Forum Żeglarskie

Zarejestruj | Zaloguj

Teraz jest 21 lip 2025, o 14:46




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 62 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 14:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
JarekM napisał(a):
RyśM napisał(a):
JarekM napisał(a):
Zawsze byłem przeciwnikiem liczenia spalania. Według wzoru Kuracent wolniej popłynąc będzie miał mniejsze spalanie na godzinę, ale będzie musiał więcej godzin pływać. Jest nieskończona ilość zmiennych, które mogą mocno wypaczyć wyniki dokładnych obliczeń.

Moim zdaniem, najlepiej trzymać obroty przy, których silnik ma największy moment obrotowy (około 1700 rpm), bo teoretycznie wtedy najefektywniej spala paliwo. A spalanie wziąć od armatora i dodać do niego tak 20% ze względów bezpieczeństwa. Wiem, moje myślenie jest za proste jak na ten dzieł, dlatego zgodnie z sugestią Maar'a uznajcie moje metody za niewłaściwe i niebezpieczne.


I to jest clue tej dyskusji. Reszta to patykiem pisanie.....

Takie porówniania są miarodajne to tylko w przypadku takich samych silników, o podobnym stopniu zużycia, zatankowanych tym samym paliwem do pustych baków, takich samych przekładniach i dławicach, gdzie opory na układzie przeniesienia mocy są identyczne, przy takich samych śrubach, tej samej masy jachtach w podobnych warunkach, najlepiej płynących obok siebie - bo wystarczy tylko inny wiatr lub prądy, żeby te wyliczenia można było sobie wsadzić :lol:
Te krzywe są obliczane w warunkach laboratoryjnych i mało mają wspólnego z prawdziwymi danymi eksploatacyjnymi...

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.



Za ten post autor Kurczak otrzymał podziękowanie od: noone
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 19:53 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
No to zamiast dywagować nad teorią - ulitujmy siem nad Kuracentem. ;)
Producenci łódek klasy bavarii jakoś starannie nie podają danych istotnych... Na szczęście brokerzy często podają spalanie dla typowej prędkości, da się coś porównać. Natomiast firmy czarterowe podają "cruising speed" (dziwnie wysokie) i dla tych prędkości spalanie.

No to rzuciłem okiem w gogle, kwadransik zajęło... :-P
Oczywiście żadnej gwarancji że prawdę mówią:
Bavaria 36 cruiser (review, http://www.tradeaboat.co.nz/news-review ... 6-cruiser/) pali ok. 2 l/h przy 6 knotach. Ktoś nawet podał 1,8.
A jej "cruise speed' (chyba max :lol: ) podają 7 kn - i przy tej prędkości spalanie 3 l. albo i 3,5. http://www.anacortesyachtcharters.com/f ... =SailFleet http://www.cooperboating.com/ourFleet/? ... oat_id=191


Bavaria 40 z 37-40 KM - według brokerów pali... ok 2 l przy 6 kn i ok 3 l przy 7 kn ;) .
Ale też - wg firmy czarterowej - ma 'cruise speed' 8 knotów i przy takiej spalanie 4,5 l. http://www.boatbookings.com/yacht_searc ... ?pid=14709 http://www.yachtbooker.com/Yacht-Charte ... -9556.html

Na YBW forum, od właścicieli (wierzyłbym ;) ):
Bavaria 38 Ocean: Volvo MD22L (50 HP) 2.5 Ltrs per hour at 2200 RPM ~ 6.5 kts
Bavaria 46 Exclusive, Volvo TMD22 79HP, Cruising speed 7.5 kts at 2700 3 liters per hour. (Accurate calculated average was 2.7 liters/hour based on 100 hours last summer ...all uses.)
Więcej tu:
http://www.ybw.com/forums/archive/index ... 64029.html



Za ten post autor Ryś otrzymał podziękowanie od: Kuracent
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 20:48 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
RyśM napisał(a):
na typowych żaglówkach niekoniecznie, zwykle mają małe śruby i dodatkowego ciągu nie wytworzą


Ano to jest tak jak się nie policzy śruby...
Ja swoją liczyłem i założyłem śrubę ciut za ciężką w stosunku (sorka ;-))) do potrzeb.
Mam śrubę składaną 3 łopatową.
W efekcie silnik na luzie wykręca mi sie do 3700 obr / min a pod obciążeniem do 3200 obr.
Ale przy 1800 obr / min pracuje najekonomiczniej i ma uciąg dający V=4 kn a pali wtedy ok. 1 l/Mh.
Pzdr
Kocur


Załączniki:
IMG_3642.JPG
IMG_3642.JPG [ 56.64 KiB | Przeglądane 8740 razy ]
IMG_3641.JPG
IMG_3641.JPG [ 53.17 KiB | Przeglądane 8740 razy ]
IMG_3640.JPG
IMG_3640.JPG [ 75.65 KiB | Przeglądane 8740 razy ]

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell

Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 20:55 

Dołączył(a): 2 mar 2008, o 22:03
Posty: 9898
Podziękował : 370
Otrzymał podziękowań: 1279
pozazdrościć , u mnie Yanmar 6 koni pali 0,7-1litr , przy łódce 760 i wadze 2900kg.
Niestety kiepska 2 łopatowa śruba składana. Prędkość ok 4,5 w

_________________
pozdrowienia piotr


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 20:59 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
piotr6 napisał(a):
u mnie Yanmar 6 koni pali 0,7-1litr , przy łódce 760 i wadze 2900kg.


Mój Bury Kocur to 4750 kg, 30 stóp - silnik D1-20 a spalanie jak na wykresie.
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 23:22 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
RyśM napisał(a):
Bavaria 40 z 37-40 KM - według brokerów pali... ok 2 l przy 6 kn i ok 3 l przy 7 kn .
Ale też - wg firmy czarterowej - ma 'cruise speed' 8 knotów i przy takiej spalanie 4,5 l.


Nie uwierzę, że B40 przy 6kn spali 2 l./h. Gdyby było 3l./h. to ew. mógłbym rozważyć zgodę.

BTW Wątek jest niesamowicie merytoryczny. Może ktoś z Modów wpadnie na pomysł, gdzie przenieść ten wątek. W skrajnym wariancie do "Ogólnie o żeglarstwie".

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 23:41 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 sie 2009, o 15:04
Posty: 14323
Lokalizacja: Stara Praga
Podziękował : 606
Otrzymał podziękowań: 5397
Kuracent napisał(a):
Nie uwierzę, że B40 przy 6kn spali 2 l./h.
I słusznie, Andrzejku, bo pali ciut mniej.
60-konny Yanmor pali 2 l/h. ((Janneau 50', sprawdzone w dwutygodniowym rejsie. 52 motogodziny, wlałem pod korek 104 litry)
60-konne Volvo pali ciut ponad 3 l/h. Grand Soleil 50', sprawdzone na trasie Karaiby - Włochy, w tym od Gibraltaru do Włoch - wyłącznie silnik, bo złośliwy Neptun wyprasował Śródziemne.
W obu przypadkach 90% jazdy było na 1800 obr/min.

I przestań dzielić włos na czworo. Żebyś się skichał, to i tak nie wyliczysz. Przyjmij 2 l/h, średnią cenę paliwa i dołóż 10% na rezerwę.
Ceny paliwa w przyszłym roku i tak nie przewidzisz. :lol:

_________________
Pozdrawiam
Janusz Zbierajewski



Za ten post autor Zbieraj otrzymał podziękowania - 2: Kurczak, Ryś
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 16 wrz 2013, o 23:57 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Kuracent napisał(a):
Nie uwierzę, że B40 przy 6kn spali 2 l./h. Gdyby było 3l./h. to ew. mógłbym rozważyć zgodę.
To już Twój problem :rotfl:
Powiem tak: słyszałeś że dłuższe łódki są szybsze, bo mają mniejszy opór falowy? ;)
A określenie "wzrost wykładniczy"?
To tak dla wyjaśnienia, rozumiem że jesteś ciekaw szczegółowych i ścisłych danych.
Obrazek
http://en.wikipedia.org/wiki/Wave-making_resistance
:mrgreen:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 01:55 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2007, o 08:39
Posty: 1512
Lokalizacja: DC
Podziękował : 140
Otrzymał podziękowań: 84
JarekM napisał(a):
Moim zdaniem, najlepiej trzymać obroty przy, których silnik ma największy moment obrotowy (około 1700 rpm)
Dlaczego akurat 1700? Dla jednego silnika może być to 1000 dla innego 3000. Już o tym było (w innym wątku).

Poza tym: czy ktokolwiek pomyślał o żegludze na prądzie? Można ustawić najbardziej ekonomiczne na Świecie obroty i stać w miejscu, czyli mieć nieskończenie wielkie spalanie w przeliczeniu na przejechaną milę...

Zaś odpowiedź wprost na zadane wprost topikowe pytanie jest banalnie prosta: TAK!
:)

_________________
Marcin "Cypis" Kantorek - http://www.dino.merigold.pl


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 07:04 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Cypis napisał(a):
czy ktokolwiek pomyślał o żegludze na prądzie? Można ustawić najbardziej ekonomiczne na Świecie obroty i stać w miejscu, czyli mieć nieskończenie wielkie spalanie w przeliczeniu na przejechaną milę... :)
:mrgreen:
No weź, nie wspominaj, kurde no... bez prądu... po gładkim... pomarzyć... :cry:

może jeszcze cisza i słoneczko!? :evil:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 08:27 

Dołączył(a): 29 mar 2013, o 13:04
Posty: 367
Lokalizacja: Czeladź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 32
Uprawnienia żeglarskie: licencja na ciągnięcie narciarza wodnego
Cypis napisał(a):
Dlaczego akurat 1700? Dla jednego silnika może być to 1000 dla innego 3000. Już o tym było (w innym wątku).


Ok, trafiłeś w moje bardzo duże uproszczenie, gratulację. Dla aptekarskości, że 80% łodzi w przedziale 10-17 metrów długości będzie spalała najefektywniej paliwo w okolicy 1700 +- 200 obrotów. I proszę nie róbcie z liczenia spalania apteki, bo tego dokonać się nie da. Po prostu odbierając jacht na rejs o takie rzeczy trzeba zapytać.

Cypis napisał(a):
Poza tym: czy ktokolwiek pomyślał o żegludze na prądzie? Można ustawić najbardziej ekonomiczne na Świecie obroty i stać w miejscu, czyli mieć nieskończenie wielkie spalanie w przeliczeniu na przejechaną milę...


To już kompletnie inny temat.

_________________
Jarek Madejski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 09:40 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 cze 2009, o 04:47
Posty: 13170
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 3101
Otrzymał podziękowań: 2698
Uprawnienia żeglarskie: młodszy marynarz śródlądowy
RyśM napisał(a):
Dlaczego akurat 1700? Dla jednego silnika może być to 1000 dla innego 3000.
Dla jednego silnika to jest 200 (dwieście).

_________________
Pozdrawiam
Wojtek
https://www.wojtekzientara.pl/
m/y „Wymówka”, POL000KA6
SPG5479, MMSI 261003664


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 15:49 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Nie dość że zara wszystkie cytować bendom, to jeszcze nie za swoje... :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 16:33 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
bury_kocur napisał(a):
A mój D1-20 pali jak w załączniku.


Czyli przy 1800 - 1 l./h. a przy 2400 - 2l./h.
To mam jeszcze pytanie jakie prędkości w dobrych warunkach uzyskujesz przy 1800 a jakie przy 2400 obrotów?

BTW Jak widzicie przeniosłem dyskusję z działu Kuracent tutaj, aby więcej osób mogło się wypowiedzieć w tym ciekawym wątku. Jeśli Moderatorzy znajdą lepszy dział - to proszę o przeniesienie.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 16:42 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 sie 2010, o 11:32
Posty: 14371
Lokalizacja: Miasto 178 Mm na południe od Bornholmu
Podziękował : 1959
Otrzymał podziękowań: 2054
Uprawnienia żeglarskie: Kurde, no, brzydzę się sobą ale mam.
Jędruś jak Ciebie lubię i szanuję daj spokój :D
Tego nie można tak przeliczać......
Bo dojdziemy do absurdu :roll:

_________________
Konsul 37 "Don Kichot"
POL 0001WR
MMSI 261037650
https://jachtdonkichot.pl/


A po nocy nadchodzi dzień... I niech już tak zostanie.


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 17:44 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Kurczak napisał(a):
Tego nie można tak przeliczać......
Czego TAK nie można przeliczać?
Tego, że Kocura silnik przy 1800 obrotach na gładkiej wodzie nadaje jego łódce określoną prędkość a przy 2400 inną.

Jak ktoś zna łódkę, to często obroty (te optymalne, o których wie, że są super-hiper-małopalne) ustawia nie na obrotomierz (bo np. ów jest na dole przy silniku, w niewygodnym do patrzenia miejscu) tylko na prędkościomierz ;-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 18:57 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2006, o 15:07
Posty: 4811
Lokalizacja: Gdańsk
Podziękował : 675
Otrzymał podziękowań: 1715
Uprawnienia żeglarskie: j.st.m
Maar napisał(a):
Ma być DZIENNIK JACHTOWY i już!


Co to jest dziennik jachtowy? :-|

Ja tam dawałem silnikowi ile akurat potrzebowałem. Ile palił? Od 1,5 do 3 litrów w zalezności od tego jak go akurat goniłem. Skąd to wiem? bo jak mi się kończyło paliwo to tankowałem nie wnikając w szczegóły ;)

_________________
Maciek"S"Kotas

---
O!...


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 19:07 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
skipbulba napisał(a):
Co to jest dziennik jachtowy?
Odpowiednik Dziennika Okrętowego prowadzony na niektórych jachtach.
A dlaczego pytasz? Chciałbyś kupić? :-)
Zaraz Wojtek podeśle link do stosownego sklepu :-)

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 19:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 5 lis 2010, o 21:36
Posty: 2815
Lokalizacja: Napływowy Góral Świętokrzyski
Podziękował : 90
Otrzymał podziękowań: 735
Uprawnienia żeglarskie: byle jaki jachtowy sternik morski
Widzę, że trochę tutaj namieszaliście.
Cypis napisał(a):
Zaś odpowiedź wprost na zadane wprost topikowe pytanie jest banalnie prosta: TAK!

Pod jednym wszakże warunkiem, że mówimy o pływaniu na silniku z mocą maksymalną.
W dużym uproszczeniu, w normalnych warunkach, jak ktoś słusznie zauważył, moc potrzebna do płynięcia z prędkością v jest proporcjonalna do współczynnika oporu (słynnego cx) i kwadratu prędkości. Wcale przy tym nie jest powiedziane, że łódka większa i cięższa, będzie miała cx większy, a wręcz może się zdarzyć, że będzie miała mniejszy. A więc okaże się, że przy pływaniu z tą samą prędkością, w podobnych warunkach, podobnymi aerodynamicznie (lub jak kto woli hydrodynamicznie) łódkami, będziemy mieli porównywalne opory i zużycie paliwa. Krótko mówiąc, jeśli na dużej łódce będziemy mogli operować silnikiem 42kW w zakresie mocy do 21kW to zużycie będzie porównywalne. Natomiast jeśli konieczne jest użycie mocy większej, to i zużycie będzie rosło.

_________________
Pozdrawiam
Sławek
-----------------
http://www.waligorski.art/liryka.php?litera=b&nazwa=22
"Najważniejsze, że ocean jest duży, a Ameryka dokładnie w poprzek - nie da się nie trafić."


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 20:03 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 cze 2009, o 16:22
Posty: 8654
Lokalizacja: Edinburgh, Scotland
Podziękował : 3582
Otrzymał podziękowań: 2362
Uprawnienia żeglarskie: Sternik morski (no wymieniłam w końcu..)
RyśM napisał(a):

może jeszcze cisza i słoneczko!? :evil:

a w sumie, czemu nie?
http://www.torqeedo.com/uk/electric-outboards-uk/deep-blue-for-commercial-operators-and-green-boaters/system

cos takiego wlasnie w Southampton ogladalam i az boje sie myslec, co zaprezentuja na nastepne London Boat Show... :D

_________________
Pozdrawiam, Monika Matis
http://www.facebook.com/theseanation

My recent thought:
"...pessimist moans about breakdowns, optimist expects it won't break; realist makes it easy to fix..." :D


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 20:26 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kuracent napisał(a):
jakie prędkości w dobrych warunkach uzyskujesz przy 1800 a jakie przy 2400 obrotów?


A proszę...
Ale tak mniej/wiecej ...
1800 obr - V ok. 3,9 - 4, 2 kn
2400 obr - V ok. 5 - 5,3 kn.
Teraz sobie odpowiedz na pytanie czy to dodawanie obrotów się opłaca w funkcji spalania ropy ...?
Pzdr
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell



Za ten post autor bury_kocur otrzymał podziękowanie od: Kuracent
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 21:34 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
bury_kocur napisał(a):
1800 obr - V ok. 3,9 - 4, 2 kn
2400 obr - V ok. 5 - 5,3 kn.
Teraz sobie odpowiedz na pytanie czy to dodawanie obrotów się opłaca w funkcji spalania ropy ...?


Dokładnie taki był cel pytania. I dodam, że takiego wyniku w przybliżeniu się spodziewałem. Domyślam się również, że obroty 2400 stosujesz tylko, gdy z jakiegoś powodu bardzo się spieszysz. Domyślam się również, że dalsze zwiększanie obrotów niewiele już zwiększa prędkość. Jak znam życie to choćby w czasie flauty i choćby przy 3000 obrotach trudno osiągnąć byłoby 6kn.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 22:02 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
Zwłaszcza ze starymi silnikami morskimi (np Volvo MD) - bo morskie są wolnoobrotowe, pracowały na obrotach do 2-2500 maks :mrgreen:
(trollujem, wim ;) )


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 22:08 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 kwi 2006, o 11:31
Posty: 17563
Lokalizacja: Warszawa
Podziękował : 2354
Otrzymał podziękowań: 3696
Uprawnienia żeglarskie: ***** ***
Kuracent napisał(a):
BTW Jak widzicie przeniosłem dyskusję z działu Kuracent tutaj, aby więcej osób mogło się wypowiedzieć w tym ciekawym wątku. Jeśli Moderatorzy znajdą lepszy dział - to proszę o przeniesienie.
Lepszym działem był zdecydowanie "Kuracent" ale w myśl zasady, że vox populi itd. niech sobie wątek żyje, ale myślę, że lepiej w dziale o jachtach - i tam go przenoszę.

_________________
Pozdrawiam,
Marek Grzywa


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 22:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
Maar napisał(a):
Lepszym działem był zdecydowanie "Kuracent"


Też to rozważałem. Ale temat wzbudził zainteresowanie i zasługuje na szersze grono dyskutantów.

Maar napisał(a):
niech sobie wątek żyje, ale myślę, że lepiej w dziale o jachtach - i tam go przenoszę.


Też to rozważałem. Niechaj tak będzie.

pzdr,
Andrzej Kurowski


Ostatnio edytowano 17 wrz 2013, o 22:16 przez Kuracent, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 22:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 lut 2011, o 00:42
Posty: 14118
Lokalizacja: Przedmieścia Gdańska
Podziękował : 354
Otrzymał podziękowań: 2454
Uprawnienia żeglarskie: Do pływania tym czym pływam wystarczają
Kuracent napisał(a):
Domyślam się również, że obroty 2400 stosujesz tylko, gdy z jakiegoś powodu bardzo się spieszysz


Nie - jak sie spieszę to stawiam żagle ...
Na żaglach plywam z większą prędkością ...
Na silniku plywam w szczególnych sytuacjach...

Kuracent napisał(a):
Jak znam życie to choćby w czasie flauty i choćby przy 3000 obrotach trudno osiągnąć byłoby 6kn.


I tu byś sie mocno zdziwił...
Przy 3200 obr na spokojnej wodze wyciągam nieco > 7,5 kn ale .... po co ....?
Wiesz ile pali wtedy silnik ...?
Więc PO CO tak go katować ...?
Pzdr Jędruś
Kocur

_________________
Pozdrawiam
Włodzimierz "Bury Kocur" Ring
S/y "Bury Kocur IV"
POL 8888
MMSI 261 03 14 50

"Jeżeli chodzi o podatki to nikt nie jest patriotą"
G.Orwell


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 22:19 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 cze 2010, o 18:03
Posty: 4814
Podziękował : 656
Otrzymał podziękowań: 355
Uprawnienia żeglarskie: k.j., kpt.mt.
bury_kocur napisał(a):
Przy 3200 obr na spokojnej wodze wyciągam nieco > 7,5 kn ale .... po co ....?
Wiesz ile pali wtedy silnik ...?


Wiem. 4,6l./h. ;-)

pzdr,
Andrzej Kurowski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 17 wrz 2013, o 23:27 

Dołączył(a): 12 kwi 2013, o 18:20
Posty: 8050
Podziękował : 1877
Otrzymał podziękowań: 2419
Uprawnienia żeglarskie: -
"Volvo Penta MD2-55 hp. What an engine!
Bavaria 42 Crusier. The transmission is a 130S Saildrive with the standard Volvo fixed 3 blade propeller.
What an engine! I can cruise at 6 kts with 1700 revs using an average of 3lt/hour."

Tak De Revolutionibus :mrgreen:
A tera pytamy Kocura jakie obroty dają mu 6 knotów; spalanie z wykresu; porównać.
A siem okaże że koło 3 litry przy 6 kn (obstawiam więcej :mrgreen: ) to mamy kwestyją tytułową załatwioną... :rotfl:


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 18 wrz 2013, o 01:21 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 1 kwi 2009, o 16:10
Posty: 13996
Podziękował : 10550
Otrzymał podziękowań: 2485
Uprawnienia żeglarskie: Nie odebrany plastik
Jeszcze (aby utrudnić :rotfl: )
dodał bym różnice jakie mogą być w krzywych oporów dla różnych kształtów kadłuba (tej samej wielkości=16m i wyporności ) na gładkiej wodzie:
Załącznik:
wyk1.jpg
wyk1.jpg [ 25.18 KiB | Przeglądane 7932 razy ]

i doprecyzujmy te same kadłuby przy mniejszych prędkościach:
Załącznik:
wyk2.jpg
wyk2.jpg [ 25.1 KiB | Przeglądane 7932 razy ]

i jeszcze dokładniej:
Załącznik:
wyk3.jpg
wyk3.jpg [ 60.53 KiB | Przeglądane 7932 razy ]

Z czego wynika, że jak będziemy płynąć powolutku , to nie zawsze trafimy w ekonomiczny kawałek opływów.

MJS

Tyle, że to wszystko jest rozdzielanie włosa na czworo i nie przyda się nawet Kuracentowi i nawet do teoretycznych rozważań. :mrgreen:

_________________
"Wolność? co to takiego?" ja
"Gdy wszyscy grają to samo - szukam dyrygenta" K.Szewczyk

Wspomnij: Orwella i Huxleya.


Zapraszam na "fejsa":

"Dla tych co nie lubią szerokich ruf ;-)"
"Marian Strzelecki"
oraz
https://planyjachtow.pl/



Za ten post autor Marian Strzelecki otrzymał podziękowanie od: Kurczak
Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
PostNapisane: 1 paź 2013, o 12:16 

Dołączył(a): 29 mar 2013, o 13:04
Posty: 367
Lokalizacja: Czeladź
Podziękował : 28
Otrzymał podziękowań: 32
Uprawnienia żeglarskie: licencja na ciągnięcie narciarza wodnego
Co prawda pisałem już o tym w innym dziale, ale i w tym temacie napiszę. Pływałem SO39i, które waży około 7,3 tony.

Spalanie około 1,9 litra na godzinę i w tym kilka użyć webasto pewnie w sumie godzina.

Obroty zawsze ustawiałem w zakresie 1700-1900 co dawało mi 4,2-4,5 węzła. Silnik Janmar, nie wiem jaki dokładnie.

_________________
Jarek Madejski


Góra
 Zobacz profil  
Odpowiedz z cytatem  
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 62 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3  Następna strona


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 190 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
[ Index Sitemap ]
Łódź motorowa | Frezowanie modeli 3D | Stocznia jachtowa | Nexo yachts | Łodzie wędkarskie Barti | Szkolenia żeglarskie i rejsy NATANGO
Olej do drewna | SAJ | Wypadki jachtów | Marek Tereszewski dookoła świata | Projektowanie graficzne


Wszystkie prawa zastrzeżone. Żaden fragment serwisu "forum.zegluj.net" ani jego archiwum
nie może być wykorzystany w jakiejkolwiek formie bez pisemnej zgody właściciela forum.żegluj.net
Copyright © by forum.żegluj.net


Nasze forum wykorzystuje ciasteczka do przechowywania informacji o logowaniu. Ciasteczka umożliwiają automatyczne zalogowanie.
Jeżeli nie chcesz korzystać z cookies, wyłącz je w swojej przeglądarce.



POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL