Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 20 lip 2025, o 00:35




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 54 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 08:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
[Maar] Ponieważ link do indagowanych testów Kuracent umieścił w wątku o bardzo podobnej nazwie - co może w jakiś sposób utrudniać nawigację, tutaj wrzucam stosowny link: http://zeglarstwo.waw.pl/testy.htm


Uważni Czytelnicy Forum, np. Zbieraj, zauważyli, że ostatnio piszę sporo o motorowodniactwie.
Jestem dosyć zadowolony z pytań, jakie są egzaminie na sternika motorowodnego.
Zanim będziecie czytać dalej przeczytajcie to:

viewtopic.php?f=17&t=16380

Mówiąc skrótowo - taki egzamin powinien oczywiście zawierać podstawy przepisów (np. kto komu ustępuje na wodzie?), locję ale także sprawy związane z bezpieczeństwem. Każdy wodniak powinien znać podstawy pierwszej pomocy i meteo. Dyskusyjny jest dział "Budowa jachtu, silniki i układy napędowe". Ale jak przyjrzycie się przykładowym pytaniom, to zobaczycie, że są to naprawdę podstawy i każdy wodniak powinien je znać. Nie tylko motorowodniacy ale i żeglarze.

Czyli podsumowując - egzamin na sternika motorowodnego jest O.K.

A co z egzaminem testowym na żeglarza jachtowego? Moim zdaniem obowiązkowy egzamin powinien być 1:1 taki sam jak na sternika motorowodnego.
Tymczasem jeśli wierzyć stronie zeglarstwo.waw.pl, gdzie są przykładowe testy, to jest źle.

Moje ulubione pytanie, nad którym pastwiłem się w wątku:

viewtopic.php?f=72&t=16384


Cytuj:
Przepisy Śródlądowe

Gdzie nosi się banderę na jachtach o ożaglowaniu gaflowym:
(468)
na topie masztu
pod pikiem gafla
na flagsztoku


Czy naprawdę, aby żeglować na Tangu 780 trzeba to wiedzieć?

Czy na bezpieczeństwo wodniaków lub jachtu wpływa znajomość odpowiedzi na pytania:

Cytuj:
Etykieta jachtowa i flagowa to:
(336)
zbiór tradycyjnych zwyczajów obowiązujących tylko i wyłącznie w stosunkach między żeglarzami
zbiór przepisów lokalnych
zbiór tradycyjnych zwyczajów i zasad żeglarskich obowiązujących na jachcie i w porcie


Cytuj:
Brest jest to lina mocująca jacht do nabrzeża i idąca:
(384)
w tyłu jachtu
prostopadle do jachtu
do przodu jachtu


Cytuj:
Na jachcie typu Omega liki grota przymocowane do drzewc to:
(12)
lik dolny i wolny
lik przedni i wolny
lik dolny i przedni


Pragnę zauważyć, że egzamin nie powinien dotyczyć Omegi, tylko jachtów powyżej 7,5m.

Cytuj:
Szkielet jachtu w płaszczyźnie poprzecznej wzmacniają:
(248)
gretingi
wręgi
kilson


Cytuj:
Elementami szkieletu jachtu są:
(535)
wręgi
gretingi
salingi


Kiedyś wielu żeglarzy samodzielnie budowało jachty. Teraz większość bedzie czarterować lub kupi gotowy jacht. Po co taka wiedza dla budowniczych jachtów przeciętnemu żeglarzowi?

Cytuj:
Jak nazywa się element, który służy do utwierdzenia pięty masztu w kadłubie:
(437)
pięta
gniazdo
opętnik


Cytuj:
Środek ożaglowania żagla trójkątnego znajdziemy na przecięciu:
(281)
środkowych boków
symetralnych boków
dwusiecznych kątów


To jest egzamin z matematyki?

Cytuj:
Zmianę położenia środka oporu bocznego możemy uzyskać np. przez:
(105)
opuszczenie miecza
zrzucenie foka
refowanie żagli


Cytuj:
Jaka siła powstająca w części podwodnej kadłuba jachtu decyduje o zmniejszeniu dryfu:
(287)
siła bocznego oporu
siła oporu kadłuba
siła oporów hydrodynamicznych


A może z fizyki?

Cytuj:
Budowla wodna piętrząca wodę to
(564)
ostroga
jaz
śluza


Zachęcam do zrobienia kilku testów na zeglarstwo.waw.pl a potem udział w dyskusji, które pytania są Waszym zdaniem O.K. a jakie nie?

pzdr,
Andrzej Kurowski


Ostatnio edytowano 4 wrz 2013, o 08:52 przez Maar, łącznie edytowano 1 raz
Dodałem link.



Za ten post autor Kuracent otrzymał podziękowanie od: Szaman3
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 08:25 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7476
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3735
Otrzymał podziękowań: 2059
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
nie zdałam

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 09:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Zdałem, uff :-)

Wyniki testu
Nazwa Liczba pytań Pomyłek Procent poprawnych
Przepisy Śródlądowe 14 2 85%
Budowa jachtu 13 0 100%
Teoria żeglowania 12 2 83%
Locja śródlądowa 14 2 85%
Meteorologia 10 0 100%
Ratownictwo 12 0 100%
Test zaliczony
Poprawnych odpowiedzi: 69 na 75 (zaliczenie od 65)


Ale ledwo, ledwo.
1. Nie wiedziałem że, seria krótkich dźwięków zaczyna się od 6 a nie od 5.
2. Również nie wiedziałem, że żeglowanie sportowe i turystyczne na śródlądowych drogach wodnych dozwolone jest bez specjalnego pozwolenia tylko w porze dziennej (zgodnie z tym co robię obstawiłem całą dobę :lol:).
3. Nie wiedziałem jaką rolę spełnia miecz. Okazuje się że zwiększa stateczność jachtu a nie, tak jak obstawiłem, zapobiega dryfowi :lol:.
4. Nie wiedziałem, że największy moment prostujący jachtu mieczowego występuje przy kącie przechyłu około 30 - 45 stopni (obstawiłem 10 - 50 stopni :lol: )
5. Nie wiedziałem że przedstawiony przy pytaniu znak oznacza miejsce postoju zarezerwowane dla statków przeznaczonych do pchania, które są załadowane materiałami toksycznymi :oops:
6. Nie wiedziałem co to ploso :oops:

A tak na poważnie, to połowa pytań nie powinna znaleźć się w tym teście. Wiedza którą mają sprawdzić nie jest niezbędna kandydatowi na żeglarza. Np. cytowane przez Andrzeja pytania o tym gdzie nosi się banderę na jachcie z ożaglowaniem gaflowym. Pływam już parę lat i jakoś nie miałbym jeszcze okazji zastosować tej wiedzy. Same bermudzkie mi się trafiały :-).

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 09:05 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17663
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Kuracent napisał(a):
Pragnę zauważyć, że egzamin nie powinien dotyczyć Omegi, tylko jachtów powyżej 7,5m.
Czepiasz się, bo czym się akurat pod względem który lik różni ożaglowanie np. Maxusa numer jakiśtam duży od ożaglowania Omegi? O Omedze, to przynajmniej większość zdających mogła kiedyś słyszeć, a niektórzy nawet widzieli.

Kuracent napisał(a):
Po co taka wiedza dla budowniczych jachtów przeciętnemu żeglarzowi?
W celu skutecznej komunikacji werbalnej pomiędzy żeglarzami - żeby np. nie mówili: "o to, no to, ten teges , no qr... tam tam, no teges no qrrr..."

Kuracent napisał(a):
To jest egzamin z matematyki?/.../A może z fizyki?
Cóż... wiem, że czasy się zmieniły, bla bla bla, ale niektóre rzeczy warto wiedzieć, a niektóre były już w podstawówce, a w ogóle, to żeglarz z IQ kury, to kandydat do Nagrody Darwina ...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Szaman3 napisał(a):
3. Nie wiedziałem jaką rolę spełnia miecz. Okazuje się że zwiększa stateczność jachtu a nie, tak jak obstawiłem, zapobiega dryfowi :lol:.
A to już problem ...

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Szaman3 napisał(a):
gdzie nosi się banderę na jachcie z ożaglowaniem gaflowym. Pływam już parę lat i jakoś nie miałbym jeszcze okazji zastosować tej wiedzy. Same bermudzkie mi się trafiały :-).
Uuuuu... Bardzo kiepsko, panie dzieju. :DD

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/



Za ten post autor robhosailor otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 09:37 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2011, o 16:40
Posty: 4699
Podziękował : 222
Otrzymał podziękowań: 759
Uprawnienia żeglarskie: nie podano
Nie wiedziałem, do ilu metrów jest mały statek, kto ma pierwszeństwo przy dwóch holowanych, rąbnąłem się jak dziecko przy dwóch rombach na moście, nie umiałem zmienić środka oporu bocznego, nie wiedziałem co to jest pozycja HELP (tzn. nie pamiętałem, że ta pozycja tak się nazywa), oraz w jakiej kolejności wiązać troki pasa.
To nie wiem, czy mogę pływać, czy nie :roll:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 10:31 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Szaman3 napisał(a):
A tak na poważnie, to połowa pytań nie powinna znaleźć się w tym teście. Wiedza którą mają sprawdzić nie jest niezbędna kandydatowi na żeglarza.


No może nie połowa ale 1/3 pytań nie powinna trafić na ten egzamin. Dla porównania "zdajcie sobie" test na sternika motorowodnego. Moim zdaniem 90% pytań jest O.K. A wiedza, którą bada ten test jest przydatna w ogromnej większości także żeglarzom.

W Chorwacji zdawałem egzamin na Voditelj'a Brodice. Pan egzaminator nie zapytał mnie, czy zamierzam żeglować czy pływać na motorówkach. Egzamin jest bowiem wspólny. Na ten sam patent mogę też prowadzić jakieś tam kutry a nawet małe statki pasażerskie.

Oczywiście był to egzamin na stopień morski. Ale był bardzo podobny co do zasady do obecnego egzaminu testowego na sternika motorowodnego (podstawowe przepisy - głównie dot. kto komu ustępuje, światełka, dźwięki, oznakowanie, podstawy meteo, sposoby wzywania pomocy).

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 10:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Szaman3 napisał(a):
. .../cut/...nie wiedziałem, że żeglowanie sportowe i turystyczne na śródlądowych drogach wodnych dozwolone jest bez specjalnego pozwolenia tylko w porze dziennej.../cut/...

Ciekawe skąd się takie zaskakujące twierdzenie autorom pytań wzięło?
IMHO nie ma żadnego ogólnego wymogu zdobywania "specjalnego pozwolenia" na żeglugę poza porą dzienną.
Jeżeli nie obowiązuje jakiś zakaz lokalny, to w nocy po śródlądowych drogach wodnych żeglować może każdy jacht żaglowy. Musi jedynie spełnić warunki Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych. To są warunki dotyczące właśnie... poruszania się jachtem żaglowym w nocy:
§ 3.12. Sygnalizacja statków żaglowych w drodze
1. Statki żaglowe powinny pokazywać:
w nocy:
a) światła burtowe określone w § 3.08 ust. 1 lit. b, przy czym światła te mogą być również światłami zwykłymi,
b) światło rufowe określone w § 3.08 ust. 1 lit. c.
2. Niezależnie od świateł określonych w ust. 1 statek żaglowy może pokazywać:
w nocy:
dwa zwykłe albo jasne światła, widoczne ze wszystkich stron, umieszczone pionowo jedno nad drugim w odległości 1 m, w górnej części lub na szczycie masztu, przy czym górne z tych świateł powinno być czerwone, a dolne - zielone.

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 10:46 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 lut 2010, o 00:53
Posty: 17663
Lokalizacja: Dziekanów Polski, dawniej Warszawa
Podziękował : 4528
Otrzymał podziękowań: 4279
Uprawnienia żeglarskie: mam, ale nie wiem po kiego...
Kuracent napisał(a):
Oczywiście był to egzamin na stopień morski.

Hmmm ... a na śródlądowy to łatwiejszy powinien być, czy trudniejszy i dlaczego? Morze jest większe, to pewnie powinien być trudniejszy (a może większy?) na morze. :DD

Niech sobie pytają o co tam chcą, byleby nie wciskali ludziom, że miecz służy do zwiększania stateczności itp. i nie stanowiło to jakiegoś państwowego obowiązku - bezpatencie rulez i tylko tyle.

_________________
Robert Hoffman
***
https://stareaparatyimojefotografowanie.blogspot.com/


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 11:47 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
robhosailor napisał(a):
Niech sobie pytają o co tam chcą, byleby nie wciskali ludziom, że miecz służy do zwiększania stateczności itp.


Mam wrażenie, że pytania były przygotowane przez ludzi którzy nie mają zbyt dużej wiedzy o tym, co żeglarzowi jest niezbędne do bezpiecznego żeglowania, co może się czasami przydać, a co jest zupełnie niepotrzebne. Ale to jeszcze pikuś. Gorzej, że odpowiedzi uznawane za prawidłowe, tak naprawdę prawidłowymi nie są (pytanie o żeglowanie w porze nocnej), bądź nie są jedynymi prawidłowymi. Posłużę się znów pytaniem (bezsensownym zresztą) o tym gdzie podnosi się banderę na jachcie z ożaglowaniem gaflowym. Według autorów pytania jest to pik gafla. OK, wtedy gdy jacht idzie pod żaglami. Ale wtedy gdy idzie na silniku, to właśnie na flagsztoku niesie banderę, bo gafel jest opuszczony. A taka odpowiedź uznawana jest za błędną.

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 12:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
robhosailor napisał(a):
bezpatencie rulez i tylko tyle.
ORSP!!!
robhosailor napisał(a):
Niech sobie pytają o co tam chcą, byleby [...]
Byleby można było pływać bez obowiązkowego odpowiadania na owe pytania.
Wówczas ci, którzy - tak jak to ująłeś, wciskają kit, że miecz służy do zwiększenia stateczności - nie będą mieli żadnych chętnych do odpowiadania na ich nieobowiązkowe pytania.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 13:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Aha, bo się nie pochwaliłem - 100 procent skuteczności miałem, ale na kilka (może kilkanaście?) pytań, to strzelałem.

BTW do listy pytań z "prawidłową" odpowiedzią, która jest błędna, można dopisać pytanie nr 26:
Rozgałęzienie szlaku żeglownego może być oznakowane za pomocą:
- pławy w kształcie walca w kolorze czerwonym
- pławy w kształcie stożka w kolorze zielonym
- pławy ze znakiem szczytowym kulą pomalowaną w czerwono zielone poziome pasy

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 13:17 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
IMHO cały problem z pytaniami leży w tym że na każdy egzamin jakaś tam sobie komisja w składzie pan Józek z kolegą Wieśkiem i panią Basią układa pytania do testów, bezpośrednio przed egzaminem. Jak wiadomo ludzie są omylni, i mają różne spojrzenie na dane zagadnienie, i pytania mogą być na ten sam temat inaczej sprecyzowane i wymagać różnych odpowiedzi.
I tu jest główny problem.
W przypadku testów motorowodniackich ułożono kilkaset pytań i z nich losuję się te 75 i to jest właściwe. Pytania bowiem są zawsze takie same. Nas żeglarzy wyraźnie się lekceważy w tej materii.

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 13:25 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Kuracent napisał(a):
Moje ulubione pytanie
Przepisy Śródlądowe. Gdzie nosi się banderę na jachtach o ożaglowaniu gaflowym: (468)
na topie masztu
pod pikiem gafla
na flagsztoku
Każde z powyższych... :evil:
Pytanie: czy "autorzy" widzieli kiedy gafel? to pytanie mówi o nich wszystko, fakt.
A tak nawiasem: na śródlądziu nosi siem banderę? i som do tego przepisy? I one przepisy mówią jeszcze gdzie na gaflowcu? :respekt:

Banderze należy siem szacunek. Znaczy ma być na miejscu honorowym. Znaczy nie musi zara wiedzieć "instruktor PZŻ" co to takiego honor... :rotfl:
Wszyscy już przywykli że uczy bzdur. Ale czy musi?
A to już wcale nie jest śmieszne :oops:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 14:06 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
Podziekowalam, bo wiedza akurat na te tematy przydatna (o tym środku powierzchni bocznego oporu, środku ozaglowania itp) - tylko niech mi ktoś powie PO CO Z NIEJ EGZAMINOWAC?
O ile pamietam, patenty mamy ze względów bezpieczeństwa, tak? (No takie tłumaczenia zawsze słyszę...). Połowa tych pytań dotyczy wiedzy jak zeglowac lepiej czy bardziej elegancko, a nie bezpieczniej. Moze lepiej pytać o takie rzeczy jak środki ratunkowe i ich używanie? (To tylko przykład).

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 14:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
robhosailor napisał(a):
Hmmm ... a na śródlądowy to łatwiejszy powinien być, czy trudniejszy i dlaczego? Morze jest większe, to pewnie powinien być trudniejszy (a może większy?) na morze.


Po pierwsze powinien być podobny. Czyli też obejmować przepisy, locję, sprawy związane z bezpieczeństwem. Tyle, że czerwona pława oznacza co innego na śródlądziu a co innego na morzu. Znak "prom na uwięzi" rzadko występuje na morzu. ;-) itd. Po drugie jednak ten morski powinien mieć elementy nawigacji (umiejętność odczytywania współrzędnych z mapy papierowej, odległości między punktami itd.) oraz radio. Można to zrobić tak jak w Chorwacji, że zdaje się od razu obie rzeczy na jednym egzaminie albo tak jak w innych krajach na dwóch.

Na żadnym z nich na obowiązkowym egzaminie nie powinno się egzaminować z środka bocznego oporu, bandery czy też z tego, czy noszenie odbijaczy w drodze jest zgodne z etykietą żeglarską?

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 14:17 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Moniia napisał(a):
O ile pamietam, patenty mamy ze względów bezpieczeństwa, tak?
Nie! Patenty mamy ze względów rozporządzenia. O bezpieczeństwie jest ustawa :rotfl: :rotfl: :rotfl:

Fakt, że w rozporządzeniu jest mowa o 75 pytaniach implikuje ich bezsensowność - żebym skisnął, to nie wymyśliłbym 75 pytań jedynie o bezpieczeństwie :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa



Za ten post autor Maar otrzymał podziękowanie od: Moniia
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 14:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
O, z tym stwierdzeniem zgodzę sie całkowicie...

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 15:02 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Przepędzilem dwa razy "test" ze strony http://zeglarstwo.waw.pl

PORAŻKA

Przykłady:

Pyt: Dwa jachty żaglowe płyną tym samym halsem. Prawo drogi posiada jacht:
(227)

Eeeechh - nie można zadawać pytania o "posiadanie prawa drogi"!
Prawo drogi - to co najwyżej potoczna nazwa zbioru przepisów...
W pytaniach z dziedziny prawa drogi na wodzie można i trzeba konsekwentnie pytać o to która jednostka ma obowiązek ustąpienia drogi a która nie powinna zmieniać swego kursu i prędkości!

Dwa jachty płyną innymi halsami, pierwszeństwo ma jacht:
(1191)

Jak wyżej - nie można stwierdzać kto "ma pierwszeństwo" tylko pytać o to kto ma obowiązek ustąpić drogi a kto powinien zachować kurs i prędkość...

Jacht żaglowy w drodze ustępuje:
(575)
statkowi o napędzie mechanicznym, którego wyprzedza
jachtowi żaglowemu zawietrznemu
nie ustępuje z drogi nikomu

Twórcy pytań padają ofiarą własnej nieporadności językowej.
Przepisy nie wyróżniają "jachtu żaglowego zawietrznego"... Znają natomiast jacht żaglowy znajdujący się po zawietrznej. Poza tym - odpowiedzi prawidłowe są dwie...

Banderę armatorską/klubową podnosić należy na statku typu slup:
(353)
na achtersztagu
pod prawym salingiem
pod lewym salingiem

I po co takie "pytania"?
Egzamin ma sprawdzać znajomość istotnych z punktu widzenia użytkowników dróg wodnych przepisów - a nie wiedzę o jakiś luźnych zwyczajach.
BTW - "Bandera" jest jedna. Armatorski lub klubowy bywa proporczyk...

Szoty można przymocować do rogu szotowego za pomocą:
(6)
knagi
szekli
kauszy

Można szeklą... Tylko po co utrwalać w pytaniach egzaminacyjnych jakieś stare, złe nawyki...

Jakiego rodzaju paliwo używane jest w jachtowych dwusuwowych silnikach przyczepnych:
(15)
benzyna zmieszana z olejem silnikowym

Po pierwsze - trochę precyzji - nie z olejem silnikowym, tylko z olejem do silników dwusuwowych.
Po drugie - istnieją silniki dwusuwowe w których używa się czystej benzyny a olej dawkowany jest z osobnego zbiorniczka oleju, który należy uzupełniać osobno...

Paliwem używanym w silniku dwusuwowym jest:
(1174)
benzyna E95 + olej silnikowy

Jak wyżej...

Do zasilania silnika dwusuwowego używamy:
(453)
oleju napędowego
mieszanki benzyny z olejem
benzyny

Jak wyżej...

Kokpit to:
(250)
przestrzeń wypornościowa kadłuba jachtu
miejsce przeznaczone dla załogi jachtu
pomieszczenie na jachcie przeznaczone dla osprzętu, lin i czerpaków

Dawno nie czytałem tak niezręcznej definicji kokpitu, jak "prawidłowa" odpowiedź na to pytanie...

Zarefowanie grota na jachcie typu slup, spowoduje:
(293)
zwiększenie przechyłu
zwiększenie zawietrzności
zwiększenie nawietrzności

Myśle, że aby którakolwiek z podanych odpowiedzi była prawidłowa należy dodać, że slup z pytania niesie przed refowaniem oba żagle...

Na jachcie płynącym bajdewindem zwiększono wybrzuszenie grotżagla – spowoduje to:
(502)
zmniejszenie prędkości jachtu i spadek wartości siły aerodynamicznej
zwiększenie prędkości jachtu i zwiększenie wartości siły aerodynamicznej
zwiększenie przechyłu jachtu

W zależności od sytuacji przed "zwiększeniem wybrzuszenia" (brrr...) oraz w zależności od warunków wietrznych - prawdziwa może być każda z podanych odpowiedzi...

Zwiększenie stateczności jachtu uzyskujemy poprzez:
(507)
wybranie żagli do diametralnej jachtu
utrzymanie płetwy sterowej w diametralnej jachtu
balastowanie jachtem, luzowanie żagli lub refowanie żagli

Boszzz... Ja rozumiem pytanie o to, jak zwiększyć moment prostujący czy zmniejszyć moment przechylający - ale jak "zwiększona" może być... stateczność?
Czy jak sumuję liczby naturalne, to "zwiększam arytmetykę"? :-?
No i co właściwie oznaczać ma "balastowanie jachtem"? Bierzemy inny jacht o używamy w roli balastu? :roll:

Belka konstrukcyjna jachtu to:
(434)
wręga
pawęż
kil (stępka)

Naprawdę nie można określić o co się pytamy innymi słowy niż "belka konstrukcyjna"?

Znak przedstawiony na rysunku obok oznacza: (znak A.13)
(270)
zakaz jachtów o napędzie mechanicznym
zakaz ruchu statków sportowych i turystycznych oraz wszelkich małych statków
koniec strefy w której małe statki sportowe i turystyczne mogły rozwijać duże prędkości

Żadna z odpowiedzi nie jest prawidłowa - zakaz wyrażony znakiem A.13 nie dotyczy "wszelkich małych statków".

Takielunek ułamkowy charakteryzuje się:
(371)
mocowaniem sztagów i want na różnych wysokościach
brakiem salingów
mocowaniem sztagów i want do masztu na jednej wysokości

Widziałem przykłady takielunku ułamkowego, dla których prawdziwa była każda z wymienionych odpowiedzi...

Szyna szotowa talii grota służy do:
(391)
ułatwienia wykonywania zwrotów
zmniejszenia łopotu żagla przy zwrocie
poprawy kierunku jej działania

Polska język - trudna język?
Szyna szotowa służy do poprawy kierunku działania.... szyny szotowej???

Pas ratunkowy jest środkiem ratunkowym zapewniającym:
(193)
utrzymanie człowieka na powierzchni wody w pozycji umożliwiającej swobodne oddychanie (twarzą do góry)
ratowanie człowieka z wszelkich trudnych sytuacji w czasie żeglugi
utrzymanie człowieka na powierzchni wody przez 1 godzinę

Znów kłopot z terminologią...
Tylko w języku potocznym i niepoprawnym slangu występują "pasy" ratunkowe. Na egzaminie należy pytać o kamizelki ratunkowe i kamizelki asekuracyjne.

Baksztag to kurs względem wiatru przy kierunku wyczuwanym:
(496)
od rufy jachtu do trawersu
prostopadle do burty
od dziobu

Hmmm, na prawdę należy na egzaminie pytać o "kierunek wyczuwany"?
A o kierunek wiatru rzeczywistego - nie lepiej...?
A gdzie jest "kierunek wyczuwany" wiatru przy ostrym baksztagu, hę?

Na kursie fordewind siła dryfu:
(213)
ma wartość taką samą jak na kursie półwiatr
osiąga wartość minimalną
osiąga wartość maksymalną

Drodzy autorzy pytania - cóż to jest "siła dryfu"?

Środek ożaglowania żagla trójkątnego znajdziemy na przecięciu:
(281)
środkowych boków
symetralnych boków
dwusiecznych kątów

Drodzy autorzy, o jakie chodzi wam "kąty"? I czego dotyczą "boki"?

Jaką rolę spełnia miecz:
(501)
zwiększa stateczność jachtu
zapobiega dryfowi
powoduje zmniejszenie przechyłu przy kursach ostrych

Podana jako "prawidłowa" odpowiedź jest bez sensu... Miecz przede wszystkim tworzy sprawną hydrodynamicznie powierzchnię bocznego oporu.


etc, etc...
Ale jakoś "zdałem" :rotfl: :rotfl: :rotfl:

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 2: junak73, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 15:39 

Dołączył(a): 16 lis 2010, o 16:46
Posty: 1818
Lokalizacja: Rumia
Podziękował : 357
Otrzymał podziękowań: 299
Uprawnienia żeglarskie: kpt. jacht.
pierdupierdu napisał(a):
...... Poza tym - odpowiedzi prawidłowe są dwie...

O tym mówiłem !!! porażka !!!
powinno być z tysiąc pytań ułożonych poprawnie językowo i technicznie przez fachowców i z tego wyłaniane na egzamin losowo te 75. Dopóki komisje same będą na kolanie układać testy zawsze tak będzie. klikam

_________________
pozdro Zbyszek
PUMA 42 S/Y SINE METU
http://www.maxiskippers.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 15:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
robhosailor napisał(a):
Kuracent napisał(a):
Po co taka wiedza dla budowniczych jachtów przeciętnemu żeglarzowi?
W celu skutecznej komunikacji werbalnej pomiędzy żeglarzami - żeby np. nie mówili: "o to, no to, ten teges , no qr... tam tam, no teges no qrrr..."


O.K. Przyjmuję ten argument. Ale ile razy w ciągu normalnej żeglugi użyjesz terminu "wręgi".? Jeśli już to raczej:

- Podaj szeklę.
- Wybierz szota.
- Zarefuj grota.

Fajnie jest jak żeglarze znają terminologię. Podobnie etykietę żeglarską. Podobnie podstawowe komendy. Podobnie, jakby znali regatowe zasady, jak płynąć szybciej? Ale nie są to rzeczy, których powinien dotyczyć egzamin. Nie są niezbędne do bezpiecznej żeglugi.

robhosailor napisał(a):
Kuracent napisał(a):
To jest egzamin z matematyki?/.../A może z fizyki?
Cóż... wiem, że czasy się zmieniły, bla bla bla, ale niektóre rzeczy warto wiedzieć, a niektóre były już w podstawówce, a w ogóle, to żeglarz z IQ kury, to kandydat do Nagrody Darwina ...


I znów jak wyżej. Fajnie jakby żeglarze mieli IQ > 100 a najlepiej > 130. Ale nie tego dotyczy obowiązkowy egzamin na żeglarza jachtowego.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 15:52 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7476
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3735
Otrzymał podziękowań: 2059
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
do dzisiaj nie wiem, co to są te wręgi

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 15:54 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Kuracent napisał(a):
Ale ile razy w ciągu normalnej żeglugi użyjesz terminu "wręgi".? Jeśli już to raczej:
- Podaj szeklę.
- Wybierz szota.
- Zarefuj grota.

- Kapitanieeeee! Gdy refowaliśmy grota i Henio wybierał szota a ja podawalem szeklę, to ona mnie się wysmyrgła z ręki i wpadła pod wręgę, w taką dziurkę. Jak się ta dziurka nazywa? :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 16:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 mar 2013, o 18:30
Posty: 7476
Lokalizacja: Oceany Konińskie
Podziękował : 3735
Otrzymał podziękowań: 2059
Uprawnienia żeglarskie: papierowe
to zależy, czy to ta dziurka po zawietrznej czy po drugiej zawietrznej. bo to może być cumowa zawietrzna dziurka albo szpringowa nawietrzna.

_________________
Aniołek, kurła, aniołek.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 16:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2839
Podziękował : 439
Otrzymał podziękowań: 725
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
zielony tygrys napisał(a):
do dzisiaj nie wiem, co to są te wręgi
Poważnie? To takie żebra jakie masz u siebie w klatce piersiowej. A na tych żebrach (wręgach) ułożone jest poszycie jachtu np. słomkowe jak w starej drewnianej Omedze. Ale wręgi te można wkleić w to poszycie dla wzmocnienia kadłuba już po jego wykonaniu i po wyciągnięciu roboczych szablonów przekrojów poprzecznych które się później demontuje.
Aha u mnie wynik testu 71/75.

* ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ * ~ *

Maar napisał(a):
Jak się ta dziurka nazywa?

Tu jest definicja tej dziurki:http://pl.wikipedia.org/wiki/Szpigat


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 17:10 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 2 mar 2009, o 18:57
Posty: 3242
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 334
Otrzymał podziękowań: 976
Uprawnienia żeglarskie: RYA/MCA Yachtmaster Ocean
Ja też w drugiej próbie miałem 71/75.
Trochę się poduczyłem :lol:

_________________
Jedni mówią po to, żeby mówić, a inni po to, żeby powiedzieć.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 17:40 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
pierdupierdu napisał(a):
PORAŻKA
Polska język - trudna język? :rotfl: :rotfl: :rotfl:
Kuracent napisał(a):
Fajnie jest jak żeglarze znają terminologię.
Marian J. napisał(a):
Maar napisał(a):
Jak się ta dziurka nazywa?
Tu jest definicja tej dziurki: http://pl.wikipedia.org/wiki/Szpigat
A że w Polszcze bzdur uczom to tak widać wszystkim zostało...
http://www.slownik-online.pl/kopalinski ... 034920.php
http://de.wikipedia.org/wiki/Speigatt Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 18:11 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
RyśM napisał(a):
A że w Polszcze bzdur uczom to tak widać wszystkim zostało...
KHEM? Mógłbyś rozwinąć (najlepiej normalnym językiem) kwestię bzdur?

Marian J. napisał(a):
Poważnie? [...] definicja tej dziurki
Marianie, to żarty były :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 18:24 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 9 sie 2010, o 05:58
Posty: 2839
Podziękował : 439
Otrzymał podziękowań: 725
Uprawnienia żeglarskie: sternik jachtowy
Maar napisał(a):
Marian J. napisał(a):
Poważnie? [...] definicja tej dziurki
Marianie, to żarty były :-)
To poważnie to było w pierwszej części mojego postu i dotyczyło wręg i odpowiadałem Zielonej Tygrysicy. A poważnie to zdaję sobie sprawę z tego, że teraz spore grono żeglujących uczy się na laminatowych konstrukcjach i może niektórych takich rzeczy na takich jachtach nie widzieli.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 18:40 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Maar napisał(a):
KHEM? Mógłbyś rozwinąć (najlepiej normalnym językiem) kwestię bzdur?
Marian J. napisał(a):
Poważnie? [...] definicja tej dziurki
Marianie, to żarty były :-)
Ja-ć też dyć na wesoło :mrgreen:
A normalnym językiem? Pięknie Jaromir przedstawił. W jaki sposób ma odpowiadać na takie pytania ktoś znający znaczenie użytych terminów? Jeśli uprze się i przyjmie właściwe znaczenie słów - zamiast domyślać się 'co poeta chciał przez to wyrazić' - w wielu pytaniach dwie lub wszystkie nawet odpowiedzi znajdzie prawidłowymi; albo żadnej.
Dlatego zwracam delikatnie uwagę że istnieją słowniki. Także języka polskiego.
Którego to języka można się również w szkole nauczyć, nawet podstawowej. I może byłoby warto?

O kwestiach technicznych już wspominać hadko, szczególnie że i tu istnieją słowniki.
Bowiem po paru już pytaniach ogarnia człeka złośliwa chęć odpowiedzenia, przykładowo, że "do zasilania silników dwusuwowych stosuje się - olej napędowy". (używałem, to wiem :-P )


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 2 wrz 2013, o 21:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 16 sie 2009, o 01:45
Posty: 9992
Podziękował : 2979
Otrzymał podziękowań: 3355
Uprawnienia żeglarskie: różne....
Reklamy w TV - przeleciałem raz jeszcze "test" ...

Jachty balastowe ze względu na charakterystykę stateczności ciężaru zaliczamy do:
(508)
jachtów szybszych i bezpieczniejszych
jachtów wywracalnych, lecz niezatapialnych
jachtów zatapialnych, lecz niewywracalnych
No i zgadnijcie która odpowiedź jest "prawidłowa"?
Oczywiście - trzeba odpowiadać, że jachty balastowe, to jachty... niewywracalne.
I tylko nie wiadomo, czy śmiać się przy tym, czy płakać... :rotfl: :cry:

Moment prostujący jachtu balastowego ma wartość dodatnią dla kąta przechyłu w granicach:
(117)
0° - 90°
120°- 140°
90° - 110°
Boszzzz.. Czy dzielni autorzy tych pożal się Boże "pytań" przespali wszystkie wykłady z podstaw stateczności?
Twierdzą bowiem, że moment prostujący ma wartość dodatnią tylko w zakresie... 90° - 110° - serio, serio...

Wrota śluzy otwierają się:
(32)
w stronę akwenu o niższym poziomie wody
zależy od konstrukcji śluzy
w stronę akwenu o wyższym poziomie wody
Wg autorów prawidłowa jest odpowiedź trzecia...
Istnienie śluz "dwustronnych" i akwenów o zmiennym poziomie wody po obu stronach śluzy - stanowi jak widać dla autorów pytania tajemnicę... Cóż, pewnie nigdy nie płynęli Kanałem Żerańskim...

Pława przedstawiona na rysunku wskazuje, że strona po której należy ją ominąć znajduje się: (rysunek północnej kardynałki)
(29)
na zachód od niej
na północ od niej
na wschód od niej
Czy można prosić o to samo pytanie, ale zadane przy użyciu podstawowo poprawnej polszczyzny...?

Pas ratunkowy należy do środków:
(197)
asekuracyjnych
ratunkowych
pomocniczych
Trochę jak pytanie "jaki samochód chciałbyś mieć i czemu mercedes"? Ale nie mam nic przeciw łatwym pytaniom - tyle, że znów mamy te nieszczęsne "pasy".... :-?

Kamizelka asekuracyjna służy do:
(1010)
ratowania człowieka z wszelkich trudnych sytuacji w czasie żeglugi
ułatwia utrzymaniu się człowieka na powierzchni wody
utrzymania człowieka na powierzchni przez 24h
Polska język - trudna język...

Gdzie nosi się banderę na jachtach o ożaglowaniu gaflowym:
(468)
Nie wiecie? Na prawdę nie wiecie?
Wg. autorów tego niezwykle istotnego pytania egzaminacyjnego - na topie masztu.... Serio, serio... :-(

_________________
Jaromir Rowiński aka pierdupierdu
Jeżeli masz ochotę komentować takie poglądy, których co prawda nigdy nie wyraziłem, ale które kompletnie bez sensu i z sobie tylko znanej przyczyny usiłujesz mi przypisać - droga wolna. Śmiesznych nigdy dość...



Za ten post autor Jaromir otrzymał podziękowania - 2: Ryś, Wojtek Bartoszyński
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 54 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 10 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL