirapacz napisał(a):
no dobra zaplatanie zaplataniem ale nie lepiej uzyc skrecanych zaciskow? [...] np takiego

Zaciski z tego linku, są oględnie mówiąc sprawne inaczej :-) Do różnych zastosowań się nadają, ale nie do dynamicznie obciążanych lin.
Chodzi o to, że powierzchnia styku zacisku z liną jest stosunkowo nieduża i co najgorsze niekontrolowalna (zmienia się w zależności od kąta ułożenia liny w zacisku).

sirapacz napisał(a):
przeciez to bedzie mocniejsze (chyba) niz plecionki

Zaciski - ale takie walcowane - stosuje się ponieważ są łatwiejsze, szybsze, tańsze, bardziej eleganckie, etc. niż szplajsy, ale żeby były bardziej wytrzymałe to nie słyszałem - jedno i drugie połączenie jest wystarczająco dobre. Prędzej lina pęknie niż połączenie puści.

Natomiast są sytuacje jak na przykład opisana przez Tomka czy inne w których połączenie lin musi przechodzić przez jakiś blok i wówczas żaden zacisk nie jest dobrym rozwiązaniem i... pozostaje szplajs.

ps. Na grubych stalowych linach szplajsy wykonuje się przy pomocy dwóch imadeł. Rozkręca/rozgina się linę na pewnym odcinku i przeplatanie nie wymaga "szpikulca" czyli rożka.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 29 cze 2009, o 08:33 

Dołączył(a): 10 sty 2006, o 16:15
Posty: 1155
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 105
Otrzymał podziękowań: 46
sirapacz napisał(a):
i jak sie tak przewlecze pojedyncze linki przez splot po wygieciu szpikulcem to to sie bedzie trzyymac?

Właśnie się tak gópio składa, ze będą. Szplajs wytrzymuje przynajmniej 3 sezony, potem niestety muszę wymieniać fał miecza bo niszczy się na bebnie. Być może gdyby bęben był rowkowany, stalówka służyłaby dłużej.
Cytuj:
mam nie odparte wrazenie ze wysuna sie te pojedyncze druty(linki). Trzeba byloby to jakos jeszcze dodatkowo powyginac czy zagiac

Tak się też robi. Dociąga się poszczególne pokrętki po każdym przepleceniu, dociska się kombinerkami, w szczękach imadła lub przez zaklepywanie młotkierm (byle nie pokaleczyć drucików; używam do tego starych kombinerek gdzie drobne rowkowanie szczęk jest już mocno przytępione). Materiał stalówek ma tę właściwość że łatwo go wygiąć, ale wyprostować już dużo trudniej (twardnieje po jednorazowym zgięciu). To sprawia że szplajsy się nie rozplatają.
Cytuj:
ale wtedy o taka line sie bardzo bedzie czlowiek kaleczyl (bawilem sie nie raz stalowymi linami i nie raz pojedyncze pekniete druciki parkowaly mi w dloni- bez dobrych rekawic nie wolno sie zblizac....

Te druciki nazywają sie wszami (jedno z pytań egzaminacyjnych brzmiało, jakie zwierzęta trafiają się na jachcie). Oczywiście, wszy prawie zawsze występują na szplajsowanych linach, choć przynajmniej ich część kryje się wewnątrz splotu. Dlatego gdy wykonywno je na wantach, zawsze pokrywano splot obmotką ze sznura konopnego przesyconego pokostem. Dodatkowo taka obmotka eliminowala niebezpieczeństwo (i tak mocno hipotetyczne) rozplatania się szplajsu. W przypadku opisanym i stosowanym przeze mnie taka konieczność nie zachodzi, szplajs bowiem jest ukryty wewnątrz skrzynki mieczowej i pokłuć można by się tylko podczas wymiany fału. Zresztą obmotka nie zapewne nie utrzymałaby się w kontakcie z bloczkiem.

Pozdrawiam
Tomek Janiszewski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 29 cze 2009, o 19:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 mar 2009, o 17:32
Posty: 1448
Lokalizacja: Turowice /k.Konstancina-Jeziorny
Podziękował : 605
Otrzymał podziękowań: 475
Uprawnienia żeglarskie: bezpatencie
no tak :) imadel nie bylo na rysunkach:) przjdzie czas na walke i z linami stalowymi wychodziu na to.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 29 cze 2009, o 22:04 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 25 kwi 2006, o 13:57
Posty: 3996
Podziękował : 657
Otrzymał podziękowań: 613
Uprawnienia żeglarskie: szkutnik drewkarz,motorówkarz
Tomek Janiszewski napisał(a):
zawsze pokrywano splot obmotką ze sznura konopnego przesyconego pokostem

Taka obmotka to się nazywa klajdunek.
Jego zadaniem było nie tyle chronienie rąk matrosów przed wszami co chronienie samego szplajsu przed korozją. Do jego konserwacji (regularnie powtarzanej), każdy bosman miał substancje o składzie tylko jemu wiadomym (czasem faktycznie pokost występował)
sirapacz napisał(a):
przjdzie czas na walke i z linami stalowymi

walka nic nie daje :wink: to trzeba polubić :razz:

_________________
Zbyszek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 29 cze 2009, o 23:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 cze 2009, o 08:22
Posty: 49
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Uprawnienia żeglarskie: żeglarz jachtowy
boSmann napisał(a):
walka nic nie daje :wink: to trzeba polubić :razz:


Jak się nie ma co się lubi, to się lubi, co się ma? :cool: :lol:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 3 lip 2009, o 07:36 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 lip 2009, o 19:02
Posty: 111
Lokalizacja: Kraków
Podziękował : 6
Otrzymał podziękowań: 1
Uprawnienia żeglarskie: Morsik;))
mors-k napisał(a):
Jak w tytule, interesuje mnie praktyka. Sposobów wiązania lin jest od groma a ilu używa się rzeczywiście? Ja używam może trzech, czterech płaski, szotowy, pólsztyk. Może jeszcze z dwa a co z reszta? Sztuka dla sztuki?


:)) 1.ratowniczy, kiedy pętla potrzebna, 2.knagowy, 3.szotowy, 4.płaski 5.refowy, i jeszcze 6.flagowy czasami.

mało wyszło;)

_________________
..kiwać się między falami..

pozdrawiam cieplutko
Agata"Agatonek"Mryczko


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 6 lip 2009, o 17:26 

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 22:37
Posty: 8
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
1.Refowy- bardzo często, bo łatwo sie go późneij pozbyć ;]
2. Sztyk i zastępy półsztyków
3.Knagowy... bo knagi są wszędzie
4. Wiązanie odbijaczy (to sie jakoś nazywa? :D )
5. Prosty... (czy tam płaski.. sam już nie wiem i się zamotałem :P... w każdym razie refowy bez pentelki... jak są jakieś przeciwwskazania do zastosowania jej ;] )
6. Żeglarski- do cumowania, albo do przywiązania liny do czegoś
7. Wyblinka
8. Ósemka
9. Rożkowy
Z tych stosowanytch to tyle.
Poza tym:
-Ratunkowy... jakoś mi sie do tej pory za często nie przydawał... jakoś nie odczuwałem potrzemy tworzenia pentelek.... poza tym do wczoraj umiałem go zawiązać tylko na sobie, ewentualnmie przed sobą robiąc ten sam zagadkowy ruch co wiążąc na sobie. Udało mi się jednak rozpracować tą tajemniczą czynność, więc teraz będę mógł wiązać go częściej i nie koniecznie wcześniej wczuwając sie w przedmiot na którym będę chciał go zawiązać.
-płaski (ten drugi), szotowy, bramszotowy, flagowy, crzadko się przydają

No i na koniec skracanie liny...mój ulubiony, chociaż nigdy go nie wykorzystałem w praktyce... za to potrafiłem bawić się z skracanie kilkudziesięciu metrów sznurka, a potem skracanie tego co zostało skrócone, a potem skracanie tego co zostało ... xD


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 7 lip 2009, o 07:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lip 2006, o 18:19
Posty: 2986
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 422
Otrzymał podziękowań: 1060
Uprawnienia żeglarskie: sternik morski
lith napisał(a):
No i na koniec skracanie liny...mój ulubiony, chociaż nigdy go nie wykorzystałem w praktyce...


Jak byłem piękny i młody (tak, tak był taki okres w moim życiu :grin: ) skakałem trochę ze spadochronem i po skoku linki "traktowało się" skrótem łańcuchowym...

_________________
Pozdrowienia Jurek "Jurmak" Makieła


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 7 lip 2009, o 08:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
lith napisał(a):
4. Wiązanie odbijaczy (to sie jakoś nazywa? :D )

jak wyblinka + sztych

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 8 lip 2009, o 07:43 

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 22:37
Posty: 8
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
nie, to umnie to nie jest wyblinka :> Bardziej to żeglarski przypomina... zawiązałem na krześle i się okazało, że to jest żeglarski :P....


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 8 lip 2009, o 07:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 mar 2009, o 14:11
Posty: 1340
Lokalizacja: Płock
Podziękował : 66
Otrzymał podziękowań: 22
Uprawnienia żeglarskie: jsm
każdy z tych węzłów to żeglarski - bo żeglarze go używają ;)

_________________
Pozdrawiam
Tomek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 8 lip 2009, o 11:18 

Dołączył(a): 17 cze 2009, o 22:37
Posty: 8
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
no tak :D.... mi oczywiście chodziło o ten żeglarski żeglarski ;]


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 9 lip 2009, o 10:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 lip 2009, o 16:15
Posty: 892
Podziękował : 36
Otrzymał podziękowań: 59
Uprawnienia żeglarskie: jak dla mnie wystarczające
Ja korzystam z ratowniczego (trzeba umieć wiązać na sobie i przed sobą), płaskiego, refowego, bramszotowego, cumowniczego, ósemki, knagowego. Znam i inne, ale na co dzień są mniej przydatne.

_________________
pozdrawiam
skiera


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
 Tytuł:
PostNapisane: 19 lip 2009, o 14:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 lip 2009, o 08:41
Posty: 293
Lokalizacja: Szczecin
Podziękował : 12
Otrzymał podziękowań: 5
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Witam:

każdy z poniższych węzłów używam do celu do którego jest stworzony. Popularne ostatnio wykorzystywanie kilku uniwersalnych węzłów wydaje mi się zubożaniem tej ciekawej sztuki zawsze kojarzonej z żeglarstwem.

- cumownicze: żeglarski, rybacki, łańcuchowy (chwilowe cumowanie - wezeł na środku cumy);
- pętle niezaciskające się: kluczka, ratowniczy, rożkowy zabezpieczony, zaplecione ucho, ratowniczy (choc z oporami);
- łączenie lin: prosty, refowy, szotowy, bramszotowy, związ wantowy;
- końcówki: bosmanka, rzutka (szubieniczny), splot powrotny,ósemka podwójna (ładniejsza od zwykłej);
- bandera: flagowy
- kotwica: kotwiczny
- stoper;
- marlowanie;
- skrót lin: zwykły (koci) i łańcuszkowy;
- buchta;
- do pokazu :-): róża topowa, kajdanki bosmańskie

a więc w sumie ok 26 i mam nadzieję, że opanuję jeszcze więcej
pozdrawiam
tommy


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 48 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 31 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL